Рішення
від 17.01.2025 по справі 580/8047/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2025 року справа № 580/8047/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні у письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/8047/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Уманьфермаш» в особі представника Панченко Оксани Василівни до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

14.08.2024 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю «Уманьфермаш» в особі представника адвоката Панченко Оксани Василівни з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, в якій, з урахуванням поданої заяви в порядку усунення недоліків та позовної заяви в новій редакції, просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Черкаській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків від 29.02.2024 № 10645768/42158400 про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Уманьфермаш» від 11.01.2024 №15;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Уманьфермаш» податкову накладну № 15 від 11.01.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію.

Обгрунтовуючи позовну заяву позивач вказав, що направив Головному управлінню ДПС у Черкаській області податкову накладну №15 від 11.01.2024 по контрагенту ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» на загальну суму виконаних робіт з ремонту закалочної ванни: демонтаж ванни, виготовлення та заміна металоконструкцій ванни, виготовлення та заміна трубопроводів, монтаж із гідроізоляцією, відновлення огорожі з підступом (послуги згідно ДКПП 33.12) на суму 1 078 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 215 600,00 грн. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Черкаській області прийнято рішення від 29.02.2024 № 10645768/42158400 про відмову у реєстрації податкової накладної від 11.01.2024 №15 у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач зазначає, що воно не враховує специфіку господарської операції позивача, відображеної у податковій накладній №15, та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав прийняття спірного рішення. На думку позивача підкреслення (конкретизацію) вимагає і сама форма такого рішення, тобто конкретного переліку документів, яких, на думку комісії, не вистачає для прийняття позитивного рішення.

Окрім цього з квитанції від 30.01.2024 №9013561864 вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій із коментарем, що обсяг постачання товару/послуги 33.12. перевищує величину залишку. Але послуги вимірюються обсягом виконаних робіт та не мають залишку. З цього випливає висновок про суперечливість та протиправність вимог щодо відповідності залишку, а відтак невідповідність застосованого позивачем пункту 1 критеріїв реальним обставинам здійсненої господарської операції.

Позивач зазначає, що направив відповідачу всі необхідні копії первинних документів та пояснення по господарській операції, щодо якої було складено податкову накладну №15 від 11.01.2024 на підтвердження реальності її здійснення.

Затверджена Порядком №520 форма рішення про відмову у реєстрації податкової накладної передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з підстав ненадання платником документів документи, яких на думку контролюючого органу не вистачає, повинні бути підкресленими, тобто рішення має містити або найменування конкретного документа (видаткова накладна, тощо), або групу документів (складські документи тощо), що з урахуванням специфіки господарської операції мають бути надані, але відсутні. Проте в порушення вказаних норм оспорюване рішення від 29.02.2024 містить лише загальне твердження про ненадання платником ПДВ документів без конкретизації (підкреслення, як того вимагає форма такого рішення), конкретного переліку документів, яких, на думку комісії, не вистачає, а тому є необгрунтованим.

З вказаних підстав просить позов задовольнити.

Відповідачі проти позову заперечили. У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 21.10.2024, вказали, що у повідомленні про надання додаткової інформації позивачу було запропоновано надати додаткові документи та у додатковій інформації конкретизовано які саме документи необхідно надати: не надано інформацію щодо перевезення працівників до місця надання послуг; документи щодо надання доступу працівників до об`єкту де надавались роботи, графік виконання робіт; акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати)); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання.

Проте платником не було подано повідомлень про подання додаткових пояснень та копій документів, щодо розрахунків коригування, реєстрації яких зупинено.

Комісією ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 29.03.2024 №10816693/41047365 про відмову в реєстрації ПН від 11.01.2024 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: не надання інформації щодо перевезення працівників до місця надання послуг (наданий подорожній лист тільки за 11 число, проте відповідно наданого графіку роботи виконувались 02, 05, 08 та 09 числа; не надано акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові накладні, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання.

З вказаних підстав вважають рішення ГУ ДПС у Черкаській області від 29.03.2024 №10816693/41047365 про відмову в реєстрації ПН від 11.01.2024 №15 таким, що прийняте відповідно до вимог чинного законодавства.

Також зазначає, що суд не може втручатися у дискреційні повноваження відповідача та підміняти собою державний орган, до повноважень якого належить реєстрація податкових накладних.

З вказаних підстав у задоволенні позову просить відмовити.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду позовна заява прийнята до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.

З`ясувавши доводи сторін, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини.

01.05.2022 між ТОВ «Уманьфермаш» та ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» укладено договір про виконання робіт №11/05, найменування, кількісні характеристики, строки виконання та ціна робіт вказуються у рахунках-фактурах, а у випадку їх відсутності в актах виконаних робіт.

Згідно акту наданих послуг №15 від 11.01.2024 позивач надав ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» послуги з ремонту закалочної ванни: демонтаж ванни, виготовлення та заміна металоконструкцій ванни, виготовлення та заміна трубопроводів, монтаж із гідроізоляцією, відновлення огорожі з підступом на суму 1 078 000, 00 грн, ПДВ 215 600,00 грн, всього 1 293 600,00 грн.

Позивачем було сформовано та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну від 11.01.2024 №15 про надання послуг з ремонту закалочної ванни: демонтаж ванни, виготовлення та заміна металоконструкцій ванни, виготовлення та заміна трубопроводів, монтаж із гідроізоляцією, відновлення огорожі з підступом, код послуги згідно з ДКПП - 33.12, на суму 1 078 000, 00 грн, ПДВ 215 600,00 грн, всього 1 293 600,00 грн.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.01.2024 №9013561864 відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної №15 від 11.01.2024 зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 33.12 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку). Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

11.02.2024 позивачем було направлено до Головного управління ДПС у Черкаській області повідомлення про надання пояснень та копій документів, а саме: пояснення вих. №100 від 09.02.2024, форма 20-ОПП від 30.06.2022; форма 20-ОПП від 31.08.2022; штатний розпис; дозвіл 194.21.71; дозвіл 195.21.71; договір 11/15 про виконання робіт від 01.05.2022; посвідчення про відрядження; акт 1 здачі-приймання матеріалів від 02.01.2023; акт надання послуг від 11.01.2024; кошторис на ремонт закалочної ванни.

15.02.2024 Головне управління ДПС у Черкаській області направило позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, у якому у рядку «Додаткова інформація» зазначено, що не надано інформацію щодо перевезення працівників до місця надання послуг; документи щодо надання доступу працівників до об`єкту, де надавались роботи, графік виконання робіт; акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати)); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання (а.с. 191-192).

22.02.2024 позивач додатково надав Головному управлінню ДПС пояснення від 22.02.2024 за №106, у яких зазначив, що додатково надає документи щодо перевезення працівників до місця надання послуг (подорожні листи, доступ працівників до об`єкту, де виконувались роботи (службова записка), графік виконання робіт.

У поясненнях зазначено, що для перевезення робітників використовувався орендований транспорт (договір оренди транспортних засобів №18 від 20.06.2022). Списання пального відбувається згідно подорожніх листів. Пальне постачає ТОВ «Окко-Бізнес Партнер» (44800224) згідно договору №40ПК-26922 купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток від 12.05.2023, накладна на відпуск товарів. Запасні частини постачає ТОВ «ВЦЄ (43082151) (видаткова накладна №136, накладна-вимога.

Пальне постачається згідно паливних карт, авансовими платежами, тому товарна група УКТ ЗЕД 2710 відсутня у залишках.

Товарна група УКТ ЗЕД 8708, 3814 використовується як для основного виду діяльності 28.30 Виробництво машин і устаткування для сільського та лісового господарства, так і 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення. списується на виробництво згідно накладних-вимог та зберігається на складі ТОВ «Маньфермаш» за адресою: м. Умань, пров. Енергетичний, будинок 3 (20-ОПП додається).

Комісією ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 29.03.2024 №10816693/41047365 про відмову в реєстрації ПН від 11.01.2024 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Згідно протоколу засідання комісії №1 ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкових накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.02.2024 №42 зазначено, що не надано інформацію щодо перевезення працівників до місця надання послуг (наданий подорожній лист тільки за 11 число, проте відповідно наданого графіку роботи виконувались 02, 05, 08 та 09 числа; не надано акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові накладні, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати)); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання (а.с. 202).

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до п.п. "а" п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 74.2 ст. 74 Податкового кодексу України забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

З 01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Додатком № 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок №520).

Згідно пункту 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5 Порядку №520).

Згідно із пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно пункту 10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

За змістом вказаних приписів у разі зупинення реєстрації податкової накладної питання щодо її реєстрації в ЄРПН може бути вирішено лише після надання письмових пояснень та копій документів (договорів, первинних документів тощо), які підтверджують факт здійснення господарської операції, та, відповідно, право на податковий кредит, та додаткових пояснень за повідомленням контролюючого органу.

Як вбачається з матеріалів справи, спірним рішенням було відмовлено позивачу у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №15 від 11.01.2024, оскільки позивачем не надано інформацію щодо перевезення працівників до місця надання послуг (наданий подорожній лист тільки за 11 число, проте відповідно наданого графіку роботи виконувались 02, 05, 08 та 09 числа; не надано акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові накладні, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати)); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання (а.с. 202).

Судом встановлено, що позивач надав:

- копію договору купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток від 12.05.2023 №40ПК-26922/23, укладеного з ТОВ «Компанія ОККО Бізнес» (а.с. 106-113) та накладну на відпуск товарів №40ПК-26922/23-9157863930 від 31.01.2024 ТОВ «Компанія ОККО Бізнес» за період з 01.01.2024 по 31.01.2024 на відпуск газу скрапленого автомобільного, бензину А-95, бензину Pulls та дизельного палива (а.с. 98);

- копію службової записки позивача вих. №0201 від 02.01.2024 до ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» про дозвіл на в`їзд з наступним виїздом з 02.01.2024 по 11.01.2024 автомобіля Renault Kangoo НОМЕР_1 із співробітниками: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 для виконання робіт згідно договору №11/05 про виконання робіт від 01.05.2022 (а.с. 99);

- копію графіка виконання робіт з 02.01.2024 по 11.01.2024 (а.с. 122);

- копію договору оренди транспортних засобів №18 від 01.06.2022, укладеного з ТОВ «Локарус`та перелік транспортних засобів, переданих в оренду (додаток №1 до договору) (а.с. 118-119);

- копію повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форма 20-ОППвід 30.06.2022, у якому зазначений автомобіль Renault Kangoo НОМЕР_1 (а.с. 150);

- копію подорожнього листа службового легкового автомобіля №2 від 02.01.2024 на автомобіль Renault Kangoo НОМЕР_1 (а.с. 114) та копію подорожннього листа службового легкового автомобіля №11 від 11.01.2024 на автомобіль Renault Kangoo НОМЕР_1 (а.с. 104);

- копії посвідчень на відрядження ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» терміном на 10 днів, у яких містяться відмітки ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» про прибуття вказаних працівників 02.01.2024 та вибуття 11.01.2024, підпис та печатка ПАТ «Марганецький рудоремонтний завод» (а.с. 134-138);

- штатний розпис з 01.01.2023, згідно якого передбачено 15 посад водіїв транспортного засобу (а.с. 147-148).

Також позивач надав додаткові пояснення від 22.02.2024 №106, у яких зазначив, що для перевезення робітників використовувався орендований транспорт (договір оренди транспортних засобів №18 від 20.06.2022). Списання пального відбувається згідно подорожніх листів. Пальне постачає ТОВ «Окко-Бізнес Партнер» (44800224) згідно договору №40ПК-26922 купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток від 12.05.2023, накладна на відпуск товарів. Запасні частини постачає ТОВ «ВЦЄ (43082151) (видаткова накладна №136, накладна-вимога. Пальне постачається згідно паливних карт, авансовими платежами, тому товарна група УКТ ЗЕД 2710 відсутня у залишках.

Судом встановлено, що відповідачем не враховані надані позивачем документи: подорожній лист від 02.01.2024, посвідчення на відрядження працівників, які свідчать, що працівники знаходились у відрядженні з 02.01.2024 по 10.01.2024, а не доставлялись щоденно згідно з графіком виконання робіт.

Також відповідачем не враховані умови договору купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток від 12.05.2023 №40ПК-26922/23, укладеного з ТОВ «Компанія ОККО Бізнес» та накладна на відпуск товарів №40ПК-26922/23-9157863930 від 31.01.2024 ТОВ «Компанія ОККО Бізнес» за період з 01.01.2024 по 31.01.2024 на відпуск газу скрапленого автомобільного, бензину А-95, бензину Pulls та дизельного палива, та додаткові пояснення позивача від 22.02.2024 №106, згідно яких списання пального відбувається згідно подорожніх листів; пальне постачається згідно паливних карт, авансовими платежами, тому товарна група УКТ ЗЕД 2710 відсутня у залишках.

Надавши оцінку вказаним обставинам суд дійшов висновку, що позивач надав всі документи, які йому було запропоновано надати у додатковому повідомленні Головного управління ДПС у Черкаській області від 15.02.2024, проте відповідач врахував їх частково.

Суд також зазначає, що Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 вказав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарської операції з надання послуги з ремонту закалочної ванни: демонтаж ванни, виготовлення та заміна металоконструкцій ванни, виготовлення та заміна трубопроводів, монтаж із гідроізоляцією, відновлення огорожі з підступом на суму 1 078 000, 00 грн, ПДВ 215 600,00 грн, всього 1 293 600,00 грн, яка зазначена у податковій накладній №15 від 11.01.2024.

Суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22 та ряді інших Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

За наведених вище обставин, суд дійшов висновку, що позивач надав достатню кількість доказів, які підтверджують можливість доставки матеріалів до об`єкта здійснення капітального ремонту власними засобами.

Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно пункту 3 частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи, відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було, оскільки у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.02.2024 № 10645768/42158400 не враховані всі документи, надані позивачем, а також вказана лише загальна підстава його прийняття - ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, тобто не зазначено належне обгрунтування з посиланням на конкретні обставини.

Зазначення цих обставин у протоколу засідання комісії №1 ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкових накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.02.2024 №42, а саме: не надано інформацію щодо перевезення працівників до місця надання послуг (наданий подорожній лист тільки за 11 число, проте відповідно наданого графіку роботи виконувались 02, 05, 08 та 09 числа; не надано акти списання пального та придбання пального, яке використовувалось для власного транспорту (договори, акти, видаткові накладні, платіжні документи, ТТН, паспорти якості (сертифікати)); інформацію та документальне підтвердження наявності залишків товарної групи УКТЗЕД 2710, 8708, 3814 та місць їх зберігання (а.с. 202), не скасовує обов`язку відповідача зазначати підстави відмови саме у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.02.2024 № 10645768/42158400.

За вказаних обставин рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної ГУ ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.02.2024 № 10645768/42158400 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Уманьфермаш»» № 15 від 11.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладнихє необгрунтованим, а тому підлягає скасуванню.

Отже позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію в ЄРПН суд зазначає, що згідно п. 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно п. 20 Порядку №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Зважаючи на ту обставину, що у Головного управління ДПС у Черкаській області були відсутні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, суд дійшов висновку, що податкова накладна повинна бути зареєстрована в день її подання на реєстрацію в ЄРПН, а саме: 27.11.2023. Отже ця позовна вимога також підлягає задоволенню.

Суд не погоджується з доводами відповідача про дискреційність наданих йому повноважень щодо реєстрації податкових накладних з таких підстав.

Згідно пункту 7) статті 2 Закону України «Про адміністративну процедуру» дискреційне повноваження - повноваження, надане адміністративному органу законом, обирати один із можливих варіантів рішення відповідно до закону та мети, з якою таке повноваження надано.

Як вбачається зі змісту пункту 9 Порядку №520 за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального приймає одне із рішень:

про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів,

приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Отже повноваженні відповідача не є дискреційними, позаяк не передбачають вибір відповідачем-1 варіантів рішень, кожне з яких буде правомірним.

Інші доводи сторін не мають значення для розгляду справи, а тому суд не надає їм правової оцінки.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1ст.143 КАС України).

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у сумі 3 028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1930 від 07.08.2024, тому вказані судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Черкаській області від 29 лютого 2024 №10645768/42158400 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної ТОВ «Уманьфермаш» від 11 січня 2024 року №15.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «Уманьфермаш» (вул. Енергетична, буд. 3, м. Умань, Черкаська область, 20301, код ЄДРПОУ 42158400) від 11 січня 2024 року №15 датою її подання 30 січня 2024 року.

Стягнути з Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Уманьфермаш» (вул. Енергетична, буд. 3, м. Умань, черкаська область, 20301, код ЄДРПОУ 42158400) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124503113
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/8047/24

Рішення від 17.01.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні