Рішення
від 16.01.2025 по справі 465/230/25
ФРАНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 465/230/25

Провадження 2-о/465/126/25

РІШЕННЯ

Іменем України

16.01.2025 Франківський районний суд м. Львова в складі:

головуючого-судді Рудакова Д. І.

з участю секретаря судового засідання Пони Ю. Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , за участі заінтересованої особи Франківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у місті Львові про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України,-

В С Т А Н О В И В :

13.01.2025 заявниця звернулася до суду із вказаною заявою, у якій просить встановити факт про те що, ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Кальміуське, Донецької області, Україна (тимчасово окупована території України) народилася дитина жіночої статі ОСОБА_2 , матір`ю якої є ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянка України, яка не перебуває у зареєстрованому шлюбі.

Заяву обґрунтовують тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 , вона, заявниця, народила дитину дівчинку на ім`я ОСОБА_2 , прізвище якої, згідно законів окупаційної влади записали як ОСОБА_3 , в м. Кальміуське, Донецької області, у шлюбі заявниця не перебувала та не перебуває, що підтверджується відповіддю з Франківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові від 10.01.2025. Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, місто Кальміуське є окупованою територією з 07.04.2014, і в цьому випадку підставою для реєстрації народження дитини є встановлення в судовому порядку факту її народження. Заявниці було видано свідоцтво про народження дитини на тимчасово окупованій території України, але відповідно до законодавства України воно є недійсним. Таким чином, вона позбавлена можливості зареєструвати народження дитини відповідно до законодавства України компетентним державним органом та отримати свідоцтво про народження дитини відповідного зразка. Враховуючи наведене, просить заяву задовольнити.

Ухвалою Франківського районного суду м. Львова від 13.01.2025, відкрито провадження у справі та призначено судове засідання в порядку окремого провадження.

Заявниця в судове засідання не з`явилася, подала до суду заяву про розгляд справи за її відсутності, заяву просила задовольнити.

Представник заінтересованої особи Франківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у місті Львові в судове засідання не з`явився, скерував на адресу суду заяву, у якій просить розгляд заяви проводити у їхній відсутності, заперечень щодо задоволення заяви не мають. Крім цього, повідомляють про відсутність актового запису про шлюб на прізвище ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Згідно з ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Оскільки учасники процесу в судове засідання не з`явилися, фіксування судового процесу 16.01.2024 за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, розглянувши заяву та додані матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, дійшов наступного висновку.

Статтею 317 ЦПК України, передбачено, що заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника.

Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Як вбачається з матеріалів справи, заявниця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта громадянина України, документ № НОМЕР_1 дата видачі 08.02.2016 (аркуш справи 4-5).

Суд встановив, що 29.06.2024 окупаційною владою, видано російською мовою «Медицинское свидетельство о рождении», відповідно до якого ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , мати, яка не перебуває у зареєстрованому шлюбі, народила дитину жіночої статі у в ГБУ ДНР «ДРПЦ им. проф. В.К. Чайки» г. Донецка, як недоношену дитину на 33 тижні вагітності (аркуш справи 9).

Згідно з копії свідоцтва про народження оформленого російською мовою Серії НОМЕР_2 від 19.07.2024, вбачається, що заявниця ОСОБА_1 , громадянка Російської Федерації є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьком записаний ОСОБА_4 громадянин Російської Федерації, виданого «отделом ЗАГС Старобешенського районного управления юстиции Министерства юстиции донецкой Народной Республики» (аркуш справи 7-8).

Відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 02.20.2020 №1330-5000327693, ОСОБА_1 взята на облік як внутрішньо переміщена особа, фактичне місце проживання/перебування якої: АДРЕСА_1 (аркуш справи 12).

Відомості про перебування заявниці в шлюбі відсутні, що вбачається із відповіді Франківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у місті Львові від 15.01.2025.

На сьогоднішній час свідоцтво про народження видане на тимчасово окупованій території, не є підставою для реєстрації народження на території України, оскільки жодних правових наслідків на території України не створює, але вказує на юридичний факт народження дитини жіночої статі.

Як вбачається із Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309, вся територія Кальміуського району Донецької області входить до територій, які тимчасово окуповані Російською Федерацією.

Згідно з ч. 1 статті 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», передбачено, що у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження.

Згідно з ст. 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Пунктом 2 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Міністерства юстиції України № 52/2 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації народження, зокрема є медичне свідоцтво про народження.

Отримати свідоцтво про народження у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки, факт народження відбувся на тимчасово окупованій території України.

Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини вбачається, що для людей, які проживають на окупованій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим [ЄСПЛ]. Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать» (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001, §96). При цьому, за логікою цього рішення, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001, §92). Спираючись на сформульований у цій справі підхід, ЄСПЛ у справі «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» наголосив, що «першочерговим завданням для прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони [тобто є окупованою]» (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016, §142).

Суд вважає за можливе застосувати названі загальні принципи сформульовані в рішеннях Європейського суду з прав людини, в контексті оцінки документів про народження особи, виданих закладами, що знаходяться на окупованій території, як доказів, оскільки суд розуміє, що можливості збору доказів народження особи на окупованій території можуть бути істотно обмеженими, у той час як встановлення цього факту має істотне значення для реалізації цілої низки прав людини, включаючи право на повагу до приватного та сімейного життя.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом, будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Статтею 7 Закону України «Про громадянство України»,передбачено, що особа, батьки якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.

Особа, яка має право на набуття громадянства України за народженням, є громадянином України з моменту народження.

Згідно з ст. 144 СК України, батьки зобов`язані невідкладно, але не пізніше одного місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», якщо державна реєстрація народження дитини проводиться за місцем проживання батьків чи одного з них, то за їх бажанням місцем народження дитини в актовому записі про народження може бути визначене фактичне місце її народження або місце проживання батьків чи одного з них. Державна реєстрація народження дитини проводиться не пізніше одного місяця з дня її народження, а у разі народження дитини мертвою - не пізніше трьох днів. Підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я документ, що підтверджує факт народження, видає заклад охорони здоров`я, який проводив огляд матері та дитини. У разі якщо заклад охорони здоров`я не проводив огляд матері та дитини, документ, що підтверджує факт народження, видає медична консультаційна комісія в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.

Зважаючи на викладене, оцінюючи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що факт, про встановлення якого просить заявниця, знайшов своє підтвердження під час судового розгляду.

Відповідно до Конвенції про права дитини від 20.11.1989, ратифікованою постановою ВРУ № 789-ХП від 27.02.1991, дитина має бути зареєстрована одразу після народження і з моменту народження має право на ім`я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх піклування. Держави учасниці забезпечують здійснення цих прав згідно з їх національним законодавством та виконання їх зобов`язань за відповідними міжнародними документами у цій галузі, зокрема, у випадку, коли б інакше дитина не мала громадянства.

Згідно з абз. 2 п. 18 постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не замінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.

07 травня 2022 року набрав чинності Закон України від 21 квітня 2022 року № 2217-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України», яким, зокрема, внесено зміни до частини третьої статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України». Відповідно до внесених змін будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану.

Відповідно до ст. 18 ЦПК України, рішення про встановлення факту, що має юридичне значення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для органів, які реєструють такі факти або оформлюють права, що виникають у зв`язку із встановленим судом фактом. У разі встановлення у судовому порядку факту реєстрації акту громадянського стану орган державної реєстрації актів громадянського стану провадить відповідний запис на підставі рішення суду.

Факт народження заявницею дитини підтверджений медичною документацією, яка приймається судом, як доказ.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про задоволення заяви про встановлення факту народження дитини, тому що законом не передбачено іншого порядку встановлення цього факту, що надасть можливість отримати заявниці свідоцтво про народження її дитини, виданого державним органом України.

Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.

Відповідно до вимог п. 8 ч. 1 ст. 430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України.

Оскільки дитина, народжена жінкою, яка не перебуває у шлюбі, запис про батька дитини необхідно провести відповідно до ч. 1 ст. 135 СК України.

На підставі наведеного, керуючисьстаттями 12,81,315,317,354,355, 430 ЦПК України, Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»,Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», суд, -

У Х В А Л И В :

Заяву ОСОБА_1 - задовольнити.

Встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Кальміуське, Донецької області, Україна дитини жіночої статі на ім`я ОСОБА_2 , мати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянство Україна.

Відомості про батька в актовий запис про народження внести відповідно до приписів ч. 1 ст. 135 СК України.

Рішення підлягає до негайного виконання.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Львівського апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги.

Оскарження даного рішення не зупиняє його виконання.

Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 ).

Заінтересована особа: Франківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у місті Львові (ЄДРПОУ: 33286125, 79013, юридична адреса: м.Львів, вул.Г. Чупринки, 29).

Повний текст рішення складено 16.01.2025.

Суддя Д. І. Рудаков

СудФранківський районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення16.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124477116
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —465/230/25

Рішення від 16.01.2025

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Рудаков Д. І.

Ухвала від 13.01.2025

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Рудаков Д. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні