РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 січня 2025 року м. Рівне№460/13355/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» про стягнення заборгованості по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» (далі відповідач), в якому позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах по Списку № 2 за період з вересня 2024 року по жовтень 2024 року в сумі 75463,33 грн.
Стислий виклад позиції позивача.
Позивач зазначає, що на виконання пункту 6.4 Інструкції пенсійним органом надіслані ТзОВ фірма «Екорембуд ЛТД» розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню Пенсійному фонду України за період з вересня 2024 року по жовтень 2024 року в сумі 75463,33 грн. У строк, визначений пунктом 6.7 Iнструкції, вказана сума відповідачем самостійно сплачена не була; заборгованість відповідача перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області з відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій складає 75463,33 грн, яка підлягає стягненню в судовому порядку. Просив задовольнити позов у повному обсязі.
Відзив на позовну заяву відповідачем не поданий.
Ухвалою суду від 11.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
За правилами частини третьої статті 124 КАС України, судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється: 1) за наявності в особи електронного кабінету - шляхом надсилання повістки до її електронного кабінету; 2) за відсутності в особи електронного кабінету - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.
Відповідно до частини четвертої статті 124 КАС України, у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: 1) юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; 2) фізичним особам, які не мають статусу підприємців, - за адресою їх місця проживання чи місця перебування, зареєстрованою у встановленому законом порядку.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Процесуальні документи суду надіслані на належну адресу платника податків, яка зазначена у відомостях ЄДРЮОФОПГФ.
До суду повернувся поштовий конверт із зазначенням причини повернення: за закінченням терміну зберігання.
Відповідач вважається належним чином повідомлений про розгляд справи відповідно до частини одинадцятої статті 126 КАС України.
Окрім цього, відповідач зареєстрований в системі ЄСІТС підсистема «Електронний суд» та має електронний кабінет.
За правилами частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності у процесуальному законі вказівки (прямої чи опосередкованої) на необхідність розгляду справи (з огляду на її категорію) тільки за правилами загального позовного провадження, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження (відповідно до частини другої статті 257 КАС).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області, як страхувальник роботодавець, який відповідно до закону сплачує єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платником відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від09.07.2003№1058-IV.
Пенсійним органом сформовані Розрахунки фактичних витрат та виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»:
Розрахунок від 11.09.2024 №1700-0504-8/52004 з вересня 2024 року (а.с. 53); докази надіслання (а.с. 56);
Розрахунок від 11.09.2024 №1700-0504-8/52004 з вересня 2024 року (а.с. 54); докази надіслання (а.с. 56);
Розрахунок від 11.09.2024 №1700-0504-8/52004 з вересня 2024 року (а.с. 55); докази надіслання (а.с. 56);
Розрахунок від 07.10.2024 №1700-0504-8/56735 з жовтня 2024 року (а.с. 60); докази надіслання (а.с. 63);
Розрахунок від 07.10.2024 №1700-0504-8/56735 з жовтня 2024 року (а.с. 61); докази надіслання (а.с. 63);
Розрахунок від 07.10.2024 №1700-0504-8/56735 з жовтня 2024 року (а.с. 62); докази надіслання (а.с. 63).
Загальна сума заборгованості по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій становить 75463,33 грн.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.
Нормативно-правовим актом, який розроблений відповідно доКонституції УкраїнитаОснов законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом, є Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від09.07.2003№1058-IV (далі Закон №1058-IV).
За правилами пункту 2 Розділ XV «Прикінцеві положення» Закону №1058-IV, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14Закону України"Про пенсійне забезпечення" тачастин другоїітретьоїстатті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеногостаттею 26цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно достатті 13Закону України "Про пенсійне забезпечення" тачастини другоїстатті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно допунктів "б"-"з"статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України,статті 14Закону України "Про пенсійне забезпечення",пунктів 2-8частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) тачастини третьоїстатті 114 цього Закону.
У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Нормативно-правовим актом, який визначає порядок справляння та використання збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, є Закон України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» від26.06.1997№400/97-ВР (далі Закон №400/97-ВР).
Відповідно до статті 2 Закону №400/97-ВР, для платників збору, визначенихпунктами 1і2частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинностіЗаконом України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» відповідно допунктів «б» - «з»статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно допунктів 2-8частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченогостаттею 26Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до Переліку платників єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» не віднесено до переліку платників єдиного податку четвертої групи на 2024 рік (а.с. 9-16).
Постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663) затверджено Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі Інструкція №21-1).
Відповідно до підпункту 2.1.1 пункту 2.1 Інструкції №21-1, платниками страхових внесків є: страхувальники: роботодавці: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
За приписами пункту 6.1 Інструкції №21-1, для підприємств та організацій (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені упідпункті 4пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України) відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно достатті 13Закону України «Про пенсійне забезпечення» тачастини другоїстатті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»:
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно допунктів «б»-«з»статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» тапунктів 2-8частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до пункту 6.4. Інструкції №21-1, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2«Прикінцевих положень»Закону (згідно здодатками 6та7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
За правилами пункту 6.7. Інструкції №21-1, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2"Прикінцевих положень"Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
З матеріалів справи слідує, що позивач надсилав відповідачу Розрахунки фактичних витрат та виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за період з вересня 2024 року по жовтень 2024 року, на загальну суму у розмірі 75463,33 грн.
Натомість, відповідачем не надано доказів повної чи часткової сплати суми заборгованості, у строки, визначені пунктом 6.7. Інструкції №21-1.
Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами частини четвертої статті 73 КАС України, суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Суд зазначає, що в межах розгляду справи за позовом суб`єкта владних повноважень про стягнення заборгованості суд позбавлений процесуальної можливості здійснювати правовий аналіз питання правомірності нарахованих контролюючим органом сум.
Надання правової оцінки правомірності / протиправності рішенням, на підстав яких заявлено вимогу про стягнення заборгованості Розрахункам фактичних витрат, може здійснюватися судом у провадженні за позовом платника податків і зборів про оскарження таких актів індивідуальної дії.
У спірному випадку, відповідач не надав суду доказів оскарження Розрахунків фактичних витрат у судовому порядку.
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевикладене та встановлені фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що оскільки відповідач у добровільному порядку не здійснив відшкодування позивачу сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за віком на пільгових умовах, у зв`язку з чим, у відповідача виникла заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, тому вказана сума підлягає стягненню в судовому порядку.
Тому, заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення.
Питання щодо розподілу судових витрат у порядку статті 139 КАС України не підлягає вирішенню.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вулиця Борисенка Олександра 7, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 30207742) до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» (вулиця Данила Галицького, 16, село Великий Олексин, Рівненська область, 35302 / вулиця Буковинська 7, місто Рівне, 33027; код ЄДРПОУ 13977647) про стягнення заборгованості по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій задовольнити повінстю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Екорембуд ЛТД» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області суму заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за період з вересня 2024 року по жовтень 2024 року у розмірі 75463 грн 33 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 14 січня 2025 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 16.01.2025 |
Номер документу | 124392105 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні