Рішення
від 13.01.2025 по справі 260/6368/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 січня 2025 року м. Ужгород№ 260/6368/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Компас-Групп» до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Компас-Групп» звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України, в якому просить 1) визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області №11095394/38310657 від 23.05.2024р. про відмову в реєстрації в ЄРПН/РК податкової накладної №2 від 26.01.2024 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію 15.02.2024р.; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 26.01.2024 р.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовує тим, що в січні 2024 року на виконання умов укладеного з ТОВ «Аргус Девелопмент» договору товариство було виконано роботи з улаштування на об`єкті замовника конструкції з алюмінієвого профілю, у зв`язку з чим за наслідками часткового виконання робіт виписано податкову накладну. Однак відповідачем 1 було зупинено реєстрацію поданої товариством податкової накладної. На виконання вимог контролюючого органу товариством було надано письмові пояснення та первинні документи, що підтверджують здійснення господарської операції, однак такі були залишені поза умагою, а оскарженим рішенням було відмовлено у реєстрації податкової накладної з мотивів неподання необхідних документів.

30 жовтня 2024 року відповідач 1 подав через особистий електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позову заперечив. Зокрема вважає, що реєстрація спірної податкової накладної була зупинена у зв`язку з відповідності операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. З огляду на що запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Разом з тим, за результатами розгляду наданих позивачем пояснень та додаткових документів комісією зроблено висновок про неможливість зареєструвати податкову накладна в Єдиному реєстрі у зв`язку з недостатністю документів. Зокрема, платником податку не було надано документів, які стали підставою для складання та реєстрації податкової накладної та засвідчують факт першої події. Зауважує, що товариство долучило платіжне доручення та банківську виписку на суму 1800000,00 грн, тоді як податкова накладна складена на суму 2457000,00 грн.

30 жовтня 2024 року відповідач 2 подав через особистий електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив з мотивів безпідставності таких. Заявлені мотиви зводяться до тих, що наведені відповідачем 1 у своєму відзиві.

Дослідивши подані сторонами документи та матеріали справи, розглянувши доводи сторін, наведені ними в письмових заявах, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що 22 грудня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Компас-Групп» (далі ТОВ «Компас-Групп») (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аргус Девелопмент» (далі ТОВ «Аргус Девелопмент») (Замовник) укладено договір на виконання робіт №22-12, відповідно до умов якого Виконавець зобов`язується протягом строку, вказаного в п. 2.1.2 Договору, з власник матеріалів виконати роботи з улаштування на об`єкті Замовника конструкції з алюмінієвого профілю, наведені у додатку №1, розмір і конструктивні рішення наведено у додатку №2, а Замовник зобов`язується прийняти ці роботи, та своєчасно сплатити за них грошові кошти згідно умов цього договору.

П. 2.1.2 розділу 2 договору передбачено, що Виконавець приймає на себе зобов`язання виконати роботи та надати Замовнику послуги у повному обсязі (включаючи готову конструкцію та монтажні роботи) не пізніше 109 робочих днів з дати отримання Виконавцем передплати, за умови наявності узгодження зі сторони Замовника конструктивних рішень.

Надання послуг з монтажу відбувається на об`єкті Замовника, розташованому за адресою: Київська область, Бучанський район, с. Петропавлівська Борщагівка, буд. 4-а (п. 3.1 розділу 3 договору).

Згідно п. 4.1 розділу 4 договору загальна вартість договору разом з ПДВ становить 11236245,00 грн, що на момент укладання договору є еквівалентом 280906,13 євро згідно курсу міжбанк продажу євро за даними сайту https:// minfin.com.ua/currency/nbu/.

Відповідно до п. 4.2 розділу 4 договору, замовник протягом 5 робочих днів сплачує Виконавцю авансовий платіж в розмірі 6810000,00 грн. Остаточний розрахунок за цим договором Замовник здійснює протягом 5 робочих днів з дати підписання сторонами актів виконаних робіт.

Як вбачається з наявної в матеріалах справи виписки по банківському рахунку в АТ КБ «ПриватБанк», 26 січня 2024 року ТОВ «Аргус Девелопмент» перерахувало на рахунок ТОВ «Компас-Групп» 1800000,00 грн в якості оплати за роботи з улаштування на об`єкті Замовника конструкції з алюмінієвого профілю згідно з рахунком №4 від 25.01.2024, в тому числі ПДВ 20% 300000,00 грн.

26 січня 2024 року ТОВ «Компас-Групп» сформувало та подало для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2, відповідно до якої загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість, становить 2457000,00 грн, в тому числі податок на додану вартість 409500,00 грн.

Однак згідно з квитанцією від 15.02.2024 реєстрація такої податкової накладної була зупинена. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що така складена за операцією, яка відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку), оскільки обсяг постачання товару/послуги 43.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу такого товару/послуги та обсягу його постачання. При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вищезазначеної вимоги 07 травня 2024 року ТОВ «Компас-Групп» подало пояснення та копії документів для реєстрації вищезазначеної податкової накладної. У своїх письмових поясненнях товариство повідомило, що на виконання укладеного 22 грудня 2023 року договору, за умовами якого воно було зобов`язано улаштувати конструкції з алюмінієвого профілю, ТОВ «Аргус Девелопмент» перерахувало передплату 26 січня 2024 року у сумі 1800000,00 грн та 31 січня 2024 року у сумі 657000,00 грн. У зв`язку з чим за фактом першої події 26 січня 2024 року товариством було подано для реєстрації податкову накладну на загальну суму 2457000,00 грн. Наголошено на тому, що господарська операція має цілком реальний характер, що відповідає основному напрямку господарської діяльності товариства, може бути здійснена власними силами товариства з урахуванням наявної в нього матеріально-технічної, клієнтської бази та досвіду проведення подібних робіт.

14 травня 2024 року ТОВ «Компас-Групп» отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якого підприємству запропоновано подати копії наступних документів:

-договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;

-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних);

-первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг та транспортування продукції;

-інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У полі «Додаткова інформація» платнику запропоновано надати: накладні від постачальника на придбання конструкції (алюмієвого профілю), ТТН на перевезення від постачальника, розрахунки з перевізниками ТМЦ, накладну для покупця, ТТН на перевезення до покупця, акти виконаних робіт, проектно-кошторисну документацію, а також документи, які надають право виписки податкової накладної №2 від 26.01.2024 на суму 2457000,00 грн, акт надання послуг по улаштуванню конструкцій.

20 травня 2024 року ТОВ «Компас-Групп» подало до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі ГУ ДПС у Закарпатській області) повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, до якого долучило: договір на виконання робіт №22-12 від 22.12.2023, комерційну пропозицію на переробку та монтаж конструкцій із алюмінієвого профілю, акт приймання виконаних робіт за 26.01.2024, довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат №1 за січень 2024 року, банківські виписки за 26.01.2024 та 31.01.2024, договір поставки №16/01/17 від 16.01.2017 (щодо поставки алюмінієвих профілів та комплектуючих), видаткові накладні від 15.12.2023, товарно-транспортні накладні від 15.12.2023, договір поставки №109 від 25.05.2021 (щодо поставки склопакетів, скла, моноскла, гартованого скла, емальованого скла, ламінованого скла, кулезахисного скла і ударотривкого скла), накладні на переміщення від 16.01.2024, товарно-транспортні накладні від 16.01.2024, податкові накладні, виписки по рахунку, оборотно-сальдові відомості за січень 2023 січень 2024, видаткові накладні.

У наданих додаткових поясненнях ТОВ «Компас-Групп» повідомило, що податкова накладна №2 від 26.01.2024 була виписана на підставі надходження передоплати від ТОВ «Аргус Девелопмент» 26.01.2024 згідно з платіжним дорученням №3810228 та 31.01.2024 у сумі 657000,00 грн згідно з платіжним дорученням №3810233. Для виконання умов договору №22-12 від 22.12.2023 з ТОВ «Аргус Девелопмент» були залучені такі постачальники, як ТОВ «Рейнарс Алюмініум», ТОВ «Малин Метал», ТОВ «Аквілон Дістріб`юшн», ТОВ «Покрівельні рішення». Передоплата за конструкцію ТОВ «Рейнарс Алюмініум» була здійснена в день отримання передоплати від ТОВ «Аргус Девелопмент» у сумі 1800000,00 грн 26.01.2024. Поставка конструкцій для улаштування відбулася 27.02.2024 згідно видаткової накладної №423 на суму 238807,06 грн. Також були здійснені закупівлі на додаткові матеріали на умовах попередньої оплати, що підтверджується видатковими накладними від 16, 22, 23, 26 та 29 квітня 2024 року. Повідомлено, що наразі виконання Договору №22-12 від 22.12.2023 перебуває на етапі закупівлі. Акти виконаних робіт будуть оформлені після їх закінчення.

23 травня 2024 року за наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі Комісія) прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вважаючи відмову контролюючого органу здійснити реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправною та такою, що суперечить нормам чинного законодавства, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Приймаючи рішення по суті спірних правовідносин, суд виходить з наступного.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПК України) (в редакції, чинній станом на день виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому п. 187.1 ст. 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до норм п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положеннями п. 201.10 ст. 201 ПК України встановлений обов`язок продавця товарів/послуг при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Абз. 2 п. 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

П. 201.16 ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Так, п. 3 Порядку №1165 передбачено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій

Відповідно до п. 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено також Критерії ризиковості здійснення операцій.

З матеріалів справи вбачається, що реєстрація спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена з підстав відповідності операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до такого пункту, обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10 Порядку №1165).

Згідно п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Наказ №520).

П. 3 наказу №520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4 наказу №520).

Відповідно до п. 5 наказу №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

-інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Відповідно до п. 9 наказу №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно п. 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

-або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

-або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

-або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно п. 10 наказу №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Приймаючи рішення у спірних правовідносинах, суд враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а, від 18.04.2024 у справі №160/18840/22, відповідно до якої здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Відповідно до викладених юридичних підходів в оцінці доказів і підстав для реєстрації податкової накладеної, продемонстрованих Верховним Судом у постановах від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, від 01 лютого 2023 року у справі №140/506/22, платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

З проведеного правового аналізу положень п. 187.1 ст. 187 ПК України вбачається, що у платника податку на додану вартість виникають податкові зобов`язання з податку на додану вартість, а відтак і обов`язок зареєструвати податкові накладні за першою із подій: або дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок або дата відвантаження товарів/виконання робіт.

Подібний підхід щодо необхідності реєстрації податкової накладної за першої, передбаченої пунктом 187.1 статті 187 ПК України, події був застосований Верховним Судом у постанові від 01 грудня 2021 року у справі №600/1878/20-а.

На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами.

Так, як вбачається з наявної в матеріалах виписки з банківського рахунку в АТ КБ «Приватбанк», 26 січня 2024 року ТОВ «Аргус Девелопмент» перерахувало на рахунок ТОВ «Компас-Групп» 1800000,00 грн в якості оплати за роботи з улаштування на об`єкті Замовника конструкції з алюмінієвого профілю згідно з рахунком №4 від 25.01.2024, в тому числі ПДВ 20% 300000,00 грн.

Поряд з цим у сформованій та поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 26 січня 2024 року податковій накладні №2 ТОВ «Компас-Групп» зазначило загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість, 2457000,00 грн, в тому числі податок на додану вартість 409500,00 грн, що перевищує суму коштів, що надійшла на його банківський рахунок в якості попередньої оплати робіт за договором №22-12 від 22.12.2023.

Позивач стверджує, що така податкова накладна включає також авансовий платіж в сумі 657000,00 грн, перерахований ТОВ «Аргус Девелопмент» 31 січня 2024 року. Однак суд вважає такі доводи ТОВ «Компас-Групп» безпідставними з огляду на положення п. 201.7 ст. 201 ПК України, які передбачають необхідність окремого складання податкової накладної на кожну суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної, позивач надіслав до контролюючого органу пояснення, в яких повідомив, що спірна податкова накладна була виписана 26 січня 2024 року у зв`язку з перерахуванням його контрагентом ТОВ «Аргус Девелопмент» 26 січня 2024 року та 31 січня 2024 року авансових платежів у розмірі 1800000,00 грн та 657000,00 грн відповідно. При цьому зазначено, що згідно з умовами укладеного договору ТОВ «Компас-Групп» зобов`язується улаштувати конструкцію з алюмінієвого профілю після того, як замовник ТОВ «Аргус Девелопмент» повністю внесе авансовий платіж у сумі 6810000,00 грн. Повне внесення авансового платежу передбачене для здійснення закупівлі матеріалів в повному обсязі для здійснення улаштування конструкції (акр. спр. 16).

У зв`язку з недостатністю наданих платником податків документів для проведення реєстрації спірної податкової накладної Комісія повідомила про необхідність подання додаткових документи, в тому числі документів, які надають право виписки податкової накладної №2 від 26.01.2024 на суму 2457000,00 грн (арк. спр. 145).

Відповідно до змісту наданих контролюючому органу додаткових пояснень, платник податків заявив, що спірна податкова накладна була виписана за фактом першої події у зв`язку з надходженням на його банківський рахунок коштів в якості передоплати від контрагента ТОВ «Аргус Девелопмент» (акр. спр. 69), зокрема: згідно з платіжним дорученням №3810228 від 26.01.2024 на суму 1800000,00 грн та 31.01.2024 у сумі 657000,00 грн згідно з платіжним дорученням №3810233.

Таким чином, судом встановлено, що позивач сформував спірну податкову накладну за фактом настання першої події надходження на його банківський рахунок від контрагента авансового платежу. Однак сума податкового зобов`язання згідно з такою податковою накладною перевищує суму авансового платежу. Будь-яких доказів виникнення 26 січня 2024 податкового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 409500,00 грн (згідно з відомостями поданої для реєстрації податкової накладної №2 від 26.01.2024), що в розумінні п. 187.1 ст. 187 ПК України зумовлює обов`язок скласти податкову накладну, ТОВ «Компас-Групп» ні контролюючому органу, ані суду не надав.

При цьому суд відхиляє наведені в позовній заяві твердження, що спірна податкова накладна була виписана за фактом часткового виконання робіт на підставі акту приймання виконаних робіт від 26.01.2024, оскільки такі не узгоджуюсь з наданими Комісії поясненнями (арк. спр. 16, 69), в яких товариство наголосило на тому, що податкова накладна складена саме на підставі надходження передоплати від контрагента. Окрім того, в таких поясненнях ТОВ «Компас-Групп» повідомило, що отримані від ТОВ «Аргус Девелопмент» кошти були скеровані контрагенту в рахунок оплати за алюмінієву конструкцію, яка підлягає улаштуванню за умовами договору №22-12 від 22.12.2023. В свою чергу поставка конструкції для улаштування відбулася 27 лютого 2024 року згідно з видатковою накладною №423 на суму 2388007,06 грн. Вказане кореспондується також з умовами укладеного з ТОВ «Аргус Девелопмент» договору №22-12 від 22.12.2023, відповідно до якого Виконавець (ТОВ «Компас-Групп») зобов`язався виконати роботи у повному обсязі (включаючи готову конструкцію та монтажні роботи) не пізніше 109 робочих днів з дати отримання передоплати.

З огляду на вищенаведене, суд вважає, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної було прийнято в межах, на підставі, у спосіб та у формі, що передбачені діючим законодавством. На думку суду, контролюючий орган іншого рішення, ніж відмова у реєстрації податкової накладної за встановлених обставин на підставі наданих позивачем документів, прийняти не міг.

Таким чином, провівши правовий аналіз законодавчих норм, що регулюють спірні правовідносини крізь призму встановлених судом обставин справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову питання розподілу судових витрат судом не вирішується.

Керуючись ст. 241, 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Компас-Групп» (місцезнаходження: вул. Київська, буд. 4, м. Вишневе, Бучанський район, Київська область, 08132, код ЄДРПОУ 38310657) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (місцезнаходження: вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 44106694), Державної податкової служби України (місцезнаходження: пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяР.О. Ващилін

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124390259
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —260/6368/24

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні