Рішення
від 09.01.2025 по справі 190/2264/24
П'ЯТИХАТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 190/2264/24

Провадження №2/190/37/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2025 року м.Пятихатки

П`ятихатський районний суд Дніпропетровської області

в складі головуючого судді Фирси Ю.В.,

за участю секретаря Бордюг Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. П`ятихатки цивільну справу за позовом П`ятихатської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа виконавчий комітет П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

в с т а н о в и в:

П`ятихатська міська рада звернулись до суду з позовом до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

В обґрунтування заявлених вимог зазначили, що 25 листопада 2011 року між виконавчим комітетом П`ятихатської міської ради та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,1955 га, кадастровий номер 1224510100:13:002:0003, розташованої в АДРЕСА_1 , строк дії договору 49 років. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, а саме складські приміщення, які належать на праві приватної власності ОСОБА_1 .. Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з розрахунку 79,18 грн. х 3% х 1955 кв.м. = 4643,91 грн. на рік. Загальна сума орендної плати становить 4643,91 грн.. На підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року в реєстрі речових прав на рухому майно здійснено запис про зміну власника земельної ділянки кадастровий номер 1224510100:13:002:0003 на орган місцевого самоврядування П`ятихатську міську раду. Рішенням сесії П`ятихатської міської ради від 28.04.2022 року № 1099-20/VIII «Про затвердження орендних ставок на землю на території П`ятихатської міської ради відповідно до п. 1 затверджуються орендні ставки на землю на території П`ятихатської міської ради згідно з додатком. Пунктом 8 зазначеного рішення установлено, що воно набуває чинності з 01 січня 2023 року. Відповідно до Витягу № НВ-1200328682024 від 01.04.2024 року з технічної документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1224510100:13:002:0003 нормативно грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 335699,69 грн. Цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 1224510100:13:002:0003 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Таким чином, розмір ставки орендної плати за земельну ділянку змінився з 3% на 6%, нормативно грошова оцінка земельної ділянки змінилась з 104572,95 грн. на 335699,69 грн..

Керуючись п.13 Договору оренди земельної ділянки від 25 листопада 2011 року, яким визначено, що договір оренди переглядається щорічно у випадку зміни ставок орендної плати, підготовлено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011 року, якою передбачалось змінити сторону особи орендодавця з виконавчий комітет П`ятихатської міської ради на П`ятихатську міську раду, зазначити, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 335699,69 грн. та орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з розрахунку 335699,69 грн. х 6% = 20141,98 грн. на рік, щомісяця 1597,30 грн.. Ознайомившись зі змістом додаткової угоди ОСОБА_1 відмовилась її підписувати.

У зв`язку з вищевикладеним, просять внести зміни до преамбули та пунктів 5 та 9 Договору оренди земельної ділянки загальної площею 0,1955 га, кадастровий номер 1224510100:13:002:0003, розташовану в АДРЕСА_1 ж виклавши їх у наступній редакції:

Преамбулу викласти у редакції: П`ятихатська міська рада, юридична адреса: м. П`ятихатки, вул.. Садова, 104 Дніпропетровської області, в особі міського голови Гілала Ісаєва, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні, яка надалі іменується «орендодавець» з однієї сторони та «Орендар» - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , надалі «Сторони», уклали цей договір про наступне:

Пункт 5 Розділу «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції:

«5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки (11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) на дату укладення додаткової угоди відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № НВ 1200328682024 від 01.04.2023 року становить 335699,69 гривень».

Пункт 9 «Розділу орендна плата» викласти в наступній редакції:

«9. Орендна плата вноситься «Орендарем» у грошовій формі та розмірі: у грошовій формі з розрахунку 335699,69 грн. х 6% = 20141,98 грн. на рік та щомісяця 1597,30 грн..

Загальна сума орендної плати становить 20141,98 грн. (двадцять тисяч сто сорок одна гривня 98 коп.) на рік сплаченої до місцевого бюджету на розрахунковий рахунок відкритий в органах казначейства р/р НОМЕР_2 , ОКПО 37988155, код платежу 18010900.»

Крім того, просять стягнути з ОСОБА_1 на їх користь недоодержаної орендної плати у зв`язку із не підписанням додаткової угоди за період з 20.10.2023 року по 20.08.2024 року в розмірі 8328,08 грн. та сплачений судовий збір у розмірі 3028 грн..

Позивач П`ятихатська міська рада свого представника в судове засідання не направили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, від представника позивача Мікуліч С.В. до суду надійшла заява з проханням справу розглядати за її відсутності, позовні вимоги підтримують в повному обсязі і на підставах викладених в позовній заяві, просить позов задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 та її представник Тарасевич С.О. в судове засідання не з`явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, від представника відповідача Тарасевича С.О. до суду надійшла заява з проханням справу розглядати без участі відповідача та його представника, позовні вимоги не визнають, у задоволенні позову просять відмовити.

Третя особа виконавчий комітет П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області свого представника в судове засідання не направили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

За таких обставин, оскільки сторони в судове засідання не з`явились, про час і місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином, суд вважає, що судове засідання можливо провести без їх участі, на підставі наявних у справі доказів, без фіксування судового засідання технічними засобами, що буде відповідати вимогам ч. 2ст. 247 ЦПК України.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

25 листопада 2011 року між виконачим комітетом П`ятихатської міської ради та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної діялнки, згідно якого орендодавець на підставі рішення №1192-33/V від 26.10.2010 року передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, розташовану в АДРЕСА_1 , об`єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 0,1955 га, кадастровий номер 1224510100:13:002:0003, про що свідчить копія договору оренди земельної ділянки/а.с.1014/.

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки виконана державним підприємством «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» м.Дніпропетровськ з урахуванням впливу локальних факторів та відповідно до Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок № 2/08-1692 від 25.11.2011 року, наданої відділом Держкомзему у П`ятихатському районі, становить 79,18 грн. за 1 кв.м. х 1955 кв.м. =154796,90 грн.

Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі з розрахунку 79,18 грн. х 3% х 1955 кв.м. = 4643,91 грн. на рік.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у випадках: зміни умов господарювання; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджуються документами; зміни ставок орендної плати, затверджених сесією міської ради; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).

25 листопада 2011 року земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 ж передано за актом приймання - передачі ОСОБА_1 для обслуговування складських приміщень/а.с.26/.

Згідно відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 1224510100:13:001:0003 її цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

У квітні 2022 року П`ятихатською міською радою прийнято рішення від 28.04.2022 № 1099-20/VІII "Про затвердження орендних ставок на землю на території П`ятихатської міської ради", відповідно до п.1 якого затверджуються орендні ставки на землю та території П`ятихатської міської ради згідно з додатком /а.с.32/

Рішення міської ради набуває чинності з 01 січня 2023 року (п.8 рішення).

Згідно Додатку 1 до вищезазначеного Рішення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: для земельних ділянок, які призначені для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02 ) у розмірі 6 відсотків/а.с.34-35/.

Відповідно до Витягу НВ-1200328682024 від 01.04.2024 року з технічної документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1224510100:13:002:0003 нормативно грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 335699,69 грн./ а.с.47/.

Листом від 12.04.2024 на адресу ОСОБА_1 . П`ятихатською міською радою направлено додаткову угоду від 27.04.2023 року в 2-х примірниках про внесення змін до договору оренди земельної ділянки/а.с.37-40, 41/.

Зміни до договору оренди земельної ділянки, пов`язані зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в досудовому порядку не внесені.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що у випадку встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За статтею 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

У постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 Велика Палата Верховного Суду, проаналізувавши зазначені вище норми права, виснувала, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору, з урахуванням обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Таким чином, за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" (далі Закон № 161-XIV) встановлено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Визначення договору оренди землі містить стаття 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону № 161-XIV вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону № 161-XIV істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У частині першій статті 30 Закону № 161-XIV передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша - третя статті 21 Закону № 161-XIV).

Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

З огляду на викладене, при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону № 161-XIV необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 ПК України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Зі змісту договору оренди земельної ділянки вбачається, що у договорі оренди землі, укладеному між П`ятихатською міською радою та ОСОБА_1 , встановлено річну орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі.

За змістом статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу закону.

Тобто визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності вирішується за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням такого розміру орендної плати в договорі оренди.

У пункті 13 договору оренди землі від 25.11.2011 року сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни ставок орендної плати, затверджених сесією міської ради; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.

Ураховуючи, що умовами договору оренди землі передбачена така підстава для перегляду розміру орендної плати, як зміна ставки орендної плати згідно з рішенням органу місцевого самоврядування, ставка орендної плати у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам податкового законодавства, визначена в межах між мінімальною та максимальною ставкою податку, тому наявні правові підстави для внесення змін до договору оренди землі та збільшення ставки орендної плати до 6%.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини п`ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частинами першою,другою статті20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV). Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

За змістом статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу наведених вище норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV), Закону України "Про оренду землі" (№ 161-XIV) убачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі № 644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц, від 30 січня 2020 року у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

В частинах першій та другій статті 20 Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV) передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини перша - третя статті 23 Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV).

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 ЗК України).

Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель" (№ 1378-IV).

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

У постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12 листопада 2018 року у справі № 814/789/12, від 10 вересня 2020 року у справі № 817/1793/17, від 30 вересня 2020 року у справі № 817/1779/17 зроблено висновок про те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а носить індивідуальний характер.

З урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст.ст. 288,289 Податкового кодексу України і ст.ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативно грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16.01.2020 у справі № 904/1912/19, від 04.11.2020 у справі № 904/1283/19.

Відповідно до Витягу № НВ-1200328682024 від 01.04.2024 року з технічної документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером1224510100:13:002:0003 нормативно грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 335699,69 грн./а.с.47/.

Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України Про оцінку земель"). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Оскільки у даній справі внесення змін до договору оренди землі пов`язано не тільки зі зміною нормативної грошової оцінки землі, а й зі зміною ставки орендної плати (6%), суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту є ефективним, а задоволення позовної вимоги про внесення змін до п.5 договору оренди щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та п.9 договору щодо ставки орендної плати призведе до належного захисту прав орендодавця.

Щодо вимог позивача про стягнення недоодержаної орендної плати у зв`язку з не підписанням додаткової угоди, суд приходить до наступного.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України "Про оцінку земель".

Відповідно до частини п`ятої статті 5Закону України"Прооцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 13Закону України"Прооцінку земель" встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 13Закону України"Прооцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із частиною першою статті 15Закону України"Прооцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За змістом статті 18Закону України"Прооцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України "Про оцінку земель". Частинами першою, третьою та четвертою цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2статті 271Податкового кодексуУкраїни встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Положеннями пункту 289.1статті 289Податкового кодексуУкраїни передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель"). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2статті 271Податкового кодексуУкраїни нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а тому вимоги позивача щодо стягнення недоодержаної орендної плати є законними та обґрунтованими, а тому теж підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.141ЦПК України з відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір в розмірі 3028 грн.

Керуючись ст.ст.12, 81, 263-265 ЦПК України, суд,

в и р і ш и в:

Позов П`ятихатської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа виконавчий комітет П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задовольнити.

Внести зміни до преамбули та пунктів 5 та 9 Договору оренди земельної ділянки загальної площею 0,1955 га, кадастровий номер 1224510100:13:002:0003, розташовану в АДРЕСА_1 ж виклавши їх у наступній редакції:

Преамбулу викласти у редакції: П`ятихатська міська рада, юридична адреса: м. П`ятихатки, вул. Садова, 104 Дніпропетровської області, в особі міського голови Гілала Ісаєва, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яка надалі іменується «орендодавець» з однієї сторони та «Орендар» - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , надалі «Сторони», уклали цей договір про наступне:

Пункт 5 Розділу «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції:

«5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки (11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) на дату укладення додаткової угоди відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № НВ 1200328682024 від 01.04.2024 року становить 335699,69 гривень».

Пункт 9 «Розділу орендна плата» викласти в наступній редакції:

«9. Орендна плата вноситься «Орендарем» у грошовій формі та розмірі: у грошовій формі з розрахунку 335699,69 грн. х 6% = 20141,98 грн. на рік та щомісяця 1597,30 грн..

Загальна сума орендної плати становить 20141,98 грн. (двадцять тисяч сто сорок одна гривня 98 коп.) на рік сплаченої до місцевого бюджету на розрахунковий рахунок відкритий в органах казначейства р/р НОМЕР_2 , ОКПО 37988155, код платежу 18010900.»

Стягнути з ОСОБА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 на користь П`ятихатської міської ради недоодержану орендну плату у зв`язку із не підписанням додаткової угоди за період з 20.10.2023 року по 20.08.2024 року в розмірі 8328грн.(вісімтисяч тристадвадцять вісімгривень) 08коп. та сплачений судовий збір у розмірі 3028 грн..

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення. У випадку, якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Ю.В. Фирса

СудП'ятихатський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124375448
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —190/2264/24

Рішення від 09.01.2025

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

Ухвала від 17.12.2024

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

Ухвала від 20.11.2024

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Фирса Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні