Чернігівський районний суд чернігівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПровадження №2-о/748/11/25 Єдиний унікальний № 748/3865/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"17" січня 2025 р.м. Чернігів
Чернігівський районний суд Чернігівської області у складі:
головуючого судді Костюкової Т.В.
присяжних Шпака М.М., Шатирко А.Г.
за участю секретаря судового засідання, Шкоди А.Ю., Проненко К.С.
за участю заявника ОСОБА_1 ,
представника заявника адвоката Похилька С.М.,
представника Міністерства оборони - Куртмоллаєва Асана Енверовича, який бере участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Чернігові цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: ОСОБА_2 , Міністерство оборони України, Михайло-Коцюбинська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Чернігівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Чернігівському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Чернігівська районна державна нотаріальна контора Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про оголошення фізичної особи померлою
ВСТАНОВИВ:
Представник заявника адвокат Похилько Сергій Миколайович, діючи на підставі ордеру на надання правничої допомоги серії СВ №1098251 від 22.08.2024, та в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, у якій просить оголосити померлим ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , внаслідок мінометного обстрілу під час рекогностувальних дій в районі м. Авдіївка, Покровського району Донецької області, з 07 лютого 2024 року.
Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що син заявниці ОСОБА_3 13.06.2003 року у зв`язку з введенням воєнного стану на території України з 24 лютого 2022 року був призваний на військову службу за контрактом до лав ЗСУ. Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 22 грудня 2023 року солдат ОСОБА_3 з 22 грудня 2023 року зарахований до списків особового складу частини на посаду навідника 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону ПОС-101281А. Згідно наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року № 158 Про результати службового розслідування встановлено, що 07.02.2024 року під час рекогностувальних дій в районі м. Авдіївка, Донецької області зник безвісти солдат ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , навідник 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 . Солдат ОСОБА_3 під час виконання бойового завдання потрапив під мінометний обстріл . Після обстрілу на позиціях не виявили солдата ОСОБА_3 , пошуки власними силами результату не дали, на зв`язок не виходить , місцезнаходження невідоме. З даного періоду син заявниці не виходить на зв`язок, по при всі намагання, які були вчинені заявницею його знайти.
Ухвалою суду від 03.08.2024 по справі відкрито окреме провадження по справі та призначено справу до судового розгляду.
До початку судового розгляду від представника Міністерства оборони надійшли пояснення відповідно до яких міністерство вказує ,що оголошення ОСОБА_3 померлим безпосередньо вплине на права та обов`язки Міноборони як органу, який уповноважений на прийняття рішень про виплату одноразової грошової допомоги, оскільки за наслідками задоволення заяви у даній справі у заявника виникнуть підстави для звернення за виплатою одноразової грошової допомоги, а згідно з ч. 6 ст. 294 ЦПК України якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду .
Також представник Міністерства оборони зазначає щодо необхідності дотримання положень ст. 46 Цивільного кодексу України. Зокрема відповідно до ч. 2 ст. 46 ЦК України фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців. З тексту зазначеної норми вбачається, що передумовами для оголошення особи померлою у зв`язку з воєнними діями є: 1) закінчення воєнних дій. Воєнні дії на території України тривають у зв`язку з повномасштабною агресією Російської Федерації, внаслідок чого відповідно до положень Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 № 389-VIII (зі змінами) на всій території України указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 було введено воєнний стан, який в подальшому неодноразово продовжувався відповідними указами Президента України. Тобто, факт початку та завершення воєнних дій передбачає прийняття відповідних рішень уповноваженими суб`єктами владних повноважень.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 станом на дату зникнення безвісти ОСОБА_3 (07.02.2023) територія, на якій останній зник безвісти (в районі населеного пункту Авдіївка, Покровського району, Донецької області), була територією, на якій велись активні бойові дії. Станом на дату надання цих пояснень, відповідно до того ж Переліку, вказана територія перебуває не на окупованій території, але проводяться бойові дії і у зв`язку з цим пошукові заходи не завершені. Зважаючи на зазначене вище, Міноборони вважає, що воєнні дії у розумінні ч. 2 ст. 46 ЦК України на території, де зник безвісти син Заявника, не завершились, в силу чого у Чернігівського районного суду Чернігівської області відсутні нормативно визначені у ЦК України підстави для оголошення ОСОБА_3 померлим (а.с124-128)
Від ІНФОРМАЦІЯ_4 надійшли письмові пояснення відповідно до яких центр комплектування вказує що відповідно до ст.46 ЦК України суд з урахуванням конкретних обставин справи може оголосити особу фізичну особу померлою і до спливу двох років від дня закінчення воєнних дій, але не раніше спливу 6 місяців. При цьому заявник має мати особисту цивільно-правову заінтересованість у зміні правового стану особи , яку він просить оголосити померлою, натомість заявниця не надає підтверджуючих на те документів. Для підтвердження цього повинні бути наведені обставини, які свідчать про те , що між заявником та особою, яку він просить оголосити померлою існують особисті або майнові правовідносини матеріально-правовий зв`язок або за відсутності такого зв`язку дані про те, що відсутність фізичної особи для заявника є перешкодою у реалізації суб`єктивних прав або виконанні обов`язків . Справу просять розглянути без участі представника ІНФОРМАЦІЯ_4 та при винесенні рішення врахувати подані пояснення (а.с85-88)
До початку розгляду справи по суті до суду надійшли письмові пояснення заінтересованої особи ОСОБА_2 , відповідно до яких,останній зазначає, що його син зник безвісти зник при обставинах , які загрожували йому смертю, так як перебував на Донбасі. Вказує, що з сином ОСОБА_3 останній раз спілкувався 04.02.2024 року, під час якого чув обстріли. Після вказаної дати син на зв`язок не виходив, а вже 12.02.2024 року він отримав сповіщення з якого дізнався , що його син зник безвісти. Тривалий час вживав дії щодо пошуку сина в інтернет-просторі з джерел в яких міститься інформація про загиблих або зниклих безвісти військовослужбовців, під час одного з перегляду яких знайшов фото на якому був його загиблий син ОСОБА_3 , після чого пошуки припинив. З позицією Міністерства оборони України категорично не погоджується, оскільки станом на час звернення до суду зацікавленими особами вжито достатніх заходів спрямованих на з`ясування фактичних обставин безвісного зникнення сина ОСОБА_3 та отримано достатньо документальних даних, які свідчать про його загибель . Державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації або на підставі документу про смерть,встановленої форми або рішення суду . За викладених обставин єдиною підставою для державної реєстрації смерті є рішення суду про оголошення особи померлою. Лише після ухвалення відповідного рішення та здійснення державної реєстрації смерті виникне можливість оформлення пільг та субсидій. Вважає, що зібрано достатнього документальних даних , які свідчать про наявність обставин, щоб припустити загибель його сина ОСОБА_3 (а.с.221-225)
В судове засідання з`явились заявниця ОСОБА_1 та представник заявниці адвокат Похилько С.М. Заявлені вимоги підтримали, просили суд їх задовольнити з підстав викладених в поданій заяві.
В судовому засіданні представник Міністерство оборони України просив суд відмовити в задоволенні заявлених вимог з підстав викладених у поясненні.
Заінтересована особа ОСОБА_2 , будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце судового засідання, в судове засідання не зявився , свої доводи та міркування виклав у письмовому поясненні ( а.с 222-225)
ІНФОРМАЦІЯ_1 про дату , час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, явку свого представника не забезпечили, в матеріалах справи міститься клопотання про розгляд справи без участі представника (а.с.88)
Михайло-Коцюбинська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області в судове засідання не заявилася про час, дату та місце розгляду справи повідомлена належним чином. В матеріалах справи міститься клопотання про розгляд справи без участі представника селищної ради , при вирішенні справи покладаються на розсуд суду (а.с175)
Чернігівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Чернігівському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, явку представника в судове засідання не забезпечили, матеріали справи містять клопотання розглянути справу без участі представника (а.с 119)
Чернігівська районна державна нотаріальна контора Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про дату, час та місце розгляду справи повідомлена надала до суду клопотання розглянути справу без участі представника (а.с121)
Судом встановлено, ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 військовим комісаром ІНФОРМАЦІЯ_5 полковником ОСОБА_4 10.06.2020 року видано тимчасове посвідчення військовозобов`язаного № НОМЕР_3 (а.с 9)
Відповідно до п. 7 Тимчасового посвідчення ІНФОРМАЦІЯ_6 комісією при ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_3 визнаний придатним до військової служби у мирний час , обмежено здатним у військовий час за гр..І ст. 51б наказу МОУ №402.
Відповідно до п. 13 Тимчасового посвідчення ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_3 взято на військовий облік.
Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 22.12.2023 року №463 солдата ОСОБА_3 призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 22.12.2023 року № 365-РС на посаду навідника 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону , ВОС-101281А, який прибув з військової частини НОМЕР_4 , з 22.12.2023 зараховано до списків особового складу та поставлено на всі види забезпечення . З 22.12.2023 року ОСОБА_3 справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою (а.с 10)
ІНФОРМАЦІЯ_8 10.02.2024 року надіслав сповіщення сімї за №51 відповідно до , якого було сповіщено, що солдат ОСОБА_3 2003 року народження, призваний на військову службу за контрактом 30.10.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_9 , захищаючи територіальну цілісність та державний суверенітет України , під час проходження військової служби, при виконанні бойового завдання, зник безвісти України в районі населеного пункту Авдіївка Покровського району Донецької області 08.02.2024 року. Сповіщення є підставою для подання документів для призначення пенсії, матеріальної допомоги, надання пільг у встановленому законодавством порядку (а.с 14)
З дослідженого в судовому засіданні наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року № 158 Про результати службового розслідування вбачається, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 12.02.2024 року Про призначення службового розслідування заступником командира бойової машини навідником-оператором 2 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 молодшим сержантом ОСОБА_5 було проведено службове розслідування з метою уточнення причин та умов, що сприяли зникненню безвісти військовослужбовця навідника 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_3 під час виконання бойового завдання.
Службовим розслідуванням встановлено, що 07.02.2024 року під час рекогностувальних дій в районі м. Авдіївка, Донецької області зник безвісти солдат ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , навідник 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 . Солдат ОСОБА_3 під час виконання бойового завдання потрапив під мінометний обстріл.Після обстрілу на позиціях не виявили солдата ОСОБА_3 , пошуки власними силами результату не дали, на зв`язок не виходить , місцезнаходження невідоме.
Зникнення безвісти солдата ОСОБА_3 не пов`язано з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення та не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного,наркотичного чи токсичного сп`яніння. В ході виконання бойового завдання солдат ОСОБА_3 перебував у засобах індивідуального захисту, а саме в бронежилеті та шоломі керларовому.
Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року №158 службове розслідування було завершене, а військовослужбовець військової служби за контрактом, навідник 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 , солдат ОСОБА_3 13.06.2003 року вважається безвісти зниклим під час виконання бойового завдання за виконанням бойового завдання за бойовим розпорядженням пов`язаним із захистом Батьківщини у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України в районі населеного пункту Авдіївка Покровського району Донецької області 07.02.2024 року (а.с 11-12)
Відповідно до п. 3.2 наказу військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року №158 після проведеного службового розслідування у відповідності до абз 3 п.1 розділу VI Інструкції з організації обліку особового складу в системі МОУ від 15 вересня 2022 року №280 було доручено вести зміни до сповіщення на зниклого безвісти військовослужбовця ОСОБА_3 та вказати дату зникнення - 07.02.2024(а.с 11 зворот.)
З дослідженого витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань вбачається, що за заявою ОСОБА_2 були внесені відомості в ЄРДР про повідомлення про вчинення кримінального правопорушення за фактом зникнення безвісти сина під час виконання бойового завдання в районі населеного пункту Авдіївка Покровського району Донецької області . 13.02.2024 року внесені відомості в ЄРДР за №12024270340000542 за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення ч.1 ст.115 Кримінального кодексу України (а.с15)
Відповідно до Витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин №20240621-1344 від 21.06.2024 року ОСОБА_3 набув статусу особи зниклої безвісти за особливих обставин -13.03.2024 року (а.с 13)
З досліджених скріншотів з чатботу, які були долучені представником заявника вбачається, що через телеграм канал в групі «Письмо в Портфель» було долучене листування в якому містяться фотографії хлопця зовні схожого на ОСОБА_3 з яких вбачається, що останній є загиблим та свідчить про те, що його тіло знаходиться на непідконтрольній території ( а.с 183-187)
Допитаний, в судовому засіданні, свідок ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_10 показав, що є зятем заявниці. З ОСОБА_7 , який проходив військову службу , він підтримував постійний зв`язок. В ніч з 5 на 6 лютого 2024 року він спілкувався з ОСОБА_3 останній раз, який зазначив, що збирається виходити на бойове завдання . Вже 13 лютого 2024 року з ІНФОРМАЦІЯ_4 його було сповіщено, що ОСОБА_3 вважається зниклим безвісти. Вживаючи дій щодо пошуку ОСОБА_3 він знайшов на сайті «Портфель Генштабу» фото на якому було тіло ОСОБА_3 . Зв`язавшись з адміністратором групи почав з`ясовувати обставини місця перебування тіла. Адміністратор групи під час листування вказав, що хлопець на фото має позивний « ОСОБА_8 », про що вказує його бронежилет та повідомив, що цей хлопець молодого віку ОСОБА_3 ». В подальшому він надіслав у групу «Письмо Портфель» фото за життя ОСОБА_3 і йому підтвердили, що загиблий військовий і є ОСОБА_3 .
Надаючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд виходить з таких норм права.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою.
Згідно зі ст. 305 ЦПК України заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.
Частиною 1 статті 308 ЦПК України визначено, що суд розглядає справу за участю заявника, свідків, зазначених у заяві, та осіб, яких сам суд визнає за потрібне допитати, і ухвалює рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або про оголошення її померлою.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Цивільного кодексу України фізична особа може бути оголошена судом померлою, якщо у місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку - протягом шести місяців.
Оголошення особи померлою має своїм призначенням усунення невизначеності, яка склалася щодо правовідносин за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме.
Рішення про оголошення фізичної особи померлою приймається судом за наявності таких підстав: 1) відсутність особи в місці її постійного проживання; 2) відсутність відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона зникла безвісті за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку,- протягом шести місяців.
Особливості цієї категорії справ, є те що висновок суду про оголошення громадянина померлим ґрунтується на юридичному припущенні смерті особи.
При цьому заявник має мати особисту цивільну-правову заінтересованість у зміні правового стану особи, яку він просить оголосити померлою. Для підтвердження цього повинні бути наведені обставини, які свідчать про те, що між заявником та особою, яку він просить оголосити померлою існують особисті або майнові правовідносини-матеріально-правовий зв`язок або за відсутності такого зв`язку - дані про те, що відсутність фізичної особи є для заявника перешкодою у реалізації суб`єктивних прав або виконання обов`язків.
Як зазначає заявниця , оголошення померлим ОСОБА_3 необхідно їй для отримання виплат, пільг та гарантій як матері загиблого військовослужбовця, з чого слідує, що остання має особисту цивільно-правову заінтересованість у зміні правового статуту особи. Заявниця є матір`ю ОСОБА_3 , що підтверджується дослідженим свідоцтвом про народження ОСОБА_3 .
Суд зауважує, що відповідно до с. 41 ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу» виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Вказана одноразова грошова - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" мають право на її отримання.
Батьки відповідно до ст. 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" є особами, які мають право на отримання грошової допомоги.
Суд не бере до уваги доводи представника Міністерства оборони України в тому , що в даному випадку має місце спір про право, адже право батьків на отримання одноразової грошової допомоги є гарантованим і не потребує додаткового доказування в подальшому. Аргументів по суті предмету позову, які б надали суду можливість зробити висновок, що вірогідна смерть ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_11 під час виконання бойового завдання в населеному пункті Авдіївка могла не настати, заінтересованою особою не надано. Задоволення заяви про оголошення особи не породжує спір про право, а лише конкретизує статус особи та надає можливість провести державну реєстрацію смерті.
В судовому засіданні представник Міністерства оборони України, вказав, що тільки акт службового розслідування може підтвердити обставини за яких зник ОСОБА_3 . Разом з тим суд зазначає, що з дослідженого в судовому засіданні витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року № 158 Про результати службового розслідування вбачається інформація, відображена на підставі акту службового розслідування, відповідно до якої прослідковується обставина за умовами за яких зник ОСОБА_3 , а саме «07.02.2024 року під час рекогностувальних дій в районі м. Авдіївка, Донецької області зник безвісти солдат ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , навідник 1 механізованого відділення 2 механізованого взводу 2 механізованої роти НОМЕР_2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 . Солдат ОСОБА_3 під час виконання бойового завдання потрапив під мінометний обстріл».
Інших даних в акті службового розслідування бути не може, так як акт, в такому випадку не відповідатиме, обставинам, які містяться в наказі командира військової частини НОМЕР_1 від 18.02.2024 року № 158 Про результати службового розслідування ", який є офіційним документом.
Згідно ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався, та діє на даний час.
Статтею 46 ЦК України передбачено, що фізична особа може бути оголошена судом померлою, якщо у місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку, - протягом шести місяців, а за можливості вважати фізичну особу загиблою від певного нещасного випадку або інших обставин внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру - протягом одного місяця після завершення роботи спеціальної комісії, утвореної внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців.
Фізична особа оголошується померлою від дня набрання законної сили рішенням суду про це. Фізична особа, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави припустити її загибель від певного нещасного випадку або у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена померлою від дня її вірогідної смерті.
Відповідно до ст. 47 ЦК України правові наслідки оголошення фізичної особи померлою прирівнюються до правових наслідків, які настають у разі смерті. Спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою, не мають права відчужувати протягом п`яти років нерухоме майно, що перейшло до них у зв`язку з відкриттям спадщини. Нотаріус, який видав спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно, накладає на нього заборону відчуження.
Статтею 48 ЦК України встановлено, що у випадку, якщо фізична особа, яка була оголошена померлою, з`явилась, або якщо одержано відомості про місце її перебування, суд за місцем перебування цієї особи, або суд, що постановив рішення про оголошення її померлою, за заявою цієї особи або іншої заінтересованої особи скасовує рішення суду про оголошення фізичної особи померлою.
Пункт 13 постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення»звертає увагу суду на необхідність відрізняти оголошення особи померлою від встановлення факту смерті особи. Оголошення фізичної особи померлою - це ствердження судовим рішенням припущення про смерть даної особи, тобто констатація високого ступеня ймовірності смерті. Встановлення факту смерті можливо, якщо суд на підставі незаперечних доказів ствердить, тобто доведе обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, обставини, за яких настала смерть і факт неможливості реєстрації органом державної РАЦС факту смерті.
Аналізуючи норми права, суд вважає, що підставою для оголошення особи померлою є не факти, які напевне свідчать про її загибель, а обставини, що дають підставу припускати смерть такої особи.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11 грудня 2024 року у справі 755/11021/22, дійшла таких висновків.
«94. Велика Палата Верховного Суду наголошує, що під час визначення моменту для початку відліку шестимісячного строку, встановленого реченням другим частини другої статті 46 ЦК України, суд повинен враховувати соціальний контекст та засаду справедливості. Оскільки в умовах російської агресії, яка триває на території України, ситуація в країні залишається недостатньо стабільною, будь-які правові рішення повинні бути чутливими до складних життєвих обставин, у яких опинилися люди.
95. Відрахування шестимісячного строку з дня припинення або скасування воєнного стану чи закінчення воєнних дій, збройного конфлікту було б непропорційним обмеженням прав та інтересів значної кількості цивільних осіб, членів сімей Захисників і Захисниць України.
96. Велика Палата Верховного Суду наголошує на тому, що у частині другій статті 46 ЦК України йдеться про воєнні дії, збройний конфлікт, а не про воєнний стан. Не можна тлумачити цей припис як такий, що його можливо застосувати стосовно оголошення особи померлою винятково після скасування воєнного стану на усій території України.
97. Також не можна відраховувати шестимісячний строк, передбачений частиною другою статті 46 ЦК України, від дати ймовірної загибелі фізичної особи на території ведення активних бойових дій, оскільки внаслідок триваючих активних бойових дій ситуація на певній території може бути невизначеною та непередбачуваною. Зокрема, зв`язок із особою може перерватися з різних причин, особа може бути змушена змінити місце постійного проживання, перебування або потрапити в полон, що ускладнює встановлення обставин її зникнення. В умовах воєнних дій, збройного конфлікту часто бракує достовірної інформації, що унеможливлює навіть гіпотетичне визначення дати ймовірної загибелі, а відтак і об`єктивне обчислення строків для оголошення особи померлою.
98. Шестимісячний строк, який у цьому випадку обраховується з дня закінчення активних бойових дій, виконує функцію своєрідного запобіжника, спрямованого на захист прав та інтересів фізичної особи, яка може перебувати в невідомому місці або тимчасово не мати змоги вийти на зв`язок з різних причин, пов`язаних з обставинами воєнних дій, збройного конфлікту. Така правова гарантія запобігає передчасному оголошенню особи померлою, враховуючи, що в умовах війни можуть бути численні фактори, які заважають встановленню фактичного місця перебування людини. Цей строк забезпечує можливість з`ясування додаткових обставин або отримання нової інформації про зниклу особу, що сприяє уникненню помилкових судових рішень, які могли б призвести до негативних правових наслідків для самої особи, її родичів і суспільства загалом».
Також у цій постанові ВП ВС наголосила на тому, що конкретні воєнні дії мають територіальну і часову характеристики. Джерелом офіційної інформації про ці характеристики є Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (далі - Наказ № 309).
Згідно із цим Переліком Авдіївська міська територіальна громада, до складу якої входить м. Авдіївка в період з 24.02.2022 року по 28.02.2024 року була територією активних бойових дій
З 29.02.2024 року с. Авдіївка Авдіївська міська територіальна громада Покровського району Донецької області є тимчасово окупованою російською федерацією території України.
З урахуванням наведеного, шестимісячний строк для звернення до суду має відраховуватися із цієї дати 29.02.2024 наступної після закінчення бойових дій, що дотримано заявницею. Окремо, суд зазначає, що на дату розгляд справи заінтересовані особи мали можливість надати відомі їм дані , які б спростовували обставини викладені в заяві. Разом з тим, беручи активну участь у розгляді справи інших доказів, крім тих, які підтверджують настання вирогідної загибелі ОСОБА_3 суду не було надано.
Особливістю цієї категорії справ, є те, що висновок суду про оголошення громадянина померлим ґрунтується на юридичному припущенні смерті особи
У суду також не має підстав ставити під сумнів достовірність і правдивість фактів, повідомлених заявником у заяві.
Таким чином, у судовому засіданні було достовірно встановлено, що вимоги заяви є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Оскільки днем зникнення безвісти ОСОБА_3 був встановлений службовим розслідуванням 07 лютого 2024 року, суд вважає за необхідне оголосити його померлим із вказаної дати.
При цьому, суд роз`яснює заявнику вимоги ст. 48 ЦК України, відповідно до якої у випадку, якщо фізична особа, яка була оголошена померлою, з`явилася, або якщо одержано відомості про місце її перебування, суд за місцем перебування цієї особи, або суд, що постановив рішення про оголошення її померлою, за заявою цієї особи або іншої заінтересованої особи скасовує рішення суду про оголошення фізичної особи померлою.
Згідно з вимогами ст. 47 ЦК України правові наслідки оголошення фізичної особи померлою прирівнюються до правових наслідків, які настають у разі смерті. Спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою, не мають права відчужувати протягом п`яти років нерухоме майно, що перейшло до них у зв`язку з відкриттям спадщини. Нотаріус, який видав спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно, накладає на нього заборону відчуження.
Керуючись ст.ст.46,48ЦК України,ст.ст. 12,13,42,76,258,259,263-265,293,306, 315,319,354,355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: ОСОБА_2 , Міністерство оборони України, Михайло-Коцюбинська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Чернігівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Чернігівському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Чернігівська районна державна нотаріальна контора Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про оголошення фізичної особи померлою - задовольнити.
Оголосити померлим ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянина України, останнє зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 з 07 лютого 2024 року.
Причиною смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 вважати загибель під час безпосередньої участі у бойових діях та забезпечення заходів з національної безпеки і оборони України у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України під час рекогностувальних дій в районі м. Авдіївка, Покровського району Донецької області.
Місцем смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , вважати населений пункт Авдіївка, Покровського району Донецької області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Костюкова Т.В.
Присяжні Шпак М.М.
Шатирко А.Г.
| Суд | Чернігівський районний суд Чернігівської області |
| Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
| Оприлюднено | 20.01.2025 |
| Номер документу | 124494983 |
| Судочинство | Цивільне |
| Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою |
Цивільне
Чернігівський районний суд Чернігівської області
Костюкова Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні