МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 січня 2025 р. № 400/9767/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,
до відповідачаПівденноукраїнської міської ради, вул. Європейська, 48, м.Южноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, 55002,
треті особиОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6», просп. Незалежності, 6, м.Південноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, 55001,
провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
16 жовтня 2024 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (далі відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі йому в оренду, цільове призначення якої змінюється з «для будівництва і обслуговування житлового будинку» на «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі», розташованої за адресою: АДРЕСА_2 ;
зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача та прийняти рішення про надання позивачу відповідно до його заяви дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі йому в оренду, цільове призначення якої змінюється з «для будівництва і обслуговування житлового будинку» на «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі», розташованої за адресою: АДРЕСА_2 .
Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що він є власником квартири на першому поверсі багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_3 . Маючи намір використовувати її для здійснення підприємницької діяльності та здійснити її реконструкцію, він у серпні 2023 року звернувся до виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради Миколаївської області із зверненням про переведення цієї квартири з житлового фонду до нежитлового. Рішенням виконавчого комітету відповідача від 06.10.2023 № 312 «Про надання згоди громадянину України ОСОБА_1 на переведення з житлового фонду до нежилого квартиру АДРЕСА_4 » було надано позивачу згоду на переведення вказаної квартири з житлового до нежитлового фонду. З необхідністю проведення будівельних робіт, зокрема на прилеглій до квартири території, він подав відповідачу заяву про надання йому дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки 0,47 га по АДРЕСА_2 з кадастровим номером 4810800000:15:001:0021, на якій знаходиться багатоквартирний будинок. Тому з метою отримання в оренду земельну ділянку під своєю квартирою (для її реконструкції) та майбутнього використання як приміщення для магазину, він просив надати йому дозвіл на поділ цієї земельної ділянки під багатоквартирним будинком. Зазначене звернення позивача було задоволено рішенням відповідача від 21.12.2023 № 1533 «Про надання дозволу громадянину України ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для передачі в оренду під розміщення та обслуговування будівель торгівля за адресою: АДРЕСА_3 ». На підставі цього рішення відповідача було розроблено технічну документацію, яку позивач вподальшому просив затвердити для передачі йому в оренду земельну ділянку строком на 10 років. Після прийняття відповідачем рішення від 29.02.2024 № 1647 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , в подальшому для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення громадянину України ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_3 » позивач звернувся 01.04.2024 із заявою до відповідача про надання йому згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 4810800000:15:001:0023 площею 0,0038 га з будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на будівництво та обслуговування магазину промислових товарів, а також про надання цієї земельної ділянки йому в оренду строком на 10 років. Надалі проєкт рішення відповідача про надання згоди на зміну цільового призначення вказаної земельної ділянки виносився на розгляд сесії Южноукраїнської міської ради Миколаївської області, за результатами розгляду якого рішення не було прийнято. На переконання позивача, така бездіяльність відповідача є протиправною і суперечить Земельному кодексу України.
У відзиві на позовну заяву від 31.10.2024 відповідач заперечив проти позову і просив у його задоволені відмовити повністю. Відзив умотивовано тим, що 01.04.2024, 08.05.2024, 24.05.2024 і 03.07.2024 позивач звертався до відповідача із заявами про надання йому згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки комунальної власності, що розташована за адресою: проспект Незалежності, 6, м. Южноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, а також про укладення договору її оренди на 10 років. На підставі вказаних заяв було розроблено відповідні проєкти рішень відповідача, які були розглянуті на сесії Южноукраїнської міської ради Миколаївської області відповідно 25.04.2024, 23.05.2024, 27.06.2024 і 25.07.2024. За результатами розгляду цих проєктів рішень відповідач не прийняв їх у зв`язку з ненабранням достатньої кількості голосів депутатів міської ради. На думку відповідача, розглядаючи заяви позивача, він діяв виключно у спосіб та порядку передбаченому законодавством, з дотриманням принципів законності, всебічного та об`єктивного розгляду заяви позивача та звернень мешканців будинку номер АДРЕСА_5 та вирішив розгляд його заяв виходячи з оптимального забезпечення інтересів мешканців Південноукраїнської міської територіальної громади.
У відповіді на відзив від 07.11.2024 позивач підтримав свої позовні вимоги. Додатково він звернув увагу на те, що до відзиву відповідач не додав жодної скарги на підтвердження обставин, викладених у відзиві. Крім цього, відповідач не прийняв рішень про відмову позивачу в наданні вказаного дозволу на розроблення проєктної документації, зокрема, зважаючи на можливу наявність скарг мешканців будинку. Проте, такої підстави для відмови в наданні дозволу не передбачено ЗК України при розгляді таких питань. Відсутність прийнятого рішення про надання згоди або рішення про відмову в надані такої згоди вказує на те, що заява позивача не була розглянута відповідачем в порушення вимог ЗК України. Також позивач закцентував увагу на тому, що більшість мешканців відповідного багатоквартирного будинку надали свою згоду на переведення його жилої квартири у нежитлове приміщення, що підтверджується зверненням голови ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6» до депутатів Южноукраїнської міської ради Миколаївської області від 30.08.2024 разом з реєстром підписів мешканців, які надали згоду.
Відповідач у встановлений судом строк правом на подання заперечень не скористався.
02.01.2025 через канцелярію суду надійшов «відзив на позовну заяву» від 28.12.2024 ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6», який за своїм змістом є поясненням третьої особи щодо предмета спору. В цих поясненнях третя особа заперечила проти позову і просила в його задоволені відмовити. На думку третьої особи, органи місцевого самоврядування жодним чином не можуть втручатися у діяльність об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі ОСББ), зокрема розпоряджатись земельною ділянкою, якою розпоряджається та користується виключно ОСББ. Сам по собі факт, що земельну ділянку не передано у власність чи в користування співвласників багатоквартирного будинку у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, не змінює правового статусу цієї земельної ділянки як прибудинкової території, та не дає право використовувати її без згоди співвласників будинку. Крім цього, ОСББ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6» звернуло увагу на те, що ні мешканці ОСББ, ні сам голова ОСББ не надали згоду на оренду земельної ділянки під розміщення та обслуговування нежитлового приміщення під магазин промислових товарів з добудовою.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.10.2024 відкрито провадження у справі № 400/9767/24, призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також витребувано у відповідача докази.
У встановлений судом строк відповідач подав до суду витребувані докази.
Відповідно до пункту 1 рішення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області від 07.11.2024 № 1974 «Про зміну найменування юридичної особи ЮЖНОУКРАЇНСЬКА МІСЬКА РАДА МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» змінено найменування юридичної особи «ЮЖНОУКРАЇНСЬКА МІСЬКА РАДА МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ», код ЄДРПОУ 33850880 на «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКА МІСЬКА РАДА» код ЄДРПОУ 33850880.
04.11.2024 через канцелярію суду надійшло клопотання відповідача від 31.10.2024 № 23/01-34/2899 про залишення позовної заяви без руху, а 08.11.2024 клопотання позивача про залучення до участі ОСББ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6» як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
13.11.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про відмову в задоволені клопотання відповідача про залишення позовної заяви без руху, задовольнив клопотання позивача про залучення до участі у справі ОСББ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6» як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, а також про витребування у третьої особи доказів.
05.12.2024 через канцелярію надійшли від третьої особи докази, які були у неї витребувані.
02.01.2025 ОСББ «НЕЗАЛЕЖНОСТІ 6» подало до суду клопотання про виклик 28 свідків, у задоволенні якого ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.01.2025 відмовлено.
Розглянувши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
Відповідно до Договору купівлі-продажу від 24.09.2021 позивач купив (прийняв у власність) однокімнатну квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 .
Право власності позивача на зазначену квартиру також підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14.09.2021 № 274812374.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради Миколаївської області від 06.10.2023 № 312 «Про надання згоди громадянину України ОСОБА_1 на переведення з житлового фонду до нежилого квартиру АДРЕСА_4 » позивачу надано згоду на переведення з житлового фонду до нежитлового квартиру АДРЕСА_4 .
19.10.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою (клопотанням) про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки, та надати в оренду терміном на 10 років частину земельної ділянки з кадастровим номером 4810800000:15:001:0021, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земель землі житлової та громадської забудови, цільове призначення будівля торгівлі.
Рішенням відповідача від 21.12.2023 № 1533 «Про надання дозволу громадянину України ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для передачі в оренду під розміщення та обслуговування будівель торгівля за адресою: АДРЕСА_3 » надано позивачу дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 4810800000:15:001:0021, площа 0,47 га, із категорії земель землі житлової та громадської забудови, за основним цільовим призначанням для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 .
06.02.2024 позивач подав відповідачу заяву (клопотання) з проханням затвердити документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим № 4810800000:15:001:0021 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, в подальшому для передачі в оренду терміном на 10 років під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення позивачу за адресою АДРЕСА_3 .
Відповідно до рішення відповідача від 29.02.2024 № 1647 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , в подальшому для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення громадянину України ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_3 » затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 4810800000:15:001:0021 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку в подальшому для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення позивача за адресою: АДРЕСА_3 . Також цим рішенням зараховано земельну ділянку з кадастровим номером 4810800000:15:001:0023 загальною площею 0,0038 га із категорії земель землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку, до земель запасу Южноукраїнської міської територіальної громади, які не надані у власність або користування.
Водночас згідно з технічним паспортом БТІ на прибудинкову територію житлових будинків: 1) АДРЕСА_6 , 3) пр. Незалежності, 6, 4) АДРЕСА_7 , вищезазначена земельна ділянка розташована на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_2 .
01.04.2024, 07.05.2024, 24.05.2024 і 02.07.2024 позивач подавав заяви відповідачу про надання йому згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки комунальної форми власності у місті Южноукраїнськ Вознесенського району Миколаївської області та про укладення договору оренди строком на 10 років. На підставі вказаних заяв було розроблено відповідні проєкти рішень відповідача, які були розглянуті на сесії Южноукраїнської міської ради Миколаївської області відповідно 25.04.2024, 23.05.2024, 27.06.2024 і 25.07.2024. За результатами розгляду цих проєктів рішень відповідач не прийняв їх у зв`язку з ненабранням достатньої кількості голосів депутатів міської ради.
23.07.2024 представниця позивача подала до відповідача запит на інформацію щодо надання інформації про правові підстави неодноразового неприйняття відповідачем рішення «Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 для подальшої передачі в оренду позивачу.
У листі від 31.07.2024 № 23/01-34/2071 відповідач повідомив позивача, що всі вказані вище проєкти не були ним прийняті у зв`язку з не набранням достатньої кількості голосів депутатів міської ради. При цьому, правові підстави для не прийняття вказаних вище проєктів рішень відсутні, про що неодноразового наголошувалось під час засідань постійної комісії міської ради за питань земельних відносин та земельного кадастру, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду його заяви про надання дозволу на розробку відповідного проєкту землеустрою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктами «а» і «в» частини першої статті 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:
розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад;
передача земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Отже, оскільки питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, тому способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття нею рішення.
Аналогічний правовий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 221/285/17, від 25.07.2023 у справі № 920/1034/21 тощо.
Частиною першою статті 124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до абзаців першого і другого частини другої статті 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина третя статті 124 ЗК України).
Відтак громадяни та юридичні особи, які володіють об`єктами нерухомого майна (будівель, споруд), мають право на одержання відповідних земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду на неконкурентних умовах у порядку, встановленому статтею 123 ЗК України.
Згідно з абзацами першим-шостим частини першої статті 123 ЗК України (у редакції, чинній з 27.07.2013 по 07.11.2024) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до абзаців першого і другого частини другої статті 123 ЗК України (у редакції, чинній з 27.07.2013 по 07.11.2024) особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проєктом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з абзацом першим частини третьої статті 123 ЗК України (у редакції, чинній до 07.11.2024) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, частиною третьою статті 123 ЗК України (у редакції, чинній до 07.11.2024) визначалось два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу місцевого самоврядування, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення:
а) надати дозвіл;
б) надати мотивовану відмову у надані дозволу.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 08.11.2023 № 420/5209/19.
Суд встановив, що позивач є власником нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується Договором купівлі-продажу від 24.09.2021 (а.с. 14-15, том 1), Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14.09.2021 № 274812374 (а.с. 16, том 1) і рішенням виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради Миколаївської області від 06.10.2023 № 312 «Про надання згоди громадянину України ОСОБА_1 на переведення з житлового фонду до нежилого квартиру АДРЕСА_4 » (а.с. 20, том 1).
Відповідно до рішення відповідача від 29.02.2024 № 1647 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , в подальшому для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення громадянину України ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_3 » (а.с. 27, том 1) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 4810800000:15:001:0021 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку в подальшому для передачі в оренду під розміщення та обслуговування прибудови до нежитлового приміщення позивача за адресою: АДРЕСА_3 . Також цим рішенням зараховано земельну ділянку з кадастровим номером 4810800000:15:001:0023 загальною площею 0,0038 га із категорії земель землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку, до земель запасу Южноукраїнської міської територіальної громади, які не надані у власність або користування.
01.04.2024, 07.05.2024, 24.05.2024 і 02.07.2024 позивач подавав заяви відповідачу про надання йому згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки комунальної форми власності у місті Южноукраїнськ Вознесенського району Миколаївської області та про укладення договору оренди строком на 10 років (а.с. 29, 36, 42, 47, том 1).
На підставі вказаних заяв було розроблено відповідні проєкти рішень відповідача, які були розглянуті на сесії Южноукраїнської міської ради Миколаївської області відповідно 25.04.2024, 23.05.2024, 27.06.2024 і 25.07.2024. За результатами розгляду цих проєктів рішень відповідач не прийняв їх у зв`язку з ненабранням достатньої кількості голосів депутатів міської ради, що підтверджується результатами поіменного голосування (а.с. 34, 40, 45, 51, том 1).
Таким чином, відповідач не прийняв жодного рішення за результатами розгляду заяв (клопотань) позивача про надання йому згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 4810800000:15:001:0023 та про укладення договору оренди строком на 10 років, а саме: ні про надання такого дозволу, ні про відмову в його наданні.
Така бездіяльність відповідача є протиправною, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Водночас однією з позовних вимог позивача є зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання йому відповідно до його заяви дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі йому в оренду, цільове призначення якої змінюється з «для будівництва і обслуговування житлового будинку» на «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі».
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з абзацом першим частини четвертої статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Таким чином, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача за сукупності наступних умов:
1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача;
2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача;
3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів;
4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Аналогічний правовий висновок викладений в постановах Верховного Суду від 05.09.2018 у справі № 826/9727/16 і від 04.08.2020 у справі № 340/2074/19.
З наявних матеріалів справи слідує, що відповідач взагалі не надав оцінку поданих позивачем вищенаведених заяв, зокрема та не виключно, про правомірність (протиправність) надання в оренду земельної ділянки, яка знаходиться на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку, фізичним та / або юридичним особам, крім ОСББ.
Крім цього, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин», який набрав чинності 08.11.2024, внесено зміни до ЗК України, зокрема, у статті 123 слова «проект землеустрою» у різних відмінках замінено на слова «документація із землеустрою».
За таких обставин суд не може перебирати на себе це повноваження суб`єкта владних повноважень та зобов`язувати надати дозвіл на розробку проекту землеустрою.
Подібна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 08.11.2019 у справі № 420/914/19 і від 10.05.2023 у справі № 160/3828/20.
Тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Платіжною інструкцією від 11.10.2024 № 0.0.3937529142.1 підтверджується понесення позивачем судових витрат у розмірі 1211,20 грн на сплату судового збору за подачу адміністративного позову.
Оскільки позовні вимоги в цій справі мають немайновий характер, і вони задоволенні частково, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути половину суми судового збору, сплаченого позивачем за подання цього позову, а саме: 605,60 грн (?1211,20 / 2 = ?605,60).
Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Південноукраїнської міської ради (вул. Європейська, 48, м. Південноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, 55002; код ЄДРПОУ: 04375748) задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Південноукраїнської міської ради щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 від 02.07.2024 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі йому в оренду, цільове призначення якої змінюється з «для будівництва і обслуговування житлового будинку» на «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі», розташованої за адресою: АДРЕСА_2 .
3. Зобов`язати Південноукраїнську міську раду (вул. Європейська, 48, м. Південноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, 55002; код ЄДРПОУ: 04375748) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) від 02.07.2024 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі йому в оренду, цільове призначення якої змінюється з «для будівництва і обслуговування житлового будинку» на «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі», розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
4. У задоволені решти позовних вимог відмовити.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Південноукраїнської міської ради (вул. Європейська, 48, м. Південноукраїнськ, Вознесенський район, Миколаївська область, 55002; код ЄДРПОУ: 04375748) судовий збір у розмірі 605 (Шістсот п`ять) гривень 60 копійок.
6. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
8. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.Г.Ярощук
Повний текс рішення складено 17 січня 2025 року
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124498057 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Ярощук В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні