Рішення
від 15.01.2025 по справі 300/8655/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" січня 2025 р. справа № 300/8655/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Коломийської окружної прокуратури Івано-Франківської області, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу, до Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Керівник Коломийської окружної прокуратури Івано-Франківської області, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу, звернувся в суд із позовною заявою до Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на території Снятинської міської територіальної громади розташовані такі об`єкти природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади, які створені рішеннями Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 16.10.1984 №247 «Про мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області» та від 15.07.1993 «Про внесення доповнень i змін у мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області». На вказані об`єкти природно-заповідного фонду Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської ОДА видані охоронні зобов`язання від 17.02.2021 № 132, від 28.05.2021 № 136, від 24.02.2021 № 135, від 24.02.2021 № 134, від 17.02.2021 № 131, від 24.02.2021 № 133, від 17.02.2021 № 130 та від 17.02.2021 № 129 відповідно. Однак, всі вищезазначені об`єкти природно-заповідного фонду в натурі не відмежовано та не забезпечено встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця. Таким чином, відповідачем не вжито заходів щодо відмежування та встановлення в натурі на місцевості меж, державних знаків та аншлагів на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду, чим порушено приписи ст.ст. 7, 21 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Положення про єдині державні знаки та аншлаги на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду України, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 29.03.1994 № 30. Відповідно до ч.4 ст.7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 № 2456-XII межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Стаття 60 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначає, що охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. Позивач вказав, що на запит окружної прокуратури про надання інформації щодо вжиття Снятинською міською радою заходів з метою виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж території на вказаних об`єктах природно-заповідного фонду та винесення меж в натурі (на місцевості), забезпечення встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця, відповідач повідомив, що відповідні документи, які б підтверджували право постійного користування земельними ділянками під об`єктами природно-заповідного фонду, які розташовані на території Снятинської міської територіальної громади, відсутні. Вказані документи, не виготовлялися. Задля виготовлення проектів землеустрою щодо встановлення меж території природно-заповідного фонду під вказаними об`єктами, міською радою прийнято рішення №591-16/23 від 18.05.2023, яким надано дозвіл міській раді на виготовлення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, що є недостатнім для належної організації проведення робіт із розроблення та затвердження Снятинською міською радою відповідних проектів землеустрою. Таким чином, протягом тривалого часу органом місцевого самоврядування не вжито заходів щодо розроблення та затвердження проектів землеустрою на земельні ділянки природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади, - що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18.11.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Копію ухвали про відкриття провадження відповідач отримав 19.11.2024 через підсистему ЄСІТС «Електронний суд», правом подання відзиву на позовну заяву не скористався.

Згідно з ч.4 ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Третя особа не скористалася правом подання пояснень щодо даного позову, хоча копію ухвали суду про відкриття провадження отримала 19.11.2024 через підсистему ЄСІТС «Електронний суд».

Таким чином, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи на підставі наявних в матеріалах справи доказів.

Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними матеріалами справи, дослідивши письмові докази, встановив наступне.

Рішенням Виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 16.10.1984 №247 «Про мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області» утворено заповідні урочища місцевого значення у межах м.Снятин «За лазами» площею 2,1 га, «За Прутом» площею 4,0 га, «Панський луг» площею 3,6 га, «Панський луг» площею 1,7 га, у межах с.Русів «Русівське» площею 2,7 га, «Мар`яникове» площею 0,5 га, «Мар`яникове» площею 3,6 га (а.с.33-35).

Рішенням Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 15.07.1993 «Про внесення доповнень i змін у мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області» затверджено ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці (а.с.35 на звороті - 38).

Всі вищевказані об`єкти природно-заповідного фонду знаходяться на території Снятинської міської територіальної громади.

Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано охоронні зобов`язання від 28.05.2021 №136, від 17.02.2021 №132, від 24.02.2021 №135, від 24.02.2021 №134, від 17.02.2021 №131, від 24.02.2021 №133, від 17.02.2021 №130, від 17.02.2021 №129 про передачу під охорону Снятинській міській раді та дотримання відповідачем встановленого режиму території заповідних урочищ місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га, «За лазами» площею 2,1 га, «Панський луг» площею 3,6 га, «Панський луг» площею 1,7 га, «Русівське» площею 2,7 га, «Мар`яникове» площею 0,5 га, «Мар`яникове» площею 3,6 га та ботанічної пам`ятки природи місцевого значення урочище «Сивулька-Бита» площею 10,0 га відповідно (а.с.38 на звороті - 42 на звороті).

З акту від 09.08.2024 №17/02.5 складеного Державною екологічною інспекцією Карпатського округу за результатами державного нагляду (контролю) Снятинської міської ради в частині здійснення делегованих органами виконавчої влади повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення охорони природних ресурсів вбачається, що відповідачем вищевказані об`єкти природно-заповідного фонду в натурі не відмежовані та не забезпечені встановленням інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця. Таким чином, відповідачем не вжито заходів щодо відмежування та встановлення в натурі на місцевості меж, державних знаків та аншлагів на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду, чим порушено приписи ст.ст. 7, 21 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Положення про єдині державні знаки та аншлаги на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду України, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 29.03.1994 № 30 (а.с.17 на звороті - 25).

Коломийською окружною прокуратурою Івано-Франківської області на адресу Державної екологічної інспекції Карпатського округу направлено лист від 03.09.2024 №09.53-57-2393ВИХ-24 про надання інформації: щодо відмежування в натурі (на місцевості) об?єктів природно-заповідного фонду, розташованих в межах Снятинської міської територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області - заповідного урочища місцевого значення «Панський луг» та ботанічної пам?ятки природи місцевого значення «Сивулька-Бита», забезпечення там встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця; щодо здійснення Державною екологічною інспекцією Карпатського округу планових та/або позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо стану охорони та збереження об?єктів природно-заповідного фонду, розташованих в межах Снятинської міської територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області - заповідного урочища місцевого значення «Панський луг» та ботанічної пам?ятки природи місцевого значення «Сивулька-Бита»; про те, що у разі допущення Снятинською міською радою порушень щодо відмежування в натурі (на місцевості) об??єктів природно-заповідного фонду, розташованих в межах територіальної громади - заповідного урочища місцевого значення «Панський луг» та ботанічної пам?ятки природи місцевого значення «Сивулька-Бита», відсутності знаків єдиного державного взірця, про вжиті Державною екологічною інспекцією Карпатського округу заходи до Снятинської міської ради Коломийського району щодо розроблення та затвердження міською радою проекту землеустрою на вищевказані земельні ділянки, забезпечення встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця; про вжиті Інспекцією заходи шляхом звернення до суду з позовною заявою щодо визнання протиправної бездіяльності Снятинської міської ради та зобов?язання вчинити певні дії - забезпечити організацію проведення робіт із розроблення та затвердження проекту землеустрою, встановлення меж об?єктів природно-заповідного фонду в натурі (на місцевості), забезпечення встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця. Якщо такі заходи за наявності відповідних правових підстав не вживалися, інформацію про причини, що перешкоджали цьому, а також чи вживатимуться Інспекцією заходи щодо звернення до суду із позовною заявою (а.с.15-16).

Державна екологічна інспекція Карпатського округу листом від 05.09.2024 №01-03/3883 повідомила, що її діяльність спрямована на здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, на забезпечення охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та покращення екологічної ситуації в Івано-Франківській області. Крім цього, надала копію акту від 09.08.2024 №17/02.5 (а.с.17).

Керівник Коломийської окружної прокуратури Івано-Франківської області звернувся до Снятинської міської ради з листом від 16.09.2024 №09.53.-57-2535ВИХ-24 про надання: документів, що підтверджують право постійного користування земельними ділянками вищевказаних об?єктів природно-заповідного фонду; витягів з Державного земельного кадастру, реєстру речових прав на нерухоме майно, проектів землеустрою на земельні ділянки на яких розташовані вищевказані об?єкти природно-заповідного фонду; інформації з належним чином засвідченими копіями підтверджуючих документів щодо вжиття відповідачем заходів з метою виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж території на зазначених об?єктах природно-заповідного фонду та винесення меж в натурі (на місцевості), забезпечення встановлення інформаційних та охоронних знаків єдиного державного взірця (а.с.26-27).

На вказаний запит відповідач листом від 18.09.2024 №01-03/9/21/1025 повідомив, що документів, які підтверджують право постійного користування земельними ділянками під об?єктами природно-заповідного фонду, які розташовані на території Снятинської міської територіальної громади, в тому числі витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності немає та такі не виготовлялися. Вказав, що з метою виготовлення проектів землеустрою щодо організації встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення під об?єктами природно-заповідного фонду, які розташовані на території Снятинської міської територіальної громади, прийняте рішення від 18.05.2023 №591-16/2023 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення Снятинській міській раді» (а.с.27 на звороті).

З рішення від 18.05.2023 №591-16/2023 вбачається, що Снятинській міській раді надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення ботанічної пам`ятки природи місцевого значення урочище «Сивулька-Бита» площею 10,0 га та урочищ місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га, «Русівське» площею 2,7 га, «Мар`яникове» площею 0,5 га, «За лазами» площею 2,1 га, «Панський луг» площею 1,7 га, «Панський луг» площею 3,6 га, «За Прутом» площею 4,0 га. Крім цього, вирішено проекти землеустрою представити на затвердження сесії міської ради у встановленому законодавством порядку (а.с.28).

Керівник Коломийської окружної прокуратури Івано-Франківської області також звернувся до Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації з листом від 16.09.2024 №09.53-57-2536ВИХ-24 про надання інформації про вжиття заходів спрямованих на забезпечення охорони та збереження території вищезазначених об?єктів природно-заповідного фонду, а також чи проводилися роботи щодо організації і встановлення (закріплення) меж вищевказаних об?єктів в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка (а.с.29-30).

Третя особа (лист від 24.09.2024 №05-15/4245) повідомила, що відповідно до вимог статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» на об?єкти природно-заповідного фонду, що знаходяться на території Снятинської міської територіальної громади оформлені охоронні зобов?язання, якими такі об?єкти природно-заповідного фонду передано під охорону та дотримання встановленого режиму території Снятинській міській раді Коломийського району. Впродовж 2020-2024 років Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації, з метою збереження природних ресурсів, територій та об?єктів природно-заповідного фонду організовано наради з даного питання в обласній державній (військовій) адміністрації, за результатами яких, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям було надано протокольні та окремі доручення керівництва обласної державної адміністрації щодо вжиття ними заходів із встановлення в натурі (на місцевості) меж територій та об?єктів природно-заповідного фонду відповідно до вимог діючого законодавства, передбачити на ці заходи в бюджетах відповідні кошти (а.с.31-32).

Керівник Коломийської окружної прокуратури Івано-Франківської області, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу, з метою зобов`язання Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області відповідно до вимог чинного законодавства забезпечити організацію проведення робіт із розроблення і затвердження проектів землеустрою на вищевказані земельні ділянки природно-заповідного фонду та їх винесення меж в натурі (на місцевості), звернувся до суду з цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 131-1 Конституції в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Згідно з п.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (надалі Закон №1697-VII) на прокуратуру покладається функція представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом та главою 12 розділу III Цивільного процесуального кодексу України.

Питання представництва прокурором інтересів громадянина або держави врегульоване ст.23 зазначеного Закону.

Зокрема, таке представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії (ч.4 ст.23 Закону №1697-VII).

В ч.6 ст.23 Закону №1697-VII зазначено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження:

1) звертатися до суду з позовом (заявою, поданням);

2) вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження;

3) ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом (заявою, поданням) іншої особи;

4) брати участь у розгляді справи;

5) подавати цивільний позов під час кримінального провадження у випадках та порядку, визначених кримінальним процесуальним законом;

6) брати участь у виконавчому провадженні при виконанні рішень у справі, в якій прокурором здійснювалося представництво інтересів громадянина або держави в суді;

7) з дозволу суду ознайомлюватися з матеріалами справи в суді та матеріалами виконавчого провадження, робити виписки з них, отримувати безоплатно копії документів, що знаходяться у матеріалах справи чи виконавчого провадження.

Право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (ч.1 ст.24 Закону №1697-VII).

Так, Верховний суд у постанові від 19 травня 2022 року по справі №300/863/21 сформував висновок про те, що процесуальне представництво держави в суді прокурором:

- по-перше може бути реалізовано у виключних випадках, зокрема у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;

- по-друге прокурор у позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, зазначає орган, уповноважений державною здійснити відповідні функції у спірних правовідносинах;

- по-третє прокурор повинен пересвідчитися, що відповідний державний орган не здійснює захисту інтересів держави (тобто, він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається), приміром, повідомити такий державний орган про виявлені порушення, а у разі невчинення цим органом дій спрямованих на захист інтересів держави, представляти інтереси держави в суді відповідно до статті 23 Закону №1697-VІІ, навівши відповідне обґрунтування цього.

Суд зазначає, що оскільки питання належного функціонування об`єктів природно-заповідного фонду відповідає інтересам держави, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення природоохоронного законодавства, невжиття інспекцією заходів реагування, в тому числі по зверненню з позовом до суду в інтересах держави, то наявність підстав для його звернення в суд обґрунтована та підтверджена.

Крім цього, невжиття заходів щодо розроблення та затвердження проектів землеустрою на земельні ділянки природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади та не закріплення їх меж в натурі (на місцевості) унеможливлює їх належне використання та зберігання, а тому існує ймовірність використання даних територій не за цільовим призначенням. Однак, Державною екологічною інспекцією Карпатського округу, як органом контролю, не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів держави. Невжиття компетентним органом заходів протягом розумного строку після того, як йому стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, і слугувало підставою для звернення прокурора до суду з відповідним позовом, оскільки в іншому випадку інтереси держави залишатимуться незахищеними.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів регулюються Законом України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 №2456-XIІ (надалі Закон №2456-XIІ).

Статтями 1, 2 Закону №2456-XIІ встановлено, що завданням законодавства України про природно-заповідний фонд України є регулювання суспільних відносин щодо організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, відтворення їх природних комплексів, управління у цій галузі. Відносини в галузі охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів регулюються Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Законом та іншими актами законодавства України.

Частинами 1, 2 статті 3 Закону №2456-XIІ визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища; штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва. Заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону №2456-XIІ та статті 43 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина 4 статті 7 Закону №2456-XIІ).

Статтею 11 Закону №2456-XIІ визначено, що спеціально уповноваженим органом державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, спеціальні підрозділи центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органів на місцях.

Згідно зі статтею 29 Закону №2456-XIІ заповідними урочищами оголошуються лісові, степові, болотні та інші відокремлені цілісні ландшафти, що мають важливе наукове, природоохоронне і естетичне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення заповідних урочищ провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

На території заповідних урочищ забороняються всі види рубок, у тому числі санітарні, рубки формування і оздоровлення лісів, видалення захаращеності та будь-яка діяльність, що порушує природні процеси, які відбуваються у природних комплексах, включених до їх складу, відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заповідними урочищами, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження (стаття 30 Закону №2456-XIІ).

Згідно із частинами 3, 5 статті 53 Закону №2456-XIІ рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Статтею 60 Закону №2456-XIІ передбачено, що охорона природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків, управління якими здійснюється спеціальними адміністраціями, покладається на служби їх охорони, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України затверджується Кабінетом Міністрів України.

Охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. У разі необхідності їх охорона може покладатися на служби державної охорони розташованих поблизу природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків та регіональних ландшафтних парків.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природо-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Відповідно до статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Відповідно до статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.

Частинами 1 та 2 статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.

Таким чином, за змістом вказаних норм власники або користувачі земельних ділянок, оголошених об`єктами природно-заповітного фонду, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження. Своєю чергою забезпечення режиму охорони та збереження об`єктів природно-заповітного фонду здійснюється, зокрема, шляхом встановлення меж території такого об`єкту в натурі відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Законом, що визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є Закон України «Про землеустрій» від 22.05.2003 №858-IV (надалі Закон №858-IV).

Проект землеустрою це сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом (стаття 1 Закону №858-IV).

Приписами частини 2 статті 25 Закону №858-IV визначено види документації із землеустрою, зокрема, проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Згідно зі статтею 26 Закону №858-IV замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Відповідно до положень статті 47 Закону №858-IV проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; проведення науково-дослідних робіт; встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно - заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій. Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

За приписами п. 34 та п. 37 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (надалі Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.

З системного аналізу наведених норм слідує, що на відповідача покладний обов`язок щодо розроблення та затвердження проектів землеустрою на земельні ділянки природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади та винесення їх меж в натурі (на місцевості).

Пунктом «а» частини 1 статті 22 Закону №858-IV передбачено, що землеустрій здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

За змістом п. «ґ» абз. 2 ст. 67 Закону України №858-IV за рахунок коштів Державного бюджету України в порядку, що визначається Кабінетом Міністром України, фінансуються проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність.

Процедура планування та фінансування природоохоронних заходів за відповідними бюджетними програмами за рахунок бюджетних коштів врегульована Порядком планування та фінансування природоохоронних заходів, затвердженим Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 194 від 12.06.2015 (надалі Порядок № 194).

Пунктом 2.1 Порядку №194 визначено, що планування видатків для реалізації природоохоронних заходів за відповідною бюджетною програмою здійснюється Мінприроди на кожний бюджетний період шляхом затвердження плану, форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку.

За змістом п. 2.2 Порядку №194 основою для розгляду та включення природоохоронного заходу до плану є запит про виділення коштів для здійснення природоохоронних заходів за бюджетною програмою, що подається замовником природоохоронного заходу до Мінприроди, в термін з 01 січня до 15 листопада поточного року за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.

Відповідно до п. 1.3 Порядку №194 замовник природоохоронного заходу - юридична особа, яка має намір здійснити конкретний природоохоронний захід за рахунок бюджетних коштів. Замовником природоохоронного заходу можуть бути: відповідальний виконавець; підприємство, установа та організація, що належать до сфери управління Мінприроди; центральний або місцевий орган державної виконавчої влади; юридична особа усіх форм власності.

Як вже зазначалося, згідно зі ст.60 Закону №2456-XIІ та ст.33 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, здійснюють контроль за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів відповідно.

Враховуючи те, що об`єкти природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га, знаходяться на території Снятинської міської територіальної громади, з метою недопущення використання земель природно-заповідного фонду не за цільовим призначенням, Снятинська міська рада на підставі закону в межах своїх повноважень зобов`язана вжити заходів щодо розроблення та затвердження проектів землеустрою на вищевказані земельні ділянки природно-заповідного фонду та винесення їх меж в натурі (на місцевості).

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав.

З огляду на сукупність викладених обставин, судом встановлено, що на час розгляду справи, проекти землеустрою із проведення робіт з винесення меж заповідного урочища місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га, заповідного урочища місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га, заповідного урочища місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га, заповідного урочища місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га, заповідного урочища місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га, заповідного урочища місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га, заповідного урочища місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га, ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га, закріплення їх в натурі (на місцевості) Снятинською міською радою не замовлено, тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що згідно з частиною 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

В даній справі судові витрати відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Снятинської міської ради щодо вжиття заходів для розроблення та затвердження проектів землеустрою на земельні ділянки природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади, та винесення їх меж в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Снятинську міську раду (код ЄДРПОУ 04054240, пл.Незалежності України, буд.1, м.Снятин, Коломийський район, Івано-Франківська область) відповідно до вимог чинного законодавства забезпечити проведення робіт із розроблення та затвердження проектів землеустрою на земельні ділянки природно-заповідного фонду: заповідне урочище місцевого значення «За лазами» площею 2,1 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «За Прутом» площею 4,0 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 3,6 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Панський луг» площею 1,7 га у межах м.Снятин, заповідне урочище місцевого значення «Русівське» площею 2,7 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 0,5 га у межах с. Русів Снятинської міської територіальної громади, заповідне урочище місцевого значення «Мар`яникове» площею 3,6 га у межах с.Русів Снятинської міської територіальної громади, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Сивулька-Бита» площею 10,0 га у межах с.Красноставці Снятинської міської територіальної громади, та винесення їх меж в натурі (на місцевості).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Могила А.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124434291
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/8655/24

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні