Рішення
від 14.01.2025 по справі 280/9082/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2025 року Справа № 280/9082/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді БатракІ.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справ

за позовом ОСОБА_1

до Військової частини НОМЕР_1

до 20 регіональної військово-лікарської комісії

до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України

про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі ВЧ НОМЕР_1 , відповідач 1), до 20 регіональної військово-лікарської комісії (далі 20 регіональна ВЛК, відповідач 2), до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України (далі ЦВЛК, відповідач 3), в якому просить:

визнати протиправною та скасувати постанову військово-лікарської комісії відповідача 1 про ступінь придатності позивача до військової служби за його військово-обліковою спеціальністю, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії від 17.06.2024;

визнати протиправною бездіяльність відповідача 2 та відповідача 3, яка полягає в неналежному розгляді скарг позивача відносно розгляду постанови (прийнятої у формі Довідки) військово-лікарської комісії відповідача 1 від 17.06.2024;

зобов`язати відповідача 2 призначити та провести повторний медичний огляд з урахуванням всіх встановлених діагнозів.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що у випадку позивача, порушення процедури проведення йому медичного обстеження військово-лікарською комісією полягало саме у неврахуванні Консультаційного висновку спеціаліста КНП «ЗОКЛ» ЗОР м.Запоріжжя Міністерства охорони здоров`я України Департаменту охорони здоров`я Запорізької облдержадміністрації від 14.06.2024, згідно з яким лікарем-офтальмологом встановлено діагноз: «Н47.2 Атрофія зорового нерву часткова, міопія слабкого ступеню, складний міопічний астигматизм а також Консультаційного висновку спеціаліста від 05.06.2024 з медичної картки амбулаторного хворого № 9591 офтальмологічного медичного центру «Ретина» зроблено висновок : звуження поля зору правого ока до 50 град. в нижньо-азальному квадранті. Звуження поля зору лівого ока до 40 град. в нижньо-азальному квадранті та до 50 град. зверху». Ігнорування вказаного діагнозу, на думку позивача, в свою чергу потягло за собою наслідки у вигляді не встановлення ст. 26 Б Розкладу хвороб, що є підставою вважати військовослужбовця, що найменше придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Також вказує, що не враховано консультаційний висновок спеціаліста КНП «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради встановлено діагноз: «Н90.3 Нейросенсорна втрата слуху, двостороння, Н83.3 шумові ефекти внутрішнього вуха, Н93.1 шум у вухах», який в свою чергу відноситься до ст. 36 Розкладу хвороб, яка взагалі не було зазначена у Довідці ВЛК від 17.06.2024. Наголошує, що весь перелік отриманих позивачем захворювань під час проходження військової служби, не дають йому можливості не просто продовжувати військову службу за займаною посадою, а й просто підтримувати нормальну життєдіяльність через проблеми із зором, слухом, захворюванням хребта, не кажучи вже про постійний головний біль, шум у вухах, як наслідок розгубленість та неспроможність адекватно сприймати все що відбувається навколо, займаючи при цьому оператора протитанкових комплексів, яка зобов`язує бути готовим діяти в умовах бойового стресу, визначати цілі для ураження, спостерігати за об`єктами та контролювати вогонь, забезпечувати належне функціонування ПТРК (в тому числі підготовлення та наведення на ціль), збереження та обслуговування ПТРК вже не кажучи за те, що його посада зобов`язує забезпечувати безпеку себе та свого підрозділу, внаслідок чого змушений звернутись із цим позовом до суду.

Ухвалою суду від 07.10.2024 позовна заява залишена без руху та позивачу надано строк для усунення зазначених судом недоліків позовної заяви. У встановлений судом строк недоліки позовної заяви позивачем було усунуто.

Ухвалою судді від 25.11.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ст. 262 КАС України. Відповідачам запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Відповідач 1 позов не визнав, 29.11.2024 через систему «Електронний суд» надав до суду відзив (вх. №54844), в якому посилається на приписи Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, та пояснює, що відповідачем 1 було виконано усі зобов`язання, тобто позивач звернувся з направленням, а відповідачем 1 було проведено медичний огляд, усі діагнози були враховані та були вписані у Постанову ВЛК. Стверджує, що під час винесення Постанови також було враховано вік, освіту, посаду. Також звертає увагу, що відповідно п. 22.12. Положення №402 Постанова ВЛК про ступінь придатності військовослужбовця до військової служби чинна протягом 12 місяців з моменту проведення медичного огляду. Експертна оцінка не передбачає виставлення клінічних діагнозів, тільки діагностованих. Таким чином, вважає, що аналізуючи наведені вище вимоги законодавства та встановлені обставини справи, можна дійти висновку, що спірна постанова ВЛК, щодо ступеню придатності до військової служби позивача, викладена у формулюванні «Придатний до військової служби», оформлена Довідкою військово-лікарської комісії №637 від 17.06.2024, є правомірною та такою, що не підлягає скасуванню, доказів порушення процедури проведення медичного огляду, прийняття постанови ВЛК тощо, позивачем до суду не надано, у зв`язку із чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідачі 2, 3 проти позову не заперечили, відзиви на позовну заяву на адресу суду від відповідачів 2, 3 не надходив.

На підставі частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України, справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

Старший солдат ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призваний за мобілізацією у лютому 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_2 на підставі Указу Президента України №69/2022 від 24.02.2022, проходить військову службу на посаді оператора другого взводу роти протитанкових ракетних комплексів Військової частини НОМЕР_2 .

На підставі направлення №5201 від 01.06.2024, підписаного командиром ВЧ НОМЕР_2 полковником ОСОБА_2 , позивач прибув до ВЧ НОМЕР_1 для подальшого проходження медичного огляду військово-лікарською комісією з метою визначення ступеню придатності до військової служби, з попереднім діагнозом: «Вертеброгенна люмбіошалгія. Протрузія МХД. Дегенеративний стеноз хребетного каналу. ДДЗХ поперекового відділу хребта».

17.06.2024 BЛK ВЧ НОМЕР_1 проведено медичний огляд старшого солдата за мобілізацією ОСОБА_1 та складено довідку № 637. На підставі ст. 13-в, 23-в, 64-в графи II ТДВ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МО України №402 від 14.08.2008, старшого солдата ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби.

Не погоджуючись із рішенням (постановою), оформленим довідкою ВЛК №637 від 17.06.2024, позивач оскаржив його до 20 регіонально ВЛК шляхом подання відповідної скарги від 24.06.2024, в якій просив скасувати постанову ВЛК, а також призначити та провести повторний медичний огляд з урахуванням усіх встановлених йому діагнозів, або прийняти рішення за наявними медичними довідками. До вказаної скарги позивачем долучено копії виписки із медичної картки стаціонарного хворого №582 від 22.01.2024, №828 від 07.02.2024, МРТ попереково-крижового відділу хребта 18.01.2024, консультаційних висновків ендокринолога «Uniclinic» від 04.05.2024, від 05.06.2024, консультаційного висновку спеціаліста з медичної картки амбулаторного хворого №9591 офтальмологічного медичного центру «Ретина» від 05.06.2024, консультаційного висновку спеціаліста КНП «Міська лікарня №3» від 12.06.2024, консультаційного висновку спеціаліста КНП «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради від 12.06.2024 (лікар Назаренко), консультаційного висновку спеціаліста КНП «ЗОКЛ» ЗОР м. Запоріжжя Міністерства охорони здоров`я України Департаменту охорони здоров`я Запорізької облдержадміністрації від 14.06.2024, аудіограми у КНП «ЗОКЛ» ЗОР м. Запоріжжя Міністерства охорони здоров`я України Департаменту охорони здоров`я Запорізької облдержадміністрації від 14.06.2024, консультаційного висновку ендокринолога, МРТ грудного відділу хребта.

Листом-відповіддю від 29.07.2024 №1854/5538 20 регіональною ВЛК повідомлено позивача, що згідно з наданими ним копіями медичних документів захворювань, які відповідно до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, зумовлюють не придатність до військової служби з виключенням з військового обліку, не вбачається, підстав для скасування постанови ВЛК ВЧ НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно з довідкою ВЛК №637 від 17.06.2024 на теперішній час немає.

Не погоджуючись із відповіддю 20 регіональної ВЛК, позивач звернувся зі скаргою від 05.08.2024 до ЦВЛК, проте отримав лист від 19.08.2024 №598/9/18475, у якому повідомлено, що дані діагностичних досліджень, проведених на момент медичного огляду ВЛК, враховано при встановленні діагнозу та прийнятті постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби. Зазначені у довідці ВЛК статті і пункти статей Розладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення), відповідають встановленому діагнозу та прийнятій постанові ВЛК. За пунктом «в» статей 26, 36 додатку 1 до Положення ступінь придатності до військової служби залишається без змін. За даними наданих копій медичних документів, захворювань, які відповідно до вимог Положення №402 зумовлюють непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку не вбачається. Ураховуючи вищезазначене, підстав для скасування постанови ВЛК ВЧ НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно з довідкою ВЛК №637 від 17.06.2024 чи направлення позивача начальником ЦВЛК ЗС України на контрольний медичний огляд ВЛК на теперішній час відсутні.

Вважаючи протиправними постанову ВЛК ВЧ НОМЕР_1 про ступінь придатності позивача до військової служби та бездіяльність відповідача 2 та відповідача 3 щодо неналежного розгляду його скарг, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 5 ст. 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Згідно зі ст. 65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України.

Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, визначені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ), ст. 1 якого визначено, що соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі.

Турбота про збереження та зміцнення здоров`я військовослужбовців - обов`язок командирів (начальників). На них покладається забезпечення вимог безпеки при проведенні навчань, інших заходів бойової підготовки, під час експлуатації озброєння і військової техніки, проведення робіт та виконання інших обов`язків військової служби (абз. 2 ч. 1 ст.11 Закону №2011-XII).

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби здійснює Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 12.03.1992 №2232-ХІІ (далі - Закон №2232-ХІІ, в редакції на час спірних відносин).

Згідно з ч.1 ст. 1 Закону № 2232-XI захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

За приписами ч. 2 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною 3 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

За змістом ч. 5 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону №2232-ХІІ щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Згідно з ч. 5 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (в редакції на час спірних відносин) призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин.

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до ч. 10 ст. 2 Закону №2232-ХІІ та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення №402, в редакції на час спірних відносин).

Пунктом 1.2 глави 1 розділ Положення № 402 визначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза це:

медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;

встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.

Відповідно до п. 2.1 глави 2 розділу I Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

За приписами п. 1.1. глави 1 розділу ІІ Положення 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду. При встановленні діагнозу насамперед враховуються результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами актуального обстеження, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматись рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.

У п. 1.2. глави 1 розділу ІІ Положення № 402 зазначено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Порядок проведення медичного огляду військовослужбовців врегульований п. 6 розділу ІІ Положення № 402.

Відповідно до п. 6.1. глави 6 розділу ІІ Положення № 402 направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби виключно за рекомендацією лікаря закладу охорони здоров`я (установи), у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть зумовлювати непридатність до військової служби.

Згідно з п. 6.8 глави 6 розділу ІІ Положення №402 на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - історія хвороби. Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, окулістом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, флюорографічне дослідження органів грудної клітини. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями. Огляд вказаними лікарями військовослужбовців, направлених на ВЛК для вирішення питання про потребу у відпустці за станом здоров`я або у звільненні від виконання службових обов`язків, проводиться за медичними показаннями.

Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.

Відповідно до п. 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.

Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).

Постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК.

Постанови штатних ВЛК про ступінь придатності до військової служби можуть прийматися як за результатом проведеного медичного огляду в цих ВЛК, так і на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів. (п. 20.2 глави 20 розділу II Положення № 402).

Відповідно до п. 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402 при медичному огляді військовослужбовців та інших контингентів ВЛК приймаються постанови, зокрема, такого змісту:

а) "Придатний": до військової служби; до військової служби за контрактом; до служби у військовому резерві; для підготовки до участі у МО; до участі у МО; до служби (роботи) у національному персоналі; до навчання у ВВНЗ


(вказати назву ВВНЗ); до служби на підводних човнах, на надводних кораблях, у морській піхоті, Десантно-штурмових військах, спеціальних спорудах, підрозділах спеціального призначення; до підводного водіння танків; до роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ, мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; до навчання в учбовій частині за спеціальністю водолаза, водолаза-глибоководника, акванавта; до служби водолазом на глибині до _____ метрів, водолазом-глибоководником на глибині до ____ метрів, акванавтом на глибині до ____ метрів; до навчання (служби) за спеціальністю ... (вказати спеціальність. Постанова приймається щодо осіб, які відбираються для навчання, проходження військової служби за окремими військовими спеціальностями, вказаними у ТДВ); до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони; Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах.

б) "Непридатний": до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби за контрактом; для підготовки до участі у МО; до участі у МО; до служби (роботи) у національному персоналі; до навчання у ВВНЗ; до служби на підводних човнах, надводних кораблях, морській піхоті ВМС Збройних Сил України, морській піхоті, Десантно-штурмових військах, спеціальних спорудах, водолазом, водолазом-глибоководником, акванавтом, підрозділах спеціального призначення; до навчання в учбовій частині за спеціальністю водолаза, водолаза-глибоководника, акванавта; до підводного водіння танків; до роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; до служби у військовому резерві (при цьому постанова про придатність до військової служби не приймається); до служби на підводних човнах, придатний до служби на надводних кораблях (при цьому постанова про придатність до військової служби не приймається); до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців (постанова приймається під час дії воєнного стану); до подальшого проходження зборів (постанова приймається щодо призваних на збори військовозобов`язаних, резервістів).

Постанова про придатність (непридатність) до навчання (служби) за військовою спеціальністю, служби у спеціальних спорудах, до участі у МО, національному персоналі тощо, згідно з вимогами ТДВ, приймається за такою формою: "На підставі статті ____ графи _____ Розкладу хвороб та графи _____ Таблиці ____ додаткових вимог, придатний (непридатний) до


(вказати)".

(Щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними до військової служби, інші постанови (про непридатність до служби у виді Збройних Сил України, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині тощо) не приймаються. Щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними (до служби у виді Збройних Сил України або за військовою спеціальністю, спецспорудах, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині, до участі у МО тощо), одночасно приймається постанова про придатність до військової служби.)

Постанова «Непридатний до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців» приймається під час дії воєнного стану на підставі статей 2б, 7, 11, 12г, 13г, 24, 32, 37, 44, 48, 56, 59, 65, 72, 76б, 77б, 81 Розкладу хвороб у випадках, коли для відновлення придатності до військової служби необхідний строк від 6 до 12 календарних місяців (п. 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402).

Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (пп. 2.4.10. п. 2.4 глави 2 розділу І Положення №402).

Щодо посилання представника позивача на порушення відповідачем 1 процедури проведення позивачу медичного обстеження військово-лікарською комісією, суд враховує наступне.

Як вже було зазначено вище позивач звернувся до відповідача з направленням, а військово-лікарською комісією при ВЧ НОМЕР_1 17.06.2024 проведений медичний огляд ОСОБА_1 .

Так, зі змісту спірної довідки №637 від 17.06.2024 вбачається рішення BJIK:

«Діагноз: Вертеброгенна торакалгія, лівобічна люмбоішалгія з незначним порушенням функції. Головний біль напруги. Депресивно-диссомнічний синдром. Хронічна двобічна сенсоневральна приглухуватість 1 ступеня з порушенням сприйняття шепітної мови до 1,0 метри на праве вухо, до 0,5 метрів на ліве вухо.

Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.

«Часткова низхідна атрофія зорового нерву обох очей, поле зору зовні та знизу більше 45°. Гіпертонічна ангіопатія сітківки обох очей. Міопія ступенем 0,75D обох очей при гостроті зору 1,0 на обидва ока. Синдром «сухого» ока, помірно виражений. Дегенеративно дистрофічне ураження хребта, спондильоз, спондилоартроз грудного, поперекового відділів хребта, протрузії L4 з незначним порушенням функції. Липоматоз обох передплічь, спини, передньої черевної стінки з незначним порушенням функції.»

Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби».

Таким чином, усі діагнози були враховані та були вписані у Постанову ВЛК. Під час винесення Постанови також було враховано вік, освіту, посаду, що саме позивачем не спростовано.

З приводу зауважень позивача про те, що висновки ВЛК, викладені у постанові №637 від 17.06.2024 необґрунтовані, оскільки прийняті без належного медичного огляду, без врахування всіх медичних документів, без застосування методу індивідуальної оцінки придатності до військової служби, суд вказує, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, який підлягає застосуванню в силу положень ч. 5 ст. 242 КАС України.

Суд зауважує, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13.06.2018 у справі № 806/526/16.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16.

Таким чином, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.

Як вже зазначалось судом, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби. Висновки ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби таблиць додаткових вимог до стану здоров`я. Тобто ВЛК приймає свої рішення після проведення належного медичного огляду з урахуванням оцінки стану здоров`я і фізичного розвитку громадянина, наявності фізичних вад.

Висновки ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, тобто ВЛК не застосовує бездумний, власний підхід до визначення діагнозів, разом з тим придатність або не придатність до військової служби визначається відповідно до суворих приписів Розкладу хвороб. Більше того, висновок ВЛК приймається після огляду особи хірургом, терапевтом, невропатологом, окулістом, оториноларингологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей, обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, флюорографічне дослідження органів грудної клітини.

Слід вказати, що повторний медичний огляд може мати місце у випадку, коли суд встановить порушення процедури первинного медичного огляду. Не є підставою для повторного медичного огляду незгода з результатами першого медичного огляду та незгода з визначеним діагнозом.

При вирішенні спору суд керується правовими позиціями Верховного Суду, викладеними у постановах від 13.06.2018 у справі № 806/526/16, від 12.02.2021 у справі №820/5570/16, від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.

При цьому, порушень законодавства з частині дотримання процедури прийняття рішень з боку відповідача 2, які стверджує позивач, судом не встановлено, а матеріали справи не містять.

Стосовно позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача 2 та відповідача 3 щодо в неналежного розгляду скарг позивача відносно розгляду постанови (прийнятої у формі Довідки) військово-лікарської комісії відповідача 1 від 17.06.2024 суд виходить з такого.

Підпунктом 2.3.2 п. 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 встановлено, що на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Згідно з п. 2.4.4 п. 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 на ВЛК регіону покладаються, зокрема розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Главою 3 розділу І Положення №402 визначено порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК.

Так, за змістом п. 3.1, 3.2. глави 3 розділу І Положення №402 вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

У силу п. 3.3. глави 3 розділу I Положення №402 скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16.11.2016 № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення». Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

В ході судового розгляду встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 17.06.2024 за наслідками медичного огляду солдата ОСОБА_1 BЛK ВЧ НОМЕР_1 прийнято постанову у формі довідки №637 від 17.06.2024, якою позивача визнано придатним до військової служби, не погодження з висновками якої стало підставою для звернення позивача до 20 регіональної ВЛК та Центральної військово-лікарської комісії із скаргами про перегляд постанови (довідки) ВЛК №637 від 17.06.2024.

За наслідками їх розгляду, листом-відповіддю від 29.07.2024 №1854/5538 20 регіональною ВЛК повідомлено позивача, що згідно з наданими ним копіями медичних документів захворювань, які відповідно до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, зумовлюють не придатність до військової служби з виключенням з військового обліку, не вбачається, підстав для скасування постанови ВЛК ВЧ НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно з довідкою ВЛК №637 від 17.06.2024 на теперішній час немає.

Крім того, листом від 19.08.2024 №598/9/18475 ЦВЛК повідомлено позивача, що дані діагностичних досліджень, проведених на момент медичного огляду ВЛК, враховано при встановленні діагнозу та прийнятті постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби. Зазначені у довідці ВЛК статті і пункти статей Розладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення), відповідають встановленому діагнозу та прийнятій постанові ВЛК. За пунктом «в» статей 26, 36 додатку 1 до Положення ступінь придатності до військової служби залишається без змін. За даними наданих копій медичних документів, захворювань, які відповідно до вимог Положення №402 зумовлюють непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку не вбачається. Ураховуючи вищезазначене, підстав для скасування постанови ВЛК ВЧ НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно з довідкою ВЛК №637 від 17.06.2024 чи направлення позивача начальником ЦВЛК ЗС України на контрольний медичний огляд ВЛК на теперішній час відсутні.

Обґрунтовуючи протиправну бездіяльність відповідачів 2, 3 у спірних правовідносинах, позивач у позові вказує, що листи-відповіді не є рішеннями суб`єкта владних повноважень, відповідачем не прийнято жодної постанови, а відтак не розглянуто його скарги належним чином, не перевірено роботу підпорядкованої ВЛК, не направлено його на контрольне обстеження та медичний огляду, не переглянуто належним чином постанову ВЛК №637 від 17.06.2024.

Однак, такі доводи позивача не знайшли свого підтвердження, є необґрунтованими та безпідставними, виходячи з наступного.

Суд звертає увагу, що за змістом пп. 2.4.4 п. 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 на ВЛК регіону покладаються обов`язки щодо організації військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності, а також розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

При цьому, рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Отже, спеціальними законодавчими нормами, що регламентують організацію та порядок проведення військово-лікарської експертизи, передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються ВЛК (штатні та позаштатні), які приймають постанови (свідоцтва про хворобу, довідки військово-лікарської комісії, протоколи засідання штатної військово-лікарської комісії) та які є обов`язковими до виконання.

Водночас, у спірному випадку відповідачем не проводився медичний огляд позивача, а відбувся розгляд його заяви про перегляд постанови ВЛК, що не є тотожним.

При цьому, порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК регламентований главою 3 розділу І Положення №402.

Відповідно до п. 3.4 глави 3 розділу І Положення №402, у разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.

Отже, Положенням №402 чітко визначено, що у разі визнання скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК або переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.

Таке рішення є обов`язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.

У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

Так, у спірному випадку висновки BЛK ВЧ НОМЕР_1 , викладені у постанові (довідці) №637 від 17.06.2024, визнані відповідачами 2, 3 вірними, а тому постанови М(ВЛ)К за результатами розгляду скарги не оформлювались, а позивачу надано письмове роз`яснення.

За таких обставин, доводи позивача щодо не прийняття за результатами розгляду його заяви постанови необґрунтовані та безпідставні, а тому підстави направлення позивача на повторний медичний огляд ВЛК відсутні.

Частиною 2 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі с, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 та 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність своїх дій, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір поверненню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 9, 77, 139, 243, 243-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , Р ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), до 20 регіональної військово-лікарської комісії (49069, м. Дніпро, вул. Грушевського, буд. 16, код ЄДРПОУ 26637746), до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України (01133, м. Київ, вул. Госпітальна, буд. 16, код ЄДРПОУ 08356179) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя І.В. Батрак

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124390547
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —280/9082/24

Рішення від 14.01.2025

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні