ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6821/24
14 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Загір`я" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство "Загір`я" з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним виконані всі умови для реєстрації податкової накладної, проте складена позивачем податкова накладна не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, що свідчить про протиправність дій відповідача. Позивач вважає, що за таких обставин ДПС України зобов`язана зареєструвати спірну в даній справі податкову накладну, у зв`язку із чим просив задовольнити даний позов повністю.
Ухвалою суду від 19.11.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач своїм правом не скористався та відзиву до суду не подав.
Частиною шостою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи не надходило.
На підставі статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що приватне підприємство «ЗАГІР'Я» зареєстроване як юридична особа та здійснює діяльність у сфері вирощування сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках та її продажу.
ПП «ЗАГІР`Я» за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВАЛ" (код 32537732) податкову накладну за №1 від 20.07.2024 на суму ПДВ у розмірі 884352,39 грн. і була направлена до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами перевірки зазначених податкових накладних, Позивачем отримано квитанції Відповідача 1, а саме: - від 09.08.2024, у якій зазначено, що податкова накладна прийнята податковим органом, проте, її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.07.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=37.5328%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог, ПП «ЗАГІР'Я» 11.09.2024 року подано до Відповідача 1 повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена.
В даному повідомленні містились пояснення Позивача за вих. №12/09 від 12.09.2024, щодо проведення господарської операції та долучено копії документів, зазначених в поясненні.
Зокрема, у поясненнях зазначено, що ПП «ЗАГІР'Я» здійснює діяльність у сфері вирощування зернових культур (окрім рису), бобових культур і насіння олійних культур - КВЕД 01.11, на орендованих земельних ділянках та її продажу, на підтвердження господарської діяльності щодо вирощування зернових культур були надані наступні документи, які підтверджують закупку паливно мастильних матеріалів, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, оренди землі, наявність власної та орендованої техніки, для обробки ґрунту, посіву зернових, внесення добрив, та збору врожаю.
Для здійснення діяльності підприємство орендує земельні частки (паї) у фізичних осіб, станом на 01.01.2024 р. ПП «Загіря» укладено з 659 фізичними особами договори оренди земельних паїв, дані договори зареєстровані в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Загальна кількість орендованої землі на 01.01.2024 року становить 1265,7248 га, що підтверджується довідкою № 77 від 16.01.2024 виданою Залозецької ОТГ згідно якою - загальна площа орендованих земель (паїв) 1265.7248 га. в тому числі (за межами населених пунктів): с.Загір`я-1238,5853 га., с.Панасівка-27,1395 га..
Для здійснення своєї господарської діяльності ПП Загір`я має достатньо технічних ресурсів.
На балансі Позивача є власна техніка для проведення сільськогосподарських робіт: трактора John Deere 8R340, трактора Белорус-892, розкидач мінеральних добрив AXIS 30.2K, оприскувач самохідний John Deere 4940, навантажувач швидкозмінний ПБМ-800-0, культиватор Вепр-4,2 Н, каток зубчасто-кільчастий ККН-6,7 ПН, комбайн зернозбиральний John Deere S680S STS, жниварка для збирання соняшника ЖНС-9,1, жатка навісна John Deere 630F, сідельний тягач марки VOLVO та інші. А також власні приміщення: будівлі та споруди, серед яких є комори для зберігання зерна, адмінбудинок та інші, що знаходяться за адресою с.Загір`я, вул.Центральна 49 і 84, Тернопільського району, Тернопільської області.
ПП Загір`я в 2023 та 2024 році є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку четвертої групи.
Для забезпечення виробничого процесу ПП Загір`я закуповує дизельне пальне, мінеральні добрива, засоби захисту рослин, насіння.
Основними постачальниками товаро-матеріальних цінностей є :
-ТОВ «Суффле Агро Україна» (код ЄДРПОУ 34863309), в якого було закуплено насіння та на поставку тмц заключено договір № 1300037647 від 04.01. 2021 року та специфікація №2500736248 від 06.08.2021 року. На поставку товаро-матеріальних цінностей виписано постачальником наступні документи:- видаткова накладна №5190061857 від 09.08.2021 на суму 280782,00 грн. в тому числі ПДВ 34482,00 грн., товаро-транспортна накладна № 3500684840 від 09.08.2021 року.
Оплата за насіння здійснена згідно наступних платіжних документів:
- платіжне доручення № 214 від 20.08.2021 року на суму 105336,00 грн. в тому числі пдв; - платіжне доручення № 219 від 31.08.2021 року на суму 175446,00 в тому числі пдв;
-ТОВ «Сингента» (код ЄДРПОУ 30265338), в якого було закуплено насіння та на поставку тмц заключено договір №20222375 SE від 02.03.2023 року. На поставку товаро-матеріальних цінностей виписано постачальником наступні документи: - видаткова накладна №0088740240 від 27.07.2023 на суму 305335,26 грн. в тому числі ПДВ 37497,31 грн., товаро-транспортна накладна № 1138266 від 27.07.2023 року, свідоцтво на гібридне насіння №А00034492-2, №А00034492-3.
Оплата за насіння здійснена згідно наступних платіжних документів: - платіжне доручення № 283 від 26.07.2023 року на суму 305335,26 грн в тому числі пдв.
-ТОВ Кортева Агрісаєнс Україна" (код ЄДРПОУ 31352075), в якого було закуплено насіння кукурудзи та ріпаку і заключено договір купівлі-продажу насіння № 18678 від 03.03.2021 року з додатком №1 від 03.03.2021року,додаткова угода № 1 від 11.03.2022 року, додаткова угода №2 від 18.07.2023 року з додатком №3802093464 від 20.07.2023 року, додаток №3802093379 від 18.07.2023 року, додаток №380208412 від 18.01.2023 року. На поставку насіння виписано постачальником наступні документи:
-видаткова накладна №3807103293 від 21.07.2023 на суму 187016,43 грн. в тому числі ПДВ, складське розпорядження про відвантаження за номером замовлення 3804108907; - видаткова накладна №3807103705 від 03.08.2023 на суму 394966,68 грн. в тому числі ПДВ, складське розпорядження про відвантаження за номером замовлення 3804109381.
Оплата за насіння здійснена згідно наступних платіжних документів: - платіжне доручення №282 від 19.07.2023 року на суму 187016,43 грн. в тому числі пдв та - платіжне доручення №284 від 26.07.2023 року на суму 394966,68 грн. в тому числі пдв.
-ТОВ Буковинська аграрна компанія (код ЄДРПОУ 44028109), в якого було закуплено мінеральні добрива, та заключено договір від 07 лютого 2024 року № 07.02.24-5 та специфікація №07.02.24-5 від 07.02.2024. На поставку добрив виписано постачальником видаткові накладні: - видаткова накладна №16 від 16.02.2024 року на суму 2363056,91 грн. в тому числі ПДВ 393842,82 грн. та ТТН №16/1, №16/2, №16/3, №16/4.
З метою оплати за мінеральні добрива Позивачем отримано рахунок №12 від 7 лютого 2024 року. Оплата за мінеральні добрива здійснена згідно наступних платіжних документів: -платіжне доручення № 423 від 14.02.2024 на суму 2345000,40 грн. в тому числі пдв та платіжне доручення № 427 від 23.02.2024 на суму 18056,51 грн. в тому числі пдв.
-ТОВ ЕРІДОН (код ЄДРПОУ 43106699), в якого було закуплено в 2022 році засоби захисту рослин на поставку заключено Договір № 277/22/283 від 01.04.2022. На поставку засобів захисту рослин виписано видаткові накладні та ттн: - видаткова накладна №36200 від 26.04.2022 року на суму 385179,77 грн в тому числі пдв 64196,63 грн та ТТН №ТЕ-350554/1 від 26.04.2022 року.
Оплата за ззр здійснена за наступними платіжними документами: - платіжне доручення №104 від 21.04.2022 на суму 385179,77 грн.в тому числі пдв.
-ТОВ Магістр-Д (код ЄДРПОУ 21141124) в якого закуплено пальне в 2023 році на суму 4105972,47 грн та заключено договір № 7 від 02.01.2021 року, договір № 261 від 02.01.2024 року. На поставку пального виписано видаткові накладні та ттн: - видаткова накладна №22 від 03.01.2023 року на суму 388508,55 грн. в тому числі ПДВ 25416,45 грн.; -видаткова накладна №580 від 09.02.2023 року на суму 258019,80 грн. в тому числі ПДВ 16879,80 грн. та ТТН №230209/6 від 09.02.2023 року; -видаткова накладна №768 від 23.02.2023 року на суму 205012,00 грн. в тому числі ПДВ 13412,00 грн та ТТН №230223/12 від 23.02.2023 року; -видаткова накладна №811 від 27.02.2023 року на суму 580183,96 грн. в тому числі ПДВ 37955,96 грн. та ТТН №230227/19 від 27.02.2023 року; -видаткова накладна №854 від 01.03.2023 року на суму 239864,04 грн. в тому числі ПДВ 15692,04 грн. та ТТН №230301/18 від 01.03.2023 року; - видаткова накладна №1202 від 22.03.2023 року на суму 267869,69 грн. в тому числі ПДВ 17524,19 грн. та ТТН №230322/6 від 22.03.2023 року; -видаткова накладна №1726 від 24.04.2023 року на суму 463987,52 грн. в тому числі ПДВ 30354,32 грн. та ТТН №230424/15 від 24.04.2023 року; - видаткова накладна №1989 від 08.05.2023 року на суму 398193,87 грн. в тому числі ПДВ 26050,07 грн. та ТТН №230508/6 від 08.05.2023 року; - видаткова накладна №2151 від 16.05.2023 року на суму 372565,44 грн. в тому числі ПДВ 24373,44 грн. та ТТН №230516/10 від 16.05.2023 року; - видаткова накладна №3041 від 28.06.2023 року на суму 160212,60 грн в тому числі ПДВ 10481,20 грн;-видаткова накладна №4313 від 23.08.2023 року на суму 365955,00 грн. в тому числі ПДВ 60992,50 грн. та ТТН №230823/12 від 23.08.2023 року.
- ТОВ «Альфа Смарт Агро» (код ЄДРПОУ 37250244) в якого закуплено засоби захисту рослин та заключено договір № AS/7/01/2024 від 02.01.2024 року. На поставку засобів захисту рослин виписано видаткові накладні: -видаткова накладна №17961 від 11.10.2022 року на суму 20865,94 грн. в тому числі ПДВ 3477,65 грн. та ТТН №Р17961 від 11.10.2022 року; - видаткова накладна №5050 від 22.03.2024 року на суму 26932,14 грн. в тому числі ПДВ 4488,69 грн. та ТТН №2135 від 22.03.2024 року; - видаткова накладна №5053 від 22.03.2024 року на суму 499978,68 грн. в тому числі ПДВ 83329,78 грн. ТТН №2135 від 22.03.2024року.
Оплата за засоби захисту рослин здійснена за наступними платіжними документами:
-платіжне доручення №150 від 23.05.2022 р. на суму 237890,00 грн. в тому числі пдв;
-платіжне доручення №57 від 23.02.2023 р. на суму 500000,00 грн. в тому числі пдв; - платіжне доручення №446 від 21.03.2024 р.на суму 26932,14 грн. в тому числі пдв.
-ТОВ «Агро Престиж» (код ЄДРПОУ 35708410), в якого закуплено засоби захсту рослин та заключено договір поставки №38 від 18.01.2021 року, специфікація від 13.05.2021р. На поставку засобів захисту рослин виписано видаткові накладні: - видаткова накладна №РН-0001120 від 07.07.2021року на суму 1095534,25 грн. в тому числі ПДВ 182589,04 грн. та ТТН №0707-003 від 07.07.2021 року.
Оплата за засоби захисту рослин здійснена за наступними платіжними документами:
-платіжне доручення № 230 від 15.09.2021 на суму 149726,00 грн. в тому числі пдв; - платіжне доручення № 266 від 12.10.2021 на суму 200000,00 грн. в тому числі пдв; - платіжне доручення № 3 від 23.11.2021 на суму 635808,25 грн. в тому числі пдв.
-ТОВ «Ранголі» (код ЄДРПОУ 35866777), в якого закуплені засоби захисту рослин та заключено договір поставки №31/2021 від 5 квітня 2021 року. На поставку засобів захисту рослин виписано видаткові накладні: - видаткова накладна №РН 83 від 06.04.2021 року на суму 1067731,68 грн. в тому числі ПДВ 177955,28 грн. та ТТН №Р83 від 06.04.2024 року.
Оплата за засоби захисту рослин здійснена за наступними платіжними документами:
-платіжне доручення № від 06.04.2021 на суму 1067731,68 грн.в тому числі пдв.
Всі податкові накладні від наших постачальників в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровані без будь-яких зауважень.
На пальне, яке закуповується для виконання сільськогосподарських робіт підприємство ПП Загір`я має ліцензію на право зберігання пального, реєстраційний №19070414202000708 з терміном дії до 15 жовтня 2025 року.
Посів ріпаку на площі 347 га під урожай 2024 року підтверджено - Актами списання насіння та садівного матеріалу: - Акт № -000000015 від 29 вересня 2023 року; - Акт № -000000014 від 29 вересня 2023 року; - Акт № -000000013 від 29 вересня 2023 року; - Акт № -000000012 від 29 вересня 2023 року; - Акт № -000000011 від 29 вересня 2023 року.
Внесення мінеральних добрив і засобів захисту рослин підтверджено Актами про використання засобів хімічного захисту та Актами про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив: - Акт про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин №-000000001 від 19.02.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000022 від 29.03.2024 року; -Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000010 від 03.04.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000001 від 10.04.2023 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000011 від 06.05.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000002 від 22.05.2023 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000013 від 23.05.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000003 від 01.06.2023 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000030 від 05.06.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000031 від 12.06.2024 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000021 від 14.06.2023 року.
Сільськогосподарські роботи, які проводились під час посіву, підживлення, захисту та збору зернових підтверджуються зведеними листами машиніста-тракториста та лімітно-забірними відомостями на отримання пального для заправки техніки: - Обліковий лист №-000000015 за серпень 2023 року-виконано оранку під посів ріпаку врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100343 на одержання ПММ за серпень 2023 року, яке було витрачено на оранку під посів ріпаку врожаю 2024 року;
-Обліковий лист №-000000013 за липень 2023 року-виконано оранку під посів ріпаку врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100308 на одержання ПММ за липень 2023 року, яке було витрачено на оранку під посів ріпаку врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-000000017 за вересень 2023 року-виконано культивацію під посів ріпаку врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100368 на одержання ПММ за вересень 2023 року, яке було витрачено на культивацію під посів ріпаку врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-000000013 за вересень 2023 року-виконано посів ріпаку для врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100384 на одержання ПММ за вересень 2023 року, яке було витрачено на посів ріпаку для врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-000000001 за лютий 2024 року-виконано внесення мінеральних добрив під ріпак врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000001 на одержання ПММ за лютий 2024 року, яке було витрачено на внесення мінеральних добрив під ріпак врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-000000008 за березень 2024 року - внесено засоби захисту рослин під ріпак врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-00000089 на одержання ПММ за березень 2024 року, яке було витрачено на внесення засобів захисту рослин під ріпак врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-000000006 за квітень 2024 року - внесено засоби захисту рослин під ріпак врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-00000063 на одержання ПММ за квітень 2024 року, яке було витрачено на внесення засобів захисту рослин під ріпак врожаю 2024 року; - Обліковий лист №-00000012 за липень 2024 року - виконано обмолот ріпаку врожаю 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-00000115 на одержання ПММ за липень 2024 року, яке було витрачено на обмолот ріпаку врожаю 2024 року.
Валовий збір та середня врожайність на 1га сільськогосподарських культур по підприємству у 2024 році становить:
1. Пшениця озима-80 га, валовий збір 5629,6 ц, середня врожайність 70,37 ц/га;
2. Ячмінь озимий-69 га, валовий збір 3014,6 ц, середня врожайність 43,69 ц/га;
3. Пшениця яра-106 га, валовий збір 4879,2 ц, середня врожайність 46,03 ц/га;
4. Ріпак озимий-347 га, валовий збір 15077,6 ц, середня врожайність 43,45 ц/га;
5. Ячмінь ярий-162 га, валовий збір 8250,6 ц, середня врожайність 50,93 ц/га;
В підтвердження господарської діяльності ПП Загір`я надано Відповідачу 1 річні статистичні звіти за наступними формами:
- 4сг (річна) Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур (за 2024 рік), в якому відображеноно наступні посіви 2024 року: -Пшениця озима-80 га; -Пшениця яра - 106 га; - Ячмінь озимий-69 га; -Ячмінь ярий-162 га; - Кукурудза-205 га; - Соя-164 га; - Ріпак озимий-347 га; - Соняшник-20 га.
- 37 сг (річна) Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за серпень 2024 рік, в якому відображено площі та валові збори продукції, а саме: - Пшениця озима-80 га, валовий збір 5629,6 ц, середня врожайність 70,37 ц/га; - Ячмінь озимий-69 га, валовий збір 3014,6 ц, середня врожайність 43,69 ц/га; - Пшениця яра-106 га, валовий збір 4879,2 ц, середня врожайність 46,03 ц/га; - Ріпак озимий-347 га, валовий збір 15077,6 ц, середня врожайність 43,45 ц/га; - Ячмінь ярий-162 га, валовий збір 8250,6 ц, середня врожайність 50,93 ц/га.
ПП Загір`я здійснює реалізацію вирощеної власної сільськогосподарської продукції. Оплата поставленої продукції та придбаних товарів, послуг здійснюється в безготівковій формі.
Інформація про формування податкових зобов`язань та формування податкового кредиту відповідно до господарської діяльності відображена в щомісячних Податкових деклараціях з податку на додану вартість.
У ПП Загір`я станом на 1 вересня 2024 року середньорічна кількість найманих працівників становить 12 працівників -адмінперсонал, трактористи-машиністи та різноробочі, що підтверджено довідкою №10 від 11.09.2024 року. Посадові оклади визначено штатним розписом.
Після збору врожаю Ріпак врожаю 2024р., ПП «Загір`я» реалізував Ріпак покупцю ТОВ"Овал" (код ЄДРПОУ 32537732), в кількості 1507,760 тон на суму 32283449,01 грн. в тому числі ПДВ 14%, з яким заключено договір поставки від 19 липня 2024 року №36-ТР-2024-Р з додатковими угодами №1 від 20.07.2024року, №2 від 21.07.2024 року, №3 від 22.07.2024 року, №4 від 23.07.2024 року, та договір №38- ТР-2024-Р від 22 липня 2024 року з додатковими угодами №1 від 23.07.2024 року, №2 від 24.07.2024 року.
Відвантаження ріпаку згідно договору поставки від 19 липня 2024 року №36-ТР-2024-Р та отримана Довіренність № 37 від 19.07.2024 року та оформлено наступними видатковими та товаро-транспортними накладними:
-видаткова накладна №-000000002 від 20.07.2024 року на загальну суму 7201155,19 грн., в тому числі ПДВ 884352,39грн., де кількість продукції становить 337,4 тон., та товаро-транспортні накладні: -№1 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,56 тон;- №2 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,50 тон; - №3 від
20.07.2024 на кількість ріпаку 21,14 тон; - №4 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 19,42 тон; - №5 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 20,94 тон; - №6 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,10 тон; - №7 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,18 тон; - №8 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 20,78 тон; - №9 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 22,62 тон; - №10 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 19,38 тон; - №11 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 20,76 тон; - №12 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 20,44 тон; - №13 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,40 тон; - №14 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,10 тон; - №15 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 22,10 тон; -№16 від 20.07.2024 на кількість ріпаку 21,98 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №1 від 20.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- видаткова накладна №-000000003 від 21.07.2024 року на загальну суму 4591963,96 грн., в тому числі ПДВ 563925,40 грн., де кількість продукції становить 214,76 тон., та товаро-транспортні накладні: -№17 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 18,30 тон; - №18 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 21,58 тон; - №19 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 20,20 тон; - №20 від 21.07.2024 на кількість ріпаку
21.28тон; - №21 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 21,26 тон; - №22 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 22,74 тон; - №23 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 13,84 тон; - №24 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 21,38 тон; - №25 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 18,46 тон; - №26 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 21,82 тон; - №27 від 21.07.2024 на кількість ріпаку 13,9 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №2 від 21.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- видаткова накладна №-000000004 від 22.07.2024 року на загальну суму 6167752.28 грн., в тому числі ПДВ 757443,26 грн., де кількість продукції становить 290,58 тон., та товаро-транспортні накладні: -№28 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,64 тон; -№29 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 19,26 тон; - №30 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 20,10 тон; - №31 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,64 тон; - №32 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,42 тон; - №33 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 20,00 тон; - №34 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 18,32 тон; - №35 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,86 тон; - №36 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 20,74 тон; - №37 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,98 тон; - №38 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 20,20 тон; - №39 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 20,66 тон; - №40 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,48 тон; - №41 від 22.07.2024 на кількість ріпаку 21,28 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №3 від 22.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- видаткова накладна №-000000005 від 23.07.2024 року на загальну суму 3445919,59 грн., в тому числі ПДВ 423183,11 грн., де кількість продукції становить 161,54 тон., та товаро-транспортні накладні: - №42 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,00 тон; - №4 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 21,26 тон; - №44 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 13,28 тон; - №45 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 19,66 тон; - №46 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 19,52 тон; - №47 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 13,92 тон; - №48 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,16 тон; - №49 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 19,80 тон; - №50 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 13,94 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №5 від 23.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відвантаження ріпаку згідно договору поставки №38-ТР-2024-Р від 22 липня 2024 року та отримана довіреність №39 від 22.07.2024 року і оформлено наступними видатковими та товаро-транспортними накладними:
- видаткова накладна №-000000006 від 23.07.2024 року на загальну суму 3947781,63 грн., в тому числі ПДВ 484815,29 грн., де кількість продукції становить 182,54 тон., та товаро-транспортні накладні: -№51 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,40 тон; -№52 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,26 тон; -№53 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 14,08 тон; - №54 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,06 тон; -№55 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,02 тон; - №56 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 13,86 тон; - №57 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 19,70 тон; - №58 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,32 тон; - №59 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 13,70 тон; - №60 від 23.07.2024 на кількість ріпаку 20,14 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №4 від 23.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-видаткова накладна №-000000007 від 24.07.2024 року на загальну суму 6928876,36 грн., в тому числі ПДВ 850914,64 грн., де кількість продукції становить 320,94 тон. та товаро-транспортні накладні: - №61 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 18,26 тон; - №62 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 13,90 тон; - №63 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,44 тон; - №64 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 13,56 тон; - №65 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 18,02 тон; - №66 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,26 тон; - №67 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 13,40 тон; - №68 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,84 тон; - №69 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,84 тон; - №70 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 13,70 тон; - №71 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,94 тон; - №72 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,68 тон; - №73 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,88 тон; - №74 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,72 тон; - №75 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,88 тон; - №76 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 13,80 тон; - №77 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,56 тон; - №78 від 24.07.2024 на кількість ріпаку 19,16 тон. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №6 від 24.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оплату за ріпак за договорами поставки від 19 липня 2024 року №36-ТР-2024-Р та №38-ТР-2024-Р від 22 липня 2024 року_в сумі 24850047,60 грн. отримано за наступними платіжними документами: - платіжне доручення № 30948196 від 05.08.2024 року на суму 2600000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948202 від 06.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948208 від 07.08.2024 року на суму 1000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948206 від 07.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948214 від 08.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948219 від 08.08.2024 року на суму 1000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948220 від 09.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948223 від 09.08.2024 року на суму 1500000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948263 від 21.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 30948268 від 22.08.2024 року на суму 3000000,00 грн в тому числі пдв;
Інформація про формування податкових зобов`язань та податкового кредиту відповідно до господарської діяльності відображена в щомісячних податкових деклараціях з податку на додану вартість.
За результатами розгляду поданих документів, 19.09.2024 Відповідачем 1 надано Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами розгляду поданого повідомлення, 23.09.2024р. Позивач направив повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повідомлення №1, а саме: за вих. № 20/09 від 20.09.2024р. Позивачем надано додаткові документи та пояснення, якими підтверджується правомірність та достовірність проведених операцій та реальність здійснення господарських операцій по вирощуванню сільськогосподарських культур:
-Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» за вересень 2024 року;
-Оборотно-сальдову відомість по рахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» за вересень 2024 року;
-Статистичну звітність форма №21-заг «Звіт про реалізацію продукції сільського господарства» за січень-серпень 2024 року.
Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №11833231/41209752 від 27.09.2024 року, Відповідачів, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 20.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови в рішеннях визначено: - "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку", рядку в додатковій інформації (зазначити конкретні документи) - будь-якої інформації не вказано.
Не погоджуючись з такими діями відповідачів щодо відмови у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165) критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
-інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, відповідно до пунктів 4-7, 9, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 № 1245/34216 (далі - Порядок № 520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти прийманняпередачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Згідно з Додатку до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 10) у рішенні про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісія зобов`язана, зокрема, підкреслювати документи, які не надано платником податку для реєстрації податкової накладної.
При цьому, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Таким чином рішення комісії ДПС у Тернопільській області повинно відповідати критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії та не породжувати його неоднозначного трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок суду узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними, зокрема у постанові від 09.07.2019 року №140/2093/18 (ЄДРСРУ №82898502), в якій зазначається наступне: «...Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд..» а також у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18, у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, а тому відповідно до статті 242 КАС суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку у рішенні №11833231/41209752 від 27.09.2024 року підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 20.07.2024 року зазначено "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку", рядку в додатковій інформації (зазначити конкретні документи) -. При цьому не підкреслено жодних документів, які не були надані Позивачем для реєстрації такої накладної, чим не дотримано Додатку до Порядку № 520.
На виконання вимог Порядку № 520 та пропозицій викладених у квитанції від 09.08.2024, про зупинення реєстрації податкової накладної, Позивач надіслав контролюючому органу в електронному вигляді повідомлення № 1 від 11.09.2024 про подання пояснень та копій документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції згідно податкової накладної.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Проте, Відповідачем 1 не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б Позивачеві можливість реєстрації податкової накладної, а відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів.
Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №11833231/41209752 від 27.09.2024 року, Відповідачів, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 20.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За змістом частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Частиною другою статті 9 Закону № 996-XIV передбачені обов`язкові реквізити, які мають містити первинні та зведені облікові документи.
Згідно пункт 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Пункт 198.1 статті 198 ПК України визначено Право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: - придбання або виготовлення товарів та послуг; - придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); - отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; - ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію.
Пункт 198.2 статті 198 ПК України визначає, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Договір між ПП "ЗАГІР`Я" та ТзОВ «ОВАЛ» (код 32537732), а також первинні документи відповідають положенням законодавства та містять всі обов`язкові реквізити первинного документу, які передбачені статтею 9 Закону № 996-XIV, а тому зазначені документи мають юридичну силу та підтверджують реальний рух активів, зміну зобов`язань та капіталу позивача, що підтверджується позицією Верховного Суду у постанові від 23.07.2020 у справі № 826/6806/17.
Підставами виникнення цивільних прав і обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (п.1 ч.2 ст.11 ЦК України).
Відповідно до абзацу другого ч.3 ст.6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Відповідно до ст. 509 ЦК України - зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має грунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Відповідно до ст. 526 ЦК України - зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Положення статті 204 ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 2 383/2010 (провадження № 14-308цс18) /http://reyestr.court.gov.ua/Review/78011437/ зроблено висновок, що стаття 204 ЦК України закріплює ПРЕЗУМПЦІЮ ПРАВОМІРНОСТІ ПРАВОЧИНУ. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.
Відповідачем не надано доказів, що первинні документи, складені у межах спірної господарської операції, не відповідають вимогам статті 9 Закону № 996-ХIV.
Пунктом 69 мотивувальної частини постанови від 10.03.2020 у справі № 826/12108/18 Верховний Суд роз`яснив, що «відповідачем та третьою особою у справі помилково ототожнені підстави відмови в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до них із порядком прийняття рішень комісією як способом реалізації владних управлінських функцій».
Отже, на думку Верховного Суду, порядок прийняття рішень і підстави для його прийняття є самостійними правовими інструментами, які не можна ототожнювати і підміняти одне одним.
Відповідно, пункт 20.2 статті 20 Податкового кодексу України надає Мінфіну виключно повноваження щодо порядку прийняття рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних, але не наділяє його компетенцією щодо встановлення підстав для прийняття таких рішень.
Зокрема, пунктом 20.2 статті 20 ПКУ закріплено, що виключно Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, тобто Мінфін, приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, в той час як пунктом 201.16 статті 201 ПКУ Верховна Рада України визначила, що реєстрація податкової накладної може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вже згаданою постановою від 10.03.2020 у справі № 826/12108/18 Верховний Суд прийшов до правової позиції відповідно до якої - Постанова КМУ від 21.02.2018 № 117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» - не відповідає Конституції України.
На заміну цього неконституційного нормативного акту, 11.12.2019 під № 1165 Кабінет Міністрів України прийняв постанову, якою затвердив новий «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який як вбачається із пункту 1 його загальної частини визначає виключно механізм зупинення реєстрації податкової накладної та процедурні засади діяльності комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної, а не самі підстави відмови в реєстрації податкової накладної, як цього вимагає пункт 201.16 статті 201 ПКУ.
За наведеного, враховуючи роз`яснення Верховного Суду у справі № 826/12108/18, що були висловлені ним в постанові від 10.03.2020, станом на 01.07.2020 на законодавчому рівні підстав, з яких комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної і могла б відмовити в реєстрації податкової накладної, Кабінетом Міністрів України, у відповідності до повноважень, наданих пункт 201.16 статті 201 ПКУ - взагалі не визначено.
Разом із цим, 30.07.2019 у справі № 320/6312/18 Верховний Суд прийшов до правового висновку, що «загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності».
Суд врахувавши, що визначення цих підстав пунктом 201.16 статті 201 ПКУ Верховна Рада України доручила безпосередньо Кабінету Міністрів України, а розроблений КМУ 11.12.2020 під № 1165 Порядок визначає виключно механізм зупинення реєстрації податкової накладної та процедурні засади діяльності комісії, тобто враховуючи, що підстави зупинення реєстрації податкових накладних в ньому не визначені, - 27.09.2024 у комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної ПП " ЗАГІР`Я" були відсутні юридичні підстави для прийняття рішення №11833231/41209752 від 27.09.2024 року.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України (надалі - Відповідач 2) зареєструвати податкову накладну №1 від 20.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних в день її направлення.
У відповідності до п.28 Порядку №117, за яким податкова накладна/ розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Таким чином, порушене право Позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати зазначені податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Оскільки суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю, сплачений судовий збір підлягає до відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень, у відповідності до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11833231/41209752 від 27.09.2024 року, якими відмовлено ПП "ЗАГІР`Я" у реєстрації податкової накладної №1 від 20.07.2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 20.07.2024 року подану ПП "ЗАГІР`Я", днем її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України в користь ПП "ЗАГІР`Я" судовий збір в сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області в користь ПП "ЗАГІР`Я" судовий збір в сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 15 січня 2025 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Приватне підприємство "Загір`я" (місцезнаходження/місце проживання: с. Загір`я,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,47211 код ЄДРПОУ/РНОКПП 41209752);
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).
- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ 43005393).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124468159 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні