Справа № 278/6303/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2025 року м. Житомир
Житомирський районний суд Житомирської області в складі:
Головуючого - судді Буткевича М.І.
За участі секретаря судового засідання Мельниченко В.П.
Заявника ОСОБА_1
Представника заявника адвоката Сачка А.В.
Заінтересована особа ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство оборони України, Відділ державної реєстрації актів цивільного стану в м. Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення юридичного факту смерті військовослужбовця під час проходження військової служби під час ведення бойових дій,
ВСТАНОВИВ:
Представник заявника адвокат Сачок А.В. в інтересах заявника ОСОБА_1 , звернувся до суду з зазначеною заявою, мотивуючи вимоги тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 в результаті бойових дій під час захисту Батьківщини загинув син заявниці ОСОБА_3 .
Заявниця звернулась до відділу ДРАЦС у м. Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) для отримання свідоцтва про смерть, однак їй відмовлено у проведенні державної реєстрації смерті.
У зв`язку з наведеним, ОСОБА_1 змушена звернутись до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, встановлення якого необхідно останній для державної реєстрації смерті сина та отримання свідоцтва про смерть особи.
Під час проведення судового засідання 15.01.2025 представник заявника та заявник підтримали подану заяву та просили її задоволити.
Заінтересована особа ОСОБА_2 підтримав заяву та просив задоволити.
Представником відділу ДРАЦС подано заяву про проведення розгляду справи без її участі, просила вирішити питання згідно чинного законодавства та просила врахувати лист наданий попередньо (а.с. 94, 99).
Представник заінтересованої особи Міністерства оборони України Панасюк В.М. шляхом використання системи «Електронний суд» направив пояснення та просив розгляд справи проводити у їх відсутності (а.с. 88-92)
Заінтересована особа ІНФОРМАЦІЯ_3 повідомлявся належним чином про дату, час та місце розгляду справи, заяв чи клопотань до суду не надходило (а.с. 83-94А).
Дослідивши матеріали справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених вимог, суд встановив наступне.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_3 є сином ОСОБА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , актовий запис № 25 (а.с. 28).
Згідно довідки від 05.04.2023 №597 ОСОБА_3 є військовослужбовцем та проходить військову службу за мобілізацією у військовій частині НОМЕР_2 з 25.02.2022 (а.с.40).
Копією витягу з журналу ведення бойових дій вх. №72 дск від 18.06.2023, встановлено, що 11.07-12.07.2023 проведено заміну особового складу 2 стрілецької роти та заступили на бойове чергування військовослужбовці, серед яких солдат ОСОБА_3 , станом на 13.07.2023 о 15:42 повідомлено «противник веде вогонь зі стрілецької зброї та мінометів по позиції ВП «Охтирка» та ПВ «Кактус» з напрямку Кривошиївка. У відповідь нанесено вогневе ураження зі стрілецької зброї та мінометів» та вказано, що не відома доля військовослужбовців, серед яких ОСОБА_3 (а.с. 41-42).
За результатами службового розслідування 23.07.2023 складено акт про проведення службового розслідування за фактом безвісті зникнення, військовослужбовців за мобілізацією, військової частини НОМЕР_2 у тому числі солдата ОСОБА_3 , який зник 13.07.2023 (а.с. 58-66). Згідно обставин та фактів, що були встановлені під час проведення службового розслідування, встановлено, що зникнення військовослужбовців, а саме ОСОБА_3 сталось ймовірно внаслідок інтенсивного мінометного та артилерійського обстрілу ВП «Охтирка». 14.07.2023 ВП «Охтирка» була залишена. У складі зведеного підрозділу 2 стрілецької роти, який відійшов, були відсутні військовослужбовці, у тому числі ОСОБА_3 . На час проведення службового розслідування ВП «Охтирка» знаходилась під вогневим контролем ворога.
Згідно витягу з ЄРДР в кримінальному провадженні №12023130000002329 від 17.07.2023 за ознакамискладу злочину,передбаченого ч.1ст.115КК України,відкрито кримінальне провадження за фактом безвісті зниклого солдата ОСОБА_3 (а.с. 49).
Згідно наданих пояснень військовослужбовців, а саме солдата ОСОБА_4 , який повідомив, що 14.07.2023 на власні очі бачив нерухоме тіло солдата ОСОБА_3 , який залишився на позиції "Охтирка" (а.с. 54).
Також надано пояснення військовослужбовця-кулеметника ОСОБА_5 , який повідомив, що під час виконання бойового завдання близько 15:30 13.07.2023 біля ВП "Охтирка" почався мінометний обстріл, із ним на позиції також перебував ОСОБА_3 , доля якого не відома (а.с.50-51).
Згідно із копії наказу командира військової частини НОМЕР_2 «Про результати службового розслідування №281 від 28.07.2023 старший солдат ОСОБА_3 є особою, що зникла безвісти у зв`язку із збройним конфліктом, воєнними діяли, тимчасовою окупацією частини території України з 17.07.2023, грошове забезпечення здійснюється членам сімей військовослужбовця (а.с. 67-70).
Відповідно до копії скріншоту переписки, підтверджується факт смерті ОСОБА_3 , та наголошується на тому, що станом на 15.07.2023 дістати тіло не можливо (а.с. 73).
Заявник подала до Відділу ДРАЦС у м. Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) документи для державної реєстрації смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , однак отримала відмову у зв`язку з тим, що повідомлення про зниклого безвісті не є належним документом, який може бути підставою для державної реєстрації смерті особи (а.с. 77).
Порядок державної реєстрації смерті регулюється Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" № 2398-VI від 01.07.2010 року та Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України № 52/5 18.10.2000 року, зареєстрованого в Міністерства юстиції України 18.10.2000 року за № 719/4940.
Стаття 4 ЦПК Українигарантує кожній особі право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Жодна особа не може бути позбавлена права на участь у розгляді своєї справи у визначеному цим Кодексом порядку.
Відповідно достатті 293 ЦПК Україниокреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав. Суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення (пункт 5 частини другоїстатті 293 ЦПК України).
Згідно з п. 8 ч. 1ст. 315 ЦПК Українисуд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
За змістом ч. 1ст. 317 ЦПК Українизаява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Згідно зі ст.1ЗаконуУкраїни«Про правовийрежимвоєнногостану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 зазначеного Закону України).
В зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1ст. 106 Конституції України, Закону України«Проправовийрежим воєнногостану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався і триває на даний час.
Порядок проведення державної реєстрації смерті врегульовано Законом України«Продержавнуреєстрацію актівцивільногостану» та Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5(у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24.12.2010 № 3307/5), зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 18.10.2000 за № 719/4940.
Частиною першою статті 6 Закону повноваження щодо державної реєстрації смерті в Україні покладено на відділи державної реєстрації актів цивільного стану та виконавчі комітети сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад.
Відповідно до ч. 1ст.17Закону України«Про державнуреєстрацію актівцивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про становлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до п. 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян. Відповідно до п.13 вказаної постанови заявник зобов`язаний обґрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.
У відповідності до правового висновку викладеного в постанові об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 05.12.2022 у справі №490/6057/19-ц - встановлення факту, що має юридичне значення, щодо загибелі військовослужбовця під час захисту Батьківщини внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України можливе лише у судовому порядку, оскільки законодавець не визначив іншого, позасудового способу встановлення причинно-наслідкового зв`язку між смертю військовослужбовця та військовою агресією Російської Федерації. Від встановлення факту загибелі військовослужбовця при виконанні військової служби внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України залежить виникнення та реалізація особистих та майнових прав заявника як члена сім`ї загиблого військовослужбовця.
Статтею 319Цивільногопроцесуальногокодексу України встановлено, що у рішенні суду повинно бути зазначено відомості про факт, встановлений судом, мету його встановлення, а також докази, на підставі яких суд установив цей факт. Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
У постанові Верховного Суду від 26 квітня 2023 року у справі № 337/3725 (провадження № 61-174св23), підставою для встановлення факту смерті є підтвердження доказами обставини, які достовірно свідчать про смерть громадянина в певний час і за певних обставин.
Статтею 81 ЦПК Українипередбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина першастатті 76 ЦПК України).
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (стаття 80 ЦПК України).
На даний час законом не передбачено іншого порядку, ніж встановлення цього факту в судовому порядку.
Задоволення даної заяви надасть заявнику можливість отримати свідоцтво про смерть її сина ОСОБА_3 .
Аналіз наведених обставин вказує на те, що реєстрація смерті в органах реєстрації актів цивільного стану не проводилась, можливості зареєструвати смерть на підставі виданих документів Міністерства оборони України у заявників немає, так вони не відповідають визначеній чинним законодавством формі для проведення державної реєстрації смерті, тому встановлення факту смерті не можливо в інший спосіб, як встановлення даного юридичного факту в судовому порядку.
Згідно п. 18 постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» з наступними змінами та доповненнями, рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не замінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.
Згідно зі ст.18ЦПКУкраїни рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для органів, які реєструють такі факти або оформлюють права, що виникають у зв`язку із встановленим судом фактом.
Доказами, що підтверджують факт смерті особи в умовах воєнного стану або на тимчасово окупованій території України, зокрема, можуть бути: письмові докази; речові докази, зокрема звуко- і відеозаписи; висновки експертів; копії лікарського свідоцтва/довідки про смерть; пояснення свідків, що можуть підтвердити ті обставини, на які посилається заявник; довідки з військкомату або від командира військової частини (у випадку загибелі військовослужбовців); заяви до правоохоронних органів про зникнення особи, в тому числі в обставинах, що загрожували їй смертю.
Таким чином, зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для задоволення заяви ОСОБА_1 про встановлення факту смерті особи, а саме - факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , уродженця с. Слобода-Селець Житомирського району Житомирської області, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 поблизу населеного пункту Стельмахівка, Сватівського району Луганської області при захисті Батьківщини.
Керуючись ст. ст.263-265,315-319 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
Заяву ОСОБА_1 , від імені якої діє адвокат Сачок Андрій Вікторович, заінтересовані особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство оборони України, Відділ державної реєстрації актів цивільного стану в м. Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення юридичного факту смерті особи - задоволити.
Встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (місце народження: с. Слобода-Селець Житомирського району Житомирської області), який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 поблизу населеного пункту Стельмахівка Сватівського району Луганської області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 .
Заінтересовані особи:
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_4 ;
ІНФОРМАЦІЯ_7 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ: НОМЕР_5 .
Міністерство оборони України, місцезнаходження: м. Київ, проспект Повітряних Сил, 6, код ЄДРПОУ: 00034022:
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у м. Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), місцезнаходження: м. Житомир, м-н Соборний, 1, код ЄДРПОУ: 42506517.
Повний текст рішення складений 21.01.2025.
Суддя М.І.Буткевич
Суд | Житомирський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124547549 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Житомирський районний суд Житомирської області
Буткевич М. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні