ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 січня 2025 рокусправа № 380/14597/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Карп`як Оксана Орестівна, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП - НОМЕР_1 ) (далі - Позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (адреса: вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ - 13814885) (далі - Відповідач) з вимогами:
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити ОСОБА_1 з 09 листопада 2023 року пенсію за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» згідно вислуги, яка становить 27 років 07 місяців 03 дні.
За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Карп`як О.О.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач перебуває на обліку Головного управління ПФУ у Львівській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України №2262-ХІІ.
09.11.2023 ТУ Служби судової охорони у Львівській області скерувало до ГУ ПФУ у Львівській області пакет документів для призначення/перерахунку пенсії за вислугу років, у відповідності до рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.03.2023 року у справі №380/14989/22, підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 . Проте відповіддю від 28.06.2024 відповідач повідомив, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 березня 2023 року у справі № 380/14989/22 жодних зобов`язань щодо перерахунку пенсії на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області не покладено, а тому підстави для проведення перерахунку пенсії позивачу відсутні. Позивач вважає таку відмову протиправною, у зв`язку з чим звернувся до суду з означеним позовом.
До суду 02 серпня 2024 року (вхід. № 15821 ел) від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24.03.2023 року у справі № 380/14989/22, жодних зобов`язань на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області не покладено. Також представник відповідача зазначив, що позивачу уже призначено пенсію від 30.11.2022 року згідно Закону України № 2262.
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою суду від 15 липня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що позивачу з 30.11.2022 року призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 березня 2023 року у справі № 380/14989/22, визнано протиправною відмову Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, оформлену листом від 02.08.2022 № 44.05-326, щодо зарахування до стажу в Службі судової охорони, стажу (часу) роботи ОСОБА_1 у державних органах з 23.08.2016 по 01.03.2019 включно.
Зобов`язано Територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області (Львівська область, Львівський район, село Малехів, вул. Лесі Українки, 51, 80383; код ЄДРПОУ 43167274) зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; рнокпп НОМЕР_1 ) до стажу служби у Службі судової охорони період роботи в Управлінні державної міграційної служби у Київській області та Центральному міжрегіональному Управлінні державної міграційної служби у м. Києві та Київській області з 23.08.2016 по 01.03.2019 включно.
На виконання рішення суду, Територіальне управління служби судової охорони у Львівській області 19.07.2023 року прийнято наказ № 283 о/с, про зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони період роботи в Управлінні державної міграційної служби у Київській області та Центральному міжрегіональному Управлінні Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області з 23.08.2016 по 01.03.2019 року. Підстава: рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.03.2023 року у справі № 380/14989/22.
03.11.2023 року Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про призначення/перерахунок пенсії.
09.11.2023 року Територіальне управління служби судової охорони у Львівській області скерувало до Головного управління Пенсійного фонду у Львівській області подання та пакет документі для призначення/перерахунку пенсії за вислугу років.
Листом Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 12.12.2023 року № 33117-34735/І-52/8-1300/23, повідомило позивача, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 березня 2023 року у справі №380/14989/22, жодних зобов`язань на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо перерахунку пенсії не покладено.
Позивач, уважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в призначенні пенсії за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», звернувся з цим позовом до суду.
Предметом розгляду у цій справі є оцінка наявності підстав для зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсію за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Оцінюючи правовідносини, які виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених законом, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі визначає Закон України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Умови призначення пенсій за вислугу років визначено статтею 12 Закону № 2262.
Так, відповідно до пункту «а» статті 12 Закону № 2262 пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби: з 01 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.
Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону № 2262 при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.
Відповідно до статті 17-1 Закону № 2262 порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначених вимог Закону № 2262 постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей (далі - Порядок № 393, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Цей Порядок визначає, які саме види служби зараховуються до вислуги років, та які саме види служби і в яких коефіцієнтах зараховуються на пільгових умовах.
Положеннями статті 12 Закону № 2262 визначено, що право на пенсію за вислугу років відповідно виникає за наявності двох умов: звільнення зі служби та наявності необхідної вислуги років.
Цим Законом передбачені пільгові умови для призначення пенсій за вислугу років, які встановлюються Урядом, у спосіб прийняття підзаконних нормативно-правових актів.
Порядком № 393 визначено, зокрема, порядок обчислення та призначення пенсій за вислугу років. Вказана постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, мета якого конкретизувати нормативне регулювання з метою вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років, зокрема, і на пільгових умовах.
Основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу, є Закон № 2262. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, Порядком № 393.
Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов`язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження військової служби в певний, визначений у законодавчому порядку, період часу. Така можливість передбачена Порядком № 393.
Визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат.
Закон № 2262 як єдину, обов`язкову умову призначення пенсії за вислугу років передбачає наявність у особи певної кількості років певного виду служби (вислуги). Водночас наявність необхідної вислуги років забезпечує право на пенсію за вислугу років безвідносно до віку, стажу та працездатності особи.
Визначення у Законі № 2262 вислуги саме в календарних роках передбачає обов`язкову вислугу усіх календарних днів (365), що в такому разі і буде становити календарний рік і буде відповідати правилу, закріпленому в частині четвертій статті 17 цього ж Закону, щодо можливості врахування під час призначення пенсії тільки повних років вислуги.
Отже, передбачена Законом № 2262 календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).
Своєю чергою, передбачені статтею 17-1 Закону № 2262 пільгові умови призначення пенсій відповідно до Порядку 393 полягають в пільговому (кратному) зарахуванні вислуги років.
Таке зарахування не є самостійним видом вислуги і не конкурує з її календарним обчисленням, а є лише пільговим зарахуванням уже наявної вислуги. Фактична тривалість вислуги при такому зарахуванні не змінюється, а лише зараховується на пільгових (кратних) умовах.
Завдяки такому зарахуванню необхідну кількість років для призначення пенсії за вислугу років особа набуває швидше, порівняно із зарахуванням вислуги на загальних (не пільгових) умовах, що і становить природу пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262.
Постановою Правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30.01.2007 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (Порядок № 3-1, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п. 3 розділу 1 Порядку №3-1 заява про перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (заява про призначення/перерахунок пенсії (додаток 1 до цього Порядку)), подається заявником до органу, що призначає пенсію.
Пунктом 2 розділу IV Порядку № 3-1 визначено, що при прийманні документів працівник органу, що призначає пенсію:
1) ідентифікує заявника (його представника);
2) повідомляє інформацію щодо умов та порядку призначення пенсії;
3) реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта або іншого документа, що посвідчує особу. Фіксує й засвідчує виявлені розбіжності;
4) з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;
5) повідомляє заявника або посадову особу уповноваженого органу (структурного підрозділу) про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;
6) сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;
7) надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем, баз даних згідно з пунктом 15 розділу II цього Порядку;
8) видає заявнику або посадовій особі уповноваженого органу (структурного підрозділу) розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 9 до цього Порядку) та/або надсилає уповноваженому органу (структурному підрозділу) повідомлення про перелік документів, які необхідно подати додатково, та строк їх подання. Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі.
Згідно із абзацами першим-третім, п`ятим пункту 6 розділу IV Порядку № 3-1 рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів приймається органом, що призначає пенсію за місцем фактичного проживання особи, не пізніше 10 днів з дня надходження заяви.
Рішення за результатами розгляду заяви засвідчується підписом керівника органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в пенсійній справі.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 5 днів з дня прийняття рішення про відмову в призначенні пенсії видає або направляє особі повідомлення із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Нарахована сума пенсії включається в документи для виплати пенсії не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахунок, переведення з одного виду пенсії на інший та про поновлення виплати пенсії.
Згідно з п. 5 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення виплати пенсії здійснюються за документами, що є в пенсійній справі особи та відповідають вимогам законодавства, що діяло на дату призначення пенсії, та з урахуванням додатково наданих документів. При переведенні з одного виду пенсії на інший, поновленні виплати пенсії особа може додатково подати документи про обставини, що впливають на розмір пенсії.
Згідно протоколу за пенсію справою -1315026116 (Служба судової охорони) від 30.11.2022 року, судом встановлено, що ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугою років згідно із Законом України № 2262-ХІІ (вислуга років позивача станом на день звільнення складає в календарному обчисленні 25 років).
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 березня 2023 року у справі № 380/14989/22, визнано протиправною відмову Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, оформлену листом від 02.08.2022 № 44.05-326, щодо зарахування до стажу в Службі судової охорони, стажу (часу) роботи ОСОБА_1 у державних органах з 23.08.2016 по 01.03.2019 включно.
Зобов`язано Територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області (Львівська область, Львівський район, село Малехів, вул. Лесі Українки, 51, 80383; код ЄДРПОУ 43167274) зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; рнокпп НОМЕР_1 ) до стажу служби у Службі судової охорони період роботи в Управлінні державної міграційної служби у Київській області та Центральному міжрегіональному Управлінні державної міграційної служби у м. Києві та Київській області з 23.08.2016 по 01.03.2019 включно.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду у справі № 380/14989/23, Територіальне управління служби судової охорони у Львівській області 19.07.2023 року прийнято наказ № 283 о/с, про зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони період роботи в Управлінні державної міграційної служби у Київській області та Центральному міжрегіональному Управлінні Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області з 23.08.2016 по 01.03.2019 року. Підстава: рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.03.2023 року у справі № 380/14989/22.
03.11.2023 року Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про призначення/перерахунок пенсії.
09.11.2023 року Територіальне управління служби судової охорони у Львівській області скерувало до Головного управління Пенсійного фонду у Львівській області подання та пакет документі для призначення/перерахунку пенсії за вислугу років. Календарна вислуга років станом на 29.11.2022 року для призначення пенсії становить 27 років 07 місяців 03 дні.
За результатами розгляду заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії та подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року, відповідач протягом 10 днів після надходження останньої відповідного рішення по суті не прийняв.
Суд зазначає, що зміст поданих документів очевидно дає змогу оцінити намір заявника. Крім того, важливим є те, що до подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року, було долучено документи, а саме рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.03.2023 року, копію наказу територіального управління Служби судової охорони у Львівській області (про виконання рішення суду), розрахунок вислуги років для призначення пенсії, що відповідачем не заперечується.
Відсутність належним чином оформленого рішення відповідача про призначення/перерахунок пенсії чи про відмову, свідчить про те, що пенсійний фонд не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Частиною 2 ст. 9 КАС України врегульовано, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Тобто, законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
У спірному випадку відповідач не забезпечив розгляд заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії від 03.11.2023 року та подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року, що призвело до того, що рішення по суті заяви не прийнято.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що у спірному випадку, з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача, необхідно вийти за межі заявлених позовних вимог шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання останнього повторно розглянути заяву позивача про призначення/перерахунок пенсії від 03.11.2023 року та подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року, з врахуванням висновків, викладених у цьому судовому рішенні.
Наведене свідчить про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачем судовий збір, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246, 262, 295 КАС України , суд
в и р і ш и в:
Позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП - НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (адреса: вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ - 13814885) про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо розгляду у встановленому порядку заяви ОСОБА_1 про призначення/перерахунок пенсії від 03.11.2023 року та подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення/перерахунок пенсії від 03.11.2023 року та подання Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 09.11.2023 року, та прийняти рішення по суті, з урахуванням правової оцінки суду, наданої у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП - НОМЕР_1 ) 968,96 грн.. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (адреса: вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ - 13814885).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяКарп`як Оксана Орестівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 17.01.2025 |
Номер документу | 124434975 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні