Постанова
від 20.01.2025 по справі 400/14287/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 400/14287/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,

суддів Коваля М.П. та Осіпова Ю.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Управління Служби безпеки України в Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року (суддя Устинов І.А., м. Миколаїв, повний текст рішення складений 20.08.2024) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Миколаївській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

22.11.2023 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Миколаївській області, в якому просив визнати протиправними дії відповідача та зобов`язати підготувати та надати позивачу довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.01.2022, 01.02.2023 із зазначенням розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії в середніх розмірів за відповідною або аналогічною посадою та військовим званням, з якої було звільнено на пенсію для надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Управління Служби безпеки України в Миколаївській області щодо зменшення ОСОБА_1 у довідках 18.04.2023 №108/2-14 про розмір грошового забезпечення позивача станом 01.01.2022, від 18.04.2023 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.20022 №108/2-15 та від 02.08.2023 №108/2-43 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії розміру надбавки за особливості проходження служби та премії.

Зобов`язано Управління Служби безпеки України в Миколаївській області скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Миколаївській області на ОСОБА_1 довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, вказати розміри: станом на 01.01.2021 надбавка за особливості проходження служби - 95% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 10% посадового окладу, станом на 01.01.2022 надбавка за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 77% посадового окладу, станом на 01.01.2023 надбавка за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 177% посадового окладу.

В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи та неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

На обґрунтування поданої скарги зазначається, що зобов`язання регіонального органу СБУ скласти та подати до ГУ ПФУ на позивача довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, 01.01.2022, 01,01.2023, в яких на підставі Постанови №704 вказати розміри: станом на 01.01.2021 надбавки за особливості проходження служби - 95% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премії 10% посадового окладу; станом на 01.01.2022 надбавки за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премії - 77% посадового окладу; станом на 01.01.2023 надбавки за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премії - 177% посадового окладу, призведе до того, що його розмір грошового забезпечення становитиме: станом на 01.01.2021 - 29315,20 грн, тобто на 6572,70 грн більше, ніж розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021 (22742,50 грн) діючого військовослужбовця за відповідною посадою (старший слідчий в особливо важливих справах слідчого відділу Управління); станом на 01.01.2022 - 38674,30 грн, тобто на 11141,50 грн більше, ніж розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 (27532,80 грн) діючого військовослужбовця за вищевказаною посадою; станом на 01.01.2023 - 42438,20 грн, тобто на 8565,40 грн більше, ніж розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 (33872,80 грн) діючого військовослужбовця за даною посадою, що суперечить частині другій статті 13 Закону № 2262-ХІІ, відповідно до якої максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43 Закону №2262-ХІІ).

Позивач надіслав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Справа розглянута судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження.

Апеляційним судом справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до статті 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів і вимог поданої скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Миколаївській області та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 у справі №400/6005/22 було зобов`язано Управління Служби безпеки України в Миколаївській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України №2011-XII від 20.12.1991 Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для обчислення та перерахунку пенсії.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №400/4387/23 зобов`язано Управління Служби безпеки України в Миколаївській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України №2011-XII від 20.12.1991 Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для обчислення та перерахунку пенсії.

На виконання вищезазначених рішень суду відповідач виготовив довідки від 18.04.2023 №108/2-13, 108/2-14, №108/2-15, від 02.08.2023 №108/2-43 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 для перерахунку його пенсії та направив зазначені довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області.

Вважаючи, що відповідачем неправомірно зазначено у довідках про розмір грошового забезпечення відомості про розміри надбавки за особливості проходження служби та премії, позивач звернувся до суду з позовом.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення його позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач не довів дотримання ним вимог абзацу 5 пункту 5 Порядку №45 при оформленні довідок від 18.04.2023 №108/2-14 станом 01.01.2022, від 18.04.2023 станом на 01.01.20022 №108/2-15 та від 02.08.2023 №108/2-43 станом на 01.01.2023 та правильність визначення у цих довідках відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії.

Суд виснував, що у даному випадку, розміри надбавки за особливості проходження служби та премії у відповідності до положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку №45 у редакції, чинній до внесення змін постановою №103, мали бути визначені у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію, тобто станом на 01.01.2021 надбавка за особливості проходження служби - 95% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 10% посадового окладу, станом на 01.01.2022 надбавка за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 77% посадового окладу, станом на 01.01.2023 надбавка за особливості проходження служби - 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 177% посадового окладу.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначає Закон України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ).

Відповідно до частини третьої статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

За змістом частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Пунктами 2 і 3 статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII) передбачені складові грошового забезпечення та умови його визначення.

Відповідно до пункту 4 статті 9 Закону №2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

Таким чином, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704 (набрала чинності 1 березня 2018 року), якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до статті 9 Закону №2011-ХІІ та Постанови №704 Центральне управління Служби безпеки України видало наказ №515/ДСК від 10.04.2018 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2018 року за №512/31964), яким затвердило Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України (далі - Інструкція №515, застосовується з дня набрання чинності Постановою №704).

Інструкція №515 визначає порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, а також передбачає граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України, конкретні розміри яких встановлюються (підвищуються, зменшуються чи взагалі скасовуються) безпосередньо керівниками структурних підрозділів залежно від обсягу, якості, складності та важливості виконуваних задач, а також особистого внеску військовослужбовця в загальний результат роботи та в межах асигнувань, виділених Службі безпеки України на поточний рік.

Таким чином, Постанова №704 та Інструкція №515 є керівними документами у питанні додаткових видів грошового забезпечення та їх відсоткових показників.

За пунктами 2 та 3 Постанови №704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення; виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

Пунктом 4 Постанови №704 було установлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова №103) до Постанови №704 внесено зміни, внаслідок яких пункт 4 Постанови №704 було викладено у новій редакції, а саме: « 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14», але постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 в адміністративній справі №826/6453/18, залишеної без змін постановою Верховного Суду від 20.10.2022 у цієї ж справі, визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови №103.

Отже, зміни, внесені Постановою №103, зокрема нова редакція пункту 4 Постанови №704, були визнані судом протиправними та скасовані, відтак з 29.01.2020 - дня набрання законної сили рішенням у справі №826/6453/18 діяла редакція Постанови №704 до зазначених змін.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 року №481 «Про скасування підпункту 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету України від 21 лютого 2018 р. №103, та внесення зміни до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. №704» (далі - Постанова №481, набрала чинності 20 травня 2023 року) скасовано підпункт 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених Постановою №103, та абзац перший пункту 4 Постанови №704 викладено у новій редакції, згідно з якою установлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1762 гривні та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Згідно з підпунктами 1, 2 пункту 5 Постанови №704 керівникам державних органів надано право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати:

посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1 - 11 за аналогічними посадами;

посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1 - 5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;

надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

За пунктом 1 глави 2 розділу III Інструкції №515 надбавка за особливості проходження служби встановлюється військовослужбовцям Служби безпеки України у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

Зазначена надбавка встановлюється в залежності від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу III Інструкції №515 граничні розміри надбавки за особливості проходження служби визначаються щороку Головою Служби безпеки України в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних військовослужбовцями посадових обов`язків га напряму діяльності відповідного підрозділу системи Служби безпеки України.

Згідно з пунктом 1 глави 13 розділу III Інструкції №515 (за наказом Центрального управління Служби безпеки України від 07.11.2022 №1393/ДСК глава 15 розділу III Інструкції №515 вважається главою 13 розділу III Інструкції №515) начальники (керівники) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України мають право щомісяця в межах фонду грошового забезпечення преміювати військовослужбовців за їх особистий вклад у загальний результат служби.

Відповідно до пункту 2 глави 13 розділу III Інструкції №515 на преміювання військовослужбовців спрямовуються кошти в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Пунктом 3 глави 13 розділу III Інструкції №515 передбачено, що граничні розміри премій військовослужбовцям визначаються Головою Служби безпеки України в залежності від займаної посади та напряму діяльності відповідних підрозділів системи Служби безпеки України, в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення у кошторисі Служби безпеки України на відповідний бюджетний рік.

За пунктом 4 глави 13 розділу III Інструкції №515 конкретний розмір премії, а також доцільність преміювання кожного військовослужбовця відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби, визначають керівники органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України на підставі мотивованих рапортів керівників відповідних структурних підрозділів, в межах затверджених граничних розмірів преміювання.

Згідно з пунктом 5 глави 13 розділу III Інструкції №515 встановлення премії військовослужбовцям, зменшення її розміру або скасування здійснюється за наказами Голови Служби безпеки України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України.

Відповідно до пункту 7 глави 13 розділу III Інструкції №515 виплата премій військовослужбовцям здійснюється щомісяця за попередній місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць, а військовослужбовцям при їх переведенні (до інших військових формувань чи правоохоронних органів) або звільненні з військової служби - у місяці виключення зі списків особового складу у розмірі, що визначається пропорційно до часу їх служби у поточному місяці по день виключення зі списків особового складу включно.

Як стверджує відповідач, в системі Служби безпеки України граничні (максимально можливі) розміри премії за відповідною посадою старшого слідчого в особливо важливих справах слідчого відділу Управління діючим військовослужбовцям встановлювались:

станом на 29.01.2020, 01.01.2021 - в розмірі 10 відсотків посадового окладу (згідно з наказами Центрального управління Служби безпеки України від 07.11.2019 №1715/ДСК «Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.10.2019», від 15.10.2020 №1125/ДСК «Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.10.2020»);

станом на 01.01.2022 - в розмірі 77 відсотка посадового окладу (згідно з наказом Центрального управління Служби безпеки України від 21.01.2022 №45/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.02.2022» (в частині нарахування та виплати премії з 01.01.2022));

станом на 01.01.2023 - в розмірі 177 відсотків посадового окладу згідно з наказом Центрального управління Служби безпеки України від 19.01.2023 №5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.02.2023» (в частині нарахування та виплати премії з 01.01.2023)).

Таким чином, премія під час військової служби за конкретно визначеною посадою (старшого слідчого в особливо важливих справах, за 33 тарифним розрядом) може бути встановлена: станом на 01.01.2021 - в розмірі 10 відсотків, станом на 01.01.2022 - в розмірі від 10 відсотків до 77 відсотків, станом на 01.01.2023 - в розмірі від 10 відсотків до 177 відсотків, тобто зазначеними наказами Центрального управління Служби безпеки України фактично встановлювались граничні розміри преміювання військовослужбовцям Служби безпеки України починаючи з січня 2022 року.

Згідно довідки РВС УСБ України в Миколаївській області №64/20-5773 від 28.06.2024, у період 2020 - 2023 років в Управлінні Служби безпеки України в Миколаївській області виплата додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби та премії) військовослужбовцям, які перебували на посаді старший слідчій в особливо важливих справах слідчого відділу, здійснювались у наступних розмірах: станом на 01.01.2021 виплачувалась надбавка за особливості проходження служби в розмірі 95% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія в розмірі 10% посадового окладу, станом на 01.01.2022 виплачувалась надбавка за особливості проходження служби в розмірі 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія в розмірі 77% посадового окладу, станом на 01.01.2023 виплачувалась надбавка за особливості проходження служби в розмірі 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія в розмірі 177% посадового окладу.

Ураховуючи, що, відповідачем не надано належних та допустимих доказів, які б силу вимог чинного законодавства, підтвердили б правомірність зазначення у довідках; станом на 01.01.2020 надбавки за особливості проходження служби (%) 48, премії (%) 10; станом на 01.01.2021 надбавки за особливості проходження служби (%) 48, премії (%) 10; станом на 01.01.2022 надбавки за особливості проходження служби (%) 27, премії (%) 76; станом на 01.01.2023 надбавки за особливості проходження служби (%) 48, премії (%) - 82, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Правову позицію щодо необхідності зазначення у відповідних довідках для перерахунку пенсій розміру премії, визначеного у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою, викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі №802/2196/17-а (Пз/9901/1/18) (провадження №11-308заі18).

Крім того 05.03.2024 Верховний Суд ухвалив рішення у зразковій справі №380/19324/23, яке залишено без змін Великою Палатою Верховного Суду постановою від 23.05.2024.

За результатом розгляду справи №380/19324/23 як зразкової, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові №704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Ухвалюючи рішення у зразковій справі, Верховний Суд встановив, що за прирівняною посадою, яку обіймав позивач на час призначення пенсії, станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років виплачувалась надбавка за особливості проходження служби в розмірі 65% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія в розмірі 35% посадового окладу, розміри яких встановлено та доведено командувачам видів (родів військ, сил) телеграмами Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 14.01.2020 №248/291, від 27.01.2021 №248/612 та від 19.01.2022 №248/269. Висновки Верховного Суду зроблені на підставі доказів, зокрема, копій рішень Міністра оборони України щодо встановлення розмірів виплати надбавки за особливості проходження служби та премії військовослужбовцям Збройних Сил України; листа Міністерства оборони України від 23.02.2024 №220/74/358, яким повідомлено, що за відповідною (прирівняною) посадою до посади начальника управління - начальника робіт Львівського територіального інженерно-будівельного управління встановлювався посадовий оклад за 30 тарифним розрядом та за відповідною (прирівняною) посадою станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років виплачувалась надбавка за особливості проходження служби (у розмірі 65 % посадового окладу з урахування окладу за військове звання) та премія (в розмірі 35 % посадового окладу).

Колегія суддів відхиляє посилання апелянта як на підставу для скасування рішення суду першої інстанції на те, що Велика Палата Верховного Суду в постанові від 13 травня 2020 року у справі №592/5164/16-а дійшла висновку, що встановлення премії, передбаченої наказами Міністра оборони України №50 та №355, не є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-ХІІ, з огляду на те, що у №592/5164/16-а спірні правовідносини стосувався того, чи є накази Міністра оборони України про встановлення премії підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-ХІІ.

На відміну, у справі, спірні правовідносини стосуються правильності зазначення Управлінням СБУ у довідках про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії, які відповідно до абзацу п`ятого пункту 5 Порядку №45 мають зазначатись у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої відповідну особу було звільнено на пенсію.

Отже, ураховуючи предмет, підстави позовів та склад учасників справ, які є різними у справі №592/5164/16-а та у справі №380/19324/23, висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у справі №592/5164/16-а, не є релевантними для справи, яка розглядається.

Таким чином доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження, спростовуються матеріалами справи та не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанцій було порушено норми матеріального права адже суд правильно та повно з`ясував усі обставини справи та надав їм юридичну оцінку, відповідно до норм матеріального та процесуального права.

Згідно з пунктом першим частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відтак, апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Управління Служби безпеки України в Миколаївській області залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає відповідно до ч. 6 ст. 12, ст. 257 та ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя-доповідачВ.О.Скрипченко

СуддяМ.П.Коваль

СуддяЮ.В.Осіпов

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено22.01.2025
Номер документу124538670
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —400/14287/23

Постанова від 20.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 20.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні