Справа № 420/19061/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ГРІНЛАЙН ХІМІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
26 липня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю ГРІНЛАЙН ХІМІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.06.2023 року №15176/15-32-04-06;
стягнути з відповідача судові витрати по сплаті судового збору.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.07.2023 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі; постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (ст. 262 КАС України).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що головним державним інспектором Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області Каліцькою Людмилою Миколаївною, на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу 1 Податкового кодексу України та п.п. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на липень, вересень 2022 року. За результатами перевірки ГУ ДПС в Одеській області було складено Акт №14677/15-32-04-06/41404234 від 30.05.2023р. В ході перевірки були виявлені наступні порушення: - Порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних № 35 від 14.07.2022, № 65 та № 62 від 18.07.2022, № 58 та № 55 від 14.09.2022. Вказаний вище Акт ГУ ДПС в Одеській області було отримано суб`єктом господарювання 07.06.2023 року засобами поштового зв`язку. Позивач вважає, що наведені в Акті №14677/15-32-04-06/41404234 від 30.05.2023р, висновки податкового органу про порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, помилкові та зроблені без належного дослідження всіх обставин направлення на реєстрацію спірних податкових накладних, а тому підлягають перегляду в порядку відповідно до вимог ст. 86 Податкового кодексу України. Позивач подав до контролюючого органу заперечення на Акт перевірки №14677/15-32-04-06/41404234 від 30.05.2023р., а саме - вих. № 2023-05/16-02 від 16.06.2023 року /вх. до Головного управління ДПС в Одеській області від 16.06.2023 року за №46896/6. Відповідно до листа Головного управління ДПС в Одеській області №9087/КПР/15-32-04-06-06 від 26.06.2023р. висновки Акту перевірки від 30.05.2022 року №14677/15-32-04-06/41404234 залишено без змін, а заперечення від 16.06.2023 року - без задоволення. Як наслідок, відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.06.2023 року №15176/15-32-04-06 за яким позивачеві нараховано грошове зобов`язання в розмірі 20 596,91 грн. Натомість позивачем, у відповідності з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, податкові накладні за липень, вересень 2022 року своєчасно складено та направлено до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стверджується скріншотами сервісу електронного документообігу «FREDO Звіт» та протоколами з програмного забезпечення для подання звітності до контролюючих органів та обміну юридично значущими первинними документами між контрагентами в електронному вигляді, якими, зокрема, підтверджується дата фактичного подання податкових накладних/розрахунку коригування на реєстрацію до ЄРПН строки, встановлені ст. 201 ПК України. Наведені обставини було детально обґрунтовані відповідачеві у направлених запереченнях на Акт перевірки, однак протиправно не прийняті податковим органом до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення. Тобто, ТОВ «ГРІНЛАИН ХІМІЯ» направлено на реєстрацію податкові накладні в межах операційного дня та своєчасно виконано свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Виходячи з наведеного позивач вважає, що висновки контролюючого органу про порушення ТОВ «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ» п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних є необгрунтованими та безпідставними.
17.08.2023 року ГУ ДПС в Одеській області подало відзив на позов, у якому просить відмовити у задоволенні позову з огляду на те, що за результатами проведення камеральної перевірки фахівцями контролюючого органу було складено відповідний Акт камеральної перевірки від 30.05.2023 року №14677/15-32-04-06. В ході проведення відповідної перевірки було встановлено порушення ст. 201 Податкового Кодексу України, а саме порушено строки реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідно до таких податкових накладних: № 35 від 14.07.2022, № 65 та 62 від 18.07.2022, №58 та №55 від 14.09.2022. Контролюючим органом було здійснено направлення акту камеральної перевірки від 30.05.2023 року №14677/15-82-04-06 засобами поштового зв`язку на адресу позивача в якому зафіксоване порушення граничних строків реєстрації вищезазначених податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних (ст. 201 ПК України) та розраховано відповідно штрафну санкцію за вищезазначене порушення (п. 120 прим. 1.1 ст. 120 прим. 1 ПК України). Отримавши Акт камеральної перевірки від 30.05.2023 року № 14677/15- 32-04-06 позивачем здійснено його адміністративне оскарження. Подано заперечення на Акт камеральної перевірки, у яких наведені аргументи щодо своєчасності реєстрації ПН/РК в ЄРПН в межах операційного дня. Контролюючий орган 19.06.2023 року №8714/КПР/15-32-04-06-06 склав та направив на адресу позивача запрошення щодо розгляду заперечень на акт камеральної перевірки. В запереченнях від 26.06.2023 року контролюючим органом зазначено (у редакції ЗУ №2120-ІХ), що п.п.69.18 п.69 підрозділу 10 Розділу XX «Перехідних положень» ПК України визначено в умовах дії воєнного / надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електродних документів від платників додатків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18. Граничним терміном реєстрації ПН № 35, від 31.07.2022 року, №55 від 14.09.2022 року, №58 від 14.09.2022 року є операційний день з 08 до 18 години. Стосовно ПН № 62 від 15.08.2022 року, №65 від 15.08.2022 року дата реєстрації згідно даних ІКС ДПС України є 16.08.2022 року щодо обох вищезазначених ПН. Як наслідок після процедури адміністративного оскарження, ГУ ДПС в Одеській області з дотриманням усіх строків, передбачених чинним законодавством, склало та направило податкове повідомлення рішення №15176/15-32-04-06 від 26.06.2023 року на суму 20 596 грн. 91 коп. засобами поштового зв`язку. Основні аргументи адміністративного позову повністю співпадають із аргументацією заперечень на акт камеральної перевірки. Тобто виходячи із висновків акту камеральної перевірки, а також процедури досудового оскарження висновків акту камеральної перевірки, контролюючим органом було виявлено порушення граничних термінів реєстрації ПН / РК в ЄРПН позивачем.
21.08.2023 року до суду надійшла відповідь на відзив від ТОВ «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ», у якій позивач зазначив, що не погоджується з доводами відповідача та наголошує про те, що у відзиві на адміністративний позов податковий орган не спростував аргументи позивача стосовно суті позовних вимог викладені в адміністративному позові, а у відповідності до приписів п. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Податковим органом у відзиві наводяться аргументи та факти, які не відповідають дійсним обставинам. Жодні додаткові обставини або посилання на додаткові докази, які спростовують доводи позивача щодо неправомірності оскаржуваних позивачем рішень в відзиві на адміністративний позов податковим органом не наводяться.
Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для вирішення спору, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ» (код ЄДРПОУ 41404234) зареєстровано з 19.06.2017 року та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області.
30.05.2023 року головним державним інспектором Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області Каліцькою Людмилою Миколаївною, на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу 1 Податкового кодексу України та п.п. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на липень, вересень 2022 року ТОВ «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ».
За результатами перевірки ГУ ДПС в Одеській області було складено Акт №14677/15-32-04-06/41404234 від 30.05.2023р. В ході перевірки встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених п.п. 201.10 ст. 201. Податкового Кодексу України із змінами та доповненнями) та п.п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (а.с.33-35).
ТОВ «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ», не погодившись з висновками Акту, направило заперечення до Головного управління ДПС в Одеській області (а.с.35-42).
Відповідно до листа Головного управління ДПС в Одеській області №9087/КПР/15-32-04-06-06 від 26.06.2023р. висновки Акту перевірки від 30.05.2022 року №14677/15-32-04-06/41404234 залишено без змін, а заперечення від 16.06.2023 року - без задоволення (а.с.43-47).
Як наслідок, відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.06.2023 року №15176/15-32-04-06 за яким позивачеві нараховано грошове зобов`язання в розмірі 20 596,91 грн. (а.с.48-49).
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755 (надалі - ПК України), який передбачає, зокрема,
- контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом. ( абзац перший-другий пункту 75.1 статті 75 ПК України);
- документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. ( підпункт 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 ПК України);
- документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту; ( підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України);
- тимчасово, до 1 серпня 2023 року, податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14-78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів) ( абзац третій підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, в редакції Закону № 2719-IX від 03.11.2022).
- результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати. Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого цим Кодексом (з урахуванням його продовження). У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із запереченнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом. Матеріали перевірки - це: акт (довідка) перевірки з інформативними додатками, які є його невід`ємною частиною; заперечення, надані платником податків до акта (довідки) перевірки (у разі їх наявності на час розгляду); пояснення та їх документальне підтвердження, які надані платником податків відповідно до підпункту 16.1.15 пункту 16.1 статті 16 та відповідно до абзацу другого підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 розділу I цього Кодексу. (пункт 86.1 статті 86 ПК України).
Згідно із пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Статтею 120-1 Податкового кодексу України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Згідно із пунктом 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо аргументу позивача про направлення на реєстрацію 5 податкових накладних 14.07.2022, 18.07.2022 та 14.09.2022 в межах оперативного дня, суд зазначає наступне.
Відповідно до підпункту 14.1.60 п.14.1 ст.14 ПКУ єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За умовами, визначеними п. 201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку №1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктами 12-16 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Якщо платником податку надіслано для реєстрації кілька примірників однієї податкової накладної та/або розрахунку коригування, зареєстрованими вважаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, відомості яких внесені до Реєстру, та платнику податку надіслана відповідна квитанція.
Отже, з аналізу вказаних норм слідує, що строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку №1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Разом з тим, податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та п. 201.10 ст.201 ПКУ, встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна та/або розрахунок коригування вважається зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.18 згідно із Законом № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав законної сили 17.03.2022.
Згідно пп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Саме в такій редакції діяв пп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України станом на липень-вересень, тобто на граничний період реєстрації спірних податкових накладних позивача.
Судом встановлено, що позивачем 29.07.2022, 15.08.2022 та 30.09.2022 направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 5 податкових накладних за допомогою системи «FREDO», а саме:
-ПН № 35 від 14.07.2022 відправлено 29.07.2022 о 19:06 год. (а.с.9-12);
-ПН № 65 від 18.07.2022 відправлено 15.08.2022 о 12:48 год. (а.с.13-17);
-ПН № 62 від 18.07.2022 відправлено 15.08.2022 о 12:48 год. (а.с.18-22);
-ПН № 55 від 14.09.2022 відправлено 30.09.2022 о 18:18 год. (а.с.23-27);
-ПН № 58 від 14.09.2022 відправлено 30.09.2022 о 18:18 год. (а.с.28-32);
До кінця операційного дня 29.07.2022, 15.08.2022 та 30.09.2022 квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування позивачу не надходили.
Квитанції про прийняття 5 податкових накладних позивачу надійшли 01.08.2022, 17.08.2022 та 03.10.2022 відповідно.
Функція протоколу «Відправлено» свідчить про те, що вищезазначена ПН відправлена, очікується доставка до податкового органу, про факт якої буде свідчити квитанція № 1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.
Таким чином, роздруківками сервісу електронного документообігу «FREDO» підтверджується, що податкові накладні були подані 29.07.2022, 15.08.2022 та 30.09.2022 з урахуванням граничних строків та в межах операційного дня, визначеного статтею 201 ПК України, однак не були зареєстровані ДПС України того ж дня, а зареєстровані 01.08.2022, 17.08.2022 та 03.10.2022.
При розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому роздруківки з програми «FREDO» є належним засобом доказування.
Водночас, відповідач не надав суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкової накладної.
Крім того, в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України контролюючим органом не надіслані позивачу протягом операційного дня направлення податкових накладних квитанцій в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначених податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкових накладних, з незалежних від позивача причин, тобто з причин, які не залежали від його волі.
Таким чином, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 у справі № 806/832/17).
З огляду на викладені обставини, суд вважає, що позивачем вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації ПН в ЄРПН. На думку суду, вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації 5 податкових накладних, поданих на реєстрацію 29.07.2022, 15.08.2022 та 30.09.2022 (зареєстрованих контролюючим органом 01.08.2022, 17.08.2022 та 03.10.2022) є відсутньою, що відповідно виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини. Відтак, висновки контролюючого органу про порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України щодо несвоєчасної реєстрації 5 податкових накладних є необґрунтованими та безпідставними.
Таким чином, контролюючим органом протиправно застосовано до позивача штрафні санкції за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН у загальній сумі 20596,91 грн, а саме:
-ПН № 35 від 14.07.2022, сума штрафної санкції 7597,87 грн;
-ПН № 65 від 18.07.2022, сума штрафної санкції 37,86 грн;
-ПН № 62 від 18.07.2022, сума штрафної санкції 37,86 грн;
-ПН № 58 від 14.09.2022, сума штрафної санкції 6319,96 грн;
-ПН № 55 від 14.09.2022, сума штрафної санкції 6603,36 грн;
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення про застосування до ТОВ «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ» штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 260596,91грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних доказів, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір за подання даного позову у сумі 2684грн., ці витрати суд покладає на відповідача згідно ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 260-262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ГРІНЛАЙН ХІМІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області №15176/15-32-04-06 від 26.06.2023 року.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ» 2684(дві тисячі шістсот вісімдесят чотири)грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 293,295 КАС України до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Учасники справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНЛАЙН ХІМІЯ» (код ЄДРПОУ 41404234; адреса: вул. Велика Арнаутська, буд. 26, офіс 146, м. Одеса, 65048).
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044).
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124498442 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні