ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/13613/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕЙКОР" до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Радехівський цукор" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду подано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕЙКОР" /надалі позивач, ТОВ "МЕЙКОР"/ до Державної податкової служби України /надалі відповідач-1, ДПС України/ та Головного управління ДПС у Полтавській області /надалі відповідач-2, ГУ ДПС у Полтавській області/ про:
- визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11893779/39798952 від 10 жовтня 2024 року, яким ТОВ «МЕЙКОР» відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року на суму 300000,00 грн, в тому числі ПДВ 50000,00 грн, винесеного Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 06 вересня 2024 року, складену ТОВ «МЕЙКОР» на суму 300000,00 грн, в тому числі податок на додану вартість 50000,00 грн, датою її подання для внесення до ЄРПН - 05 жовтня 2024 року /а.с.1-14/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі належним чином оформлені документи, необхідні для реєстрації податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11893779/39798952 від 10 жовтня 2024 року, яким відмовлено в реєстрації вказаної податкової накладної, є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Радехівський цукор" /надалі третя особа, ТОВ "Радехівський цукор"/, витребувано докази.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 79-86/ зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11893779/39798952 від 10 жовтня 2024 року стало надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а саме: до повідомлення платником надано Акт надання послуг від 06 вересня 2024 року № 8, що слугував підставою виписки податкової накладної, номенклатура якого не відповідає номенклатурі податкової накладної від 06 вересня 2024 року № 1, чим порушено статтю 201 Податкового кодексу України.
Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.
Правом на подання письмових пояснень третя особа не скористалася.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕЙКОР" (ідентифікаційний номер 39798952) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованим видом діяльності товариства є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель /а.с. 122/.
21 червня 2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕЙКОР" (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Радехівський цукор" (Замовник) укладено договір про виконання підрядних робіт №45ПР/24 /а.с. 15-19, 101-105/, відповідно до якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник зобов`язується власними силами на свій ризик за завданням Замовника виконати в обумовлений термін підрядні роботи (надалі роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх вартість (підпункт 1.1 пункту 1); підрядними роботами за даним Договором є роботи, погоджені Сторонами у Специфікаціях (надалі Специфікація), які з моменту підписання їх Сторонами є невід`ємними частинами даного Договору. Специфікація та вказані в ній Роботи можуть деталізуватися додатками (Проектною документацією, Локальним кошторисом, Графіком виконання робіт, Технічними завданнями та ін.), які з моменту підписання їх Сторонами є невід`ємними частинами даного Договору (підпункт 1.2 пункту 1); істотними умовами Специфікації є найменування (перелік) Робіт, об`єм (кількість), ціна, місце виконання, строки початку і закінчення виконання Робіт, порядок розрахунків за виконані роботи, порядок здачі-приймання закінчених робіт, гарантійні строки якості виконаних робіт та інші умови, які за згодою Сторін або згідно з чинним законодавством визначені як істотні умови (підпункт 1.3 пункту 1); виконання Робіт здійснюється за ціною та вартістю, яка визначені та погоджена сторонами у Специфікації та/або Кошторисі до даного Договору, і включає всі податки, збори, обов`язкові платежі та інші витрати Підрядника, пов`язані з виконанням Робіт. Погоджені сторонами Специфікація та Кошторис є невід`ємними частинами цього Договору (підпункт 2.1 пункту 2); загальна вартість Робіт за цим Договором визначається сумою всіх Актів приймання-передачі виконаних робіт, підписаних Сторонами та оплачених відповідно до умов цього Договору (підпункт 2.5 пункту 2); розрахунок за виконані роботи здійснюється Замовником шляхом безготівкового переказу грошових коштів в національній валюті України (гривнях) на розрахунковий рахунок Підрядника на умовах погоджених Сторонами у Специфікації (підпункт 2.6 пункту 2); Підрядник зобов`язаний почати виконувати роботу та закінчити її відповідно до умов і в строки визначені Сторонами у Специфікації (підпункт 3.1 пункту 3); відповідно до умов цього Договору датою виконання Робіт (окремих етапів) є дата підписання Сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт (підпункт 3.9 пункту 3); цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками Сторін (підпункт 11.1 пункту 11); строк цього Договору починає свій перебіг у момент, визначений у пункті 11 цього Договору та закінчується 31 грудня 2024 року, а в частині гарантійних зобов`язань та умов щодо порядку виявлення прихованих недоліків до закінчення гарантійного терміну (підпункт 11.2 пункту 11).
Специфікацією №1 від 26 червня 2024 року до договору про виконання підрядних робіт №45ПР/24 від 21 червня 2024 року /а.с. 19-зворот, 98/ сторони дійшли згоди та уклали цю Специфікацію про наступне: на умовах, що визначені сторонами у Договорі про виконання підрядних робіт №45ПР/24 від 21 червня 2024 року (далі за текстом Договір) та у цій Специфікації, яка є невід`ємною частиною Договору, Замовник замовляє, а Підрядник зобов`язується виконати наступні роботи: «фарбування газопроводів стисненого газу», ціна без ПДВ 500000,00 грн, всього без ПДВ - 500000,00 грн, ПДВ 100000,00 грн, всього з ПДВ 600000,00 грн (пункт 1); умови оплати: 50% аванс від загальної вартості Робіт за цією Специфікацією протягом протязі 10 (десяти) банківських днів з моменту підписання даної Специфікації; 30% від загальної вартості Робіт за цією Специфікацією протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту підписання актів приймання-передачі виконаних робіт; 20% остаточний розрахунок від загальної вартості Робіт за цією Специфікацією впродовж 5 (п`яти) банківських днів від дня реєстрації усіх податкових накладних в межах даної Специфікації (пункт 2); строки виконання робіт: початок виконання підрядних робіт: 26 червня 2024 року (підпункт 3.1. пункту 3); завершення виконання підрядних робіт: 26 липня 2024 року (підпункт 3.2. пункту 3); у випадку досягнення сторонами домовленості про передачу Підрядником на підставі акта приймання-передачі окремих етапів робіт, що є складовими частинами підрядних робіт, що визначені цією Специфікацією, сторони у такому Графіку виконання робіт погоджують початок та завершення кожного окремого етапу підрядних робіт (підпункт 3.3. пункту 3); місце виконання (адреса): 48532, Тернопільська обл., Чортківський р-н., смт Заводське, вул. Івана Франка, 1 (пункт 4); роботи виконуються з матеріалів: Підрядника, перелік та вартість яких погоджуються Сторонами в Договірній ціні (Додаток №1), який з моменту підписання Сторонами є невід`ємною частиною Договору (пункт 5); гарантія на підрядні роботи становить 6 місяців з моменту підписання акту виконаних робіт (пункт 6); додаткові умови: сторони погодили, що у випадку протермінування виконання будь-якого етапу робіт згідно Специфікації більше чим на 5 робочих днів, Замовник залишає за собою право в односторонньому порядку розірвати цю Специфікацію та Договір в цілому. В даному випадку Замовник оплачує лише вартість фактично виконаних робіт та використаних матеріалів згідно Договірної ціни; Замовник зобов`язується надати місце для зберігання матеріалів та обладнання Підрядника (пункт 7).
Сторонами (відповідною стороною) договору про виконання підрядних робіт №45ПР/24 від 21 червня 2024 року оформлено:
- платіжну інструкцію №1С12899 від 04 липня 2024 року /а.с. 27, 97-зворот/ щодо перерахування 300000,00 грн як оплати за послуги згідно договору Договір №45ПР/24 від 21 червня 2024 року, Сп. №1 Рах.№5;
- акт надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року /а.с. 26, 109/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): фарбування газопроводів стисненого газу, згідно договору №45ПР/24 від 21 червня 2024 року, кількість 1, ціна без ПДВ 500000,00 грн, сума без ПДВ 500000,00 грн, всього - 500000,00 грн, сума ПДВ 100000,00 грн, всього із ПДВ 600000,00 грн;
- платіжну інструкцію №1С19259 від 01 жовтня 2024 року /а.с. 27-зворот, 108/ щодо перерахування 250000,00 грн як оплати за послуги згідно договору Договір №45ПР/24 від 21 червня 2024 року, Сп. №1 Рах.№5.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як слідує із матеріалів справи, ТОВ "МЕЙКОР" складено податкову накладну №1 від 06 вересня 2024 року /а.с. 114/ на загальну суму з ПДВ: 300000,00 грн (сума ПДВ: 50000,00 грн).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 (у відповідній редакції) визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/ умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / Державного класифікатора продукції та послуг / умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Тож у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року контролюючий орган направив ТОВ "МЕЙКОР" квитанцію від 05 жовтня 2024 року /а.с. 112/, в якій зазначено: Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної від 06.09.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7165%, "Рпоточ"= 0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Таким чином, у квитанції від 05 жовтня 2024 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником критерію, якому відповідає платник податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена у відповідній податковій накладній. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів та фактично складених на виконання таких договорів первинних та супровідних документів.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 (у відповідній редакції) комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року ТОВ "МЕЙКОР" направив контролюючому органу Повідомлення №5 від 07 жовтня 2024 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо такої податкової накладної (кількість додатків 18), зокрема: договору про виконання підрядних робіт №45ПР/24 від 21 червня 2024 року, специфікації №1 від 26 червня 2024 року, платіжної інструкції №1С12899 від 04 липня 2024 року, акту надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року, платіжної інструкції №1С19259 від 01 жовтня 2024 року /112-зворот/.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 520 (у відповідній редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Таким чином, у разі надання платником податку копій документів, недостатніх для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, комісія регіонального рівня направляє платнику податку Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення) з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування. У разі ж надання платником податку необхідних для реєстрації копій документів, але складених/оформлених із порушенням законодавства, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути повне або часткове ненадання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, вказаних в Повідомленні, або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10 жовтня 2024 року №202 /а.с. 90/ встановлено, що до повідомлення платником надано акт надання послуг від 06 вересня 2024 року №8, що слугував підставою виписки податкової накладної, номенклатура якого не відповідає номенклатурі податкової накладної від 06 вересня 2024 року № 1, чим порушено статтю 201 Податкового кодексу України. Прийнято рішення (одноголосно) щодо відмови в реєстрації ТОВ «МЕЙКОР» податкової накладної від 06 вересня 2024 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
10 жовтня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11893779/39798952 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року /а.с.34/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: до повідомлення платником надано акт надання послуг від 06 вересня 2024 року №8, що слугував підставою виписки податкової накладної, номенклатура якого не відповідає номенклатурі податкової накладної від 06 вересня 2024 року № 1, чим порушено статтю 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до пунктів 11 та 12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11893779/39798952 від 10 жовтня 2024 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з того, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку. А з аналізу положень 201.7 статті 201 ПК України слідує, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг чи зарахування коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Судовим розглядом встановлено, що ТОВ "МЕЙКОР" складено податкову накладну №1 від 06 вересня 2024 року на загальну суму з ПДВ: 300000,00 грн ( сума ПДВ: 50000,00 грн).
При цьому судом встановлено, що першою подією (в розумінні пункту 187.1 статті 187 ПК України) було перерахування на користь ТОВ "МЕЙКОР" у липні 2024 року грошових коштів в сумі 300000,00 грн згідно платіжної інструкції №1С12899 від 04 липня 2024 року, а другою подією - оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку, а саме: акту надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року на суму виконаних робіт (наданих послуг) з фарбування газопроводів стисненого газу - 600000,00 грн, в тому числі ПДВ 100000,00 грн.
Таким чином, ТОВ "МЕЙКОР" складено податкову накладну №1 від 06 вересня 2024 року за фактом настання другої із подій: оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг, а саме: акту надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року, та на суму грошових коштів (авансу), отриманих як оплата послуг, що підлягають постачанню, згідно платіжної інструкції №1С12899 від 04 липня 2024 року (за першою подією).
Тобто сума ПДВ в податковій накладній №1 від 06 вересня 2024 року (50000,00 грн), не відповідає сумі ПДВ, зазначеній в Акті надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року (100000,00 грн) та податкова накладна №1 від 06 вересня 2024 року складена не за подією, що сталася раніше, з якою пункт 187.1 статті 187 Податкового кодексу України пов`язує дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної.
Враховуючи те, що факт перерахування грошових коштів в сумі 300000,00 грн відбувся у звітному податковому періоді - липень 2024 року, а факт оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку, в сумі 600000,00 грн мав місце в іншому звітному податковому періоді - вересень 2024 року, суд вважає, що складання позивачем податкової накладної №1 від 06 вересня 2024 року за фактом настання другої із подій: оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг, а саме: акту надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року, та на суму грошових коштів (авансу) в 300000,00 грн, отриманих як оплата послуг, що підлягають постачанню, згідно платіжної інструкції №1С12899 від 04 липня 2024 року (за першою подією) не відповідає вимогам Податкового кодексу України, зокрема пункту 187.1 статті 187 ПК України, та врешті-решт впливає на розрахунки з бюджетом, оскільки від складу (сум) податкових зобов`язань з ПДВ того чи іншого звітного податкового періоду залежить сума позитивного (від`ємного) значення податкового зобов`язання цього ж податкового періоду.
Також судовим розглядом встановлено, що Акт надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року, який доданий позивачем до позову, відрізняється за своїм змістом від Акту надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року, який додавався позивачем до Повідомлення №5 від 07 жовтня 2024 року, а саме: в наданому контролюючому органу акті надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року зазначено найменування робіт, послуг: фарбування газопроводів стисненого газу" /а.с.109/, тоді як в наданому до позову акті надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року зазначено найменування робіт, послуг: фарбування газопроводів стисненого газу, згідно договору №45ПР/24 від 21 червня 2024 року /а.с. 26/.
Хоча сама по собі така різниця в найменуванні робіт, послуг не нівелює саму податкову накладну №1 від 06 вересня 2024 року, в графі "опис (номенклатури) товарів/послуг продавця" якої зазначено: "фарбування газопроводів стисненого газу, згідно договору №45ПР/24 від 21 червня 2024 року", суд вважає, що саме існування двох різних за змістом Актів надання послуг №8 від 06 вересня 2024 року також не відповідає вимогам діючого законодавства.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що податкова накладна №1 від 06 вересня 2024 року складена позивачем не у відповідності до вимог Податкового кодексу України, у зв`язку з чим відсутні підстави для її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Відтак, відсутні фактичні та правові підстави для визнання протиправним рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11893779/39798952 від 10 жовтня 2024 року, у зв`язку з чим позов у відповідній частині позовних вимог задоволенню не підлягає.
За відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги відсутні підстави й для задоволення похідної від неї позовної вимоги.
Таким чином, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕЙКОР" (вул. Котляревського, буд. 3, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ідентифікаційний код 39798952) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Радехівський цукор" (просп. Юності, буд. 39, с. Павлів, Червоноградський район, Львівська область, 80250, ідентифікаційний код 36153189) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124503078 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні