Рішення
від 17.01.2025 по справі 905/1442/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.01.2025р. Справа №905/1442/24

Господарський суд Донецької області, у складі судді Демідової П.В., розглянувши матеріали справи №905/1442/24

за позовом: Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях, м.Харків,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси», м.Вінниця,

про стягнення заборгованості в розмірі 98 709,29грн, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях, звернувся до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» про стягнення заборгованості в розмірі 98 709,29грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на порушення відповідачем обов`язків за договором оренди від 09.01.2022 №888/2022 (зі змінами та доповненнями), в частині перерахування орендної плати в період дії договору, у зв`язку з чим виникла заборгованість в розмірі 98 709,29грн.

Господарський суд ухвалою від 18.11.2024 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №905/1442/24; визначив розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

На підставі приписів ч.2 ст.120 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд повідомляє учасників справи про вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язкова.

Частиною 3 та 4 статті 120 ГПК України передбачено, що повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень і ухвала про вчинення відповідної процесуальної дії повинна бути вручена завчасно, з таким розрахунком, щоб особи мали достатньо часу, але не менше ніж п`ять днів для вчинення відповідної процесуальної дії.

Згідно з п.2 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.

Ухвала суду про відкриття провадження у справі направлена сторонам до електронних кабінетів, та, згідно довідок, сформованих у системі «Діловодство спеціалізованого суду» ухвала доставлена сторонам 18.11.2024.

02.12.2024 від відповідача через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі посилаючись на те, що він втратив можливість користуватись приміщенням через повномасштабне вторгнення військами російської федерації на територію України, що підтверджується сертифікатом торгово-промислової палати № 1400-24-1780 від 25.09.2024 щодо форс-мажорних обставин, наявністю території, на якій розміщено орендоване приміщення, у зоні бойових дій з 24.02.2022 до теперішнього часу, переміщенням підприємства відповідача на безпечні території, та відповідно до положень ч.6. ст.762 ЦК України звільнений від сплати орендної плати. Крім того, відповідач зауважує, що позивач недоречно посилається на підпункт 11 п.1 постанови КМУ №634 від 27.05.2022, оскільки такого пункту не існує.

09.12.2024 від позивача через підсистему «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив, в якій він не погоджується з доводами відповідача, викладеними у відзиві, з огляду на те, що: регіональним відділенням забезпечено нарахування орендної плати згідно з умовами договору оренди від 09.01.2002 № 888/2002 та вимогами Постанови № 634 за період з 24.02.2022 по 31.12.2022 орендаря звільнено від орендної плати, за період з 01.01.2023 по 07.05.2024 забезпечено нарахування орендної плати в розмірі 100% орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації), з 08.05.2024 забезпечено нарахування орендної плати у розмірі 50 відсотків орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації); враховуючи сертифікат Донецької торгово-промислової палати №1400-24-1780 про форс-мажорні обставини виданий відповідачу, відповідно до вимог ч.1 ст.617 Цивільного кодексу України, позивачем скасовано пеню у сумі 13659,77грн; у чинному законодавстві відсутній порядок скасування орендної плати на підставі ч.6 ст.762 ЦК України, проте, обставини, за які не відповідає орендар може бути встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили.

Згідно з положеннями ст.248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до ч.2 ст.252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Частинною третьою статті 252 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що якщо судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, а позивачем відповідь на відзив на позовну заяву, в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом у строки встановлені ухвалою суду.

Враховуючи наявність в матеріалах справи відзиву, відповіді на відзив, беручи до уваги наявні документи, які мають значення для вирішення справи, на підставі яких можливо об`єктивно вирішити спір, дана справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд,-

ВСТАНОВИВ:

09.01.2002 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області (орендодавець, позивач) та ТОВ Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» (орендар, відповідач) укладено договір оренди №888/2002, відповідно до п.1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно (надалі - майно) нежитлові приміщення, - будівлю ремонтних майстерень площею 768кв.м. та будівлю гаражу площею 645кв.м., розміщені за адресою: м.Слов`янськ, вул.Солезаводська, 11, що знаходиться у складі цілісного майнового комплексу «Сільзавод №1» вартість якого визначена згідно з експертною оцінкою станом на 30.10.2001 становить 42715,00+3156,00=45871,00 (сорок п`ять тисяч вісімсот сімдесят одна) грн. Майно передається з метою розміщення виробництва будівельних матеріалів.

Відповідно до акту приймання-передачі майна від 09.01.2002 орендодавець передав, а орендар прийняв державне майно, відповідно до договору оренди №888/2002 від 09.01.2002.

20.03.2002 сторони уклали додаткову угоду №1 до договору оренди №888/2002 від 09.01.2002, якою внесли зміни до п.5.3 та п.9.5 договору.

Додатковою угодою №2 від 25.12.2007 до договору оренди №888/2002 від 09.01.2002 сторони встановили річну оренду ставку за використання майна на рівні 15% та внесли зміни до розділу 3 «Орендна плата».

15.01.2013 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» укладено договір №3 про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 09.01.2002 №888/2002, відповідно до якого сторони дійшли згоди розділи 1-8 договору оренди замінити новими розділами 1-11, викладеними в іншій редакції.

06.04.2017 між сторонами укладено договір №4 про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 09.01.2002 №888/2002, згідно з яким сторони виклали в новій редакції п.1.1 розділу 1 «Предмет договору», п.п.3.9, 3.10 розділу 3 «Орендна плата», п.п.5.4, 5.10 розділу 5 «Обов`язки орендаря», п.8.1 розділу 8 «Права орендодавця», п.п.10.1, 10.2 розділу 10 «»Строк чинності, умови зміни та припинення договору, розділ 11 «Платіжні та поштові реквізити сторін», а також доповнили п.3.1 розділ 3 «Орендна плата».

03.02.2022 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» (орендар, балансоутримувач, відповідач) укладено договір №5 про внесення змін до договору оренди від 09.01.2002 №888/2002 (нова редакція), який складається із змінюваних та незмінюваних умов договору.

Відповідно до п.4.1 змінюваних умов договору об`єктом оренди є нежитлова будівля гаражу загальною площею 645,0кв.м та нежитлова будівля ремонтних майстерень загальною площею 777,5кв.м., за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул.Сользаводська, 11, що знаходиться на позабалансовому рахунку орендаря.

Пунктом 6.1 змінюваних умов договору передбачено, що ринкова (оціночна) вартість, визначена на підставі звіту про оцінку майна (частина 4 статті 8 Закону України від 3 жовтня 2019 №157-ІХ «Про оренду державного і комунального майна» відомості Верховної Ради України, 2020, №4 ст.25) (далі - Закон) складає 1 163 500,00грн (один мільйон сто шістдесят три тисячі п`ятсот гривень 00 коп.), без податку на додану вартість.

Місячна орендна плата, визначена за результатами проведення аукціону в розмірі 11635грн (одинадцять тисяч шістсот тридцять п`ять гривень 00коп) без податку на додану вартість (п.9.2 змінюваних умов договору). Розмір авансового внеску орендної плати: 23270,00грн (двадцять три тисячі двісті сімдесят гривень 00коп.), без податку на додану вартість (п.10.1 змінюваних умов договору). Сума забезпечувального депозиту 2 (дві) місячні орендні плати, але у будь-якому разі у розмірі не меншому, ніж розмір мінімальної заробітної плати станом на перше число місяця, в якому укладається цей договір 23270,00грн (двадцять три тисячі двісті сімдесят гривень 00коп.), без податку на додану вартість (п.11 змінюваних умов договору).

Згідно з п.12.1 змінюваних умов договору, договір продовжено на 5 років, що діє до 08.01.2027.

Відповідно до п.1.1 незмінюваних умов договору орендодавець і балансоутримувач передають, а орендар приймає у строкове платне користування майно, зазначене у пункті 4 умов, вартість якого становить суму, визначену у пункті 6 умов.

Орендар вступає у строкове платне користування майном у день підписання акта приймання-передачі майна. Акт приймання-передачі майна підписаний між сторонами 09.01.2002. Акт приймання-передачі майна в оренду та акт повернення майна з оренди складаються за формою, що розробляється Фондом державного майна і оприлюднюється на його офіційному веб-сайті (п.2.1 незмінюваних умов договору).

Пунктами 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.10 незмінюваних умов договору передбачено, що орендна плата становить суму, визначену у пункті 9 умов. Нарахування податку на додану вартість на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному законодавством. До складу орендної плати не входять витрати на утримання орендованого майна (комунальних послуг, послуг з управління об`єктом нерухомості, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у тому числі: покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо), а також компенсація витрат балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Орендар несе ці витрати на основі окремих договорів, укладених із балансоутримувачем та/або безпосередньо з постачальниками комунальних послуг в порядку, визначеному пунктом 6.5 цього договору. Якщо орендна плата визначена за результатами аукціону, орендна плата за січень-грудень року оренди, що настає за роком, на який припадає перший місяць оренди, визначається шляхом коригування орендної плати за перший місяць оренди на річний індекс інфляції року, на який припадає перший місяць оренди. Орендна плата за січень-грудень третього року оренди і кожного наступного календарного року оренди визначається шляхом коригування місячної орендної плати, що сплачувалась у попередньому році, на річний індекс інфляції такого року. Орендар сплачує орендну плату до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні, визначеному у пункті 16 умов (або в іншому співвідношенні, визначеному законодавством), щомісяця: до 15 числа поточного місяця оренди - для орендарів, які отримали майно в оренду за результатами аукціону (договори типу 5(А) і 5(В). Орендар сплачує орендну плату на підставі рахунків балансоутримувача. Балансоутримувач виставляє рахунок на загальну суму орендної плати із зазначенням частини орендної плати, яка сплачується на рахунок балансоутримувача, і частини орендної плати, яка сплачується до державного бюджету. Податок на додану вартість нараховується на загальну суму орендної плати. Орендар сплачує балансоутримувачу належну йому частину орендної плати разом із податком на додану вартість, нарахованим на загальну суму орендної плати. Балансоутримувач надсилає орендарю рахунок не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати платежу. Протягом п`яти робочих днів після закінчення поточного місяця оренди балансоутримувач передає орендарю акт виконаних робіт на надання орендних послуг разом із податковою накладною за умови реєстрації орендаря платником податку на додану вартість. В день укладення цього договору або до цієї дати орендар сплачує орендну плату за кількість місяців, зазначену у пункті 10 умов (авансовий внесок з орендної плати), на підставі документів. визначених у пункті 3.6 цього договору. Якщо цей договір укладено за результатами проведення аукціону, то підставою для сплати авансового внеску з орендної плати є протокол про результати електронного аукціону. Орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі стягується орендодавцем (в частині, належній державному бюджету) та/або балансоутримувачем (в частині, належній балансоутримувачу), орендодавець і балансоутримувач можуть за домовленістю звернутися із позовом про стягнення орендної плати та інших платежів за цим договором, за якими у орендаря є заборгованість. в інтересах відповідної сторони цього договору. Сторона, в інтересах якої подається позов, може компенсувати іншій стороні судові і інші витрати, пов`язані з поданням позову. Припинення договору оренди не звільняє орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи пеню та неустойку (за наявності).

У разі припинення договору орендар зобов`язаний: звільнити протягом трьох робочих днів орендоване майно від належних орендарю речей і повернути його відповідно до акта повернення з оренди орендованого майна в тому стані, в якому майно перебувало на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, а якщо орендарем були виконані невід`ємні поліпшення або проведено капітальний ремонт, - то разом із такими поліпшеннями/капітальним ремонтом; сплатити орендну плату, нараховану до дати, що передує даті повернення майна з оренди, пеню (за наявності), сплатити балансоутримувачу платежі за договором про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю, нараховану до дати, що передує даті повернення майна з оренди (п.4.1 незмінюваних умов договору).

Майно вважається повернутим з оренди з моменту підписання балансоутримувачем та орендарем акта повернення з оренди орендованого майна (п.4.3 незмінюваних умов договору).

Договір укладено на строк, визначений у пункті 12 умов. Перебіг строку договору починається з дня набрання чинності цим договором. Цей договір набирає чинності в день його підписання сторонами (нотаріального посвідчення, якщо відповідно до законодавства договір підлягає нотаріальному посвідченню). Строк оренди за цим договором починається з дати підписання акта приймання-передачі і закінчується датою припинення цього договору (п.12.1 незмінюваних умов договору). Умови цього договору зберігають силу протягом всього строку дії цього договору, в тому числі у разі, коли після його укладення законодавством встановлено правила, що погіршують становище орендаря, а в частині зобов`язань орендаря щодо орендної плати - до виконання зобов`язань (п.12.2 незмінюваних умов договору).

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях в листі №11-03-1829ВС від 24.11.2023 просило ТОВ «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» вжити заходів щодо погашення заборгованості перед бюджетом в сумі 2626,84грн, сплатити пеню в сумі 20,73грн, застрахувати орендоване державне майно на користь балансоутримувача, про що повідомити орендодавця, з наданням підтверджувальних документів.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях звернулось до орендаря з листом №11-03-1222ВС від 18.07.2024, в якому просило вжити заходів щодо погашення заборгованості перед бюджетом в сумі 104 250,89грн, сплатити пеню в сумі 9599,91грн, застрахувати орендоване державне майно на користь балансоутримувача, про що повідомити орендодавця, з наданням підтверджувальних документів, а також повідомило про можливість дострокового припинення договору, за заявою орендаря, на підставі абз.2 п.5 постанови КМУ №634.

ТОВ «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» звернулась до Регіонального відділенням Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях з листом №10-08/24-01 від 08.10.2024 «Щодо договору оренди», в якому просила, враховуючи діючи обставини та форс-мажор (війна в Україні) достроково припинити договір з ініціативи орендаря, скласти додаткову угоду про припинення договору та не нараховувати з дня початку бойових дій орендну плату, з огляду на приписи ст.762 ЦК України.

Згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях №189ВС від 11.10.2024 «Про дострокове розірвання договору оренди» припинено достроково договір оренди від 09.01.2002 № 888/2002, укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях та Товариством з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» на державне майно - нежитлова будівля гаражу загальною площею 645,0кв.м та нежитлова будівля ремонтних майстерень загальною площею 777,5кв.м., за адресою: Донецька обл., м.Слов`янськ, вул.Сользаводська, 11, що знаходиться на позабалансовому рахунку орендаря, з дати отримання орендодавцем заяви орендаря про дострокове припинення договору, а саме: з 10.10.2024; вважати орендоване майно, зазначене у п.1 даного наказу, повернутим із оренди з моменту отримання орендодавцем заяви орендаря про дострокове припинення договору, а саме: з 10.10.2024; припинити нарахування плати до Державного бюджету України з 10.10.2024.

У відповідь на лист №10-08/24-01 від 08.10.2024 Регіональне відділення повідомило орендаря, що наказом відділення від 11.10.2024 №189ВС прийнято рішення про припинення договору оренди з дати отримання заяви орендаря з 10.10.2024 та припинено нарахування орендної плати з вказаної дати. При цьому, орендарю, в найкоротший термін, необхідно вжити заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати в розмірі 121 979,29грн та пені в розмірі 13 659,77грн (лист №11-03-1732 ВС від 15.10.2024).

Листом №11-03-1813ВС від 31.10.2024 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях повідомило ТОВ «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» про скасування пені у розмірі 13 659,77грн, враховуючи, наданий орендарем, сертифікат №1400-24-1780 про форс-мажорні обставини, виданий Донецькою торгово-промисловою палатою та зазначило, що станом на 31.10.2024 заборгованість з орендної плати перед державним бюджетом складає 98709,23грн (враховуючи забезпечувальний депозит в розмірі 23270,00грн) та вказану заборгованість необхідно сплатити у тижневий термін.

Порушення відповідачем обов`язків за договором оренди від 09.01.2022 №888/2022 (зі змінами та доповненнями), в частині перерахування орендної плати в період дії договору, у зв`язку з чим виникла заборгованість в розмірі 98 709,29грн стало підставою для звернення позивача до суду.

Дослідивши матеріали справи на підставі приписів чинного законодавства, суд виходить з наступного.

Відповідно ч.1 ст.759 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Аналогічні положення викладені в ч.1 ст.283 Господарського кодексу України (далі ГК України).

Частиною 3 ст.283 ГК України встановлено, що об`єктом оренди можуть бути, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення).

Згідно з ч.3 ст.759 ЦК України особливості найму (оренди) державного і комунального майна встановлюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна».

З наданих документів вбачається, що між сторонами укладено договір оренди державного нерухомого майна №888/2002 від 09.01.2022, до якого неодноразово вносились зміни, при цьому, зазначений договір розірвано з 10.10.2024, що підтверджується наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях №189ВС від 11.10.2024 «Про дострокове розірвання договору оренди».

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.

Орендна плата підлягає коригуванню на індекс інфляції згідно з Методикою розрахунку орендної плати. Якщо орендар отримав майно в оренду без проведення аукціону, відповідне коригування орендної плати на індекс інфляції здійснюється щомісячно. Орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків провадження господарської діяльності (ч.ч.3, 4 ст.17 Закону України Закону України «Про оренду державного та комунального майна»).

Згідно з ч.3 ст.18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендар зобов`язаний вносити орендну плату своєчасно і у повному обсязі.

За умовами договору, орендар сплачує орендну плату до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні, визначеному у пункті 16 умов, щомісяця: до 15 числа поточного місяця оренди, при цьому припинення договору оренди не звільняє орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи пеню та неустойку.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем нараховано орендну плату за користування держаним майном, відповідно до умов договору, з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 (зі змінами та доповненнями), за період з 01.01.2023 по 09.10.2024 у розмірі 98 709,29грн.

Відповідно до підп.1 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» №634 від 27.05.2022 у редакції до 07.05.2024, установлено, що на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31.12.2022, за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24.02.2022 або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24.02.2022 або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна: фізичні особи та фізичні особи - підприємці, які були призвані або прийняті на військову службу після оголошення воєнного стану; які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану (Донецька область; Запорізька область в межах Бердянського, Василівського, Мелітопольського, Пологівського районів; Луганська область; Миколаївська область в межах Баштанського, Вознесенського районів (крім селищ міського типу Доманівка, Братське, м. Южноукраїнська), Миколаївського району (крім м. Миколаєва); Харківська область в межах Богодухівського району (крім мм. Валків, Богодухова, смт Краснокутськ), Ізюмського району, Куп`янського і Харківського районів (крім м. Мерефи, смт Нова Водолага, м. Харкова), Чугуївського району (крім м. Змієва); Херсонська область; Автономна Республіка Крим; м. Севастополь) (далі - визначені території).

Відповідно до підп.5 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 звільнення або перерахунок орендної плати відповідно до цього пункту здійснюється без окремого рішення орендодавця.

Згідно з підп.11 п.1Постанови Кабінету Міністрів України «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» №634 від 27.05.2022 у редакції після 07.05.2024 орендарям державного та комунального майна, розташованого на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - визначені території), не нараховується орендна плата за період з 1 числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку бойових дій або тимчасової окупації, по 1 число місяця, що настає через три місяці після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації, що визначаються відповідно до зазначеного переліку.

На період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування за договорами оренди державного майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше орендарям, крім визначених підпунктами 1-3 цього пункту, орендна плата нараховується у розмірі 50 відсотків розміру орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації) (підп.4 п.1 Постанови).

Вказана Постанова опублікована у офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр» 01.06.2024.

Частинами 1, 5 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» передбачено, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування. Офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті "Урядовий кур`єр" та Офіційному віснику України, а також в інших офіційних друкованих виданнях, визначених законом. Крім того, акти Кабінету Міністрів України оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.

З огляду на викладене, беручи до уваги, що у постанова Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 не містить відомостей щодо дати набрання законної сили, зазначена постанова набрала чинності з дати офіційного опублікування, тобто з 01.06.2024, у зв`язку з чим дія вказаної постанови розповсюджується на правовідносини, у визначеному у ній порядку, з 01.06.2024.

Відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 Слов`янська міська територіальна громада з 24.02.2022 віднесена до територій можливий бойових дій.

Виходячи з положень Постанови №634 від 27.05.2022, приймаючи до уваги дату набрання постановою законної сили, місцезнаходження орендованого нерухомого майна м.Слов`янськ Донецької області, з огляду на те, що законодавець не пов`язує звільнення від орендної плати з окремим рішенням орендодавця, суд вважає, що відповідач у період з 01.01.2023 по 31.05.2024 був звільнений від орендної плати за користування нерухомим майном, оскільки в цей період тривав воєнний стан в Україні.

Стосовно позиції позивача щодо правомірності нарахування 100 % орендної плати з 1.01.2023 року по травень 2024 року, суд зауважує, що наявність у Постанові КМУ № 634 правової конструкції «але у будь-якому разі до 31.12.2022» свідчить, що така дата вказана як кінцева лише у разі припинення воєнного стану раніше 31.12.2022. В цьому зв`язку суд враховує послідовність дій регулятора, пов`язаних з підтриманням суб`єктів, які опинились в зоні бойових та можливих бойових дій, або які несуть надмірний тягар у зв`язку з військовою агресією. До Постанови № 634 регулятором вносились зміни, якими розшивався перелік осіб та відносин, до яких застосовувалися пільгові умови. Лише 8.05.2024 року регулятор змінив умови оплат орендної плати для суб`єктів, розташованих у зонах бойових та можливих бойових дій, встановивши обов`язок сплачувати оренду плату на рівні 50 % від договірної вартості, виключивши умови про звільнення від сплати орендної плати суб`єктів, розташованих в зоні можливих бойових дій. Така послідовна нормотворча поведінка регулятора, ступень вірогідності загострення військової агресії в Донецький області протягом всього часу агресії, а також визнаний статус території розташування спірного майна як «територій можливих бойових дій» та загальновідома критична ситуація у Донецький області, яка триває с початку військової агресії, дають підстави вважати, що покладання на орендарів обов`язків 100 % оплати орендної плати у зоні обмежених можливостей суперечить державній політиці та цілям регулятора, які переслідуються введенням воєнного стану та застосуванням особливостей оренди майна на небезпечних територіях, на яких ведуться або які розташовані близько зон активних бойових дій.

Отже, суд вважає, що правомірним є нарахування орендної плати в період з 01.06.2024 по 09.10.2024.

З обґрунтованого розрахунку позивача вбачається, що сума орендної плати за період з 15.06.2024 по 09.10.2024 складає 33 209,54грн, при цьому 29.10.2024 позивачем, відповідно до п.4.8 розділу незмінюваних умов договору, зараховано в рахунок невиконаних зобов`язань орендаря, в якості погашення частини орендної плати забезпечувальний депозит у розмірі 23 270,00грн, у зв`язку з чим сума орендної плати, яка підлягає стягненню з орендаря складає 9 939,54грн.

Відповідач у поданому відзиві посилаючись на ч.6 ст.762 ЦК України, просить відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог, з огляду на неможливість використовувати передане майно в оренду за спірний період через військову агресію російської федерації на території України, що підтверджується сертифікатом торгово-промислової палати №1400-24-1780 від 25.09.2024, перебування території, де знаходиться приміщення у зоні бойових дій, а також враховуючи переміщення підприємства відповідача на безпечні території.

В підтвердження викладених обставин позивачем долучено до матеріалів відзиву копії наступних документів: сертифікату Донецької торгово-промислової палати №1400-24-1780 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 25.09.2024; відповіді ТОВ «Сателит нэт сервис» №82/09-24 від 19.09.2024 на запит відповідача; листа Департаменту з питань цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи Донецької обласної державної адміністрації 0.42/03.02-04/1936/0/101-23 від 19.09.2023; скарг ТОВ «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» №09-17 від 17.08.2023 до Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, №08-23 від 23.08.2023 до Військової прокуратури у м.Вінниця, №09-17/1 від 17.09.2023 до командування сухопутний військ, листа №3504 від 15.09.2023.

Відповідно до частини 6 статті 762 ЦК України наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.

Велика Палата Верховного Суду в пунктах 6.8-6.10 постанови від 08.05.2018 у справі № 910/7495/16 виклала наступні висновки щодо застосування частини 6 статті 762 ЦК України:

- наведена норма права визначає в якості підстави звільнення від зобов`язання сплатити орендну плату об`єктивну безпосередню неможливість використовувати передане у найм майно (бути допущеним до приміщення, знаходитись у ньому, зберігати у приміщенні речі тощо) через обставини, за які орендар не відповідає;

- обставини, зазначені у нормі частини 6 статті 762 ЦК України, повністю не охоплюються поняттям форс-мажорних обставин, адже на відміну від останніх, ознаками яких є їх об`єктивна та абсолютна дія, а також непередбачуваність, перші можуть бути спричинені, зокрема, й безпосередньо вольовою дією орендодавця, тобто обставини згідно з частиною 6 статті 762 ЦК України можуть включати обставини непереборної сили та випадку, втім не обмежуються ними;

- відсутність у частині 6 статті 762 ЦК України вичерпного переліку обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження свідчить про те, що підставою для застосування цієї норми є встановлення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.

Верховний Суд у постанові від 12.04.2023 у справі № 910/14244/20 зазначив, що для застосування частини 6 статті 762 ЦК України та звільнення наймача від плати за користування орендованим майном визначальною умовою такого звільнення є наявність обставин, за які орендар не відповідає. Тобто, наймач повинен довести обставини, які свідчать про те, що майно не використовувалося або не могло бути використане, і він не відповідає за ці обставини.

Отже, при оцінці судом таких обставин презюмується незмінність умов господарювання (користування майном) чи стану об`єкта оренди, а обов`язком орендаря є доведення належними та допустимими доказами наявність тих обставин, на які він посилається, як на такі, що підтверджують факт неможливості використання ним орендованого майна з незалежних від нього причин.

Правова позиція стосовно застосування приписів частини 6 статті 762 ЦК України є сталою і послідовною та викладена у низці постанов Верховного Суду, зокрема: у справах № 914/1248/18, № 914/2264/17, № 910/8040/20, № 616/41/20, № 910/14244/20, № 911/1064/21.

При цьому, незалежними від волі орендаря обставинами є, зокрема, незаконне захоплення майна іншою особою, неповідомлення орендодавцем орендаря про права третіх осіб на майно (наприклад, право застави, при реалізації якого може накладатися арешт на майно, що унеможливлює доступ орендаря до нього), аварійний чи незадовільний технічний стан майна, правомірне зайняття приміщення третьою особою на підставі договору оренди, раніше укладеного з орендодавцем.

При настанні таких обставин вже після укладення договору оренди доказами на підтвердження неможливості використання майна можуть бути, зокрема, сертифікат торгово-промислової палати щодо форс-мажорних обставин, документально оформлені результати розгляду заяв та скарг до правоохоронних органів, акт державного виконавця про арешт майна та його передачу третій особі на відповідальне зберігання, судове рішення у справі за позовом про усунення перешкод у користуванні майном, висновок судової експертизи про аварійний стан об`єкта оренди, рішення компетентного державного органу про початок його реконструкції, реставрації чи капітального ремонту тощо.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 18.08.2020 у справі №910/10657/19 та від 05.06.2018 у справі №905/1601/17.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX, в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який в подальшому відповідними затвердженими Верховною Радою України Указами Президента України було неодноразово продовжено.

Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (стаття 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

З договору оренди вбачається, що орендоване відповідачем майно знаходиться у місті Слов`янськ.

Слов`янська міська територіальна громада з 24.02.2022 віднесена до територій можливий бойових дій, згідно з переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань №174671432127 станом на 06.11.2024, який наявний в матеріалах справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» двічі змінювало своє місцезнаходження та наразі знаходиться за адресою: Україна, 21022, Вінницька обл., Вінницький р-н, місто Вінниця, вул.Енергетична, будинок 7, при цьому, державна реєстрація змін відбулась 25.05.2022 та 03.04.2024.

У поданому відзиві відповідач зазначає, що після виїзду та вивезення обладнання, документації тощо, підприємство зареєстровано за місцем нового знаходження 25.05.2022 в м.Калинівка, Хмельницький район, Вінницька обл., а з 03.04.2024 - 21022, Вінницька обл., м. Вінниця, вул.Енергетична, будинок 7.

З листа ТОВ «Сателит нэт сервис» №82/09-24 від 19.09.2024 вбачається, що з 01.04.2022 послуги з надання доступу до мережі інтернет припинені, у зв`язку з відсутністю електропостачання за адресою м.Слов`янськ, вул.Сільзаводська, 11, а також зазначено, що при поновленні електропостачання та письмової заявки клієнта надання послуг буде відновлено. Також, долучено фото відключення.

Зі змісту наданих відповідачем скарг до різних органів влади вбачається, що він просить сприяти в забезпеченні доступу до території орендованого майна та намагається з`ясувати відомості щодо третьої особи, яка перебуває на території заводу.

Суд зауважує, що звільнення від сплати орендної плати є істотним втручанням у правовідносини сторін договору, а тому може застосовуватись за виключних обставин, наприклад, відсутності доступу до найманого приміщення, неможливості орендаря перебування в ньому та зберігання речей тощо.

Факт перереєстрація підприємства відповідача ніяким чином не свідчить про невикористання орендованого майна, крім того зі змісту наданих скарг вбачається, що на території заводу знаходилось майно відповідача, що вірогідно свідчить про зберігання речей.

З листа начальника штабу №3504 від 15.09.2023 вбачається, що на території підприємства знаходилась третя особа з кінця листопада до кінця грудня 2022. Доказів перебування третіх осіб у період з 01.06.2024 по 09.10.2024 відповідачем не надано. Вказане викликає сумнів про факт обмеження доступу до орендованого майна у зазначений період.

Наданий лист інтернет-провайдера не дає підстави вважати, що відповідач не користувався майном у спірний період, оскільки мова йде виключно про відсутність можливості надання інтернетпослуг, крім того у листі зазначено, що відновлення надання послуг обумовлено не тільки поновленням електропостачання, а й письмовою заявкою відповідача. До того ж, долучене фото в підтвердження відключення не дає можливості встановити місце зробленого фото, будь-які інші докази в підтвердження відсутності електроенергії не надано, що викликає обґрунтований сумнів у відсутності електроенергії за адресою орендованого майна.

Суд критично ставиться до сертифікату Донецької торгово-промислової палати №1400-24-1780 про форс-мажорні обставин стосовно засвідчення факту неможливості використовувати орендоване майно через форс мажорні обставини у вигляді військової агресії російської федерації проти України з 24.02.2022, враховуючи, що місто Слов`янськ не є тимчасово окупованою території та територією активних бойових дій. Фактично у сертифікаті зазначено як форс-мажорна обставина - військова агресія, проте яким чином цей факт обмежує можливості користування нерухомим майном, в сертифікаті не визначено. До того ж, зазначений сертифікат видано 25.09.2024, що в умовах відсутності інших переконливих доказів неможливості користування майном, не може однозначно підтверджувати факт невикористання майна у спірний період, з урахуванням встановлених судом обставин.

Загальновідомим є факт про те, що у місті Слов`янськ з початку військової агресії та час розгляду справи працюють держані, соціальні, побутові служби, банки, підприємства, існує світло та водопостачання, тощо.

Суд також враховує, що відповідач протягом строку дії договору не звертався до орендодавця з повідомленням про неможливість користування майном. Така позиція була сформована Відповідачем після звернення позивача з відповідною вимогою про сплату орендної плати у липні 2024 року. Саме після цього звернення, відповідач став збирати доказі, які на його думку підтверджують його права на звільнення від сплати орендної плати згідно вимог ст.762 ЦК України.

Суд зауважує, що хоч ст. 762 ЦК України не вимогає від орендаря негайно повідомляти наймодавця про факт неможливості користування майном, однак у спірному випадку таке неповідомлення протягом майже двох років, ставить під сумнів добросовісність поведінки орендаря.

Отже, суд вважає, що позиція відповідача не є переконливою.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем недоведено факт неможливості використання ним орендованого майна з незалежних від нього причин, у зв`язку з чим відсутні підстави для застосування ч.6 ст.762 ЦК України, внаслідок чого відповідач зобов`язаний сплати позивачу заборгованість зі сплати орендних платежів в розмірі 9 939,54грн.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку позовну заяву Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях до Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» про стягнення заборгованості в розмірі 98 709,29грн задовольнити частково.

Судовий збір у відповідності до вимог ст.129 Господарського процесуального кодексу України стягується з відповідача на користь позивача пропорційно розміру задоволених вимог.

Стосовно інших судових витрат, суд зазначає, що відповідно до положень ч.8 ст.129 ГПК України, до суду не надходило ані заяв, ані клопотань про їх відшкодування, ані доказів в підтвердження понесення таких судових витрат, у зв`язку з чим суд не вбачає підстав для їх розподілу.

Керуючись ст.ст.12, 13, 74, 86, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позовну заяву Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях до Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» про стягнення заборгованості в розмірі 98 709,29грн задовольнити частково.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» (21022, Вінницька область, м.Вінниця, вул.Енергетична, 7; код ЄДРПОУ 25099229) на користь Державного бюджету України заборгованість зі сплати орендної плати у сумі 9 939,54грн (дев`ять тисяч дев`ятсот тридцять дев`ять грн. 54коп).

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Слов`янська керамічна компанія «Укрресурси» (21022, Вінницька область, м.Вінниця, вул.Енергетична, 7; код ЄДРПОУ 25099229) на користь Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях (61057, Харківська область, м.Харків, майдан Театральний, 1; код ЄДРПОУ 43023403) витрати зі сплати судового збору в сумі 304,90грн (триста чотири грн. 90коп).

4.В іншій частині заявлених вимог відмовити.

5.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

6.Рішення може бути оскаржене в Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку передбаченому розділом IV ГПК України.

Рішення прийнято, складено та підписано у нарадчій кімнаті.

Суддя П.В. Демідова

Інформацію щодо руху справи можна отримати на інформаційному сайті http://www.reyestr.court.gov.ua, веб-порталі "Судова влада України" (dn.arbitr.gov.ua).

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124483353
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них про державну власність, з них щодо оренди

Судовий реєстр по справі —905/1442/24

Ухвала від 18.02.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 11.02.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Судовий наказ від 10.02.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Судовий наказ від 10.02.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Рішення від 17.01.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні