КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2024 року № 640/21438/21
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «А С К» до Антимонопольного комітету України за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Визирська сільська рада Одеського району Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Приватне підприємство «А С К» з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 12.07.2021 №15778-р/пк-пз Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
На виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" від 13 грудня 2022 року №2825-ІХ дана справа отримана Київським окружним адміністративним судом за належністю.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.10.2024 справу прийнято до провадження та призначено розгляд у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю прийняття оскаржуваного рішення, яким відмовлено ПП «А С К» у задоволенні скарги від 25.06.2021 № UA-2021-04-12-005336-с.а1.
Представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечує повністю.
Третьою особою до суду подано письмові пояснення щодо заявлених позовних вимог, відповідно до яких проти задоволення позовних вимог заперечує.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, Замовником - Визирською сільською радою Одеського району Одеської області оголошено проведення відкритих торгів щодо предмета закупівлі за кодом ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація (Капітальний ремонт будинку культури за адресою: Україна, Одеська область, Лиманський район, с. Першотравневе, вул. Миру, 3), за результатами розгляду 16.06.2021 тендерної пропозиції ПП «А С К» Замовником прийнято рішення про невідповідність позивача вимогам до учасника, що визначені у тендерній документації, а також у зв`язку із не усуненням позивачем виявлених невідповідностей у своїй тендерній пропозиції. Протоколом засідання тендерного комітету від 16.06.2021 Замовником прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції позивача.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивачем 25.06.2021 подано до відповідача скаргу, за результатами якої 12.07.2021 прийнято рішення №15778-р/пк-пз про відмову ПП «А С К» у задоволенні скарги від 25.06.2021 № UA-2021-04-12-005336-с.а1.
Позивач, вважаючи оскаржуване рішення протиправним, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною третьою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (надалі - Закон №922-VIII) Антимонопольний комітет України, як орган оскарження, з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені Антимонопольного комітету України.
За визначенням у статті 1 Закону №922-VIII суб`єкт оскарження в органі оскарження (далі - суб`єкт оскарження) - фізична чи юридична особа, яка звернулася до органу оскарження з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Відповідно до статті 18 Закону №922-VIII скарга до органу оскарження подається суб`єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Після розміщення скарги суб`єктом оскарження в електронній системі закупівель скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка. Скарга разом з реєстраційною карткою в день розміщення суб`єктом оскарження автоматично оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу.
Відповідно до статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу.
Тендерна документація повинна містити, зокрема, інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). При цьому технічна специфікація повинна містити: детальний опис товарів, робіт, послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні та якісні характеристики; вимоги щодо технічних і функціональних характеристик предмета закупівлі у разі, якщо опис скласти неможливо або якщо доцільніше зазначити такі показники; посилання на стандартні характеристики, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов`язану з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними або національними стандартами, нормами та правилами. Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент". Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону тендерна документація документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію, зокрема, в разі якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.
Тендерна пропозиція пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Як вбачається з матеріалів справи, під час розгляду скарги ПП «А С К» Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлено, що відповідно до протоколу засідання тендерного комітету від 16.06.2021 Пропозиція Скаржника була відхилена з наступної підстави: "1. Відхилити тендерну пропозицію учасника процедури відкритих торгів ПП АСК з наступних підстав: 3) В складі тендерної пропозиції Учасника містяться листи згоди на обробку персональних даних. Однак, Замовник вбачає, що при складанні відповідних листів Учасником не дотримано вимогу тендерної документації, а саме: п.1.3. частини 1 Розділу тендерної документації "ІНСТРУКЦІЯ З ПІДГОТОВКИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ". Згідно вимог тендерної документації передбачалось надання згоди суб`єкта персональних даних згідно вимог чинного законодавства України на особу, яка визначена Учасником згідно п.1.3 частини 1 Розділу тендерної документації "ІНСТРУКЦІЯ З ПІДГОТОВКИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ".
Згідно Закону України "Про захист персональних даних":
згода суб`єкта персональних даних - добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови її поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди;
суб`єкт персональних даних - фізична особа персональні дані якої обробляються;
персональні дані - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована;
Отже, носієм персональних даних є тільки фізична особа і вона від свого імені надає згоду на використання своїх персональних даних.
Учасник же надав листи згоди на обробку персональних даних Учасника. Згідно Закону України "Про публічні закупівлі" учасник - це учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об`єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Оскільки тендерну пропозицію подано від імен учасника ПП «АСК», який за своїм правовим статусом є юридичною особою, Учасник ПП «АСК» порушив вимогу тендерної документації в частині надання згоди суб`єкта персональних даних згідно вимог чинного законодавства України на особу, яка визначена Учасником.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника ПП «АСК» має бути відхилена додатково і на підставі абзацу другого та абзацу п`ятого п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону України від 25.12.2015 року № 922-VIII "Про публічні закупівлі".
Скаржник також зазначав, що Замовником не встановлено та у Документації не передбачено відповідної обов`язкової форми документа, що вимагається відповідно до пп.1.3. п.1 розділу Документації "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції".
Так, у складі Пропозиції ПП "АСК" міститься файл "7.pdf (поданий до закінчення строку подання пропозицій, а саме 27.04.2021 о 18.30). Даний файл містить лист-згоду на обробку персональних даних №20/04-07 від 20.04.2021, що підписаний безпосередньо посадовою особою ПП "АСК", що уповноважена представляти його інтереси під час проведення Процедури закупівлі та під час укладення договору, а саме - складений та підписаний директором ПП "АСК" Лисицею Наталією Миколаївною, та містить дані цієї фізичної особи, а саме: ПІБ, місце проживання, дату народження, серію та номер паспорта, ідентифікаційний номер, особистий номер телефону.
Замовник зазначав, що згідно з абзацом четвертим статті другої Закону України "Про захист персональних даних" згода суб`єкта персональних даних - це добровільне волевиявлення фізичної особи.
Згідно до абзацу 12 цієї ж статті суб`єкт персональних даних - фізична особа, персональні дані якої обробляються.
Отже, носієм персональних даних є фізична особа. Зі змісту документу, на який посилається учасник (файлі "7.pdf") вбачається, що надається згода на обробку персональних даних "Учасника", який є юридичною особою - приватним підприємством "АСК", що є нікчемним в правовому сенсі.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, зокрема, якщо учасник не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Зазначена норма Закону є імперативною та не передбачає виключень. Відхилення тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі у разі наявності зазначених вище підстав є обов`язком Замовника.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до підпункту 1.3 пункту 1 розділу "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" Документації повноваження щодо підпису документів (Пропозиції учасника Процедури закупівлі та договору за результатами проведення Процедури закупівлі) уповноваженої особи учасника Процедури закупівлі підтверджується: для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи Пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів - розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення або протокол зборів засновників, тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення Процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності - довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність. При підтвердженні повноважень на підписання договору за результатами торгів слід врахувати Закон України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю". Особа, що визначена згідно даного пункту, складає згоду суб`єкта персональних даних згідно вимог чинного законодавства України, та відповідно така згода надається у складі Пропозиції.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про захист персональних даних" суб`єкт персональних даних - фізична особа, персональні дані якої обробляються; персональні дані - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Згода суб`єкта персональних даних - добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови її поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди. У сфері електронної комерції згода суб`єкта персональних даних може бути надана під час реєстрації в інформаційно- телекомунікаційній системі суб`єкта електронної комерції шляхом проставлення відмітки про надання дозволу на обробку своїх персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, за умови, що така система не створює можливостей для обробки персональних даних до моменту проставлення відмітки.
Судом встановлено, що також підтверджується матеріалами справи, у складі пропозиції позивача міститься лист-згода на обробку персональних даних учасника від 20.04.2021 №20/04-07, в якому зазначено, зокрема: "І. Інформація про службову (посадову) особу Учасника процедури закупівлі: II. Інформація про згоду на обробку персональних даних службової (посадової) особи Учасника відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних".
На вимогу Закону України "Про захист персональних даних" надаємо письмову згоду на обробку персональних даних Учасника (в т.ч. збирання, зберігання і поширення, включаючи оприлюднення на Веб - порталі Уповноваженого органу) з метою проведення процедури закупівель на виконання умов Закону України "Про публічні закупівлі" (файл "7.pdf").
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно встановлено, що у складі пропозиції позивача відсутня згода саме суб`єкта персональних даних (уповноваженої особи учасника) згідно з вимогами чинного законодавства України, а тому рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 12.07.2021 №15778-р/пк-пз, яким відмовлено ПП «А С К» у задоволенні скарги від 25.06.2021 № UA-2021-04-12-005336-с.а1, прийнято у відповідності до норм ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Отже, у задоволенні позовних вимог Приватного підприємства «А С К» має бути відмовлено.
Згідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно зі ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до положень статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог частин першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Київський окружний адміністративний суд, -
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лапій С.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 15.01.2025 |
Номер документу | 124365831 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лапій С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні