Рішення
від 13.01.2025 по справі 200/7789/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 січня 2025 року Справа№200/7789/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стойки В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (м. Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, 56, ЄДРПОУ 20001504) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, в якому просив суд:

визнати протиправними дії Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, які полягають у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення в період з 01.03.2018 р. до 19.03.2020 р. в неповному обсязі, а саме: з порушенням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078;

зобов`язати Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, нарахувати і виплатити ОСОБА_1 різницю індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 до 19.03.2020 в загальній сумі 143 473.61 грн., відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, із одночасним відрахуванням 1,5 % військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44.

Позовні вимоги вмотивовано тим, що позивачу під час проходження служби не була нарахована та виплачена фіксована сума індексації грошового забезпечення щомісяця, всупереч приписам пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі Порядок № 1078). Представник Позивача звернувся до Відповідача із заявою, в якій просив нарахувати та виплатити йому за період з 01.03.2018 до 19.03.2020 індексацію грошового забезпечення в повному обсязі, а саме з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

Листом від 22 липня 2024 р. Відповідач надав довідки про грошове забезпечення Позивача, з якої вбачається, що в період з 01.03.2018 до 19.03.2020 фіксована сума індексації грошового забезпечення Позивачу не нараховувалась та не виплачувалась. Таку бездіяльність Відповідача вважає протиправною, та такою, що порушує встановлене статтею 43 Конституції України право Позивача на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Розраховуючи суму індексації представник позивача враховує суму грошового забезпечення за лютий 2018 року- 17 319, 20 грн. та березень 2018 року - 16 185, 20 грн.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12.11.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

26.11.2024 року відповідачем надано надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити в позові та зазначив про те, що здійснений розрахунок розміру індексації-різниці є невірним. А саме, відповідач зауважує, що Постановою № 704 не були визначені тарифні розряди за усіма посадами в СБУ. При цьому, підпунктом 1 пункту 5 Постанови № 704 керівникам державних органів було надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям, посади яких не передбачені Постановою № 704, зокрема і Додатком 4. Відповідно, нарахування та виплата грошового забезпечення за березень 2018 року з урахуванням нових посадових окладів не могла бути здійснена до установлення наказом Голови СБУ відповідних тарифних розрядів по всім посадам в СБУ. У зв`язку з цим, нараховане та виплачене у березні 2018 року грошове забезпечення не враховувало зміну посадових окладів. Так, у березні 2018 року грошове забезпечення було нараховано та виплачено на рівні лютого 2018 року. В свою чергу, після прийняття Головою СБУ наказу, яким були установлені відповідні тарифні розряди по всім посадам в СБУ, а також після надходження цього наказу до ГУ СБУ, в ГУ СБУ у червні 2018 року було здійснено перерахунок та виплату відповідних видів грошового забезпечення за березень 2018 року.

Таким чином відповідач вважає, що для визначення сум грошового забезпечення, які були нараховані за березень 2018 року, недостатньо врахувати лише дані про суми грошового забезпечення, зазначені у розрахункових листах за березень і квітень 2018 року. Для визначення цих сум у повному розмірі необхідно врахувати дані щодо виплати грошового забезпечення за лютий та березень 2018 року, які містяться у розрахункових листах за червень та жовтень 2018 року.

Також відповідач звертає увагу на те, що згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року, у березні 2018 року позивачу були нараховані та виплачені надбавка за виконання спеціальних завдань в розмірі 952 грн; надбавка за ОРД, КРД, ІАЗ в розмірі 680 грн; надбавка за виконання особливо важливих завдань в розмірі 1862,5 грн. В свою чергу, Постановою № 704 виплата цих надбавок не була передбачена. У зв`язку з цим, згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року, у червні 2018 року ці надбавки були вирахувані. Відповідно, суми цих надбавок за березень 2018 року склали 0 грн. У тому числі відповідач зазначає, що сума премії, виплачена позивачу за лютий 2018 року в березні 2018 року була вирахувана із загальної суми грошового забезпечення у червні 2018 року, а відтак розмір премії не повинен бути застосованим в загальній сумі грошового забезпечення при обрахунку індексації-різниці.

Здійснюючи розрахунок спірних сум відповідач зазначає, що порівняння розміру підвищення доходу (7 811,94 грн) та суми можливої індексації (4463,15 грн) свідчить про те, що розмір підвищення доходу перевищує суму можливої індексації. Таким чином, на підставі пункту 5 Постанови № 1078, а також правових висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 23.03.2023 по справі № 400/3826/21, оскільки у розмір підвищення доходу у березні 2018 року перевищив суму можливої індексації у березні 2018 року, то індексація-різниця не підлягає нарахуванню та виплаті за березень 2018 року, а також за подальші місяці служби позивача.

Решта позовних вимог, на думку відповідача, не підлягають задоволенню як похідні.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 проходив службу у Головному управлінні Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, з 19.03.2020 року позивача виключено зв списків особового складу.

Як вбачається з розрахункових листів позивача за лютий 2018 березень 2020 та що не є спірним між сторонами, індексація різниця за спірний період не сплачена.

Згідно розрахункового листа за лютий 2018 року позивачем отримано: посадовий оклад 1360, 00грн. (28д), премія (з 1 по 31), (325%) 6053, 13 грн. (31д), винагорода АТО з 01 по 31 (50%)-5773, 07грн. (31д), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) (100%)-1862, 50грн. (28д), військове звання - (п.2.2)- 130, 00грн. (28д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (10%)-136,00грн.(28д), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) (70%)-952,00грн.(28д), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) (50%), -680грн. (28д), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (25%)-372,50грн. (28д). Всього: 17319,20грн.

Згідно розрахункового листа за березень 2018 року позивачем отримано: посадовий оклад 1360, 00грн. (31д), премія (з 1 по 28), (325%) 6053, 13 грн. (28д), винагорода АТО з 01 по 25 (45%) - 4639,07грн. (2м-ц/25д), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) (100%)-1862, 50грн. (31д), військове звання - (п.2.2)- 130 грн. (31д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (10%)-136,00 грн. (31д), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) (70%)-952,00 грн. (31д), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) (50%), -680, 00грн. (31д), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (25%)- 372, 50грн. (31д). Всього: 16185, 00грн.

Згідно розрахункового листа за квітень 2018 року позивачем отримано: посадовий оклад 1360, 00грн. (30д), премія (з 1 по 31), (325%) 6053, 13 грн. (31д), винагорода АТО з 01 по 31 (45%)-5195,76грн. (03 м-ц,31д), УБД 1265, 00грн. (30д), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) (100%)-1862, 50грн. (30д), військове звання - (п.2.2)- 130 грн. (30д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (10%)-136,00 грн. (30д), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) (70%)-952,00 грн. (30д), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) (50%), -680грн. (30д), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (25%)-372,50грн. (30д).

Згідно розрахункового листа за травень 2018 року позивачем отримано: посадовий оклад 1360, 00грн. (31д), премія (з 1 по 30) (555%) 10336, 88 грн. (30д), премія (з 1 по 31) (555%) 1273, 67 грн. (04м-ц,0д), винагорода АТО з 01 по 30 (45%)-7744, 30грн. (04м-ц,30д), винагорода АТО з 01 по 31 (45%)-577, 42грн.(03м-ц,31д), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) (100%)-1862, 50грн. (31д), військове звання - (п.2.2)- 130, 00 грн. (31д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)-272, 00 грн. (31д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)-39, 49 грн. (3м-ц), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)-136, 00грн.(4м-ц), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) (70%) - 952, 00 грн. (31д), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) (50%), - 680, 00 грн. (31д), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (25%) - 372, 50 грн. (31д).

Згідно розрахункового листа за червень 2018 року позивачем отримано: посадовий оклад 6480, 00грн. (30д), посадовий оклад 5120, 00грн. (03м-ц), посадовий оклад 5120, 00грн. (04м-ц), посадовий оклад 5120, 00грн. (05м-ц), премія В/С щомісячна (з 1 по 31) (10%) 648, 00 грн. (31д), надбавка за особливості проходження служби (гл.2) (41%) 4367, 11 грн. (30д), надбавка за особливості проходження служби (гл.2) с 23 по 31 (41%) 1267, 87 грн.(03м-ц), надбавка за особливості проходження служби (гл.2) с 1 по 22 (8%) -604,73 (3 м-ц/22д) грн., надбавка за особливості проходження служби (гл.2) (41%) -4367, 11 грн.(04м-ц/30д), надбавка за особливості проходження служби (гл.2) (41%) -4367, 11 грн.(05м-ц/31д), військове звання - (п.2.2) -1410, 00 грн. (30д), військове звання - (п.2.2) 1280, 00 грн. (03м-ц), військове звання - (п.2.2) 1280, 00 грн. (04м-ц), військове звання - (п.2.2) 1280,00 грн. (05м-ц), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)-324, 00 грн. (30д), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)-10, 54 грн. (03м-ц), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%)- 52, 00 грн. (04м-ц), доплата в/сл опер. підрозділів за роботу з особами на конф. основі (р 5.) (20%) - 52, 00 грн. (05м-ц), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (35%) - 2761, 50 грн. (30д), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (35%) -2389, 50 грн. (03м-ц), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (35%) -2389, 50 грн. (04м-ц), надбавка за вислугу років В/С (гл.1) (35%) -2389, 50 грн. (05м-ц). Відраховано: премія В/C - щомісячна (гл.15) с 1 по 28 (10%) 6053, 13 грн. (03м-ц,28д), премія В/C - щомісячна (гл.15) с 1 по 31 (10%) 6648, 80 грн. (04м-ц), премія В/C - щомісячна (гл.15) с 1 по 30 (10%) -9688, 88 грн. (05м-ц), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) 1862,50 грн. (03м-ц),надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) 1862, 50 грн. (04м-ц), надбавка за виконання ОВ завдань В/C (п.2.3.2) 1862, 50 грн. (05м-ц), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) -952, 00 грн. (03м-ц), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) -952, 00 грн. (04м-ц), надбавка за виконання спеціальних завдань - (п. 2.3.8) -952, 00 грн. (05м-ц), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) 680, 00 грн. (03м-ц), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) 680, 00 грн. (04м-ц), надбавка за ОРД,КРД, ІАЗ органів держ.влади (п.2.3.5) 680, 00 грн. (05м-ц), Всього: 20204, 66 грн.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній з обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Спеціальним законом, який здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XI).

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 9 Закону №2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до Закону.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо: індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-ХІІ (далі - Закон №1282-ХІІ).

Згідно зі ст. 1 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Приписами ст. 2 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

Відповідно до ст. 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка (з 01.01.2016 - 103 відсотка згідно змінам, внесених згідно із Законом № 911-VIII від 24.12.2015).

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 5 Закону №1282-ХІІ підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України.

Згідно із ст. 6 Закону №1282-ХІІ у разі виникнення обставин, передбачених ст. 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.

Постановою КМУ №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб від 30.08.2017, в редакції від 24.02.2018, яка набрала чинності з 01.03.2018, (далі Постанова №704) змінено систему виплати грошового забезпечення військовослужбовцям та розміри тарифних ставок.

Відповідно до п. 4 Постанови №704 розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Таким чином обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з наступного місяця, тобто з квітня 2018 року.

Згідно офіційних даних, що містяться на сайті Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) в березні 2018 року становив 101,1%, в квітні 2018 року становив 100,8%, в травні 2018 року 100,0%, в червні 100,0%, в липні 99,3%, в серпні 100,0%, в вересні 101,9%, в жовтні 101,7%.

Отже, лише у жовтні 2018 року поріг індексації 103% (100,8% х 100,0% х 100,0% х 99,3% х 100,0% х 101,9% х 101,7% х 100) було перевищено, отже у позивача виникає право на індексацію заробітної плати. При цьому, оскільки індекс інфляції за жовтень 2018 року опубліковано у листопаді 2018 року, то індексацію необхідно проводити з грудня 2018 року.

Наведене вище узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 31.05.2022 у справі №400/4491/20, від 09.06.2022 у справі №600/524/21-а.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначено Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 (далі Порядок №1078).

Згідно абз. 3-5 п. 5 Порядку №1078 сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

Відповідно до абз. 6 п. 5 Порядку №1078 до визначеної (згідно абз. 4 та 5 п. 5 Порядку №1078) суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації (103 відсотка).

З аналізу положень п.1, абз. 4, 6 п.5 Порядку №1078 слід дійти висновку про те, що нарахування і виплата індексації-різниці має щомісячний фіксований характер, гарантується законом і є обов`язковими для підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності і господарювання, а також для фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.

Верховний Суд у постановах від 23.03.2023 у справі №400/3826/21, від 29.03.2023 у справі №380/5493/21, від 06.04.2023 у справі №420/11424/21 зазначав, що з 01.12.2015 в абз. 3, 4, 5, 6 п. 5 Порядку №1078 йде мова про поняття індексації-різниці, право на яку виникає тільки тоді, коли у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) розмір доходу менший суми можливої індексації, визначеної в цьому місяці.

У цьому контексті Суд вказав, що з огляду на абз. 4 п. 5 Порядку №1078 особа (військовослужбовець) має право на отримання суми індексації-різниці за умови, якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року. Якщо ця умова наявна, то розмір належної індексації-різниці визначається як різниця між сумою можливої індексації і розміром підвищення доходу.

З огляду на вказане, суд зазначає, що 01.03.2018 набрала чинності Постанова № 704, та з огляду на правила п. 5, 10-2 Порядку № 1078, березень 2018 року став місяцем підвищення доходу позивача, за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації грошового забезпечення.

Отже, у березні 2018 року, як місяці підвищення доходу позивача, відповідачу належало вирішити питання, чи має останній право на отримання індексації - різниці, а якщо так, то в якій сумі.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1078 виплата сум індексації грошових доходів здійснюється за рахунок джерел, з яких провадяться відповідні грошові виплати населенню, зокрема підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з державного бюджету, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів державного бюджету.

У рішенні Конституційного Суду України від 15.10.2013 у справі № 9-рп/2013 за конституційним зверненням громадянина щодо офіційного тлумачення положення ч. 2 ст. 233 КЗпП України зазначено, що індексація заробітної плати як складова належної працівникові заробітної плати спрямована на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.

Тому системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що індексація грошового забезпечення, як складова грошового забезпечення військовослужбовців, є однією з основних державних гарантій щодо оплати їх праці, а отже підлягає обов`язковому нарахуванню і виплаті.

Такі висновки враховано в постановах Верховного Суду від 19.07.2019 у справі № 240/4911/18 та від 07.08.2019 у справі № 825/694/17.

Суд зазначає, що з огляду на абз. 4 п. 5 Порядку № 1078 позивач має право на отримання суми індексації - різниці за умови, якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року.

Якщо ця умова наявна, то розмір належної індексації-різниці визначається як різниця між сумою можливої індексації і розміром підвищення доходу.

Буквальний спосіб тлумачення цих норм свідчить про те, що для їхнього застосування суд повинен встановити: розмір підвищення доходу позивача у березні 2018 року (А); суму можливої індексації грошового забезпечення позивача в березні 2018 року (Б); чи перевищує розмір підвищення доходу (А) суму можливої індексації (Б).

Розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) визначається як різниця між сумою грошового забезпечення в березні 2018 року та сумою грошового забезпечення у лютому 2018 року.

Сума можливої індексації грошового забезпечення у березні 2018 року (Б) визначається як результат множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, актуального для березня 2018 року, на величину приросту індексу споживчих цін у березні 2018 року, поділений на 100 відсотків, що передбачено положеннями абз. 5 п. 4 Порядку № 1078.

Якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року (Б), то це є підставою для нарахування й виплати позивачу індексації - різниці до чергового підвищення тарифних ставок (окладів) або до дати звільнення зі служби.

Як уже зазначалося, у такому випадку відповідно до абз. 4 п. 5 Порядку № 1078 сума індексації - різниці у березні 2018 року розраховується як різниця між сумою можливої індексації (Б) і розміром підвищення доходу (А).

Аналогічного висновку дійшов і Верховний Суд у постанові від 23.03.2023 у справі № 400/3826/21.

При вирішенні питання про те, чи має позивач право на отримання індексації-різниці з березня 2018 року, суд зазначає таке.

Згідно розрахункового листа, у лютому 2018 року грошове забезпечення позивача складалося з наступних складових: 1) посадовий оклад (1360 грн); 2) надбавка за виконання спеціальних завдань (952 грн); 3) надбавка за ОРД, КРД, ІАЗ (680 грн); 4) доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів за роботу з особами на конфіденційній основі (136 грн); 5) надбавка за виконання ОВ завдань (1862,5 грн); 6) оклад за військовим званням (130 грн); 7) надбавка за вислугу років (372,5 грн); 8) премія (0 грн); 9) надбавка режимні обмеження (204 грн).

Премія 6053, 13 грн. (31д) до уваги не береться так як, вона виплачена позивачу в лютому 2018 за січень 2018, що вбачається з розрахункового листа.

При цьому суд зазначає, що щомісячна додаткова грошова винагорода була введена постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій" і виплачувалася усім військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) щомісячно в розмірі 60 % місячного грошового забезпечення в період з 2014 року по березень 2018 року, а тому враховується судом при розрахунку грошового забезпечення.

Суд зауважує, що винагорода за безпосередню участь в ООС(АТО) є додатковою виплатою військовослужбовцям, яких залучено до участі у ній. При цьому, виплата винагороди залежить від певних умов та лише в означений період, а також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні після отриманих у такий період поранень (контузії, травми, каліцтва). Тобто, така виплата не є постійною і не має систематичного характеру, а її розмір залежить як від днів участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), так і від виконаних завдань, що визначається наказом командира.

За таких обставин, винагорода за безпосередню за участь в ООС(АТО) не має систематичного характеру, є тимчасовою виплатою для тих військовослужбовців, які залучені до участі у ній, вона залежить від певних обставин, її розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, у зв`язку з чим така винагорода не враховуються при порівнянні розміру грошового забезпечення позивача в лютому і березні 2018 року та, зважаючи на подані сторонами розрахунки, ця обставина не є спірною.

Зазначені висновки кореспондуються з висновками, зазначеними ПААС в постанові від 13.06.2024 року по справі № 200/3043/23.

Отже, грошове забезпечення позивача за лютий 2018 складає 5697 грн.

Обраховуючи грошове забезпечення позивача за березень 2018 року суд погоджується з позицією відповідача з приводу фактичної виплати збільшеного посадового окладу в червні 2018 за березень 2018 та, зіставляючи складові грошового забезпечення за вказані два місяці, зазначає, що позивач повинен був отримати в березні 2018 року нижченаведені суми.

Згідно з Розрахунковими листами ОСОБА_1 (за березень, квітень, травень, червень та жовтень 2018 року), а також Довідкою ГУ СБУ № 15/159 від 22.07.2024 (містить узагальнені дані), сума грошового забезпечення позивача, нарахована за березень 2018 року, складає 13508, 94 грн. До цієї суми входять наступні постійні (не разові) види грошового забезпечення, які нараховані за березень 2018 року з урахуванням підвищення посадового окладу у березні 2018 року:

1) посадовий оклад (6 480 грн). Остаточний розмір цього посадового окладу обчислений з урахуванням його нарахування та виплати у березні 2018 року у розмірі 1 360 грн (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року) та донарахування цього посадового окладу у червні 2018 року в розмірі 5120 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року). Таким чином: 6480 грн = 1360 грн + 5120 грн.

2) доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів за роботу з особами на конфіденційній основі (186, 03 грн). Остаточний розмір цієї доплати обчислений з урахуванням її нарахування та виплати у березні 2018 року у розмірі 136 грн (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року), а також донарахування цієї доплати у травні у розмірі 39, 49 грн та червні 2018 року у розмірі 10, 54 грн. Таким чином: 186,03 = 136+39,49+10,54.

3) оклад за військовим званням (1410 грн). Остаточний розмір цього окладу обчислений з урахування його нарахування та виплати у березні 2018 року у розмірі 130 грн (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року та донарахування цього окладу у червні 2018 року у розмірі 1280 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року).

4) надбавка за вислугу років (2761,5 грн). Остаточний розмір цієї надбавки обчислений з урахування його нарахування та виплати у березні 2018 року у розмірі 372,5 грн (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року) та донарахування цієї надбавки у червні 2018 року у розмірі 2389 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року).

5) премія (648 грн). Остаточний розмір премії обчислений з урахування її нарахування та виплати у березні 2018 року у розмірі 6053,13 грн (згідно з розрахунковим листом за квітень 2018 року), донарахування цієї премії у травні 2018 у розмірі 1243,67 грн (згідно з розрахунковим листом за травень 2018 року) та зменшення премії у червні 2018 року на 6648,8 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року) . Таким чином: 648 = 6053,13 грн 6648,8 грн + 1243,67 грн.

6) надбавка за особливості проходження служби (1051,41 грн). Виплачена та нарахована у червні 2018 року у розмірі 1872,6 (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року) та зменшена у жовтні 2018 року на 821,19 грн (згідно з розрахунковим листом за жовтень 2018 року). Таким чином: 1267,87 грн + 604,73 грн 821,19 грн = 1051,41 грн.

7) надбавка за ОРД, КРД, ІАЗ органів держ. влади (0 грн). Виплачена та нарахована у березні 2018 року у розмірі 680 (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року) та зменшена у червні 2018 року на 680 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року).

8) надбавка за виконання спеціальних завдань (0 грн). Виплачена та нарахована у березні 2018 року у розмірі 952 (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року) та зменшена у червні 2018 року на 952 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року).

9) надбавка за виконання ОВ завдань (0 грн).Виплачена та нарахована у березні 2018 року у розмірі 1862,5 грн (згідно з розрахунковим листом за березень 2018 року) та зменшена у червні 2018 року на 1862,5 грн (згідно з розрахунковим листом за червень 2018 року).

10) надбавка за режимні обмеження (972 грн). Виплачена та нарахована у жовтні 2018 року за березень 2018 у розмірі 972 грн. (згідно з розрахунковим листом за жовтень 2018 року).

Таким чином, грошовий дохід Позивача у зв`язку з підняттям з 01.03.2018 посадових окладів збільшився на 7811,94 грн. (13508, 94 грн. 5697,00 грн.= 7811,94 грн).

Отже збільшення грошового доходу позивача внаслідок підвищення посадового окладу в березні 2018 року склало 7811,94 грн., що є більшим ніж сума можливої індексації 4463,15 грн., а тому суд, враховуючи абзац 4 пункту 5 Порядку № 1078, приходить до висновку, що позивач не має права на отримання індексації-різниці, а тому позов в цій частині задоволенню не підлягає.

Решта позовних вимог не підлягають задоволенню як похідні.

Згідно з частинами 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до положеньстатті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги не знайшли своє підтвердження матеріалами справи, а відтак позов задоволенню не підлягає.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд враховує, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.1 ч.1 ст.5 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст. 2, 77, 78, 94, 139, 241-246, 257-258, 262 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (м. Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, 56, ЄДРПОУ 20001504) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.В. Стойка

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124389675
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/7789/24

Постанова від 03.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні