Рішення
від 15.01.2025 по справі 918/855/24
ГОЩАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новинка

ШІ аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" січня 2025 р. м. Рівне Справа № 918/855/24

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Селівона А.О., за участю секретаря судового засідання Хролець І.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження справу

за позовом Фізичної особи-підприємця Левшенюка Володимира Ярославовича

до 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАКУПІВЛІ.ПРО"

2) Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради

про визнання дій неправомірними, визнання недійсним акта №3 про дискваліфікацію, зобов`язання повернути гарантійний внесок.

За участю представників сторін:

від позивача: Шендера Олена Миколаївна;

від відповідача 1: не з`явився;

від відповідача 2: Костючок Світлана Юріївна.

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець Левшенюк Володимир Ярославович (далі - Позивач) звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАКУПІВЛІ.ПРО" (далі - Відповідач-1) та Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (далі - Відповідач-2) про:

- визнання неправомірними дій Відповідача-1 щодо надання Позивачу статусу учасника (ID пропозиції: 9279ef29t06f43c59e5277bf923e3057) земельних торгів про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га по вул. Київській у м. Рівному з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

- визнання недійсним акта № 3 про дискваліфікацію переможця електронного аукціону LSE001-UA-20240701-13111;

- зобов`язання Відповідача-2 повернути Позивачу гарантійний внесок у розмірі 168 915,00 сплачений на підставі платіжної інструкції від 01.08.2024 № 503.

Також у позовній заяві Позивачем наведено попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат на правничу допомогу, які останній очікує понести у зв`язку з розглядом справи, а саме у розмірі 22 000,00 грн. та просить здійснити розподіл судових витрат.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:

- організатором аукціону Відповідачем-1 порушено вимоги закону та безпідставно допущено Позивача до участі у земельних торгах. Як наслідок торги проведені за участі неналежного учасника є недійсними з усіма наслідками відповідно до діючого законодавства України;

- Відповідач-2 ототожнив поняття ?не подав документи? і ?підписав документи не тим електронним підписом? і прийшов до хибного висновку, що це є підставою для дискваліфікації, оскільки це є підставою для визнання торгів недійсними, адже Позивач не мав права брати участь у земельних торгах, не мав права набувати статусу учасника торгів і бути допущений до цінових пропозицій. Позивач не повинен був пройти авторизацію учасника земельних торгів, оскільки був зареєстрований з допомогою удосконаленого електронного підпису (УЕП), а не кваліфікованого електронного підпису (КЕП) на земельні торги, що є прямим порушенням статті 137 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) і це був прямий обов`язок Відповідача-1 перевірити належну ідентифікацію і відмовити Позивачу в участі в земельних торгах відповідно до частини восьмої статті 137 ЗК України;

- Позивач не просить ототожнити поняття УЕП та КЕП на стадії підписання протоколу переможця торгів, з даного питання є сформована судова практика, не просить суд визнати його переможцем аукціону. Позивач має на меті відновити своє порушене право шляхом визнання його неналежним учасником земельних торгів та повернення гарантійного внеску.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження у змішаній (паперовій та електронній) формі та призначено розгляд справи на 23.10.2024.

Від представника Відповідача-1 10.10.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Від Шендери Олени Миколаївни 23.10.2024 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи № 918/855/24.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 23.10.2024 клопотання Шендери Олени Миколаївни про відкладення розгляду справи повернуто заявнику без розгляду, з підстав викладених у вказаній ухвалі суду, та відкладено підготовче засідання на 31.10.2024.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 31.10.2024 відкладено підготовче засідання на 21.11.2024.

Представником Позивача долучено до матеріалів справи документи на підтвердження його повноважень представлення інтересів Позивача у даній справі, які були оглянуті судом у судовому засіданні.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 21.11.2024 продовжено строк підготовчого провадження у справі та відкладено підготовче засідання на 27.11.2024.

Від представника Відповідача-1 21.11.2024 надійшли додаткові пояснення, в яких просить відмовити у задоволення позовних вимог з урахуванням вказаних пояснень та доводів викладених у відзиві на позовну заяву.

Від представника Відповідача-2 26.11.2024 надійшов відзив на позовну заяву, який був направлений до суду засобами поштового зв`язку 08.11.2024, та який долучено до матеріалів справи для повного і всебічного розгляду справи, в якому просить залишити без задоволення позовну заяву з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Від представника Позивача 27.11.2024 надійшли письмові пояснення, в яких просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, з у рахуванням вказаних письмових пояснень.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 27.11.2024 відкладено підготовче засідання на 12.12.2024.

Від представника Відповідача-1 21.11.2024 надійшли заперечення, в яких просить відмовити у задоволення позовних вимог з урахуванням вказаних заперечень.

Ухвалою суду від 12.12.2024 підготовче провадження у даній справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 09.01.2025.

Від представника Відповідача-2 17.12.2024 надійшли заперечення, які були направлені до суду засобами поштового зв`язку 09.12.2024, в яких просить прийняти вказані заперечення та врахувати їх при розгляді справи.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 09.01.2025 відкладено розгляд справи по суті на 15.01.2025.

Представник Позивача у судових засіданнях 09.01.2025, 15.01.2025 підтримав позицію викладену у позовній заяві, письмових поясненнях та просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник Відповідача-2 у судових засіданнях 09.01.2025, 15.01.2025 підтримав позицію викладену у відзиві на позов, додаткових поясненнях, запереченнях та просила відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник Відповідача-1 у судові засідання не з`являвся, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення на позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору, судом встановлено, що 20.06.2024 Рівненська міська рада прийняла рішення № 5029 про продаж на земельних торгах шляхом проведення аукціону земельної ділянки площею 1 000 кв.м, яка розміщена за адресою вул.Київській у м.Рівному з кадастровим номером 5610100000:01:034:0176 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Організацію виконання рішення покладено на начальника Відповідача-2.

Відповідно до частини другої статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної (суборендної) плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція). Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, адміністратором якої є визначений Кабінетом Міністрів України суб`єкт господарювання державного сектору економіки.

Відповідач-2 здійснює доступ до електронної торгової системи (ЕТС) через оператора електронного майданчика - ТОВ ?Е-Тендер?з яким укладено договір про організацію та проведення земельних торгів. За умовами такого договору ТОВ «Е-Тендер» (Оператор електронного майданчика) надає Управлінню комунальною власністю (Організатору торгів) доступ до електронної торгової системи (ЕТС) з правом користування сервісами електронного майданчика для оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів та оприлюднення результатів торгів.

На виконання зазначеного рішення Рівненської міської ради № 5029 Відповідач-1 розмістив в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів (аукціону) для продажу земельної ділянки площею 1 000 кв.м по вул.Київській у м.Рівному з кадастровим номером 5610100000:01:034:0176.

Так, 03.07.2024 на електронному майданчику ?Прозоро продажі? за посиланням: https://prozorro.sale/auction/LSE001-UA-20240701-13111/ було розміщеного оголошення про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га по вул. Київській у м. Рівному з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. З інформації про лот вбачалося, що початок прийому пропозицій починається 03.07.2024 о 18.00 год., а завершення прийому пропозицій: 01.08.2024 о 20.00 год.

Позивач 01.08.2024 через оператора електронного майданчика Відповідача-1, подав заяву про участь у земельних торгах підписану удосконаленим електронним підписом, що підтверджується протоколом створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 11.09.2024. До заяви було долучено: докази сплати гарантійного внеску, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.08.2024 № 503 на суму 168 915,00 грн. підписану удосконаленим електронним підписом, що підтверджується протоколом створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 11.09.2024, докази сплати реєстраційного внеску, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.08.2024 № 502 на суму 710,00 грн. підписану удосконаленим електронним підписом, що підтверджується протоколом створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 11.09.2024, а також долучено копію реєстраційного номера облікової картки платника податків Левшенюк В.Я. підписану удосконаленим електронним підписом, що підтверджується протоколом створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 11.09.2024 та завантажено пропозицію по електронних торгах.

На електронну адресу Позивача (ІНФОРМАЦІЯ_1) 01.08.2024 о 18.33 год. надійшов лист від Відповідача-1, в якому містилася інформація про те, що його пропозиція в торг LSE001-UA-20240701-13111 успішно подано. ID пропозиції: 9279ef29t06f43c59e5277bf923e3057.

02.08.2024 у проміжок часу з 11:50:00 до 12:55:01 проведено земельні торги щодо продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га по вул. Київській у м. Рівному, про що складено протокол про результати земельних торгів № LSE001- UA-20240701-13111.

На електронну адресу Позивача ІНФОРМАЦІЯ_1) 02.08.2024 о 12.59 год. надійшов лист від Відповідача-1, в якому містилася інформація про те, що Позивач переміг в аукціоні з продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га по вул. Київській у м. Рівному; Організатор торгів - Відповідач-2; Ціна продажу: 5 000 100,01 грн.

На електронну адресу Позивача ІНФОРМАЦІЯ_1) 06.08.2024 о 15.36 год. надійшов лист від Відповідача1, в якому містилася інформація про те, що пропозицію Позивача по торгах з продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га на вул. Київській у м. Рівному дискваліфіковано, на підставі акта № 3 про дискваліфікацію переможця електронного аукціону LSE001-UA- 20240701-13111. В акті про дискваліфікацію вказано: ?Встановлено, що під час перевірки заяви переможця про участь у земельних торгах та долучених до неї документів було з`ясовано, що вони підписані за допомогою удосконаленого електронного підпису (УЕП), сертифікат виданий КНЕДП ДПС серійний номер 3FAA92883558TCO0300400000403e2c00b014bf00. Перевірка була проведена за допомогою розділу ?Довірчі послуги? Центрального засвідчувального органу Міністерства цифрової трансформації України. Протокол створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 05.08.2023р. 10:48:18 додається?.

Позивач вважає, що організатором аукціону Відповідачем-1 порушено вимоги закону та безпідставно допущено Позивача до участі у земельних торгах, а Відповідач-2 помилково ототожнив поняття ?не подав документи? і ?підписав документи не тим електронним підписом? і прийшов до хибного висновку, що це є підставою для дискваліфікації, оскільки це є підставою для визнання торгів недійсними, адже Позивач не мав права брати участь у земельних торгах, не мав права набувати статусу учасника торгів і бути допущений до цінових пропозицій. Позивач не повинен був пройти авторизацію учасника земельних торгів, оскільки був зареєстрований з допомогою удосконаленого електронного підпису (УЕП), а не кваліфікованого електронного підпису (КЕП) на земельні торги, що є прямим порушенням статті 137 ЗК України і це був прямий обов`язок Відповідача-1 перевірити належну ідентифікації і відмовити Позивачу в участі в земельних торгах відповідно до частини восьмої статті 137 ЗК України,

Позивач має на меті відновити своє порушене право шляхом визнання його неналежним учасником земельних торгів та повернення гарантійного внеску.

Відповідачі заперечуючи проти позовних вимог вказують на їх безпідставність, з огляду норми чинного законодавства, яким не передбачено обов`язок Відповідача-1 як оператора електронного майданчика щодо перевірки поданих учасником документів, а Відповідач-2 здійснивши перевірку поданих Позивачем документів прийняв правомірне рішення про дискваліфікацію переможця земельних торгів.

Судом встановлено, що предметом доказування у справі є наявність/відсутність повноважень у Відповідача-1 щодо недопуску учасника аукціону до участі у ньому у разі порушення учасником вимог законодавства в частині оформлення документів, а саме підписання їх (документів) не кваліфікованим електронним підписом (КЕП), а за допомогою удосконаленого електронного підпису (УЕП); відповідність рішень Відповідача-2, оформлених актом про дискваліфікацію Позивача як учасника аукціону, вимогам закону; наявність/відсутність підстав для повернення гарантійного внеску.

Правовідносини сторін у цій справі виникли у сфері продажу земельної ділянки на конкурентних засадах, порядок здійснення якого врегульований главою 21 ЗК України та положеннями Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 (далі - Вимоги).

Відповідно до частини першої стаття 134 ЗК України, зокрема, земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті

Статтею 135 ЗК України визначені загальні положення щодо проведення земельних торгів.

Так, в силу припису частини першої вказаної статті порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюється, зокрема, продаж земельних ділянок державної та комунальної власності,передача їх укористуванняза рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною другою статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі цінова пропозиція).

Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, що перебуває у державній власності.

Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.

Для цілей цього Кодексу терміни "адміністратор електронної торгової системи", "електронний майданчик", "електронна торгова система", "оператор електронного майданчика", "центральна база даних" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про приватизацію державного і комунального майна" з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.

Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Учасник земельних торгів - це фізична або юридична особа, яка розмістила в електронній торговій системі документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зробила закриту цінову пропозицію і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, виставленою на земельних торгах.

Переможець земельних торгів - це учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу), у випадках, встановлених частиною сімнадцятою статті 137 цього Кодексу, - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією за умови, що ним зроблено щонайменше один крок торгів, а в разі однакових цінових пропозицій - учасник, який подав раніше цінову пропозицію, за умови відсутності його відмови від очікування.

Закрита цінова пропозиція - це сума коштів, про намір та можливість сплати якої учасник земельних торгів повідомляє у своєму особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Закрита цінова пропозиція не може бути меншою, ніж розмір стартової ціни продажу лота.

Організатором земельних торгів є:

- у разі продажу земельної ділянки - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу;

- у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки.

Для проведення земельних торгів організатор земельних торгів укладає з оператором електронного майданчика, підключеного до електронної торгової системи, договір про організацію та проведення земельних торгів.

За приписом частини п`ятої статті 135 ЗК України витрати (видатки), здійснені на підготовку лота для продажу на земельних торгах (крім випадків продажу на земельних торгах земельних ділянок приватної власності), відшкодовуються переможцем земельних торгів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною шостою статті 135 ЗК України передбачено, що земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та оператором електронного майданчика. Розмір, порядок сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин сьомої, восьмої статті 135 ЗК України реєстраційний внесок за лотом встановлюється у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому оприлюднюється оголошення про проведення земельних торгів. Гарантійний внесок становить 30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки чи прав емфітевзису, суперфіцію або 30 відсотків стартового розміру річної орендної плати, але не може бути більше 2 500 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому проводяться земельні торги. Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються особою, яка бажає взяти участь у земельних торгах, на відкриті у банку окремі рахунки оператора електронного майданчика, з якого така особа бажає взяти участь в земельних торгах.

Згідно з частиною одинадцятою статті 135 ЗК України умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав суперфіцію, емфітевзису, договорів оренди землі, суперфіцію, емфітевзису.

Стаття 136 ЗК України визначає процедури підготовки лотів для продажу на земельних торгах, яка за змістом частини першої цієї статті включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Відповідно до частин другої-четвертої статті 136 ЗК України один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї.

Ціною лота на земельних торгах є ціна продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію та розмір орендної плати за користування земельною ділянкою.

Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них (із зазначенням кадастрових номерів, площі та їх цільового призначення), які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки; г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги; ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.

За приписами частини першої статті 137 ЗК України, яка встановлює процедуру підготовки до проведення та порядок проведення земельних торгів, технічні вимоги до підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.

Згідно з частиною четвертою статті 137 ЗК України в оголошенні про проведення земельних торгів щодо кожного лота зазначаються: а) найменування організатора земельних торгів; б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; в) цільове призначення земельної ділянки; г) умови договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договору оренди землі, суперфіцію, емфітевзису, що укладається на земельних торгах; ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію, або стартовий розмір плати за користування земельною ділянкою; д) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; е) час проведення земельних торгів з урахуванням вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України; є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, що сплачують учасники, порядок їх сплати; ж) найменування, веб-сайти та номери рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, що зазначаються шляхом посилання на веб-сайт адміністратора електронної торгової системи; з) прізвище, власне ім`я та по батькові, посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота; и) проект договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря, емфітевта, суперфіціарія), а в разі продажу на земельних торгах прав емфітевзису, суперфіцію за рішенням емфітевта, суперфіціарія - також копія договору емфітевзису, суперфіцію; і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів; ї) фотографічні зображення земельної ділянки, копії документів та матеріалів на лот;й) особа, яка має переважне право на купівлю земельної ділянки (у разі проведення аукціону з продажу такої земельної ділянки); к) номери банківських рахунків для внесення плати за придбаний лот; л) інші відомості про лот, які організатор торгів вважає за потрібне розмістити в оголошенні про проведення земельних торгів.

Частиною шостою статті 137 ЗК України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі:

а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;

б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності; для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу. Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;

в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом). Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин десятої-тринадцятої статті 137 ЗК України земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет.

Будь-який користувач мережі Інтернет має можливість спостерігати за ходом земельних торгів у режимі реального часу.

Відомості про учасників торгів не підлягають розголошенню до завершення торгів.

Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу.

Згідно з абзацом першим частини чотирнадцятої статті 137 ЗК України земельні торги проводяться за процедурою визначення переможця, під час якої учасники мають можливість поетапного збільшення своїх цінових пропозицій протягом трьох раундів торгів.

Частиною п`ятнадцятою, шістнадцятою статті 137 Земельного кодексу України передбачено, що протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї.

Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою.

На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.

Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди землі, емфітевзису, суперфіцію.

Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається в паперовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.

Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів.

Відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 137 ЗК України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:

а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї;

б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості;

в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.

Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.

Згідно з частиною двадцятою статті 137 ЗК України право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення земельних торгів, виникає з дня державної реєстрації такого права в порядку, встановленому законом.

Статтею 138 ЗК України визначено порядок встановлення результатів земельних торгів, згідно з частиною першою якої земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після сплати переможцем торгів ціни продажу земельної ділянки або відповідної плати за користування земельною ділянкою та сплати витрат на підготовку лота до продажу.

Відповідно до частини другої статті 138 ЗК України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.

Згідно з абзацом першим частини третьої статті 138 ЗК України земельні торги до їх проведення можуть бути скасовані організатором земельних торгів у разі отримання ним документів, що підтверджують необхідність внесення змін до землевпорядної та землеоціночної документації на земельну ділянку або встановлення заборони на її відчуження чи передачу в користування.

Частиною четвертою статті 138 ЗК України передбачено, що земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі:

а) відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої цієї статті, за умови, що такий учасник у встановлений строк підписав протокол про проведення земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, сплатив належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу);

б) якщо жоден з учасників не зробив кроку аукціону (торгів) на підвищення стартової ціни (плати), крім випадку, визначеного абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу;

в) якщо електронною торговою системою автоматично сформовано та оприлюднено протокол про результати проведення земельних торгів з визначенням переможцем торгів учасника з наступною ціновою пропозицією та таким учасником або організатором земельних торгів у випадках, встановлених частиною дев`ятнадцятою статті 137 цього Кодексу, у встановлений строк не підписано протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплачено належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.

Відповідно до пункту 1 Вимог щодо проведення земельних торгів ці вимоги визначають: порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи; технічні вимоги до реалізації переважного права купівлі земельної ділянки у власність у разі продажу її через електронний аукціон; порядок відшкодування переможцем земельних торгів витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах; розміру, порядку сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика; строк повернення оператором електронного майданчика всім учасникам земельних торгів, які не визнані переможцями, сплачених сум гарантійних внесків; технічні вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика; форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі; перелік документів, що підтверджують відповідність особи, яка бажає взяти участь у земельних торгах щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, вимогам статті 130 ЗК України; вимоги до заяви про участь у земельних торгах; порядок визначення статусу учасника земельних торгів; порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах; порядок підписання організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів протоколу про результати земельних торгів та договору за результатами проведення земельних торгів; строк перерахування суми гарантійного внеску оператором електронного майданчика, сплаченого на його рахунок переможцем, на відповідні бюджетні рахунки у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності, прав суперфіцію, емфітевзису на неї, проведення земельних торгів з набуття права оренди такої земельної ділянки; порядок та строк сплати переможцем земельних торгів ціни продажу земельної ділянки, плати за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суми витрат на підготовку лота до продажу відповідно до положень ЗК України.

Що ж до наявність/відсутність у Відповідача-1, як у оператора електронного майданчика, повноважень щодо недопуску учасника аукціону до участі у ньому у разі порушення учасником вимог законодавства в частині оформлення документів, а саме підписання їх (документів) не КЕП, а УЕП, то суд зазначає, що відповідно до пункту 14 Вимог оператор електронного майданчика забезпечує функціонування електронного майданчика, цілісність даних, що передаються до електронної торгової системи або приймаються від електронної торгової системи, коректне та своєчасне відображення в електронній торговій системі даних та можливість вчинення організатором земельних торгів, потенційними покупцями, учасниками дій в електронній торговій системі через сервіси, які надаються оператором електронного майданчика відповідно до цих вимог.

Згідно з пунктом 15 Вимог оператор електронного майданчика розміщує на веб-сайті електронного майданчика інструкції з детальною інформацією про користування ним, описом умов реєстрації та механізму завантаження документів для участі в земельних торгах та забезпечує проведення антивірусної та технічної перевірки інформації та матеріалів перед їх передачею до електронної торгової системи та/або збереженням.

Пунктом 16 Вимог передбачено, що доступ до електронної торгової системи відповідно до цих вимог надається потенційному покупцеві після проходження процедури реєстрації на веб-сайті електронного майданчика.

Будь-який користувач Інтернету має можливість спостерігати за ходом земельних торгів в інтерактивному режимі реального часу та здійснювати пошук інформації щодо проведених та/або запланованих земельних торгів за допомогою сервісів пошуку та перегляду торгів електронного майданчика.

Відповідно до пункту 17 Вимог потенційний покупець, учасник зобов`язані забезпечити збереження авторизаційних даних, свого імені (логіна) та пароля, необхідних для роботи в електронній торговій системі.

Згідно з пунктом 2 Вимог, зокрема, авторизаційні дані - ідентифікаційні дані, що створюються учасником під час проходження реєстрації в електронній торговій системі через електронний майданчик, за допомогою яких проводиться перевірка його повноважень щодо доступу до особистого кабінету та вчинення будь-яких дій в електронній торговій системі для участі в земельних торгах.

Пунктом 18 Вимог передбачено, що отримання оператором електронного майданчика згоди на обробку персональних даних фізичної особи відповідно до Закону України ?Про захист персональних даних?, а також попередньої згоди на очікування з метою підготовки і проведення земельних торгів є обов`язковим під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційного покупця.

Оператор електронного майданчика проводить перевірку відповідності ідентифікаційної інформації:

- для громадян України (у тому числі фізичних осіб - підприємців) - даних довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);

- для іноземців (іноземних громадян) та осіб без громадянства - даних документа, що посвідчує особу;

- для юридичних осіб - резидентів - даних витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;

- для юридичних осіб - нерезидентів - даних документа про реєстрацію у державі місцезнаходження (витягу із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідченого згідно із законодавством держави його видачі, перекладеного на українську мову, наданої потенційним покупцем, - даним, які зазначаються такою особою в заяві про участь у земельних торгах.

Оператор електронного майданчика може самостійно отримати відомості про юридичних осіб - резидентів, необхідні для перевірки відповідності ідентифікаційної інформації, з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у порядку, визначеному законодавством.

Оператором електронного майданчика, через якого потенційний покупець подає заяву про участь у земельних торгах, проводиться перевірка відповідності потенційного покупця щодо можливості його допуску до участі у повторних земельних торгах. До участі в повторних земельних торгах не допускаються переможці попередніх торгів, які в установлений строк не підписали протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплатили належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.

Відповідно до пункту 24 Вимог реєстраційний та гарантійний внески для участі в земельних торгах вважаються сплаченими з моменту їх зарахування на банківський рахунок оператора електронного майданчика не пізніше ніж за одну годину до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах.

Потенційний покупець сплачує реєстраційний та гарантійний внески у розмірах та порядку, визначених частинами сьомою та восьмою статті 135 ЗК України.

Згідно з пунктом 25 Вимог оператор електронного майданчика зобов`язаний поінформувати потенційного покупця про зарахування на банківський рахунок оператора електронного майданчика гарантійного та реєстраційного внесків протягом однієї години з моменту їх зарахування та набуття права такою особою на подання заяви про участь у земельних торгах для отримання статусу учасника земельних торгів.

Пунктом 26 Вимог передбачено, що реєстраційний та гарантійний внески для участі в земельних торгах, зараховані на банківський рахунок оператора менш як за одну годину до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах, не вважаються сплаченими та підлягають поверненню такій особі протягом одного робочого дня з моменту їх зарахування на рахунок такого оператора.

Відповідно до пункту 27 Вимог адміністратор забезпечує створення та надання оператору електронного майданчика доступу до унікального гіперпосилання.

Згідно з пунктом 28 Вимог організатор надає:

- відповіді на запитання щодо лота, надіслані потенційними покупцями, учасниками, протягом п`яти робочих днів з дня отримання таких запитань. До дня, що передує дню проведення земельних торгів, відповіді надаються через особистий кабінет в електронній торговій системі, після - в інший спосіб, встановлений законодавством;

- доступ потенційним покупцям, учасникам до оригіналів документів, оприлюднених в оголошенні про земельні торги, у спосіб, визначений законодавством, не пізніше ніж за один робочий день до дня проведення земельних торгів або в день звернення, якщо така особа / учасник звернулася / звернувся в останній день строку прийняття заяв про участь у земельних торгах.

Доступ до відповідей на запитання, надісланих в електронній торговій системі, є відкритим для всіх учасників з моменту оприлюднення таких відповідей в електронній торговій системі.

Відповіді на запитання щодо лота та доступ до документації надаються протягом робочого часу, визначеного правилами внутрішнього трудового розпорядку організатора, на запит учасника / потенційного покупця.

Пунктом 35 Вимог передбачено, що оператори електронних майданчиків забезпечують доступ учасників до земельних торгів. Для кожного учасника адміністратор створює індивідуальну веб-сторінку земельних торгів. Оператор електронного майданчика передає до особистого кабінету учасника унікальне гіперпосилання, яке надає тимчасовий прямий доступ до інтерфейсу модуля земельних торгів в електронній торговій системі, що є достатньою умовою для участі в ньому, та інформує учасника про цю дію електронною поштою.

Відповідно до пункту 36 Вимог доставка унікального гіперпосилання до особистого кабінету відповідного учасника здійснюється оператором електронного майданчика протягом 30 хвилин з моменту генерації такого гіперпосилання адміністратором, але не пізніше ніж за одну годину до початку земельних торгів.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що вказаними вимогами законодавства, якими врегульовуються права та обов`язки оператором електронного майданчика при здійсненні ним своїх повноважень при проведенні електронного аукціону, не передбачено обов`язку оператора електронного майданчика на перевірку правильності підписання учасником аукціону завантажених ним до електронної системи документів, а саме підписання їх КЕП чи УЕП, а також не передбачено і наявність у Відповідача-1, як у оператора електронного майданчика, повноважень щодо недопуску учасника аукціону до участі у ньому, у разі неправильного підписання учасником аукціону завантажених ним до електронної системи документів, а саме підписання їх не КЕП, а УЕП.

Крім того, суд звертає увагу на те, що Позивачем не вказано якою нормою права передбачався відповідний обов`язок Відповідача-1, як у оператора електронного майданчика.

За таких підстав суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання неправомірними дій Відповідача-1 щодо надання Позивачу статусу учасника (ID пропозиції: 9279ef29t06f43c59e5277bf923e3057) земельних торгів про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1000 га по вул. Київській у м. Рівному з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі є недоведеними та необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Що ж до позовної вимоги про визнання недійсним акта № 3 про дискваліфікацію переможця електронного аукціону LSE001-UA-20240701-13111, то судом встановлено, що з позовної заяви та пояснень Позивача вбачається, що він не тільки не заперечує, а й підтверджує той факт, що подані ним документи для участі в аукціоні були підписані не КЕП, а УЕП.

При цьому згідно з пунктом ?а? частини сьомої статті 137 ЗК України особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом.

За змістом пункту 29 Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1013, під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 ЗК України.

Таким чином, до осіб, які бажають взяти участь у земельних торгах, чинним законодавством встановлена вимога щодо підписання документів під час їх подання кваліфікованим електронним підписом, і така вимога є імперативною.

Основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів встановлює Закон України "Про електронні документи та електронний документообіг".

Відповідно до статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.

Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.

Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги".

Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.

Відносини у сферах надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації врегульовані Законом України "Про електронні довірчі послуги".

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги" електронний підпис - електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис (пункт 12); кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (пункт 23); удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов`язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис (пункт 44).

Таким чином, закон розрізняє такі види електронних підписів в електронному документообігу як кваліфікований електронний підпис та удосконалений електронний підпис. Для учасників земельних торгів законодавством була встановлена вимога щодо підписання документів саме кваліфікованим електронним підписом.

Судом з матеріалів справи встановлено, що під час перевірки заяви переможця (Позивача) про участь у земельних торгах та долучених до неї документів було з`ясовано, що вони підписані за допомогою удосконаленого електронного підпису (УЕП), сертифікат виданий КНЕДП ДПС серійний номер 3FAA92883558TCO03004000000403Е2C00B014BF00. Перевірка була проведена за допомогою розділу ?Довірчі послуги? Центрального засвідчувального органу Міністерства цифрової трансформації України. Протокол створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 05.08.2023р. 10:48:18 додається?.

Вказані обставини не тільки не спростовуються, а й підтверджуються Позивачем, що вбачається з тексту позовної заяви та доданих до неї документів, а саме протоколів створення та перевірки кваліфікаційного та удосконаленого електронного підпису від 11.09.2024.

Таким чином Позивачем не було виконано вимоги чинного законодавства (статті 137 ЗК України та пункту 29 Вимог) при поданні заяви про участь у земельних торгах та документів до неї.

Згідно з частиною дев`ятнадцятою статті 137 ЗК України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який, зокрема, не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості.

За змістом пункту 49 Вимог організатор земельних торгів приймає рішення про відмову у підписанні протоколу про результати земельних торгів, про відмову у підписанні договору за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: не відповідає встановленим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою статті 137 Кодексу, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України у випадках, встановлених Кодексом.

За таких підстав слід дійти висновку про те, що обставини неправомірності прийнятого Відповідачем-2 рішення у формі акта про дискваліфікацію Позивача як учасника аукціону LSE001-UA-20240701-13111, є недоведеними.

Суд зазначає, що надіслані Позивачем для участі у земельних торгах заява та інші документи не містять належного електронного підпису Позивача, тому не можуть вважатися підписаними (засвідченими) та поданими у порядку, передбаченому статтею 137 ЗК України та пунктом 29 Вимог. При цьому недотримання порядку підписання та засвідчення електронних документів, яким завершується їх створення, не належить до технічних, орфографічних та інших помилок, які не впливають на зміст відповідних документів.

Оскільки Позивач подав заяву про участь у земельних торгах та документи до неї із накладенням електронного підпису (УЕП), який має тип носія особистого ключа "незахищений", тобто не є кваліфікованим електронним підписом, наведене було достатньою підставою для прийняття Відповідачем-2 рішення про відмову у підписанні протоколу з переможцем, що оформлено актом про дискваліфікацію учасника аукціону.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.08.2023 у справі № 904/2391/22.

Що ж до вимог про зобов`язання Відповідача-2 повернути Позивачу гарантійний внесок у розмірі 168 915,00 сплачений на підставі платіжної інструкції від 01.08.2024 № 503, то суд вважає за необхідне зазначити, що Позивач заявляючи вказану вимогу посилався лише на те, що Позивач не просить ототожнити поняття УЕП та КЕП на стадії підписання протоколу переможця торгів, з даного питання є сформована судова практика, не просить суд визнати його переможцем аукціону. Позивач має на меті відновити своє порушене право шляхом визнання його неналежним учасником земельних торгів та повернення гарантійного внеску.

Тобто Позивачем не наведено нормативно-правового обґрунтування щодо вказаної вимоги.

При цьому суд враховує, що відповідно до пункту 75 Вимог оператор електронного майданчика перераховує на рахунки для внесення плати за придбаний лот, зазначені організатором в оголошенні про проведення земельних торгів, сплачений гарантійний внесок переможця земельних торгів (за вирахуванням винагороди оператора електронного майданчика з гарантійного внеску переможця) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення підписаного протоколу про результати земельних торгів в рахунок оплати ціни продажу лота.

Згідно з пунктом 76 Вимог повернення сплаченого гарантійного внеску учаснику з наступною за величиною ціновою пропозицією після переможця земельних торгів, а у разі однакових цінових пропозицій учасників - тому, що подав цінову пропозицію раніше, за умови відсутності в оператора електронного майданчика заяви від такого учасника щодо повернення йому гарантійного внеску та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті здійснюється оператором протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення в електронній торговій системі відомостей про здійснення переможцем торгів оплати за придбаний лот та витрат, здійснених на підготовку лота до продажу (крім випадків, коли переможцем земельних торгів є такий учасник).

У разі відкликання таким учасником попередньої згоди на очікування шляхом натискання відповідної кнопки в особистому кабінеті та подання заяви щодо повернення гарантійного внеску оператор електронного майданчика зобов`язаний повернути гарантійний внесок такому учаснику протягом п`яти робочих днів з дати подання заяви та натискання відповідної кнопки в особистому кабінеті.

Пунктом 77 Вимог передбачено, що повернення сплачених гарантійних внесків учасникам здійснюється оператором електронного майданчика протягом трьох робочих днів з дня, що настає за днем формування протоколу про результати земельних торгів, крім:

- переможця земельних торгів;

- учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією після переможця земельних торгів, а у разі однакових цінових пропозицій учасників - того, що подав цінову пропозицію раніше, за умови наданої ним попередньої згоди на очікування;

- випадків, передбачених абзацами другим-п`ятим частини десятої статті 135 ЗК України.

Порядок перерахування та повернення гарантійних внесків переможця земельних торгів та учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією визначаються цими вимогами.

Відповідно до пункту 78 Вимог повернення сплачених гарантійних внесків особам, які анулювали свою закриту цінову пропозицію, здійснюється оператором протягом трьох робочих днів з дня, що настає за днем такого анулювання.

Згідно з пунктом 79 Вимог повернення сплачених реєстраційних та гарантійних внесків учасникам у разі скасування земельних торгів здійснюється оператором електронного майданчика протягом трьох робочих днів з дня, що настає за днем присвоєння земельним торгам статусу скасованих.

Пунктом 80 Вимог передбачено, що у випадках, передбачених абзацами другим-п`ятим частини десятої статті 135 ЗК України, сплачені гарантійні внески (за вирахуванням винагороди оператора електронного майданчика з гарантійного внеску переможця) перераховуються оператором електронного майданчика, через якого надано відповідну цінову пропозицію учасника, на рахунки, передбачені пунктом 75 цих вимог, протягом п`яти робочих днів з дня настання подій, визначених абзацами другим - п`ятим частини десятої статті 135 ЗК України (якщо гарантійні внески не були перераховані організатору раніше).

Відповідно до частини десятої статті 135 ЗК України сплачені суми гарантійних внесків (крім випадків, встановлених абзацами другим-п`ятим цієї частини) повертаються оператором електронного майданчика всім учасникам земельних торгів, які не визнані переможцями, у строк, встановлений Кабінетом Міністрів України.

Гарантійні внески не повертаються та перераховуються оператором електронного майданчика на рахунки організатора земельних торгів, зазначені в оголошенні про проведення земельних торгів (за вирахуванням винагороди оператора електронного майданчика з гарантійного внеску переможця):

- усім учасникам, якщо жоден з них не зробив кроку аукціону (торгів) на підвищення стартової ціни, крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу;

- переможцю, якщо ним в установлений строк не підписано протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, відмовлено в нотаріальному посвідченні такого договору, не сплачено належної суми за придбаний лот та суми витрат на підготовку лота до продажу;

- переможцю, якщо він не відповідає визначеним цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї, не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена цим Кодексом, подав неправдиві відомості про себе.

За таких підстав суд дійшов висновку, що позовна вимога про зобов`язання Відповідача-2 повернути Позивачу гарантійний внесок у розмірі 168 915,00 грн. сплачений на підставі платіжної інструкції від 01.08.2024 № 503 також є недоведеною та такою, що не підлягає задоволенню.

Згідно із статтею 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим кодексом.

Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Статтями 76, 77 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Згідно з пунктами 1-3 частини першої статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема питання чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.

За таких підстав, суд дійшов висновку про те, що Позивачем не доведено та необґрунтовано наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, а тому вони не підлягають задоволенню.

Пунктом 2 частини першої статті 129 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на викладене та враховуючи, що в задоволенні позову судом відмовлено, судові витрати по сплаті судового збору покладаються на Позивача у справі.

Що ж до витрат Позивача на правничу допомогу, то такі витрати відповідно до пунктом 2 частини четвертої статті 129 ГПК України, якою передбачено, що інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача, то такі витрати також покладаються на Позивача.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Фізичної особи-підприємця Левшенюка Володимира Ярославовича.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, встановлені статтями 256, 257 Господарського процесуального кодексу України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 17 січня 2025 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Суддя А.О. Селівон

СудГощанський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124484516
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —918/855/24

Ухвала від 29.05.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 01.05.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 10.03.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 19.02.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

Рішення від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

Ухвала від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

Ухвала від 21.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Селівон А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні