Рішення
від 10.01.2025 по справі 200/7180/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 січня 2025 року Справа№200/7180/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Бабіча С.І., розглянувши у порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 44070187) та до Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - 1-й відповідач) та до Державної податкової служби України (далі - 2-й відповідач), відповідно до якого просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкових накладних, складених Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ", від 22.07.2024 року № 11452576/34520474 про відмову у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року на загальну суму 16800,00 грн, у тому числі ПДВ 2800,00 грн;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року на загальну суму 16800,00 грн, у тому числі ПДВ 2800,00 грн, датою її фактичного надходження до контролюючого органу.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що за результатами господарської діяльності ним, відповідно до вимог, встановлених нормами Податкового кодексу України, було складено направлено на реєстрацію податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року на суму 16800,00 грн, у тому числі 2800,00 грн ПДВ, реєстрація якої була зупинена.

Зокрема, відповідно до квитанції від 17.05.2024 року реєстрація податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) зупинена згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 25.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (показник "D" = 3.6872%, "Рпоточ" = 0).

02.07.2024 року позивачем були направлені письмові пояснення і додаткові первинні документи щодо господарської операції за податковою накладною № 70 від 26.04.2024 року, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Разом із тим, 22.07.2024 року за рішенням Комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі - Комісія) № 11452576/34520474 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН.

У подальшому позивачем було направлено скаргу на рішення Комісії, до якої додано копії документів, підтверджуючих здійснення господарської операції.

За результатами розгляду поданої скарги було прийнято рішення, яким вказану скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Позивач вважає спірне рішення про відмову в реєстрації у ЄРПН податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року протиправним і таким, що підлягає скасуванню.

Відповідачі позов не визнали, подали до суду відзиви на позовну заяву, в яких просять суд повністю відмовити у задоволенні позову.

Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову, відповідачі, серед іншого, з посиланням на положення Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, вказують на те, що за результатами автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків податковим органом прийнято спірне рішення № 11452576/34520474 від 22.07.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН, оскільки позивачем не було надано у повній мірі достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної документів, у тому числі додатково.

Зокрема, як зазначають відповідачі, Комісією були проаналізовані подані позивачем письмові пояснення і копії документів та прийнято рішення про направлення повідомлення від 08.07.2024 року № 11370629/34520474 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, за формою згідно з додатком 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, а саме - інформації щодо інвентаризації залишків.

При цьому відповідачі звертають увагу на те, що у вказаному повідомленні, яке було направлено позивачу, конкретно визначено, яку додаткову інформацію необхідно надати для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Разом із тим, як стверджується відповідачами, позивачем не надано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, у зв`язку з чим 22.07.2024 року Комісія прийняла рішення № 11452576/34520474 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН.

За цих обставин відповідачі у поданих до суду відзивах на позовну заяву вказують на правомірність і обґрунтованість оскаржуваного позивачем рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року, посилаючись при цьому, зокрема, на правові позиції, наведені у постановах Верховного Суду від 13.02.2024 року у справі № 240/5563/23 та від 02.07.2024 року у справі № 440/5004/23.

Також відповідачі у відзивах на позовну заяву зазначають про те, що позовні вимоги стосовно зобов`язання зареєструвати податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН є втручанням у дискреційні повноваження Державної податкової служби України.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18.10.2024 року подану Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 44070187) та до Державної податкової служби України позовну заяву про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 200/7180/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Частиною 5 статті 262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою суду від 10.01.2025 року відмовлено у задоволенні поданих відповідачами до суду клопотань про розгляд даної справи у порядку загального позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе розглянути дану справу на підставі наявних у суду матеріалів та прийняти дане рішення у порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, повно і всебічно встановивши всі її обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

Позивач у даній справі, Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ", зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 34520474 (місцезнаходження: 84105, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, буд. 77Ж).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності позивача є: "25.62 Механічне оброблення металевих виробів".

Згідно з витягом з реєстру платників податку на додану вартість № 1605224500261 від 14.09.2016 року позивач є платником ПДВ.

22.07.2021 року позивачем був укладений договір № 53 із Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗАВОД "ЕНЕРГОСТІЛ" (далі - замовник) на виконання робіт.

16.04.2024 року сторонами сформована специфікація № 6 до вказаного договору.

В рамках зазначених вище договору і укладеної до нього специфікації позивачем було виконано відповідні роботи і відвантажено продукцію (валки, які були повернуті замовнику після оброблення) на загальну суму 33600,00 грн (у тому числі ПДВ - 5600,00 грн), про що свідчать надані до справи копії акту надання послуг № 30 від 26.04.2024 року та товарно-транспортної накладної № 26-04-3 від 26.04.024 року.

Оплату виконаних робіт (наданих послуг) було здійснено замовником - Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗАВОД "ЕНЕРГОСТІЛ", згідно з платіжними інструкціями від 18.04.2024 року № 10222 на суму 16800,00 грн (у тому числі ПДВ - 2800,00 грн) та від 26.04.2024 року № 10288 на суму 16800,00 грн (у тому числі ПДВ - 2800,00 грн).

У зв`язку з цим позивачем 26.04.2024 року було складено та направлено на реєстрацію відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України) податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року на суму 16800,00 грн (з урахуванням ПДВ).

За результатами обробки податкової накладної позивачем було отримано квитанцію від 17.05.2024 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою реєстрацію податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН зупинено.

Як видно з квитанції, реєстрація в ЄРПН податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року була зупинена відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 25.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (показник "D" = 3.6872%, "Рпоточ" = 0).

Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, які достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

02.07.2024 року позивачем були направлені письмові пояснення та додаткові первинні документи щодо господарської операції за податковою накладною № 70 від 26.04.2024 року, необхідні, на його думку, для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме: витяг з реєстру платників податку на додану вартість № 1605224500261, договір оренди об`єкта нерухомості від 04.01.2022 № 4, договір оренди об`єкта нерухомості від 01.11.2017 № 16, акт надання послуг від 26.04.2024 № 30, акт прийому-передачі від 15.04.2024, свідоцтво про державну реєстрацію серія А00 № 728542, наказ від 21.07.2021 № 109-к, платіжна інструкція від 26.04.2024, договір на виконання робіт від 22.07.2021 № 53, рахунок на оплату від 16.04.2024 № 37, товарно-транспортна накладна від 26.04.2024 № 26-04-3, платіжна інструкція від 18.04.2024 № 10222, товарно-транспортна накладна від 15.04.2024 № 15-04-1, накладна на повернення від 26.04.2024 № 26/04, протокол загальних зборів учасників від 20.074.2021 № НРК 462493, специфікація № 6 до договору № 53 від 22.07.2021, пояснення підприємства, договір оренди об`єкта нерухомості від 04.01.2022 № 3, про що зазначає відповідач у відзиві на позов.

08.07.2024 року Комісією було направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, за № 11370629/34520474, а саме - інформації щодо інвентаризації залишків.

Дане повідомлення було складене за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520.

Як вказують відповідачі, позивачем не надано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Доказів подання такого повідомлення позивачем до суду також не надано.

Рішенням Комісії від 22.07.2024 року № 11452576/34520474 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Не погоджуючись із цим рішенням Комісії, позивач звернувся зі скаргою (з доданням до неї відповідних документів), у якій просив скасувати вказане рішення та зареєструвати податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН.

За результатами розгляду даної скарги було прийнято рішення № 50418/34520474/2 від 09.08.2024 року, яким зазначена скарга позивача була залишена без задоволення, а рішення Комісії від 22.07.2024 року № 11452576/34520474 - без змін.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України установлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаження товарів.

Відповідно до положень пунктів 201.1 та 201.10 статті 201 ПК України на платника податку покладено обов`язок на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою було затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (що є Додатком 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/ послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216) було затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 установлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Як зазначалося вище, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року визначено ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у цій податковій накладній, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної.

У своїх постановах Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття (постанови Верховного Суду від 02.04.2019 року у справі № 822/1878/18 та від 04.08.2021 року у справі № 0840/4088/18).

Так, у постанові від 04.08.2021 року у справі № 0840/4088/18 Верховний Суд, зокрема, вказав на те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Водночас, у постанові від 07.12.2022 року у справі № 500/2237/20 Верховним Судом викладено правовий висновок, згідно з яким, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в даній справі є виключено стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У постанові від 04.08.2021 року у справі № 0840/4088/18 Верховний Суд зауважив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків, тоді як вживання контролюючим органом загального посилання на відповідний пункт Критеріїв ризиковості платника податку, без наведення відповідного положення, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження прав платника податків. Таким чином, якщо таке рішення контролюючого органу не містить та/або відповідним контролюючим органом чітко не зазначено, якому саме критерію ризикованості платника податку відповідав такий платник, і не вказано документів, яких платником податків не було подано контролюючому органу на підтвердження реальності господарських операцій, таке рішення контролюючого органу є прийнятим не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства.

Відповідно до висновку, наведеного Верховним Судом у постанові від 03.11.2021 року у справі № 360/2460/20, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості, вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Правові норми, закріплені у пункті 11 Порядку № 1165, містять вимогу стосовно того, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку та конкретну підставу для відмови у реєстрації податкової накладної.

Як видно зі змісту квитанції від 17.05.2024 року про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відомості про необхідність надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН чи про відмову в її реєстрації, є неконкретизованими (без посилання на конкретну господарську операцію та на дату або період, за який вимагається надати документи; без зазначення, які саме документи вимагається надати та які документи є "достатніми", тощо).

Те ж саме стосується і змісту оскаржуваного рішення, у якому відсутнє посилання на конкретний перелік документів, які не були надані позивачем на розгляд Комісії, що стало підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної.

02.07.2024 року позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено.

До вказаного повідомлення про надання пояснень позивачем були додані первинні документи на підтвердження викладених у поясненнях обставин (разом - 18 додатків).

Відповідачами не наведено достатнього обґрунтування підстав неврахування наданих позивачем разом із поясненнями до контролюючого органу документів.

Суд зауважує на тому, що вимагання у позивача у повідомленні № 11370629/34520474 від 08.07.2024 року надання інформації щодо інвентаризації залишків є теж безпідставним.

Так, відсутність або недостатність, на думку податкового органу, у позивача або ж його контрагента матеріальних не виключає можливості реального виконання господарських операцій та не свідчать про одержання необґрунтованої податкової вигоди.

Суд наголошує на тому, що контролюючий орган, приймаючи рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної, не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатами здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Предметом розгляду в даній справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, проте не реальність чи товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічні правові позиції були наведені, зокрема, у постановах Верховного Суду від 15.05.2018 року у справі № 810/4391/16, від 07.12.2022 року у справі № 500/2237/20, тощо.

Враховуючи таке, судом не приймаються до уваги доводи відповідача щодо того, що на повідомлення про надання додаткових документів про інвентаризацію залишків позивач їх не надав (а тому відповідач мав підстави для відмови в реєстрації податкової накладної), оскільки, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет реальності цих операцій, за умови надання позивачем пояснень та документів на її підтвердження.

Як вже зазначалося, позивачем було подано повідомлення про надання пояснень і копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, які він вважав достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а відповідачами не наведено достатнього обґрунтування підстав неврахування наданих разом із поясненнями до контролюючого органу документів.

З огляду на це, судом не приймаються до уваги посилання відповідачів на постанови Верховного Суду, які наведені у наданих суду відзивах на позовну заяву.

Таким чином, відповідачами, відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України, не доведено правомірність прийняття рішення від 22.07.2024 року № 11452576/34520474.

У зв`язку з викладеним суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11452576/34520474 від 22.07.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року є правомірними і обґрунтованими, у зв`язку з чим підлягають задоволенню.

Постановляючи відповідні висновки, судом, крім наведених вище, взято до уваги також правові позиції Верховного Суду у подібних правовідносинах, висловлені у постановах від 01.12.2021 року у справі № 600/1878/20-а, від 20.01.2022 року у справі № 140/4162/21 та від 29.06.2022 року у справі № 380/5383/21.

З приводу вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН суд зазначає наступне.

Положеннями пункту 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких було зупинено, реєструється у день настання, зокрема, однієї з таких подій:

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Згідно з пунктом 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу 10 пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, реєстрація в ЄРПН податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України, а днем реєстрації податкових накладних може бути день, вказаний у рішенні суду.

З огляду на зміст позовних вимог стосовно реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН датою її фактичного надходження до контролюючого органу, та приймаючи до уваги встановлені судом обставини щодо протиправного прийняття Комісією рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року в ЄРПН, враховуючи відсутність законодавчо закріплених перешкод для здійснення такої реєстрації, суд приходить до висновку, що позовні вимоги у цій частині теж підлягають задоволенню.

При цьому суд зауважує, що задоволення позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою її фактичного подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій стосовно того, що спір між сторонами буде остаточно вирішено та не є втручанням у дискреційні повноваження 2-го відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем документально підтверджено судові витрати по сплаті судового збору в сумі 3028,00 грн (платіжна інструкція № 1504 від 24.09.2024 року).

Визначаючи кількість вимог немайнового характеру, які були заявлені позивачем, суд враховує, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, зобов`язання прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою (постанова Верховного Суду від 06.10.2020 року у справі № 826/11984/16).

Оскільки спір виник внаслідок прийняття протиправного рішення 1-м відповідачем, відшкодування понесених позивачем судових витрат покладається судом саме на Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області (як відокремлений підрозділ ДПС України, код ЄДРПОУ ВП: 44070187).

З огляду на таке, враховуючи, що судом були задоволені пов`язані між собою немайнові позовні вимоги про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, за рахунок бюджетних асигнувань 1-го відповідача на користь позивача підлягають присудженню понесені ним судові витрати по сплаті судового збору в сумі 3028,00 грн.

Керуючись Конституцією України, нормами Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних", наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 44070187) та до Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкових накладних, складених Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ", від 22.07.2024 року № 11452576/34520474 про відмову у реєстрації податкової накладної № 70 від 26.04.2024 року на загальну суму 16800,00 грн, у тому числі ПДВ 2800,00 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код згідно з ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська пл., буд. 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" (код згідно з ЄДРПОУ 34520474, місцезнаходження: 84105, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, буд. 77Ж) податкову накладну № 70 від 26.04.2024 року на загальну суму 16800,00 грн, у тому числі ПДВ 2800,00 грн, датою її фактичного надходження до контролюючого органу.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМ-ТЯЖМАШ" (код згідно з ЄДРПОУ 34520474, місцезнаходження: 84105, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, буд. 77Ж) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 44070187, місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.

Повне судове рішення складене 10 січня 2025 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або після прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку, шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.І. Бабіч

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124389614
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —200/7180/24

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні