ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" січня 2025 р. справа № 300/4295/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі:
судді Біньковської Н.В.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління поліції охорони в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувсядо суду з адміністративним позовом до Управління поліції охорони в Івано-Франківській області відповідно до змісту якого просить: визнати протиправними дії щодо відмови здійснити донарахування до календарної вислуги років пільгові роки служби; зобов`язати здійснити перерахунок календарної вислуги років, враховуючи пільгові роки служби, та передати оновлену інформацію до Пенсійного фонду України для перерахунку та виплати пенсії на пільгових умовах, перерахунок повинен бути здійснений з урахуванням наявного пільгового стажу, а не тільки за календарним розрахунком із врахуванням змішаного стажу.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за вислугу років згідно Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з урахуванням наданого відповідачем розрахунку, а саме 29 років 10 місяців 02 дні змішаного стажу, з них 23 роки календарних. Стверджує, що його звільнено із органів Управління поліції охорони в Івано-Франківській області в листопаді 2018 року. Згідно наказу про звільнення позивач проходив службу на таких посадах, що мають пільговий розрахунок років, а саме: з 08.10.1997 по 30.07.2001 служба в патрульно-постовій службі, з 02.03.2010 по 11.03.2013 - служба в ізоляторі тимчасового утримання (ITT), з 11.03.2013 по 28.03.2014 - служба в приймальнику (розподільнику) для адміністративно затриманих. Вважає, що всі ці посади мають пільгове обчислення років вислуги і розраховуються як три роки календарної вислуги за чотири роки пільгової вислуги (один місяць служби за сорок днів). У зв`язку із цим звернувся до відповідача із заявою про перерахунок вислуги років, однак останній протиправно відмови у задоволенні прохання позивача. Просить позов задовольнити.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач правом подання відзиву на позов не скористався.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими учасники справи обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.
За змістом витягу з наказу Управління поліції охорони в Івано-Франківській області від 02.11.2018 №136 о/с ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції з 02.11.2018. Вислуга років на день звільнення зі служби в календарному обчисленні складає: 23 роки 00 місяців 09 днів, в пільговому обчисленні немає, загальний трудовий стаж 29 років 10 місяців 02 дні (а.с.10).
ОСОБА_1 з листопада 2018 року отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб у розмірі 54 % грошового забезпечення (вислуга років 29 (календарних 23 роки) (а.с.5).
Відповідно до Витягу із послужного списку №0022748 позивач займав такі посади:
- з 01.09.1989 по 27.06.1991 навчання в СПТУ №5 м. Івано-Франківська;
- з 08.07.1991 по 11.11.1991 штукатур в Івано-Франківському арматурному заводі;
- з 30.11.1991 по 16.11.1993 водій Військової частини № НОМЕР_1 ;
- з 14.02.1994 по д/час майстер будівельної дільниці АТ «Івано-Франківський арматурний завод;
- з 08.10.1997 по 16.04.1998 міліціонер патрульно-постової служби міліції батальйону ППСМ Івано-Франківського міського управління УМВС;
- з 16.04.1998 по 01.05.2000 міліціонер кінолог окремої роти патрульно-постової служби міліції Івано-Франківського міського управління УМВС України в Івано-Франківської області;
- з 01.05.2000 по 30.07.2001 міліціонер водій роти патрульно-постової служби міліції Івано-Франківського міського відділу УМВС в Івано-Франківській області;
- з 30.07.2001 по 06.11.2007 помічник оперативного чергового чергової частини Вовчинецького МВМ Івано-Франківського міського відділу УМВС України в Івано-Франківській області;
- з 06.11.2007 по 02.03.2010 помічник оперативного чергового чергової частини Вовчинецького МВМ Івано-Франківського міського відділу УМВС України в Івано-Франківській області;
- 02.03.2010 - міліціонер ізолятора тимчасового тримання затриманих і взятих під варту Івано-Франківського міського відділу УМВС України в Івано-Франківській області;
- 08.11.2011 по 11.03.2013 міліціонер спеціального приймальника для утримання осіб, підданих адміністративному арешту Івано-Франківського МВ УМВС в Івано-Франківській області;
- з 11.03.2013 по 28.03.2014 міліціонер чергового спеціального приймальника для утримання осіб, підданих адміністративному арешту Івано-Франківського МВ УМВС в Івано-Франківській області;
- з 28.03.2014 по 01.08.2014 міліціонер спеціального взводу груп затримання батальйону міліції охорони Управління Державної служби охорони при УМВС України в Івано-Франківській області;
- з 01.08.2014 по 03.12.2014 міліціонер взводу охорони об`єктів №2 батальйону міліції охорони УДСО при УМВС України в Івано-Франківській області;
- з 03.12.2014 по 06.11.2015 помічник чергового чергової частини Управління державної служби охорони УМВС України в Івано-Франківській області;
- з 07.11.2015 по 01.02.2016 помічник чергового Управління поліції охорони в Івано-Франківській області;
- з 01.02.2016 по 20.01.2017 поліцейський роти поліції охорони Управління поліції охорони в Івано-Франківській області;
- 20.01.2017 по 02.11.2018 поліцейський взводу охорони об`єктів а публічної безпеки №2 роти Управління поліції охорони в Івано-Франківській області (а.с.33-36).
Позивач 19.04.2024 звернувся до відповідача із заявою від 17.04.2024 б/н в якій просив підготовити та подати до пенсійного органу відповідні документи для призначення пенсії за вислугу років з урахуванням пільгових років (а.с.61).
Відповідач листом від 17.05.2024 №1406/43/28/01-2024 повідомив позивача про те, що відповідно до наказу від 02.11.2018 №136 о/с «По особовому складу» на підставі пункту 2 частини 1 статті 77 Закону України Про національну поліцію 02.11.2018 ОСОБА_1 було звільнено зі служби в поліції. На час звільнення вислуга років в календарному обчисленні склала: 23 роки 00 місяців 09 днів, загальний трудовий стаж - 29 років 10 місяців 02 дні. Відповідно до підпункту 1 пункту б статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», для виходу працівника на пенсію за вислугою років, працівник на день звільнення повинен мати 25 і більше календарних років (без урахування пільгової вислуги). У зв`язку із тим, що на день звільнення ОСОБА_1 зі служби вислуга років менша, ніж передбачено у Законі № 2262-ХІІ (24 календарних роки) в Управління відсутні підстави для оформлення та направлення до Пенсійного фонду України матеріалів для призначення пенсії за вислугою років з урахуванням пільгових років (а.с.13).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (надалі також - Закон №2262-XII, в редакції станом на час звільнення позивача зі служби в поліції з 02.11.2018).
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону №2262-XIIособи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Державному бюро розслідувань та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
За змістом пункту «б» статті 1-2 Закону №2262 право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимогчастини п`ятоїстатті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби) особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.
Згідно з пунктами «а», «б» статті 12 Закону №2262-XIIпенсія за вислугу років призначається: особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше та особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, в разі досягнення ними на день звільнення зі служби 45-річного віку, крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону, за наявності у них страхового стажу 25 років і більше, з яких не менше ніж 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба або служба в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України.
До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.
Згідно з пунктами «б», «в» частини першої статті 17 Закону № 2262-ХІІ особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються: служба в органах внутрішніх справ, поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду; час роботи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або сформованих ними органах, на підприємствах, в установах, організаціях і у вищих навчальних закладах із залишенням на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України.
Частиною 2 статті 17 Закону №2262-XII передбачено, що до вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних вищих навчальних закладах, а також в інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.
До вислуги років осіб, зазначених упункті "ж"статті 1-2цього Закону, додатково зараховується час безперервної роботи (з дня призначення після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ (міліції) на посадах у Міністерстві внутрішніх справ України або Національній поліції (їх територіальних органах, закладах та установах), що заміщуються державними службовцями, а в навчальних, медичних закладах та науково-дослідних установах - на будь-яких посадах.
Порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст.17-1 Закону №2262-XII).
Згідно з абзацом 3 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей (надалі також - Порядок №393, в редакції станом на час звільнення позивача зі служби 02.11.2018) для призначення пенсій за вислугу років відповідно доЗакону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, особам, зазначеним у пункті жстатті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема: служба в органах внутрішніх справ України, органах і підрозділах цивільного захисту на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду, служба в Національній поліції.
Відповідно до абзацу 2, 4 підпункту "г" пункту 3 Порядку №393 до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах, один місяць служби за сорок днів: особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та кримінально-виконавчої системи, які проходять службу у виправно-трудових установах, слідчих ізоляторах, лікувально-трудових профілакторіях, ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, та військовослужбовцям постійного складу, які проходять службу у дисциплінарних частинах, за переліками посад і на умовах, затверджуваних відповідно Міністерством внутрішніх справ, Міністерством юстиції, Центральним управлінням Служби безпеки, Міністерством оборони та час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах патрульної служби за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
Міністр внутрішніх справ України видав наказ №895 від 05.12.2011 року "Про затвердження переліків посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, час проходження служби на яких зараховується на пільгових умовах", який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за №1572/20310.
Пунктами 1.1, 1.3 цього наказу затверджено перелік посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ в ізоляторах тимчасового тримання, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, час проходження служби на яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах (один місяць за сорок днів) та перелік посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах патрульної служби міліції, час проходження служби на яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах (один місяць за сорок днів), що додається.
Пунктом 2.2 наказу МВС України №895 від 05.12.2011 передбачено, що зазначеним у підпунктах 1.1 та 1.2 пункту 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 №1803 (1803-2003-п) "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393", при цьому таким працівникам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.
Зазначеним у підпункті 1.3 пункту 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780 (780-2011-п) "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", при цьому таким працівникам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.
До переліку посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах патрульної служби міліції, час проходження служби на яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах (один місяць за сорок днів) належать, зокрема, міліціонер-водій, міліціонер-кінолог, міліціонер.
Відповідно до п. 1 переліку посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ в ізоляторах тимчасового тримання, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, час проходження служби на яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах (один місяць за сорок днів), зокрема, до переліку посад в ізоляторах тимчасового тримання затриманих та взятих під варту осіб, спеціальні приймальники для утримання осіб, підданих адміністративному арешту належать: міліціонер та міліціонер-черговий.
З аналізу наведених правових норм слідує, що визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат.
Основним актом, на підставі якого здійснюється таке регулювання є, зокрема, Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов`язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження відповідної служби в певний, визначений у законодавчому порядку, період часу. Така можливість передбачена Порядком №393.
Подібний висновок про застосування Постанови №393 при обчисленні пільгового стажу для призначення пенсії за вислугою років поліцейським викладений у постанові Верховного Суду від 27 червня 2018 року в справі №750/9775/16-а, постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03 березня 2021 року в справі №2805/3923/18-а та у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав від 14 квітня 2021 року в справі №2480/4241/18.
Закон №2262-ХІІ як єдину, обов`язкову умову призначення пенсії за вислугу років передбачає наявність у особи певної кількості років певного виду служби (вислуги). При цьому, наявність необхідної вислуги років забезпечує право на пенсію за вислугу років безвідносно до віку, стажу та працездатності особи.
Визначення у Законі №2262-ХІІ вислуги саме в календарних роках передбачає обов`язкову вислугу усіх календарних днів (365), що в такому випадку і буде становити календарний рік і буде відповідати правилу, закріпленому в частині 4 статті 17 цього ж Закону, щодо можливості врахування при призначенні пенсії тільки повних років вислуги.
Таким чином, передбачена Законом №2262-ХІІ календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).
В свою чергу, передбачені статтею 17-1 Закону №2262-ХІІ пільгові умови призначення пенсій відповідно до Порядку №393 полягають в пільговому (кратному) зарахуванні вислуги років.
При цьому, таке зарахування не є самостійним видом вислуги і не конкурує з її календарним обчисленням, а є лише пільговим зарахуванням уже наявної вислуги. Фактична тривалість вислуги при такому зарахуванні не змінюється, а лише зараховується на пільгових (кратних) умовах.
Завдяки такому зарахуванню необхідну кількість років для призначення пенсії за вислугу років особа набуває швидше, порівняно із зарахуванням вислуги на загальних (не пільгових) умовах, що і становить природу пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 28.09.2022 у справі №813/1263/18.
Таким чином, пільгова вислуга має враховуватися при призначенні пенсій згідно з пунктом "а" частини 1 статті 12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Судом встановлено, що позивач в період з 08.10.1997 по 16.04.1998 проходив службу на посаді міліціонера патрульно-постової служби міліції батальйону ППСМ Івано-Франківського міського управління УМВС. Також 02.03.2010 призначений на посаду міліціонера ізолятора тимчасового тримання затриманих і взятих під варту Івано-Франківського міського відділу УМВС України в Івано-Франківській області.
З 08.11.2011 по 11.03.2013 перебував на посаді міліціонера спеціального приймальника для утримання осіб, підданих адміністративному арешту Івано-Франківського МВ УМВС в Івано-Франківській області та з 11.03.2013 по 28.03.2014 на посаді міліціонера-чергового спеціального приймальника для утримання осіб, підданих адміністративному арешту Івано-Франківського МВ УМВС в Івано-Франківській області.
Вислуга років позивача станом на 02.11.2018 (день звільнення) становить у календарному обчисленні 23 роки 00 місяців 09 днів. Пільгова вислуга років відсутня. Загальний трудовий стаж становить 29 років 10 місяців 02 дні.
Із матеріалів справи слідує, що відповідач листом від 17.05.2024 №1406/43/28/01-2024 повідомив позивача про те, що у зв`язку із тим, що на день звільнення ОСОБА_1 зі служби вислуга років менша, ніж передбачено у Законі № 2262-ХІІ (24 календарних роки) в Управління відсутні підстави для оформлення та направлення до Пенсійного фонду України матеріалів для призначення пенсії за вислугою років з урахуванням пільгових років (а.с.13).
Суд вважає такі твердження відповідача помилковими з наведених вище підстав.
Таким чином, період проходження служби позивачем з 08.10.1997 по 30.07.2001, з 02.03.2010 по 28.03.2014 підлягає зарахуванню до вислуги років на пільгових умовах відповідно до п. 3 Порядку №393 з розрахунку один місяць служби за сорок днів.
З урахуванням наведеного суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною відмови відповідача у зарахуванні пільгової вислуги років позивача до його календарної вислуги років та зобов`язання здійснити відповідний перерахунок.
З огляду на викладене, покликання відповідача на відсутність підстав для проведення розрахунку вислуги років для призначення пенсії за вислугу років, є таким, що не ґрунтується на вимогах закону.
Відповідач безпідставно при звільненні зі служби позивача не зарахував періоди пільгової вислуги років до календарної, що у результаті вплинуло на встановлення розміру пенсії за вислугу років за ст. 13 Закону №2262-XII.
Це призвело до помилкового обчислення вислуги років для призначення пенсії (у тому числі на пільгових умовах) в документах, направлених відповідачем до пенсійного органу та використаних при призначенні та обчисленні пенсії позивача, зокрема у поданні про призначення пенсії та в розрахунку вислуги років. Як наслідок, зумовило неправильне визначення (заниження) розміру пенсії позивача.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ регулюється Порядком подання документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок №3-1).
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018 №760 затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з інших соціальних питань" (надалі також - Інструкція №760).
Вказана інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом №2262-XII.
Згідно пунктів 1, 3 розділу III Організація роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій Інструкції №760 уповноважені структурні підрозділи:
1) приймають від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону, заяву про призначення пенсії, документи згідно з Порядком.
Не пізніше наступного робочого дня інформують письмово в довільній формі підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) про необхідність оформлення та подання уповноваженому структурному підрозділу документів для призначення (перерахунку) пенсії;
2) здійснюють перевірку обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення пенсії;
3) здійснюють перевірку поданих для призначення пенсії документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та інших документів;
4) у разі якщо до заяви про призначення пенсії не додано необхідних для цього документів, витребовують їх від відповідного підрозділу персоналу (кадрового забезпечення) та підрозділу фінансового забезпечення (бухгалтерського підрозділу).
Витребовувати документи, подання яких не передбачено Порядком, забороняється;
5) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії та всіх необхідних документів оформлюють особі, якій оформлюється пенсія, подання про призначення пенсії за формою, установленою Порядком, та направляють до органу, що призначає пенсії, за місцем проживання особи;
6) долучають до облікової справи особи отриману від органів, що призначають пенсії, розписку-повідомлення.
Підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України:
1) обчислюють вислугу років та за потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3).
До розрахунку вислуги років додаються такі документи:
витяги з наказів про звільнення зі служби (роботи) та/або виключення з особового (облікового) складу у зв`язку зі смертю із зазначенням вислуги років;
копія послужного списку (за потреби - додаткові відомості з особової справи) особи, яка набула право на пенсію (померлого годувальника);
копія військового квитка або довідка військового комісаріату про період проходження військової служби (за наявності);
копія трудової книжки та/або документи, які підтверджують страховий стаж (стаж роботи);
2) ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років;
3) надають допомогу в оформленні документів для призначення пенсії особам, які набули право на пенсію.
В 5-денний строк після отримання інформації про прийняття від особи заяви про призначення пенсії розрахунок вислуги років разом з іншими документами, зазначеними в підпункті 1 цього пункту, подається до уповноваженого структурного підрозділу.
Суд встановив, що позивач 19.04.2024 звернувся до відповідача із заявою від 17.04.2024, в якій просив підготовити та подати до органів Пенсійного фонду України необхідні документи для призначення пенсії за вислугу років з урахуванням пільгових років.
Відповідач під час розгляду заяви позивача від 17.04.2024 встановив те, що позивач не має вислуги років, достатньої для призначення пенсії. Однак, такий висновок відповідача є передчасним.
Разом з тим, суд не наділений повноваженнями обчислювати вислугу років позивача, підмінюючи у такий спосіб відповідача, який, відповідно до норм чинного законодавства, уповноважений проводити такий підрахунок.
Як встановлено судом, право позивача порушено під час підрахунку вислуги років, в процесі розгляду заяви про перерахунок вислуги років, а тому вважає за необхідне відновити порушене право позивача саме з цієї стадії розгляду заяви позивача про перерахунок вислуги років.
Враховуючи наведене, передчасною є вимога позивача про зобов`язання відповідача передати оновлену інформацію (щодо перерахунку вислуги років) до Пенсійного фонду України для порахунку та виплати пенсії на пільгових умовах.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За наведених обставин суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та позов задовольнити частково, шляхом:
-визнання протиправними дій Управління поліції охорони в Івано-Франківській області щодо не зарахування до календарної вислуги років позивача пільгової вислуги років, а саме: часу служби в періоди з 08.10.1997 по 30.07.2001, з 02.03.2010 по 28.03.2014.
-зобов`язання Управління поліції охорони в Івано-Франківській області повторно розглянути заяву позивача від 17.04.2024 про перерахунок вислуги років;
-зобов`язання Управління поліції охорони в Івано-Франківській області під час повторного розгляду заяви позивача від 17.04.2024 про перерахунок вислуги років зарахувати ОСОБА_1 до календарної вислуги років для призначення пенсії пільгову вислугу років, а саме: час служби в періоди з 08.10.1997 по 30.07.2001, з 02.03.2010 по 28.03.2014.
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем сплачено судовий збір в сумі 1211,20 грн., відтак підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір в сумі 968,96 грн. (80% задоволених позовних вимог). Доказів понесення інших судових витрат суду не надано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління поліції охорони в Івано-Франківській області щодо не зарахування до календарної вислуги років для призначення пенсії ОСОБА_1 пільгової вислуги років, а саме: часу служби в періоди з 08.10.1997 по 30.07.2001, з 02.03.2010 по 28.03.2014.
Зобов`язати Управління поліції охорони в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 40108892) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) від 17.04.2024 про перерахунок вислуги років.
Зобов`язати Управління поліції охорони в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 40108892), під час повторного розгляду заяви від 17.04.2024 про перерахунок вислуги років, зарахувати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) до календарної вислуги років для призначення пенсії пільгову вислугу років, а саме: час служби в періоди з 08.10.1997 по 30.07.2001, з 02.03.2010 по 28.03.2014.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління поліції охорони в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 40108892) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 968,96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124532681 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні