Рішення
від 13.01.2025 по справі 480/9441/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 січня 2025 року Справа № 480/9441/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/9441/24 за позовом приватного підприємтва "Ромтрансоіл" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Сумській області від 23.10.2024 № 384-р/лц "Про відмову у видачі ліцензії" приватному підприємству "Ромтрансоіл";

- зобов`язати Головне управління ДПС у Сумській області видати ліцензію приватному підприємству "Ромтрансоіл" на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: Сумська область, Роменський район, м. Ромни, вул. Полтавська, буд. 2, автозаправочна станція (АЗС) АГЗП з ПЗП.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що відповідач безпідставно відмовив позивачу у видачі відповідної ліцензії оскільки були подані всі необхідні документи.

Ухвалою суду від 05.11.2024 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 13.12.2024 справу прийнято до провадження судді.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач в задоволенні позову просить відмовити. Зазначає, що розпорядження ГУ ДПС у Сумській області від 23.10.2024 № 384-р/лц "Про відмову у видачі ліцензії" приватному підприємству "Ромтрансоіл" є правомірним, оскільки у поданих позивачем документах відсутній акт вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Приватне підприємство "Ромтрансоіл" звернулося до ГУ ДПС у Сумській області із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, в якій позивач просить видати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на місце торгівлі, що знаходиться за адресою: Сумська область, Роменський район, м. Ромни, вул. Полтавська, буд. 2, автозаправочна станція (АЗС) АГЗП з ПЗП. До вказаної заяви було надано необхідний пакет документів.

За результатами розгляду вказаної заяви та доданих до неї документів ГУ ДПС у Сумській області надано відповідь від 23.10.2024 (розпорядження № 384-р/лц), згідно з якою позивач не виконав вимоги чинного законодавства, а отже у ГУ ДПС у Сумській області не має законних підстав у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним позивачу, у зв`язку з порушенням вимог частини 42 статті 15 "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", а саме: не подані завірені заявником копії документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Вважаючи таке рішення відповідача незаконним та необґрунтованим, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" із змінами і доповненнями (далі - Закон № 481/95-ВР).

Статтею 1 Закону № 481/95-ВР встановлено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів; місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Порядок роздрібної торгівлі пальним встановлено статтею 15 Закону № 481/95-ВР.

Так, роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

Підставою для відмови відповідача у видачі ліцензії зазначено те, що позивачем не надано документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться об`єкти, які було взято в оренду, а також документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

Позивачем ГУ ДПС в Сумській області подано до заяви для отримання ліцензії щодо здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: вул. Полтавська, буд.2, м. Ромни, Сумська область договір № 01/03/24-2 оренди майна від 01.03.2024, відповідно до якого Дочірнє підприємство "Сумський облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" в особі директора Гайдаша Сергія Михайловича, що діє на підставі Статуту передало, а ПП "Ромтрансоіл" в особі директора Мурки Дмитра Віталійовича, що діє на підставі Статуту, прийняло в строкове платне користування асфальтобетонне на щебеневій основі замощення, загальною площею 1012 м-2 (а.с. 11-14).

Відповідач відмовляючи позивачу у видачі ліцензії, вказує, що ГУ ДПС у Сумській області не має законних підстав видати ліцензію ПП "Ромтрансоіл" на роздрібну торгівлю пальним, так як вимоги Закону не виконані, а саме: відсутній акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Згідно із частиною першою статті 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

За приписами частини другої статті 39 Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до правового висновку Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 21 серпня 2019 року у справі № 823/1850/16, розміщення виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного заправника газом відноситься до будівельних робіт і потребує отримання дозволу органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Судом встановлено, що згідно копії звіту про проведення технічного обстеження споруд автомобільного газозаправного пункту з паливо- заправним пунктом з метою визначення капітальності будівель та споруд (а.с. 21-23), експертом Дячуком Ю.О. було проведено технічне обстеження споруд автомобільного газозаправного пункту з паливно-заправним пунктом, які розташовані за адресою: вул. Полтавська, 2 в м. Ромни Сумської області з метою визначення капітальності споруд.

Експертом встановлено, що основні споруди АГЗП з ПЗП (паливно-заправний пункт, колонка газороздавальна, резервуари № 1 та № 2, вагон-будинок "Операторна") встановлені на бетонному майданчику (вказаний бетонний майданчик ПП "Ромтрансоіл" орендує у ДП "Сумський облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" на підставі договору оренди майна № 01/03/24-2).

У звіті експерта зроблено висновок про некапітальність обстежуваних споруд, для яких відповідно не потрібно надавати акти вводу в експлуатацію об`єкта або готовності об`єкта роздрібної торгівлі до експлуатації.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про охорону праці" порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено судом, до заяви щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивачем надано дозвіл від 27.06.2024, виданий Північно-східним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці, яким дозволено експлуатувати устаткування, пов`язане з використанням, зберіганням, застосуванням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки", обладнання, що працює під тиском, яке зазначене у Технічному регламенті обладнання, що працює під тиском, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2019 р. № 27, обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначені у додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1055 та дозволи Управління Держпраці у Сумській області:

№ 072.20.59, яким дозволено ПП "Ромтрансоіл" виконувати технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах, заповнення, злив цистерн та інших ємностей зі зрідженим, вибухонебезпечним газом;

№ 073.20.59, яким позивачу дозволено експлуатувати обладнання, призначене для застосування в потенційно вибухонебезпечному середовищі, посудини, що працюють під тиском понад 0,05 Мпа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива;

№ 160.22.59, яким позивачу дозволено виконувати використання, зберігання, застосування вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначенні постановою КМУ № 956 від 11.07.2002, заповнення, злив балонів, цистерн та інших ємностей із зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх зберігання, злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших ємностей з-під нафтопродуктів (а.с. 18-20).

Отже, Державна служба з питань праці фактично дозволила позивачу експлуатувати автозаправну станцію.

Автозаправна станція комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (п. 3.2 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій).

Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 23.08.2023 у справі № 640/27953/21, правовідносини в якій є подібними до правовідносин між сторонами у даній справі, що розглядається.

Таким чином, в призмі встановлених обставин справи, суд зазначає, що подані позивачем документи були достатніми для прийняття рішення про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Наведене в своїй сукупності спростовує твердження контролюючого органу в частині не подання позивачем необхідних документів, передбачених ст.15 Закону № 481/95-ВР, що свідчить про помилковість висновків відповідача щодо наявності підстав для прийняття рішення про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 4844,80 грн, тому ці витрати необхідно присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов приватного підприємтва "Ромтрансоіл" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Сумській області від 23.10.2024 № 384-р/лц "Про відмову у видачі ліцензії" приватному підприємству "Ромтрансоіл".

Зобов`язати Головне управління ДПС у Сумській області видати ліцензію приватному підприємству "Ромтрансоіл" на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: Сумська область, Роменський район, м. Ромни, вул. Полтавська, буд. 2, автозаправочна станція (АЗС) АГЗП з ПЗП.

Стягнути на користь приватного підприємства "Ромтрансоіл" судові витрати в розмірі 4844,80 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Сумській області.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124373255
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —480/9441/24

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні