Рішення
від 15.01.2025 по справі 674/9/25
ДУНАЄВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 674/9/25

Провадження № 2-о/674/37/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року м.Дунаївці

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючої судді Шафікової Ю. Е.,

за участю секретаря Проценко Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Дунаївці в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дунаєвецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) про встановлення факту смерті,-

ВСТАНОВИВ:

14 січня 2025 року заявник звернувся до суду із заявою про встановлення факту смерті свого батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с. Миролюбівка Нововоронцовського району Херсонської області, який помер в смт. Велика Лепетиха Херсонська область, Україна ІНФОРМАЦІЯ_2 .

В обгрунтуваннязаяви заявниквказав,щовін єсином ОСОБА_2 ,який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в смт. Велика Лепетиха Херсонської області.

За допомогою засобів телефонного зв`язку заявнику стало відомо про смерть батька від двоюрідної сестри та було отримано підтвердження смерті свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 , видано територіальними органами окупанської влади. Вказаний документ не може вважатися офіційним, оскільки територія є окупованою, а отримати офіційний документ немає можливості.

Заявник не може оформити документи про смерть ОСОБА_2 , оскільки відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" будь-які акти (рішення, документи), видані органами на тимчасово окупованій території, створеними у не передбаченому законом порядку, є незаконними та не створюють правових наслідків. На підставі викладеного заявник ОСОБА_1 просить суд встановити факт смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України. Встановлення даного факту необхідно заявнику для реєстрації смерті ОСОБА_2 відповідно до вимог чинного законодавства України, з метою оформлення спадщини після смерті батька та врегулювання питання щодо припинення пенсійних виплат померлого. Іншого порядку для встановлення цього факту немає.

Ухвалою судді від 14 січня 2025 року вказану заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.

В судове засідання заявник не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи у його відсутності, свою заяву підтримує повністю та просить задовольнити з підстав викладених у ній.

Представник заінтересованої особи Дунаєвецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) в судове засідання не з`явився, проте надав до суду заяву, в якій просить справу розглядати без участі представника заінтересованої особи, проти задоволення заяви не заперечує.

Дослідивши письмові матеріали справи, повно і всебічно оцінивши всі фактичні обставини справи та докази, які мають значення для розгляду справи, суд вважає заявлені вимоги обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Згідно із ч.1ст. 15 Цивільного кодексу Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно п.5 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Згідно ч.2 ст.315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Згідно ч.1 ст.317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Судом встановлено, що заявник народився ІНФОРМАЦІЯ_3 в с. Високопілля Високопільського району Херсонської області та при народженні йому присвоєне прізвище ім`я та по батькові ОСОБА_1 , у графі батько вказано « ОСОБА_2 », а у графі мати вказано " ОСОБА_3 ", що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 .

Батько заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 на тимчасово окупованій території України - смт.Велика Лепетиха Каховський район, Херсонської області.

Провести реєстрацію смерті ОСОБА_2 відповідно до вимог чинного законодавства України не представляється можливим через відсутність документів про смерть, виданих за встановленою формою компетентними органами України.

Відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (в редакції наказу від 27 січня 2023 року) територію Горностаївської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області визначено тимчасово окупованою територією.

Згідно ч.2 ст.9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

Згідно ч.3 ст.9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.

Згідно ч.1 ст.18 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Таким чином, будь-які акти (рішення, документи), видані органами на тимчасово окупованій території, створеними у не передбаченому законом порядку, є незаконними та не створюють правових наслідків.

Згідно ч.1 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" д ержавна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Згідно пп.1 п.5 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, підставою для державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545; б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545; в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про оголошення особи померлою; ґ)рішення судупро встановленняфакту смертіособи впевний час; д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.

Судом встановлено, що заявник ОСОБА_1 не може надати документи про смерть ОСОБА_2 за формою, встановленою Міністерством охорони здоров`я України, оскільки останній помер на тимчасово окупованій території України - в смт.Велика Лепетиха,Каховський район,Херсонської області,де тимчасово не видаються документи за формою, визначеною компетентними органами України.

За таких обставин суд приходить до висновку, що компетентний орган державної реєстрації актів цивільного стану України не має можливості без судового рішення зареєструвати смерть ОСОБА_2 у відповідності до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5.

У відповідності до ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно із ст. 89 ЦПК Українисуд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Аналізуючи вищезазначене, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного вищевказаного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, а також беручи до уваги неможливість встановлення факту смерті в позасудовому порядку, суд приходить до висновку про наявність підстав для встановлення такого юридичного факту, оскільки метою його встановлення є отримання можливості реалізувати заявником права на спадкування.

Керуючись Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01 липня 2010 року № 2398-VІ, Законом України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" від 15 квітня 2014 року № 1207-VІІ, Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, ст.ст.4 - 11, 81, 259, 263 - 265, 268, 293 - 294, 315, 317, 319 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дунаєвецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) про встановлення факту смерті задовольнити.

Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с. Миролюбівка Нововоронцовського району Херсонської області, громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в смт. Велика Лепетиха Каховського району Херсонської області.

Рішення підлягає негайному виконанню.

Копію рішення негайно надіслати до органу державної реєстрації актів цивільного стану для державної реєстрації смерті особи, а також видати заявнику.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повне найменування учасників справи:

- заявник ОСОБА_1 : зареєстрований та проживає як ВПО за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 .

- заінтересована особа: Дунаєвецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) місцезнаходження: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, м. Дунаївці вул.Шевченка, 71, код ЄДРПОУ 21323763.

Суддя Ю. Е. Шафікова

СудДунаєвецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124443979
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —674/9/25

Рішення від 15.01.2025

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Шафікова Ю. Е.

Ухвала від 14.01.2025

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Шафікова Ю. Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні