ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 рокуСправа №160/19732/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маковської О.В., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, в якій позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради у не призначенні ОСОБА_1 щомісячної допомоги внутрішньо переміщеній особі - дитині ОСОБА_2 для покриття витрат на проживання з березня 2024 року;
- стягнути з Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради на користь ОСОБА_1 12 000,00 грн.;
- зобов`язати Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради призначити ОСОБА_1 щомісячну адресну допомогу в сумі 3000,00 грн. на дитину внутрішньо переміщену особу ОСОБА_2 на покриття витрат на проживання з березня 2024 року.
Позовна заява обґрунтована тим, що згідно Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на свого сина, ОСОБА_2 , у розмірі 3000,00 грн. щомісячно з 01.09.2022 по 29.02.2024. Постановою КМУ від 11.07.2023 №709 було змінено «Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», що зумовило необхідність чергового подання заяви на призначення допомоги. Протягом березня 2024 року позивач звернувся із заявою до відповідача про призначення допомоги на малолітню дитину, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи та набула статусу внутрішньо переміщеної особи внаслідок народження. У квітні 2024 року позивач отримав від відповідача відмову у призначенні допомоги малолітній дитині із підстав невідповідності критеріям, але без зазначення конкретних підстав або причини відмови тільки із узагальненою аргументацією. Оскільки повідомлення відповідача не має ознак рішення, а має тільки інформаційний характер, позивач обрав спосіб захисту права - оскарження бездіяльності відповідача на підставі того, що відповідач не вчинив дії, які повинен був вчинити, а саме: призначити виплату допомоги відповідно до законодавства.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.08.2024 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Даною ухвалою позивачу відстрочено сплату судового збору до ухвалення рішення у даній справі.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити в задоволенні позовних вимог. В обгрунтування власної праавової позиції зазначено, що 08.06.2023 до Управління надійшла заява ОСОБА_1 про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам його сину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . На підставі поданої позивачем заяви Управлінням внесено зміни до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 від 20.08.2020 №1202-5000299806 в частині відомостей про законного представника дитини та рішенням від 08.06.2023 призначено ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на його сина - ОСОБА_2 з 01.12.2022 у розмірі 3000,00 грн. щомісячно.
Згідно Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на свого сина - ОСОБА_2 , у розмірі 3000,00 грн. щомісячно по 29.02.2024. Разом з тим, п. 13 Порядку №332 встановлено, що особам, які мають право на виплату допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2023 №709 "Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб", та особам/сім?ям, які є отримувачами допомоги відповідно до цього Порядку, її виплата може бути продовжена ще на один шестимісячний період за умови їх відповідності критеріям, зазначеним у пунктах 7, 7-1, 13-1 - 13-4 цього Порядку.
ОСОБА_2 не підпадає під дію пункту 13-1 Порядку №332, тому, згідно вимог пункту 13-2 Порядку №332, ОСОБА_1 надав до Управління заяву від 27.03.2024 про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на другий шестимісячний період на свого сина. У зв`язку з наведеним, рішенням Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 28.03.2024 позивачу відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на його сина - ОСОБА_2 з 01.03.2024 у зв?язку з невідповідністю наступним вимогами п. 13-2 Порядку №332: відсутнє переміщення (повторне переміщення) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації ( ОСОБА_2 перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб в Управлінні з 20.08.2020). Отже, п. 5 Порядку №332, яким ОСОБА_1 аргументує позовні вимоги, не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки ОСОБА_2 був отримувачем допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам тому, згідно п. 13 Порядку №332, виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на другий шестимісячний період, тобто з 01.03.2024, йому може бути продовжено за умови відповідності критеріям, зазначеним у пунктах 7, 7-1, 13-1 - 13-4 цього Порядку.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб 19.06.2019 на обліку в Управлінні перебуває ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , разом з малолітньою дитиною ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3
ОСОБА_5 20.08.2020 звернулася до Управління з заявою про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб свого новонародженого сина - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
З матеріалів справи вбачається, що законному представнику дитини - ОСОБА_5 видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 від 20.08.2020 №1202-5000299806.
ОСОБА_5 було автоматично призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на себе та двох дітей згідно норм Порядку №332 з 01.04.2022 у розмірі 8000,00 грн. (2000, 00 грн. - ОСОБА_5 , 3000, 00 грн. - дитина ОСОБА_4 та 3000, 00 грн. - дитина ОСОБА_2 ).
Згідно інформації з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄССС), ОСОБА_5 отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 8000,00 грн. (в тому числі 3000, 00 грн. на ОСОБА_2 ) по 30.11.2022.
Як зазначає відповідач у відзиві, 01.12.2022 на адресу Управління надійшов лист Управління-служби у справах дітей Центральної адміністрації Дніпровської міської ради та акт обстеження умов проживання від 23.11.2022, згідно якого «зі слів батька мати дитини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 з вересня 2022 не проживає з дитиною, виїхала на оздоровлення на Західну Україну».
На підставі отриманої інформації Управлінням призупинено виплату ОСОБА_5 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.12.2022 «для з`ясування обставин».
До Управління 08.06.2023 надійшла заява ОСОБА_1 про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам його сину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
На підставі поданої позивачем заяви Управлінням внесено зміни до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 від 20.08.2020 №1202-5000299806 в частині відомостей про законного представника дитини та рішенням від 08.06.2023 призначено ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на його сина - ОСОБА_2 з 01.12.2022 у розмірі 3000,00 грн. щомісячно.
З матеріалів справи вбачається та сторонами не заперечується, що ОСОБА_1 отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на свого сина - ОСОБА_2 , у розмірі 3000,00 грн. щомісячно з 01.12.2022 по 29.02.2024.
ОСОБА_1 надав до управління заяву від 27.03.2024 про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на другий шестимісячний період на свого сина.
Рішенням Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 28.03.2024 позивачу відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на його сина - ОСОБА_2 , з 01.03.2024 у зв?язку з невідповідністю наступним вимогами п. 13-2 Порядку №332: відсутнє переміщення (повторне переміщення) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації ( ОСОБА_2 перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб в управлінні з 20.08.2020).
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України №1706 «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі - Закон №1706), внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.
Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті (частина 2 статті Закону №1706).
Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (частина 1 та 2 статті 4 Закону №1706).
Частиною 1 статті 5 Закону №1706 визначено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
За змістом статті 2 Закону №1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
При цьому, згідно з частинами 2 та 3 статті 7 Закону №1706 Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
За приписами частини 1 статті 9 Закону №1706 внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.
До 20.03.2022 механізм надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг визначався Порядком №505, пунктом 2 якого було передбачено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м.Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Наразі, механізм надання допомоги на проживання ВПО визначений Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2022 №332 (далі - Порядок №332).
Відповідно до п. 1 Порядку №332, цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Пунктом 2 Порядку №332 передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м.Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №204-р.
Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 14.06.2023 у справі №160/12308/22, та в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України враховується при вирішенні цієї справи.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102 «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами) у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє по цей час.
Згідно з п. 3 Порядку №332 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14.04.2022, надається починаючи з березня 2022 року.
Допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 01.03.2022 отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до Постанови №505. Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, не здійснюється.
Допомога не надається внутрішньо переміщеним особам, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24.02.2022 у регіонах, що не включені до переліку, зазначеному в абзаці 1 пункті 2 цього Порядку, за винятком осіб, які отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Системний аналіз зазначених положень законодавства дає підстави вважати, що допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24.02.2022 у регіонах, що включені до переліку, зазначеному в абз. 1 п. 2 цього Порядку (тимчасово окуповані російською федерацією території України), а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому Розпорядженням КМУ від 06.03.2022 №204.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з 20.08.2020 ОСОБА_2 зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання АДРЕСА_2 .
Місто Дніпро не входить до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженого розпорядженням КМУ від 06.03.2022 №204-р.
Зазначене свідчить про те, що син позивача станом на 24.02.2022 обліковувався на території, що не включена до відповідного переліку територій, на яких ведуться бойові дії.
З огляду на викладене, з урахуванням перебування сина позивача на обліку, як внутрішньо переміщеної особи у регіоні, що не включений до переліку, зазначеному в абзаці 1 пункту 2 цього Порядку №332, станом на 24.02.2022, а нормами Порядку №332 передбачено виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24.02.2022 у регіонах, що включені до переліку, зазначеному в абз. 1 п. 2 цього Порядку суд доходить висновку, що припинення виплати такої допомоги є правомірним.
Пунктом 13-1 Порядку №332 передбачено, що виплата допомоги продовжується на другий шестимісячний період автоматично: непрацездатним особам, зокрема які досягли пенсійного віку, визначеного частиною 1 статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", та отримують пенсію, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги; особам з інвалідністю I чи II групи, дитині з інвалідністю віком до 18 років, дитині, хворій на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність, що підтверджується документально; дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа віком до 23 років, зокрема таким, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях, а також батькам-вихователям, прийомним батькам та опікунам (піклувальникам).
У разі коли особі не було продовжено виплату допомоги автоматично, але вона належить до категорій осіб, визначених абзацами 2 - 4 цього пункту, їй може бути призначено допомогу за заявою.
Іншим членам сім`ї виплата допомоги може бути продовжена на підставі подання заяви на призначення допомоги.
Відповідно до пункту 13-2 Порядку №332, для отримувачів допомоги, які не підпадають під дію пункту 13-1, та які перемістилися (повторно перемістилися) з 1 січня 2022 року з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, допомога призначається на другий шестимісячний період на підставі подання заяви на осіб із складу членів сім`ї, якщо середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача в такій сім`ї протягом тримісячного періоду, за який враховуються доходи на момент продовження виплати допомоги, не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги, та у разі, коли:
1)у складі сім`ї або серед отримувачів допомоги є непрацююча працездатна особа, яка виховує дитину віком до 18 років, або в сім`ї виховується троє і більше дітей віком до 18 років, всі діти проживають в сім`ї і не виховуються в інтернатних закладах та: фактичним місцем проживання (перебування) такої сім`ї є території, на яких ведуться бойові дії або території можливих бойових дій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій), території активних бойових дій, що включені до переліку територій; або сім`я проживає на території, для якої визначена дата завершення бойових дій, включеній до переліку територій, та території, що не включена до переліку територій, але у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти, що розташовані на території територіальної громади, на якій проживає така сім`я, відсутні місця або навчання проводиться он-лайн, дистанційно (повністю або частково). Для такої сім`ї допомога призначається, якщо відомості про відсутність місць у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти або про те, що навчання в таких закладах проводиться в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково), отримані шляхом інформаційної взаємодії між органами соціального захисту населення та органів управління у сфері освіти.
У разі відсутності інформаційної взаємодії уповноважена особа, яка звернулася за призначенням допомоги на сім`ю, надає підтвердний документ щодо відсутності місця у закладі дошкільної освіти та/або закладі загальної середньої освіти для влаштування дитини або щодо проведення навчання в таких закладах в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково).
До 1 вересня 2024 року допомога може бути продовжена незалежно від місцезнаходження закладу освіти, у якому навчання проводиться в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково).
Допомога призначається на всіх осіб з числа внутрішньо переміщених осіб у такій сім`ї з урахуванням норм пункту 13-3 цього Порядку;
2)у складі сім`ї є непрацююча працездатна особа, яка на дату звернення за допомогою зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, але ще не працевлаштувалася, та діти, які відвідують заклади дошкільної освіти та/або навчаються у закладах загальної середньої освіти, та/або діти (особи до 23 років), які навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.
3)у складі сім`ї є особа, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку або за дитиною, яка потребує догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку; за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, або особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, або особою, яка досягла 80-річного віку; за дитиною, хворою на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність; або у складі сім`ї є фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду, що підтверджується документально.
4)у складі сім`ї є працездатні особи, які працюють, провадять підприємницьку діяльність/незалежну професійну діяльність, зокрема, які протягом попередніх шести місяців отримання допомоги працевлаштувалися, зареєструвалися як фізична особа - підприємець та розпочали відповідну діяльність або отримали допомогу на здобуття економічної самостійності/мікрогрант/грант на створення або розвиток власного бізнесу/ваучер на навчання, у складі сім`ї є діти віком до 18 років та/або особи до 23 років, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.
Допомога призначається на всіх осіб з числа внутрішньо переміщених осіб у такій сім`ї з урахуванням норм пункту 13-3 цього Порядку;
5)у складі сім`ї є особи, які втратили працездатність, та діти до 18 років та/або особи до 23 років, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.
Допомога призначається на всіх осіб з числа внутрішньо переміщених осіб у такій сім`ї з урахуванням норм пункту 13-3 цього Порядку;
6)особа віком від 55 років, на дату звернення за допомогою зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, або працює, провадить підприємницьку діяльність/незалежну професійну діяльність, або отримала допомогу на здобуття економічної самостійності/мікрогрант/грант на створення або розвиток власного бізнесу/ваучер на навчання;
7)до складу сім`ї включені тільки непрацездатні особи. Допомога призначається на всіх осіб з числа внутрішньо переміщених осіб у такій сім`ї.
Пунктом 13-3 Порядку №332 передбачено, що у разі коли внутрішньо переміщеним особам з числа членів сім`ї або отримувачам допомоги, зазначеним у пункті 13-2 цього Порядку, виплачувалася допомога і в такій сім`ї є кілька непрацюючих працездатних осіб, протягом двох місяців з дня призначення допомоги на наступний шестимісячний період інші непрацюючі працездатні особи із складу сім`ї (крім одного отримувача допомоги) зобов`язані зареєструватися в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, або розпочати діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення".
У разі невиконання такої умови виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем виникнення обставин, які впливають на припинення права отримання допомоги.
8) особа віком до 23 років, яка навчається за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.
Рішенням Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 28.03.2024 позивачу відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на його сина - ОСОБА_2 , з 01.03.2024 у зв?язку з невідповідністю наступним вимогами п. 13-2 Порядку №332: відсутнє переміщення (повторне переміщення) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації ( ОСОБА_2 перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб в Управлінні з 20.08.2020).
Враховуючи перебування сина позивача на обліку, як внутрішньо переміщеної особи у регіоні, що не включений до переліку, зазначеному в абзаці 1 пункту 2 цього Порядку №332, станом на 24.02.2022, а нормами Порядку №332 передбачено виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24.02.2022 у регіонах, що включені до переліку, зазначеному в абз. 1 п. 2 цього Порядку та те, що позивач не відповідає вимогам пп. 13, 13-1-13-2 Порядку, а тому відмова відповідача є обґрунтованою та не підлягає скасуванню. Також, вказані обставини свідчать про відсутність у відповідача обов`язку призначити ОСОБА_1 щомісячну адресну допомогу в сумі 3 000,00 грн. на дитину внутрішньо переміщену особу ОСОБА_2 на покриття витрат на проживання з березня 2024 року.
Таким чином, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною 1 статті 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Підсумовуючи вищевикладене, на переконання суду, позивачем не доведено наявність порушень суб`єктом владних повноважень щодо прийняття оскаржуваних повідомлень про відмову у призначенні/продовжені виплати допомоги внутрішньо переміщеним особам, отже позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, з огляду на що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору на користь держави у розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Маковська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124531471 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні