Рішення
від 20.01.2025 по справі 200/8072/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2025 року Справа№200/8072/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молочної І. С., розглянувши в порядку спрощеного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

встановив:

20 листопада 2024 року Дружківське комунальне автотранспортне підприємство 052805 Дружківської міської ради, позивач, звернувся з позовом до Донецького окружного адміністративного суду з вимогами до Головного управління ДПС у Донецькій області визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 про застосування штрафних санкцій.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2024 року вирішено ряд питань, зокрема, відкрито провадження у справі, здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано визначені судом докази, встановлено та роз`яснено порядок надання заяв по суті та доказів.

04 грудня 2024 року від Головного управління ДПС у Донецькій області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому одночасно заявлено клопотання щодо здійснення розгляду справи №200/8072/24 за правилами загального позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.

17 грудня 2024 року судом відмовлено в задоволенні клопотання відповідача, Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Інші заяви та клопотання по розглядаємій справі не надходили.

За приписами частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до положень статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Відповідно до частини п`ятої статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Отже відсутні перешкоди для розгляду справи по суті.

Так, в обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 21 серпня 2024 року на адресу позивача надійшло податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 про застосування штрафних санкцій, сформоване Головним управлінням ДПС у Донецькій області. Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його у Державної податкової службі України. За наслідками адміністративного оскарження скаргу позивача рішенням ДПС України від 08 листопада 2024 року №33574/6/99-00-06-03-01-06 залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 без змін. Вказане рішення ДПС України позивач отримав 12 листопада 2024 року.

Також, позивач зауважив, що відповідно до оскаржуємого податкового повідомлення-рішення та висновку Акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів від 15 липня 2024 року №2846/05-99-04-08/3343404 в період фінансово-господарської діяльності з 01 лютого 2022 року по 30 серпня 2022 року встановлено наступне порушення сплати грошового зобов`язання, а саме: податкові декларації з податку на додану вартість за квітень 2022 року від 11 січня 2024 року №9314392671 терміном сплати 13 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 52086,00 грн., за квітень 2022 від 11 січня 2024 року №9314391072 терміном сплати 13 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 89086,00 грн., серпень 2022 року від 12 січня 2022 року №9314399610 терміном сплати 16 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 18429,34 грн., липень 2022 року від 12 січня 2024 року №9314398749 терміном сплати 16 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 66529,00 грн., червень 2022 року від 12 січня 2022 року №9314397662 терміном сплати 16 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 4765,07 грн., травень 2022 року від 12 січня 2024 року №9314395895 терміном сплати 16 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 60181,00 грн., червень 2024 року від 12 січня 2022 року №9314397662 терміном сплати 16 січня 2024 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 57503,93 грн., лютий 2022 року від 18 березня 2022 року №9042676625 терміном сплати 02 лютого 2022 року із затримкою більше 30 календарних днів на загальну суму 128186,24 грн. За що позивачу застосовано штраф у розмірі 47676,70 грн.

Позивач зазначає, що згідно з підпунктом 69.1 пункту 9 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року). Позивач звертався до Головного управляння ДПС у Донецькій області з листами від 06 березня 2024 року №66 та від 27 березня 2024 року №86 на виконання положень Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225 від 29 липня 2022 року. Неможливість своєчасно сплатити суму грошового зобов`язання в період фінансово-господарської діяльності з 01 лютого 2022 року по 30 серпня 2022 року, позивач обумовлює існуванням об`єктивних обставин, які знаходилися поза межами його впливу, а саме: віднесенням міста Дружківка до території, на якій проводяться бойові дії; регулярними повітряними тривогами та погрозами артобстрілів, постійними обстрілами Російською Федерацією (був пошкоджений дах підприємства), відсутністю електроенергії та мережі Інтернет в період, коли настав строк сплати грошових зобов`язань, та настання в Україні з 24 лютого 2022 року форс-мажорних обставини.

Позивач вважає факт запровадження воєнного стану в Україні, віднесення територій, на яких платником податків здійснюється господарська діяльність, до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії поважними причинами для звільнення його від відповідальності за порушення строків сплати податкових зобов`язань, враховуючи норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, які передбачають звільнення від відповідальності у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Позивач не погоджується із винесеним податковим повідомленням-рішенням від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 та Актом про результати камеральної перевірки від 15 липня 2024 року №2846/05-99-04-08/3343404. Позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог, обґрунтовуючи це тим, що в ході камеральної перевірки Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради складено акт від 15 липня 2024 року № 2846/05-99-04-08/03343404, який направлено платнику 16 липня 2024 року та вручено платнику 31 липня 2024 року. Заперечення на вищезазначений акт підприємство не надавало. Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. Починаючи з 27 травня 2022 року, до платників податків, які мали можливість виконувати свої податкові обов`язки, щодо подання звітності та сплати податків та зборів, але не виконали їх у строки, визначені підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року №2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», застосовуються штрафні (фінансові) санкції (штрафи)». Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів та відновлено податковий обов`язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів сплати податків, подання податкової звітності, реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Законом України від 13 грудня 2022 року №2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», застосовуються штрафні (фінансові) санкції (штрафи)» встановлено нові граничні строки, які застосовуються з 27 травня 2022 року, щодо подання звітності та сплати податків, зборів, платежів, для платників податків, які мали можливість своєчасно виконувати свої податкові обов`язки, при дотриманні яких такі платники звільняються від відповідальності: 1 серпня 2022 року вважається останнім (граничним) днем сплати податків, зборів, платежів для місячного звітного (податкового) періоду, за звітні (податкові) періоди січень - травень 2022 року (ПДВ, єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки, рентна плата, плата за землю, податку на прибуток (платниками податків, які застосовують місячний податковий (звітний) період, відповідно до підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України)). Абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (зі змінами, внесеними Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»), визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконання яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COV1D-I9), не застосовуються.

Відповідальність платника за порушення правил сплати (перерахування) податку на додану вартість передбачена пунктом 124.1 статті 124 Податкового кодексу України. Так, складено податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 на суму ШС 47676,70 грн., яке було направлено платнику засобами поштового зв`язку 20 серпня 2024 року та вручено 21 серпня 2024 року. Сума в податковому-рішенні вказана з врахуванням правила округлення десяткових дріб.

Також, відповідач зазначив, що згідно положень наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за №1668/39004 Дружківська міська територіальна громада Краматорського району відноситься до території можливих бойових дій з 24 лютого 2022 року по теперішній час.

Відповідачем повідомлено, що платником відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 була надана заява до Головного управління ДПС у Донецькій області про неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (лист від 06 березня 2024 року №3814/6). Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято рішення від 10 квітня 2024 року №34/05-99-04-08 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке позивачем не оскаржувалось.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Дружківське комунальне автотранспортне підприємство 052805 Дружківської міської ради є юридичною особою, зареєстровано в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ідентифікаційний код юридичної особи 03343404, та зареєстрований за юридичною адресою: вул. Привокзальна, буд. 6, м. Дружківка, Донецька область, 84200.

Видами економічної діяльності позивача є: код КВЕД 38.11 збирання безпечних відходів (основний), 81.29 інші види діяльності із прибирання, 49.41 вантажний автомобільний транспорт, 37.00 каналізація, відведення й очищення стічних вод.

Відповідач - Головне управління ДПС у Донецькій області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, є суб`єктом владних повноважень, органом виконавчої влади, який в спірних правовідносинах здійснює повноваження, покладені на нього податковим законодавством України.

Рішенням Головного управління ДПС у Донецькій області від 10 квітня 2024 року №34/05-99-04-08 розглянуто заяву платника та відповідні документи за вх.номером Головного управління ДПС у Донецькій області від 06 березня 2024 року №3814/6 та вх.номером Головного управління ДПС у Донецькій області від 27 березня 2024 року №4905/6 та прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

15 липня 2024 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області за результатами камеральної перевірки Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів складено акт №2846/05-99-04-08/3343404 про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість. Відповідно до вказаного акту, перевіркою встановлено, що Дружківським комунальним автотранспортним підприємством 052805 Дружківської міської ради подано податкові декларації з податку на додану вартість за квітень 2022 року, березень 2022 року, серпень 2022 року, липень 2022 року, червень 2022 року, травень 2022 року, лютий 2022 року, по яким несвоєчасно сплачено суму податкового зобов`язання. Відомості щодо декларацій з податку на додану вартість та дати їх подання позивачем не оскаржуються.

Перевіркою повноти та своєчасності сплати узгоджених сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість встановлено, що Дружківське комунальне автотранспортне підприємство 052805 Дружківської міської ради в порушення підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 57.1 статті 57, пункту 203.2 статті 203, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України несвоєчасно сплачена сума податкового зобов`язання у розмірі 476766,58 грн.

20 серпня 2024 року на підставі висновків, викладених в акті №2846/05-99-04-08/03343404 від 15 липня 2024 року, Головним управлінням ДПС у Донецькій області сформоване податкове повідомлення-рішення №3603/05-99-04-08/03343404, яким до Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради згідно з пунктом 124.1 статті 124 Податкового кодексу України застосовано штраф у розмірі 47676,70 грн. за порушення правил сплати (перерахування) податку на додану вартість. Заперечення, письмові пояснення, додаткові документи щодо обставин виявлених порушень, інформація, яка спростовує наявність вини підприємства, позивачем не надавались. Інформація щодо наявності обставин, які відповідно до Податкового кодексу України пом`якшують, обтяжують або звільняють від фінансовою відповідальності, відсутня.

Розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання відповідно до статті 124 Податкового кодексу України містить реквізити податкових декларацій з податку на додану вартість, розшифровку по кількості днів затримки сплати сум грошового зобов`язання та детальний розрахунок сум штрафних санкцій.

Позивач, не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, подав до Державної податкової служби України скаргу від 28 серпня 2024 року №238 на податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 про застосування штрафних санкцій.

08 листопада 2024 року Державною податковою службою України прийнято рішення №33574/6/99-00-06-03-01-06 рішення про результати розгляду скарги відповідно до якого податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення.

Отже, спірним у справі є правомірність прийняття відповідачем податкового повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 про застосування штрафних санкцій.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин - 15 липня 2024 року) (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 16.1. статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи; подавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету в зв`язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання (щодо умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови використання коштів, вивільнених у суб`єкта господарювання внаслідок надання пільги, у визначеному державою порядку).

Статтею 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до підпункту 41.1.1. пункту 41.1. статті 41 ПК України контролюючими органами є, зокрема, податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Відповідно до положень підпунктів 19-1.1., 19-1.1.2. пункту 19-1.1. статті 19-1 ПК України контролюючі органи, що визначені підпунктом 41.1.1. пункту 41.1. статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків; контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.

За змістом підпунктів 20.1.4., 20.1.19. пункту 20.1. статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1. пункту 41.1. статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до пунктів 61.1., 61.2. статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Пунктом 75.1. статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 75.1.1. пункту 75.1. статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема, своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1. статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Пунктом 57.1. статті 57 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Якщо граничний строк сплати податкового зобов`язання припадає на вихідний або святковий день, останнім днем сплати податкового зобов`язання вважається операційний день, що настає за вихідним або святковим днем.

Відповідно до пункту 203.2. статті 203 ПК України сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.

Відповідно до акту Головного управління ДПС у Донецькій області за результатами камеральної перевірки Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів від 15 липня 2024 року №2846/05-99-04-08/3343404 про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість відповідачем встановлено, що Дружківським комунальним автотранспортним підприємством 052805 Дружківської міської ради подано податкові декларації з податку на додану вартість за квітень 2022 року, березень 2022 року, серпень 2022 року, липень 2022 року, червень 2022 року, травень 2022 року, лютий 2022 року, по яким несвоєчасно сплачено суму податкового зобов`язання.

Відповідно до пункту 87.9. статті 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 124.1. статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Водночас законодавцем у підпункті 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України встановлено нові строки для погашення податкових зобов`язань для платників, що мають можливість виконувати свої податкові зобов`язання без застосування штрафних санкцій, а саме вказано що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).

Аналіз наведених норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52.1. підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02 травня 2024 року у справі №420/11020/23 та від 22 травня 2024 року у справі №500/5361/23.

Водночас, наказом Міністерства фінансів України №225 від 29 липня 2022 року «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, та переліків документів на підтвердження» (зі змінами) (далі - Наказ №225) затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, який набрав чинності 06 вересня 2022 року.

Отже, у разі наявності підстав неможливості виконання податкових обов`язків, позивач, в межах встановленого порядку, мав право подати відповідну заяву не пізніше 30 вересня 2022 року, з переліком документів затверджених Наказом №225, що підтверджують неможливість платника - юридичної особи своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

Так, за результатом розгляду заяви позивача та відповідних документів за вх.номером Головного управління ДПС у Донецькій області від 06 березня 2024 року №3814/6 та вх.номером Головного управління ДПС у Донецькій області від 27 березня 2024 року №4905/6 Головним управлінням ДПС у Донецькій області від 10 квітня 2024 року №34/05-99-04-08 прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, що не є спірним питанням у справі.

Відтак, позивач скористався зазначеним вище правом, та не був визнаний таким, що звільнений від відповідальності на час дії військового стану у разі неможливості вчасного виконання платником податків своїх податкових зобов`язань.

Іншого механізму звільнення від відповідальності чинні норми податкового законодавства не містять.

Твердження позивача щодо неможливості виконання узгодженого податкового зобов`язання, у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин, також не приймаються судом.

Так, згідно з нормами підпункту 112.8.9. пункту 112.8. статті 112 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Водночас, статтею 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати України» визначено механізм визнання обставин, в яких опинився суб`єкт господарювання, саме форс-мажорними.

Частина перша статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати України» визначає, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Суд зауважує, що Дружківським комунальним автотранспортним підприємством 052805 Дружківської міської ради ані до перевірки, ані до матеріалів справи не надано індивідуального сертифікату, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин.

Крім того, суд погоджується з твердженнями відповідача відносно того, що згідно з положеннями наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за №1668/39004, Дружківська міська територіальна громада Краматорського району відноситься до території можливих бойових дій з 24 лютого 2022 року по теперішній час, що виключає внесення міста Дружківка до території, на якій проводяться бойові дії, про що зазначає представник позивача у позовній заяви, тим самим вводячи суд в оману.

Відтак, наведені представником позивача в обґрунтування позову підстави для скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 про застосування штрафних санкцій визнаються судом необґрунтованими та такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Щодо тверджень представника позивача про наявність у оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні та у розрахунку штрафних санкцій за порушення правил сплати грошового зобов`язання різних сум, суд зазначає наступне.

Зі змісту спірного податкового повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404 судом вбачається, що суму нарахованого штрафу прописано словами: «сорок сім тисяч шістсот сімдесят шість грн. сімдесят коп.», а грошового зобов`язання: «чотириста сімдесят шість тисяч сімсот шістдесят шість грн. 60 коп.».

Разом із цим, у розрахунку до зазначеного податкового повідомлення-рішення, що є невід`ємною частиною такого рішення, вказано суми «47676,66» та «476766,58» відповідно.

Враховуючи зазначене, суд приймає до уваги доводи відповідача відносно того, що суми в податковому повідомленні-рішенні вказані з врахуванням правила округлення десяткових дріб.

Крім того, суд зауважує, що наявні недоліки не змінюють суті встановленого контролюючим органом порушення, не впливають на факт вчинення такого порушення, а їх зміна не спростує факт його вчинення.

У своїх висновках суд враховує загальні підходи до оцінки недоліків форми рішення сформульовані Верховним Судом у постановах від 19 травня 2020 року у справі №820/2300/18, від 30 квітня 2020 року у справі №810/384/16, від 17 березня 2020 року у справі №808/4140/15, від 25 січня 2019 року у справі №812/1112/16, від 23 листопада 2023 року у справі №815/3358/15, в яких Верховний Суд звертає увагу, що окремі дефекти форми рішення контролюючого органу не повинні сприйматися як безумовні підстави для висновку щодо протиправності спірного рішення і, як наслідок, про його скасування. Якщо спірне рішення прийняте контролюючим органом у межах своєї компетенції та з його змісту можна чітко встановити зміст цього рішення (зокрема, порушення законодавства, за які застосовуються відповідні санкції, та розмір останніх), таке рішення може бути визнане судом правомірним навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів. Технічні помилки не є істотними недоліками форми оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд вважає доводи представника позивача в цій частині безпідставними.

Враховуючи вищезазначене, приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2024 року №3603/05-99-04-08/03343404, контролюючий орган діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначений законом.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 09 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).

Згідно із частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (частина друга статті 77 КАС України).

Підсумовуючи вищевикладене, повно та всебічно проаналізувавши матеріали адміністративної справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову Дружківського комунального автотранспортного підприємства 052805 Дружківської міської ради (місцезнаходження: вул. Привокзальна, буд. 6, м. Дружківка, Донецька область, 84200; код ЄДРПОУ 03343404) до Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: вул. Італійська 59, м. Маріуполь, Донецька область; код ЄДРПОУ ВП 44070187) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити повністю.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 20 січня 2025 року.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду у паперовому вигляді або через електронний кабінет (https://id.court.gov.ua/) у підсистемі «Електронний суд».

У разі застосування судом частини третьої статті 243 КАС України строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.С. Молочна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено21.01.2025
Номер документу124532007
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —200/8072/24

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні