Рішення
від 17.01.2025 по справі 300/1488/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2025 р. справа № 300/1488/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Біньковської Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Ланчинська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Ланчинська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправними дії щодо відмови у наданні соціальної допомоги у вигляді субсидії на опалювальний період з жовтня 2022 року по січень 2023 року включно; зобов`язати провести перерахунок та виплату субсидії на опалювальний період з жовтня 2022 року по січень 2023 року включно.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку зі смертю чоловіка 16.06.2022 звернулась до Ланчинської селищної ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії. Стверджує, що в жовтні 2022 року знову подала заяву про призначення і надання житлової субсидії та декларацію до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації. Однак, до кінця 2022 року житлову субсидію позивач так і не отримала, а також на її адресу не надходило рішення про відмову у призначенні такої. В січні 2023 року працівники Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації пояснили ОСОБА_1 , що всі справи по призначенню субсидії передають Головному управлінню Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області і кошти будуть перераховані вже пенсійним фондом. У лютому 2023 року позивач знову звернулась до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації працівників соціального захисту, де їй повідомили, що не можуть знайти її заяву, яка подана у жовтні 2022 року, та порадили звернутися до пенсійного органу із новою заявою. 23.02.2023 позивач звернулася до відповідача із новою заявою та їй було нараховано і виплачено субсидію за лютий - квітень 2024 року. Позивач, зокрема, 22.06.2023 звернулася до пенсійного органу із заявою про нарахування та виплату субсидії згідно поданої в жовтні 2022 року заяви, однак відповідач зазначив, що згідно із даними підсистеми «Призначення та виплата деяких соціальних допомог» заява про призначення житлової субсидії від жовтня 2022 року відсутня. Просить позов задовольнити.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду замінено відповідача - Управління соціального захисту Надвірнянської районної державної адміністрації його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.

Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації у відзиві на позов зазначає, що 16 червня 2022 року ОСОБА_2 звернулася в центр надання адміністративних послуг Ланчинської селищної ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії, декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, відомістю про забезпеченість житловою площею, копією паспорта, копією ідентифікаційного номера та свідоцтвом про смерть чоловіка за призначенням житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. 22 червня 2022 року адміністратор центру надання адміністративних послуг Ланчинської селищної ради надіслав вищевказаний пакет документів в Управління через комплексну програму «Соціальна громада». Стверджує, що житлову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на неопалювальний період з травня 2022 року позивачу не призначено, так як обов`язковий відсоток платежу (175,61 грн.) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (162,03 грн.). Щодо призначення субсидії на опалювальний період 2022-2023 ОСОБА_1 потрібно було звернутися до адміністратора центру надання адміністративних послуг Ланчинської селищної ради. Також зазначає, що з 1 жовтня 2022 року по 30 листопада 2022 року звернень позивача щодо призначення житлової субсидії до них не надходило. З 1 грудня 2022 року програмне забезпечення житлових субсидій щодо призначення житлових субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг в управлінні відсутнє. Вважає, що оскільки, заява та декларація про призначення ОСОБА_1 не надходила до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації, тому підстав для призначення та виплати субсидії з жовтня 2022 року по січень 2023 року немає. Просить в задоволенні позву відмовити (а.с.80).

У відповіді на відзив позивач зазначає, що 16.06.2022 вона звернулася до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації із заявою про призначення та надання житлової субсидії, що суперечить твердженню органу соціального захисту про те, що з 01.10.2022 по 30.11.2022 звернень щодо призначення житлової субсидії від ОСОБА_1 не надходило. Також зазначає, що на адресу позивача не надходило рішення про припинення житлової субсидії (а.с.95).

Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області у поясненнях зазначило, що ОСОБА_1 направила 22.06.2023 звернення, в якому просила проінформувати про стан нарахування та виплати субсидії за період з жовтня 2022 по січень 2023 року. У листі Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області №6856-6522/В-02/8-0900/23 від 28.07.2023 зазначило, що 29.03.2023 відповідач отримав лист від Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації щодо не проведення позивачу автоматичного перерахунку житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. Згідно з даними Підсистеми "Призначення та виплата деяких соціальних виплат" заява про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії від жовтня 2022 року відсутня. Згідно з заявою від 23.02.2023 ОСОБА_1 призначено житлову субсидію на період з 01.02.2023 по 31.03.2023 в розмірі 2700,58 грн. щомісячно, з 01.04.2023 по 30.04.2023 в розмірі 1341,20 грн. Вважає, що оскільки, заява та декларація про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії від жовтня 2022 року до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області не надходила, підстав для нарахування та виплати субсидії з жовтня 2022 року по січень 2023 року немає (а.с.72).

Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними в справі матеріалами.

Суд, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, встановив наступне.

16.06.2022 позивач подала до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації заяву №58/13.1-07 про призначення та надання житлової субсидії (а.с.19). До вказаної заяви було долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії та відомість про забезпечення житловою площею від 16.06.2022 №58/138-07, копії паспорта, ідентифікаційного номера та свідоцтво про смерть чоловіка, що сторонами не заперечується (а.с.23-25).

22.06.2023 позивач звернулася із заявою до відповідача, в якій просила провести нарахування та здійснити виплату субсидії згідно заяви поданої у жовтні 2022 року та переданої до пенсійного органу супровідним листом в березні 2023 року (а.с.59).

Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом від 28.07.2023 №6856-6522/В-02/8-0900/23 повідомило позивача про те, що в ході детального розгляду звернення ОСОБА_1 встановлено, що житлова субсидія за минулі періоди призначалась їй автоматично. У травні 2022 року відбулися зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні ( ІНФОРМАЦІЯ_1 помер чоловік ОСОБА_3 ). Відповідно до п. 90 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» в разі зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні членів домогосподарств, громадянин, якому призначена житлова субсидія, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати уповноважений орган про виникнення обставин. 29.03.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області отримано лист від Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації щодо непроведенпя автоматичного перерахунку житлової субсидії ОСОБА_1 для відшкодування витрат па оплату житлово-комунальних послуг. Вказано, що згідно з даними Підсистеми "Призначення та виплата деяких соціальних виплат" заява про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії від жовтня 2022 року відсутня (а.с.60).

31.07.2023 позивач звернулася до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації із завою, в якій просила надати інформацію про причину невиплати субсидії за період з жовтня по січень 2023 року (а.с.27).

Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації листом від 30.08.2023 №1834/06 повідомило позивача про те, що по квітень 2022 року включно чоловік ОСОБА_1 перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації, як одержувач житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. 16 червня 2022 року ОСОБА_1 звернулася в центр надання адміністративних послуг Лачинської селищної ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії, декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, відомістю про забезпеченість житловою площею, копією паспорта, копією ідентифікаційного номера та свідоцтвом про смерть чоловіка. 22 червня 2022 року адміністратор центру надання адміністративних послуг Латинської селищної ради надіслав вищевказаний пакет документів в управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації через комплексну програму «Соціальна громада». Відповідно до п. 4 Порядку призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла і обсягом визначеного обов`язкового відсотка платежу. Згідно поданих довідок з комунальних організацій платіж ОСОБА_1 за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла за травень місяць 2022 року становить 162,03 грн., а саме: електропостачання у межах соціальної норми становить 70,00 КВт в сумі 100,80 грн., газопостачання у межах соціальної норми становить 5,400 куб.м в сумі 43,15 грн., розподіл газу 18,08 грн. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї ОСОБА_1 становить 2128,58 грн. Середньомісячний дохід на одного члена сім`ї становить - 2128,58 грн. Розмір обов`язкової частки плати за житлово-комунальні послуги становить 8,25 відсотка. Отже, 8,25 відсотка від середньомісячного доходу становить 175,61 грн. (2128,58 грн.* 8,25%). Житлову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на неопалювальний період з травня 2022 року ОСОБА_1 не призначено так як обов`язковий відсоток платежу (175,61 грн.) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (162,03 грн.). Стосовно автоматичного призначення субсидії на опалювальний період 2022-2023 років Постановою № 505 визначено перелік категорій одержувачів субсидії, які мають подати заяви та декларації для призначення субсидії на наступний період. У цьому переліку відсутні громадяни, у яких розділені особові рахунки на оплату житлово-комунальних послуг. Таким чином їм субсидія призначається без звернення на підставі інформації, наявної в Єдиному державному реєстрі отримувачів субсидій, після отримання відомостей відповідно до пункту 50 Положення, а також від Мінфіну результатів верифікації відповідно до підпункту 1 пункту 2 Постанови № 505. Також для прийняття рішення щодо призначення житлової субсидії на наступний період без звернень громадян необхідно обов`язково отримати інформацію за запитами від інших органів, установ, організацій: про доходи, про склад зареєстрованих осіб, про ціни і тарифи на послуги, а також наявність заборгованості зі сплати послуг (пункт 50 Положення). Якщо Мінфін надає за результатами верифікації, проведеної відповідно до підпункту 1 пункту 2 Постанови №505 інформацію про купівлю особою протягом 12 місяців (травень 2021 року - квітень 2022 року) майна на суму більше 50 тис. грн., субсидія не призначається. Щодо непризначення ОСОБА_1 житлової субсидії на опалювальний період з жовтня 2022 року потрібно було звернутися особисто до адміністратора центру надання адміністративних послуг Латинської селищної ради або в управління соціального захисту населення та з`ясувати причину не призначення субсидії. Зазначено, що в лютому 2023 року по питанню неотримання коштів житлової субсидії до працівників управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації ОСОБА_1 особисто не зверталася. В лютому 2023 року ОСОБА_4 зверталася в усному порядку по питанню невиплати ОСОБА_1 житлової субсидії без її паспорта, довіреності та підтверджуючих документів, на що було надано усну відповідь, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 №1041 всі діючі особові справи одержувачів житлових субсидій, в тому числі особову справу ОСОБА_1 №112426 управлінням соціального захисту населення передано Головному управлінню Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області. 13 березня 2023 року управління соціального захисту населення подало до управління Пенсійною фонду список одержувачів житлових субсидій, яким не проведено автоматичний перерахунок житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг для подальшого опрацювання особових справ управлінням Пенсійного фонду. В цей список було включено особову справу ОСОБА_1 , оскільки їй не проведено автоматичний перерахунок житлової субсидії (а.с.29).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Порядок надання субсидій визначений Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №848 від 21.10.1995 (в редакції, станом на час спірних правовідносин, надалі також - Положення №845).

Згідно пункту 3 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.

Відповідно до пункту 4 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Положеннями пунктів 5, 6 Положення №848 передбачено, що житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії"/

Житлові субсидії на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива призначаються у разі, коли домогосподарство не отримує комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) та не використовує природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення.

За змістом пункту 9 Положення №848 призначення житлових субсидій здійснюється: до 30 листопада 2022 р. включно - структурними підрозділами з питань соціального захисту населення; починаючи з 1 грудня 2022 р. - органами Пенсійного фонду України.

Контроль за правильністю призначення і виплати житлових субсидій здійснює Нацсоцслужба та її територіальні органи.

Заяви про призначення та надання житлової субсидії за формою згідно з додатком 1 (далі - заява) з необхідними документами та/або відомостями приймаються від громадян: структурними підрозділами з питань соціального захисту населення - до 30 листопада 2022 р. включно в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія); органами Пенсійного фонду України починаючи з 1 грудня 2022 р., у тому числі у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний додаток Пенсійного фонду України, засобами Порталу Дія).

Заяви з необхідними документами та/або відомостями також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади або військової адміністрації (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження уповноваженому органу.

Заяви з необхідними документами та/або відомостями приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Заяви з необхідними документами та/або відомостями (після формування електронної справи) у паперовій формі передаються уповноваженому органу не рідше ніж раз на два тижні.

Якщо рішення про призначення (відновлення) житлової субсидії приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи, такий акт складається посадовою особою виконавчого органу та передається уповноваженому органу.

Відповідно до пункту 24 Положення №848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів одного з подружжя, якщо обом більше 60 років і вони проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені або не перебували у шлюбі, а також осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають у зв`язку з призовом на строкову військову службу. При цьому фактичні доходи таких осіб не враховуються в сукупний дохід домогосподарства.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Згідно пунктів 43, 45 Положення №848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або тимчасовим посвідченням громадянина України (для іноземців та осіб без громадянства - паспортним документом іноземця або документом, що посвідчує особу без громадянства, посвідкою на постійне/тимчасове проживання, посвідченням біженця або іншим документом, що підтверджує законність перебування іноземця чи особи без громадянства на території України), подає: заяву; декларацію; довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом уповноваженого органу у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності); договір наймання (оренди) житла (у разі наявності); рішення суду (в разі наявності); інші документи, які не передбачені цим пунктом, але відповідно до цього Положення необхідні для розгляду питання по суті (у разі потреби).

Зазначені документи подаються структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, посадовим особам виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), органу Пенсійного фонду України - незалежно від місця проживання.

Згідно пунктів 60, 61 Положення №848 уповноваженим органом протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів та отримання інформації відповідно до пункту 50 цього Положення приймається рішення про: призначення житлової субсидії; непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення); відмову в призначенні житлової субсидії.

У разі прийняття рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії уповноважений орган повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому уповноважений орган самостійно обирає форму такого повідомлення (в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді та спосіб для повідомлення (особиста бесіда, поштовий зв`язок, смс-повідомлення, електронні засоби зв`язку, електронна пошта (за наявності), повідомлення через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або через Портал Дія).

В пункті 63 Положення №848 у період дії воєнного стану в Україні уповноважений орган може повідомляти заявнику про прийняте рішення в телефонному режимі із внесенням відповідного запису до окремого журналу реєстрації інформування заявників, в якому зазначається: номер рішення уповноваженого органу; номер телефону заявника; прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) заявника; прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) посадової особи, яка здійснювала інформування; дата та час телефонного дзвінка.

За змістом пунктів 72 - 75 Положення №848 житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік за особистим зверненням громадян.

Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і на оплату житлово-комунальних послуг призначається на календарний рік. При цьому житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного календарного року.

У разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону, але не раніше дня виникнення права на її отримання.

Відповідно до пункту 78 - 80 Положення №848 після закінчення строку отримання житлової субсидії уповноважені органи самостійно здійснюють призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, крім домогосподарств:

у складі яких є особи, зазначені у підпункті 3 пункту 14 цього Положення (за винятком осіб, зазначених в абзацах шостому - одинадцятому підпункту 3 пункту 14 цього Положення). Відповідно до абзацу 8 підпункту 3 пункту 14 вказаного Положення житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду не менше місяця отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсія, стипендія, допомога при народженні (усиновленні) дитини, допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомога по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомога по безробіттю, допомога по частковому безробіттю відповідно до статті 47 Закону України "Про зайнятість населення";

у складі яких є внутрішньо переміщені особи;

у складі яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб;

які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;

які орендують житлове приміщення для проживання і звертаються за житловою субсидією на оплату житлово-комунальних послуг.

Уповноважені органи без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому цим Положенням, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення з використанням програмних засобів (в автоматичному режимі) про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктами 61, 62 цього Положення.

Домогосподарствам, зазначеним у пункті 78 цього Положення, призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється після подання нових заяви та декларації.

У відповідності до пунктів 88, 89 Положення №848 якщо в опалювальний сезон розмір плати за житлово-комунальні послуги, внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування не перевищує обсягу обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156, житлова субсидія на наступний неопалювальний сезон призначається на підставі звернення громадянина.

Якщо в неопалювальний сезон розмір плати за житлово-комунальні послуги, внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування не перевищує обсягу обов`язкового відсотка платежу, встановленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії", уповноважений орган розраховує розмір житлової субсидії на початку наступного опалювального сезону без додаткового звернення громадянина.

У пунктах 98-100 Положення №848 вказано, що житлова субсидія на оплату комунальних послуг призначається з урахуванням соціальних нормативів відповідних комунальних послуг.

Якщо норми споживання комунальних послуг, що затверджені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами, є меншими, ніж соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, що встановлені Кабінетом Міністрів України, для розрахунку житлових субсидій застосовуються:

у разі наявності засобів обліку - соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, які встановлені Кабінетом Міністрів України;

у разі відсутності засобів обліку - норми споживання комунальних послуг, які встановлені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами.

Житлова субсидія надається громадянам у грошовій готівковій формі шляхом перерахування уповноваженим органом коштів на рахунок громадянина, якому призначено житлову субсидію, відкритий в уповноваженому банку, чи виплачується йому готівкою через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання.

Згідно пункту 122 Положення №848 поновлення надання житлової субсидії протягом сезону її призначення можливе лише у випадках, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 119 цього Положення, з місяця, що настає за місяцем, в якому надійшло повідомлення про відновлення надання житлово-комунальної послуги (послуг), сплату заборгованості за житлово-комунальну послугу (послуги), оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, укладення договору про реструктуризацію такої заборгованості або оскарження заборгованості споживачем у судовому порядку (за наявності ухвали про відкриття провадження у справі).

Із матеріалів справи слідує, що 16.06.2022 позивач подала до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації заяву №58/13.1-07 про призначення та надання житлової субсидії у зв`язку зі смертю чоловіка.

До вказаної заяви нею було долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії та відомість про забезпечення житловою площею від 16.06.2022 №58/138-07, копії паспорта, ідентифікаційного номера та свідоцтво про смерть чоловіка, що сторонами не заперечується.

Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації в листі від 30.08.2023 вказало, що згідно поданих довідок з комунальних організацій платіж ОСОБА_1 за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла за травень місяць 2022 року становить 162,03 грн., а саме: електропостачання у межах соціальної норми становить 70,00 КВт в сумі 100,80 грн., газопостачання у межах соціальної норми становить 5,400 куб.м в сумі 43,15 грн., розподіл газу 18,08 грн. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї ОСОБА_1 становить 2128,58 грн. Середньомісячний дохід на одного члена сім`ї становить також 2128,58 грн. Розмір обов`язкової частки плати за житлово-комунальні послуги становить 8,25 відсотка. Отже, 8,25 відсотка від середньомісячного доходу становить 175,61 грн. (2128,58 грн.* 8,25%). Житлову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на неопалювальний період з травня 2022 року ОСОБА_1 не призначено так як обов`язковий відсоток платежу (175,61 грн.) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (162,03 грн.). Вказане позивачем не заперечується.

Як зазначено судом, в силу приписів пункту 78, 80 Положення №848 після закінчення строку отримання житлової субсидії уповноважені органи самостійно здійснюють призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, крім домогосподарств у складі яких є особи, зазначені у підпункті 3 пункту 14 цього Положення (за винятком осіб, зазначених в абзацах шостому - одинадцятому підпункту 3 пункту 14 цього Положення). Відповідно до абзацу 8 підпункту 3 пункту 14 вказаного Положення житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду не менше місяця отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсія, стипендія, допомога при народженні (усиновленні) дитини, допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомога по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомога по безробіттю, допомога по частковому безробіттю відповідно до статті 47 Закону України "Про зайнятість населення".

Домогосподарствам, зазначеним у пункті 78 цього Положення, призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється після подання нових заяви та декларації.

Суд зазначає, що позивачу було відмовлено в призначення субсидії за заявою від 16.06.2022 на неопалюваний сезон. Враховуючи, що позивач не отримувала субсидію у попередньому періоді (неопалюваний сезон з 01.05.2022 по 30.09.2022), тому їй слід було звернутися до відповідача із новою заявою та декларацією для призначення субсидії на наступний період (опалюваний сезон з 01.10.2022 по 30.04.2023).

Позивач стверджує, що в жовтні 2022 року вона звернулася до Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації із новою заявою про призначення та надання житлової субсидії. Вказану заяву позивач суду не надала, зазначивши, що не зробила її світлокопію.

Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації у відзиві на позов стверджує, що від позивача в період з 01.10.2022 по 30.11.2022 заяви про призначення та надання житлової субсидії не надходило.

В листі від 30.08.2023 №1834/06 Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації стосовно непризначення ОСОБА_1 житлової субсидії на опалювальний період з жовтня 2022 року вказало, що позивачу потрібно було звернутися особисто до адміністратора центру надання адміністративних послуг Латинської селищної ради або в управління соціального захисту населення та з`ясувати причину не призначення субсидії. Також зазначено, що 13 березня 2023 року управління соціального захисту населення подало до управління Пенсійною фонду список одержувачів житлових субсидій, яким не проведено автоматичний перерахунок житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг для подальшого опрацювання особових справ управлінням Пенсійного фонду. В цей список було включено особову справу ОСОБА_1 , оскільки їй не проведено автоматичний перерахунок житлової субсидії.

Пенсійний орган стверджує про те, що згідно з даними підсистеми "Призначення та виплата деяких соціальних виплат" заява про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії від жовтня 2022 року відсутня.

Пенсійний орган листом від 28.07.2023 №6856-6522/В-02/8-0900/23 повідомив позивача про те, що 29.03.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області отримано лист від Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації щодо непроведення автоматичного перерахунку житлової субсидії ОСОБА_1 для відшкодування витрат па оплату житлово-комунальних послуг. Вказано, що згідно з даними Підсистеми "Призначення та виплата деяких соціальних виплат" заява про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії від жовтня 2022 року відсутня.

Таким чином, позивач була включена Управлінням соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації до списку осіб, яким не проведено автоматичний перерахунок житлової субсидії.

Позивачем не надано суду доказів звернення до відповідача із заявою про призначення та надання житлової субсидії в жовтні 2022 року. Пенсійний орган та Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації стверджують про те, що позивач із такою заявою в жовтні 2022 року не зверталася.

Надалі, позивач 23.02.2023 звернулася до пенсійного органу із заявою про призначення та надання субсидії. За результатами розгляду цієї заяви позивачу призначено субсидію з 01.02.2023 по 31.03.2023.

Суд звертає увагу, що положення статті 77 КАС України покладають обов`язок також і на позивача доводити перед судом обставини, що стосуються предмету доказування. Однак, доказів звернення в жовтні 2022 року до відповідача із заявою про призначення та надання житлової субсидії на опалюваний сезон з 01.10.2022 по 30.04.2023 позивачем не надано.

Управління соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації в листі від 30.08.2023 №1834/06 також покликалося на постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення житлових субсидій» від 19 травня 2021 року № 505.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення житлових субсидій» від 19 травня 2021 року № 505 установлено, що: 1) розгляд питань щодо призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, проводиться без звернень громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія: надавалася у грошовій безготівковій формі; була призначена за фактичним місцем проживання осіб (орендарі житлових приміщень (будинків); індивідуальні забудовники, будинки яких не прийняті в експлуатацію; внутрішньо переміщені особи); була призначена без урахування окремих осіб з числа зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), які не проживають за місцем реєстрації.

Рішення про призначення житлових субсидій домогосподарствам без звернень громадян приймається на підставі інформації Міністерства фінансів за результатами проведеної верифікації даних щодо одержувачів житлових субсидій у квітні 2021 р. на відповідність вимогам підпунктів 1, 2, 4, 8-10 пункту 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" (ЗП України, 1996 р., № 2, ст. 76; Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2390);

2) заяви про призначення та надання житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, подані за формами, затвердженими наказом Міністерства соціальної політики від 2 травня 2018 р. № 604, - в редакції наказу Міністерства соціальної політики від 17 травня 2021 р. № 242, залишаються дійсними.

Суд зауважує, що по квітень 2022 року включно чоловік ОСОБА_1 перебував на обліку в управлінні соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації, як одержувач житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

В подальшому, в травні 2022 року відбулися зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні ( ІНФОРМАЦІЯ_1 помер чоловік ОСОБА_3 ) у зв`язку із чим позивач 16.06.2022 подала нову заяву про призначення та надання субсидії. В призначенні субсидії позивачу було відмовлено. Субсидію було призначено з 01.02.2023 на підставі заяви від 23.02.2023.

Відтак, приписи вказаної Постанови №505 не поширюються на позивача, оскільки у зв`язку зі змінами у складі сім`ї члена домогосподарства позивачем було подано 16.06.2022 нову заяву та декларацію.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про необгрунтованість позовних вимог. Відтак, в задоволенні позову слід відмовити .

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),

відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76018),

третя особа - Лачинська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області(код ЄДРПОУ 04354545, вул. Незалежності, 109 а, селище Лачин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78455).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2025
Оприлюднено21.01.2025
Номер документу124497319
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/1488/24

Рішення від 17.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні