Ухвала
від 16.01.2025 по справі 480/12779/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

16 січня 2025 року Справа № 480/12779/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у приміщенні суду у м. Суми звіт Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради про виконання рішення суду та заяву ОСОБА_1 про накладення штрафу у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 28.01.2022 адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

Ухвалою суду від 19.09.2024 зобов`язано Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради подати звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.01.2022 у справі №480/12779/21 протягом 90 днів з дня набрання даною ухвалою законної сили.

На виконання вимог ухвали суду від 19.09.2024 представник відповідача подав звіт від 13.12.2024 про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.01.2022 по справі №480/12779/21. Поданий звіт мотивовано тим, що виконання рішення суду здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 №902 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечся і виконання рішень суду» (зі змінами), а саме: виконання судового рішення поставлено в чергу №142; розпорядженням №99/21 від 12.12.2022 призначено ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком з урахуванням виплачених сум; щомісяця направляється інформація про потребу у виділенні коштів на виконання рішення суду в Департамент з питань соціальної політики Сумської ОДА. На цільові рахунки управління надійшли кошти для виконання судового рішення 61 черги.

На підставі рішення Вищої ради правосуддя №3578/0/15-24 від 10.12.2024 та наказу голови Сумського окружного адміністративного суду від 10.12.2024 за № 55-ОС, на підставі розпорядження керівника апарату №342 від 13.12.2024 призначено повторний автоматизований розподіл судової справ №480/12779/21.

Поданий звіт для розгляду розподілений автоматизованою системою документообігу суду судді Гелеті С.М.

Ухвалою суду від 16.12.2024 призначено до розгляду звіт Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради від 13.12.2024 про виконання рішення суду по адміністративній справі №480/12779/21 у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (письмовому провадженні) та запропоновано ОСОБА_1 протягом 5 днів з дня отримання даної ухвали надати письмові пояснення стосовно звіту відповідача від 13.12.2024.

На виконання вимог ухвали суду від 16.12.2024 позивач засобами поштового зв`язку 18.12.2024 (зареєстровано у Сумському окружному адміністративному суді 23.12.2024 №45818) надіслав письмові пояснення, у яких заперечує проти поданого відповідачем звіту про виконання рішення суду по даній справі та зазначає, що факт "нарахування (а не виплати) не свідчить про реалізацію свого законного права позивачем, задоволення його законних інтересів на виконання рішення суду. Призначення разової грошової допомоги до 5 травня 2021 року у повному обсязі на виконання рішення суду було здійснено тільки 12.12.2022, тобто аж через майже як рік, після винесення судом рішення. Рішення суду не виконується упродовж більше трьох років. Після винесення судом ухвали про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, відповідачем не було здійснено жодних дій (не направлено звернення, листи, клопотання до вищестоящих органів) з метою перегляду черговості виконання рішення суду, зміни пріоритетів, що пов`язано із необхідністю протягом 90 днів подати відповідний Звіт про виконання конкретного рішення суду. Таке ставлення відповідача до покладених судом зобов`язань свідчить про байдуже ставлення як до суду, так і до законних прав та інтересів позивача, у зв`язку із чим позивач просить накласти на Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради, штраф у розмірі 35 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб за результатами розгляду поданого звіту.

Ухвалою суду від 24.12.2024 призначено до розгляду звіт Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради від 13.12.2024 про виконання рішення суду та клопотання ОСОБА_1 від 18.12.2024 про накладення штрафу по адміністративній справі №480/12779/21 у судовому засіданні у відкритому судовому засіданні на 16.01.2025. Сторони у судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду заяви повідомлялись належним чином. Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання по справі не здійснюється.

Розглянувши матеріали заяви, розглянувши звіт щодо виконання судового рішення, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Порядок реалізації адміністративним судом функцій судового контролю у спосіб встановлення для відповідача у справі обов`язку подати звіт про виконання судового рішення передбачений нормами ст. 382 КАС України.

Частиною 1 ст. 382 КАС України встановлено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 2 ст. 382 КАС України).

Отже, завершальним етапом у передбаченій ст. 382 КАС України процедурі судового контролю за виконання судового рішення є надання судом оцінки поданому відповідачем звіту про виконання рішення суду.

Кожний судовий процес повинен завершуватися реалізацією судового рішення у спірних правовідносинах між його сторонами.

Відповідач виконав рішення суду у частині нарахування позивачу недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій, у той же час, перерахована грошова допомога позивачу не виплачена, що не заперечується учасниками справи.

Суд звертає увагу відповідача на те, що здійснення нарахування позивачу недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій є лише передумовою її виплати, однак не свідчить про повне виконання рішення суду, оскільки рішенням суд зобов`язав не лише провести перерахунок, але й виплатити позивачеві суму перерахованої грошової допомоги.

Отже, станом на дату розгляду звіту відповідача доказів того, що рішення суду було виконано у повному обсязі та відповідачем вчинено усі дії для його виконання відповідачем не надано. Твердження відповідача щодо того, що виплата суми проведеного перерахунку недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій на виконання рішення суду буде здійснюватися за наявності відповідного фінансування не підтверджує виконання всіх дії відповідачем на виконання рішення суду у цій частині.

У зв`язку з цим, суд на підставі частини першої статті 382 КАС України, вважає за необхідне визнати поданий Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради від 13.12.2024 таким, що не підтверджує виконання рішення суду в частині виплати позивачу суми перерахованої недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій, та встановити новий строк для подання відповідачем звіту про виконання судового рішення в цій справі.

Стосовно поданого клопотання позивача про накладення штрафу на Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради за невиконання судового рішення в частині невиплати коштів позивачу, судом враховується наступне.

Суд застосовує правову позицію Верховного Суду щодо підстав для накладання штрафу, сформовану у подібних правовідносинах в постанові від 23.04.2020 при вирішенні справи №560/523/19, яка враховується судом у силу ч.5 ст.242 КАС України.

Так, колегія суддів Верховного Суду зазначила, що, переслідуючи мету забезпечення реалізації конституційного принципу обов`язковості судових рішень, адміністративні суди мають зважено підходити до вибору процесуальних засобів такого забезпечення, а саме: встановлювати дійсні причини виникнення затримки у виконанні судового рішення, аналізувати акти законодавства, враховувати здійснені відповідною посадовою особою дії, спрямовані на виконання судового рішення, та їх відповідність вимогам законодавства, встановлювати наявність та форму вини такої посадової особи, а також зазначати про співмірність розміру штрафу та доходів (фінансової спроможності) такої посадової особи. Це не повинно зумовлювати порушення основоположних засад адміністративного судочинства, зокрема, пропорційності, необхідності дотримання оптимального балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) тощо. Такі засоби не можуть бути надмірними за визначених умов та не мають призводити до порушення прав, гарантованих Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.

Посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції визнається заходом для забезпечення конституційного права громадян на судовий захист. Специфіка застосування штрафної санкції полягає в тому, що вона накладається на керівника суб`єкта владних повноважень, яким не забезпечено виконання судового рішення, та який є відповідальним за діяльність державного органу, який він очолює. Можливість накладення штрафу розглядається не самостійно, а за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду, або у разі неподання такого звіту. Накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення суду, штрафу є мірою покарання, а тому можливість суду накласти такий штраф може бути реалізована лише за умови встановлення судом обставин, які свідчать про умисне невиконання рішення суду, недобросовісність у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчать про ухилення останнього від виконання рішення суду.

Отже, з урахуванням характеру спірних правовідносин та фактичних обставин справи, беручи до уваги висновки Верховного Суду у справі №560/523/19, суд не вбачає наявності вищезазначених підстав для накладення на Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради штрафу за невиконання рішення суду у даній справі.

Крім того, суд зауважує, що проблема невиконання рішень національних судів у соціальних спорах має загальнодержавний характер.

Тобто, проблема з виконанням рішення суду у даній справі не є індивідуальною, а охоплюється загальною проблемою належного виконання судових рішень в соціальних спорах, яка потребує системного підходу до її вирішення на найвищих рівнях органів державної влади.

Так, враховуючи вищевикладене, правові підстави для накладання штрафу на Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради відсутні.

Таким чином Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради рішення суду виконало лише частково, оскільки здійснено нарахування недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій, але доказів того, що сума заборгованості виплачена на даний час позивачу, матеріалами справи не містять.

Статтею 124 Конституції України визначено, що судові рішення ухвалюються судами України та є обов`язковими до виконання на всій території України.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України; судове рішення є обов`язковим до виконання; держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку; контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення (абзац третій пункту 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26 червня 2013 року №5-рп/2013). Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року №11-рп/2012).

Конституційний Суд України у Рішенні від 26 червня 2013 року взяв до уваги практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), який, зокрема, в пункті 43 рішення у справі Шмалько проти України, заява №60750/00, від 20 липня 2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.

Крім того, у Рішенні від 15 травня 2019 року №2-р(II)/2019 Конституційний Суд України з посиланням на практику ЄСПЛ підкреслив, що визначене статтею 6 Конвенції право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне обов`язкове судове рішення не виконувалося на шкоду одній зі сторін; і саме на державу покладено позитивний обов`язок створити систему виконання судових рішень, яка була б ефективною як у теорії, так і на практиці, і гарантувала б їх виконання без неналежних затримок; ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення суду було виконане без невиправданих затримок; держава та її державні органи відповідальні за повне та своєчасне виконання судових рішень, які постановлені проти них (пункт 84 рішення у справі Валерій Фуклєв проти України від 07 червня 2005 року, заява № 6318/03; пункт 43 рішення у справі Шмалько проти України від 20 липня 2004 року, заява № 60750/00; пункти 46, 51, 54 рішення у справі Юрій Миколайович Іванов проти України від 15 жовтня 2009 року, заява №40450/04; пункт 64 рішення у справі Apostol v. Georgia від 28 листопада 2006 року, заява №30779/04).

На підставі аналізу статей 3, 8, частин першої та другої статті 55, частин першої та другої статті 129-1 Конституції України в системному взаємозв`язку Конституційний Суд України в пункті 2.1 мотивувальної частини Рішення від 15 травня 2019 року №2-р(II)/2019 констатував, що обов`язкове виконання судового рішення є необхідною умовою реалізації конституційного права кожного на судовий захист, тому держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. Позитивний обов`язок держави щодо забезпечення виконання судового рішення передбачає створення належних національних організаційно-правових механізмів реалізації права на виконання судового рішення, здатних гарантувати здійснення цього права та обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, що неможливо без їх повного та своєчасного виконання.

Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, статтями 14, 370 КАС України.

На час розгляду заяви відповідач не заперечує тієї обставини, що рішення суду виконано лише в частково, а саме в частині здійснення позивачу відповідного нарахування недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій. Таким чином судове рішення в частині виплати грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій позивачу є невиконаним.

Такий висновок суду узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, в рішенні у справі "Шмалько проти України" від 20.07.2004 року Європейський Суд з прав людини вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (п. 43).

У рішеннях Європейського суду з прав людини (у справах Алпатов та інші проти України, Робота та інші проти України, Варава та інші проти України, ПМП Фея та інші проти України), якими було встановлено порушення пункту 1 статті 6, статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) та статті 1 Першого протоколу до Конвенції, прослідковується однозначна позиція, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення, а також констатується, що виконання судового рішення як завершальна стадія судового процесу за своєю юридичною природою є головною стадією правосуддя. Право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у прийнятті звіту про виконання судового рішення та вважає за необхідне встановити Управлінню соціального захисту населення Конотопської міської ради новий строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.01.2022 у справі №480/12779/23.

Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

У Х В А Л И В:

Визнати поданий Управлінням соціального захисту населення Конотопської міської ради від 13.12.2024 таким, що не підтверджує виконання рішення суду у повному обсязі.

Встановити Управлінню соціального захисту населення Конотопської міської ради новий строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.01.2022 у справі №480/12779/21 протягом 90 днів з дня отримання даної ухвали.

У задоволенні заяви ОСОБА_1 про накладення штрафу на Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради за невиконання рішення суду - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124468088
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —480/12779/21

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Рішення від 28.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні