Ухвала
від 09.01.2025 по справі 620/13803/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

09 січня 2025 року ЧернігівСправа № 620/13803/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Ткаченко О.Є.,

за участю секретаря Косенко В.С.,

представника позивача Кулик Н.Д.,

представника відповідача Тимошенка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду клопотання представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз Збут" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз Збут" звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі також НКРЕКП) та просить:

визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у незатвердженні розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» станом на розрахункову дату в сумі 511 826 820,00 грн, зокрема заборгованості, що включає в себе вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 №595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 01.10.2014 до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» перед НАК "Нафтогаз України" за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності;

визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у незатвердженні різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу Товариством побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021, в сумі 307 603 266,81 грн, відповідно до вимог Закону №2479-ІХ компенсація якого мала бути направлена на врегулювання заборгованості перед ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг";

зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердити розрахунок сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» станом на розрахункову дату в сумі 511 826 820,00 грн, зокрема заборгованості, що включає в себе вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 №595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 01.10.2014 до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» перед НАК "Нафтогаз України" за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності;

зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердити різницю між вартістю ресурсу природного газу, використаного ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу Товариством побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 в сумі 307 603 266,81 грн, відповідно до вимог Закону №2479-ІХ компенсація якого мала бути направлена на врегулювання заборгованості перед ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг".

Ухвалою суду від 04.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження під головуванням судді Ткаченко О.Є.

14.11.2024 представник Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг подав до суду клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, зважаючи на пропуск позивачем строку звернення до суду. Клопотання обґрунтоване тим, що Кодекс адміністративного судочинства України встановлює шестимісячний строк звернення до суду, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Наголошує, що починаючи з дати включення постачальника природного газу ТОВ «Чернігівгаз Збут» до Реєстру, до порядків денних засідань НКРЕКП включені питання щодо прийняття постанов НКРЕКП про затвердження Розрахунку - на 16.12.2022 (відкладено на 19 грудня 2022 року) та на 14.03.2023, а також про затвердження щомісячних розрахунків різниці - на 14.03.2023. Отже, станом на 16.12.2022, 19.12.2022, 14.03.2023 позивач був обізнаний про незатвердження НКРЕКП розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед постачальниками природного газу станом на розрахункову дату та різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 року. Позов ТОВ «Чернігівгаз Збут» датований 18.10.2024, тобто більше ніж через 6 місяців щодо заяви позивача від 10.06.2022 та засідань НКРЕКП, які відбувались 16.12.2022, 19.12.2022, 14.03.2023.

01.12.2024 від представника ТОВ «Чернігівгаз збут» до суду надійшли заперечення на клопотання про залишення позовної заяви без розгляду. У запереченні зазначено, що заяву про включення до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону №1639-ІХ, Товариство подало до НКРЕКП 10.06.2022. Постановою НКРЕКП від 06.09.2022 №1091 за результатами розгляду заяви ТОВ «Чернігівгаз збут» Товариство включено до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону України від 14.07.2021 року №1639-ІХ. Державою на законодавчому рівні передбачено послідовність дій, як НКРЕКП, так і підприємства, яке приймає участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до вимог Закону №1639-IX, документи щодо затвердження розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Чернігівгаз збут» станом на розрахункову дату та різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно Товариство подавало до НКРЕКП в декілька етапів, зокрема, 10.06.2022, 23.08.2022 та 20.01.2023. Разом з тим, питання затвердження відповідних розрахунків декілька разів виносилось на засідання НКРЕКП, а саме: 16.12.2022 (відкладено на 19.12.2022), 14.03.2023. Документи щодо затвердження розрахунку різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 року Товариство подало до НКРЕКП 19.01.2023. Питання затвердження відповідних розрахунків останній раз виносилось на засідання НКРЕКП 14.03.2023. За результатами засідання НКРЕКП, яке відбулось 14.03.2023, прийнято рішення про перенесення розгляду питань про прийняття постанов, але наступної дати його проведення не було зазначено і по сьогоднішній день його не проведено. Після цього НКРЕКП листами від 06.06.2023, 20.10.2023 запитувалась додаткова інформація, на які позивачем надані відповіді від 03.08.2023, 08.08.2023, 15.09.2023, 07.12.2023, але станом на дату подання позову засідання призначено не було і розрахунки так і не були затверджені. Таким чином, строк звернення до суду, передбачений положеннями КАС України, не порушено, оскільки відносини між позивачем та відповідачем щодо дотримання процедури, встановленої на законодавчому рівні, мають триваючий характер.

09.12.2024 представник Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг подав до суду пояснення щодо заперечень позивача на клопотання про залишення позовної заяви без розгляду. У вказаних поясненнях продубльовано позицію щодо необхідності залишити позовну заяву без розгляду у зв`язку з пропуском строків звернення до суду. Наголосив, що з 10.06.2022 (направлення ТОВ «Чернігівгаз збут» до ККРЕКП заяви про включення до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону України від 14.07.2021 №1639-ІХ, станом на 16.12.2022, 19.12.2022, 14.03.2023 (засідання НКРЕКП) позивач був обізнаний про незатвердження НКРЕКП розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед постачальниками природного газу станом на розрахункову дату та різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 року.

У підготовчому судовому засіданні 09.01.2025 представники сторін підтримали свої позиції, викладені у клопотанні про залишення позовної заяви без розгляду та запереченнях на таке клопотання.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши клопотання представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду, суд зазначає таке.

Згідно із частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Відповідно до частини 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

У частині другій цієї статті зазначено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено іншого, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників процесу та своєчасного виконання ними передбачених процесуальним законом певних процесуальних дій.

Право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, у тому числі і встановленням строків для звернення до суду, якими чинне законодавство обмежує звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Це, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Строк звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом - проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до частин 3, 4 статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду. Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Тобто, для залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду необхідні такі умови: позивачем після відкриття провадження не подано заяву про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними; висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважним.

Судом встановлено, що за результатами засідання 14.03.2023 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, перенесено розгляд питання про прийняття постанов НКРЕКП про затвердження щомісячних розрахунків, зокрема щодо ТОВ «Чернігівгаз збут» різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня-квітня 2021 року включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня-квітня 2021 року.

Відомостей про призначення наступного засідання (після 14.03.2023) відсутні.

Таким чином, позивачем не пропущено строк звернення до суду з даним позовом, оскільки відносини між позивачем та відповідачем щодо дотримання процедури, встановленої на законодавчому рівні, мають триваючий характер та остаточного рішення НКРЕКП не прийнято.

Зважаючи на викладене, суд доходить висновку про необґрунтованість клопотання відповідача та відсутність підстав для залишення позову без розгляду.

Керуючись статтями 227, 241243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні клопотання представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз Збут" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складання повного тексту ухвали.

Повний текст ухвали складено 13 січня 2025 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124375023
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —620/13803/24

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні