Рішення
від 13.01.2025 по справі 480/10082/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 січня 2025 року Справа № 480/10082/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10082/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПЄ у Сумській області від 03.10.2024 № 11860344/43441095 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 26.10.2023 № 4, рішення № 11860345/43441095 від 03.10.2024 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 29.03.2024 № 8;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 26 жовтня 2023 року № 4, податкову накладну № 8 від 29 березня 2024 року, датою їх фактичного подання.

Свої вимоги мотивує тим, відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України товариство з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" було складено податкову накладну № 8 від 29.03.2024 на загальну суму 296 421,85 грн податок на додану вартість (далі - ПДВ) - 49403,64 грн та податкову накладну № 4 від 26.10.2023 на загальну суму 300000 грн в тому числі ІІДВ - 50000 грн та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з отриманою квитанцією № 1 реєстраційний № 9095596501, податкову накладну прийнято № 8 від 29.03.2024 прийнято, але реєстрацію зупинено, згідно з отриманою квитанцією № 1 реєстраційний № 9311920000, податкову накладну прийнято № 4від 26.10.2023 прийнято, але реєстрацію зупинено.

З метою реєстрації податкових накладних господарством було направлено ГУ ДПС у Сумській області засобами електронного зв`язку повідомлення про надання пояснення та копій документів щодо податкових накладних № 4 від 26.10.2023, № 8 від 29.03.2024 реєстрацію яких зупинено. До повідомлення були надані детальні пояснення та електронні копії документів, які детально висвітлювали обставини діяльності позивача та обставини господарської операції, по якій було складено податкові накладні, реєстрація якої була зупинена. Однак, рішеннями від 03.10.2024 № 11860345/43441095, від 03.10.2024 № 11860344/43441095 позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних.

Зважаючи на наявність у позивача документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між ним та його контрагентом, та на те, що таких документів достатньо, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної від 26 жовтня 2023 року № 4, № 8 від 29 березня 2024 року.

Позивач не погоджується із оскаржуваними рішеннями про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, вважає їх незаконними і такими що підлягає скасуванню.

Ухвалою від 25.11.2024 провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження.

Представником відповідачів подано відзиви на позовну заяву, в яких, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, посилається на те, що оскаржуване рішення є правомірним, оскільки ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" не було надано усі документи з переліку, визначеного Комісією ТУ ДПС у Сумській області у повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та документів, що необхідні для прийняття позитивного рішення про реєстрацію податкових накладних.

Зокрема, до податкової накладної № 4 від 26.10.2023: штатний розпис на 2023 р; декларація відповідності МТБ вимогам законодавства з охорони праці; дозвільна документація на здійснення господ діяльності; документи з охорони праці та інструктажів працівників за 2023 2024 р; документ з питання відрядження працівників на об`єкт замовника для надання робіт; документи з питання транспорт ТМЦ від постачальників (ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К" (ТТН); документи по взаємовідносинах з перевізниками ТМЦ (договори надання послуг, рахунки на оплату, ТТН, акти надання послуг, розрахункові документи, ОСВ); договори купівлі продажу ТМЦ укладені з постачальниками - ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; розрахункові документи з контрагентами постачальниками ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; документи з питання списання ТМЦ на роботи; додатки до дог надання послуг укладеного з замовником ТОВ "Управління Будівництва "Закордонмонтажспецбуд";

до податкової накладної № 8 від 29.03.2024 зокрема: штатний розпис на 2023 р; декларація відповідності МТБ вимогам законодавства з охорони праці; дозвільна документація на здійснення господ діяльності; документи з охорони праці та інструктажів працівників за 2023 2024 р; документи з питання відрядження працівників на об`єкт замовника для надання робіт; документи з питання транспорт ТМЦ від постачальників (ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К" (ТТН); документи по взаємовідносинах з перевізниками ТМЦ (договори надання послуг, рахунки на оплату, ТТН, акти надання послуг, розрахункові документи, ОСВ); договори купівлі продажу ТМЦ укладені з постачальниками - ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; розрахункові документи з контрагентами постачальниками ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; документи з питання списання ТМЦ на роботи; додатки до дог надання послуг укладеного з замовником ТОВ "Управління Будівництва "Закордонмонтажспецбуд".

За результатами розгляду Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної № 4 від 26.10.2023 та № 8 від 29.03.2024 , Комісією, що зафіксовано в протоколі від 03.10.2024 № 250 було встановлено часткове ненадання та недоліки документів.

Позивач не надав документів, які б визначали необхідність виготовлення товару "Повітроводи з оцинкованої сталі" в кількості 40,18 кв.м. та "Повітропроводи з нержавіючої сталі" в кількості 25,74 кв.м.

Так, позивач зазначає, що перевезення товару згідно договором поставки від 20.04.2023 № 2004/23 відбувалось за рахунок постачальника і підтверджується товаро-транспортною накладною (далі - ТТН) № Р5216 від 27.12.2023. Товаро-транспортна накладна містить інформацію про пункт навантаження це Київська обл. Бориспільський район, с. Проліски, вул. Промислова, 3, вантажоодержувачем вказано позивача, адреса розвантаження зазначено: м. Суми, вул. Рибалко, 2 (адреса позивача). Подальше перевезення та використання товару з найменуванням "Повітроводи з оцинкованої сталі" в кількості 40,18 кв.м. та "Повітропроводи з нержавіючої сталі" в кількості 25,74 кв.м. не підтверджується жодним документом.

Враховуючи вищевикладене, представник відповідачів вважає, що прийняті спірні рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 26.10.2023 та № 8 від 29.03.2024 є правомірними та обґрунтованими, а тому підстави для їх скасування відсутні.

Щодо позовної вимоги ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 4 від 26.10.2023 та № 8 від 29.03.2024 зазначає, що суд не може зобов`язати орган владних повноважень до прийняття конкретного рішення, оскільки в такому випадку це є фактичним втручанням в реалізацію дискреційних повноважень колегіальним органом.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" зареєстровано як юридична особа 09 січня 2020 року, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 09.01.2020 № 16321020000017147. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ 43441095, перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Сумській області, управління у м. Сумах з 09.01.2020. Основним видом діяльності ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" є монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (КВЕД 43.22).

Згідно з штатним розписом ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" має 3 штатних одиниць, що підтверджується наказом № 5 від 30.09.2022 та штатним розписом на 2022 рік.

ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" для провадження господарської діяльності використовує орендовані та власні основні засоби.

Відповідне повідомлення про об`єкти оподаткування, або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, через які проводиться діяльність за формою 20-ОПП подано до контролюючого органу.

ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" має основні засоби, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 за 25.10.2023 - 31.03.2024, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 11 за 25.10.2023 - 31.03.2024.

Товариством з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" було складено податкову накладну № 8 від 29.03.2024 на загальну суму 296 421,85 грн ПДВ - 49 403,64 грн та податкову накладну № 4 від 26.10.2023 на загальну суму 300 000 грн в т.ч. ПДВ - 50 000 грн та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з отриманими квитанціями реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Причина зупинення реєстрації податкових накладних - платник податків, яким вони були складені, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податків. Було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, регіональною комісією у графі для зазначення додаткової інформації було вказано перелік документів, яких не вистачило для прийняття останньою рішення про реєстрацію податкових накладних, а саме:

- до податкової накладної № 4 від 26.10.2023: штатний розпис на 2023 р; декларація відповідності МТБ вимогам законодавства з охорони праці; дозвільна документація на здійснення господ діяльності; документи з охорони праці та інструктажів працівників за 2023 2024 р; документ з питання відрядження працівників на об`єкт замовника для надання робіт; документи з питання транспорт ТМЦ від постачальників (ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К" (ТТН); документи по взаємовідносинах з перевізниками ТМЦ (договори надання послуг, рахунки на оплату, ТТН, акти надання послуг, розрахункові документи, ОСВ); договори купівлі продажу ТМЦ укладені з постачальниками - ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; розрахункові документи з контрагентами постачальниками ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; документи з питання списання ТМЦ на роботи; додатки до дог надання послуг укладеного з замовником ТОВ "Управління Будівництва "Закордонмонтажспецбуд";

- до податкової накладної № 8 від 29.03.2024 зокрема: штатний розпис на 2023 р; декларація відповідності МТБ вимогам законодавства з охорони праці; дозвільна документація на здійснення господ діяльності; документи з охорони праці та інструктажів працівників за 2023 2024 р; документи з питання відрядження працівників на об`єкт замовника для надання робіт; документи з питання транспорт ТМЦ від постачальників (ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К" (ТТН); документи по взаємовідносинах з перевізниками ТМЦ (договори надання послуг, рахунки на оплату, ТТН, акти надання послуг, розрахункові документи, ОСВ); договори купівлі продажу ТМЦ укладені з постачальниками - ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; розрахункові документи з контрагентами постачальниками ФОП ОСОБА_1 , ТОВ "СТ Спецмонтаж", ТОВ "Карат ЛТД", ПП "Ловекс К"; документи з питання списання ТМЦ на роботи; додатки до дог надання послуг укладеного з замовником ТОВ "Управління Будівництва "Закордонмонтажспецбуд".

27.08.2024 ТОВ "НВП Сучасні Інженерні Рішення" направило до ГУ ДІІС у Сумській області засобами електронного зв`язку повідомлення про надання пояснення та копій документів щодо податкових накладних № 4 від 26.10.2023, № 8 від 29.03.2024 реєстрацію яких зупинено. До повідомлення були надані детальні пояснення та електронні копії документів, які детально висвітлювали обставини діяльності позивача та обставини господарської операції, по якій було складено податкові накладні, реєстрація якої була зупинена.

23.09.2024 ТОВ "НВП СІР" отримало повідомлення № 11803707/43441095 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В графі додаткова інформація зазначено надати наступні документи: штатний розпис на 2023 рік, декларація про відповідність матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, документи з охорони праці та інструктажів працівників за 2023-2024, документи з питань відрядження працівників на об`єкт замовника для надання робіт, документ з питання транспортування ТМЦ від постачальників, документи про взаємовідносинах з перевізниками ТМІД, договори купівлі продажу ТМІД укладені з постачальниками, документи з питання списання ТМЦ на роботи, додатки до договору надання послуг укладеного з замовником.

24.09.2024 ТОВ "НВП СІР" було подано повідомлення про надання додаткових пояснень та документів № 2409-1, яким ТОВ "НВП СІР" надало вичерпні пояснення стосовно документів, які зазначені графі додаткова інформація у повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень № 11803707/43441095 від 23.09.2024.

За результатами розгляду наданих ТОВ "НВП Сучасні інженерні рішення" письмових пояснень та документів Комісією Головного управління ДПС в Сумській області було прийнято рішення від 03.10.2024 № 11860345/43441095 про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.03.2024 № 8 та рішення від 03.10.2024 № 11860344/43441095 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 26.10.2023.

Підставами відмови у реєстрації податкових накладних у спірних рішеннях зазначено ненадання/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають в процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються зокрема положеннями статті 201 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення ЄРПН встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16. ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 3 вказаного Порядку податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до п. 5 Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 1 Додатку 3 до Порядку Критерії ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з п. п. 10, 11 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН (далі - Порядок № 520).

Відповідно до п. 1 цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. п. 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 11 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 26.10.2023 та № 8 від 29.03.2024 стала відповідність операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, у зв`язку із чим позивачу було запропоновано подати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем було подано пояснення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по відмовленим ПН.

За результатами розгляду наданих позивачем письмових пояснень та документів, комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

На момент розгляду даної справи позивачем надано необхідний обсяг документів на підтвердження проведеної господарської операції та даних, зазначених у податковій накладній № 4 від 26.10.2023 та № 8 від 29.03.2024.

При зупиненні реєстрації податкової накладної, податковий орган не навів переліку документів, які необхідно надати позивачу на підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній, а у спірному рішенні не зазначив, що надані документи, складені з порушенням законодавства, про що свідчить відсутність відповідної відмітки у таких рішеннях.

У зв`язку з викладеним, суд визнає, що оскаржувані рішення є необґрунтованими і підлягають скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.

Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п. 12 цього Порядку (крім абз. 10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної від 26.10.2023 № 4 та від 29.03.2024 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 26.10.2023 № 4 та від 29.03.2024 № 8.

Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів. А тому вважає, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.

Відповідно до приписів ст. 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПЄ у Сумській області від 03.10.2024 № 11860344/43441095 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 4 товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 26.10.2023, рішення № 11860345/43441095 від 03.10.2024 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 8 товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 29.03.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" (код ЄДРПОУ 43441095) від 26 жовтня 2023 року № 4, податкову накладну № 8 від 29 березня 2024 року, датою їх фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "НВП Сучасні Інженерні Рішення" судовий збір у розмірі 6056 гривень.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124373261
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/10082/24

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні