Рішення
від 27.12.2024 по справі 580/4415/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2024 року справа № 580/4415/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рідзеля О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання Мельникової О.М.,

представника позивача (відповідача за зустрічним позовом) Юревича С.В. (у порядку самопредставництва),

представника відповідача (позивача за зустрічним позовом) Дем`янчук Г.В. (за ордером у режимі відеоконференції),

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до акціонерного товариства Дашуківські бентоніти про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна та зустрічного позову акціонерного товариства Дашуківські бентоніти до Головного управління ДПС у Черкаській області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні акціонерного товариства Дашуківські бентоніти: товариство з обмеженою відповідальністю Оболонь інвест плюс, Секретаріат фінансової реструктуризації, - про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

02.05.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Головного управління ДПС у Черкаській області (далі позивач) про надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 2343969,26 грн. за рахунок майна акціонерного товариства Дашуківські бентоніти (далі відповідач) на користь бюджету через позивача.

Позов мотивований тим, що відповідач має непогашений податковий борг на суму 2343969,26 грн. Оскільки рішення суду про стягнення з рахунків у банках та за рахунок готівки податкового боргу у повному обсязі не виконані із-за повернення інкасових доручень від банку без виконання та відсутності готівкових коштів, позивач просить отримати дозвіл на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою суду від 07.05.2024 позовну заяву про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) правилами спрощеного позовного провадження.

27.05.2024 АТ Дашуківські бентоніти подало суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у її задоволенні. Зазначає, що враховуючи умови затвердженого плану реструктуризації боржника, у АТ «Дашуківські бентоніти» відсутні прострочені грошові зобов`язання перед ГУ ДПС у Черкаській області, а відтак наявні підстави для звільнення майна позивача з податкової застави, від звільнення якого ГУ ДПС у Черкаській області протиправно ухиляється та шляхом звернення до суду із позовною заявою намагається отримати дозвіл на погашання усієї суми податкового боргу за рахунок майна АТ «Дашуківські бентоніти», що перебуває у податковій заставі.

24.06.2024 ГУ ДПС у Черкаській області подало суду відповідь на відзив, в якому зазначено, що рішенням у справі №580/985/23 стягнуто з АТ «Дашуківські бентоніти» податковий борг в сумі 3259244,40 грн. На виконання рішення суду виставлялись платіжні вимоги на рахунки боржника, які повернені без виконання, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку. Станом на дату звернення до суду непогашеною залишається заборгованість в сумі 2343969,26 грн. Вказане є підставою для дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна.

Ухвалою від 05.07.2024 суд здійснив перехід із спрощеного провадження до загального, продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та призначив підготовче засідання.

15.07.2024 АТ Дашуківські бентоніти подало зустрічний позов, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність ГУ ДПС у Черкаській області щодо не списання податкових зобов`язань та штрафних санкцій Акціонерного товариства Дашуківські бентоніти, та щодо не звільнення майна Акціонерного товариства Дашуківські бентоніти з податкової застави, переліченого у акті опису майна № 1/23-00-17-06-015 від 02.08.2017;

зобов`язати ГУ ДПС у Черкаській області списати зобов`язання Акціонерного товариства Дашуківські бентоніти у розмірі 3280486 грн. 81 коп.;

зобов`язати ГУ ДПС у Черкаській області звільнити з податкової застави майно Акціонерного товариства Дашуківські бентоніти, а саме: автомобіль Hundai Elantra" 2006 р.в., номер кузова НОМЕР_1 , днз НОМЕР_2 ; глина бентонітова кускова в кількості 22815,730 тон; глина бентонітова для гігієнічних наповнювачів котячих туалетів (крихта) Б(К)-0750 в кількості 339,182 тон; глина формувальна бентонітова порошкоподібна активована П1Т1КА (пакована) в кількості 272,196 тон; глина формувальна бентонітова порошкоподібна не активована С4Т2К (пакована) в кількості 142,15 тон; глинопорошок для формувальних рідин ПБА-22 Extra (пакований) в кількості 85,601 тон; формувальна бентонітова порошкоподібна неактивована С4Т2К (насипом) в кількості 152,97 тон; глина бентонітова модифікована грудкова МЗТЗКА в кількості 110,37 тон; глинопорошок для промивних рідин ПБА-20 Super (пакований) в кількості 28,331 тон; глинопорошок для промивних рідин ПБА-18 Normal (пакований) в кількості 16,165 тон; глинопорошок для промивних рідин ПБА-22 Extra Plus (пакований) в кількості 16,085 тон; сода кальцинована в кількості 114,47 тон, - та акті опису майна №1/23-00317-06-15 від 02.08.2017 та виключити її з відповідних державних реєстрів.

Зустрічний позов мотивований тим, що відповідно до Плану реструктуризації АТ «Дашуківські бентоніти» (в редакції від 15.05.2024) у процедурі № 2023/0063/ФР від 26.01.2023 заборгованість боржника перед ТОВ «Оболонь інвест плюс» становить 67816025,52 грн., а перед ГУ ДПС у Черкаській області 3417173,76 грн. Враховуючи умови затвердженого плану реструктуризації боржника, у АТ «Дашуківські бентоніти» відсутні прострочені грошові зобов`язання перед ГУ ДПС у Черкаській області, а відтак наявні підстави для звільнення майна позивача з податкової застави, від звільнення якого ГУ ДПС у Черкаській області протиправно ухиляється.

Ухвалою від 08.08.2024 суд прийняв до розгляду зустрічний позов акціонерного товариства Дашуківські бентоніти до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії. Об`єднав в одне провадження у справі №580/4415/24 первісний позов Головного управління ДПС у Черкаській області до акціонерного товариства Дашуківські бентоніти про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна та зустрічний позов акціонерного товариства Дашуківські бентоніти до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

22.08.2024 ГУ ДПС у Черкаській області подало відзив на зустрічний позов, в якому просить відмовити у його задоволенні. Зазначає, що план фінансової реструктуризації не відповідає вимогами Закону України «Про фінансову реструктуризацію». Зокрема: не надано жодних документів, що підтверджують заборгованість перед ТОВ "Оболонь інвест плюс"; не надано звіт незалежного експерта про проведення огляду фінансово-господарської діяльності; не дотримано порядку внесення змін до первинного плану реструктуризації. Крім того, податковий борг не підлягає прощенню в розумні вказаного Закону.

28.08.2024 АТ Дашуківські бентоніти подало суду відповідь на відзив на зустрічний позов, в якому вказує, що 03.02.2023 ГУ ДПС у Черкаській області направлено лист з інформацією про поточний стан фінансово-господарської діяльності боржника, підготовлену до перших зборів залучених кредиторів, який згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення отриманий 06.02.2023.

07.02.2023 у процедурі фінансової реструктуризації боржника відбулись перші збори залучених кредиторів, участі у яких ГУ ДПС у Черкаській області не брало, хоча завчасно були повідомлені, та будь-яких документів не надсилало.

Зборами залучених кредиторів від 07.02.2023 ухвалено рішення погодити і підписати до 20.03.2023 план реструктуризації АТ «Дашуківські бентоніти».

ТОВ «Оболонь інвест плюс» набуло права вимоги за Кредитним договором № КЛН-45 від 16.05.2011 на підставі договору № 24/01-23 від 24.01.2024 про відступлення права вимоги грошових зобов`язань за кредитним договором. Тому доводи ГУ ДПС у Черкаській області щодо недоведеності розміру заборгованості за кредитним договором № КЛН-45 від 16.05.2011 перед ТОВ «Оболонь інвест плюс» не відповідають дійсності.

Ухвалою від 24.09.2024 суд залучив до участі у справі третіми особами без самостійних вимог на предмет спору на стороні акціонерного товариства Дашуківські бентоніти: товариство з обмеженою відповідальністю Оболонь інвест плюс та Секретаріат фінансової реструктуризації.

14.10.2024 від Секретаріату фінансової реструктуризації суду надійшли письмові пояснення щодо позову, в яких вказано, що план реструктуризації розробляється боржником та залученими кредиторами без будь-якої участі Секретаріату. У відповідності до вимог чинного законодавства у Секретаріату фінансової реструктуризації відсутні повноваження щодо оцінювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів. Відповідно, Секретаріат фінансової реструктуризації не може висловити позицію щодо підтримки чи заперечення позовних вимог.

15.10.2024 від ТОВ Оболонь інвест плюс суду надійшли пояснення на позовну заву, в ячких зазначено, що АТ "Дашуківські бентоніти" зі свого боку виконали план реструктуризації від 30.05.2023 перед ГУ ДПС у Черкаській області та сплатили контролюючому органу 160547,67 грн. до визначеного у плані строку. Відповідно, зобов`язання АТ "Дашуківські бентоніти" на решту суми є припиненими.

Отже, на переконання ТОВ "Оболонь інвест плюс" адміністративний позов ГУ ДПС у Черкаській області про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна товариства, з підстав описаних у розділі IV цих пояснень, - не підлягає задоволенню, а зустрічний позов про визнання протиправною бездіяльності щодо виконання пункту 37 підрозділу 10 розділу XX ПК України про списання припинених зобов`язання та звільнення майна з податкової застави є обґрунтованим.

Оцінивши доводи сторін, заслухавши їх пояснення, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 у справі №580/985/23, яке набрало законної сили 20.07.2023, присуджено стягнути за рахунок готівки та з рахунків у банках, обслуговуючих акціонерне товариство Дашуківські бентоніти (19330, Черкаська обл., Лисянський р-н, с. Дашіківка, код ЄДРПОУ 00223941) на користь бюджету податковий борг у сумі 3259244 (три мільйона двісті п`ятдесят дев`ять тисяч двісті сорок чотири) грн 40 коп

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, наявність вищевказаного податкового боргу підтверджена вказаним рішенням суду, що набрало законної сили.

У зв`язку з несплатою АТ Дашуківські бентоніти узгодженої суми податкового зобов`язання позивач сформував податкову вимогу про сплату боргу форми Ю від 12.07.2017 №271-10.

Так, підп.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПК України) встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

П.59.1 ст.59 ПК України визначено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно з п.59.5 ст.59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

З метою примусового виконання вищевказаних рішень Черкаського окружного адміністративного суду позивач надсилав до банківських установ, обслуговуючих АТ Дашуківські бентоніти, платіжні інструкції (том 1 а.с.17-24).

У зв`язку з відсутністю коштів на рахунках вони повернулись без виконання. Тому станом на час розгляду справи податковий борг не погашено.

Відповідно до пунктів 87.1. 87.2. ст.87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел. Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

П.95.1 ст.95 ПК України регламентовано, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

П.95.3 ст.95 ПК України визначено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.95.4 ст.95 ПК України контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Отже, ПК України розрізняє способи реалізації завдань та черговість погашення податкового боргу на підставі рішень судів про: стягнення податкового боргу з рахунків у банках, обслуговуючих платника; стягнення боргу за рахунок готівки; отримання дозволу на стягнення податкового боргу за рахунок його майна, що знаходиться у власності платника.

Основними умовами для звернення до суду з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника є наявність податкового боргу, відсутність коштів, які перебувають у власності платника, та перебування майна платника податків у податковій заставі.

Відповідно до п.88.1 ст.88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.

Пунктом 89.2 ст.89 ПК України визначено, що право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

Відповідно до п.89.3 ст.89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.

У разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави згідно з п.89.5. ст.89 ПК України поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.

Пунктом 89.8 ст.89 ПК України передбачений обов`язок контролюючого органу безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

Суд встановив, що ГУ ДПС у Черкаській області згідно з рішенням від 18.07.2017 №17294/23-00-23-017 проведено опис майна АТ Дашуківські бентоніти у податкову заставу на суму 4497969,89 грн., про що складений акт опису від 02.08.2017 №1/23-00-17-06-015.

Згідно з даними витягу про реєстрацію в державному реєстрі обтяжень рухомого майна від 11.09.2023 №86208946 за ГУ ДПС у Черкаській області зареєстровано обтяження майна АТ Дашуківські бентоніти.

Водночас, відповідно до п.37 підрозділу 10 розділу XX ПК України виконання контролюючими органами плану реструктуризації, підписаного згідно із законом щодо фінансової реструктуризації (далі - план реструктуризації), або плану санації, затвердженого згідно із законодавством, що регулює відносини з питань відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, з урахуванням особливостей, встановлених законом щодо фінансової реструктуризації (далі - план санації), у разі визнання їх залученими кредиторами відповідно до Закону України "Про фінансову реструктуризацію" здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.

Реструктуризація податкового боргу та грошових зобов`язань платника податків на умовах плану реструктуризації або плану санації здійснюється відповідно до цього пункту та не потребує укладення окремого договору про розстрочення (відстрочення) згідно із статтею 100 цього Кодексу.

Реструктуризація податкового боргу та грошових зобов`язань платника податків згідно з цим пунктом здійснюється контролюючими органами шляхом анулювання (прощення), розстрочення (відстрочення) податкового боргу та грошових зобов`язань.

Операції з реструктуризації заборгованості відповідно до плану реструктуризації або плану санації не визнаються контрольованими операціями відповідно до статті 39 цього Кодексу та до них не застосовуються вимоги цього Кодексу, встановлені до контрольованих операцій.

Контролюючі органи здійснюють списання, розстрочення (відстрочення) податкового боргу та грошових зобов`язань платника податку протягом 10 робочих днів з дня підписання плану реструктуризації або затвердження плану санації.

Контролюючі органи зобов`язані списати частину податкового боргу пропорційно до частини анульованих (прощених) кредиторами зобов`язань боржника відповідно до плану реструктуризації або плану санації. Розстрочення (відстрочення) або списання податкового боргу здійснюється на умовах плану реструктуризації або плану санації. Такі умови повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог інших кредиторів, визначені планом реструктуризації або планом санації. Загальний строк погашення розстроченого (відстроченого) податкового боргу не може перевищувати трьох років з дня підписання плану реструктуризації або затвердження плану санації.

Майно платника податку звільняється з податкової застави та від адміністративного арешту з дня підписання плану реструктуризації або затвердження плану санації.

Аналіз вказаних положень вказує, що план реструктуризації, підписаний згідно із Законом України «Про фінансову реструктуризацію», виконується контролюючими органами у разі визнання їх залученими кредиторами шляхом анулювання (прощення), розстрочення (відстрочення) податкового боргу та грошових зобов`язань. При цьому, майно платника податку звільняється з податкової застави та від адміністративного арешту з дня підписання плану реструктуризації або затвердження плану санації.

Як установлено судом, 30.05.2023 рішенням зборів залучених кредиторів затверджено План реструктуризації АТ «Дашуківські бентоніти» у процедурі № 2023/0063/ФР від 26.01.2023.

15.05.2024 зборами залучених кредиторів прийнято рішення про внесення змін до Плану фінансової реструктуризації, затвердженого загальними зборами кредиторів 30.05.2023, шляхом затвердження та підписання Плану фінансової реструктуризації в новій редакції.

Відповідно до Плану реструктуризації АТ «Дашуківські бентоніти» (в редакції від 15.05.2024) у процедурі № 2023/0063/ФР від 26.01.2023:

«Заборгованість боржника перед залученими кредиторами наступна:

- ТОВ «Оболонь інвест плюс» має право грошової вимоги до Боржника щодо сум, які підлягають сплаті та заборгованості за Кредитним договором №КЛН-45 від 16.05.2011, укладений між Боржником та ПАТ «ВТБ Банк», право вимоги за яким набуло ТОВ «Оболонь інвест плюс» (код ЄДРПОУ 40008320), на підставі Договору про відступлення права вимоги грошових зобов`язань за кредитним договором від « 09» січня 2023року, на загальну суму 67816025 (шістдесят сім мільйонів вісімсот шістнадцять тисяч двадцять п`ять) гривень, 52 копійки, в тому числі за основним боргом 32 387 838,07 грн, за нарахованими процентами 7 556 288,17 грн, пеня за несвоєчасну сплату процентів 3 016 865,24 грн, пеня за несвоєчасну сплату кредиту 24 387 598,03 грн, договірні санкції та штрафи, передбачені Кредитним договором 467 436,00 грн.

- контролюючий орган ГУ ДПС у Черкаській області має право грошової вимоги до Боржника щодо сум, які підлягають сплаті та заборгованості за податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості та орендною платою в розмірі 3417173 (три мільйони чотириста сімнадцять тисяч сто сімдесят три) грн. 76 коп.

Погашення частини боргу шляхом сплати за рахунок коштів Боржника, а саме 96,00 % - прощення (списання) боргу; 4,00 % - відстрочка сплати до 29.05.2026.

Грошові вимоги ТОВ «Оболонь інвест плюс» до Боржника в частині повернення заборгованості зі сплати процентів за кредитним договором №КЛН-45 від 16.05.2011 в розмірі 2712641 (два мільйони сімсот дванадцять тисяч шістсот сорок одна) грн. 02 коп., погашаються сплатою в строк до 29.05.2026.

Грошові вимоги контролюючого органу ГУ ДПС у Черкаській області до Боржника в частині повернення частини податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в розмірі 136686 (сто тридцять шість тисяч шістсот вісімдесят шість) грн. 95 коп., забезпечені податковою заставою, погашаються сплатою боргу в строк до 29.05.2026.

Грошові вимоги ТОВ «Оболонь інвест плюс» до Боржника в розмірі 65103 384 (шістдесят п 'ять мільйонів сто три тисячі триста вісімдесят чотири) грн. 50 коп. за кредитним договором №КЛН-45 від 16.05.2011, з яких основний борг 32387838,07 грн, за нарахованими процентами 4843 647,15 грн., пеня за несвоєчасну сплату процентів 3016865,24 грн, пеня за несвоєчасну сплату кредиту 24387598,03 грн, договірні санкції та штрафи, передбачені Кредитним договором 467436,00 грн., погашаються шляхом прощення боргу.

Грошові вимоги контролюючого органу ГУ ДПС у Черкаській області до Боржника в розмірі 3280486 (три мільйони двісті вісімдесят тисяч чотириста вісімдесят шість) грн. 81 коп., за податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості та орендною платою, погашаються шляхом прощення боргу.

Прощення боргу перед ТОВ «Оболонь інвест плюс» відбувається шляхом підписання між Боржником і кредитором договору про прощення боргу впродовж 3 (трьох) днів з моменту Затвердження Плану реструктуризації

Прощення боргу перед контролюючим органом ГУ ДПС у Черкаській області є прощеним (списаним) з моменту затвердження плану реструктуризації боржника».

З цього приводу суд зазначає, що умови та порядок проведення процедури добровільної фінансової реструктуризації боржника із вжиттям заходів визначає Закон України «Про фінансову реструктуризацію» від 14.06.2016 №1414-VIII (далі Закон №1414-VIII).

Відповідно до ст. 2 Закону № 1414-VIII фінансова реструктуризація здійснюється з метою: сприяння відновленню господарської діяльності боржників, які перебувають у критичному фінансовому стані, шляхом реструктуризації їхніх грошових зобов`язань та/або їхньої господарської діяльності; підтримки стабільності фінансової системи; забезпечення доступу боржників до фінансування для відновлення їхньої господарської діяльності.

Згідно з п.11 ст.1 Закону №1414-VIII залучений кредитор - визначений боржником кредитор, вимоги якого можуть бути реструктуризовані відповідно до процедур, передбачених цим Законом, та який підписав згоду на реструктуризацію, а також орган стягнення (у разі визначення його боржником залученим кредитором у заяві про реструктуризацію), який бере участь у процедурі фінансової реструктуризації у порядку, визначеному цим Законом.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону №1414-VIII у процедурі фінансової реструктуризації мають право брати участь фінансові установи, які є кредиторами боржника. Інші кредитори мають право брати участь у процедурі фінансової реструктуризації, якщо в такій процедурі бере участь принаймні одна фінансова установа, що не є пов`язаною з боржником особою.

При цьому, на підставі ч.4 ст.5 Закону №1414-VIII орган стягнення, розмір грошового зобов`язання (у тому числі загальний розмір податкового боргу) боржника перед яким становить менше однієї третини грошових зобов`язань боржника перед усіма залученими кредиторами, крім пов`язаних осіб, на день подання боржником до секретаріату письмової заяви про реструктуризацію, є залученим кредитором та бере участь у процедурі фінансової реструктуризації без необхідності надання згоди на реструктуризацію.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.25 Закону №1414-VIII план реструктуризації розробляється боржником (боржниками в разі прийняття рішення про проведення спільної процедури фінансової реструктуризації) разом із кредиторами, що є пов`язаними особами боржника (за наявності), залученими кредиторами та інвесторами (за наявності) і повинен містити: суми та умови проведення боржником виплат за вимогами залучених кредиторів; суми та умови проведення боржником виплат за вимогами кредиторів, що є пов`язаними особами боржника (за наявності); суми та умови сплати боржником зобов`язань за податками, зборами та іншими обов`язковими платежами, які здійснюються на умовах, встановлених статтею 28 цього Закону (за наявності); умови участі інвесторів у плані реструктуризації (за наявності); умови відкриття боржником банківського (банківських) рахунка (рахунків) у визначеному сторонами банку (банках), на який (які) переказуються кошти від продажу майна боржника виключно для цілей погашення його заборгованості перед залученими кредиторами; інформацію про порядок погашення заборгованості перед іншими кредиторами боржника, які не беруть участі у процедурі фінансової реструктуризації; умови отримання фінансування боржником (за потреби); порядок проведення реструктуризації, в тому числі перелік договорів, які повинні бути підписані та/або змінені для завершення реструктуризації грошових зобов`язань та/або господарської діяльності боржника, та строки підписання таких договорів; порядок здійснення контролю за виконанням плану реструктуризації; умови та наслідки розірвання плану реструктуризації; інші умови.

План реструктуризації може передбачати поділ залучених кредиторів на категорії залежно від виду вимог та наявності (відсутності) забезпечення вимог таких кредиторів та передбачати різні умови задоволення вимог для кредиторів відповідних категорій. При цьому такі умови для залучених кредиторів, що є пов`язаними з боржником особами, не можуть бути кращими за умови задоволення вимог будь-якого іншого залученого кредитора.

Так, відповідно до Плану реструктуризації АТ «Дашуківські бентоніти» (в редакції від 15.05.2024) у процедурі № 2023/0063/ФР від 26.01.2023 заборгованість боржника перед ТОВ «Оболонь інвест плюс» становить 67816025,52 грн.

При цьому, згідно з планом реструктуризації, ГУ ДПС у Черкаській області має право грошової вимоги до АТ «Дашуківські бентоніти» в розмірі 3417173,76 грн., що є менше третини грошових зобов`язань перед ТОВ «Оболонь інвест плюс».

Тому відповідно до ч.4 ст.5 Закону №1414-VIII згода ГУ ДПС у Черкаській області на реструктуризацію відповідно до вказаного плану не є обов`язковою, а протилежні доводи контролюючого органу є необґрунтованими.

Стосовно доводів контролюючого органу про не підтвердження заборгованості АТ «Дашуківські бентоніти» перед ТОВ «Оболонь інвест плюс», суд зазначає, що відповідно до листа від 26.01.2023, ТОВ «ФК «Морган кепітал», що право вимоги за Кредитним договором № КЛН-45 від 16.05.2011 на загальну суму 67816025,52 грн. перейшло до нього на підставі Договору від 24.01.2023 №24/01-23 про відступлення права вимоги грошових зобов`язань за Кредитним договором.

У подальшому, ТОВ «ФК «Морган кепітал» змінило найменування на ТОВ «Оболонь інвест плюс»

Тому, доводи ГУ ДПС у Черкаській області щодо недоведеності розміру заборгованості за кредитним договором № КЛН-45 від 16.05.2011 перед ТОВ «Оболонь інвест плюс» необґрунтовані.

Також суд зазначає, що відповідно до п.2 ч.1 ст.11 №1414-VIII до обов`язків боржника віднесено надання залученим кредиторам звіту незалежного експерта про проведення огляду фінансово-господарської діяльності, що має відображати, зокрема, стан заставного майна боржника та його майнового поручителя, прогноз основних операційних та фінансових показників боржника та пов`язаних з ним осіб на період проведення реструктуризації зобов`язань.

Суд встановив, що 07.03.2023 ТОВ «Терра Футура» підготовлено звіт за результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності АТ «Дашуківські бентоніти» (том 1 а.с.203-250, том 2 а.с.1-60).

Вказаний звіт направлений ГУ ДПС у Черкаській області та отриманий ним 20.03.2023, про що свідчить копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (том 2 а.с.66 на звороті).

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вищевказаний план фінансової реструктуризації (в редакції від 15.05.2024) у процедурі № 2023/0063/ФР від 26.01.2023, підписаний представниками АТ Дашуківські бентоніти та ТОВ «Оболонь інвест плюс» відповідає вказаним вимогам Закону №1414-VIII.

На підставі п.1 ч.1 ст.27 Закону №1414-VIII процедура фінансової реструктуризації вважається завершеною з моменту підписання плану реструктуризації.

Відповідно до ч.ч.12, 13 ст.25 Закону №1414-VIII умови затвердженого плану реструктуризації є обов`язковими для всіх залучених кредиторів, включаючи кредиторів, які не брали участі в голосуванні або голосували проти затвердження плану реструктуризації, та мають переважну силу над положеннями будь-яких договорів, укладених між залученими кредиторами та боржником, поручителями та/або майновими поручителями боржника (у разі їх включення до плану реструктуризації), вимоги за якими були включені до плану реструктуризації.

Затверджений план реструктуризації не потребує додаткового погодження органом стягнення.

Тому суд дійшов висновку, що ГУ ДПС у Черкаській області, всупереч наведеним вище нормам законодавства, зокрема п.37 підрозділу 10 розділу XX ПК України допустило бездіяльність щодо списання податкового боргу АТ Дашуківські бентоніти на суму 2343969,26 грн.

При цьому, вимоги зобов`язати списати зобов`язання у розмірі 3280486,81 грн., не підлягає задоволенню, оскільки даними облікових карток підтверджується наявність податкового боргу АТ Дашуківські бентоніти на суму 2343969,26 грн., а тому відсутні підстави для списання зобов`язання понад вказану суму.

Також не підлягає задоволенню вимога щодо звільнення з податкової застави усього майна АТ Дашуківські бентоніти, переліченого у акті опису від 02.08.2017 №1/23-00-17-06-015, оскільки вказаний акт містить опис майна на суму 4497969,89 грн., і у суду відсутні повноваження здійснювати оцінку кожного переліченого найменування у розрізі суми боргу 2343969,26 грн., що підлягає списанню.

Тому, на переконання суду, належним способом захисту прав є зобов`язання ГУ ДПС у Черксаькій області списати податковий борг АТ Дашуківські бентоніти в сумі 2343969,26 грн. та звільнити з податкової застави майно акціонерного товариства Дашуківські бентоніти, перелічене в акті опису майна від 02.08.2017 №1/23-00-17-06-015, в частині на суму 2343969,26 грн.

Відтак, первинний позов про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна є необґрунтованим, а зустрічний позов АТ Дашуківські бентоніти підлягає задоволенню частково.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Дотримуючись вказаних вимог, суд дійшов висновку, що сплачений АТ Дашуківські бентоніти судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Черкаській області пропорційно задоволеній частині позовних вимог у розмірі 1514,00 грн.

Керуючись ст. 6, 9, 14, 139-143, 241-246, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Черкаській області про надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 2343969,26 грн. за рахунок майна акціонерного товариства Дашуківські бентоніти.

2. Зустрічний позов акціонерного товариства Дашуківські бентоніти задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Черкаській області щодо списання податкового боргу акціонерного товариства Дашуківські бентоніти на суму 2343969,26 грн. (два мільйони триста сорок три тисячі дев`ятсот шістдесят дев`ять гривень 26 коп.) та щодо звільнення майна акціонерного товариства Дашуківські бентоніти з податкової застави, переліченого у акті опису майна від 02.08.2017 №1/23-00-17-06-015, в частині на суму 2343969,26 грн.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області списати податковий борг акціонерного товариства Дашуківські бентоніти в сумі 2343969,26 грн. (два мільйони триста сорок три тисячі дев`ятсот шістдесят дев`ять гривень 26 коп.) та звільнити з податкової застави майно акціонерного товариства Дашуківські бентоніти, перелічене в акті опису майна від 02.08.2017 №1/23-00-17-06-015, в частині на суму 2343969,26 грн.

У задоволенні іншої частини зустрічного позову відмовити.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь акціонерного товариства Дашуківські бентоніти судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень 00 коп.).

4. Копію рішення направити учасникам справи.

5. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Учасники справи:

1) позивач (відповідач за зустрічним позовом) Головне управління ДПС у Черкаській області (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд.235, код ЄДРПОУ 44131663);

2) відповідач (позивач за зустрічним позовом) акціонерне товариство Дашуківські бентоніти (19330, Черкаська обл., Звенигородський р-н, с. Дашуківка, код ЄДРПОУ 00223941).

Повне судове рішення виготовлено 03.01.2025.

Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2024
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124436311
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу

Судовий реєстр по справі —580/4415/24

Рішення від 27.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Рішення від 27.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні