Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
16 січня 2025 року Справа № 520/31693/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "МК М`ясний" (вул. Підлісна, буд. 2,м. Богодухів, Харківська область,62103, код ЄДРОПУ 40936772) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30,м. Харків ,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 44131658) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- Визнати протиправним та скасувати рішення відмову у врахуванні повідомлення «про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ТОВ «МК М`ясний» (код ЄДРПОУ 40936772) від 20 вересня 2024 № 2876/6/35-00-04-03-22.
- Зобов`язати Північне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44 131658) прийняти нове рішення, яким застосувати до ТОВ «МК М`ясний» положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу та підтвердити право на збереження витрат, податкового кредиту з податку на додану вартість, без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість введення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку за період з 2019 по 04.05.2024 року, та не проведення контролюючим органом перевірок за період з 2019 по 04.05.2024 року, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
- Стягнути з Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44 131658) на користь ТОВ «МК М`ясний» (код ЄДРПОУ 40936772) сплачений при поданні цієї позовної заяви судовий збір.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.
Відповідач надав до суду відзив, з позовними вимогами не погоджується, просить відмовити в задоволені позовних вимог.
Таким чином суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.
09 вересня 2024 року за вихідним номером №777 Товариство з обмеженою відповідальністю «МК М`ЯСНИЙ» направив до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомлення про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів.
В повідомлені було зазначено, що будівлі за адресою: м. Харків, вул. Хотомлянська, 26-А зберігалась вся документація бухгалтерського та податкового обліку за період з 01.01.2019 по 04.05.2024 року, яка була повністю знищена (втрачена).
ДПС також було повідомлено, що відновити бухгалтерський облік та програму 1С за період з 2019 по травень 2024 року неможливо, так як повністю знищено сервісне обладнання.
У зв`язку із зазначеним ТОМ «МК М`ясний» просило ДПС підтвердити його право на збереження витрат, податкового кредиту з податку на додану вартість, без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість введення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, та не проведення контролюючим органом перевірок за період з 2019 по 04.05.2024 року.
На зазначене повідомлення, ТОВ «МК М`ясний» отримав рішення відмову у врахуванні повідомлення «про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» від 20 вересня 2024 № 2876/6/35-00-04-03-22.
В такому рішенні контролюючий орган повідомив Позивачу, що йому відмовлено у врахуванні повідомлення «про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» відповідно до п. 69.28 підрозділу ХХ ПК України.
Не погодившись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.
Підпунктом 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст. 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
З аналізу викладених положень ПК України вбачається, що Податковий кодекс містить положення, за якими підставами звернення платника податків до податкового органу з приводу застосування підпункту 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ є:
1) втрата первинних документів (знищення чи зіпсуття) за умови провадження діяльності платника податків на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України;
2) знаходження первинних документів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією рф проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введено воєнний стан, який не скасований і на теперішній час.
06 грудня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією" згідно із якою, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року №309 затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Відмовляючи позивачу в застосуванні до нього положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу, відповідач, серед іншого, виходив з того, що територія Харківської міської громади не входить до переліку громад, на яких ведуться активні бойові дії.
Суд зазначає, що із наданих до матеріалів справи документів слідує, що місцем провадження господарської діяльності позивача є місто Харків, яке на час виникнення спірних відносин та на час розгляду справи віднесено до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Переліку, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022р. № 75 (із змінами), а після втрати ним чинності - на підставі Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року №309.
Податковим кодексом визначена лише єдина підстава для відмови у застосуванні п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу, а саме, коли втрата документів не була спричинена бойовими діями, яка жодним чином не була доведена ПМУ ДПС у оскаржуваному Рішенні-відмові.
Тобто з наведеної норми вбачається, що може бути дві окремі підстави для неможливості пред`явлення первинних документів. Водночас наявність Переліку територій є необхідною умовою для можливості застосування другої підстави, а саме у разі неможливості вивезення первинних документів.
Отже, таким Переліком можна підтвердити, що наразі немає фактичного доступу та вільного пересування по таких територіям.
Разом з цим, для підтвердження факту втрати документів такий Перелік не є обов`язковим, що у тому числі підтверджується відсутністю згадування про нього під час опису процедури повідомлення про втрату.
Такий підхід є повністю раціональним, адже, Перелік може бути застосовним для підтвердження неможливості знаходження на території, де знаходяться первинні документи, у той час як втрата документів не може ґрунтуватися на вказаному Переліку.
Тому, податкове законодавство й не потребує використання Переліку для підтвердження втрати документів, які були знищені через агресію російської федерації.
Крім того, п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу не містить жодних виключень та зауважень з приводу того, в якому розділі Переліку потрібно, щоб були зазначені території для можливості застосування таких положень Податкового кодексу.
З огляду на це, Відповідач протиправно тлумачив положення п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу внаслідок чого прийняв протиправне Рішення-відмову.
Позивачем надано підтверджуючі докази, а саме акт про пожежу на підприємстві, внаслідок ракетного обстрілу військами рф, витяг з єдиного реєстру досудових розслідувань, які підтверджують вчинення ракетного обстрілу по території підприємства, постанову СБУ, про визнання позивача (юридичної особи) потерпілим та індивідуальний сертифікат Харківської торгово-промислової палати на ім`я позивача про форс-мажорні обставини, які виникли внаслідок ракетного обстрілу.
Таким чином суд доходить висновку, що позивачем підтверджено факт того, що внаслідок бойових дій підприємство зазнало руйнувань, а отже має право на застосування положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу.
Однак, щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким застосувати до позивача положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу, суд зазначає, що така вимога не підлягає задоволенню, оскільки це є дискреційними повноваженнями відповідача. Суд не може підміняти орган державної влади.
Тому задля належного захисту прав позивача, суд вважає за можливе зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача про застосування до нього положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу, з урахуванням висновків суду в цій справі.
З огляду на вищевказане, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "МК М`ясний" (вул. Підлісна, буд. 2,м. Богодухів, Харківська область,62103, код ЄДРОПУ 40936772) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30,м. Харків ,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 44131658) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення відмову у врахуванні повідомлення «про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ТОВ «МК М`ясний» (код ЄДРПОУ 40936772) від 20 вересня 2024 № 2876/6/35-00-04-03-22.
Зобов`язати Північне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44 131658) повторно розглянути заяву ТОВ «МК М`ясний», щодо застосування до нього положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу та підтвердження права на збереження витрат, податкового кредиту з податку на додану вартість, без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість введення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку за період з 2019 по 04.05.2024 року, та не проведення контролюючим органом перевірок за період з 2019 по 04.05.2024 року, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Відмовити в задоволені інших вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30,м. Харків ,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 44131658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МК М`ясний" (вул. Підлісна, буд. 2,м. Богодухів, Харківська область,62103, код ЄДРОПУ 40936772) сплачений судовий збір в сумі 3028 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень).
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124468328 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні