Рішення
від 13.01.2025 по справі 910/13239/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

13.01.2025Справа № 910/13239/24

Суддя Господарського суду міста Києва Привалов А.І., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику учасників

справу № 910/13239/24

за позовом Київського міського центру зайнятості

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юридична компанія "Сакрамент"

про стягнення 240 000,00 грн.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернувся Київський міський центр зайнятості до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юридична компанія "Сакрамент" про стягнення коштів мікрогранту у розмірі 240 000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано порушенням відповідачем умов Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738, та умов договору про надання мікрогранту, до якого відповідач приєднався шляхом підписання заяви про приєднання від 09.12.2022, що є підставою для повернення виплачених відповідачу коштів мікрогранту у розмірі 240 000,00 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.10.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження. При цьому, в ухвалі суд визнав дану справу малозначною та ухвалив розгляд справи здійснювати без виклику представників сторін.

Відповідно до частини 11 статті 242 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Як установлено судом, сторони маю зареєстрований електронний кабінет у Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі, відповідно ухвала суду від 29.10.2024 про відкриття провадження у справі в електронному вигляді була доставлена до електронного кабінету сторін, що підтверджується повідомленням про доставку електронного листа, залученим до матеріалів справи.

Відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК України, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи вважається днем вручення судового рішення. Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.

З огляду на приписи ч. 6 ст. 242 ГПК України вважається, що сторони отримали 30.10.2024 ухвалу про відкриття провадження у справі від 29.10.2024.

14.11.2024 через систему «Електронний суд» до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній проти позову заперечує, посилаючись на належне виконання умов Порядку №738 та договору про надання мікрогранту. Також, відповідач зазначає, що не отримував від позивача будь-яких повідомлень про проведення виїзного огляду і надання інформації та документів щодо використання коштів мікрогранту.

26.11.2024 засобами поштового зв`язку до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

29.11.2024 через систему «Електронний суд» до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

Відповідно до ч. 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи. Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву (ч. 2 ст. 161 Господарського процесуального кодексу України).

При розгляді справи у порядку спрощеного провадження судом досліджено позовну заяву, відзив на позов, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив та додані до них докази.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

УСТАНОВИВ:

09.12.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Юридична компанія «Сакрамент» (надалі - ТОВ «ЮК «Сакрамент», відповідач) звернулося через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія» із заявою № 139UUX на отримання гранту з метою придбання обладнання для ведення господарської діяльності.

За наданою відповідачем у заяві інформацією, сума запиту гранту становить 240 000,00 грн.

Відповідно до інформації, зазначеної відповідачем у заяві на отримання гранту № 139UUX, фактичним місцем провадження діяльності відповідача є адреса: м. Київ, вул. Антоновича, буд. 3Б.

Наказом Державного центру зайнятості "Про надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу" від 23.12.2022 № 140 наказано надати мікрогранти на створення або розвиток власного бізнесу 626 отримувачам на загальну суму 148 308 085, 00 грн.

Додатком №1 до наказу Державного центру зайнятості № 140 від 23.12.2022 визначено список заявників, які отримали позитивне рішення комісії Державного центру зайнятості та набрали найбільшу сукупну кількість балів, у межах наявної граничної суми мікрогрантів, визначеної Мінекономіки, у період з 28.11.2022 по 12.12.2022.

У списку заявників, що отримали грант, була заява відповідача № 139UUX з порядковим номером 353, підсумковий скоринговий бал 177, із сумою виплати гранту 240 000,00 грн (Київ).

Наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 № 1969 затверджено форму договору про надання мікрогранту, який є договором приєднання у розумінні ст. 634 Цивільного кодексу України і може бути укладений лише шляхом приєднання отримувача до всіх його умов в цілому шляхом надання АТ "Ощадбанк" Заяви про приєднання до умов цього договору в порядку, передбаченому цим договором, який укладається між Державним центром зайнятості та суб`єктом господарювання, щодо якого прийнято рішення про надання мікрогранту.

05.01.2023 відповідачем подано заяву про приєднання до Договору про надання мікрогранту, згідно з якою відповідач приєднався до умов Договору про надання мікрогранту, що оприлюднений на офіційному сайті Державного центру зайнятості (www.dcz.gov.ua).

Відповідно до п.п. 1, 2 розділу III Договору про надання мікрогранту розмір мікрогранту, який надається отримувачу відповідно до цього договору обумовлений бізнес-планом, визначається відповідно до прийнятого ДЦЗ рішення про надання мікрогранту та зазначається у заяві про приєднання. Мікрогрант надається у безготівковому вигляді у національній валюті України шляхом зарахування коштів на рахунок отримувача через Уповноважений банк у строки та порядку, визначені договором про взаємодію та порядком. Уповноважений банк забезпечує оплату витрат отримувача на цілі, визначені у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V договору та передбачені бізнес-планом.

Уповноваженим банком згідно з визначеннями, наведеними у розділі І Договору про надання мікрогранту, є АТ "ОЩАДБАНК", який діє на підставі договору про взаємодію, укладеного між Міністерством економіки України, Державним центром зайнятості та АТ "ОЩАДБАНК" (надалі - Договір про взаємодію), і забезпечує укладання цього договору, а також окрему взаємодію його сторін в процесі виконання договору.

Відповідно до пунктів 1, 2 розділу IV Договору про надання мікрогранту, використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору. Отримувач використовує кошти мікрогранту за цільовим призначенням протягом шести місяців з дати його отримання (зарахування на рахунок отримувача).

За умовами п. 4 розділу IV Договору про надання мікрогранту для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо. На підставі таких документів Уповноважений банк забезпечує проведення операції з оплати витрат, які відповідають цільовому призначенню мікрогранту та бізнес-плану.

У разі невикористання отримувачем коштів мікрогранту протягом шести місяців з дати його отримання або використання коштів мікрогранту не в повному обсязі протягом зазначеного періоду, невикористані кошти протягом трьох операційних днів після завершення цього строку повертаються Уповноваженим банком на рахунок Міністерства економіки України, відкритий в Казначействі для подальшого перерахування до Державного бюджету України (п. 6 розділу IV Договору про надання мікрогранту).

Пунктом 7 розділу IV Договору про надання мікрогранту визначено, що для підтвердження цільового використання мікрогранту Державний центр зайнятості через регіональні, міські, районні, міські районні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості, а також із залученням відповідних центральних та/або місцевих органів влади (у разі необхідності), здійснює моніторинг та контроль виконання умов договору відповідно до Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 (надалі - Порядок).

Відповідно до п. 1 розділу V Договору про надання мікрогранту, обов`язковою умовою є створення отримувачем протягом строку дії цього договору робочих місць залежно від розміру мікрогранту відповідно до умов Порядку, кількість яких визначається з урахуванням бізнес-плану та рішення Державного центру зайнятості про надання мікрогранту і зазначається у заяві про приєднання.

Пунктом 7 розділу VІІ Договору про надання мікрогранту визначено, що у разі неможливості встановлення факту цільового використання або встановлення факту нецільового використання мікрогранту за результатами здійснення Державним центром зайнятості моніторингу та контролю за додержанням умов цього договору, витрачені когшти мікрогранту протягом одного місяця повертаються отримувачем до Уповноваженого банку.

Відповідно до виписки, наданої АТ "Ощадбанк", 17.03.2023 на рахунок відповідача зараховано кошти мікрогранту у розмірі 240 000,00 грн.

20.03.2023 між ТОВ "ЮК" Сакрамент" (покупець) та ТОВ "Слов`янська енергетична компанія" (продавець) укладено Договір купівлі-продажу № 15, за яким продавець зобов`язався поставити і передати у зумовлені строку у власність покупцю обладнання відповідно до Специфікацій, які є невід`ємною частиною договору.

Так, відповідно до Специфікації № 1 до зазначеного договору, товаром відповідно до договору є: бензиновий генератор потужністю 4,5 кВт вартістю 90 000,00 грн.

Відповідно до рахунку на оплату від 20.03.2023 № 01 відповідач 21.03.2023 сплатив за вказаний товар 90 00,00 грн за рахунок коштів мікрогранту, що підтверджується випискою АТ "Ощадбанк".

Крім того, між ТОВ "ЮК "Сакрамент" (замовник) та ТОВ "Інвард" (постачальник) укладено договір поставки № Р0323/04 від 20.03.2023 № 20, за умовами якого продавець зобов`язався поставити і передати у власність замовника товар, зафіксований у специфікаціях на товар, які є невід`ємною частиною договору.

Відповідно до Специфікації № 1 до зазначеного договору поставки, товаром відповідно до договору є: лазерна МФУ для ч/б друку формату А4, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4670 CPU, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4440 CPU, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4440 CPU, за який відповідачем 28.03.2023 сплачено кошти відповідно до виставленого рахунку № Р-00000194 від 23.03.2023 у розмірі 150 000,00 грн, що підтверджується випискою АТ "Ощадбанк".

Отже, всього на придбання техніки відповідачем перераховано контрагентам всю суму мікрогранта у розмірі 240 000,00 грн.

18.11.2023 Голосіївське управління Київського міського центру зайнятості звернулось до відповідача з листом № 279.2-2026/23, у якому просило для проведення перевірки виконання умов договору про надання мікрогранту надати документи щодо надання мікрогранту; щодо використання суми наданого мікрогранту; щодо створення робочих місць; щодо сплати сплачених податків, зборів, (обов`язкових платежів), єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Вказаний лист відповідачем не отриманий та повернувся на адресу центру.

22.12.2023 Голосіївським управлінням Київського міського центру зайнятості здійснено перевірку виконання відповідачем умов Договору про надання мікрогранту та складено акт моніторингу та контролю виконання умов договору мікрогранту №145, яким встановлено, що:

"Рішення про надання мікрогранту ТОВ "ЮК "Сакрамент" прийняте Державним центром зайнятості 23.12.2022. Дата укладання договору 10.01.2023, кошти в сумі 240 000, 00 грн зараховані на рахунок 17.03.2023. Встановити факт цільового використання коштів неможливо. Обов`язкова умова щодо створення робочих місць не виконана, в довіднику ПОУ (ЄДРСР) відсутня інформація щодо працевлаштування працівників. Після надходження реєстру отримувачів грантів Голосіївським управлінням КМЦЗ засобами електронного зв`язку направлено інформаційний лист від 16.05.2023 №279.2-878/23 про роз`яснення основних обов`язків отримувача згідно з Постановою КМУ від 21.06.2022 №738. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична та фактична адреса ТОВ "ЮК "Сакрамент" - 01024, м. Київ, Голосіївський район, вул. Антоновича, 3-Б, 4 поверх. За цією адресою направлено рекомендований лист від 10.11.2023 № 279.2-2026/23 щодо проведення моніторингу, перевірки умов виконання договору, але лист повернуто 11.12.2023 адресат відсутній з вказаною адресою, повідомлень щодо зміни адреси не надходило. За адресою: м. Київ, вул. Антоновича, 3-Б здійснено виїзну перевірку, де виявлено житловий багатоквартирний будинок, всі входи та арки до будівлі закриті кодовими замками. Інформація на будівлі щодо діяльності компанія ТОВ "Юридична компанія "Сакрамент" відсутня".

03.04.2024 Київським міським центром зайнятості видано наказ № 372 "Про повернення коштів мікрогранту", яким наказано ухвалити рішення про повернення суми коштів мікрогранту ТОВ "ЮК "Сакрамент" відсутня" (Заява №139UUX).

05.04.2024 на адресу провадження діяльності відповідача направлено рішення про повернення коштів із зазначенням підстав його прийняття та реквізитами для повернення коштів мікрогранту. Лист повернувся на адресу центру як не отриманий, за закінченням терміну зберігання.

Звертаючись до суду із даним позовом, позивач вказує, що оскільки відповідачем не було виконано умов Порядку та Договору про надання мікрогранту, надані йому кошти мікрогранту у розмірі 240 000,00 грн підлягають поверненню на рахунок АТ "ОЩАДБАНК".

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на виконання умов Порядку №738 та договору про надання мікрогранту, а саме: відповідачем було прийнято на роботу 14 вересня 2023 року ОСОБА_1 та Махова Юрія Анатолійовича. При виплаті заробітної плати працевлаштованим особам товариством сплачено відповідні податки та збори. Факт сплати податків зазначено у електронному кабінеті платника податків в графі стан розрахунків з бюджетом податковий борг відсутній. За рахунок грантових коштів ТОВ «Юридична компанія «Сакрамент» придбали бензиновий генератор, потужністю 4,5 кВт, лазерна МФУ для ч/б друку формату А4, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4670 CPU, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4440 CPU, персональний комп`ютер INTEL CORE 15-4440 CPU. Оплата вказаного вище обладнання підтверджується документами, наявними в матеріалах справи, а саме: Договором купівлі-продажу №15 від 20.03.2023 року та Договором поставки №P0323/04 від 20.03.2023 року. Окрім того, при здійснені оплат за зазначеними договорами уповноваженим банком - АТ «Ощадбанк» здійснювалась перевірка цільового використання коштів. Придбане обладнання є основою матеріально-технічної бази підприємства та використовується в своїй діяльності. Також, відповідач зазначає, що не отримував від позивача повідомлень про проведення виїзного огляду і надання інформації та документів.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до ст. 12 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності.

Підстави та порядок застосування засобів державної підтримки суб`єктів господарювання визначаються законом (ч. 3 ст. 16 ГК України).

Статтею 48 ГК України визначено, що з метою створення сприятливих організаційних та економічних умов для розвитку підприємництва органи влади на умовах і в порядку, передбачених законом, зокрема, сприяють підприємцям в організації матеріально-технічного забезпечення та інформаційного обслуговування їх діяльності, підготовці кадрів; подають підприємцям інші види допомоги. Держава сприяє розвитку малого підприємництва, створює необхідні умови для цього.

Правовідносини між сторонами врегульовані Законом України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" та Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738.

Частинами 1, 2 ст. 12 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" визначено, що державна підтримка надається суб`єктам малого і середнього підприємництва, які відповідають критеріям, встановленим частиною третьою статті 55 Господарського кодексу України. Державна підтримка передбачає формування програм, в яких визначається механізм цієї підтримки. Програми державної підтримки розробляються та впроваджуються спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого і середнього підприємництва із залученням інших центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, що представляють інтереси суб`єктів малого і середнього підприємництва. Державні програми підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України в установленому законом порядку.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" надання фінансової державної підтримки здійснюється спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого і середнього підприємництва, іншими органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, Українським фондом підтримки підприємництва та іншими загальнодержавними фондами, регіональними та місцевими фондами підтримки підприємництва. Фінансова державна підтримка надається за рахунок державного та місцевих бюджетів.

Основними видами фінансової державної підтримки є: 1) часткова компенсація відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва; 2) часткова компенсація лізингових, факторингових платежів та платежів за користування гарантіями; 3) надання гарантії та поруки за кредитами суб`єктів малого і середнього підприємництва; 4) надання кредитів, у тому числі мікрокредитів, для започаткування і ведення власної справи; 5) надання позик на придбання і впровадження нових технологій; 6) компенсація видатків на розвиток кооперації між суб`єктами малого і середнього підприємництва та великими підприємствами; 7) фінансова підтримка впровадження енергозберігаючих та екологічно чистих технологій; 8) інші види не забороненої законодавством фінансової державної підтримки.

Порядок використання коштів державного бюджету для фінансової державної підтримки суб`єктів малого і середнього підприємництва затверджується відповідно до вимог бюджетного законодавства.

Пунктом 1 Порядку визначено, що метою надання безповоротної державної допомоги у формі мікрогрантів є сприяння зайнятості населення, створення або розвиток власного бізнесу. Джерелами фінансування надання мікрогрантів отримувачам є кошти: Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд); державного бюджету, у тому числі кошти, що надходять на рахунок Мінекономіки "Фонд підтримки малого та середнього бізнесу", відкритий у Національному банку, на який зараховуються добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права в національній та іноземній валюті.

Надання передбачених цим Порядком мікрогрантів може здійснюватися разом з державною підтримкою, яка може надаватися відповідно до законодавства місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями на підставі регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва за рахунок коштів місцевих бюджетів. З метою спільного надання державної підтримки, передбаченої цим Порядком і регіональними та місцевими програмами розвитку малого і середнього підприємництва, Державний центр зайнятості укладає договори про співробітництво з відповідними місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями, в яких визначаються основні умови виконання зазначених регіональних та місцевих програм.

Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінекономіки. Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості.

Розмір мікрогранту, який надається одному отримувачу, визначається відповідно до його запиту, але не менше 50000 гривень та не перевищує: 75000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача зареєструватися фізичною особою - підприємцем; 150000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача створити одне робоче місце після отримання мікрогранту та прийняття на нього працівника на умовах, визначених цим Порядком; 250000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача створити не менше двох робочих місць після отримання мікрогранту та прийняття на них працівників на умовах, визначених цим Порядком (п. 4 Порядку).

Надання мікрогрантів за рахунок джерел, передбачених абзацом сьомим пункту 1 цього Порядку, здійснюється Мінекономіки через АТ "Ощадбанк" (уповноважений банк) на підставі рішень Державного центру зайнятості, включених до подання про надання мікрогрантів (далі - подання), відповідно до договору про взаємодію між Мінекономіки, уповноваженим банком та Державним центром зайнятості (далі - договір про взаємодію 1) (п. 6 Порядку).

Пунктом 17 Порядку передбачено, що рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості протягом 15 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв на основі інформації уповноваженого банку, яка включає результати перевірки ділової репутації отримувача та відомостей, зазначених у заяві, а також оцінку співбесіди з отримувачем, проведеної регіональними центрами зайнятості, та документальне підтвердження отримувачем відсутності даних щодо наявності судових справ, відкритих виконавчих проваджень, арешту/конфіскації майна (активів) у разі отримання таких даних з автоматизованих систем та відсутності податкового боргу станом на 1 число місяця, в якому подається заява. Порядок обміну та передачі документів між уповноваженим банком та Державним центром зайнятості визначається договором про взаємодію.

Відповідно до п. 20 Порядку для отримання мікрогранту отримувач укладає договір мікрогранту у відділенні уповноваженого банку шляхом підписання заяви про приєднання. Обов`язковою умовою договору мікрогранту, крім надання мікрогранту отримувачам, визначеним абзацом другим пункту 4 цього Порядку, є створення протягом шести місяців з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку робочих місць залежно від розміру мікрогранту, визначеного пунктом 4 цього Порядку, та працевлаштування на них осіб на строк не менш як 24 місяці протягом трирічного строку реалізації проекту. У разі невиконання обов`язкової умови договору мікрогранту, зокрема нестворення отримувачем робочих місць протягом шести місяців з дня зарахування коштів на його рахунок та непрацевлаштування на них осіб згідно з умовами цього Порядку, сума мікрогранту протягом одного місяця після закінчення такого шестимісячного періоду повертається отримувачем у повному обсязі уповноваженому банку на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.

За положеннями п. 21 Порядку Державний центр зайнятості через регіональні, міські, районні, міськрайонні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості здійснює моніторинг та контроль за виконанням умов договору мікрогранту, зокрема шляхом періодичних виїзних оглядів місця провадження господарської діяльності отримувача, протягом трьох років з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку або до повного виконання обов`язкової умови договору мікрогранту, визначеної абзацом третім пункту 20 цього Порядку.

Для здійснення моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту отримувачем центр зайнятості може залучати відповідні центральні та/або місцеві органи влади.

У разі неможливості встановлення факту цільового використання мікрогранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.

У разі встановлення під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту факту відсутності меблів, обладнання, транспортних засобів, придбаних отримувачем за кошти мікрогранту, які не підлягають відчуженню відповідно до абзацу другого пункту 5 цього Порядку, отримувач повертає вартість таких меблів, обладнання, транспортних засобів.

Рішення про повернення мікрогранту приймаються регіональними центрами зайнятості.

Неповернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до вимог законодавства.

У разі несвоєчасного та/або неповного виконання пункту 20 цього Порядку і цього пункту сума мікрогранту вважається заборгованістю, стягнення якої здійснюється Державним центром зайнятості та/або регіональним центром зайнятості у судовому порядку.

Суд установив, що відповідач задля отримання мікрогранту на ведення власної справи звернувся через портал "Дія" до центру зайнятості із заявою на отримання мікрогранту у розмірі 240 700, 00 грн, у якій вказав про те, що ним буде працевлаштовано двох працівників.

На виконання вимог Порядку Голосіївське управління Київського міського центру зайнятості здійснило перевірку виконання зобов`язань суб`єктом господарювання (відповідачем) у зв`язку із отриманням мікрогранту та встановило, що відповідач свої зобов`язання не виконав, не працевлаштував трьох людей, господарську діяльність за адресою: м. Київ, вул. Антоновича, буд. 3-Б, 4 поверх (як про це йшлося в заяві), не провадить.

Згідно зі статтями 73, 74 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

За наведених обставин суд дійшов висновку про порушення відповідачем своїх зобов`язань на виконання вимог Порядку та Договору про надання мікрогранту, що має наслідком повернення відповідачем отриманої суми мікрогранту на підставі п. 7 розділу VII Договору на отримання мікрогранту та п. 21 Порядку.

Щодо заперечень відповідача, суд зазначає наступне.

Положеннями чинного законодавства не передбачено обов`язку центу зайнятості здійснювати в обов`язковому порядку повідомлення за допомогою засобів електронної пошти.

Водночас, до матеріалів справи долучено докази надіслання на адресу відповідача, яка була визначена в заяві про отримання мікрогранту, як адреса здійснення господарської діяльності, доказів надіслання лист від 10.11.2023 № 279.2-2026/23 щодо проведення моніторингу, перевірки умов виконання договору, але лист повернуто 11.12.2023, адресат відсутній з вказаною адресою.

Також, позивачу за закінчення строку зберігання було повернуто лист від 05.04.2024 за вих. № 12-555/10-21/24, до якого додавалося рішення про повернення коштів мікрогранту, що направлявся на адресу ТОВ «ЮК «Сакрамент».

Однак, під час розгляду справи відповідачем належними доказами не спростовано факт не знаходження за адресою м. Київ, вул. Антоновича, буд. 3-Б, 4 поверх, як і не доведено неправомірність дій працівників Укрпошти щодо невручення листів, які надходили на адресу ТОВ «ЮК «Сакрамент».

Крім того, позивачем до матеріалів справи надано роздруківку з Єдиної інформаційно-аналітичної системи по роботодавцю - Товариство з обмеженою відповідальністю «Юридична компанія «Сакрамент», відповідно до якої інформація про працевлаштованих працівників відсутня.

Водночас, відповідачем не надано жодного належного та допустимого доказу, який би підтверджував, що в шестимісячний строк з моменту зарахування коштів мікрогранту на його рахунок (17.03.2023) ним працевлаштовано двох працівників.

Під виконанням обов`язкової умови щодо створення робочих місць у Порядку № 738 слід розуміти створення робочих місць понад штатну чисельність працівників на дату подання заяви на отримання мікрогранту або створення робочих місць у`язку з утворенням нового суб`єкта господарювання.

При цьому, з платіжних інструкцій про сплату ЄСВ неможливо дійти достовірного висновку, що його сплата стосується саме тих двох працівників, який було влаштовано після отримання мікрогранту.

Згідно із ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до положень ст. 2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

При цьому, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, згідно положень ст. 74 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З огляду на наведені вище норми, враховуючи доведення позивачем своїх позовних вимог, а відповідачем не представлення суду більш вірогідних доказів, ніж ті, які надані позивачем, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача 240 000,00 грн отриманого мікрогранту.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юридична компанія "Сакрамент" (вул. Антоновича, буд. 3-Б, 4-й поверх, м. Київ, 01024; код ЄДРПОУ 43858561) на рахунок Акціонерного товариства "Ощадбанк" 240 000,00 грн мікрогранту (отримувач: АТ "Ощадбанк", код отримувача 00032129, надавач платіжних послуг отримувача: АТ "Ощадбанк", рахунок отримувача: НОМЕР_1 ).

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юридична компанія "Сакрамент" (вул. Антоновича, буд. 3-Б, 4-й поверх, м. Київ, 01024; код ЄДРПОУ 43858561) на користь Київського міського центру зайнятості (вул. Жилянська, буд. 47-Б, м. Київ, 01033; код ЄДРПОУ 03491091) витрати по сплаті судового збору в розмірі 3600,00 грн.

4. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

У разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено та підписано: 13.01.2025.

Суддя А.І. Привалов

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124383655
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі

Судовий реєстр по справі —910/13239/24

Рішення від 13.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Привалов А.І.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Привалов А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні