Рішення
від 09.01.2025 по справі 906/978/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" січня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/978/24

Господарський суд Житомирської області у складі

судді Лозинської І.В.,

секретар судового засідання Шовтюк І.В.

за участю представників сторін:

- від позивача: Шубенок В.А., довіреність від 10.11.2023 (в режимі відеоконференції)

- від відповідача: не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Чернігівського обласного центру зайнятості

до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

про стягнення 28040,58 грн.

В засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення господарського суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.

Чернігівський ОЦЗ звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом про стягнення з ГУ ПФУ в Житомирській області 28040,58 грн матеріальної шкоди.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач здійснив оплату допомоги по безробіттю ОСОБА_1 з 08.04.2024 по 29.07.2024 в розмірі 28040,58 грн внаслідок неправомірних дій відповідача, а саме, через прийняття відповідачем неправомірного рішення про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, яке скасоване рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду у справі №620/4864/24, позивач поніс збитки у вигляді витрат на оплату праці та нарахованого єдиного внеску за безпідставно надані соціальні послуги у вигляді участі в суспільно - корисних роботах.

Ухвалою від 25.09.2024 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 21.10.2024 о 10:30 (а. с. 58).

01.10.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позовних вимог, в якому, серед іншого, повідомлено про відсутність протиправних дій ГУ ПФУ в Житомирській області, а також те, що позивачем не надано докази щодо зарахування спірної суми на розрахунковий рахунок ОСОБА_1 (а. с. 61 - 66).

03.10.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив з додатками, в якій зазначено, що протиправність дій відповідача щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років установлена рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 у справі №620/4864/24, яке набрало законної сили; в підтвердження надання ОСОБА_1 як безробітній, соціальних послуг у вигляді участі у суспільно корисних роботах та їх фінансування позивачем, надано копії відповідних довідок Любецької селищної ради (а. с. 67 - 78).

Ухвалою від 21.10.2024 господарський суд відклав підготовче засідання на 21.11.2024 о 10:30; витребував у позивача додаткові документи згідно з резолютивною частиною цієї ухвали (а. с. 84).

31.10.2024 до суду від позивача на виконання вимог ухвали суду надійшла заява з додатками та з доказами її направлення відповідачу (а. с. 87 - 119).

Ухвалою від 21.11.2024 господарський суд продовжив підготовче провадження у справі по 24.12.2024, відклав підготовче засідання, на 11.12.2024 о 10:00; витребував у позивача додаткове пояснення щодо розрахунку боргу (а. с. 123).

02.12.2024 до суду від позивача надійшло додаткове пояснення на вимогу суду (а. с. 128, 129).

Ухвалою від 11.12.2024 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив засідання суду для розгляду справи по суті на 27.12.2024 о 10:00 (а. с. 133).

Ухвалою від 27.12.2024 господарський суд відклав розгляд справи по суті на 09.01.2025 о 10:30 (а. с. 137).

Представник позивача в засіданні суду в режимі відеоконференції позовні вимоги підтримала.

Відповідач повноважного представника в засідання суду не направив. Про дату, час і місце судових засідань повідомлявся шляхом надіслання відповідних ухвал господарського суду в його електронний кабінет, що підтверджується довідками про доставку електронного листа (а. с. 124, 134, 138).

Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.

Судом також враховується, що відповідно до ч. 2 ст. 2, ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Судові рішення, внесені до реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

За викладеного, суд вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи господарським судом.

З огляду на те, що неявка в засідання суду представника відповідача не перешкоджає розгляду справи, господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами, згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судовому засіданні повноважного представника позивача в режимі відеоконференції, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких грунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.

08.04.2024 ОСОБА_1 звернулася до Ріпкинського сектору Чернігівської філії Чернігівського обласного центру зайнятості (далі - Філія) із заявою про надання статусу безробітної (а. с. 62).

За даними позивача, наказом Філії від 08.04.2024 № НТ240408 прийнято рішення про надання статусу безробітного з 08.04.2024.

Наказом Філії від 30.07.2024 № НТ240730 припинено реєстрацію ОСОБА_1 , як безробітної, з 29.07.2024 у зв`язку з досягненням особою встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку або призначення пенсії за віком на пільгових умовах чи за вислугу років.

18.07.2024 ОСОБА_1 надала філії довідку ГУ Пенсійного фонду України в Чернігівській області про перебування її на обліку у даному управлінні та отримання пенсії за вислугу років, яку призначено з 14.03.2024.

24.07.2024 ОСОБА_1 надала завірену копію рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 у справі №620/4864/24, яке набрало законної сили та яким зобов`язано ГУ Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 пенсію за вислугу років відповідно до пункту "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 14.03.2024. Вказаним рішенням визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 21.03.2024 №253550004504 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до пункту "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення"; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 з 14.03.2024 пенсію за вислугу років відповідно до пункту "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (а. с. 46 - 49).

Як вказав позивач, під час перебування на обліку у Філії як безробітна, ОСОБА_1 приймала участь в оплачуваних суспільно корисних роботах у періоди з 17.04.2024 - 30.04.2024, 02.05.2024 - 10.05.2024, 14.05.2024 - 30.05.2024, 03.06.2024 - 17.06.2024, 19.06.2024 - 28.06.2024, 02.07.2024 - 12.07.2024, 16.07.2024 - 17.07.2024.

Так, між Філією та органом місцевого самоврядування - Любецькою селищною радою укладено договори про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування від 16.04.2024 № 111; 01.05.2024 № 120; 13.05.2024 № 132; 31.05.2024 № 160; 18.06.2024 № 172; 01.07.2024 № 191; 15.07.2024 № 198. Відповідно, Любецькою селищною радою прийнято за направленням Філії на тимчасово створене робоче місце ОСОБА_1 та укладено з нею строкові трудові договори на періоди з: 17.04.2024 по 30.04.2024; 02.05.2024 по 10.05.2024; 14.05.2024 по 30.05.2024; 03.06.2024 по 17.06.2024; 19.06.2024 по 28.06.2024; 02.07.2024 по 12.07.2024; 16.07.2024 по 29.07.2024 (а. с. 10, 15, 20, 25, 30, 35, 54).

За час перебування на обліку в Чернігівському обласному центрі зайнятості в особі Ріпкинського сектору Чернігівської філії ОСОБА_1 у періоди з 17.04.2024 по 30.04.2024; 02.05.2024 по 10.05.2024; 14.05.2024по 30.05.2024; 03.06.2024 по 17.06.2024; 19.06.2024 по 28.06.2024; 02.07.2024 по 12.07.2024; 16.07.2024 по 29.07.2024 безпідставно надано соціальних послуг у вигляді оплачуваних суспільно корисних робіт, фінансування яких здійснюється з коштів фонду в загальній сумі 28040,58 грн, що підтверджується довідкою - розрахунком розміру оплати праці та нарахованого єдиного внеску за участь в суспільно корисних роботах від 01.08.2024 №04.2/2034-24 за вищевказані періоди (а. с. 43).

05.08.2024 Чернігівською філією Чернігівського ОЦЗ видано наказ №228 "Про повернення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області вартості наданих соціальних послуг ОСОБА_1 " в розмірі 28040,58 грн (а. с. 36).

05.08.2024 Філія направила листа № 16.4/1521 ГУ ПФУ в Житомирській області з претензією про добровільне повернення коштів у сумі 28040,58 грн (а. с. 37).

ГУ ПФУ в Житомирській області у відповіді на претензію від 09.09.2024 № 0600-0502-5/114067 вказало про відсутність підстав для відшкодування коштів (а. с. 40 - 41).

За вказаних обставин, Чернігівський обласний центр зайнятості звернувся до суду з позовом про стягнення з ГУ ПФУ в Житомирській області 28040,58 грн матеріальної шкоди.

2. Норми права (нормативно - правові акти), які застосував господарський суд.

Правовідносини, які виникають у сфері зайнятості населення врегульовано відповідним законодавством України у сфері загальнообов`язкового, державного страхування, зокрема, правові, фінансові та організаційні засади визначаються Законом України "Про зайнятість населення", Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (далі - Закон України №1533-ІІІ) та іншими актами законодавства.

За п. 1 ст. 1 Закону України №1533-Ш від 02.03.2000 (із змінами), загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - це система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Відповідно до п. 8 ст. 1 Закону України №1533-ІІІ, страховим випадком є подія, через яку застраховані особи втратили заробітну плату (грошове забезпечення) або інші передбачені законодавством України доходи внаслідок втрати роботи з незалежних від них обставин та зареєстровані в установленому порядку як безробітні, готові та здатні приступити до підходящої роботи і дійсно шукають роботу.

Згідно з п. 2 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна розпочати роботу.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення" встановлено, що статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування (ч. 2 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення").

Відповідно до ст. 7 Закону України №1533-ІІІ одним із видів соціальних послуг є пошук підходящої роботи та сприяння у працевлаштуванні, у тому числі шляхом організації громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру для безробітних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; інші послуги, пов`язані із працевлаштуванням, передбачені законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 № 753 затверджено Порядок залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану (далі - Порядок), відповідно до абз. 2 п. 5 якого до суспільно корисних робіт залучаються, зокрема, зареєстровані безробітні.

Відповідно до п. 10 Порядку фінансування суспільно корисних робіт, що виконуються зареєстрованими безробітними, здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд), передбачених для виконання громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру, коштів місцевих бюджетів, підприємств, установ, організацій, а також інших джерел, не заборонених законодавством.

Організація суспільно корисних робіт, для фінансування яких використовуються кошти Фонду, здійснюється на підставі договору про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування, що укладається між регіональним центром зайнятості та замовником суспільно корисних робіт.

Згідно абз. 13 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 року №792 - центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня досягнення зареєстрованим безробітним встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку або призначення пенсії за віком на пільгових умовах чи за вислугу років.

Аналогічна норма міститься в п. 13 ч. 1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення".

Стаття 11 ЦК України встановлює, що підставою виникнення цивільних прав і обов`язків є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної майнової шкоди передбачені у ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам юридичної особи, а також шкода, завдана її майну, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Положеннями ст. 1173 ЦК України встановлено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Згідно з ч. 1 ст. 107 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", пенсійний фонд, його органи та посадові особи за шкоду, заподіяну особам внаслідок несвоєчасного або неповного надання соціальних послуг, призначення (перерахунку) та виплати пенсій, передбачених цим Законом, а також за невиконання або неналежне виконання ними обов`язків з адміністративного управління Накопичувальним фондом несуть відповідальність згідно із законом.

Необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох елементів цивільного правопорушення: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою.

Суб`єктами відповідальності, відповідно до ст.1173 ЦК України є органи державної влади або місцевого самоврядування.

За змістом п. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 280 від 23.07.2014, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню.

Так, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області є органом виконавчої влади, тобто суб`єктом відповідальності у розумінніст.1173 ЦК України.

3. Висновок господарського суду за результатами розгляду позовної заяви.

Матеріали справи свідчать, що ОСОБА_1 перебувала на обліку як безробітна в Чернігівському ОЦЗ з 08.04.2024 та отримувала соціальні послуги у вигляді участі в суспільно корисних роботах, їх оплаті з нарахуванням єдиного внеску по 29.07.2024.

Під час розгляду адміністративної справи №620/4864/24 судом було встановлено незаконність рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 21.03.2024 №253550004504 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до пункту "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Згідно з ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

За викладеного, саме неправомірна відмова ГУ ПФУ в Житомирській області призвела до безпідставно наданих соціальних послуг ОСОБА_1 , оскільки на момент звернення ОСОБА_1 до Чернігівського ОЦЗ в особі Ріпкинського сектору Чернігівської філії Чернігівського обласного центру зайнятості з заявою про надання статусу безробітної, підстав для відмови у наданні такого статусу не було.

Наслідком неправомірної дії відповідача стало звернення до ОСОБА_1 до Чернігівського обласного центру зайнятості в особі Ріпкинського сектору Чернігівської філії Чернігівського обласного центру зайнятості та отримання соціальних послуг, що спричинило завдання збитків позивачу (наявність шкоди), оскільки здійснені виплати по оплаті праці за участь у суспільно-корисних роботах та нарахованого єдиного внеску за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття ОСОБА_1 не здійснювалися би позивачем у випадку своєчасного призначення та виплати їй пенсії, що свідчить про наявність причинного зв`язку між неправомірними діями і заподіяною шкодою.

Результат такої поведінки (шкоди) - розмір наданих соціальних послуг щодо фінансування суспільно корисних робіт - оплати праці та нарахованого єдиного внеску за участь в суспільно корисних роботах ОСОБА_1 в сумі 28040,58 грн.

Таким чином, своїми неправомірними діями відповідач завдав матеріальну шкоду позивачу в розмірі 28040,58 грн.

4. Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Розподіл судових витрат врегульовано ст. 129 ГПК України, за п. 2 ч. 1 якої судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача у повному обсязі.

Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. О. Ольжича, буд. 7, код ЄДРПОУ 13559341) на користь Чернігівського обласного центру зайнятості (14000, м. Чернігів, вул. Коцюбинського, буд. 40, код ЄДРПОУ 03491464):

- 28040,00 грн матеріальної шкоди;

- 3028,00 грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 16.01.25

Суддя Лозинська І.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2,3 - сторонам через Електронний суд

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124457907
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —906/978/24

Ухвала від 21.02.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 18.02.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 27.12.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 21.11.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні