ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" листопада 2024 р. м. Київ Справа № 911/2296/24
Розглянувши матеріали справи за позовом Вишгородської окружної прокуратури
до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр»
про зобов`язання вчинити дії
Суддя Карпечкін Т.П.
За участю представників:
від прокуратури: Наумова К.О.;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи:не з`явився.
Обставини справи:
До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Вишгородської окружної прокуратури до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області про зобов`язання вчинити дії.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 02.09.2024 відкрито провадження у справі № 911/2296/24 за правилами загального позовного провадження.
В ході підготовчого провадження у справі № 911/2296/24 судові засідання відкладались з метою з`ясування усіх обставин, передбачених ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно п. 3 ч. 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Враховуючи те, що судом під час підготовчого судового засідання вирішено питання, зазначені в ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України та вчинено усі необхідні дії, передбачені ст. 177 Господарського процесуального кодексу України, з метою забезпечення правильного, своєчасного та безперешкодного розгляду справи по суті, суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 25.11.2024.
У судовому засіданні 25.11.2024 представник прокуратури зазначив, що позовні вимоги, з підстав викладених у позовній заяві підтримує. Відповідач в судові засідання не з`являвся, про причини неявки суд не повідомив, позовні вимоги не заперечив та не спростував. Третя особа у судові засідання не з`являлась, пояснень по суті позовних вимог не надала.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення та постанови приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
Відповідно до ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення суду проголошується у судовому засіданні, яким завершується розгляд справи, публічно, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд може проголосити лише вступну та резолютивну частини рішення.
У зв`язку з чим, в судовому засіданні 25.11.2024 судом закінчено розгляд справи та за результатами оцінки поданих сторонами доказів, у нарадчій кімнаті, прийнято рішення.
Розглянувши матеріали справи та дослідивши надані докази, суд ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з викладених у позові обставин, Вишгородською окружною прокуратурою подано позов до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області про зобов`язання вчинити дії, а саме зобов`язати Славутицьку міську раду Вишгородського району Київської області вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття (далі ПРУ):
- протирадіаційне укриття № 255012, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 1, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255013, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 2, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255014, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 3, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255015, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 4, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що ним виявлено факт порушення інтересів держави в сфері цивільного захисту населення, що виразилось у бездіяльності Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області щодо вжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності на на захисні споруди цивільного захисту.
Вишгородською окружною прокуратурою Київської області при виконанні повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», виявлено факти порушення інтересів держави у сфері цивільного захисту населення на території Славутицької міської територіальної громади.
Зокрема, під час опрацювання інформації та документів, наданих на запити прокурора органами місцевого самоврядування, державними органами виконавчої влади, у тому числі уповноваженими територіальними органами ДСНС України, встановлено факти бездіяльності Славутицької міської ради щодо державної реєстрації права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття № 255012, № 255013, № 255014 та № 255015 (надалі ПРУ № 255012, ПРУ № 255013, ПРУ № 255014, ПРУ № 255015), розташовані у підвальних приміщеннях багатоквартирних будинків № 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу у м. Славутич Вишгородського району Київської області відповідно, що створює правову невизначеність щодо статусу вказаних об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати їх утримання у стані, придатному до використання за безпосереднім призначенням для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період.
Зокрема, установлено, що Славутич місто у Вишгородському районі Київської області, розташоване на лівому березі Дніпра, з населенням близько 25 тис. осіб. Місто Славутич було засновано у 1986 році для евакуйованих після Чорнобильської катастрофи з теперішньої зони відчуження працівників Чорнобильської атомної електростанції.
28.03.1989 Державною приймальною комісією складено Акт про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта «МБК-5, Вірменська РСР, житловий будинок № 1, 40 квартир», якому на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 1, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область. Акт затверджено рішенням виконавчого комітету Славутицької міської Ради народних депутатів від 28.03.1989 № 58.
23.09.1989 Державною приймальною комісією складено Акт про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта «Житловий будинок 50 квартир поз.6 МБК-5», якому на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 2, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область. Акт затверджено рішенням виконавчого комітету Славутицької міської Ради народних депутатів від 23.09.1989 №174.
30.06.1988 та 30.09.1988 Державною приймальною комісією складено Акти про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів: «Житловий 50-ти квартирний будинок № 5 МБК-5. Вірменія» та «Житловий 50-ти квартирний будинок№ 4 МБК-5», яким на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 3, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область. Акти затверджено рішеннями виконавчого комітету Славутицької міської Ради народних депутатів від 30.06.1988 № 85 та від 30.09.1988 № 154 відповідно.
30.03.1988, 31.05.1988 та 28.12.1989 Державною приймальною комісією складено Акти про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів: « 50-ти квартирний житловий будинок № 3 МБК-5 ВірмРСР», «Житловий 50-ти квартирний будинок № 2 МБК-5», та «Житловий 20-квартирний будинок № 35 МБК-5 Вірменія», яким на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 4, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область. Акти затверджено рішеннями виконавчого комітету Славутицької міської Ради народних депутатів від 31.03.1988 № 34, від 31.05.1988 № 66а та від 29.12.1989 № 252 відповідно.
В пунктах 20 вказаних Актів зазначено, що будівельно-монтажні роботи виконані у відповідності до проекту, будівельних норм та правил.
З`ясовано, що згідно проектної документації щодо будівництва об`єкта «Містобудівний комплекс № 5. Житлова група Вірменської СРС. Житловий будинок № 1», якому на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 1, м. Славутич, в підвальних приміщеннях будинку запроектовано протирадіаційне укриття. У проекті вказано, що загальна площа укриття складає 237,82 кв.м, стаціонарне укриття вміщує 142 особи. Проект розроблений, зокрема, у відповідності до СНіП ІІ-11-77 («Захисні споруди цивільної оборони»).
Згідно проектної документації щодо будівництва об`єкта «Містобудівний комплекс №5. Житлова група Вірменської СРС. Житловий будинок № 6», якому на цей час присвоєно адресу: Єреванський квартал, буд. 2, м. Славутич, в підвальних приміщеннях будинку також запроектовано протирадіаційне укриття. У проекті вказано, що загальна площа укриття складає 281,56 кв.м, стаціонарне укриття вміщує 172 особи. Проект розроблений у відповідності до СНіП ІІ-11-77 («Захисні споруди цивільної оборони»).
Згідно проектної документації щодо будівництва об`єкта «Містобудівний комплекс №5. Житлова група Вірменської СРС. Житловий будинок № 4» в підвальних приміщеннях будинку запроектовано протирадіаційне укриття загальною площею 281,56 кв.м, яке вміщує 172 особи. Аналогічні відомості щодо протирадіаційного укриття містить проектна документація щодо будівництва об`єкта «Містобудівний комплекс № 5. Житлова група Вірменської СРС. Житловий будинок № 5». Зокрема, в підвальних приміщеннях будинку запроектовано протирадіаційне укриття загальною площею 281,56 кв.м, яке вміщує 172 особи. Проекти розроблені у відповідності до СНіП ІІ-11-77 («Захисні споруди цивільної оборони»). Зазначеним об`єктам будівництва, а саме будинкам з будівельними номерами 4 та 5, на цей час присвоєно поштову адресу: Єреванський квартал, буд. 3, м. Славутич.
Згідно проектної документації «Містобудівний комплекс № 5. Житлова група Вірменської СРС. Житловий будинок № 3» в підвальній частині будинку передбачається протирадіаційне укриття загальною площею 281,56 кв.м, стаціонарне укриття вміщує 172 особи. Згідно проектної документації «Містобудівний комплекс № 5. Житлова група Вірменської СРС. Повний комплект робочих креслень ж.б. № 35» в підвальній частині будинку передбачається протирадіаційне укриття загальною площею 136,56 кв.м, стаціонарне укриття вміщує 80 осіб. Проект розроблений у відповідності до СНіП ІІ-11-77 («Захисні споруди цивільної оборони»). На цей час будинку присвоєно поштову адресу: Єреванський квартал, буд. 4, м. Славутич (всього до складу входить 3 будівельні об`єкти: 50- ти квартирний житловий будинок № 3, житловий 50-ти квартирний будинок № 2 та житловий 20-квартирний будинок № 35).
Згідно з п. 1.1 СНіП 3.01.09-84 «Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд і їх утримання в мирний час» (документ розміщено у вільному доступі в мережі Інтернет за посиланням https://ventportal.com/node/272), які були чинними на момент прийняття в експлуатацію багатоквартирних будинків №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу у м. Славутич, разом з основним об`єктом будівництва або його пусковим комплексом державні приймальні комісії окремо приймали в експлуатацію закінчені будівництвом вбудовані в будівлі захисні споруди, що входили до комплексу будівництва об`єктів виробничого або житлово-цивільного призначення, а також передбачені у складі новозбудованих та реконструйованих копалень та шахт. Датою введення в експлуатацію захисних споруд вважається дата підписання акту державної приймальної комісії.
Таким чином, ПРУ № 255012, розташоване у підвальному приміщенні будинку № 1 Єреванського кварталу м. Славутич, ПРУ № 255013, розташоване у підвальному приміщенні будинку № 2 Єреванського кварталу м. Славутич, ПРУ № 255014, розташоване у підвальному приміщенні будинку № 3 Єреванського кварталу, ПРУ № 255015, розташоване у підвальному приміщенні будинку № 4 Єреванського кварталу м. Славутич, введені в експлуатацію разом із житловими будинками як окремі об`єкти нерухомого майна протирадіаційні укриття, що у мирний час можуть використовуватись згідно установленого порядку для господарських чи побутових потреб, однак без зміни первісного функціонального призначення таких захисних споруд цивільного захисту та мають постійно перебувати у стані, придатному до використання за первісним призначенням, як основний вид колективного захисту населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.
Також з`ясовано, що до 2001 року житловий фонд м. Славутич, у тому числі будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу, перебували у державній власності та знаходилися у віданні й на балансі ВП «Чорнобильська АЕС» ДП НАЕК «Енергоатом».
На виконання затверджених Президентом України 19.10.2000 Заходів до закриття Чорнобильської АЕС, у 2001 році здійснено безоплатну передачу низки об`єктів державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Славутич.
Зокрема, згідно Актів прийому-передачі відомчих об`єктів у комунальну власність від 31.03.2001 житлові будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу (інв. №№ 4061, 4072, 4062 та 4063 відповідно) прийнято у комунальну власність м. Славутич разом з проектною та виконавчою документацією щодо їх будівництва.
Рішенням Славутицької міської ради Київської області від 16.05.2001 № 244-32-XXIII «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» затверджено Акти прийому-передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Славутич, у тому числі Акти про передачу будинків №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу.
Згідно додатку № 1 до наведеного рішення ради необоротні активи, у тому числі будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу, передано на баланс Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства», якому надано повноваження безпосереднього управління вказаним майном.
В подальшому, на підставі рішення виконавчого комітету Славутицької міської ради Київської області від 27.10.2003 № 534 «Про передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича» житлові будинки, у тому числі будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу були передані з балансу Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства» на баланс Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради.
Також установлено, що на підставі розпорядження виконавчого комітету Славутицької міської ради від 25.05.2006 № 163 Комунальним підприємством «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради, як балансоутримувачем, 21.09.2006 проведено інвентаризацію вбудованих у будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу комунальних захисних споруд цивільної оборони ПРУ №№ 12, 13, 14 та 15 відповідно, за наслідками чого комісією складено Акти інвентаризації, які затверджено Славутицьким міським головою Удовиченком В.П. 06.09.2006; відповідальним за здійснення контролю за утриманням вказаних захисних споруд визначено директора Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради Жаболенко І.М.
За даними виготовлених 01.04.2008 у відповідності до положень Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 09.10.2006 № 653 Паспортів сховищ (протирадіаційних укриттів):
- Паспорту сховища (протирадіаційного укриття) № 12 (255012), останнє вбудоване у житлову будівлю 5-ти поверхів, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 1, м. Славутич, Київська область, знаходиться у комунальній власності та належить на праві господарського відання Комунальному підприємству «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради; дата прийняття в експлуатацію 1987 рік; загальна площа 281,56 кв.м, місткість осіб 172; наявні системи вентиляції, опалення, енергопостачання, водопостачання; призначення ПРУ у мирний час господарчі потреби; час приведення ПРУ у готовність 24 години. Аналогічні відомості про ПРУ № 255012 містяться й у виготовленій 01.04.2008 обліковій картці ЗСЦО протирадіаційного укриття.
- Паспорту сховища (протирадіаційного укриття) № 13 (255013), останнє вбудоване у житлову будівлю 5-ти поверхів, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 2, м. Славутич, Київська область, знаходиться у комунальній власності та належить на праві господарського відання Комунальному підприємству «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради; дата прийняття в експлуатацію 1987 рік; загальна площа 281,56 кв.м, місткість осіб 172; наявні системи вентиляції, опалення, енергопостачання, водопостачання; призначення ПРУ у мирний час господарчі потреби; час приведення ПРУ у готовність 24 години. Аналогічні дані про ПРУ № 255013 містяться й у виготовленій 01.04.2008 обліковій картці ЗСЦО протирадіаційного укриття.
- Паспорту сховища (протирадіаційного укриття) № 14 (255014), останнє вбудоване у житлову будівлю 5-ти поверхів, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 3, м. Славутич, Київська область, знаходиться у комунальній власності та належить на праві господарського відання Комунальному підприємству «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради; дата прийняття в експлуатацію 1988 рік; загальна площа 563,12 кв.м, місткість осіб 344; наявні системи вентиляції, опалення, енергопостачання, водопостачання; призначення ПРУ у мирний час господарчі потреби; час приведення ПРУ у готовність 24 години. Аналогічні відомості про ПРУ № 255014 містяться й у виготовленій 01.04.2008 обліковій картці ЗСЦО протирадіаційного укриття.
- Паспорту сховища (протирадіаційного укриття) № 15 (255015), останнє вбудоване у житлову будівлю 5-ти поверхів, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 4, м. Славутич, Київська область, знаходиться у комунальній власності та належить на праві господарського відання Комунальному підприємству «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради; дата прийняття в експлуатацію 1988 рік; загальна площа 563,12 кв.м, місткість осіб 344; наявні системи вентиляції, опалення, енергопостачання, водопостачання; призначення ПРУ у мирний час господарчі потреби; час приведення ПРУ у готовність 24 години. Аналогічні відомості про ПРУ № 255015 містяться й у виготовленій 01.04.2008обліковій картці ЗСЦО протирадіаційного укриття.
Надалі, на замовлення Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради у 2015 та 2016 роках КП «Агентство регіонального розвитку» складено оновлені технічні паспорти на усі захисні споруди цивільного захисту комунальної власності м. Славутич, у тому числі й на вищезазначені протирадіаційні укриття № № 255012, 255013, 255014 та 255015, в яких указано їх загальні площі у розмірі 497,0 кв.м, 688,56 кв.м, 1368,2 кв.м та 1708,1 кв.м відповідно.
Разом з тим, незважаючи на проведення у вказаний період технічної інвентаризації усіх захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності м. Славутич, основна мета якої полягала у здійсненні реєстрації речових прав на кожну захисну споруду як об`єкт нерухомого майна для належного контролю за наявністю та фактичним технічним станом захисних споруд, їх належним утриманням та експлуатацією, встановлення рівня їх готовності до використання за призначенням, уточнення державного обліку захисних споруд, а також недопущення їх хаотичної реконструкції та переобладнання, така реєстрація права комунальної власності та відповідних речових прав балансоутримувачів на захисні споруди міста була проведена лише частково, зокрема, згідно з обліком захисних споруд Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради було балансоутримувачем 32 захисних споруд комунальної власності, з яких було зареєстровано лише 7 ПРУ, решта ПРУ, в тому числі і наведені у позові ПРУ, належним чином не були зареєстровані балансоутримувачем.
За даними Вишгородського районного управління ГУ ДСНС України у Київській області, ГУ ДСНС України у Київській області, в електронній базі Фонду захисних споруд цивільного захисту Київської області у м. Славутич обліковується 44 протирадіаційних укриттів, у тому числі ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015, балансоутримувачем яких раніше значилось Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради.
Докази виключення вищевказаних ПРУ із Фонду захисних споруд цивільного захисту відсутні та останні до цього часу перебувають на обліку органів ДСНС. Стан готовності ПРУ № № 255012, 255013, 255014 та 255015 до укриття населення визначається як «обмежено готове», незважаючи на триваючий воєнний стан в країні.
Водночас, листом від 09.06.2023 № 56.17-721/56.17 Вишгородське районне управління ГУ ДСНС України в Київській області повідомило про те, що в ході проведення комісійних оперативних оглядів захисних споруд цивільного захисту м. Славутич фахівцем відділу організації заходів цивільного захисту виявлено 32 безхазяйні захисні споруди цивільного захисту, у тому числі ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015, які перебували на балансі Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради. Аналогічного змісту отримано листи з ГУ ДСНС у Київській області від 14.12.2023 № 56 01-10272/56 11 № та від 22.02.2024 № 56 05-1618/56 8.
За даним фактом з`ясовано, що рішенням Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області від 03.03.2023 № 808-17-VIII погоджено наказ Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради від 01.02.2023 № 7 «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» (далі Наказ № 7), згідно якого розпочато процедуру списання багатоквартирних житлових будинків, що знаходились на балансі комунального підприємства, з урахуванням вимог Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301.
При цьому, в п. 6.3 Наказу № 7 передбачалось, що у разі виявлення під час списання з балансу багатоквартирного будинку квартир та/або нежитлових приміщень, які не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстровано, необхідно здійснити прийняття таких приміщень на баланс КП «ЖКЦ» та повідомити виконавчий комітет Славутицької міської ради з метою реєстрації права власності на них в установленому законом порядку.
На виконання зазначених управлінських рішень 28.03.2023 списано багатоквартирні будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради.
У всіх Актах від 28.03.2023 про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків міститься загальна інформація про дати їх введення в експлуатацію та загальну площу, однак, в жодному із вказаних актів не зазначено відомості про те, що в підвальних приміщеннях будинків розташовуються ПРУ, хоча вказані відомості були достовірно відомі комунальному підприємству, як балансоутримувачу захисних споруд цивільного захисту ПРУ №№ 255012, 255013, 255014.
Щодо багатоквартирного будинку № 4 Єреванського кварталу, згідно Акту про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради вказано, що будинок введено в експлуатацію у 1988-1990 роках, має загальну площу 6 859,7 кв.м. Відповідно до п. 5 Акту списання в будинку розташовується ПРУ площею 1708,1 кв.м співвласність мешканців.
За отриманою від Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради інформацією від 03.07.2023 № 448, усі відомості про виявлені під час списання з балансу багатоквартирних будинків нежитлові приміщення, які не перебувають у приватній власності їх мешканців, містяться в Актах про списання багатоквартирних будинків, однак такі приміщення на баланс КП «ЖКЦ» не прийняті.
Також з інформації виконавчого комітету Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області від 13.09.2023 № 01-12/1909 та актуальних даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, за місцем знаходження спірного нерухомого майна будинків 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу в м. Славутич Вишгородського району Київської області вбачається, що право комунальної власності на жодне протирадіаційне укриття (ПРУ) з числа вищевказаних наразі не зареєстровано.
В обґрунтування такої позиції стверджується, що відповідно до Актів приймання- передачі від 31.03.2001 з державної в комунальну власність передавався виключно житловий фонд із зазначенням переліку житлових будинків та деякі супутні об`єкти соціальної інфраструктури. Проте жодне ПРУ, як окремий об`єкт нерухомого майна, в цих актах не значиться та не передавалось державою у власність міської громади.
За твердженням виконавчого органу міської ради, на цей час власниками підвальних приміщень, що раніше обліковувались як ПРУ, балансоутримувачем яких було Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради, відповідно до норм Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» є мешканці багатоквартирних житлових будинків на праві спільної сумісної власності, оскільки останні мають статус допоміжних приміщень багатоквартирного будинку та, відповідно, є спільним майном мешканців таких багатоквартирних будинків.
Відповідь аналогічного змісту про відсутність правових підстав для проведення державної реєстрації права комунальної власності на розташовані у підвальних приміщеннях багатоквартирних житлових будинків протирадіаційні укриття надав виконавчий комітет Славутицької міської ради у листі від 26.12.2023 № 01-12/2614 на запит окружної прокуратури від 20.12.2023 № 54/2-8285вих-23, у якому ставилася вимога добровільно усунути порушення вимог закону та самостійно вжити заходи для реєстрації права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту міста, у тому числі й спірні ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015.
Вищевикладене свідчить про те, що незважаючи на факт поінформованості посадових осіб Славутицької міської ради про розташування за вищевказаними адресами окремих об`єктів нерухомого майна комунальної власності, а саме захисних споруд цивільного захисту ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015, органом місцевого самоврядування, як належним власником цього нерухомого майна комунальної форми власності, а також їх балансоутримувачем, тривалий час не здійснено співмірних заходів до повного виконання вимог п. 10 Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 і п. 6.3 Наказу КП «ЖКЦ» № 7 щодо необхідності здійснити дії з реєстрації права комунальної власності на такі приміщення в установленому законом порядку та прийняття їх на баланс уповноваженого балансоутримувача, що створює правову невизначеність щодо статусу цих об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати їх утримання у придатному до використання за призначенням в особливий період стані укриття населення.
Територіальна громада міста Славутич ще в травні 2001 року відповідно до положень ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч. 6 ст. 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» набула право комунальної власності на багатоквартирні будинки №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич з вбудованими в них нежитловими приміщеннями протирадіаційних укриттів № 12 (255012), № 13 (255013), № 14 (255014) та № 15 (255015), розміщеними у підвальних приміщеннях вищезазначених житлових будинків.
Однак, всупереч положень п. 10 Порядку № 301 та п. 6.3 Наказу КП «ЖКЦ» № 7, відомості про наявність у багатоквартирних будинках №№ 1, 2 та 3 Єреванського кварталу ПРУ №№ 255012, 255013, 255014, які є комунальною власністю, в актах про списання не зазначено (зазначено відомості щодо ПРУ лише в акті про списання будинку № 4 Єреванського кварталу); будь-яких рішень щодо протирадіаційних укриттів ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015 балансоутримувачем, органом місцевого самоврядування або його виконавчим органом після завершення процедури списання багатоквартирних будинків №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич не приймалось, а право комунальної власності на них до цього часу не зареєстроване в установленому законом порядку відповідно до положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Прийняття Славутицькою міською радою Вишгородського району Київської області рішення від 03.03.2023 № 808-17-VIII та затвердження в подальшому актів про списання багатоквартирних будинків з балансу від 28.03.2023, не засвідчує юридичний факт списання з балансу комунального підприємства разом із будинками розташованих у них ПРУ№№ 255012, 255013, 255014, 255015, та їх вибуття з комунальної власності (зміну форми власності), оскільки співмешканці багатоквартирних будинків не можуть набути права власності на протирадіаційні укриття в силу закону, а саме норм ст. 345 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).
Вжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності на спірні ПРУ є обов`язком Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, як органу місцевого самоврядування, який в силу положень ст.ст. 172, 327 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 10, ч. 5 ст. 16, ч.ч. 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реалізує повноваження власника такого нерухомого майна від імені Славутицької міської територіальної громади з метою його належного обліку, утримання та використання за цільовим призначенням.
Невиконання відповідного обов`язку свідчить про бездіяльність органу місцевого самоврядування, як власника нерухомого майна комунальної форми власності щодо дій з реєстрації права комунальної власності на ПРУ в установленому законом порядку, що є неправомірним, створює правову невизначеність щодо статусу об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання у придатному до використання стані за призначенням в особливий період. Нездійснення органом місцевого самоврядування реєстрації права комунальної власності на ПРУ свідчить про ухилення від обов`язків утримувати ПРУ у придатному до використання стані за призначенням.
Як вбачається з позовної заяви, прокурор звертається до суду з єдиною позовною вимогою, спрямованою на зобов`язання Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на комунальні захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015, розташовані у будинках №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич Вишгородського району Київської області. Незважаючи на те, що об`єкти спірного нерухомого майна, з приводу якого прокурор просить суд зобов`язати відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності, розташовані за різними адресами, позовна вимога щодо усіх спірних об`єктів виникла з одних і тих самих підстав (реалізації управлінських рішень про списання будинків з балансу комунального підприємства ради), пов`язана одним і тим самим способом захисту прав і законних інтересів (зобов`язання вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності), подані докази для усіх ПРУ є ідентичними, а відтак є правові підстави для об`єднання в одній позовній вимозі декількох об`єктів нерухомого майна ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015.
В ході розгляду спору відповідач в судові засідання нез`являвся, відзиву не надав, позовні вимоги не заперечив та не спростував.
Представники третьої особи в судові засідання не з`являлись, пояснень по суті спору не надали.
Щодо наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України «Про прокуратуру». Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої).
Отже, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
У відповідності до ч. ч. 3, 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Звертаючись з розглядуваним позовом до суду прокурор зазначив, що відсутність державної реєстрації права комунальної власності на протирадіаційні укриття призводить не лише до ризиків вибуття цього комунального майна у майбутньому, а й ставить під загрозу захист життя та здоров`я цивільного населення громади, сприяє невиконанню органом місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері обороноздатності держави, порушенню встановлених державою гарантій забезпечення цивільного захисту.
Прокурор стверджує, що у даному випадку саме Славутицька міська територіальна громада має матеріально-правову заінтересованість в офіційному підтвердженні речового права на спірне майно за умови невизнання цього права її представницьким органом місцевого самоврядування Славутицькою міською радою, що, в свою чергу, створює правову невизначеність щодо дійсного статусу нерухомого майна та вказує на неналежне управління нежитловими приміщеннями комунальної форми власності в інтересах територіальної громади міста для забезпечення потреб у цивільному захисті населення, у збереженні нерухомого майна зі спеціальним статусом як об`єкта цивільного захисту протирадіаційні укриття, та усунення ризиків його безпідставного відчуження у спільну сумісну власність співвласників багатоквартирного будинку як допоміжних приміщень (підвалів).
У разі відсутності органу уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача (постанова Великої Палати Верховного Суду від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19).
Враховуючи, що відповідне обґрунтування підставності здійснення представництва інтересів держави прокурором визначено в позові, яке судом визнано обґрунтованим, та яке цілком узгоджується із вимогами, що ставляться до питань представництва прокурором інтересів держави, суд виходить із того, що звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави відповідає приписам ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст. 53 Господарського процесуального кодексу України.
Щодо суті спірних правовідносин.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Частиною 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Пунктами 1, 2 ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать: сховище - це герметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом виключення або зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, що можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, застосування зброї масового ураження та звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів; протирадіаційне укриття - це негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: забезпечення цивільного захисту на відповідній території; виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання, експлуатації та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за станом утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел (ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку (далі Порядок № 138), який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.
В силу приписів п. 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди.
Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства (пункти 11, 12 Порядку № 138).
Рішенням Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області від 03.03.2023 № 808-17-VIII «Про погодження наказу КП «ЖКЦ» про списання з балансу підприємства багатоквартирних будинків» погоджено наказ Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради від 01.02.2023 № 7 «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» (далі Наказ № 7), згідно якого розпочато процедуру списання багатоквартирних житлових будинків, що знаходились на балансі комунального підприємства, з урахуванням вимог Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 (далі Порядок № 301).
Названий Порядок № 301 визначає механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності.
У відповідності до положень Порядку № 301 списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку.
Згідно з приписами п. 10 Порядку № 301 у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.
Водночас, всупереч положень п. 10 Порядку № 301 та п. 6.3 наказу КП «ЖКЦ» № 7, відомості про наявність у багатоквартирних будинках №№ 1, 2 та 3 Єреванського кварталу ПРУ №№ 255012, 255013, 255014, які є комунальною власністю, в актах про списання не зазначено (зазначено відомості щодо ПРУ лише в акті про списання будинку № 4 Єреванського кварталу); будь-яких рішень щодо протирадіаційних укриттів ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015 балансоутримувачем, органом місцевого самоврядування або його виконавчим органом після завершення процедури списання багатоквартирних будинків №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич не приймалось, а право комунальної власності на них до цього часу не зареєстроване в установленому законом порядку відповідно до положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Разом з тим слід врахувати, що прийняття Славутицькою міською радою Вишгородського району Київської області рішення від 03.03.2023№ 808-17-VIII та затвердження в подальшому актів про списання багатоквартирних будинків з балансу від 28.03.2023, не засвідчує юридичний факт списання з балансу комунального підприємства разом із будинками власне ПРУ №№ 255012, 255013, 255014, 255015 та, відповідно, їх вибуття з комунальної власності (зміну форми власності), оскільки співмешканці багатоквартирних будинків не можуть набути права власності на протирадіаційні укриття в силу закону, а саме норм ст. 345 ЦК України, ч. 2 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).Згідно положень ч. 11 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що захисна споруда цивільного захисту втрачає цей статус з моменту її виключення із фонду споруд цивільного захисту.
Пунктом 27 Порядку № 138 визначено, що виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд, облік яких ведеться в паперовій формі, здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після їх виключення організаційно-розпорядчим документом з фонду захисних споруд на підставі погоджених із ДСНС матеріалів. Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, для прийняття міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування рішень щодо виключення за погодженням із ДСНС таких споруд із фонду захисних споруд визначає МВС. Внесення інформації до Інформаційної системи щодо виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється ДСНС, а найпростіших укриттів - міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після набрання чинності організаційно-розпорядчим документом щодо їх виключення із зазначеного фонду. Виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд відповідно до потреб, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
За інформацією органів ДСНС, протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015 перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, звернень щодо погодження виключення з Фонду захисних споруд цивільного захисту ПРУ до Головного управління не надходило. Доказів на підтвердження факту виключення протирадіаційних укриттів №№ 255012, 255013, 255014, 255015 із Фонду споруд цивільного захисту до матеріалів даної справи надано не було.
Враховуючи положення ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, а саме те, що захисні споруди цивільного захисту комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню), протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015 внаслідок прийняття Радою рішення від 03.03.2023 № 808-17-VIII, підписання та затвердження актів від 28.03.2023, не вибули із комунальної власності територіальної громади міста Славутич та станом на момент розгляду справи є комунальною власністю Славутицької міської ради та підлягають утриманню за рахунок коштів територіальної громади міста Славутич.
Отже, як підтверджується матеріалами справи протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015 не виключено із Фонду споруд цивільного захисту та перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, однак Рада не вчинила дій спрямованих на внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та взяття вказаного майна уповноваженим балансоутримувачем на баланс.
Згідно з положеннями ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 цього ж закону державній реєстрації прав підлягають: право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.
Не зважаючи на те, що Порядком № 301 чітко не визначено строків для проведення державної реєстрації права власності на комунальні нежитлові чи житлові приміщення у списаному з балансу багатоквартирному будинку, проте з аналізу положень п. 10 цього Порядку вбачається, що така реєстрація має бути проведена після завершення списання з балансу вказаного будинку в розумний строк.
Між тим, як вбачається з матеріалів справи, станом на момент розгляду справи Славутицькою міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисні споруді цивільного захисту - протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015, що розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу у м. Славутич Київської області.
Крім того, суд враховує, що чинним законодавством України встановлено загальне правило (своєрідну презумпцію) наявності у всіх нежитлових приміщень багатоквартирного житлового будинку статусу допоміжних приміщень, а як виняток, лише приміщення, що з самого початку будувалися як такі, використання яких мало інше призначення для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру (зокрема, об`єкти цивільного захисту), залишаються тими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень (такий висновок наведено в постанові Верховного Суду від 30.06.2022 у справі № 922/1406/21).
Оскільки під час будівництва багатоквартирних житлових будинків №№ 1, 2, 3 та 4 у Єреванському кварталі із самого початку передбачалось розміщення у їх підвальних приміщеннях протирадіаційних укриттів (облфковвуються як такі за №№ 12 (255012), 13 (255013), 14 (255014) та 15 (255015), щодо них визначений спосіб і особливий порядок використання, а відтак останні не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень і є самостійними об`єктами цивільних правовідносин.
Листом від 21.12.2016 № 16-19085/162 Державною службою з надзвичайних ситуацій України (далі - ДСНС) роз`яснено питання щодо подальшого утримання захисних споруд цивільного захисту, розташованих у підвальних приміщеннях багатоквартирних будинків, у разі списання з балансу, передачі таких будинків в управління ОСББ або управителю.
Зокрема зазначено, що з урахуванням листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.09.2016 № 7/9- 11184, захисні споруди не належать до спільного майна багатоквартирного будинку, утримання таких споруд здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, та, у випадку передачі багатоквартирних будинків на баланс ОСББ або управителя, захисні споруди комунальної та державної власності залишаються у попередній власності або в установленому порядку передаються до комунальної власності. Законами України не передбачено завдань та обов`язків ОСББ щодо забезпечення укриття населення та утримання захисних споруд. Виконання зазначених завдань належить до повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій.
З метою документального закріплення статусу захисних споруд та права комунальної власності на них, вирішення питання щодо їх подальшого утримання, ДСНС рекомендувала провести технічну інвентаризацію зазначених захисних споруд як об`єктів нерухомого майна з виготовленням відповідної технічної документації, в установленому порядку оформити на них документи на право власності, а також визначити їх подальших балансоутримувачів.
Таким чином, навіть у разі коли приміщення фізично є частиною будівлі, що належить ОСББ, таке приміщення може бути окремим самостійним об`єктом цивільно-правових відносин, а в даному випадку об`єктом цивільного захисту.
Водночас, захисні споруди цивільного захисту мають спеціальний правовий статус та є імперативно обмеженим у цивільному обороті нерухомим майном стратегічного значення, про що органу місцевого самоврядування було достовірно відомо.
Враховуючи, що спірні нежитлові приміщення ПРУ№№ 255012, 255013, 255014 та 255015 є самостійними об`єктами цивільних відносин, мають спеціальний правовий статус та порядок використання, передбачена законодавством процедура виключення захисних споруд цивільного захисту з обліку не проводилась, в результаті приватизації квартир багатоквартирних житлових будинків їх мешканцями право спільної сумісної власності на такі приміщення не виникло, з метою усунення правової невизначеності статусу об`єктів цивільного захисту та застосування ефективного способу цивільного захисту у спірних правовідносинах, вимоги про зобов`язання Славутицької міської ради вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на приміщення ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015, розташовані вбудинках № 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу м. Славутич є обґрунтованими.
В період дії на території України правового режиму воєнного стану, склалася ситуація, за якої захисні споруди цивільного захисту м. Славутич комунальної власності, розташовані у списаних з балансу КП «ЖКЦ» багатоквартирних будинках, у тому числі у будинках №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу, незважаючи на установлену чинним законодавством чітку, однозначну та зрозумілу процедуру списання з балансу багатоквартирних будинків, із обов`язком зареєструвати в установленому законом порядку право власності на виявлені у ході такого списання окремі нежитлові приміщення, які не перебувають у приватній власності та право комунальної власності на них не зареєстроване, у тому числі ПРУ, а також прийняти їх на баланс балансоутримувача і привести в належний експлуатаційний стан готовності до використання за первісним призначенням, досі не мають офіційного визнання і підтвердження державою майнових прав дійсного їх власника і речового права балансоутримувача саме внаслідок тривалої бездіяльності представницького органу місцевого самоврядування, уповноваженого на виконання цих функцій від імені Славутицької міської територіальної громади.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України визначений такий спосіб захисту порушених, невизнаних чи оспорюваних прав як примусове виконання обов`язку.
Відсутність доказів взяття ПРУ №№ 255012, 255013, 255014 та 255015 уповноваженим балансоутримувачем на баланс, а також наявність заперечень органу місцевого самоврядування і КП «ЖКЦ» щодо права комунальної власності територіальної громади на зазначені протирадіаційні укриття, свідчить про існування спору про право, оскільки така бездіяльність та зволікання відповідача із одержанням доказів офіційного визнання і підтвердження державою факту набуття права на спірне нерухоме майно шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, створює правову невизначеність щодо статусу цих об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання.
Як наслідок, бездіяльність представницького органу місцевого самоврядування щодо державної реєстрації права комунальної власності та відсутність балансоутримувача захисних споруд свідчить про ухилення Славутицькою міською радою від виконання передбаченого законом обов`язку, призводить до неможливості забезпечити їх належний технічний стан, який дозволяє привести укриття у готовність до використання за призначенням, що становить небезпеку для життя і здоров`я громадян, особливо в умовах воєнного стану, має наслідком невиконання вимог законодавства не лише у сфері державної реєстрації й належного обліку комунального майна, а й у сфері цивільного захисту, чим порушуються інтереси держави й територіальної громади та встановлені державою гарантії із забезпечення конституційних прав громадян на захист життя і здоров`я.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (правові позиції викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц).
Зважаючи на викладене вище, а також те, що захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015, які розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу у м. Славутич Київської області перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, у встановленому законом порядку дані захисні споруди цивільного захисту не були виключені із фонду споруд цивільного захисту, не втратили такого статусу та є майном, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Славутич, а також те, що станом на момент розгляду справи Славутицькою міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, вимоги прокурора про зобов`язання Ради вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття №№ 255012, 255013, 255014, 255015, які розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, 2, 3 та 4 Єреванського кварталу у м. Славутич Київської області, є законними і обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Належними у розумінні ч.1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Згідно з ч.2 ст.76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Як визначено ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку, що позовні вимоги доведені та обґрунтовані, відповідачем не заперечені та не спростовані, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на відповідача у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 129, 233, 236-241, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2. Зобов`язати Славутицьку міську раду Вишгородського району Київської області (07101, Київська обл., Вишгородський р-н, м. Славутич, площа Центральна, 7, код ЄДРПОУ 26425731) вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисні споруди цивільного захисту:
- протирадіаційне укриття № 255012, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 1, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255013, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 2, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255014, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 3, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;
- протирадіаційне укриття № 255015, розташоване за адресою: Єреванський квартал, буд. 4, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область.
3. Стягнути зі Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (07101, Київська обл., Вишгородський р-н, м. Славутич, площа Центральна, 7, код ЄДРПОУ 26425731) на користь Київської обласної прокуратури (01601, м. Київ-601, бульвар Лесі Українки, будинок 27/2, код ЄДРПОУ 02909996, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО банку 820172, розрахунковий рахунок отримувача UA028201720343190001000015641) 3 028 грн. витрат по сплаті судового збору.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у порядку і строк, встановлені ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 15.01.2025.
Суддя Т.П. Карпечкін
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124458462 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них про комунальну власність, з них щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Господарський суд Київської області
Карпечкін Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні