Рішення
від 14.01.2025 по справі 240/18058/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2025 року м. Житомир справа № 240/18058/24

категорія 102080000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в особі Богунського відділу у м. Житомирі про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Державної міграційної служби України в особі Богунського відділу у м. Житомирі, у якому просить:

- визнати протиправними дії Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області в особі Богунського відділу у м. Житомирі щодо відмови у оформленні та видачі ОСОБА_1 паспорта громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ;

- зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області в особі Богунського відділу у м. Житомирі оформити та видати ОСОБА_1 паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ.

В обґрунтування позову вказує, що 10.07.2024 та 31 липня 2024 року звернувся із відповідною заявою до Богунського відділу у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області. Листом від 31.07.2024 та від 14.08.2024 Богунський відділ у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області відмовив позивачу у видачі паспорта в зв`язку з не поданням всіх необхідних документів, визначених п. 1 Розділу VI Тимчасового порядку, а саме: заява за зразком, наведеним у додатку 1 до Тимчасового порядку; заяву про втрату/викрадення паспорта за зразком, наведеним у додатку 5 до Тимчасового порядку та рішення суду, що унеможливлює вирішення питання порушеного у зверненні. Відмова у видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року позивач вважає протиправною. Просить позов задовольнити.

Суддя своєю ухвалою від 23.09.2024 прийняла позовну заяву до розгляду та відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

Відзив на позовну заяву надійшов до суду 02.10.2024. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що 10.07.2024 ОСОБА_1 направив до УДМС у Житомирській області звернення надіслане за допомогою електронного сервісу через офіційний веб- сайт ДМС України щодо документування його паспортом громадянина України зразка 1994 року у зв`язку з втратою переднього. Вищевказане звернення у електронній формі було розглянуте УДМС у Житомирській області та за наслідками розгляду заявнику було повідомлено про законодавчо визначений алгоритм дій з зазначенням переліку документів, які необхідні для отримання паспорта громадянина України та про необхідність особистого звернення до підрозділу з повним переліком документів, визначених Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 06 червня 2019 року № 456 (далі - Порядок № 456). 01.08.2024 Позивач по справі вдруге звернувся до територіального підрозділу УДМС у Житомирській області із заявою про оформлення йому паспорта громадянина України у формі книжечки, у зв`язку з втратою попереднього. До вищевказаної заяви ОСОБА_1 було додано письмову заяву про втрату паспорта (довільної форми), документ, що підтверджує сплату адміністративного збору та дві фотокартки. За результатами розгляду заяви, ОСОБА_1 вдруге було звернуто увагу на необхідність подання усіх визначених Порядком № 456 документів та запропоновано повторно звернутися до територіального підрозділу з поданням повного пакету необхідних документів для отримання адміністративної послуги. Вважає, що листи-відповіді на заяви Позивача не можна розцінювати як відмову у вчиненні дій, оскільки такі листи за своїм змістом мають інформаційний характер та пропонують Позивачу, в свою чергу, вчинити дії, спрямовані на отримання паспорта громадянина України у спосіб та у порядку, передбаченому чинним законодавством. Сама по собі незгода зі змістом відповідей не спростовує тієї обставини, що звернення розглянуті в установленому законом порядку та не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог про зобов`язання Відповідача видати Позивачу паспорт громадянина України у формі книжечки, оскільки Позивачем не було дотримано процедури звернення, встановленої нормами чинного законодавства. Просить відмовити у задоволенні позову.

У період із 17.10.2024 по 30.10.2024 та із 06.12.2024 по 25.12.2024 головуюча у справі суддя перебувала у відпустці.

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення

Встановлено, що 10 липня 2024 року позивач звернувся до Управління Державної міграційної служби України у Житомирській області із електронним зверненням у якому в рядку "Зміст звернення" вказано: "Прошу Вас видати мені новий паспорт громадянина України зразка 1994 року (у формі книжечки) у зв`язку з втратою попереднього (який також прошу вважати недійсним). Дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 . Дані втраченого паспорта: серія НОМЕР_1 , виданий 09 вересня 2009 року; орган, що видав: Богунський РВ УМВС України в Житомирській області".

Управління Державної міграційної служби України у Житомирській області листом від 31.07.2024 №Б-6880-24/1801.2/3664-24 повідомило позивача, що для оформлення паспорта громадянина України зразка 1994 року замість втраченого запропоновано особисто звернутись до територіального підрозділу ДМС та подати документи, визначені пунктом 1 Розділу VI Тимчасового порядку.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до Богунського відділу у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області із заявою від 01.08.2024 у якій вказано: "У зв`язку із втратою паспорта серії НОМЕР_1 , виданого Богунським РВ УМВС України в Житомирській області 09 вересня 2009 року, та своїми релігійними переконаннями, які не дозволяють мені отримати паспорт громадянина у форматі ID-картки з електронним носієм, прошу Вас видати мені новий паспорт громадянина України зразка 1994 року (у формі книжечки), а також вважати втрачений паспорт недійсним. Довідку про реєстрацію місця проживанн надати не можу, оскільки таку не можу отримати в ЦНАП через втрату паспорта. До заяви додаю документи необхідні для отримання паспорта та внесення в нього необхідних відомостей: - письмова заява про втрату паспорта зразка 1994 року; - документи, що підтверджують сплату адміністративного збору; - дві фотокартки розміром 3,5х4.5 см.".

До заяви додано заяву наступного змісту: "Прошу Вас вважати недійсним попередній паспорт громадянина України у зв`язку з його втратою. Дані втраченого паспорту: серія НОМЕР_1 , виданий 09.09.2009 року, орган що видав: Богунський РВ УМВС України в Житомирській області. Паспорт було втрачено .. 20.05.2024. Знайдений паспорт зобов`язуюсь повернути до .. органу (підрозділу) ДМС України".

Листом від 14.08.2024 Богунський відділ у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області повідомив ОСОБА_1 , що до звернення не додані всі необхідні документи, визначені п. 1 Розділу VI Тимчасового порядку, а саме: заява за зразком, наведеним у додатку 1 до Тимчасового порядку; заяву про втрату/викрадення паспорта за зразком, наведеним у додатку 5 до Тимчасового порядку та рішення суду, що унеможливлює вирішення питання порушеного у зверненні."

Вважаючи таку відмову протиправною, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 3, 5, 6, 8 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою ВРУ від 26 червня 1992 року №2503-ХІІ бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки за єдиними зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Терміни впровадження паспортної картки визначаються Кабінетом Міністрів України у міру створення державної автоматизованої системи обліку населення.

Паспортна книжечка являє собою зшиту в накидку нитками обрізну книжечку розміром 88 х 125 мм, що складається з обкладинки та 16 сторінок. Усі сторінки книжечки пронумеровані і на кожній з них зображено Державний герб України і перфоровано серію та номер паспорта. У верхній частині лицьового боку обкладинки зроблено напис Україна, нижче - зображення Державного герба України, під ним - напис Паспорт. На внутрішньому лівому боці обкладинки у центрі - зображення Державного прапора України, нижче - напис Паспорт громадянина України. На першу і другу сторінки паспортної книжечки заносяться прізвище, ім`я та по батькові, дата і місце народження. На першій сторінці також вклеюється фотокартка і відводиться місце для підпису його власника. На другу сторінку заносяться відомості про стать, дату видачі та орган, що видав паспорт, ставиться підпис посадової особи, відповідальної за його видачу. Записи засвідчуються мастиковою, а фотокартка - випуклою сухою печаткою. Перша сторінка або перший аркуш після внесення до них відповідних записів та вклеювання фотокартки можуть бути заклеєні плівкою. У разі заклеювання плівкою усього аркуша записи та фотокартка печатками не засвідчуються. Третя, четверта, п`ята і шоста сторінки призначені для фотокарток, додатково вклеюваних у паспорт, а сьома, восьма і дев`ята - для особливих відміток. На десятій сторінці робляться відмітки про сімейний стан власника паспорта, на одинадцятій - шістнадцятій - про реєстрацію постійного місця проживання громадянина. На прохання громадянина до паспорта може бути внесено (сьома, восьма і дев`ята сторінки) на підставі відповідних документів дані про дітей, групу крові і резус-фактор. На внутрішньому правому боці обкладинки надруковано витяг з цього Положення.

Бланки паспортів виготовляються на замовлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, з високоякісного паперу з використанням спеціального захисту.

Водночас, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №302 "Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України" (далі - Постанова №302) затверджено: зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм згідно з додатками 1 і 2; зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, згідно з додатками 3 і 4; Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення паспорта громадянина України, що додається.

Пунктом 1 розділу VI Тимчасового порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України (Тимчасовий порядок), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.06.2019 №456 встановлено, що для оформлення паспорта замість втраченого або викраденого заявник подає:

1) заяву про втрату/викрадення паспорта (далі - заява про втрату паспорта) за зразком, наведеним у додатку 5 до цього Тимчасового порядку;

2) рішення суду;

3) заяву;

4) дві (три - у разі одержання втраченого паспорта в іншому територіальному підрозділі ДМС) фотокартки розміром 3,5 x 4,5 см;

5) платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита або оригінал документа про звільнення від його сплати (у разі втрати паспорта);

6) витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (у разі викрадення паспорта на території України);

7) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);

8) посвідчення про взяття на облік бездомної особи, видане відповідним центром обліку бездомних осіб (для бездомних осіб).

Таким чином, передумовою оформлення та видачі паспорта громадянина України є особисте звернення особи до уповноваженого органу з відповідною заявою встановленого зразка, з долученням відповідного переліку документів.

Згідно з підпунктом 1 пункту 3 розділу I "Загальні положення" Тимчасового порядку Оформлення і видачу паспорта здійснюють територіальні підрозділи Державної міграційної служби України (далі - територіальні підрозділи ДМС) особі, яка досягла 16-річного віку,- на підставі заяви про видачу паспорта громадянина України (далі - заява) за зразком, наведеним у додатку 1 до цього Тимчасового порядку, поданої нею особисто.

У п. 8 розділу I Тимчасового порядку вказано, що після заповнення заявником заяви працівник територіального підрозділу ДМС перевіряє правильність заповнення заяви та її відповідність наданим документам, про що вчиняє відповідний запис у графі 9 заяви.

Відповідно до пункту 26 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. №302, після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви - анкети відомостей про особу (пункт 27 Порядку №302).

З матеріалів справи вбачається, що позивач подав відповідачу:

- заяву від 01.08.2024 у якій вказано: "У зв`язку із втратою паспорта серії НОМЕР_1 , виданого Богунським РВ УМВС України в Житомирській області 09 вересня 2009 року, та своїми релігійними переконаннями, які не дозволяють мені отримати паспорт громадянина у форматі ID-картки з електронним носієм, прошу Вас видати мені новий паспорт громадянина України зразка 1994 року (у формі книжечки), а також вважати втрачений паспорт недійсним. Довідку про реєстрацію місця проживанн надати не можу, оскільки таку не можу отримати в ЦНАП через втрату паспорта. До заяви додаю документи необхідні для отримання паспорта та внесення в нього необхідних відомостей: - письмова заява про втрату паспорта зразка 1994 року; - документи, що підтверджують сплату адміністративного збору; - дві фотокартки розміром 3,5х4.5 см."

- заяву наступного змісту: "Прошу Вас вважати недійсним попередній паспорт громадянина України у зв`язку з його втратою. Дані втраченого паспорту: серія НОМЕР_1 , виданий 09.09.2009 року, орган що видав: Богунський РВ УМВС України в Житомирській області. Паспорт було втрачено .. 20.05.2024. Знайдений паспорт зобов`язуюсь повернути до .. органу (підрозділу) ДМС України"

- дві фотокартки розміром 3,5 x 4,5 см;

- платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита

Судом під час розгляду справи встановлено та відповідач у листі від 14.08.2024 зазначає, що ОСОБА_1 не було надано до органу міграційної служби:

- заяви про втрату паспорта (за зразком, наведеним у додатку 5 до Тимчасового порядку);

- заяви про видачу паспорта (за зразком, наведеним у додатку 1 до Тимчасового порядку).

Отже, при звернення до відповідача позивачем не було надано всіх документів, визначених Пунктом 1 розділу VI Тимчасового порядку.

Суд критично оцінює посилання відповідач про необхідність надання позивачем рішення суду, як на правомірність своєї відмови, оскільки рішенню суду передує порушення прав особи, яка до нього звертається, та прийняття такого судового рішення є наслідком розгляду саме даної справи, а тому позивач не міг його надати разом із заявою від 01.08.2024.

Однак, позивач не позбавлений права повторно звернутись у встановленому порядку до відповідача з метою отримання такого паспорта з дотриманням Порядку №302, надавши відповідачу заяву з повним переліком документів.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач діяв в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Разом з тим, суд вважає безпідставним посилання позивача на правові висновки Верховного Суду, наведені у постанові від 19.09.2018 у зразковій справі №806/3265/17, з наступних підстав.

Предметом спору у вказаній справі були вимоги щодо неправомірної відмови відповідача у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку з ненаданням особою згоди на обробку персональних даних та зобов`язання відповідача видати позивачеві паспорт у формі книжечки, у відповідності до Положення №2503-ХІІ. Тоді як у цій справі відповідач не відмовляв позивачу у видачі паспорта у вигляді книжечки з підстав ненадання особою згоди на обробку персональних даних. Відповідь відповідача стосувалася того, що позивач звернувся про видачу паспорта до відповідача у невстановлений спосіб, через що йому було роз`яснено порядок звернення та необхідність подання передбачених законодавством документів, а також зазначено, що ненадання вказаних документів унеможливлює вирішення питання про видачу паспорта зразка 1994 року.

Окрім того, суд також зауважує, що позивачем до позову додано картку фізичної особи - платника податків, а відповідачем надано докази, що позивачу у травні 2024 року видано паспорт громадянина України для виїзду за кордон із зазначенням УНЗР, тобто унікального номеру запису у реєстрі.

Приписами ч. 1 ст. 10 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" встановлено, що у разі якщо інформація про особу вноситься до Реєстру вперше, проводиться ідентифікація особи, після завершення якої автоматично формується унікальний номер запису в Реєстрі та фіксуються час, дата та відомості про особу, яка оформила заяву-анкету (в електронній формі). Унікальний номер запису в Реєстрі є незмінним.

Частиною 8. ст. 11 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" встановлено, що відомості про унікальний номер запису, що містяться в Реєстрі, передаються до інформаційно-комунікаційних систем центральних органів виконавчої влади з метою верифікації відомостей (даних) про особу та ідентифікації особи у таких інформаційно-комунікаційних системах. До інформаційно-комунікаційних систем центральних органів виконавчої влади, які використовують інформацію про зареєстроване або задеклароване місце проживання, включаються відомості про унікальний номер запису в Реєстрі на підставі даних розпорядника Реєстру, наданих у порядку електронної інформаційної взаємодії відповідно до законодавства України.

Наведене свідчить, що позивач під час виготовлення паспорту для виїзду за кордон, надавав згоду на обробку персональних даних та унікальний номер запису в Реєстрі, який є єдиним та незмінним, та який позивачу вже присвоєний.

Отже посилання позивача на релігійні переконання, які не дозволяють отримати паспорт громадянина України у формі ID-картки з електронним носієм, як на правомірну підставу для оформлення паспорту у вигляді книжечки, є безпідставними, оскільки даний номер вже присвоєний при оформленні паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Також суд встановив, що відповідно до наявних в матеріалах справи копій документів, позивачу в Державному реєстрі фізичних осіб, був присвоєний реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі - РНОКПП), - цифровий код, необхідний кожному платнику податків для обліку в фіскальних органах.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) до Управління Державної міграційної служби України в особі Богунського відділу у м. Житомирі (вул. Театральна, буд.17/20,м. Житомир, 10014, ЄДРПОУ: 37808497) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

14.01.25

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124434070
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства

Судовий реєстр по справі —240/18058/24

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 14.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні