Рішення
від 25.11.2024 по справі 753/18544/24
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА

справа № 753/18544/24

провадження № 2/753/9960/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2024 року суддя Дарницького районного суду м. Києва Лужецька О.Р., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами цивільну справу за позовною заявою Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2024 року Департамент соціальної політики Вінницької міської ради звернувся до суду з позовною заявою до відповідача, ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Свої вимоги позивач мотивував тим, що в управлінні соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради з 26.04.2022 року перебували на обліку як внутрішньо переміщені особи ОСОБА_1 та його донька ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , які отримували допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 332 від 20.03.2022 р. «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

26.04.2020 року ОСОБА_1 самостійно з використанням мобільного додатка Порталу Дія сформував заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, до якої включено відомості про його неповнолітню доньку ОСОБА_2 та заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, до якої також включено відомості про його неповнолітню доньку ОСОБА_2 .

Під час формування електронної заяви також була сформована довідка від 26.04.2022 р. №529-7500591672 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 та довідка від 26.04.2022 р. №529-7500591673 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .

Управлінням соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради було опрацьовано електронну заяву відповідача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та рішенням від 10.05.2022 по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 призначено допомогу з 01.03.2022 по 31.05.2022 в розмірі 5 000 грн., щомісячно (2 000 грн. на ОСОБА_1 , та 3 000 грн., на ОСОБА_2 ).

Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 , допомога за березень та квітень 2022 була виплачена у квітні 2022 на загальну суму 10 000 грн.

У червні 2022 року ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» також було опрацьована електронна заявка відповідача про надання допомоги на проживання ВПО, подана через Портал Дія, сформовано особовий рахунок № НОМЕР_2 по заяві.

Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_2 відповідача допомога за березень та квітень 2022 була повторно йому виплачена у червні 2022 на загальну суму 10 000 грн.

Враховуючи зазначене вище, виникла надміру виплачена сума коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам за період з березня по квітень включно 2022 в розмірі 10 000 грн.

Згідно з розрахунком переплати сума переплати допомоги становить 10 000 грн. за березень, квітень 2022.

Позивач повідомляв відповідача про суму переплати та про необхідність повернення коштів переплати, однак відповідач кошти не повернув, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою Дарницького районного суду м. Києва від 24.09.2024 р. відкрито провадження у справі за вищевказаним позовом та призначено справу до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст.174 ЦПК України, при розгляді справи судом у порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 8 ст.178 ЦПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У відповідності до ст.ст.174, 178 ЦПК України відповідач не скористався своїм процесуальним правом та у встановлений судом строк не подав відзиву на позовну заяву, у зв`язку з чим суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами.

Згідно із частинами 1, 8 ст.279 ЦПК України, розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі. При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення та показання свідків. Судові дебати не проводяться.

Всебічно проаналізувавши обставини справи в їх сукупності, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному і об`єктивному розгляді справи, зібрані по справі докази, керуючись законом, суд дійшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалами справи вбачається, що в департаменті соціальної політики Вінницької міської ради з 26.04.2022 року перебували на обліку як внутрішньо переміщені особи ОСОБА_1 та його донька ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 ), які отримували з березня 2022 року по квітень 2022 року допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 5000,00 грн., (2 000 грн. на ОСОБА_1 , та 3 000 грн., на ОСОБА_2 ) щомісячно відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 332 від 20.03.2022 р. «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», яка була призначена згідно заяви заявника (відповідача), поданої через Єдиний державний веб портал електронних послуг «Дія».

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 20.10.2014 №1706- VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі Закон №1706-УІІ) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону №1706-УІІ факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509.

Відповідно до пункту 1 Порядку № 509 довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно з п. 2-1 Порядку №509 (в редакції на момент подання відповідачем заяви про взяття на облік), заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб- порталу електронних послуг повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

У разі подання заяви в електронній формі через Портал Дія, у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Порталу Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом "Дія. Підпис" ("Дія ГО") особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу Дія електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.

Відповідно до пункту 6-1 Порядку №509, інформаційна взаємодія Порталу Дія та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 "Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів".

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2020 №1278 «Про запровадження експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери» завданнями експериментального проекту є, в тому числі, забезпечення електронної інформаційної взаємодії Єдиної інформаційної системи соціальної сфери з Єдиним державним веб-порталом електронних послуг (Портал Дія) для забезпечення дистанційного доступу громадян до всіх послуг, що надаються інституціями соціальної сфери. Держателем Єдиної інформаційної системи соціальної сфери є Міністерство соціальної політики України, а адміністратором -Державне підприємство "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України".

Згідно з п. 2 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 (в редакції на момент подання відповідачем заяви про надання допомоги), допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "Є-Підтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Відповідно до п. З Порядку №332, допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: до я осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.

Відповідно до п.6 Порядку №332, для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

Судом встановлено, що 26.04.2020 року ОСОБА_1 самостійно з використанням мобільного додатка Порталу Дія сформував заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, до якої включено відомості про його неповнолітню доньку ОСОБА_2 та заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, до якої також включено відомості про його неповнолітню доньку ОСОБА_2 .

Під час формування електронної заяви також була сформована довідка від 26.04.2022 р. №529-7500591672 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 та довідка від 26.04.2022 р. №529-7500591673 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .

Управлінням соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради було опрацьовано електронну заяву відповідача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та рішенням від 10.05.2022 по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 призначено допомогу з 01.03.2022 по 31.05.2022 в розмірі 5 000 грн., щомісячно (2 000 грн. на ОСОБА_1 , та 3 000 грн., на ОСОБА_2 ).

З травня 2022 року мешканцям м. Києва виплата допомоги як внутрішньо переміщеним особам не здійснюється, оскільки не входить до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 01 травня 2022 року № 82.)

Розпорядженням від 19.05.2022 р. відповідачу припинено виплату допомоги з 01.05.2022.

Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку відповідача № НОМЕР_1 , допомога за березень та квітень 2022 була виплачена у квітні 2022 на загальну суму 10 000 грн.

У червні 2022 року ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» також було опрацьована електронна заявка відповідача про надання допомоги на проживання ВПО, подана через Портал Дія, сформовано особовий рахунок № НОМЕР_2 по заяві та виконано повторне призначення допомоги за березень, квітень 2022.

Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку відповідача № НОМЕР_2 , допомога за березень та квітень 2022 була повторно йому виплачена у червні 2022 на загальну суму 10 000 грн.

Враховуючи зазначене вище, виникла надміру виплачена сума коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам за період з березня по квітень включно 2022 в розмірі 10 000 грн.

Згідно з довідкою управління соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 30.11.2023 року відповідач по номеру особового рахунку НОМЕР_1 отримав допомогу за березень, квітень 2022 на загальну суму 10 000 грн.,

Відповідно до довідки управління соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 04.12.2023 року відповідач по номеру особового рахунку № НОМЕР_2 повторно отримав допомогу за березень, квітень 2022 на загальну суму 10 000 грн.

Згідно з розрахунком переплати від 12.08.2022 сума переплати допомоги відповідачу за березень, квітень 2022 становить 10 000 грн.

Відповідно до п. 29 Порядку 332 (чинного на момент подання позовної заяви), у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Позивач направляв на адресу відповідача листи від 27.10.2022 р., від 10.04.2023 р., про необхідність здійснення повернення надміру сплачених коштів.

Докази повернення відповідачем отриманих коштів в матеріалах справи відсутні.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Отже, в даній ситуації механізм повернення надмірно отриманих коштів у виді допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання, передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна виплата відбулась повторно.

Враховуючи викладене, дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача коштів в розмірі 10 000 грн., як набуті без достатньої правової підстави.

Згідно частин 1, 5, 6, 7 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.

Обґрунтування наявності обставин повинні здійснюватися за допомогою належних, допустимих і достовірних доказів, а не припущень, що й буде відповідати встановленому статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод принципу справедливості розгляду справи судом.

Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Будь-яких заперечень по суті позовних вимог Відповідачем суду не надано.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини справи вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню; обставини, що спростовують позовні вимоги, судом не встановлені.

Розподіл судових витрат здійснити відповідно до ст. 141 ЦПК України.

Керуючись ст.ст. 5, 7, 12, 13, 76, 77, 80, 81, 89, 259, 263-265, 268, 273, 279 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам - задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради (код ЄДРПОУ 38782790, місцезнаходження: м. Вінниця, вул. Соборна 50)надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 10 000 грн.00 коп., судові витрати по справі у вигляді судового збору в розмірі 3 028 грн. 00 коп

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СУДДЯ О.Р. ЛУЖЕЦЬКА

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124449407
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —753/18544/24

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

Ухвала від 21.10.2024

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

Ухвала від 27.09.2024

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні