БІЛОГІРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ вул. Шевченка, 42, смт Білогір`я, Шепетівський район, Хмельницька область, 30200 тел./факс (03841) 2-14-44, тел. 2-03-97, е-mail: inbox@bg.km.court.gov.ua, web:https://bg.km.court.gov.ua/sud2201/, код ЄДРПОУ 02886947
Справа № 669/1063/24
Провадження № 2/669/44/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2025 року смт.Білогір`я
Білогірський районний суд Хмельницької області
в складі: головуючого судді Давидюка О.І.,
з участю: секретаря судового засідання Валігури А.В.,
представника позивача Богуш В.М.,
відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в с-щі Білогір`я в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Хмельницького обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманої допомоги по безробіттю,
ВСТАНОВИВ:
26 листопада 2024 року Хмельницький обласний центр зайнятості через систему «Електронний суд» звернувся в суд з позовом до ОСОБА_1 , в якому просив стягнути з останнього 11454,84 грн незаконно отриманої допомоги по безробіттю та 3028 грн сплаченого судового збору.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в період з 24 січня 2023 року по 19 червня 2023 року відповідач ОСОБА_1 перебував на обліку в Білогірському відділі Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості як безробітний.
На підставі Закону України «Про зайнятість населення» та наказу Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості від 25 січня 2023 року № НТ230125, з 24 січня 2023 року відповідачу ОСОБА_1 було надано статус безробітного та відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» призначено виплату допомоги по безробіттю з 25 січня 2023 року.
В подальшому, при опрацюванні Білогірським відділом Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості «Пам`ятки рекомендацій за результатами верифікації» було виявлено, що безробітний ОСОБА_1 25 березня 2002 року зареєстрований як фізична особа підприємець, а за даними Довідника ПОУ (ЄДРС) відомості по відповідачу відсутні.
З довідки архівного відділу Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 квітня 2023 року № Ц-04/05-15 встановлено, що згідно архівних документів (реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб підприємців) державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації, які знаходяться на зберіганні в архівному відділі, інформація щодо дати припинення/зняття або скасування державної реєстрації як фізичної особи підприємця громадянина ОСОБА_1 з 2002 року по 2012 роки відсутня.
До того ж, з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, виданого Теофіпольською селищною радою Хмельницької області від 27 березня 2023 року, встановлено, що відповідач ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа підприємець 25 березня 2002 року, номер запису 26521750000001785.
Крім того, згідно вказаного витягу, 10 грудня 2012 року державним реєстратором Білогірської районної державної адміністрації були включені відомості про фізичну особу підприємця з відміткою, що свідоцтво про державну реєстрацію вважається недійсним, інформація про припинення/зняття або скасування державної реєстрації як фізичної особи підприємця громадянина ОСОБА_1 станом на дату подання позовної заяви до суду відсутня.
Також, у власноруч підписаній та особисто поданій заяві про надання статусу безробітного від 23 січня 2023 року відповідач ОСОБА_1 вказав, що він не є зареєстрованим як суб`єкт підприємницької діяльності, тобто вказав неправдиві відомості з метою набуття статусу безробітного та отримання допомоги по безробіттю.
Всього за період перебування на обліку як безробітного, відповідачу ОСОБА_1 було нараховано допомогу по безробіттю в розмірі 20272,90 грн, з яких 8818,06 грн (вказана сума фактично ще не була виплачена) за заявою останнього було утримано задля зменшення загальної заборгованості.
Отже, відповідач ОСОБА_1 , будучи зареєстрованим як фізична особа підприємець, не мав права на отримання допомоги по безробіттю, так як відносився до категорії «зайнятого населення», а тому допомога, яка була йому нарахована та виплачена за період з 25 січня 2023 року по 24 квітня 2023 року в розмірі 11454,84 грн (20272,90 грн 8818,06 грн) отримана ним незаконно та підлягає поверненню.
Відповідач на час звернення до суду з позовом в добровільному порядку кошти не повернув, тому позивач просив стягнути вищевказану суму коштів та судові витрати в судовому порядку.
Представник позивача, а саме начальник Білогірського відділу Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості Богуш В.М., в судовому засіданні позовні вимоги з підстав, зазначених в позовній заяві, підтримала повністю, просила позов задовольнити.
Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Вислухавши пояснення представника позивача та відповідача, вивчивши та дослідивши матеріали справи в межах наданих суду доказів, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 24 січня 2023 року відповідач ОСОБА_1 звернувся до Білогірського відділу Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості із заявами про надання йому статусу безробітного та про призначення виплати допомоги по безробіттю.
Своїм підписом у вказаних заявах відповідач проінформував, зокрема, про те, що не є зареєстрованим як суб`єкт підприємницької діяльності, а також підтвердив, що з правами та обов`язками безробітного ознайомлений та несе відповідальність за достовірність поданих даних та відомостей, ознайомлений з умовами та тривалістю призначення допомоги по безробіттю відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».
Наказом Шепетівської філії Хмельницького обласного центру зайнятості від 25 січня 2023 року № НТ230125, відповідачу ОСОБА_1 з 24 січня 2023 року надано статус безробітного та з 25 січня 2023 року призначено виплату допомоги по безробіттю.
В подальшому, Актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 21 серпня 2023 року № 8 встановлено, що 25 березня 2002 року ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа підприємець.
Крім того, з довідки архівного відділу Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 квітня 2023 року № Ц-04/05-15 слідує, що згідно архівних документів (реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб підприємців) державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації, які знаходяться на зберіганні в архівному відділі, інформація щодо дати припинення/зняття або скасування державної реєстрації як фізичної особи підприємця громадянина ОСОБА_1 з 2002 року по 2012 роки відсутня.
До того ж, з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, виданого Теофіпольською селищною радою Хмельницької області від 27 березня 2023 року, вбачається, що відповідач ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа підприємець: дата реєстрації 25 березня 2002 року, дата запису 10 грудня 2012 року, номер запису 26521750000001785.
Згідно вказаного витягу, 10 грудня 2012 року державним реєстратором Білогірської районної державної адміністрації були включені відомості про фізичну особу підприємця з відміткою, що свідоцтво про державну реєстрацію вважається недійсним, інформація про припинення/зняття або скасування державної реєстрації як фізичної особи підприємця громадянина ОСОБА_1 відсутня.
Також, у власноруч підписаній та особисто поданій заяві про надання статусу безробітного від 23 січня 2023 року відповідач ОСОБА_1 вказав, що він не є зареєстрованим як суб`єкт підприємницької діяльності, тобто вказав неправдиві відомості з метою набуття статусу безробітного та отримання допомоги по безробіттю.
Згідно Довідки про нараховану та отриману допомогу по безробіттю від 26 листопада 2024 року № 22-102/3352 в період з 25 січня 2023 року по 24 квітня 2023 року ОСОБА_1 було нараховано допомогу по безробіттю в загальній сумі 20272,90 грн, з яких: 11454,84 грн виплачено ОСОБА_1 , а решту 8818,06 грн згідно заяви ОСОБА_1 від 31 серпня 2023 року утримано (повернуто) як безпідставно нараховану.
12 вересня 2023 року позивачем на адресу відповідача було направлено претензію за № 19-016-5/1313, в якій повідомлено останнього про необхідність повернення коштів в сумі 11454,84 грн на протязі 15 днів на підставі ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», однак, відповідачем в добровільному порядку вказані кошти повернуто не було.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про зайнятість населення» безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 43 вказаного Закону, статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Для надання статусу безробітного особа, яка шукає роботу, подає заяву про надання статусу безробітного, пред`являє документи, визначені в Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 року № 792 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно п. 30 вказаного Порядку Центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня: встановлення факту виконання зареєстрованим безробітним оплачуваної роботи (надання послуг), зайняття іншим видом діяльності згідно із статтею 4 Закону України «Про зайнятість населення».
Частинами 2 та 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Положеннями ст. 1215 ЦК України, передбачено, що підставами за яких безпідставно набуте майном не підлягає поверненню, крім іншого є заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншими ушкодженнями здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплату проведено фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Аналіз наведених норм цивільного закону та ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» свідчить, що надміру сплачені, безпідставно нараховані суми допомоги по безробіттю можуть бути утримані за умови зловживань з боку заявника або умисного подання недостовірних даних.
У відповідності до ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Отже, з досліджених в судовому засіданні доказів встановлено, що відповідач ОСОБА_1 , будучи зареєстрованим як фізична особа підприємець, не мав права на отримання допомоги по безробіттю, так як відносився до категорії «зайнятого населення», що є підставою для стягнення з нього виплаченої за вищевказаний період допомоги по безробіттю, а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.
Питання щодо стягнення судового збору суд вирішує наступним чином.
При поданні позовної заяви позивачем сплачено судовий збір в розмірі 3028 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 15 травня 2024 року № 2558 (внутрішній номер 346185071), копія якої знаходиться в матеріалах судової справи.
Частиною 1 ст. 142 ЦПК України встановлено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
В зв`язку з наведеним та враховуючи прийняття судом визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд приходить до висновку про необхідність повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого ним при поданні позовної заяви, що складає 1514 грн (3028 грн х 50 %).
При цьому, у відповідності до ст. 141 ЦПК України, суд стягує з відповідача на користь позивача решту понесених судових витрат по сплаті судового збору в розмірі 1514 грн.
Керуючись ст. ст. 43, 44 Закону України «Про зайнятість населення», ст. ст. 22, 34, 36, 39 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», ст. ст. 1212, 1215 ЦК України, ст. ст. 12, 13, 81, 89, 141, 206, 229, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов Хмельницького обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманої допомоги по безробіттю задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницького обласного центру зайнятості (р/р UA358201720355489300700706139 в Державній казначейській службі України м. Київ, МФО 820172) незаконно отриману допомогу по безробіттю в сумі 11454 гривні 84 копійки.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницького обласного центру зайнятості (р/р UA358201720355489300700706139 в Державній казначейській службі України м. Київ, МФО 820172) судовий збір в розмірі 1514 гривень.
Повернути Хмельницькому обласному центру зайнятості з державного бюджету 1514 гривень судового збору, сплаченого ним при поданні позову згідно платіжної інструкції від 15 травня 2024 року № 2558 (внутрішній номер 346185071), копія якої знаходиться в матеріалах судової справи.
Рішення може бути оскаржено до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Хмельницький обласний центр зайнятості, місцезнаходження: 29000, Хмельницька область, м. Хмельницький, провул. Шевченка, 10, код ЄДРПОУ 03491381.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
Дата складення повного судового рішення 21 січня 2025 року.
Суддя Олександр ДАВИДЮК
Суд | Білогірський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124544451 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Білогірський районний суд Хмельницької області
Давидюк О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні