СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40602, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 січня 2025 року Справа № 480/2415/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Павлічек В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2415/24 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області (далі по тексту - відповідач), в якій просить:
- визнати неправомірними дії Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області надати ОСОБА_1 статус та видати посвідчення члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни.
Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що позивач звернулась до відповідача із заявою про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачі відповідного посвідчення. Проте відповідачем було відмовлено позивачу у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, оскільки смерть її чоловіка не пов`язана з проходженням військової служби, а пов`язана з ліквідацією наслідків на ЧАЕС. Позивач не погоджується з такою відмовою та вважає її протиправною.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача.
Представником Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області було надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема, зазначивши, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні як дружина померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, користується пільгами передбаченими Законом України «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», що підтверджується посвідченням № НОМЕР_1 від 14.11.2023. При цьому встановлення статусу дружинам померлих учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, смерть яких пов`язана із виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, статтею 10 Закону не передбачено (а.с. 40-41).
Позивачем було надано суду відповідь на відзив, в якій не погоджується з доводами представника відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву (а.с. 46-47).
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено. що позивач перебувала у шлюбі з ОСОБА_2 , що підтверджено копією свідоцтва про укладення шлюбу Серії НОМЕР_2 (а.с. 6).
ОСОБА_2 за життя було встановлено ІІ групу інвалідності, а також надано право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, що підтверджено копією посвідчення серії НОМЕР_3 , дата видачі - 24.05.2017 (а.с. 12).
Також ОСОБА_2 був учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році 1-ї категорії, що підтверджено копією посвідчення серії НОМЕР_4 , дата видачі - 22.08.2019 (а.с. 36).
ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 помер, що підтверджено копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_5 (а.с. 34).
Відповідно до експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України про встановлення причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС від 04.10.2023 року №7857, Центральна міжвідомча експертна комісія на засіданні №110 від 14.09.2023 року розглянула звернення родичів, з приводу смерті ОСОБА_2 і надану, згідно Переліку та зареєстрованому в ЦМЕК 14.08.2023 року документацію померлого на предмет встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, дійшла висновку, що захворювання, що призвело до смерті, пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 14).
Позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області із заявою від 26.10.2023 року щодо встановити їй статус члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачі відповідного посвідчення (а.с. 30).
За результатами розгляду даної заяви на засіданні комісії з питань встановлення громадянам пільгових статусів прийнято рішення, яке оформлено протоколом від 07.11.2023 № 15, відповідно до якого, позивачу відмовлено в наданні статусу та видачі посвідчення "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" за відсутності правових підстав (а.с. 9).
В даному рішенні було зазначено, що відповідно до експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АБС від 14.09.2023 № 110 захворювання, що призвело до смерті ОСОБА_2 , пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Враховуючи, що вищезазначений висновок не відповідає вимогам, чинного законодавства, права на встановлення статусу члена сім`ї померлого ветерана війни ОСОБА_1 не має.
Не погоджуючись із вказаною відмовою, позивач звернулась до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Закон України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Згідно п.1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» дія цього Закону поширюється на: сім`ї військовослужбовців, партизанів, підпільників, учасників бойових дій на території інших держав, прирівняних до них осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів.
Пунктом 2 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» передбачено, що чинність цього Закону поширюється на дружин (чоловіків) померлих інвалідів Великої Вітчизняної війни, а також дружин (чоловіків) померлих учасників війни і бойових дій, партизанів і підпільників, визнаних за життя інвалідами від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге.
В преамбулі до вказаного Закону зазначено, що цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Поширення чинності Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» на членів сім`ї загиблої особи є похідним від приналежності такої особи до ветеранів війни.
Відповідно до статті 4 цього Закону ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.
Відповідно до п.п. 2 ч. 2 ст.7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа осіб начальницького і рядового складу органів Міністерства внутрішніх справ і органів Комітету державної безпеки колишнього Союзу РСР, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та інших військових формувань, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час виконання службових обов`язків, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, інших уражень ядерними матеріалами.
Відповідно до пункту 4 Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302, особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» видаються посвідчення з написом «Посвідчення члена сім`ї загиблого».
Положеннями абзацу 2 пункту 7 зазначеного Положення встановлено, що, зокрема, «Посвідчення члена сім`ї загиблого» видаються органами праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина.
Згідно з пунктом 6 Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 №20-РП/04 ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи бойових діях на території інших держав. Розділ 11 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» визначає поняття і зміст статусу ветеранів війни (учасників бойових дій, інваліди війни, учасники війни) та осіб, на яких поширюється дія його положень. Це колишні військовослужбовці, які безпосередньо як у воєнний, так і в мирний час виконували інші обов`язки військової служби та тилового забезпечення, пов`язані з необхідністю захисту Батьківщини, у тому числі з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій.
З аналізу вище зазначених правових норм слідує, що для встановлення позивачу статусу дружини померлого "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" необхідна наявність наступних обставин:
- наявність у померлого чоловіка статусу, зокрема, інвалід війни;
- визнання померлого чоловіка за життя інвалідом від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин пов`язаних з проходження військової служби чи участі у бойових діях, які не одружилися вдруге.
Дані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 28.07.2022 у справі № 520/2798/19, а також з позицією Другого апеляційного адміністративного суду, викладеною у постановах від 20.04.2023 р. по справі № 480/2515/22 та від 29.11.2024 р. по справі № 440/8326/24.
З матеріалів справи суд вбачає, що позивач має статус дружини померлого громадянина з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою (а.с. 7).
При цьому, померлий ОСОБА_2 отримав захворювання, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, мав право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни-інвалідів війни, про що йому видано посвідчення інваліда війни серії НОМЕР_3 видане 24.05.2017 року, згідно з яким він є інвалідом ІІ групи (а.с. 12).
Отже, з аналізу зазначених норм чинного законодавства України та з наявних матеріалів справи, суд зазначає, що ОСОБА_2 був учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та відносився до осіб з інвалідністю внаслідок війни, а тому суд приходить до висновку про те, що позивач у відповідності до вимог статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» має право на встановлення статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни, і тому відповідач протиправно відмовив у задоволенні заяви позивача.
В раховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги позивача є обгрунтованими та підлягають задоволенню в частині зобов`язання Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.10.2023 року щодо надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, відповідно до статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та видачу відповідного посвідчення; зобов`язання Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області надати ОСОБА_1 статус члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, відповідно до статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та видати відповідне посвідчення.
Щодо позовних вимог про визнання неправомірними дії Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, суд зазначає, наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що відмова позивачу у наданні статусу та видачі посвідчення "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" була оформлена протоколом від 07.11.2023 № 15, а отже, суд вважає, що в даному випадку, належним способом захисту прав позивача є саме визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань пов`язаних із встановленням пільгового статусу Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області, яке оформлено протоколом від 07.11.2023 № 15, в частині відмови ОСОБА_1 в наданні статусу та видачі посвідчення "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни".
А відтак, позовні вимоги про визнання неправомірними дії Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, задоволенню не підлягають.
Разом з тим, відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Враховуючи положення ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області суму судового збору в розмірі 605,60 грн., сплаченого згідно платіжної інструкції від 26.03.2024 № 2900937853 (а.с. 16).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань пов`язаних із встановленням пільгового статусу Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області, яке оформлено протоколом від 07.11.2023 № 15, в частині відмови ОСОБА_1 в наданні статусу та видачі посвідчення "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни".
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.10.2023 року щодо надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, відповідно до статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та видачу відповідного посвідчення.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області (вул. Перемоги, 1,м. Охтирка, Сумська область,42706, код ЄДРПОУ 23294808) надати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) статус члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, відповідно до статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та видати відповідне посвідчення.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради Сумської області (вул. Перемоги, 1,м. Охтирка, Сумська область,42706, код ЄДРПОУ 23294808) суму судового збору в розмірі 605,60 грн. (шістсот п`ять гривень 60 коп.).
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124503100 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні