ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6637/24
20 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Почаївської міської ради, Виконавчого комітету Почаївської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника адвоката Корфа Петра Казиміровича звернувся до суду з позовом до Почаївської міської ради, у якому з урахуванням нової редакції позовної заяви, поданої на усунення недоліків позову (а.с.35-37), просить:
визнати протиправною бездіяльність Почаївської міської ради у справі з призначення та виплати компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ),
зобов`язати Почаївську міську раду призначити ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, починаючи з місяця звернення за нею, оскільки ОСОБА_1 виконано всі умови, визначені законом, для призначення компенсації, а прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Позов обґрунтований тим, що позивач проживає разом із матір`ю ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), яка є пенсіонеркою та особою з наявними когнітивними порушеннями у зв`язку з похилим віком (87 років) й за висновком лікарсько-консультативної комісії (далі ЛКК) №38/1 від 03.07.2024 потребує стороннього догляду.
ОСОБА_1 звернувся до Почаївської міської ради з заявою про призначення йому компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 , проте Почаївська міська рада не прийняла жодного рішення з даного питання, а у листі №1764 від 08.10.2024 зазначила, що заява та додані до неї документи ОСОБА_1 розглядалися на засіданні Виконавчого комітету Почаївської міської ради 12.06.2024, проте рішення не було прийнято.
Представник позивача вважає, що Почаївська міська рада допустила бездіяльність, бо не прийняла жодного рішення з порушеного заявником питання, чим не дотрималася вимог Закону України Про соціальні послуги від 17.01.2019 №2671-VIII (далі - Закон №2671-VIII) і Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 859 від 23.09.2020 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі - Порядок № 859).
Ухвалою суду від 22.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та з урахуванням положень статей 257-262 КАС України.
02.12.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що для розгляду питання призначення та виплати компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі ОСОБА_1 відділ соціального захисту населення та праці Почаївської міської ради після отримання заяви позивача підготував проєкт рішення виконавчого комітету про призначення компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 . Цей проєкт рішення 12.06.2024 був винесений на засідання Виконавчого комітету Почаївської міської ради, проте рішення не прийнято, бо за результатами голосування більшість членів виконавчого комітету утрималася. Відповідно до Регламенту виконавчого комітету органу місцевого самоврядування при голосуванні члени виконавчого комітету мають право голосувати за, проти або утриматися.
У відзиві Почаївська міська рада також зазначила, що відповідно до статті 11 Закону №2671-VIII одним із уповноважених органів системи надання соціальних послуг є виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад. Звернуто увагу суду, що прийняття рішення щодо зобов`язання виконавчого комітету призначити дану компенсацію порушує право на волевиявлення членів виконавчого комітету.
Ухвалою суду від 10.12.2024 залучено до участі в цій адміністративній справі другого відповідача Виконавчий комітет Почаївської міської ради, розгляд справи розпочато спочатку.
У поданій до суду відповіді на відзив представник позивача зазначає, що прийняття судом рішення про зобов`язання Почаївську міську раду призначити ОСОБА_1 компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, не буде порушенням права виконавчого комітету на волевиявлення його членів, оскільки позивачем виконано усі умови, визначені законом. Призначення компенсації і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд і норми Кодексу адміністративного судочинства України, а також норми Порядку № 859 превалюють над положеннями Регламенту виконавчого комітету органу місцевого самоврядування (а.с.51-52).
У додаткових поясненнях Почаївської міської ради наведені пояснення про те, що Виконавчий комітет Почаївської міської ради утворений як колегіальний орган, що приймає рішення як суб`єкт владних повноважень без статусу юридичної особи та основною формою роботи якого є тільки засідання.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання призначити компенсацію з місяця звернення за нею, то звернуто увагу, що після розгляду заяви ОСОБА_1 внесено зміни наказом Мінсоцполітики України від 15.04.2024 №181-Н «Про затвердження Змін до Методики обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг» до наказу Мінсоцполітики України від 17.05.2022 №150 «Про затвердження Методики обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг», які чинні з 24.06.2024. Зазнала змін методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг, що передбачає інший розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Тому відповідач просив у разі задоволення позову позивачу в частині вимоги про зобов`язання призначення компенсації із місяця звернення за нею вказати за якою Методикою обчислювати середньомісячний сукупний дохід сім`ї для надання соціальної послуги.
Інших заяв по суті справи не надходило.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований і проживає в селі Ридомиль Кременецького району Тернопільської області разом із матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , пенсіонеркою (а.с.8 зворот, 10 зворот).
Відповідно до висновку №38/1 від 03.07.2024 лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Почаївська районна комунальна лікарня» Почаївської міської ради у ОСОБА_2 наявні порушення функцій організму, через які вона потребує стороннього догляду (а.с.9 зворот). Цією ж лікарсько-консультативною комісією видано 11.03.2024 висновок про наявність когнітивних порушень громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі (за формою №080-2/о) №12 про те, що ОСОБА_2 рекомендовані соціальні послуги, проте не конкретизовано які саме (денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі) (а.с.9).
Згідно з відомостями довідки Управління соціального захисту населення Кременецької районної військової адміністрації від 17.10.2024 №04-19/1274 ОСОБА_1 перебував на обліку як одержувач щомісячної компенсаційної виплати по догляду відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 №831 «Про підвищення розміру державної допомоги окремим категоріям громадян» за пристарілою особою ОСОБА_2 з 31.01.2019 по 31.12.2023 (а.с.11).
ОСОБА_1 21.05.2024 звернувся до Виконавчого комітету Почаївської міської ради з заявою про надання згоди надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за ОСОБА_2 , а ОСОБА_2 подала заяву про згоду отримувати соціальні послуги (а.с.61-62).
Після цього за участю працівників відділу соціального захисту населення та праці Почаївської міської ради проведено обстеження та складено акт про проведення обстеження сім`ї №107 від 31.05.2024. За змістом цього акта ОСОБА_1 проживає в селі Ридомиль Кременецького району Тернопільської області разом із матір`ю ОСОБА_2 , соціальні послуги з догляду надаються щоденно. Як висновок-рекомендація про призначення (не призначення) компенсації фізичній особі, яка недає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі зазначено: потребує постійного стороннього догляду (а.с.8 зворот).
З відзиву відповідача та даних до нього документів вбачається, що у подальшому на засідання Виконавчого комітету Почаївської міської ради було підготовлено проект рішення «Про призначення компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 ». Відповідно до проєкту цього рішення передбачалося призначити компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 терміном з 01.05.2024 по 28.02.2025 (а.с.43).
Відповідно до витягу з протоколу №6 засідання Виконавчого комітету Почаївської міської ради від 12.06.2024 під номером 20 розглядався наведений вище проєкт рішення «Про призначення компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 ». За результатами голосування рішення не прийняте, результати голосування такі: «за» - 0, «проти» - 0, «утримались» - 10, не брали участі у голосуванні - 2 (а.с.29).
Позивач не погоджується з бездіяльністю відповідачів, а тому звернувся до суду з цим позовом.
До спірних правовідносин суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України від 17 січня 2019 року №2671-VIII «Про соціальні послуги».
Згідно з пунктом 17 статті 1 цього Закону соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частиною шостою статті 13 Закону №2671-VIII передбачено, що фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
При цьому відповідно до частини сьомої статті 13 Закону №2671-VIII фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
23.09.2020 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №859, якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. №1161 (пункт 1 Порядку №859).
Згідно з пунктом 2 Порядку №859 компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують: соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду; виплати на догляд відповідно до Законів України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (крім осіб з інвалідністю з дитинства І групи);
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Як визначено пунктом 3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
За змістом пункту 5 цього ж Порядку до складу сім`ї фізичної особи, яка звертається за призначенням компенсації, включаються чоловік, дружина, діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю.
Пунктом 6 Порядку №859 визначено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку. Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.
Відповідно до пункту 7 Порядку №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документів, які можуть подаватися у паперовій або електронній формі. Зокрема у паперовій формі надаються такі документи:
заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
заяви про згоду отримувати соціальні послуги;
копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);
декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);
висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;
висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;
копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ;
довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ;
копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).
Цим же пунктом Порядку №859 передбачено, що якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.
Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.
За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.
Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
Згідно з пунктом 10 Порядку №859 компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.
Пунктом 14 цього ж Порядку визначено, що компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи. Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги. Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.
Рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку (пункт 17 Порядку №859).
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що призначення компенсації можливе фізичній особі, яка надає соціальні послуги особі з числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є, зокрема, особою похилого віку з когнітивними порушеннями. При цьому пункт 2 Порядку №859 містить чіткий перелік осіб, яким компенсація не призначається.
Прийняття рішення про призначення компенсації за надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі є компетенцією виконавчих органів сільських, селищних, міських рад за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, тобто у спірному випадку належить до повноважень Виконавчого комітету Почаївської міської ради, а не Почаївської міської ради.
У спірних правовідносинах позивач надав згоду здійснювати догляд за матір`ю ОСОБА_2 , з якою вони спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки, такі обставини підтверджені актом про проведення обстеження сім`ї №107 від 31.05.2024.
ОСОБА_2 є особою похилого віку з когнітивними порушеннями, через що потребує стороннього догляду, який здійснює позивач, про що вказано в цьому ж акті проведення обстеження сім`ї №107 від 31.05.2024 та підтверджується належними медичними висновками, а саме: висновком №38/1 від 03.07.2024 ЛКК Комунального некомерційного підприємства «Почаївська районна комунальна лікарня» Почаївської міської ради, висновком ЛКК №12 від 11.03.2024 про наявність когнітивних порушень громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі (за формою №080-2/о), передбаченими Порядком №859.
Отже, за наведених обставин позивач є особою, яка надає соціальні послуги з догляду, та може претендувати на отримання компенсації за догляд на непрофесійній основі. З цією метою позивач звернувся до Виконавчого комітету Почаївської міської ради для вирішення питання призначення компенсації за надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
Відповідачі не заперечують, що позивачем були подані усі передбачені Порядком №859 документи, більше того відповідний проєкт рішення виконавчого комітету про призначення ОСОБА_1 компенсації за надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі був підготовлений та розглядався 12.06.2024 на засіданні Виконавчого комітету Почаївської міської ради, проте рішення не було прийняте через відсутність голосів «за» за таке рішення.
У відзиві на позовну заяву Почаївська міська рада з приводу допущеної бездіяльності щодо неприйняття рішення послалася на розділ 5 Регламенту виконавчого комітету Почаївської міської ради, відповідно до якого на засіданні виконавчого комітету перед кожним голосуванням головуючий формулює зміст питання, яке буде ставитися на голосування, якщо немає заперечень, пропонує провести голосування щодо нього: «за» «проти» «утримались». Рішення приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету ради. Кожен член виконавчого комітету має один голос. Голосування здійснюється членами виконавчого комітету персонально шляхом підняття руки. Після закінчення голосування головуючий на засіданні оголошує його результати і прийняте рішення.
Щодо порядку діяльності та прийняття рішень виконавчим органом, то суд зазначає, що систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997, №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР).
Відповідно до статті 1 Закону №280/97-ВР виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Стаття 34 Закону № 280/97-ВР передбачає повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення, так до їх віддання належать: а) власні (самоврядні) повноваження та б) делеговані повноваження, серед яких: 10) встановлення відповідно до законодавства розмірів і порядку виплати щомісячної допомоги особам, які здійснюють догляд за самотніми громадянами, які за висновком медичних закладів потребують постійного стороннього догляду.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування регламентує стаття 59 Закону № 280/97-ВР. Так, виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради (частина шоста статті 59 Закону № 280/97-ВР).
Повертаючись до спірних правовідносин, суд зазначає, що виходячи зі змісту пункту 14 Порядку №859, виконавчий комітет може прийняти або рішення про призначення компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, або рішення про відмову в її наданні, члени виконавчого комітету на можуть утриматися від прийняття рішення, віднесеного до його компетенції.
Тому за результатами голосування члени Виконавчого комітету Почаївської міської ради мали право або проголосувати за запропонований проєкт рішення, або у разі відмови у наданні компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, прийняти відповідне рішення з зазначенням правових підстав такої відмови.
Відтак, на переконання суду, Виконавчим комітетом Почаївської міської ради (як колегіальним органом) допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у неприйнятті рішення по заяві ОСОБА_1 по суті порушеного у ній питання. Тож позовна вимога в цій частині підлягає до задоволення шляхом прийняття рішення про визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Почаївської міської ради (а не Почаївської міської ради), яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви про призначення та виплати компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі ОСОБА_1 від 21.05.2024.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Почаївську міську раду призначити ОСОБА_1 компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, то по перше, суд уже зауважував, що вирішення цього питання віднесено до компетенції Виконавчого комітету Почаївської міської ради, а не Почаївської міської ради. По друге, судом, виходячи з наданих суду пояснень учасниками справи та доказів, не встановлено чи проводилася уповноваженим органом перевірка усіх умов, передбачених Порядком №859, для призначення відповідної компенсації і чи дотримано позивачем усіх умов для призначення такої компенсації. Вказані дії належать до повноважень Виконавчого комітету Почаївської міської ради і суд позбавлений можливості за таких обставин вирішувати питання про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі, відповідно до Постанови №859.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах належним способом захисту порушеного права позивача, за встановлених умов, є зобов`язання Виконавчого комітету Почаївської міської ради повторно розглянути заяву позивача від 21.05.2024 про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (із доданими до неї документами) та прийняти рішення з урахуванням висновків суду. При цьому відповідачу слід врахувати, що при вирішенні питання для призначення відповідної компенсації слід враховувати положення законодавства, чинні на час подання заяви ОСОБА_1 , компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Оскільки позов підлягає задоволенню частково, то відповідно до частин першої, третьої статті 139 КАС України позивачу слід відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань Почаївської міської ради половину сплаченого судового збору у сумі 484,48 грн, перерахованого відповідно до платіжної інструкції від 07.11.2024 (а.с.4зворот).
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Почаївської міської ради (площа Тараса Шевченка, 16, місто Почаїв, Тернопільська область, 47025, код ЄДРПОУ 14052785), Виконавчий комітет Почаївської міської ради (площа Тараса Шевченка, 16, місто Почаїв, Тернопільська область, 47025) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Почаївської міської ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 21.05.2024 про призначення та виплату компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі.
Зобов`язати Виконавчий комітет Почаївської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21.05.2024 про призначення та виплату компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Почаївської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 484,48 грн (чотириста вісімдесят чотири грн 48 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 20 січня 2025 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124535290 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні