Рішення
від 15.01.2025 по справі 420/30555/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/30555/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2024 року №38637/15-32-07-01-19 форми «Р»;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2024 року №38641/15-32-07-01-19 форми «ПН».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що зазначені у вказаних ППР «порушення» податкового законодавства стосуються однієї й тієї ж господарської операції: виготовлення укупорочних виробів (металевих кришок для закатки скляних банок) та продажу готової продукції і відходів виробництва.

Позивач виробляє кришки СКО з харчової жерсті у зв`язку з чим виникають відходи металобрухту. Жерсть, як сировина, придбавається Позивачем по імпорту в ПДВ-оподатковуваних операціях. При цьому виникає податковий кредит. Виготовлена продукція (кришки металеві I-82, III-82, III-66) реалізуються в ПДВ-оподатковуваних операціях, а відходи (брухт чорних металів) - в неоподатковуваних.

Відповідач визнає, що відходи металобрухту не придбавались, а виникли в процесі виробництва із сировини - жерсті. Тобто: відходи металобрухту із жерсті не є жерсть. Або: жерсть і відходи жерсті не є один і той же товар.

Ситуація, що розглядається, не відповідає гіпотезі п.199.1 ПКУ і ця норма непридатна для її оцінювання.

Відсутні законні підстави для нарахування податкових зобов`язань за наслідком неоподатковуваної реалізації металевого брухту.

Відсутні законні підстави для складення податкових накладних.

Відсутні підстави для штрафування через нескладення податкових накладних.

Відповідачем проігноровано надані письмові пояснення Позивача щодо безпідставності використання норми п.199.1. Більше того, в оскаржуваних ППР Відповідач неправдиво стверджує про ненадання письмових пояснень.

Контролюючий орган необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин або без правильної оцінки «урахованих» обставин, прийняв оскаржувані ППР щодо:

збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податку на додану вартість на Сімсот п`ятдесят тисяч дев`ятсот п`ятдесят одну гривню;

призначення штрафу в розмірі двадцять три тисяч вісімсот гривень 00 коп за відсутність складення та реєстрації податкових накладних коригування на суму ПДВ 924 559 грн, чим порушує майнові права Позивача на активи, які йому належать, вимагаючи за цими ППР вчинення додаткових витрат.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 03.10.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

22.10.2024 року за вхід.№ЕС/35726/24 надійшов відзив на позов, в якому, зокрема, наголошено на необґрунтованості вимог позивача, мотивуючи тим, що ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на порушення 189.1 ст. 189, 198.5 ст. 198, п.199.1 ст.199, п.199.2 ст.199, п.199.3 ст.199, п.199.4 ст.199, п.199.5 ст.199, п.199.6 ст.199 ПК УКРАЇНИ не здійснено перерахунок частки використання придбаних товарів та послуг в оподатковуваних операціях та неоподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів придбання та не нараховано податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 ПК УКРАЇНИ, що призвело до заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну 924 559 грн., в т.ч.

за лютий 2022 року суму 128 617 грн;

за жовтень 2023 року суму 421 889 грн;

за листопад 2023 року суму 107 589 грн;

за грудень 2023 року суму 43 185 грн;

за січень 2024 року суму 134 278 грн;

за лютий 2024 року суму 50 205 грн;

за березень 2024 року суму 38 796 грн.

Перевіркою також встановлено, що ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на порушення вимог п.п.6 п.10 розділу ІІІ «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, додаток 6 до Декларації з податку на додану вартість до контролюючого органу не подавався.

Письмові пояснення щодо встановленого перевіркою порушення в ході перевірки надано та враховано.

28.10.2024 за вхід.№ЕС/58455/24 надійшла відповідь на відзив, в якій наголошено, що позиція Позивача базується на тому, що гіпотези норм 199.1, 198.5, застосованих контролюючим органом, не стосуються обставин здійснених господарських операцій, а отже - ці норми застосовані Відповідачем невірно.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД», ЄДРПОУ 20936229, зареєстровано 01.04.1996 за №15866 Виконавчим комітетом Одеської міської ради. Податковий номер платника: 209362215019.

Основний вид діяльності: 25.92 Виробництво легких металевих паковань

Інші види діяльності: 32.12 Виробництво ювелірних і подібних виробів; 22.19 Виробництво інших гумових виробів; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Відповідно до пп. 20.1.4, п. 20.1, ст. 20, п.77.1 ст.77 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі за текстом - ПК України), відповідно до плану - графіку проведення перевірок, на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 08.07.2024 №6631-п, проведена документальна планова виїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД», код ЄДРПОУ 20936229, (далі за текстом - ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» або платник) з метою здійснення контролю за дотриманням вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2019 року по 31.03.2024 року.

Перевірка проводилась з 29.07.2024 по 16.08.2024, відповідно до наказу головного управління ДПС в Одеській області від 09.08.2024 №7725-п «Про продовження терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» (ЄДРПОУ 20936229)» терміни перевірки було продовжено з 12 серпня 2024 року на 5 робочих днів.

До початку перевірки керівнику ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» було надано запит «Про надання документів до перевірки» від 29.07.2024 №1 щодо надання до перевірки документів та регістрів синтетичного та аналітичного бухгалтерського обліку, пов`язаних з обчисленням об`єкту оподаткування та сплатою податків, що є предметом перевірки. Акти про ненадання у визначений у запиті строк (відмови від надання) або надання не в повному обсязі документів (їх копій), пояснень, довідок та інформації, акти відмови директора ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» або уповноваженої ним особи від підписання зазначених актів - в ході перевірки не складалися.

Під час проведення перевірки посадовим особам ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» було надано лист від 26.07.2024 №9757/КПР/15-32-07-01-06 «Щодо доступу до обстеження територій та приміщень» про необхідність, станом на 08.08.2024 року, провести інвентаризацію основних засобів, матеріалів, товарів, розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами, НМНА та капітальних інвестицій, у присутності представників Головного управління ДПС в Одеській області та надати результати проведеної інвентаризації.

В ході проведення перевірки у відповідності з п.п. 20.1.9, п.20.1, ст.20 ПК України та відповідно до наказу по ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» від 06.08.2024 №б/н «Про проведення інвентаризації», була створена комісія у складі: голови інвентаризаційної комісії: Міненко В,Б., членів інвентаризаційної комісії: Соколова А.А. та ОСОБА_1 та проведена інвентаризація товарно-матеріальних цінностей.

За результатами проведеної інвентаризації складено інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей від 08.08.2024 б/н.

В ході проведення інвентаризації фактичної наявності товарно-матеріальних цінностей, розбіжностей з даними бухгалтерського обліку не встановлено.

При здійснені аналізу інформації наявної в базах даних ДПС України стосовно ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД», а також аналізом наданих до перевірки документів та даних бухгалтерського обліку, було встановлено, що в період з 01.04.2022 року по 31.07.2023 року платник перебував на спеціальному єдиному податку зі ставкою 2%, відповідно до п.9 підрозділу 8 розділу XX Перехідні положення ПК України. У зв`язку з наведеним, за період з 01.04.2022 року по 31.07.2023 року ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» здійснювало подання до контролюючого органу декларації платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні.

За період з 01.04.2019 року по 31.12.2023 року ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» задекларовано податкових зобов`язань з податку на додану вартість у загальній сумі 166942371,00 грн.

Перевіркою показників відображених у рядку 4.1 Декларації з ПДВ «Нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за операціями, що оподатковуються за основною ставкою» показників за період з 01.01.2019 року по 31.03.2024 року встановлено, його заниження на загальну суму 924 559,0 грн., в т.ч. за лютий 2022 року суму 128 617,0 грн; за жовтень 2023 року суму 421 889,0 грн; за листопад 2023 року суму 107 589,0 грн; за грудень 2023 року суму 43 185,0 грн; за січень 2024 року суму 134 278,0 грн; за лютий 2024 року суму 50 205,0 грн; за березень 2024 року суму 38 796,0 грн.

Згідно наданих до перевірки договорів, укладених ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» в якості «Замовника» з ПрАТ «ЗАВОД ЧОРНОМОРПОЛІГРАФМЕТАЛ» в якості «Виконавця» податковим органом встановлено, що предметом договорів є роботи, послуги з виготовлення Виконавцем готової продукції з сировини, наданої Замовником. У виготовленні продукції Виконавцем використовуються (окрім переданої Замовником сировини) придбані за власних рахунок матеріали та комплектуючі.

Сировиною, яка передається ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на ПрАТ "ЗАВОД ЧОРНОМОРПОЛІГРАФМЕТАЛ" є : жерсть.

Готовою продукцією, яка повертається ПрАТ "ЗАВОД ЧОРНОМОРПОЛІГРАФМЕТАЛ" на ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД» є: кришки металеві І-82, III-82, ІІІ-66.

Також, ПрАТ "ЗАВОД ЧОРНОМОРПОЛІГРАФМЕТАЛ" на ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД» передаються відходи металобрухту, які виникли в процесі виробництва готової продукції, а саме: Металобрухт (відходи жерсті - колючка).

В подальшому ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД» переданий на його адресу Металобрухт (відходи жерсті - колючка), було реалізовано. По операціям реалізації було складено відповідні податкові накладні та зареєстровано їх в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За період з 01.02.2022 по 31.03.2024, без урахування періоду перебування ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2%, загальна сума реалізації металобрухту в кількості 424,671 тон складає 1 531 513,00 грн.

Обсяги реалізації металобрухту в сумі 1 531 513,00 грн. відображено по рядку 5.1 Декларації з податку на додану вартість за відповідні податкові періоди.

З метою встановлення виконання вимог ст.199 ПК України, в ході перевірки було надано письмовий запит №3 від 13.08.2024 року (прийнятий під підпис генеральним директором ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» Міненко Борисом 13.08.2024року) щодо надання пояснень з документальним підтвердженням стосовно здійснення реалізації металобрухту, з урахуванням змін податкового законодавства а 01.01.2022 року стосовно оподаткування податком на додану вартість. На вказаний запит 15.08.2024 року було надано письмові пояснення, в яких вказано наступне - «Стаття 199. Пропорційне віднесення сум податку до податкового кредиту

199.1. У разі якщо придбані ... товари... частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково - ні

Жерсть - товар «Ж» УКТЗЕД 72101220 00. При придбанні сплачено ПДВ-виник податковий кредит. Далі цей товар не використовується ані в оподатковуваних операціях, ані в неоподаткованих: в процесі переробки створено новий товар - кришку укупорочну-товар «К» УКТЗЕД8309 90 90 00 який буде продано з ПДВ, і - неминуче - виникає ще один товар - відходи/(металевий брухт) УКТЗЕД 7204 (бо неможливо з квадрата вирізати круг без відходів), який може бути проданий без ПДВ. Але це не товар «Ж», це - товар «Б». При цьому вартість використаної сировини (товар «Ж») повністю входить до вартості товару «К», а значить - нараховується відповідне податкове зобов`язання, що повністю закриває податковий кредит…».

В ході перевірки, у відповідності до вимог п. 199.2 ст.199, п.199.3 ст.199, п. 199.4 ст.199 та п. 199.5 ст.199 ПК УКРАЇНИ та на підставі наданих до перевірки первинних документів та даних бухгалтерського обліку, проведено розрахунок (перерахунок) частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях (арк. акту 29).

Податковим органом встановлено, що ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на порушення 189.1 ст. 189 , 198.5 ст. 198 , п.199.1 ст.199, п. 199.2 ст.199, п. 199.3 ст.199, п. 199.4 ст.199, п. 199.5 ст.199, п. 199.6 ст.199 ПК України не здійснено перерахунок частки використання придбаних товарів та послуг в оподатковуваних операціях та неоподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів придбання та не нараховано податкові зобов`язання, виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 ПК України, що призвело до заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну 924 559 грн., в т.ч. за лютий 2022 року суму 128 617 грн; за жовтень 2023 року суму 421 889 грн; за листопад 2023 року суму 107 589 грн; за грудень 2023 року суму 43 185 грн; за січень 2024 року суму 134 278 грн; за лютий 2024 року суму 50 205 грн; за березень 2024 року суму 38 796 грн.

Перевіркою також встановлено, що ТОВ "ТАЛАМУС ЛТД" на порушення вимог п.п.6 п.10 розділу III «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, додаток 6 до Декларації з податку на додану вартість до контролюючого органу не подавався.

Також перевіркою встановлено, що за період з 01.01.2019 року по 31.03.2024 року ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» задекларовано податкового кредиту по податку на додану вартість у сумі 254 810 209 грн.

Перевіркою правомірності визначення податкового кредиту за період з 01.01.2019 року по 31.03.2024 року не встановлено його завищення або заниження.

За результатами перевірки складено Акт від 23.08.2024 №36257/15-32-07-01 «Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТАЛАМУС ЛТД» код за ЄДРПОУ 20936229, з метою здійснення контролю за дотриманням вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2019 року по 31.03.2024 року».

12 вересня 2024 року податковим органом прийнято:

ППР №38637/15-32-07-01-19, яким встановлено порушення п. 199.1 ст.199. п.199.2 ст.199, п. 199.3 ст.199, п. 199.4 ст.199та п. 199.5 ст.199 Податкового кодексу України; встановлено заниження податку на додану вартість за рахунок заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість, через відсутність їх коригування у відповідності до вимог п. 199.1 ст.199 на загальну суму 924 559 грн; збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість» на Сімсот п`ятдесят тисяч дев`ятсот п`ятдесят одна гривня»;

ППР №38641/15-32-07-01-19, яким встановлено відсутність складення та реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 Податкового кодексу України податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ 924 559 грн; загальна сума штрафу становить двадцять три тисячі вісімсот гривень 00 коп.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Права і свободи людини, гарантії щодо них визначають зміст та спрямованість діяльності держави. Ст. 55 Конституції України проголошує: «Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб».

Безперечно, забезпечити надійний захист прав і свобод людини та громадянина може тільки судова система, яка діє виключно на засадах законності, рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, гласності судового процесу, змагальності сторін, додержання презумпції невинуватості тощо, в умовах незалежності і недоторканності суддів. Тому серед правових засобів захисту суб`єктивних прав і свобод людини та громадянина одним із найефективніших є судовий захист.

Судовий контроль за суб`єктами владних повноважень, які зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не суперечить державному контролю, ці види контролю доповнюють один одного та забезпечують збалансовану систему стримувань і противаг.

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (ПК України).

Статтею 44 ПК України передбачені вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до п. 44.6 ст. 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Згідно з абз. 2 п. 44.6 ст. 44 ПК України якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.

Відповідно до п. 86.8. ст. 86 ПК України податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності (підрядники та субпідрядники) можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Відповідно до п. 189.1 ст. 189 ПК України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Відповідно до п. 198.2 ст. 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами). Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Відповідно до п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Відповідно до п.198.6. ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних. Платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку, суми податку, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та не включені до податкового кредиту протягом періоду 1095 календарних днів з дати складення таких податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних у зв`язку з відсутністю фактів списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг, мають право на включення таких сум до податкового кредиту у звітному податковому періоді, в якому відбулося списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг, але не пізніше ніж через 60 календарних днів з дати такого списання, надання інших видів компенсацій. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником.

Згідно з п. 200.1. ст. 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з п. 200.4. ст. 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Крім того, відповідно до п.23 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України тимчасово до 1 січня 2027 року від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2027 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 року №15.

Операції з вивезення в митному режимі експорту товарів, зазначених у п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПК України, звільняються від оподаткування ПДВ.

При цьому, металобрухт - непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність внаслідок фізичного або морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають непоправний брак, залишки чорних і кольорових металів і їх сплавів (стаття 1 Закону України від 05 травня 1999 року №619-XIV «Про металобрухт»).

Відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення (стаття 1 Закону України від 05 березня 1998 року №187/98-ВР «Про відходи»).

Згідно акту перевірки контролюючий орган дійшов висновку про те, що в порушення п. 189.1 ст. 189 , 198.5 ст. 198 , п.199.1 ст.199, п. 199.2 ст.199, п. 199.3 ст.199, п. 199.4 ст.199, п. 199.5 ст.199, п. 199.6 ст.199 ПК України не здійснено перерахунок частки використання придбаних товарів та послуг в оподатковуваних операціях та неоподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів придбання та не нараховано податкові зобов`язання, виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 ПК України, що призвело до заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну 924559 грн.

Контролюючий орган встановив, що в процесі виробництва продукції утворюються відходи (металобрухт - відходи жерсті - колючка, які оприбутковуються на рахунок 209 «Інші матеріали» (Дт 209 Кт 23).

Отже, позивач декларував податковий кредит за операціями з придбання у своїх контрагентів сировини (металу), яка використовувалася для виготовлення продукції. Після завершення виробничого циклу підприємством здійснювався продаж готової продукції, а також відходів виробництва металобрухту. При цьому, реалізацію утвореного металобрухту здійснено позивачем за нульовою ставкою податку на додану вартість (ПДВ).

Суд вказує, що метал, як сировина, отримувався платником податків з метою використання в оподаткованих операціях, в яких і використовувався (у виробництво запущено весь придбаних метал, а відходи металу, що утворилися - це результат його виробничої переробки).

Крім того, суд враховує висновки Верховного Суду в постанові від 07.07.2021 у справі №540/726/19, де касаційний суд вказав, що: «металосировина, у зв`язку із придбанням якої сплачені позивачем суми ПДВ відносились до податкового кредиту, була повністю залучена до виробничого процесу з виготовлення продукції з метою її подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах його господарської діяльності; технологічний процес такого виробництва неможливий без одержання відходів у вигляді металобрухту, який позивач відповідно до пункту 23 Підрозділу II Перехідних положень ПК України мав право поставляти та поставляв без нарахування ПДВ; реалізовуваний позивачем металобрухт не придбавався з метою його використання у неоподатковуваних операціях; зазначені відходи власного виробництва позивача не можуть кваліфікуватись як наведений у підпункті «б» пункту 198.5 статті 198 ПК України товар, який був придбаний чи виготовлений платником і частково використовувався ним у неоподатковуваних операціях, що за правилами цієї норми передбачає перерозподіл податкового кредиту».

Отже, застосовуючи вказану правову позиції Верховного Суду з огляду на обставини цієї справи, суд вважає, що контролюючий орган дійшов помилкового висновку про необхідність нарахування позивачем «компенсуючих» податкових зобов`язань на підставі пункту 198.5 статті 198 ПК України, оскільки: металосировина, у зв`язку із придбанням якої позивачем сплачені суми ПДВ, відносилася до податкового кредиту, була повністю залучена до виробничого процесу з виготовлення продукції з метою її подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах його господарської діяльності; технологічний процес такого виробництва неможливий без одержання відходів у вигляді металобрухту, який позивач, відповідно до пункту 23 Підрозділу II Перехідних положень ПК України, мав право поставляти та поставляв без нарахування ПДВ; реалізовуваний позивачем металобрухт не придбавався з метою його використання у неоподатковуваних операціях; зазначені відходи власного виробництва позивача не можуть кваліфікуватись як наведений у підпункті «б» пункту 198.5 статті 198 ПК України товар, який був придбаний чи виготовлений платником і частково використовувався ним у неоподатковуваних операціях, що за правилами цієї норми передбачає перерозподіл податкового кредиту.

Частиною першою статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

При розгляді даної справи судом враховано висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 07.07.2021 у справі №540/726/19.

Від наведених вище правових висновків Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах палата, об`єднана палата або Велика Палата Верховного Суду у відповідності до статті 346 КАС не відступала, а тому підстав для їх неврахування при вирішенні даного спору немає.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивача належить стягнути 11621,26 грн. судових витрат, сплачених згідно платіжної інструкції №845 від 27.09.2024 року.

Керуючись ст.ст.2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2024 року №38637/15-32-07-01-19 форми «Р».

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2024 року №38641/15-32-07-01-19 форми «ПН».

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД» (адреса: 65098, Одеська область, Одеський район, м. Одеса, Застава ІІ, вул. Привозна, буд. 1, код ЄДРПОУ 20936229) судові витрати за сплату судового збору у розмірі 11621 (одинадцять тисяч шістсот двадцять одна гривня) грн. 26 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП: 44069166).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАЛАМУС ЛТД» (адреса: 65098, м. Одеса, Застава - II, вул. Привозна, буд. 1, ЄДРПОУ 20936229, ел. пошта: minenko.bv@gmail.com)

Головне управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП:44069166, електронна пошта: od.official@tax.gov.ua)

Головуючий суддя Нінель ПОТОЦЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124435459
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/30555/24

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні