ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2025 року Справа № 280/10349/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - позивач) до Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
Визнати протиправним та скасувати рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності» № 5 від 17.09.2024.
Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 3028,00 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення є протиправним та незаконним, та таким, що спрямоване на уникнення у подальшому виконання відповідачем рішення Запорізького окружного адміністративного суду по справі № 280/4902/24, яким зобов`язано Долинську сільську раду Запорізького району Запорізької області затвердити проект землеустрою ФОП ОСОБА_1 щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 площею 16,3400 га, розташованої на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб. Дії відповідача щодо вжиття ним заходів стосовно поділу спірної земельної ділянки з кадастровим номером 2322188400:03:001:0200 не можуть вважатися добросовісними, за обставин, коли правовідносини щодо такої земельної ділянки між позивачем та відповідачем не є остаточно вирішеними та завершеними, оскільки стосовно неї існує спір про право, який знаходиться на стадії його вирішення судом. Позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 12 листопада 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
27 листопада 2024 року відповідачем поданий відзив на позовну заяву. Відповідач вважає позовну заяву, необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню, з огляду на наступне. Земельна ділянка під водним об`єктом кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 загальною площею 16,3400 га, в тому числі під водою 9,2274 га, прибережна захисна смуга (пасовища) 6,0126 га, під дамбою 1,100 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Нижня Хортиця Запорізького району Запорізької області, перейшла у комунальну власність Долинської об`єднаної територіальної громади в особі Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області. 26.01.2022 відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області зареєструвала за собою право комунальної власності на дану земельну ділянку. У зв`язку з необхідністю приведення у відповідність до вказаних паспортів водних об`єктів та існуючого стану земель навколо цих водойм, розташованих на земельній ділянці кадастровий номер 2322188400:03:001:0200, Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області прийнято рішення № 15 від 20.08.2024 «Про надання дозволу Долинській сільській раді Запорізького району Запорізької області на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності». Рішенням сорок першої позачергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради № 5 від 17.09.2024 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності площею 16,3400 га кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 на утворені в результаті поділу: земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0189 площею 13,4178 га; земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0188 площею 2,9222 га. Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав № 396080897, 396076987 від 23.09.2024 право власності на земельні ділянки з кадастровим номером 2322188400:03:001:0189 площею 13,4178 га та кадастровим номером 2322188400:03:001:0188 площею 2,9222 га зареєстровано за Долинської сільською радою. Оскаржуване позивачем у справі рішення прийнято відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства та у межах визначених законом повноважень. Просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.
У липні 2021 року позивач звернувся до Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,3400 га (кадастровий номер 2322188400:03:001:0200) розташованої на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб.
Технічна документація із землеустрою розроблена на підставі розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 26.04.2021 №289 «Про надання фізичній особі підприємцю ОСОБА_1 дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,3400 га для рибогосподарських потреб».
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2022 по справі № 280/211/22, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22.12.2022 р. було визнано протиправною бездіяльність Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області щодо неприйняття рішення за заявою ФОП ОСОБА_1 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,3400 га
23.03.2023 рішенням двадцять другої чергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області №24 відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з підстави того, що технічна документація із землеустрою є недостовірною, оскільки площа розташованого на ній водного об`єкту фактично збільшилася з 9,2274 до 10,4476 га. Відтак зазначена технічна документація не відповідає вимогам ст. 6, 28, 29, 55 Закону України «Про землеустрій».
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року у справі № 280/4825/23, яке набрало законної сили 13 березня 2024 року, визнано протиправним та скасовано рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» від 23.03.2023 № 24; зобов`язано Долинську сільську раду Запорізького району Запорізької області повторно розглянути заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 площею 16,3400 га, розташованої на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб, з урахуванням висновків суду.
За наслідками виконання наведеного рішення суду 25 квітня 2024 року рішенням тридцять четвертої позачергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 4 відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року у справі № 280/4902/24 визнано протиправним та скасовано рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 25 квітня 2024 року № 4 та зобов`язано Долинську сільську раду Запорізького району Запорізької області затвердити проект землеустрою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 площею 16,3400 га, розташованої на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб.
20 серпня 2024 року Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області прийнято рішення № 15 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності», яким вирішено: надати Долинській сільській раді Запорізького району Запорізької області дозвіл на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі водного фонду - для рибогосподарських потреб, площею 16,34 га, з кадастровим номером 2322188400:03:001:0200, яка розташована на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населених пунктів) на 2 земельні ділянки орієнтованою площею 13,4178 га та 2,9221 га.; надати технічну документацію щодо поділу земельної ділянки комунальної власності на затвердження сесії Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Не погоджуючись з рішенням Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності» № 15 від 20 серпня 2024 року, позивач звернувся до суду.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2024 року у справі № 280/8360/24 у задоволенні позовувідмовлено. Станом на дату ухвалення судового рішення в цій справі, рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/8360/24 не оскаржувалось.
Рішенням сорок першої позачергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради № 5 від 17.09.2024 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності площею 16,3400 га кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 на утворені в результаті поділу:
- земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0189 площею 13,4178 га;
- земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0188 площею 2,9222 га.
Вважаючи протиправним рішення відповідача № 5 від 17.09.2024 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності», позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 142 Конституції України встановлено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Як визначено у статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу. (стаття 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III, тут і надалі в редакції від 28.05.2024, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення).
У відповідності до положень ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
У відповідності до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Приписами ч.1 ст.123 Земельного кодексу України обумовлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
У ч.3 ст.123 Земельного кодексу України передбачено, що орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.
Земельні ділянки можуть бути об`єднані, якщо вони мають однакове цільове призначення. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок.
Відповідно до ст.25 Закону України «Про землеустрій» від 22 травня 2003 року №858-IV (далі - Закон № 858-IV) документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
Серед видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Згідно з ст. 50 Закону № 858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.
27 травня 2021 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ (далі - Закон № 1423-ІХ).
Згідно закону № 1423-ІХ розділ X Земельний кодекс України доповнено пунктом 24, відповідно до якого землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
З урахуванням вказаного пункту виключення становлять землі оборони, природо-заповідного та іншого природоохоронного призначення, лісогосподарського призначення, землі, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (зокрема, земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських та водогосподарських підприємств), а також землі, щодо яких до набрання чинності цим пунктом надано дозволи на розроблення проектів землеустрою з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природо-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам.
Законом № 1423-ІХ та пунктом 24 розділ X Земельного кодексу України визначено момент переходу права власності на земельні ділянки від держави до територіальних громад у залежності від державної реєстрації такого права.
Так, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Як встановлено судом, Долинська сільська рада 26 січня 2022 року зареєструвала за собою право комунальної власності на дану земельну ділянку під водним об`єктом кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 загальною площею 16,3400 га, згідно витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 28 січня 2022 року № 296959572.
Після чого, земельна ділянка під водним об`єктом кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 загальною площею 16,3400 га, в тому числі під водою - 9,2274 га, прибережна захисна смуга (пасовища) - 6,0126 га, під дамбою - 1,100 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Нижня Хортиця Запорізького району Запорізької області перейшла у комунальну власність Долинської об`єднаної територіальної громади в особі Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області з 26 січня 2022 року.
Рішенням тринадцятої позачергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18 листопада 2021 року № 73 «Про реєстрацію комунальної власності на земельні ділянки під водними об`єктами», прийнято до комунальної власності Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області земельні ділянки під водними об`єктами до яких увійшла земельна ділянка під водним об`єктом з кадастровим номером 2322188400:03:001:0200.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу. (підпункти "а", "в" частини першої статті 12 Земельного кодексу України).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць (ч. 5 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування»).
Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (ч. 12 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування»).
Отже, власником та розпорядником земельної ділянки 2322188400:03:001:0200 загальною площею 16,3400 га є Долинська сільська рада.
Враховуючи приписи статті 79-1 Земельного кодексу України, Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області як власник та розпорядник земельної ділянки 2322188400:03:001:0200 загальною площею 16,3400, має повноваження стосовно прийняття рішень щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу вказаної земельної ділянки та, відповідно, прийняття рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності.
Так, 20 серпня 2024 року Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області прийнято рішення № 15 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності», яким вирішено: надати Долинській сільській раді Запорізького району Запорізької області дозвіл на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі водного фонду - для рибогосподарських потреб, площею 16,34 га, з кадастровим номером 2322188400:03:001:0200, яка розташована на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населених пунктів) на 2 земельні ділянки орієнтованою площею 13,4178 га та 2,9221 га.; надати технічну документацію щодо поділу земельної ділянки комунальної власності на затвердження сесії Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Суд враховує, що зазначене рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності» № 15 від 20 серпня 2024 року, було предметом спору в рамках адміністративної справи № 280/8360/24.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2024 року у справі № 280/8360/24 у задоволенні позову відмовлено. Станом на дату ухвалення судового рішення в цій справі, рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/8360/24 не оскаржувалось.
В подальшому, Рішенням сорок першої позачергової сесії восьмого скликання Долинської сільської ради № 5 від 17.09.2024 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності площею 16,3400 га кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 на утворені в результаті поділу:
- земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0189 площею 13,4178 га;
- земельну ділянку комунальної власності для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 2322188400:03:001:0188 площею 2,9222 га.
Суд звертає увагу, що затвердження технічної документації із землеустрою є наступною за наданням дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою стадією формування земельної ділянки.
Також, відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав № 396080897, 396076987 від 23.09.2024 право власності на земельні ділянки з кадастровим номером 2322188400:03:001:0189 площею 13,4178 га та кадастровим номером 2322188400:03:001:0188 площею 2,9222 га зареєстровано за Долинської сільською радою.
У даному випадку повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності територіальної громади є виключною компетенцією відповідача.
При цьому, суд, з урахуванням доводів позивача про невиконання відповідачем рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року у справі №280/4902/24, вказує, що станом на дату прийняття відповідачем оскаржуваного рішення від 17.09.2024, у справі №280/4902/24 рішення не набрало законної сили.
Так, на час прийняття оскаржуваного рішення відповідача від 17.09.2024, чинний дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки комунальної власності площею 16,3400 га кадастровий номер 2322188400:03:001:0200 був як у позивача (на підставі розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 26.04.2021 №289 «Про надання фізичній особі підприємцю ОСОБА_1 дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,3400 га для рибогосподарських потреб»), так і у відповідача (на підставі рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності» № 15 від 20 серпня 2024 року).
Суд зазначає, що 15.09.2021 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 740/4635/16-а, адміністративне провадження №К/9901/43117/18, дійшов висновку, що дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність. Як слідує з приписів ст. 79-1 ЗК України, метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Отже, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. При цьому, не суттєво за чиїм замовленням такий проект буде розроблено. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками. Під час розробки проекту, серед іншого, визначаються (узгоджуються) її межі та з`ясовується наявність правових та фактичних перешкод для надання її у власність, зокрема спірність прав щодо ділянки. Ці обставини повинні враховуватися органом, що розпоряджається землями, під час затвердження проекту та надання земельної ділянки у власність, а не на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою. Надання дозволу на розробку проекту відведення не свідчить, що проект радою буде затверджено. Якщо буде виявлено обставини, що за законом є підставами для відмови у затвердженні проекту, рада може відмовити. Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що ст. 118 Земельного кодексу України встановлює вичерпний перелік таких підстав, серед яких відсутня така підстав, як надання дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі на ту ж саму земельну ділянку.
Відповідно до ч. 8 - 10 ст. 186 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Аналізуючи наведені положення, суд приходить до висновку, що закон наділяє відповідача правом відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою лише в разі невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Враховуючи вищенаведене, наявність у позивача чинного дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки комунальної власності площею 16,3400 га кадастровий номер 2322188400:03:001:0200, не є підставою для скасування рішення про затвердження технічної документації із землеустрою, яка розроблена іншою особою, в цьому випадку відповідачем.
Інших доводів щодо протиправності рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності» № 5 від 17.09.2024 позовна заява не містить.
Оцінюючи оскаржуване рішення, суд керується нормами частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, спірне рішення відповідача є таким, що прийняте у межах повноважень, відповідно до закону та відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України, тому підстави для його скасування відсутні.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, судові витрати не підлягають розподілу.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255, 262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення, - відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ),
Відповідач - Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області (вул.Шкільна, 5-А, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область, 70420; код ЄДРПОУ 24910971).
Повне судове рішення складено 13.01.2025.
Суддя Б.В. Богатинський
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2025 |
Оприлюднено | 17.01.2025 |
Номер документу | 124434206 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні