Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 січня 2025 р. справа №520/29222/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРЧЕР УКРАЇНА" до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРЧЕР УКРАЇНА" (далі - ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА", Позивач), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд:
1. визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 19 липня 2024 року:
- № 11448132/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 23 лютого 2023 року;
- № 11448131/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 16 травня 2023 року;
2. зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, в порядку встановленому чинним законодавством, податкові накладні № 1 від 23 лютого 2023 року та № 1 від 16 травня 2023 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що рішення з питань зупинення реєстрації податкових накладних розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 24.10.2024 відкрито спрощене провадження у вказаний адміністративній справі в порядку, передбаченому статтею 257 КАС України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Представник Відповідача-1 та Відповідача-2 за допомогою системи "Електронний суд" надіслав суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на правомірність оскаржуваних рішень, оскільки позивачем при зупиненні реєстрації податкових накладних не надано необхідних документів для їх підтвердження реєстрації.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами, які є достатніми та належними.
Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" є юридичною особою і зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.12.2022 року, є платником податку на додану вартість.
Основним видом діяльності ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" є 46.19 діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту.
ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" в процесі здійснення господарської діяльності відповідно до вимог п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України було складено податкові накладні № 1 від 23 лютого 2023 року та № 1 від 16 травня 2023 року, які направлені через електронний кабінет платника податків на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15.03.2023 року через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" отримало квитанцію за номером 9051843176 до податкової накладної № 1 від 23.02.2023 року, в якій містилась інформація про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. В квитанції зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 3926, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник ""D"=.0000%, "P"=0»;
16.06.2023 року через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" отримало квитанцію за номером 9144350882 до податкової накладної № 1 від 16.05.2023 року, в якій містилась інформація про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. В квитанції зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 3926, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник ""D"=.0000%, "P"=0».
Позивачем направлені повідомлення №1 та №2 від 04.07.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та відповідні документи, які підтвердження інформацію, зазначену у податкових накладних та наявність підстав для реєстрації податкових накладних № 1 від 23 лютого 2023 року та № 1 від 16 травня 2023 року. Документи прийнято згідно квитанцій № 2 від 04.07.2024 року, реєстраційний номер документа № 9183700857 та № 9183700742 відповідно.
11.07.2024 року за результатами розгляду наданих позивачем документів комісією регіонального рівня направлено у відповідності до п. 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (зі змінами та доповненнями) (далі - порядку № 520) Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області було направлено повідомлення №11396963/44994419 та №11396991/44994419 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, а саме: первинні документи щодо транспортування продукції та складські документи.
За твердженням позивача, оскільки документи щодо транспортування продукції були додані до пояснень від 04.07.2024, а товар, що відвантажений покупцеві, не складувався позивачем, тому додаткові пояснення не надавались.
За наслідками розгляду повідомлень та пояснень, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління державної податкової служби у Харківській області 19.07.2024 року прийнято рішення № 11448132/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 23 лютого 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та №11448131/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 16 травня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішення мотивовані ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись з відмовою в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся зі скаргами до Державної податкової служби України, до яких, окрім документів, які додані до пояснень від 04 липня 2024 року, додав договір купівлі-продажу №132/Х від 09.03.2023, укладений з ТОВ "ІНТЕРПАП.ЮА".
Рішеннями комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 серпня 2024 року № 50087/44994419/2 та № 50084/44994419/2 залишено скарги без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з наступних підстав: "ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
Судом встановлено, що ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" здійснює оптову торгівлю залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього. Товар, що реалізується, купується у вітчизняних постачальників та продається на території України.
Податкові накладні № 1 від 23 лютого 2023 року та № 1 від 16 травня 2023 року, в реєстрації яких відмовлено, були виписані за господарськими операціями з ТОВ "ІМПОРТ-ОФІС УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 38105049) на підставі рахунку на оплату покупцю №1 від 17 лютого 2023 та видаткової накладної № 2 від 16 травня 2023 на суму 2 245 139,40 грн., в т.ч. ПДВ 374 189,90 грн.
Часткову оплату по рахунку отримано згідно платіжного доручення № 15718 від 23.02.2023 на суму 1 302 710,00 грн., в т.ч. ПДВ 217 118,33 грн. та платіжного доручення № 17124 від 31.05.2023 на суму 442 420,40 грн., в т.ч. ПДВ 157 071,57 грн.
За правилом першої події відповідно до п.201.10 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань (оплати та поставки товару), Позивач склав податкові накладні №1 від 23.02.2023 на суму 1 302 710,00 грн., в т.ч. ПДВ 217 118,33 грн., та №1 від 16.05.2023 на суму 942 429,40 грн., в т.ч. ПДВ 157 071,57 грн., які направив до Єдиного реєстру податкових накладних у встановлений термін.
Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" придбало сировину у наступних господарських об`єктів:
- ТОВ "МАК ХАУС" (код ЄДРПОУ 19358827) згідно рахунку на оплату постачальнику № К192230 від 28.03.2023, видаткової накладної № Х0000000645 від 06.04.2023 на суму 27900,00 грн., в т.ч. ПДВ 4650,00 грн., оплата здійснена згідно платіжного доручення № 17 від 29.03.2023 на суму 27 900,00 грн., в т.ч. ПДВ 4650,00 грн.;
- ТОВ "ІТЕРПАП.ЮА" (код ЄДРПОУ 43111452) згідно рахунку на оплату постачальнику №1060-6 від 13.03.2023, видаткової накладної №1060-6 від 16.03.2023 на суму 25 900,12 грн., в т.ч. ПДВ 4316,69 грн., оплата здійснена згідно платіжного доручення № 12 від 13.03.2023 на суму 25900,12 грн., в т.ч. ПДВ 4316,69 грн.;
- ТОВ "УКРБЕЛПОЛІМІР" (код ЄДРПОУ 34862441) згідно договору поставки №17-п від 01.02.2023, рахунку на оплату постачальнику №126 від 15.02.2023, видаткової накладної №1502.6 від 15.02.2023 на суму 1 300 000,08 грн., в т.ч. ПДВ 216 666,68 грн., оплата здійснена згідно платіжного доручення від 15.02.2023 на суму 403 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 67 166,67 грн. та платіжного доручення №10 від 23.02.2023 на суму 897 000,08 грн., в т.ч. ПДВ 149 500,01 грн.;
- ТОВ "ІВЕНТУС ГРУП" (код ЄДРПОУ 36004235) згідно договору поставки №626/1 від 26.01.2023, рахунку на оплату постачальнику №66 від 26.01.2023, №74 від 03.02.2023, №213 від 28.03.2023, видаткової накладної №ИГ-00000099 від 13.03.2023 на суму 54 880,00 грн., в т.ч. ПДВ 9 146,67 грн., №ИГ-00000152 від 13.03.2023 на суму 118 918,47 грн., в т.ч. ПДВ 19 819,75 грн., №ИГ-00000201 від 31.03.2023 на суму 13 052,10 грн., в т.ч. ПДВ 2 175,35 грн., оплата здійснена згідно платіжних доручень №8 від 14.02.2023 на суму 80 895,00 грн., в т.ч. ПДВ 13 482,50 грн., №13 від 13.03.2023 на суму 38 023,47 грн., в т.ч. ПДВ 6 337,25 грн., №3 від 03.02.2023 на суму 54 880,00 грн., в т.ч. ПДВ 9 146,67 грн., №18 від 31.03.2023 на суму 125,10 грн., в т.ч. ПДВ 20,85 грн.;
- ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) згідно договору поставки №7 від 01.02.2023, рахунку на оплату постачальнику №65 від 21.03.2023, акту прийому-передачі виконаних робіт №3 від 21.03.2023 на суму 33 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,33 грн., оплата здійснена згідно платіжних доручень №8 від 14.02.2023 на суму 80 895,00 грн., в т.ч. ПДВ 13 482,50 грн., №16 від 21.03.2023 на суму 80 895,00 грн., в т.ч. ПДВ 13 482,50 грн.
Виготовленням продукції займалось Приватне підприємство "ПОЛІМЕР" (код ЄДРПОУ 25176734) згідно договору видаткової накладної (у переробку) №1 від 08.04.2023 на суму 967 804,86 грн., акту прийому-передачі виконаних робіт №1 від 11.05.2023, звіту про фактичне використання давальницької сировини 1 від 11.05.2023, платіжних доручень №1 від 02.02.2023 на суму 499 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 83 166,67 грн., №2 від 02.02.2023 на суму 500 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 83 333,33 грн., №4 від 03.02.2023 на суму 210 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 35 000,00 грн.
Транспортування сировини зі складу постачальника ТОВ "ІНТЕРПАП.ЮА" (код ЄДРПОУ 43111452) до складу переробника ПП "ПОЛІМЕР" (код 25176734) відбулось згідно ТТН №РИЮХ-001060 від 16.03.2023, зі складу постачальника ТОВ "УКРБЕЛПОЛІМІР" (код ЄДРПОУ 34862441) до складу переробника ПП "ПОЛІМЕР" (код ЄДРПОУ 25176734) відбулось згідно ТТН №1502.6 від 15.02.2023, зі складу постачальника ТОВ "ІВЕНТУС ГРУП" (код ЄДРПОУ 36004235) до складу переробника ПП "ПОЛІМЕР" (код ЄДРПОУ 25176734) відбулось згідно ТТН №59000940837748 від 13.03.2023 та №59000949008708 від 31.03.2023.
Транспортування товару зі складу переробника постачальника ПП "ПОЛІМЕР" (код ЄДРПОУ 25176734) до складу покупця ТОВ "ІМПОРТ-ОФІС УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 3815049) відбулось згідно ТТН №1506 від 16.05.2023.
Позивач, вважаючи протиправними оскаржувані рішення від 19 липня 2024 року №11448132/44994419 та № 11448131/44994419, звернувся з даним позовом до суду.
Розглядаючи спір, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з приписами п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
При цьому, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 74.3 статті 74 Податкового кодексу України передбачено, що зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Водночас, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Положеннями п.7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п.25 Порядку № 1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, з аналізу вищевикладених приписів вбачається, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена з підстав відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснених операцій.
При цьому, суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший - це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий - це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Отже рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
В даній справі реєстрацію поданих позивачем податкових накладних було зупинено з посиланням на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Разом з тим, контролюючим органом не було визначено, які конкретно документи позивачу слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій.
Приймаючи оскаржуване рішення, Комісія ГУ ДПС, як підставу для відмови в реєстрації податкових накладних зазначила, що позивачем по податкових накладних, стосовно яких виникли спірні правовідносини, не надано/частково надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Проте на запити податкового органу позивачем було сформовано та подано відповідні пакети документів, за замістом яких позивач доводив, що податкові накладні складені згідно фактичного виконання господарського договору, обґрунтованих сумнівів щодо реального характеру якого судовим розглядом не встановлено.
Таким чином, суд з доводами відповідача не погоджується та зазначає, що контролюючий орган повинен був при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.8 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний ("може включати") перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.1 цього Порядку не може бути застосована.
Попри це, надіслані позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних містили вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в поданій податковій накладній без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію конкретної спірної накладної, що в свою чергу є недотриманням принципу правової визначеності.
Відмовляючи у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, Комісія регіонального рівня виходила з того, що з боку позивача не надано копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: первинних документів щодо транспортування продукції та складських документів.
Проте, з такими доводами погодитися не можна.
Суд зазначає, що в матеріалах справи наявні копії письмових доказів, на підставі яких виписані спірні податкові накладні, а саме: Рахунок-фактура № 1 від 17.02.2023, Видаткова накладна № 02 від 16.05.2023, Платіжна інструкція № 15718 від 23.02.2023, Рахунок-фактура № К192230 від 28.03.2023, Видаткова накладна № Х0000000645 від 06.04.2023, Платіжна інструкція № 17 від 29.03.2023, Рахунок-фактура № 1060-6 від 13.03.2023, Видаткова накладна № 1060-6 від 16.03.2023, Платіжна інструкція № 12 від 13.03.2023, Договір поставки № 17-п від 01.02.2023, Рахунок на оплату № 126 від 15.02.2023, Видаткова накладна № 1502.6 від 15.02.2023, Платіжна інструкція № 9 від 15.02.2023, Платіжна інструкція № 10 від 23.02.2023, Договір поставки № 626/1 від 26.01.2023, Рахунок на оплату по замовленню № 66 від 27.01.2023, Рахунок на оплату по замовленню № 74 від 03.02.2023, Рахунок на оплату по замовленню № 213 від 28.03.2023, Видаткова накладна № ИГ-00000099 від 13.03.2023, Видаткова накладна № ИГ-00000152 від 13.03.2023, Видаткова накладна № ИГ-00000201 від 31.03.2023, Платіжна інструкція № 8 від 14.02.2023, Платіжна інструкція № 13 від 13.03.2023, Платіжна інструкція № 18 від 31.03.2023, Договір поставки № 7 від 01.02.2023, Рахунок-фактура № 65 від 21.03.2023, Акт прийому-передачі виконаних робіт № 3 від 21.03.2023, Платіжна інструкція № 16 від 21.03.2023, Договір на підрядну переробку сировини № 15/01-23П від 15.01.2023, Видаткова накладна № 1 від 08.04.2023, Акт приймання-передачі виконаних робіт № 1 від 11.05.2023, Звіт про фактичне використання давальницької сировини від 11.05.2023, Платіжна інструкція № 1 від 02.02.2023, Платіжна інструкція № 2 від 02.02.2023, Платіжна інструкція № 4 від 03.02.2023, Платіжна інструкція № 3 від 03.02.2023, Платіжна інструкція № 17124 від 31.05.23 ТТН від 16.03.2023, ТТН від 15.02.2023, Експрес-накладна від 13.03.2023, Експрес-накладна від 31.03.2023, ТТН від 16.05.2023, Виписка за рахунками за 02.02.2023, Виписка за рахунками за 03.02.2023, Виписка за рахунками за 14.02.2023, Виписка за рахунками за 15.02.2023, Виписка за рахунками за 23.02.2023, Виписка за рахунками за 13.03.2023, Виписка за рахунками за 21.03.2023, Виписка за рахунками за 29.03.2023, Виписка за рахунками за 31.03.2023, Виписка за рахунками за 31.05.2023, Специфікація, Специфікація №1 від 15.01.2023.
Позивачем в наданих поясненнях від 04.07.2024 зазначено, що ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" не займається перепродажем товару, а виготовляє товар шляхом передачі сировини в переробку переробнику. Відповідно, ТОВ "ФОРЧЕР УКРАЇНА" не може мати у закупівлі ці товари від інших постачальників.
Окрім того, товарно-транспортні накладні були додані до пояснень від 04.07.2024 та, як зазначено позивачем, складські документи відсутні, оскільки обсяг продукції, що реалізовувалась не складувався та не потребував зберігання в окремих спеціально обладнаних приміщеннях.
Відповідно до ТТН № 1505 від 16.05.2023 пунктом навантаження товару є адреса підприємства виробника ПП "ПОЛІМЕР" - смт. Новопокровка, яке відповідно до договору на підрядну переробку сировини від 15.01.2023 виготовило на замовлення позивача товар, який надалі ним був реалізований.
Крім того, відповідно до вказаного договору (п. 1.1) ПП "ПОЛІМЕР" зобов`язується зберігати на своїх складах сировину та матеріали для виготовлення готової продукції та готову продукцію.
Підстав для обґрунтованих сумнівів щодо поданих доказів, їх належності та достовірності у суду не виникає.
За відсутності конкретного переліку документів, що мав визначити відповідач, формуючи вимогу про підтвердження обставини, з якими він пов`язував можливість реєстрації податкових накладних, поданих позивачем, слід погодитися з доводами позовної заяви, що наведені вище докази цілком спростовують висновки відповідача про відмову у реєстрації поданих податкових накладних.
Встановлені обставини дають суду підстави для висновку про формальний підхід при прийнятті Комісією ГУ ДПС у Харківській області спірних рішень.
Відповідачами не підтверджено факт виявлення об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій, дані про які зазначено у спірних податкових накладних, та/або ймовірності уникнення ним виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Суд також враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
А отже суд наголошує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, оскільки матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та зважаючи на наявність документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом та на те, що відповідні документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу в реєстрації податкових накладних, оскаржувані рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено.
З урахуванням викладеного суд доходить висновку про те, що вимоги позивача про скасування оскаржуваних рішень є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію податкових накладних, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що реєстрація податкових накладних належить до компетенції контролюючого органу.
Із урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що в спірних правовідносинах задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Наявності дискреційних повноважень з боку ДПС України судом в даному випадку не вбачається та відповідачами не доведено.
Таким чином, суд вважає за належне вказану позовну вимогу також задовольнити.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В даній справі відповідачами суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, в зв`язку з чим суд доходить висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного та керуючись статтями 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 19 липня 2024 року:
- № 11448132/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 23 лютого 2023 року;
- № 11448131/44994419, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 16 травня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 23 лютого 2023 року та № 1 від 16 травня 2023 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРЧЕР УКРАЇНА" (61099, м. Харків, пров. Танкопія, буд. 4, код ЄДРПОУ 44994419).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ: 43983495) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ: 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРЧЕР УКРАЇНА" (61099, м. Харків, пров. Танкопія, буд. 4, код ЄДРПОУ 44994419) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. 00 коп., по 3028,00 (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) з кожного окремо.
Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).
Повний текст рішення виготовлено та підписано - 14.01.2025, враховуючи час перебування судді у відпустці та з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
СуддяМарина Лук`яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 16.01.2025 |
Номер документу | 124392374 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні