П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/22548/24
Перша інстанція: суддя Білостоцький О.В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання противними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
17 липня 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних «Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 06.06.2024 року №11190716/34169491, №11190717/34169491 та №11190718/34169491;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні: №4 від 03.05.2024 року, №8 від 10.05.2024 року та №11 від 12.05.2024 року, які подані для реєстрації ТОВ «Гарант плюс сервіс», датою їх подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у процесі проведення позивачем господарської діяльності складено податкові накладні та направлено їх на реєстрацію до податкового органу, однак, реєстрація зупинена податковим органом з підстав відповідності п.1 критеріям ризиковості. Позивачем направлено на адресу податкового органу додаткові документи, однак незважаючи на надання ним копій первинних документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по зазначеним податковим накладним, податковим органом ухвалено рішення про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до відзиву ГУ ДПС в Одеській області, відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що реєстрація податкових накладних не здійснена, так як на розгляд комісії були надані документи, які складені з порушенням вимог законодавства.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року позовну заяву ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано не всі документи, передбачені у п.5 Порядку № 520, який до того ж містить орієнтовний перелік підтверджуючих документів. Крім того, апелянт стверджує, що саме через ненадання платником податків копій документів, які документально підтверджують реальність господарської операції, контролюючим органом прийнято правомірне рішення.
Позивач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 34169491.
Основним видом економічної діяльності товариства є 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки.
Товариство має ліцензію серії АВ №592052, видану Міністерством внутрішніх справ України, на надання послуг з охорони власності та громадян.
При здійсненні господарської діяльності, між товариством з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» (як виконавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю «МЄРУ-ТРАНС» (як агентом) (далі сторони) укладено договір про надання послуг від 04.12.2023 року (далі договір), згідно п.1.1 предметом якого є взаємовідносини сторін щодо надання послуг з морської безпеки конвенційним суднам, судновласникам (фрахтователям), з якими агент уклав договір (угоду) на обслуговування, у зв`язку з чим виконавець надає послуги щодо виставлення посту охорони на борту суден на час їхнього перебування у причалів, а агент як представник судновласника (фрахтователя), приймає на себе обов`язки зі сплати рахунків виконавця за надані послуги згідно встановленим тарифам.
Згідно п.п.2.1.3 п.2.1 договору виконавець зобов`язується надавати агенту в 2-х примірниках акт виконаних робіт та рахунок на сплату не пізніше 2-х робочих днів після відходу судна за виключенням вихідних та святкових днів. Датою отримання рахунку вважається відмітка агента на рахунку виконавця.
Відповідно до п.3.1 договору вартість послуг становить 19 доларів США на годину з ПДВ.
За п.3.2 договору оплата послуг з охорони здійснюється в національній валюті України на розрахунковий рахунок виконавця згідно офіційного курсу НБУ на дату виставлення рахунку.
Згідно п.3.4 договору агент здійснює розрахунок в виконавцем у безготівковій формі на протязі 5-ти банківських днів з моменту виставлення рахунку.
На підтвердження виконання умов договору від 04.12.2023 року позивачем надано до суду повідомлення про закінчення надання послуг з охорони за №9149732, рахунок на оплату №46 від 03.05.2024 року на суму 489 002,23 грн з ПДВ та акт надання послуг №46 від 03.05.2024 року (послуги з морської безпеки конвенційним судам m/v MIRAL 651 години) на суму 489 002,23 грн з ПДВ, а також повідомлення про закінчення надання послуг з охорони за №9154505, рахунок на оплату №49 від 10.05.2024 року на суму 296 084,77 грн з ПДВ та акт надання послуг №49 від 10.05.2024 року (послуги з морської безпеки конвенційним судам m/v SPLIT 394 години) на суму 296 084,77 грн з ПДВ.
Крім того, при здійсненні господарської діяльності, між товариством з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» (як виконавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю «МЕТІНВЕСТ-ШІППІНГ» (як агентом) (далі сторони) укладено договір про надання послуг №23/11 від 23.02.2024 року (далі договір №23/11), згідно п.1.1 предметом якого є взаємовідносини сторін щодо надання послуг з морської безпеки конвенційним суднам, судновласникам (фрахтувальникам), з якими агент уклав договір (угоду) на обслуговування, у зв`язку з чим виконавець надає послуги щодо виставлення посту охорони на борту суден на час їхнього перебування у причалів, а агент як представник судновласника (фрахтувальника), приймає на себе обов`язки зі сплати рахунків виконавця за надані послуги згідно встановленим тарифам.
Згідно пп. 2.1.3 п.2.1 договору №23/11 виконавець зобов`язується надавати агенту в 2-х примірниках акт виконаних робіт та рахунок на сплату не пізніше 2-х робочих днів після відходу судна, але не пізніше 3-го числа календарного місяця наступного за місяцем надання послуг, за виключенням вихідних та святкових днів. Датою отримання рахунку вважається відмітка агента на рахунку виконавця.
Відповідно до п.3.1 договору №23/11 вартість послуг становить 687,50 грн. на годину з ПДВ.
За п.3.2 договору №23/11 оплата послуг з охорони здійснюється в національній валюті України на розрахунковий рахунок виконавця.
Згідно п.3.4 договору №23/11 агент здійснює розрахунок в виконавцем у безготівковій формі протягом 20-ти календарних днів від дати надання послуг на підставі рахунку, оформленого згідно з підписаним з 2-х сторін актом виконаних робіт.
На підтвердження виконання умов договору №23/11 позивачем надано до суду повідомлення про закінчення надання послуг з охорони за №8900684, рахунок на оплату №53 від 12.05.2024 року на суму 56 925,00 грн з ПДВ та акт надання послуг №53 від 12.05.2024 року (послуги з морської безпеки конвенційним судам m/v MICHEL 69 години) на суму 56 925,00 грн з ПДВ.
За фактом першої події, а саме надання відповідних послуг, позивач виписав та подав на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:
№4 від 03.05.2024 року на суму 489 002,23 грн з ПДВ;
№8 від 10.05.2024 року на суму 296 084,77 грн з ПДВ;
№11 від 12.05.2024 року на суму 56 925,00 грн з ПДВ.
Вищезазначені податкові накладні згідно квитанцій були доставлені до Державної податкової служби України, але їх реєстрацію було зупинено з посиланням на положення п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України. У квитанціях зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 84.24, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, з огляду на що запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на зазначене, товариством засобами електронного сервісу М.E.DOC були направлені до Головного управління ДПС в Одеській області наступні повідомлення:
1) повідомлення №1 від 03.06.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відносно ПН №4 від 03.05.2024 року;
2) повідомлення №2 від 03.06.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відносно ПН №8 від 10.05.2024 року;
3) повідомлення №3 від 03.06.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відносно ПН №11 від 12.05.2024 року.
До вищезазначених повідомлень надавались додаткові письмові пояснення стосовно господарської діяльності товариства, в яких зазначалось, що ТОВ «Гарант плюс сервіс» представлений на ринку у сфері охоронної діяльності з 2006 року. Ліцензія на право зайняття охоронною діяльністю - безстрокова. Підприємство має великий досвід реалізації заходів з охорони, що впроваджуються на суднах та в портових засобах шляхом виконання функцій вочманської охорони в портах України. Крім того, щодо вищевказаних господарських операцій зазначено, що контрагенти позивача за вищевказаними Договорами придбали послуги з морської безпеки конвенційним суднам, а на підставі «notice» (повідомлень) були виписані акти виконаних робіт, які й стали підставами виписки спірних податкових накладних.
Також позивачем на підтвердження здійснення господарської діяльності надавався примірник договору про надання послуг, укладеного з ДП «Адміністрація морських портів України», щодо встановлення поста морської безпеки на борту конвенційного судна та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) до нього, звіт про фактично надані послуги суднам у травні 2024 року та акти наданих послуг відповідно до звіту, а також відомості про нарахування заробітної плати застрахованим особам на підтвердження наявності у товариства трудового ресурсу.
Однак, рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11190716/34169491 від 06.06.2024 року, №11190718/34169491 від 06.06.2024 року та №11190717/34169491 від 06.06.2024 року позивачу відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У додатковій інформації зазначено, що такими документами є первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфікації, накладні.
Вважаючи вищевказані рішення протиправними і необґрунтованими, позивач надіслав скарги до Державної податкової служби України.
Водночас, Державна податкова служба України залишила скарги підприємства без розгляду, а рішення Головного управління ДПС в Одеській області без змін. Не погоджуючись з відмовою у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом в оскаржуваних рішеннях викладена загальна правова норма, без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. Оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, фактичною підставою для такого зупинення став п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості визначені Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є сукупна наявність таких обставин: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520 у редакції від 08.03.2023 року), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.
Також колегія суддів зауважує, що п. 9 Порядку № 520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції на підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 року, яким змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Відповідно до абз.6 п.9 Порядку № 520 платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Згідно з абз.9 п.9 Порядку № 520 якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, з 08.03.2023 року контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, яких не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК. Також передбачена відповідальність платника податків у разі невиконання зазначених вимог комісії у формі відмови у реєстрації ПН/РК.
Однак, контролюючий орган, за наявної необхідності та можливості конкретизації переліку документів та зазначення відповідних мотивів зупинення реєстрації податкової накладної, не виконав покладений обов`язок, оскільки не витребував додаткових документів, виходячи з конкретних господарських операцій та аналізу наданих документів, що виключало можливість позивача належно відреагувати на вимогу суб`єкта владних повноважень .
В той же час, позивачем під час процедури реєстрації податкових накладних надавались контролюючому органу письмові пояснення стосовно господарської діяльності товариства, в яких зазначалось, що ТОВ «Гарант плюс сервіс» представлений на ринку у сфері охоронної діяльності з 2006 року. Ліцензія на право зайняття охоронною діяльністю - безстрокова. Підприємство має великий досвід реалізації заходів з охорони, що впроваджуються на суднах та в портових засобах шляхом виконання функцій вочманської охорони в портах України. Крім того, щодо вищевказаних господарських операцій зазначено, що контрагенти позивача за вищевказаними Договорами придбали послуги з морської безпеки конвенційним суднам, а на підставі «notice» (повідомлень) були виписані акти виконаних робіт, які й стали підставами виписки спірних податкових накладних.
Також позивачем на підтвердження здійснення господарської діяльності надавався примірник договору про надання послуг, укладеного з ДП «Адміністрація морських портів України», щодо встановлення поста морської безпеки на борту конвенційного судна та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) до нього, звіт про фактично надані послуги суднам у травні 2024 року та акти наданих послуг відповідно до звіту, а також відомості про нарахування заробітної плати застрахованим особам на підтвердження наявності у товариства трудового ресурсу.
На переконання колегії суддів, зазначені пояснення та надані під час процедури реєстрації податкових накладних документи у своїй сукупності є достатніми для здійснення її реєстрації.
Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, податковий орган прийняв спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
При цьому, під час розгляду даної справи у судах, контролюючий орган зазначив, що ліцензія № 592052 Серія АВ з приводу надання послуг з охорони власності та громадян є сумнівною та ймовірно складена з порушенням законодавства, оскільки дата прийняття рішення про видачу ліцензії вказана пізніше ніж 2 місяці від дати початку строку дії зазначеної ліцензії.
В той же час, Головним управлінням ДПС в Одеській області було направлено запит до Міністерства внутрішніх справ України з проханням надати інформацію щодо наявності ліцензії № 592052 серії АВ про надання послуг з охорони власності та громадян ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 34169491) та у разі справжності даного документу зазначити дату відносно видачі ліцензії, строку дії ліцензії та дати прийняття рішення про видачу ліцензії.
З відповіді вбачається, що ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» має дійсну ліцензію з охорони власності та громадян. Крім того, оскільки товариство змінило своє місцезнаходження, згідно наказу Міністерства внутрішніх справ України від 03.11.2010 № 529 ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» переоформлено ліцензію від 06.05.2006 серії АВ № 079741 на право надання послуг, пов`язаних з охороною державної та іншої власності, на новий бланк ліцензії серії АВ № 540734 та визначено, що строк її дії до 06.05.2011. У подальшому наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13.07.2011 № 423 ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» на підставі поданих 21.04.2011 суб`єктом господарювання документів видано ліцензію серії АВ № 592052 на надання послуг з охорони власності та громадян, з правом здійснювати охоронну діяльність починаючи з 06.05.2011 року та вказана ліцензія є чинною
Отже, виявлені суперечності в датах обумовлені повторним отримання ліцензії та не впливають на реєстрацію спірних податкових накладних. Також Міністерства внутрішніх справ України підтвердило чинність ліцензії позивача.
Крім того, аналізуючи наведені доводи, колегія суддів зауважує, що відповідачем не наведено, яким чином виявлені недоліки впливають на неможливість реєстрації поданих податкових накладних за наявних інших первинних документів, які відповідають вимогам щодо сутті та змісту.
Окремим доводом апелянт зазначив, що ТОВ «ГАРАНТ ПЛЮС СЕРВІС» 02.01.2024 року подано таблицю даних платника податку із кодом УКТЗЕД/ДКПП 84.24 як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється, однак, за результатами розгляду Комісією 04.01.2024 року прийнято рішення № 10316129/34169491 про неврахування таблиці даних платника податку з підстав недостатньої кількості трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської діяльності (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для провадження господарської діяльності).
В аспекті наведеного доводу, колегія суддів зауважує, що неврахування таблиці даних платника податку із кодом УКТЗЕД/ДКПП є підставою для здійснення контролю за операцією по поданій податковій накладній, а не безумовною підставою для відмови у її реєстрації. Тому посилання відповідача на факт неврахування таблиці не доводить правомірність прийнятих рішень про відмов у реєстрації податкових накладних.
В аспекті зазначених обставин колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших, наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Враховуючи зібрані документи, колегія суддів вважає їх достатніми для здійснення реєстрації спірних накладних.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 31 липня 2024 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя:К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124470350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні