Рішення
від 09.01.2025 по справі 420/34732/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/34732/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» до Одеської обласної державної (військової) адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Одеської обласної державної (військової) адміністрації, в якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Одеської обласної державної (військової) адміністрації № 1041/А-2024 від 01.11.2024 року в частині визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) таким, що не відповідає пункту 2 критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76, та в частині скасування статусу Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) як критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно з п.1.27 Розпорядження Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 21.08.2024 року ТОВ «АПОГЄЙ» визначено критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області, як таке, «що відповідає критеріям, передбаченим підпунктами 4), 5), 6) пункту 2 Порядку». Проте, відповідно до розпорядження Одеської обласної державної (військової) адміністрації вже від 01.11.2024 року скасовано статус ТОВ «АПОГЄЙ» в якості суб`єкта господарювання, яке є критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області. Позивач, вважаючи рішення відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

03.12.2024 року від Одеської обласної державної (військової) адміністрації надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі Критерії та порядок), для цілей бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час. Пунктом 4 Критеріїв та порядку визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період здійснюється центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом, органом державного управління, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, за відповідною сферою управління та галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Розпорядженням голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 28 лютого 2023 року № 138/А-2023 «Про затвердження критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальних громад Одеської області» затвердженні критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальних громад Одеської області. Відповідно до п. 5 Критеріїв та порядку з метою визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період такі підприємства, установи, організації у разі відповідності критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, звертається до центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, органу державного управління, юрисдикція якого поширюється на всю територію України (за сферою управління чи галуззю національної економіки), або до обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, (військової адміністрації у разі її утворення), на території юрисдикції яких вони розташовані. До звернення додаються копії підтвердних документів, а також інформація про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній календарний квартал. Згідно з п. 3 Критеріїв та порядку передбачено, що підставою для прийняття рішення про визначення підприємства, установи, організації, крім підприємств, установ та організацій, зазначених в абзацах другому - шостому цього пункту, критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку.

Заяви чи клопотання від сторін.

08.01.2025 року від представника позивача надійшли додаткові пояснення по справі.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 12.11.2024 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (далі ТОВ «АПОГЄЙ») зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.07.2006 року за номером запису 15321020000000357.

Основним видом діяльності ТОВ «АПОГЄЙ» за КВЕД є:

43.29 Інші будівельно-монтажні роботи

25.62 Механічне оброблення металевих виробів

26.30 Виробництво обладнання зв`язку

28.22 Виробництво підіймального та вантажно-розвантажувального устатковання

33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устатковання

33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання

33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання

41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель

43.21 Електромонтажні роботи

43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.

71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах

74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.

95.12 Ремонт обладнання зв`язку.

01.08.2024 року ТОВ «АПОГЄЙ» звернулось до Одеської обласної державної (військової) адміністрації із заявою про визначення ТОВ «АПОГЄЙ» критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Розпорядженням голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 21 серпня 2024 року № 802/А-2024 «Про визначення підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області» було підтверджено статус ТОВ «АПОГЄЙ» критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області.

Протокольним дорученням на засіданні Кабінету Міністрів України від 08.10.2024 під головуванням Прем`єр-міністра України обласним державним (військовим) адміністраціям за участю територіальних органів центрів комплектування та соціальної підтримки доручено до 15.11.2024 року провести аудит прийнятих рішень про визначення/підтвердження критичності підприємств, установ, організацій.

Розпорядженням голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 01 листопада 2024 року № 1041/А-2024 «Про невідповідність підприємств критеріям, зазначеним у пункті 2 Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76» було скасовано статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області підприємств, зокрема, ТОВ «АПОГЄЙ».

Не погоджуючись із вищезазначеним розпорядженням ТОВ «АПОГЄЙ» звернулось до суду.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до абз.4 ст.1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII (далі Закон № 3543-XII), мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Відповідно до ст.24 Закону № 3543-XII, бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.

Пунктом 4 частини 1 статті 25 Закону № 3543-XII передбачено, що бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють або проходять службу, зокрема, на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.п. 2-3 ст.25 Закону № 3543-XII, порядок та організація бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов`язаних визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, прийнятими на його виконання.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що здійснюють бронювання військовозобов`язаних, зобов`язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються.

Механізм бронювання під час воєнного стану засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу, визначає Порядок бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 (далі Порядок №76).

Відповідно до п.1 Порядку №76 цей Порядок визначає механізм бронювання під час воєнного стану засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу, зокрема, на підприємствах, в установах та організаціях, які в установленому порядку визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі - критично важливі установи).

Пунктом 3 Порядку №76 передбачено, що бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), в електронній формі засобами Порталу Дія.

Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації (далі - відстрочка).

Не підлягають бронюванню військовозобов`язані, які згідно із законом не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.

Військовозобов`язані, зазначені у пункті 1 цього Порядку, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

Строк дії відстрочки не може перевищувати 12 місяців - для військовозобов`язаних, зазначених в абзацах п`ятому та сьомому пункту 1 цього Порядку.

Відповідно до п.1 Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі Критерії та порядок), ці Критерії та порядок відповідно до Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію встановлюють механізм визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.

Згідно з п. 2 Критеріїв та порядку, визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період здійснюється за такими критеріями:

1) загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, установа, організація;

2) сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою відповідного обслуговуючого банку;

3) підприємство, установа, організація має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 83 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 20, ст. 555);

4) підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади;

5) відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації;

6) розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб - працівників на підприємстві, в установі, організації за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією;

7) підприємство, установа, організація є резидентом Дія Сіті;

8) підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв`язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн. гривень або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв`язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн. гривень, що підтверджується звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання.

Пунктом 3 Критеріїв та порядку передбачено, що підставою для прийняття рішення про визначення підприємства, установи, організації, крім підприємств, установ та організацій, зазначених в абзацах другому - шостому цього пункту, критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку.

У відповідності до п. 5 Критеріїв та порядку, з метою визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період такі підприємство, установа, організація у разі відповідності критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, звертається до центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, органу державного управління, юрисдикція якого поширюється на всю територію України (за сферою управління чи галуззю національної економіки), або до обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, (військової адміністрації у разі її утворення), на території юрисдикції яких вони розташовані. До звернення додаються копії підтвердних документів, а також інформація про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній календарний квартал, що підтверджується:

копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав податкову декларацію, із зазначенням дати її отримання; або

квитанцією про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв`язку; або

квитанцією контролюючого органу, на який покладено функції щодо перевірки та прийняття пакета звітних документів платників податків; або

поштовим повідомленням з відміткою про вручення контролюючому органу у разі надсилання податкової декларації поштою..

Орган, зазначений у пункті 5 цих Критеріїв та порядку, до якого надійшло звернення підприємства, установи, організації, зобов`язаний у строк не більш як 10 робочих днів з дня його отримання розглянути його на відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, та за результатами розгляду прийняти одне з таких рішень:

про відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;

про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку.

Рішення про відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період повинне містити інформацію про код юридичної особи згідно з ЄДРПОУ; податковий номер платника податків; повне та скорочене найменування підприємства, установи, організації; критерії, яким відповідає підприємство, установа, організація.

Рішення про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, повинне містити інформацію про відмову у визначенні підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з обґрунтуванням невідповідності критеріям (п.6 Критеріїв та порядку).

Пунктом 6-1 Критеріїв та порядку визначено, що орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у разі потреби проводить перевірку відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, протягом діяльності підприємства, установи, організації з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

За результатами проведеної перевірки відповідно до абзацу першого цього пункту орган приймає одне з таких рішень:

про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, а також скасовує їх статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;

про відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Копію рішення, прийнятого за результатами перевірки, орган, зазначений в абзаці першому цього пункту, в одноденний строк з дня його прийняття надсилає Мінекономіки, Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони) та Мінцифри.

Висновки суду.

Отже, із системного аналізу вищевказаних норм законодавства вбачається, що на органи місцевого самоврядування покладений обов`язок щодо здійснення бронювання військовозобов`язаних.

Підставою для прийняття рішення про визначення підприємства критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ «АПОГЄЙ» у серпні 2024 року звернулося до Одеської обласної державної (військової) адміністрації із заявою про визначення його критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Розпорядженням Одеської обласної військової адміністрації від 21.08.2024 року № 802/А-2024 року «Про визначення підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області» ТОВ «АПОГЄЙ» визнано критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області, що відповідає критеріям, передбаченим підпунктами 4), 5), 6) пункту 2 Порядку.

На підставі рішення засідання КМУ від 08.10.2024 року, оформленого протоколом №103, Одеською обласною військовою адміністрацією здійснено аудит прийнятих ним рішень про визначення підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

За результатами якого, прийнято рішення про скасування ТОВ «АПОГЄЙ» статусу критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області підприємств, яке оформлено Розпорядженням голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 01 листопада 2024 року № 1041/А-2024.

Так, Критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальних громад Одеської області, затверджено Розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації, начальника Одеської обласної військової адміністрації 28 лютого 2023 року № 138/А-2023 (у редакції розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації, начальника Одеської обласної військової адміністрації від 18 червня 2024 року № 574/А-2024).

Відповідно до розділу ІІ Критеріїв, для визначення підприємств, установ та організацій критично важливими необхідно відповідати двом або більше критеріям:

- підприємства, що надають житлово-комунальні послуги, послуги електропостачання, газопостачання, теплопостачання, водопостачання, водовідведення, ритуальні послуги, збирання/оброблення/видалення відходів, обслуговування ліфтового господарства, благоустрою. Одна або більше із зазначених послуг повинно бути основним видом діяльності підприємства (надається витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань). Також надаються дозволи, ліцензії, сертифікати на здійснення відповідного виду діяльності, що підтверджується наданням копій таких документів (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, копія дозвільного документу, копія дозвільної документації на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, копія Статуту підприємства тощо).

- суб`єкт господарювання надає послуги з: управління багатоквартирним будинком для 1500 і більше жителів; утримання (управління) житловим фондом на території населеного пункту. (Надається підтвердження (лист) від органу місцевого самоврядування).

- лист-обґрунтування від органу місцевого самоврядування щодо критичної необхідності послуг, які надаються підприємством, установою, організацією для територіальної громади, у межах території якої відповідний суб`єкт господарювання здійснює свою діяльність.

- підприємства, що здійснюють виконання робіт і надання послуг з обслуговування інженерних мереж, необхідних для забезпечення потреб Збройних сил України, інших військових формувань. Не менше 3 (трьох) договорів. Надається копія договору (у разі якщо дозвіл не містить інформації з обмеженим доступом) або лист від отримувача послуги із зазначення номеру договору.

- підприємства, установи, організації, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), та укладено відповідний договір на виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень). Зазначається дата та номер розпорядчого документу, яким доведено мобілізаційні замовлення (завдання), а також дату на номер договору щодо їх виконання.

Для визначення ТОВ «АПОГЄЙ» критично важливим позивач надав наступні документи:

- лист-обґрунтування ВК Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області від 26.07.2024 р. щодо критичної необхідності послуг, які надаються Товариством для територіальної громади;

- витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- договір з АТ «ДЕРЖАВНА ПРОДОВОЛЬЧО-ЗЕРНОВА КОРПОРАЦІЯ УКРАЇНИ» про надання послуг № 07/12-2023;

- договір з ДП «МОРСЬКИЙ ТОРГІВЕЛЬНИЙ ПОРТ «ЧОРНОМОРСЬК» на надання послуг з технічного обслуговування ліфтів № 24/19-Оз від 06.02.2024;

- договір з Виконавчим комітетом Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області на повне технічне обслуговування та експлуатацію ліфтів № 10 від 31.01.2024 року;

- договір з КП «МІСЬКЕ УПРАВЛІННЯ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОЕО ЕОСПОДАРСТВА» Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області № 178/5075 від 15 березня 2024р, відповідно до умов якого ТОВ «Апогей» обслуговує 222 ліфта та більше ніж 1500 жителів міста Чорноморськ;

- договір з КНП «Чорноморська лікарня» Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки ТОВ «АПОГЄЙ»;

- ліцензія ДАБІ Україна;

- сертифікат системи управління якістю ДСТУ EN ISO 90012018;

- статут Товариства;

- довідка про розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб працівників на підприємстві за останній календарний квартал із квитанцією про прийняття Звіт з праці за 2 кв. 2024 р з квитанцією;

- витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами;

- копія податкової декларації за останній календарний квартал з квитанцією про прийняття податкової декларації.

Суд зазначає, що підставою для скасування ТОВ «АПОГЄЙ» статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області підприємств слугувала невідповідність наданої позивачем інформації щодо середньої заробітної плати вимогам пп.6 п.2 Критеріїв та порядку за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.

31.10.2024 року на адресу Одеської обласної державної адміністрації надійшов лист управління СБУ в Одеській області № 65/5/і/5-725/ в якому зазначено, що Управлінням, з метою реалізації рішень, прийнятих на Ставці Верховного Головнокомандувача України, здійснюються заходи спрямовані на виявлення та припинення протиправних механізмів ухилення від мобілізації. За даними ГУ статистки в Одеській області середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника по Одеській області за IV квартал 2021 року становила 13 365 грн. Управлінням встановлено, що частина підприємств, з метою визначення його критично важливим та подальшим бронюванням своїх військовозобов`язаних працівників, подавала на адресу Одеської ОДА/ОВА неправдиві відомості щодо реальної середньої заробітної плати, яка фактично є меншою ніж середньомісячна заробітна плата за IV квартал 2021 року в Одеській області, зокрема, ТОВ «АПОГЄЙ», код ЄДРПОУ 34421853, фактична середня заробітна плата на підприємстві складає - 13235,10 грн.

Також, відповідно до листа Головного управління ДПС в Одеській області від 29.10.2024 року, розмір середньої заробітної плати ТОВ «АПОГЄЙ» за ІІ квартал 2024 року становить - 13235,10 грн., а в листі Головного управління ДПС в Одеській області від 05.11.2024 року вказано, що розмір середньої заробітної плати ТОВ «АПОГЄЙ» за ІІ квартал 2024 року становить 12722,67 грн.

Так, відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженого наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 р. № 5, інструкція містить основні методологічні положення щодо визначення показників оплати праці у формах державних статистичних спостережень з метою одержання об`єктивної статистичної інформації про розміри та структуру заробітної плати найманих працівників.

Дія Інструкції поширюється на всіх юридичних осіб, їхні філії, відділення, представництва та інші відособлені структурні підрозділи (далі - підприємства).

Згідно з п.1.3. розділу І Інструкції, для оцінки розміру заробітної плати найманих працівників застосовується показник фонду оплати праці.

До фонду оплати праці включаються нарахування найманим працівникам у грошовій та натуральній формі (оцінені в грошовому вираженні) за відпрацьований та невідпрацьований час, який підлягає оплаті, або за виконану роботу незалежно від джерела фінансування цих виплат.

Фонд оплати праці складається з:

фонду основної заробітної плати;

фонду додаткової заробітної плати;

інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Розділом 4 Інструкції передбачено, що середніми показниками номінальної заробітної плати є:

Середня заробітна плата одного штатного працівника облікового складу, що визначається діленням суми нарахованого фонду оплати праці штатних працівників на середньооблікову кількість цих працівників за відповідний період (місяць, квартал, півріччя, рік).

Середня заробітна плата на одного працівника в еквіваленті повної зайнятості, що визначається діленням суми нарахованого фонду оплати праці найманих працівників (штатних та позаштатних) на їхню середню кількість в еквіваленті повної зайнятості, за відповідний період.

Середня заробітна плата на одну оплачену або відпрацьовану годину, що визначається діленням суми нарахованого фонду оплати праці штатних працівників на кількість оплачених або відпрацьованих цими працівниками людино-годин за відповідний період.

У разі визначення заробітної плати за відпрацьовану годину з фонду оплати праці виключаються нарахування за невідпрацьований час.

Для визначення середньомісячної величини заробітної плати за квартал (рік) або будь-який інший період отриману величину заробітної плати за квартал (рік) необхідно розділити на кількість місяців у періоді.

Обчислення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням та інших нарахувань, виходячи з розмірів середньої заробітної плати, здійснюється згідно з чинним законодавством.

Так, відповідно до звіту із праці за ІІ квартал 2024 року облікова кількість штатних працівників на кінець звітного періоду (код рядка 3070) становить 14 осіб. Фонд оплати праці штатних працівників, усього (код рядка 5010) становить - 596,4 тис.грн.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, на підприємстві у ІІ кварталі 2024 року середньооблікова кількість штатних працівників становила: у квітні - 15 осіб, у травні - 14 осіб, у червні - 14 осіб.

Відповідно до рядка 1.1 Податкового розрахунка сума нарахованої заробітної плати у ІІ кварталі 2024 року: у квітні - 213 000,00 грн, у травні - 199 199,50 грн, у червні - 198 393,20 грн.

1) розмір середньої заробітної плати на одного працівника у ІІ кварталі:

(213 000,00 грн + 199 199,50 грн + 198 393,20 грн) / ((15 осіб + 14 осіб + 14 осіб) / 3 міс.) = 42 698,79 грн;

2) розмір середньомісячної заробітної плати на одного працівника за квартал:

42 698,79 грн / 3 міс. = 14 232,93 грн.

Таким чином, середня заробітна плата у ІІ кварталі 2024 року складала 14 232,93 грн. на місяць, що відповідало критерію про необхідний розмір середньої заробітної плати, а за ІІІ квартал 2024 року середня заробітна плата в ТОВ «АПОГЄЙ» становить 15 425,93 грн., що підтверджується відповідним Звітом із праці за 3 квартал 2024 року. Зокрема, за змістом Звіту із праці вбачається, що у третьому кварталі 2024 року облікова кількість штатних працівників склала 18 осіб (код рядка 3070), а фонд оплати праці штатних працівників склав 833 000,00 грн (код рядка 5010). Відповідно середня заробітна плата складає 833 000,00 фонд оплати / 18 працівників /3 місяці = 15 425,93 грн.

З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку про те, що розпорядження Одеської обласної державної (військової) адміністрації № 1041/А-2024 від 01.11.2024 року в частині визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) таким, що не відповідає пункту 2 критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76, та в частині скасування статусу Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) як критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст.242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської обласної державної адміністрації на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028,00 грн.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (пр-т Миру, буд. 22/1- Н, кв. 1, м. Чорноморськ, Одеська обл., 68003, код ЄДРПОУ 34421853) до Одеської обласної державної (військової) адміністрації (пр-т Шевченка, буд., 4, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 00022585) про визнання протиправним та скасування розпорядження задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Одеської обласної державної (військової) адміністрації № 1041/А-2024 від 01.11.2024 року в частині визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) таким, що не відповідає пункту 2 критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76, та в частині скасування статусу Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853, податковий номер платника податків 344218515119) як критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період на території Одеської області.

3. Стягнути з Одеської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022585) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АПОГЄЙ» (код ЄДРПОУ 34421853) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028,00 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124370313
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/34732/24

Рішення від 09.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні