ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.01.2025м. ДніпроСправа № 904/4679/24
За позовом Криворізької міської ради
до Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕТРОПОЛІСС"
про стягнення безпідставно збережених коштів
Суддя Юзіков С.Г.
Без участі представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить стягнути з Відповідача 44 591,57 грн. - безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером: 1211000000:06:245:0011 за період з 01.01.2022 до 30.05.2023 у розмірі та 3 028,00 грн. - судового збору.
Господарський суд Дніпропетровської області 04.11.2024 відкрив провадження у справі №904/4679/24 та призначив її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами. Заперечень щодо порядку розгляду справи від сторін не надходило. Судом зобов`язано: Відповідачку, протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, надати відзив на позовну заява; Позивача, протягом 5 днів з дня одержання відзиву, надати відповідь на відзив.
Про вирішення спору сторони повідомлялися належно, про повідомлення Відповідача свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 0610203487200.
Всупереч пропозицій суду, викладених в ухвалі від 04.11.2024, Відповідач відзив на позовну заву не надала, у зв`язку з чим, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України, справа розглядається за наявними матеріалами.
В ході розгляду даної справи Господарським судом Дніпропетровської області, відповідно до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України, створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.
Стаття 43 ГПК України зобов`язує учасників судового процесу та їх представників добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
Всупереч пропозицій суду, викладених в ухвалі від 29.10.2024, Відповідач відзив на позовну заву не надав, у зв`язку з чим, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України, справа розглядається за наявними матеріалами (доказами).
Судом досліджено надані до матеріалів справи докази.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ "МЕТРОПОЛІСС" (далі - Відповідач) з 14.03.2020 є власником нерухомого майна - нежитлові будівлі майстерень, загальною площею 1 353,80 кв.м по пр. Героїв-підпільників, 1е м. Кривий Ріг.
Вказані об`єкти нерухомого майна знаходяться на земельній ділянці кадастровий номер 1211000000:06:245:0011, які призначені для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Наведене свідчить, що Відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 з моменту набуття права власності на нерухоме майно з 14.03.2020.
Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.03.2024, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 2 517 463,60 грн. Дата формування витягу 13.06.2022.
17.05.2023 Позивачем з Відповідачем уклали Договір оренди земельної ділянки № 2023278 про передачу в строкове платне користування земельної ділянки житлової та громадської забудови за цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (03.15) для розміщення існуючої будівлі майстерень з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011.
31.05.2023 право оренди спірної земельної ділянки зареєстровано за Відповідачем у Державному реєстрі речових прав за № 50490943.
Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин Виконкому Криворізької міської ради направлено на адресу Відповідача листа від 28.02.2024 за № 20/02-07/1121 про врегулювання земельних відносин з пропозицією добровільно сплатити безпідставно збережені кошти за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 площею 0,1570 га по пр. Героїв-підпільників, 1е у розмірі 44 591,57грн. у період з 01.01.2022 по 30.05.2023.
За даними Позивача, зазначена вимога залишена Відповідачем без відповіді та задоволення. Внаслідок порушення Відповідачем своїх зобов`язань, Криворізька міська територіальна громада в особі Криворізької міської ради позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 44 591,57грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 01.01.2022р. до 30.05.2023р.
Розрахунки за 2022-2023 визначені на підставі витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.
Предметом доказування у даній справі є факт користування Відповідачем земельною ділянкою без достатніх підстав та обґрунтованість стягуваних сум.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
До нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України).
Згідно з ч. 1 ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з ч. 1-5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у ч. 6 - 7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно з ч. 1,2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Зі змісту глави 15, ст. 120, 125 Земельного кодексу України та ст. 1212 ЦК України випливає, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 (провадження №12-182гс18) та від 13.02.2019 у справі №320/5877/17 (провадження № 14-32цс19).
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Такі висновки зроблені Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 04.12.2019 в справі№917/1739/17, від 23.05.2018 в справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 в справі №922/3412/17.
Згідно з п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено (підп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).
Підпунктом 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У ст. 76, 77 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно зі ст. 78, 79 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно зі ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідач не надав суду доказів відсутності боргу чи контррозрахунку стягуваної суми, доводи Позивача не спростував.
Перевіривши надані докази, суд погоджується з позицією Позивача.
Так, згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.10.2024 № НВ-0002480812024, сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 площею 0,1570 га по пр. Героїв-підпільників, 1е в м. Кривий Ріг. Сформована ділянка має категорію земель: землі житлової та громадської забудови. Цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено 08.10.2019; власником земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 є Криворізька міська рада.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 09.07.2024 № 386013349 право власності на будівлі майстерень, загальною площею 1353,80 кв.м розташовані по пр. Героїв-підпільників, 1е у м. Кривому Розі з 14.03.2020 зареєстровано за ТОВ "МЕТРОПОЛІСС".
Згідно з листом Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 05.07.2024 № 31678/5/04-36-04-12-14 за показниками звітності плати за землю Відповідач визначає податкові зобов`язання за земельну ділянку площею 0,1570 га з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 на пр. Героїв-підпільників, 1е у Саксаганському районі за період з:
28.04.2021 - 31.12.2021 0;
01.01.2022 - 31.12.2022 0;
01.01.2023 30.05.2023 0;
31.05.2023 31.12.2023 21 666,49.
Отже Відповідач, набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на спірній земельній ділянці (кадастровий номер 1211000000:06:245:0011) у період з 01.01.2022 по 30.05.2023 (дата реєстрації договору оренди землі 31.05.2023) не сплачував за користування наведеною земельною ділянкою, внаслідок чого зберіг за рахунок Криворізької міської ради, як власника земельної ділянки, майно - грошові кошти у розмірі орендної плати.
Матеріали справи не містять доказів, що у спірний період Відповідач набув права власності на спірну земельну ділянку, а, відтак, останньому належали лише правомочності фактичного володіння та користування спірною земельною ділянкою, що відповідає правомочності орендного користування, а тому він не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, а єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (стаття 14.1.72 ПК України).
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (статті 14.1.125, 14.1.136, 288.5 ПК України).
Розмір збережених Відповідачем коштів розрахований за період з 01.01.2022 по 31.05.2023 в сумі 44 591,57грн., як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Так, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 (пр. Героїв-підпільників, 1е у м. Кривому Розі) від 03.06.2022, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 517 463,60 грн.
Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 №523, яке набрало чинності 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу.
Позивач при розрахунку керувався рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 506. Вказаним рішенням встановлені ставки орендної плати за землю на території м. Кривого Рогу, зокрема, що розмір ставки орендної плати встановлено на рівні 1,2 % від нормативної грошової оцінки земель міста в рік (п. 03.15 "для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови").
Рішенням Криворізької міської ради X сесія VIII скликання від 30.06.2021 № 594 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, реєстрацію права комунальної власності на них і надання їх в оренду, в тому числі стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011.
Так, враховуючи, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 517 463,60 грн., розмір ставки орендної плати встановлено на рівні 1,2 % від нормативної грошової оцінки земель міста в рік, щомісячний розмір орендної плати становить 2 895,08 грн.
Відтак, розрахунки за період 01.01.2022 30.05.2023 проведено правильно.
З урахуванням викладеного, позов підлягає задоволенню, до стягнення належать: 44 591,57грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:245:0011 за період 01.01.2022 30.05.2023.
Згідно зі ст. 129 ГПК України судові витрати у справі слід покласти на Відповідача.
Керуючись ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕТРОПОЛІСС" (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 37/41, офіс 35, код 43316962) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, код 33874388) 44 591,57 грн. безпідставно збережених коштів, 3 028 грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду у строк, передбачений ст.256 ГПК України.
Суддя С.Г. Юзіков
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 21.01.2025 |
Номер документу | 124515653 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні