Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 січня 2025 року Справа№200/6115/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, Комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
До Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, Комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції щодо невчинення дій з підготовки документів необхідних для призначення пенсії, подання про призначення пенсії за вислугу років позивачу відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та їх не направлення органу, що призначає пенсію;
- зобов`язати Південно-східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції підготувати документи, необхідні для призначення пенсії, подання про призначення пенсії за вислугу років позивачу відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та направити їх органу, що призначає пенсію.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що 19.02.2024 року звернувся до Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції щодо призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб». На звернення позивача від 19.02.2024 року щодо підготовки та направлення матеріалів для призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Департамент з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України повідомив його про те, що згідно з підпунктом 32 пункту З Положення про Департамент з питань виконання кримінальних покарань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 20.09.2023 № 3362/5, одним із основних завдань Департаменту є організація підготовки та подання матеріалів для призначення (перерахунку) відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій особам, які проходили службу та були звільнені з апарату Державного департаменту України з питань виконання покарань, апарату Державної пенітенціарної служби України, Адміністрації Державної кримінально-виконавчої служби України, Центрального міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції. Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції та Департаменту, безпосередньо підпорядкованих воєнізованих формувань, установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та таборів для тримання військовополонених.
Також зазначено, що позивача було звільнено зі служби в Державній кримінально - виконавчій службі України наказом Донецької виправної колонії (№124) від 01.08.2008 № 43 о/с, 04 серпня 2008 року.
Відповідно до Переліку найменувань органів, установ виконання покарань, слідчих ізоляторів, закладів освіти та медично-реабілітаційних центрів, що належать до сфери управління Державної кримінальновиконавчої служби України, у новій редакції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08 березня 2024 року № 650/5 Донецька виправна колонія (№124) безпосередньо підпорядковується Південно-Східному міжрегіональному управлінню з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (49070, м. Дніпро, вул. Короленка, 4).
Відповідно до п.12 Постанови правління пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1 (зі змінами) уповноважений структурний підрозділ (кадровий підрозділ установи в якій проходили службу) у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформлює всі необхідні документи, завіряє їх належним чином, ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія і направляє до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції для подальшого їх направлення до Головного управління Пенсійного фонду України за місцем проживання особи.
Для оформлення пенсійних матеріалів в установленому порядку пропонував звернутися до Голови комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області.
ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області Листом від 17.04.2024 повідомило, що з метою вирішення питання підготовки документів для призначення пенсії йому необхідно звернутися до комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області.
Крім того, Південно-Східне Міжрегіональне управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції Листом від 25.04.2024 повідомило позивача про те, що відповідно до додатку 7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» розрахунок вислуги років для призначення пенсії складається за матеріалами особової справи, яка на зберігання комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області та Міжрегіонального управління не передавалась - не можливо підготувати Подання про призначення пенсії для подальшого направлення до органу, що призначає пенсії за місцем проживання. Про необхідність подання позивачем додаткових документів означений Лист відомостей не мітить.
На заяву про призначення пенсії від 08.08.2024 відповідач повідомив позивача листом від 22.08.2024, в якому вказав, що для призначення пенсії необхідні відомості та документи (які саме - не зазначено) від установи, з якої позивача було звільнено (установа Державної кримінально-виконавчої служби України). Також зазначено, що доступ до документів Донецької виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) у відповідача відсутній через те, що установа не перебуває в підпорядкуванні Міжрегіонального управління з моменту його створення (2016 року) та знаходиться на території, яка віднесена до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Вважав, що за таких обставин - відсутня можливість підготувати подання для призначення пенсії.
Позивач рахує, що відповідач допускає протиправну бездіяльність, через яку він не може реалізувати гарантоване йому право на пенсійне забезпечення, тому з посиланням на приписи Конституції України, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» звернувся до суду за захистом порушеного права.
Відповідач Південно-східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції надав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечував, зазначив, що 19 серпня 2024 року на офіційну електронну адресу Міжрегіонального управління - dnipro@kvs.gov.ua надійшло звернення позивача від 08.08.2024, в якому він просив Міжрегіональне управління підготувати і подати документи до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на підставі п.б ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та зазначив, що на дату звернення до Міжрегіонального управління він має загальний страховий стаж не менше 25 років, з яких не менше ніж 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба або служба в органах внутрішніх справ, Національній поліції, на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально- виконавчій службі України, а також мотивував тим, що Донецька виправна колонія (№124) безпосередньо підпорядковується Міжрегіональному управлінню.
Юридичну особу з назвою - «Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції» (ЄДРПОУ 40867332) було створено на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 №348 «Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції» та з 30 вересня 2016 року включено відомості про нову юридичну особу до ЄДРПОУ.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 №348 Міжрегіональне управління було визначено правонаступником Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області.
Згідно відомостей ЄДРПОУ юридична особа з назвою - Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (Управління ДПтС України в Донецькій області) (ЄДРПОУ 08563079), на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 № 348, знаходиться в стадії припинення.
Міжрегіональному управлінню передавались для здійснення керівництва оперативно-службової, фінансово-господарської діяльності лише ті установи Донецької області які розташовані на території, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження.
Донецька виправна колонія Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) до моменту створення Міжрегіонального управління перестала здійснювати свою діяльність на території, підконтрольній владі України.
Таким чином, доступ Міжрегіональним управлінням до документації Донецької виправної колонії Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) відсутній, так як вказана установа знаходиться на території населеного пункту, який віднесено до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, про що Міжрегіональним управлінням і було повідомлено Позивача в листі від 22.08.2024 №9452/4.1.-2024.
Таким чином, у Міжрегіонального управління відсутні підстави та можливість для направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документів необхідних для призначення пенсії Позивачу відповідно до п.б ч.І ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб». Отже просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Відповідач Комісія з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області надав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечував, зазначив, що для подання уповноваженим органом (структурним підрозділом) документів для призначення пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до органу, що призначає пенсії, обов`язково повинно передувати звернення особи, яка має право на пенсію згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», із заявою про призначення пенсії за вислугу років, за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2001 №3-1 (заява про призначення/перерахунок пенсії).
Відповідачем зазначено, що позивач із заявою про призначення пенсії за вислугу років, за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2001 №3-1 (заява про призначення/перерахунок пенсії), до Управління ДПтС України в Донецькій області не звертався.
Також, відповідачем зазначено, що до позовної заяви позивач додає копію звернення від 13.03.2024, адресовану на ім`я голови комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області, з проханням підготувати і направити документи для призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Однак, дане звернення до Управління ДПтС України в Донецькій області не надходило. Із змісту вказаного звернення від 13.03.2024 встановлено, що до нього не додавалось заяви про призначення пенсії за вислугу років, за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2001 №3-1 (заява про призначення/перерахунок пенсії).
Доказів отримання Управлінням ДПтС України в Донецькій області, чи хоча б доказів направлення до Управління ДПтС України в Донецькій області вказаного звернення від 13.03.2024, позивачем до суду не надано. У зверненні від 13.03.2024 зазначено, що воно адресоване голові комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області та зазначено електронну пошту отримувача: dnipropetrovsk@dsns.gov.ua. Проте, електронна пошта: dnipropetrovsk@dsns.gov.ua, жодного відношення до Управління ДПтС України в Донецькій області не має.
Вищенаведене вказує на те, що звернення від 13.03.2024, адресоване на ім`я голови комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області, з проханням підготувати і направити документи для призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Позивачем замість Управління ДПтС України в Донецькій області, було направлено на електронну пошту Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.
Вважає, що Управління ДПтС України в Донецькій області не могло допустити порушення прав позивача, так як не вступало з ним в правовідносини, про які йдеться у позовній заяві. Просить відмовити в задоволенні позивних вимог.
Встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених ст. 161 цього Кодексу, суд своєю ухвалою від 05 вересня 2024 року, позовну заяву залишив без руху та надав позивачу строк в 10 (десять) днів з дня вручення копії цієї ухвали, для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання суду заяви про залучення третьої особи до участі у справі із зазначенням підстав такого залучення, а також із зазначенням на якій стороні виступає третя особа, обґрунтувань того, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.
У встановлений судом строк недоліки позовної заяви усунуті позивачем в повному обсязі шляхом надання суду уточненої позовної заяви.
Ухвалою суду від 13 вересня 2024 року відкрито провадження по справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 12 листопада 2024 року залучено до участі у справі № 200/6115/24 у якості другого відповідача: Комісію з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (адреса: 49070, м. Дніпро, вул. Короленка,4, код ЄДРПОУ 08563079).
Відповідно до наказу Голови Донецького окружного адміністративного суду №186/В-г від 12.12.2024 року головуючий суддя Христофоров А.Б. перебував у щорічній основній відпустці з 30.12.2024 року по 13.01.2025 року включно.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який було неодноразово продовжено та який триває станом на дату розгляду даної справи.
02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 року Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
За приписами частини 5статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно достатті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України серія НОМЕР_1 .
19.02.2024 року звернувся до Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції щодо призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».
На звернення позивача від 19.02.2024 року щодо підготовки та направлення матеріалів для призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Департамент з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України повідомив позивача про те, що згідно з підпунктом 32 пункту З Положення про Департамент з питань виконання кримінальних покарань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 20.09.2023 № 3362/5, одним із основних завдань Департаменту є організація підготовки та подання матеріалів для призначення (перерахунку) відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій особам, які проходили службу та були звільнені з апарату Державного департаменту України з питань виконання покарань, апарату Державної пенітенціарної служби України, Адміністрації Державної кримінально-виконавчої служби України, Центрального міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції. Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції та Департаменту, безпосередньо підпорядкованих воєнізованих формувань, установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та таборів для тримання військовополонених. Також зазначено, що відповідно до трудової книжки позивача було звільнено зі служби в Державній кримінально - виконавчій службі України наказом Донецької виправної колонії (№124) від 01.08.2008 № 43 о/с, 04 серпня 2008 року.
Зазначав, що відповідно до Переліку найменувань органів, установ виконання покарань, слідчих ізоляторів, закладів освіти та медично-реабілітаційних центрів, що належать до сфери управління Державної кримінальновиконавчої служби України, у новій редакції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08 березня 2024 року № 650/5 Донецька виправна колонія (№124) безпосередньо підпорядковується Південно-Східному міжрегіональному управлінню з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (49070, м. Дніпро, вул. Короленка, 4).
Відповідно до п.12 Постанови правління пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1 (зі змінами) уповноважений структурний підрозділ (кадровий підрозділ установи в якій проходили службу) у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформлює всі необхідні документи, завіряє їх належним чином, ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія і направляє до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції для подальшого їх направлення до Головного управління Пенсійного фонду України за місцем проживання особи.
Для оформлення пенсійних матеріалів в установленому порядку пропонував звернутися до Голови комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області.
13.03.2024 року позивач звернувся засобами електронної пошти із заявою до голови комісії з ліквідації Управління ДПтС України в Донецькій області, з проханням підготувати і направити документи для призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Електронну адресу голови комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області позивач зазначив dnipropetrovsk@dsns.gov.ua.
ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області Листом від 17.04.2024 повідомило, що відповідно до копії трудової книжки позивач працював у період 3 1993 року по 1997 рік на посаді пожежного УДПО УМВС в Донецькій області та у період з вересня 2000 року по серпень 2008 року проходив службу у Донецькій виправній колонії №124, яка на даний час безпосередньо підпорядковується Південно-східному міжрегіональному управлінню з питань виконання кримінальних покарань Міністерства Юстиції України. З метою вирішення питання підготовки документів для призначення пенсії мені необхідно звернутися до комісії з ліквідації управління ДПтС України в Донецькій області.
Південно-Східне Міжрегіональне управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції Листом від 25.04.2024 повідомило позивача про те, що відповідно до додатку 7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» розрахунок вислуги років для призначення пенсії складається за матеріалами особової справи, яка на зберігання комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області та Міжрегіонального управління не передавалась - не можливо підготувати Подання про призначення пенсії для подальшого направлення до органу, що призначає пенсії за місцем проживання. Про необхідність подання позивачем додаткових документів означений Лист відомостей не мітить.
08.08.2024 року ОСОБА_1 звернувся засобами поштового зв`язку до Південно-Східного Міжрегіонального управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції на адресу: 49001, м. Дніпро, вул. Короленка, 4, із заявою про призначення пенсії за вислугу років від 08.08.2024 року (Додаток 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) та доданими до неї документами: копія паспорту та РНОКПП ОСОБА_1 , копія трудової книжки ОСОБА_1 , форма ОК-5, форма ОК-7, довідка ВПО від 06.12.2022 року ОСОБА_1 , копія диплому про освіту ОСОБА_1 , копія військового квитка ОСОБА_1 , банківські реквізити з банку, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення від 08.08.2024 року.
На заяву про призначення пенсії від 08.08.2024 року (пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» п.1.1 роз.1) Південно-Східне Міжрегіональне управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції повідомив позивача листом від 22.08.2024, в якому вказав, що для призначення пенсії необхідні відомості та документи (які саме - не зазначено) від установи, з якої позивача було звільнено (установа Державної кримінально-виконавчої служби України). Також зазначено, що доступ до документів Донецької виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) у відповідача відсутній через те, що установа не перебуває в підпорядкуванні Міжрегіонального управління з моменту його створення (2016 року) та знаходиться на території, яка віднесена до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Вважав, що за таких обставин - відсутня можливість підготувати подання для призначення пенсії.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
За частиною другою статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Завданням адміністративного судочинства, відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 3 ст. 9 КАС України визначено, що кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким чином, обрання способу захисту є виключним правом особи, що звертається за захистом своїх прав та інтересів. Праву позивача на вибір способу захисту кореспондує обов`язок доведення перед судом його належності, тобто здатності ефективно сприяти відновленню порушених прав та інтересів.
За частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 р. № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ).
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 р. № 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" врегульовано постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 р., № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"" (далі - Порядок № 3-1), яким, зокрема, передбачено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом або відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерства юстиції України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Служби судової охорони, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Національної поліції України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.
Уповноваженим органом (структурним підрозділом) заява про призначення пенсії з необхідними документами до органу, що призначає пенсію, може надсилатись поштою (пункт 2 розділу І цього Порядку).
Днем звернення за призначенням пенсії є день подання до органу, що призначає пенсію, заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дата їх відправлення уповноваженим органом (структурним підрозділом). У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, заявнику (посадовій особі уповноваженого органу (структурного підрозділу)) роз`яснюється, які документи необхідно подати додатково. При поданні цих документів до закінчення тримісячного строку з дня отримання роз`яснення днем звернення за призначенням пенсії вважається день подання заяви або дата відправлення документів уповноваженим органом (структурним підрозділом) поштою, або дата реєстрації заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія (пункт 11 розділу І цього Порядку).
Уповноважений орган (структурний підрозділ) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і подання про призначення пенсії і направляє до органу, що призначає пенсії. (п. 1 розділу ІІІ зазначеного Порядку).
З огляду на вказані приписи Порядку № 3-1 заяви про призначення пенсій за вислугу років особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом № 2262-ХІІ, подаються цими особами до Головних управлінь Пенсійного фонду України в областях, як органів, що призначає пенсії, через уповноважені органи (структурні підрозділи), в даному випадку, Державної пенітенціарної служби України Міністерства юстиції України.
Таким чином, на уповноважені структурні підрозділи, в даному випадку, на відповідача покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії необхідних для призначення пенсії документів.
Уповноважений орган (структурний підрозділ) надає допомогу особі в одержанні необхідних для призначення пенсії документів (п. 2 розділу ІІІ Порядку № 3-1).
При цьому, суд зазначає, що додатком № 1 до Порядку № 3-1 затверджено форму заяви про призначення пенсії встановленого зразка, яка містить обов`язкові для заповнення реквізити, а саме, назву органу, що призначає пенсію; прізвище, ім`я, по батькові, дату народження, засоби зв`язку, місце проживання (зареєстрований за паспортом та фактично проживає), паспортні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків, банківські рахунки щодо перерахунку пенсії, особисті підтвердження стосовно того, що відповідно до діючого законодавства громадянин, який має право на різні види пенсій, може отримувати лише одну за його вибором, та зобов`язання щодо повідомлення орган, що призначає та виплачує пенсію про зміну місця проживання, виїзд за кордон на постійне місце проживання та інші обставини, що можуть вплинути на пенсійне забезпечення тощо.
Щодо посилань відповідача Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції стосовно того, що Міжрегіональне управління не є територіальним органом відносно діяльності Донецької виправної колонії Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) у зв`язку з тим, що Донецька виправна колонія Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (№124) не здійснює свою діяльність на території, підконтрольній владі України так, як знаходиться на території населеного пункту (м. Донецьк, Донецький район (Постанова Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ), Донецька область), Донецька область) який віднесено до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. суд зазначає наступне.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 №348 «Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції» (далі Постанова КМУ №348) включено з 30 вересня 2016 року відомості про нову юридичну особу до СДРПОУ - «Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції».
Відповідно до Постанови КМУ №348 Міжрегіональне управління було визначено правонаступником Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області, до складу (підпорядкування) якого входила Донецька виправна колонія № 124.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи ОСОБА_1 08.08.2024 року звернувся засобами поштового зв`язку до Південно-Східного Міжрегіонального управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції на адресу: 49001, м. Дніпро, вул. Короленка, 4, із заявою про призначення пенсії за вислугу років від 08.08.2024 року (Додаток 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) та доданими до неї документами: копія паспорту та РНОКПП ОСОБА_1 , копія трудової книжки ОСОБА_1 , форма ОК-5, форма ОК-7, довідка ВПО від 06.12.2022 року ОСОБА_1 , копія диплому про освіту ОСОБА_1 , копія військового квитка ОСОБА_1 , банківські реквізити з банку, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення від 08.08.2024 року.
Отже, заява від 08.08.2024 року про призначення пенсії за вислугу років із відповідними документами була скерована до правонаступника Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області, - Південно-Східного Міжрегіонального управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції.
З ч. 2 п. 3 Постанови КМУ №348 вбачається, що територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, продовжують здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до утворення міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції
Як вже зазначалось судом, Південно-Східне Міжрегіональне управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції є правонаступником Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області.
Відповідно до розділу III Порядоку № 3-1 щодо підготовки і подання документів для призначення пенсії:
1. Уповноважений орган (структурний підрозділ) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і подання про призначення пенсії і направляє до органу, що призначає пенсії.
2. Уповноважений орган (структурний підрозділ) надає допомогу особі в одержанні необхідних для призначення пенсії документів.
У разі якщо підготовлено не всі необхідні документи для призначення пенсії, то подаються наявні, а документи, яких не вистачає, подаються додатково.
3. Копії документів, необхідних для призначення пенсії, що подаються уповноваженим органом (структурним підрозділом) до органу, що призначає пенсію, мають бути завірені цим уповноваженим органом (структурним підрозділом) або органом, в якому особа проходила військову службу (службу), в установленому порядку.
Отже, в даному випадку Південно-Східне Міжрегіональне управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції є уповноваженим органом з питань підготовки і подання документів для призначення пенсії позивачу.
Таким чином, суд доходить висновку, що саме Південно-Східним Міжрегіональним управлінням з питань виконання покарань Міністерства юстиції мають бути оформлені та подані (за наявності законних підстав) до Головного управління пенсійного фонду України в Донецькій області документи позивача, необхідні для призначення пенсії.
Суд не приймає посилання відповідача Південно-Східного Міжрегіонального управління з питань виконання покарань Міністерства юстиції на те, що управлінням не були враховані направлені позивачем документи разом із заявою від 08.08.2024 року про призначення пенсії у зв`язку з тим, що зазначені документи не були завірені позивачем, оскільки відповідно до п. 3. розділу III Порядоку № 3-1 копії документів, необхідних для призначення пенсії, що подаються уповноваженим органом (структурним підрозділом) до органу, що призначає пенсію, мають бути завірені цим уповноваженим органом (структурним підрозділом) або органом, в якому особа проходила військову службу (службу), в установленому порядку.
Відповідно до частини 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до статті 8 Загальної декларації з прав людини 1948 року кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй Конституцією або законом.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Обираючи спосіб захисту, суд, зважаючи на його ефективність з точки зору статті 13 "Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод", ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17 липня 1997 року, приходить до висновку, що з метою ефективного захисту прав позивача слід визнати протиправною бездіяльність Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, щодо не підготовки та не направлення документів позивача до органу що призначає пенсії та зобов`язати Південно-східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції підготувати і направити документи позивача до органу що призначає пенсії, з урахуванням висновків суду.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи докази в сукупності, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання даного позову позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі та, оскільки права позивача були порушені саме Південно-східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, тому на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-163 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) до Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. коваленка, 4), Комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Донецькій області (адреса: 49070, м. Дніпро, вул. Короленка,4, код ЄДРПОУ 08563079) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції щодо невчинення дій з підготовки документів необхідних для призначення пенсії, подання про призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та їх не направлення органу, що призначає пенсію.
Зобов`язати Південно-східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. коваленка, 4) підготувати документи необхідні для призначення пенсії, подання про призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) та направити їх до органу, що призначає пенсію, з урахуванням висновків суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Південно-східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. коваленка, 4) на користь ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Рішення складене у повному обсязі та підписане 14 січня 2025 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщеник й в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.Б. Христофоров
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 17.01.2025 |
Номер документу | 124433842 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні