ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" листопада 2024 р. м. Київ Справа № 911/1507/24
Господарський суд Київської області в складі
головуючого судді Христенко О.О.
за участю секретаря Марценюк О.М.
розглянувши справу № 911/1507/24
за позовомФастівської міської ради, м. Фастів Київської області
доТовариства з обмеженою відповідальністю Фенікс Плюс К», м. Фастів
Київської області
простягнення 438 454,90 грн
Представники:
від позивача: Шатківський О.К., розпорядження № 591 від 05.09.2022 , рішення № 59-ІХ-VІІ від 15.06.2021
від відповідача: не з`явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Фастівська міська рада (далі-позивач) звернулась до Господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К» (далі-відповідач) про стягнення 438 454,90 грн.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає про користування відповідачем земельною ділянкою з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, за період з квітня 2023 по травень 2024 у м. Фастів по вулиці Гетьманська, 1 без правовстановлюючих документів та без здійснення плати за землю.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.06.2024 відкрито провадження у справі № 911/1507/24, розгляд справи в порядку загального позовного провадження призначений в підготовчому засіданні на 07.08.2024.
01.07.2024 через канцелярію суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К» надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 7386/24), в якому останній заперечуючи проти позову зазначає про те, що під час звернення позивача із відповідним позовом, позивачем не визначено розмір та кількість квадратних метрів, які займають об`єкти нерухомого майна, належні відповідачу, на земельній ділянці щодо плати за яку виник спір, тобто її фактичний розмір та користування такою відповідачем за спірний період.
15.07.2024 через канцелярію суду від позивача надійшла відповідь на відзив № 06-23/3759 від 09.07.2024 (вх. 7698/24), в якій позивач підтримуючи позовні вимоги зазначає про те, що спірна земельна ділянка є єдиною та сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номеру та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Ухвалою суду від 07.08.2024 підготовче засідання було відкладено на 28.08.2024.
Ухвалою господарського суду від 28.08.2024 закрито підготовче провадження у справі № 911/1507/24 та призначено її до розгляду по суті на 02.10.2024.
Ухвалами суду від 02.10.2024 та 23.10.2024 розгляд справи по суті був відкладений на 23.10.2024 та 13.11.2024 відповідно.
Присутнім в судових засіданнях представником позивача були підтримані позовні вимоги, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав викладених у позові.
Відповідач в засідання суду жодного разу не з`явився, однак був обізнаний про розгляд справи у господарському суді за його участі, про що свідчать наявні в матеріалах справи рекомендовані повідомлення про вручення відповідачу поштових відправлень щодо ухвал суду. Також, відповідачем 01.07.2024 через канцелярію суду був наданий відзив на позовну заяву (вх. № 7386/24), в якому останній заперечував проти позову.
Таким чином, матеріали справи свідчать, що всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд Київської області -
ВСТАНОВИВ:
Згідно з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності - земельна ділянка з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в державному реєстрі речових прав: 2357250332112), розташована за адресою: Київська область, м. Фастів, вулиця Гетьманська, 1, площею 1,2373 га, цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переборної, машинобудівної та іншої промисловості є комунальною власністю територіальної громади в особі Фастівської міської ради (номер відомостей про речове право: 4192064).
Згідно з відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Фастівському будівельному Товариству з обмеженою відповідальністю Шляховик на праві власності належав майновий комплекс загальною площею 1 749,6 кв.м. по вул. Гетьманська, 1 (колишня назва вулиці Фрунзе), який розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637.
12.10.2022 Господарським судом Київської області прийнято рішення у справі № 911/344/22, яким були задоволені частково позовні вимоги Фастівської міської ради Київської області та присуджено до стягнення з Фастівського будівельного Товариства з обмеженою відповідальністю Шляховик на користь Фастівської міської ради Київської області 674 756,19 грн безпідставно отриманих коштів.
Рішенням суду від 12.10.2022 у справі № 911/344/22 був встановлений факт використання ТОВ «Шляховик» у період з жовтня 2018 по травень 2021 земельної ділянки площею 1,2373 га, з кадастровим номером 3211200000:05:001:0637 без правовстановлюючих документів та без плати орендної плати за користування земельною ділянкою.
В подальшому, 24.01.2022 між Фастівським будівельним Товариством з обмеженою відповідальністю «Шляховик» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвест Нова» підписаний Акт приймання-передачі майна до статутного капіталу ТОВ Інвест Нова», за яким останнім прийняті нежитлові будівлі у складі майнового комплексу, реєстраційний номер 1508037432112, загальною площею (кв.м.) - 1 749,6, розташовані за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1. Відомості про складові частини об`єкта нерухомого майна: адміністративна будівля - А; склад - Б; адміністративно-побутова будівля - В; склад - Г; авто мийка - Д; ремонтна майстерня - Е; гараж - Ж; вбиральня - И; ГСМ; пожежна водойма. Об`єкт нерухомого майна розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637.
07.03.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвест Нова» (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладений Договір купівлі-продажу нежитлових будівель, за умовами якого продавець продав та передав у власність покупця, а покупець купив та прийняв у власність нежитлові будівлі у складі майнового комплексу, загальною площею 1 749,6 кв.м, розташовані за адресою: Київська область, Фастівський район, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, реєстраційний номер 1508037432112.
Нежитлові будівлі розташовані на земельній ділянці, площею 1,2373 гектарів, кадастровий номер 3211100000:05:001:0637, цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переборної, машинобудівної та іншої промисловості, форма власності - комунальна.
Разом з цим, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на майно, нежитлові будівлі у складі майнового комплексу, розташовані за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, та які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, з 28.04.2023 належать на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К», про що було здійснено реєстраційний запис.
Так, звертаючись із позовом, позивач зазначає про те, що у період з квітня 2023 по травень 2024 між сторонами не існувало договірних правовідносин щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637. Обставини розташування майна відповідача на земельній ділянці з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, зобов`язують відповідача до здійснення оплати за фактичне користування даною земельною ділянкою, оскільки безоплатне використання землі не допускається.
Отже, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637 без достатньої правової підстави, за рахунок міської ради зберіг у себе грошові кошти.
Як зазначає позивач, з метою захисту майнових прав Фастівської міської територіальної громади як власника землі в особі Фастівської міської ради від землекористувачів, що ухиляються від вчасного укладення договорів оренди землі, недопущення безоплатного використання земельних ділянок комунальної власності, що призводить до витрат міського бюджету, визначення та відшкодування збитків виконавчим комітетом Фастівської міської ради прийнято рішення від 16.04.2021 № 182 «Про створення комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам».
Згідно з актом від 13.05.2024 № 16 «Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ «Фенікс Плюс К» затвердженого рішенням виконавчого комітету Фастівської міської ради № 302 від 20.05.2024 встановлено, що сума безпідставно збережених коштів (збитків) у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою за період з 26.04.2023 по 31.05.2024 за земельну ділянку з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, розташовану за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, площею 1,2373 кв.м. з ТОВ «Фенікс Плюс К» становить 438 454,90 грн.
В порядку досудового врегулювання спору, позивач звертався до відповідача з претензією № 06-31/2872 від 22.05.2024 з вимогою в місячний термін, з дня отримання претензії сплатити кошти в сумі 438 454,90 грн.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради від 20.05.2024 № 302, позивачем було направлено претензію від 22.05.2024 № 06-31/2872 з відповідним актом від 13.05.2024 № 16. В межах строків позовної давності відповідно до статті 257 Цивільного кодексу України перерахована сума безпідставно збережених коштів (збитків) за період з квітня 2023 по травень 2024 в межах строків позовної давності, за вимогами позивача становить:
за 9 місяців 2023 року - 266 358,76 грн;
за 5 місяців 2024 року - 172 096,14 грн.
Так, з позовних вимог позивача вбачається, що всього за період з квітня 2023 по травень 2024 відповідачем збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, розташовану за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, площею 1,2373 кв.м., що становить 438 454,90 грн.
Отже, предметом розгляду у даній справі є вимога про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою в розмірі 438 454,90 грн за період з квітня 2023 по травень 2024.
Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок iншої особи, в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адмiнiстративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).
З аналізу зазначених правових норм вбачається, що зобов`язання із набуття або збереження майна без достатньої правової підстави має місце за наявності таких умов:
по-перше, є набуття або збереження майна. Це означає, що особа набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння.
по-друге, мало місце набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто, збільшення або збереження майна у особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою.
по-третє, обов`язково має бути відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто, мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов`язків (ст. 11 ЦК України).
Отже, враховуючи вищезазначене, суд зазначає, що для вирішення даного спору встановленню підлягають обставини, зокрема чи є земельна ділянка, за користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти об`єктом цивільних прав та обґрунтованість порядку та підстав здійснення нарахування орендної плати за користування такою.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно з ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".
Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
В силу статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди.
Згідно з ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За змістом ч.ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, крім іншого, віднесено надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини 1 статті 156 Земельного кодексу України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовано цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Отже на підставі вищевикладеного, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно кадастровий номер, без оформлення договору оренди, власник земельної ділянки може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку ст. 1212 ЦК України.
За змістом частини першої статті 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлових приміщень, які належать відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки.
Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. А тому, у зв`язку з користуванням відповідачем нерухомістю, розташованою за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, презюмується користування усією спірною земельною ділянкою (правовий висновок викладений в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.06.2021 року у справі №922/1646/20).
Отже, згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на майно нежитлові будівлі у складі майнового комплексу, розташовані за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, та які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, з 28.04.2023 належать на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К», про що було здійснено реєстраційний запис.
Судом встановлено, що матеріали справи не містять доказів належного оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637 за період з 26.04.2023 по 31.05.2024, зокрема, укладення відповідного договору оренди з позивачем та державної реєстрації такого права.
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду у постановах від 04.12.2019 в справі №917/1739/17, від 23.05.2018 в справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 в справі №922/3412/17.
Як наведено вище, згідно з актом від 13.05.2024 № 16 «Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ «Фенікс Плюс К» затвердженого рішенням виконавчого комітету Фастівської міської ради № 302 від 20.05.2024 встановлено, що сума безпідставно збережених коштів (збитків) у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою за період з 26.04.2023 по 31.05.2024 за земельну ділянку з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, розташовану за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, площею 1,2373 кв.м. з ТОВ «Фенікс Плюс К» становить 438 454,90 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К» як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, що без достатньої правової підстави за рахунок Фастівської міської ради зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею на рівні орендної плати за період з 26.04.2023 по 31.05.2024, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України (далі - ПК України) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Базою оподаткування землі в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (пп.пп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).
Підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст.20 Закону України "Про оцінку земель").
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (п.71).
Разом з тим, відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Рішенням Фастівської міської ради від 15.06.2021 № 15-ІХ-VІІІ «Про встановлення плати за землю», що діє у 2022 та 2023 роках, ставка орендної плати за земельні ділянки 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що перебувають у користуванні суб`єктів підприємницької діяльності усіх галузей, в тому числі для юридичних осіб, що забезпечують сплату податку на дохід фізичних осіб на 1 га землі за попередній рік у сумі, що еквівалентна розміру 30 мінімальних заробітних плат, встановлених на 01 січня попереднього року та у разі відсутності сплати до місцевого бюджету податку на доходи фізичних осіб становить 7 %.
В силу статті 143 Конституції України, статті 12 ПК України, частини першої статті 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Фастівська міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному Податковим кодексом України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).
За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до пункту 9 підрозділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення становить 1.0, отже нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2023 рік становить 5 614 119,01 грн, а за 2024 рік - 5 900 439,08 грн.
За інформацією отриманою через ІТС «Електронний кабінет» у 2022-2023 роках ТОВ «Фенікс Плюс К» податкові зобов`язання за земельну ділянку з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, розташовану за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, площею 1,2373 кв.м не декларує та не сплачує.
Згідно з витягом № НВ-3200991502023 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої відділом ГУ Держгеокадастру у м. Києві та Київській області № 3780 від 21.08.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 614 119,01 грн.
5 614 119,01 грн х 7 % = 392 988,33 грн (в рік)
392 988,33 грн / 12 = 32749,03 грн (в місяць)
Згідно з витягом № НВ-3200265802024 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої відділом ГУ Держгеокадастру у м. Києві та Київській області № 1174 від 19.02.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 900 439,08 грн.
5 900 439,08 грн х 7 % = 413 030,74 грн (в рік)
413 030,74 грн / 12 = 34 419,23 грн (в місяць).
Однак, здійснивши розрахунок заявлених до стягнення з відповідача коштів суд зауважує, що згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на майно нежитлові будівлі у складі майнового комплексу, розташовані за адресою: Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, на земельна ділянка з кадастровим номером 3211100000:05:001:0637, належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К», з 28.04.2023 про що було здійснено реєстраційний запис.
На підставі чого, судом здійснено перерахунок суми безпідставно збережених коштів (збитків) за період з 29.04.2023 по травень 2024, що за розрахунком суду становить 436 271,63 грн, а отже вимоги позивача підлягають задоволенню в означеній сумі.
Разом з цим, суд зауважує, що твердження відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву (вх. № 7386/24) з приводу не визначення позивачем розміру та кількості квадратних метрів, які займають об`єкти нерухомого майна на земельній ділянці щодо плати за яку виник спір, спростовуються наведеним вище, зокрема, загальним принципом цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою та те, що земельна ділянка є єдиною та сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номеру та її реєстрації.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Стаття 74 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Фастівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс Плюс К» підлягають частковому задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 129 ГПК України, покладаються судом на сторін пропорційно задоволеним вимогам.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 231, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс Плюс К» (08505, Київська область, м. Фастів, вул. Гетьманська, 1, офіс 2, код ЄДРПОУ 45041953) на користь Фастівської міської ради (08500, Київська область, Фастівський район, м. Фастів, площа Соборна, 1, код ЄДРПОУ 34446857) 436 271 (чотириста тридцять шість тисяч двісті сімдесят одну) грн 63 коп безпідставно отриманих коштів та 6 544 (шість тисяч п`ятсот сорок чотири) грн 07 коп судового збору.
Видати наказ.
3. В іншій частині відмовити в задоволенні позовних вимог.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішеня відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано - 13.01.2025
Суддя О.О. Христенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 16.01.2025 |
Номер документу | 124407336 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Христенко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні