Справа № 591/7113/24
Провадження № 2/591/1255/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2025 року м. Суми
Зарічний районний суд м. Суми в складі головуючого судді Ніколаєнко О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників цивільну справу №591/7113/24 за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «А-Муссон»</a>, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області, про захист прав споживача, -
ВСТАНОВИВ:
У липні 2024 року позивачка звернулася до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що є споживачем послуг, які надаються відповідачем. Нею регулярно оплачується нарахована плата за надану послугу за адресою місця реєстрації. З нею зареєстровані також її син та онука, але фактично вони з нею не проживають.
Нарахування плати за послугу з управління побутовими відходами відповідач здійснював з урахуванням складу зареєстрованих у житловому приміщенні трьох осіб. При отриманні житлової субсидії до квітня 2023 року відповідач здійснював перерахунок наданої послуги лише для неї, як фактично проживаючої особи, відповідно до пункту 26 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, на підставі інформації, наданої департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року №1041 запроваджено поетапну передачу функцій адміністрування житлових субсидій та пільг від органів соціального захисту населення до територіальних органів Пенсійного фонду України. Постанова унормувала, що повноваження з призначення та виплати житлових субсидій переходять до органів Пенсійного фонду України з 1 грудня 2022 року.
7 листопада 2023 року позивачка реалізувала своє право на отримання житлової субсидії з жовтня 2023 року на фактично проживаючих осіб шляхом подання до уповноваженого органу відповідних документів: заяви, декларації про призначення житлової субсидії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, яким підтверджено факт непроживання її сина та онуки. Відповідно до рішення від 5 грудня 2023 року їй було призначено житлову субсидію на фактично проживаючих осіб.
Сподіваючись, що між Головним управлінням Пенсійного фонду України та відповідачем буде здійснено належний обмін інформацією з урахуванням вимог пункту 68 Положення, як це було раніше між департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради та відповідачем, позивачка очікувала, що у квитанціях на оплату житлово-комунальних послуг буде відображено нарахування послуг лише для неї, як для особи, що фактично проживає в житловому приміщенні.
Однак відповідачем з жовтня 2023 року по грудень 2023 року нараховувалася комунальна послуга на трьох осіб. Звернувшись до відповідача із заявою від 18 березня 2024 року, вона просила здійснити перерахунок послуг з управління побутовими відходами за період із жовтня 2023 року по грудень 2023 року. Однак відповідач листом від 15 квітня 2024 року повідомив загальну інформацію по її особовому рахунку щодо оплати послуг та вимог законодавства у частині можливості споживача зменшити розмір плати у разі тимчасової відсутності споживача або членів сім`ї згідно зі статтею 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Оскільки відповідач фактично не надав предметної відповіді, позивачка звернулася повторно. Листом від 24 травня 2024 року відповідач відмовив їй у задоволенні вимог, мотивуючи це тим, що від Головного управління Пенсійного фонду України в електронній формі не отримував інформацію (списки осіб), щодо призначення їй житлової субсидії з жовтня 2023 року по грудень 2023 року.
10 червня 2024 року позивачка направила запит на отримання публічної інформації до Головного управління Пенсійного фонду України, в якому просила повідомити дату подання відповідних списків до відповідача та надати їй належним чином завірені сторінки списку осіб, яким призначено житлову субсидію за жовтень грудень 2023 року. Однак листом від 20 червня 2024 року третя особа відмовила у наданні запитуваної інформації.
Позивачка зазначає, що подала до третьої особи повний перелік документів для визначення її права на призначення житлової субсидії на фактично проживаючих осіб. Рішенням третьої особи їй було призначено субсидію за період із жовтня 2023 року по квітень 2024 року.
Позивачка вважає, що ймовірна непередача інформації або відсутність електронного обміну даними не повинна звужувати її права, передбачені законодавством. Порушення її прав полягає у неправомірному та надмірному нарахуванні їй плати за послугу з управління побутовими відходами.
Просить: визнати протиправною бездіяльність ТОВ «А-Муссон» щодо неврахування відомостей, наданих ОСОБА_1 в заяві від 18.03.2024 та скарзі/претензії від 25.04.2024 для здійснення перерахунку послуги з управління побутовими відходами за адресою: АДРЕСА_1 (особовий рахунок № НОМЕР_1 ) за період з жовтня 2023 по грудень 2023 року на одну особу; зобов`язати ТОВ «А-Муссон» здійснити перерахунок комунальної послуги з управління побутовими відходами за адресою : АДРЕСА_1 (особовий рахунок № НОМЕР_1 ) за період з жовтня 2023 по грудень 2023 року включно з розрахунку вартості надання послуги з управління побутовими відходами на одну зареєстровану особу .
У відзиві на позовну заяву відповідач проти позову заперечував. Він пояснив, що до квітня 2023 року здійснював перерахунок на підставі інформації, наданої департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради. З квітня минулого року така інформація департаментом не надається. Від уповноваженого органу в електронній формі інформація (списки осіб) щодо призначення житлової субсидії позивачці в період із жовтня по грудень 2023 року до відповідача не надходила.
Відповідач зазначає, що споживач має право на зменшення розміру плати у разі тимчасової відсутності споживача або членів його сім`ї. Для цього необхідно подати письмову заяву споживача та офіційний документ, що підтверджує його або їхню відсутність (довідку з тимчасового місця проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання тощо).
Посилаючись на положення постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року №206, відповідач уточнює, що документами, які підтверджують відсутність споживачів у житловому приміщенні, є: довідка про взяття на облік як тимчасово переміщеної особи; довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання; документи, що підтверджують факт перетину державного кордону України у відповідний період.
Таким чином, копія рішення про призначення житлової субсидії та копія акта обстеження матеріально-побутових умов господарства не є документами, що підтверджують відсутність, і не є підставою для обов`язкового проведення перерахунку плати за комунальні послуги.
Відповідач зазначає, що відсутні законні підстави для проведення перерахунку комунальної послуги з управління побутовими відходами для позивачки та просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 19 липня 2024 року відкрите провадження у справі. Постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Судом витребувано у третьої особи інформацію, чи подавалася в порядку, визначеному пунктом 68 постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, інформація про позивачку як про особу, якій призначено житлову субсидію, із зазначенням форми одержання субсидій (щомісячно в електронній формі). Також витребувано інформацію щодо виплат призначеної субсидії за листопад і грудень 2023 року. Якщо така інформація подавалася, третій особі доручено надати відповідні докази.
Вивчивши матеріали справи, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що позивачка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . Разом із нею зареєстровані її син ОСОБА_2 та онука ОСОБА_3 (а.с. 27).
Виконавцем послуг з управління побутовими відходами за вказаною адресою є ТОВ «А-Муссон», що не заперечується сторонами у справі.
7 листопада 2023 року позивачка звернулася до Пенсійного фонду України із заявою про призначення та надання їй житлової субсидії за зареєстрованим місцем проживання: АДРЕСА_1 . До заяви була додана декларація про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. У графі «Дані про осіб, які входять до складу домогосподарства» зазначено також ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , як про осіб, які тривалий час не проживають у квартирі. Також було подано заяву про проведення обстеження домогосподарства та складання акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства за фактичним місцем проживання особи.
8 листопада 2023 року було складено акт обстеження умов проживання у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 .
5 грудня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Сумській області було прийнято рішення №1205450763-2023-5 про призначення позивачці житлової субсидії на фактичну кількість осіб, що проживають за адресою: АДРЕСА_1 . Житлову субсидію призначено на період із 1 жовтня 2023 року по 30 квітня 2024 року (а.с. 33).
18 березня 2024 року позивачка звернулася до відповідача із заявою, у якій просила здійснити перерахунок комунальної послуги з управління побутовими відходами за період із жовтня по грудень 2023 року, без врахування послуги для зареєстрованих ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Відповідний перерахунок вона просила відобразити у платіжному документі.
Листом від 15 квітня 2024 року відповідач повідомив позивачку, посилаючись на положення статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», що споживач має право не оплачувати вартість послуг за умови документального підтвердження відсутності у житловому приміщенні споживача та інших осіб. Відповідач надав перелік документів, які можуть підтвердити таку відсутність, та зазначив, що перерахунок можливий лише у разі надання офіційного документа, який підтверджує тимчасове перебування споживача в іншому місці України або за кордоном.
25 березня 2024 року позивачка звернулася до відповідача зі скаргою, у якій просила здійснити перерахунок комунальної послуги за період із жовтня по грудень 2023 року без врахування вартості послуги для зареєстрованих ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , оскільки останні в цей період не проживали за зареєстрованим місцем проживання. До скарги додано копію рішення про призначення житлової субсидії та копію акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства від 8 листопада 2023 року.
Листом від 24 травня 2024 року відповідач повідомив про відсутність підстав для здійснення перерахунку у зв`язку з тим, що від уповноваженого органу в електронній формі не надходила інформація (списки осіб) щодо призначення житлової субсидії позивачці за період з жовтня по грудень 2023 року. Також зазначив із посиланням на п. 6 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про житлово комунальні послуги» про право позивача на неоплату вартості комунальних послуг за тимчасово відсутніх осіб у випадку надання підтверджуючих документів (а.с. 40-41).
7 червня 2024 року позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області із запитом на публічну інформацію, у якому просила повідомити, чи були передані до ТОВ «А-Мусон» списки осіб, у яких зазначено про призначення їй житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг за жовтень грудень 2023 року без урахування у складі сім`ї зареєстрованих членів домогосподарства ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а також надати відповідні сторінки списку осіб.
Листом від 20 червня 2024 року третя особа повідомила позивачку, що надати запитувану інформацію не має можливості, посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року №263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану».
Третя особа на виконання ухвали суду про витребування доказів надала копію листа від 30 березня 2023 року, адресованого Пенсійному фонду України та департаменту з питань цифрового розвитку, трансформацій і цифровізації, у якому зазначено, що надходять звернення щодо надання відповідно до пункту 68 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, та пункту 7 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №733, списків пільговиків і отримувачів субсидій. У листі запитано роз`яснення щодо механізму надання інформації про отримувачів субсидій через портал Пенсійного фонду України. На цей лист була надана відповідь, що питання формування та передачі списків отримувачів житлових субсидій наразі перебуває в роботі.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону України «Про управління відходами» послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги таправил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту.
Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 визначено умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій, у тому числі щомісячної житловоїсубсидії наоплату абонентськогообслуговування дляспоживачів комунальнихпослуг,що надаютьсяза індивідуальнимидоговорами пронадання комунальнихпослуг абоза індивідуальнимидоговорами зобслуговуванням внутрішньобудинковихсистем пронадання комунальнихпослуг,а такожжитлово-комунальнихпослуг,а саме: житлової послуги-послуги зуправління багатоквартирнимбудинком; комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Відповідно доп.43зазначеного положеннядля призначенняжитлової субсидіїгромадянин,особа якогопосвідчується паспортомгромадянина Україниабо тимчасовимпосвідченням громадянинаУкраїни (дляіноземців таосіб безгромадянства -паспортним документоміноземця абодокументом,що посвідчуєособу безгромадянства,посвідкою напостійне/тимчасовепроживання,посвідченням біженцяабо іншимдокументом,що підтверджуєзаконність перебуванняіноземця чиособи безгромадянства натериторії України),подає: заяву; декларацію; довідкипро доходи-у разізазначення вдекларації доходів,інформація проякі відсутняу ДПС,Пенсійному фондіУкраїни,фондах соціальногострахування тощоі відповіднодо законодавстване можебути отриманаза запитомуповноваженого органуу порядку,встановленому цимПоложенням.У разінеможливості підтвердититакі доходидовідкою додекларації додаєтьсяписьмове поясненняіз зазначеннямїх розміру; копіюдоговору прореструктуризацію заборгованостіз оплатижитлово-комунальнихпослуг (уразі наявності); договірнаймання (оренди)житла (уразі наявності); рішеннясуду (вразі наявності); інші документи, які не передбачені цим пунктом, але відповідно до цього Положення необхідні для розгляду питання по суті (у разі потреби).
Відповідно до п. 25 Положення у разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих та/або задекларованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих та/або задекларованих у житловому приміщенні (будинку), соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих та/або задекларованих за цією адресою членів домогосподарства.
Відповідно до п. 26 вказаного Положення відповідно до рішення про призначення житлової субсидії у випадку, передбаченомупунктом 25цього Положення, та/або документів, що підтверджують фактичне непроживання особи за адресою, виконавці комунальних послуг не нараховують плати за комунальні послуги на членів домогосподарства, які зареєстровані (задекларовані), але фактично не проживають у житловому приміщенні (будинку).
Відповідно до п. 68 Положення списки осіб, яким призначено житлову субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, із зазначенням форми одержання житлової субсидії подаються щомісяця уповноваженим органом в електронній формі виконавцям комунальних послуг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 р. № 1041
«Деякі питаннянадання житловихсубсидій тапільг наоплату житлово-комунальнихпослуг,придбання твердогота рідкогопічного побутовогопалива іскрапленого газуПенсійним фондомУкраїни» дорученоПенсійному фондуУкраїни забезпечити з 1 жовтня 2022 р. виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу;
Судом встановлено, що відповідно до рішення ГУ ПФУ в Сумській області позивачці було призначено у періоді з жовтня 2023 року по квітень 2024 року житлову субсидію виходячи з фактичної кількості проживаючих. Враховуючи вимоги п. 26 Положення про порядок призначення житлових субсидій у зв`язку з прийняттям рішення про призначення житлової субсидії відповідач, як надавач комунальної послуги з управління побутовими відходами, не повинен був нараховувати плату за комунальні послуги на осіб, які хоч і зареєстровані з позивачкою, але фактично з нею не проживають. Проте він такий обов`язок виконав не в повному обсязі: у періоді з жовтня по грудень 2023 року нараховував плату за надавані послуги виходячи з кількості зареєстрованих у домогосподарстві осіб, чим порушив права позивача.
У подальшому позивачка намагалась врегулювати питання щодо перерахунку плати за надавані відповідачем послуги у позасудовому порядку, звернувшись до відповідача із відповідною заявою та надавши безпосередньо відповідачу копію рішення про призначення субсидії та акту обстеження матеріально- побутових умов домогосподарства. Відповідач відмовив у задоволенні заяви, пославшись на те, що йому не надходила інформація від уповноваженого органу про призначення у спірному періоді позивачці житлової субсидії.
Суд не може погодитись із такою підставою для відмови у здійсненні перерахунку, оскільки неотримання в електронній формі виконавцем послуги від органу, що призначає субсидію, інформації про осіб, яким ця субсидія призначена, не може впливати на розмір плати за комунальні послуги та на нарахування призначеної субсидії.
Крім того, суд зазначає, що до своєї заяви про перерахунок нарахованої плати за послуги позивачка надала копію рішення про призначення житлової субсидії та акту, який підтверджує фактичну кількість проживаючих осіб. Ці документи визначені у п. 26 Положення про порядок призначення житлових субсидій як такі, на підставі яких виконавці комунальних послуг не нараховують плати за комунальні послуги на членів домогосподарства, які фактично не проживають у приміщенні. Проте відповідач безпідставно не взяв до уваги надані документи .
Також безпідставним є посилання відповідача на те, що позивачка не надала йому документів, що підтверджують тимчасову відсутність зареєстрованих у приміщенні осіб. В обгрунтування заперечень відповідач посилається на положення п. 6 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про житлово комунальні послуги» споживач має право на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об`єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.
Вказана норма не може бути застосована до спірних правовідносин, оскільки у даному випадку ненарахування позивачці плати за комунальні послуги на фактично не проживаючих, але зареєстрованих членів домогосподарство пов`язане з призначенням позивачці субсидії та повинно здійснюватись на підставі рішення ГУ ПФУ в Сумській області про призначення житлової субсидії, а не на підставі заяви позивача про тимчасову відсутність споживачів у житловому приміщенні.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог: визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неврахування наданих позивачкою відомостей для здійснення перерахунку за надані послуги та зобов`язати здійснити такий перерахунок за період з жовтня по грудень 2023 року з розрахунку вартості надання послуги з управління побутовими відходами на одну зареєстровану особу.
На підставі ст. 141 ЦПК України та у зв`язку зі звільненням позивачки від сплати судового збору при зверненні до суду з відповідача на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Керуючись ст.ст.13,76,141,263,265 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «А-Муссон»</a>, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області, про захист прав споживача задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Товариства зобмеженою відповідальністю «А-Муссон» щодо неврахування відомостей, наданих ОСОБА_1 в заяві від 18.03.2024 та скарзі/претензії від 25.04.2024 для здійснення перерахунку послуги з управління побутовими відходами за адресою: АДРЕСА_1 (особовий рахунок № НОМЕР_1 ) за період з жовтня 2023 по грудень 2023 року на одну особу.
Зобов`язати Товариство зобмеженою відповідальністю «А-Муссон» здійснити перерахунок комунальної послуги з управління побутовими відходами за адресою : АДРЕСА_1 (особовий рахунок № НОМЕР_1 ) за період з жовтня 2023 по грудень 2023 року включно з розрахунку вартості надання послуги з управління побутовими відходами на одну зареєстровану особу .
Стягнути з Товариства зобмеженою відповідальністю «А-Муссон» на користь держави судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду може бути оскаржено до Сумського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складання повного тексту. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Відповідач: Товариство зобмеженою відповідальністю «А-Муссон», вул. Гетьмана Павла Скоропадського, 10/1, офіс 27, м. Суми, код ЄДРПОУ 35068151.
Повний текст рішення виготовлено 20.01.2025.
Суддя О.О.Ніколаєнко
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124528540 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Зарічний районний суд м.Сум
Ніколаєнко О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні