Рішення
від 15.01.2025 по справі 902/1261/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" січня 2025 р. м. Вінниця Cправа № 902/1261/24

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Московчук Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, вул. 600-річчя,19, м. Вінниця, 21100, код - 37979894

до: Комунального підприємства "КОМУНСЕРВІС" Літинської селищної ради, вул. Кармелюка, 32, смт. Літин, Вінницький район, Вінницька область, 22300, код - 32263161

про стягнення 166 954,82 грн

В С Т А Н О В И В :

27.11.2024 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (№ 4960/12/24 від 15.11.2024 року) (вх.канц. № 1316/24 від 27.11.2024 року) Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Комунального підприємства "КОМУНСЕРВІС" Літинської селищної ради про стягнення 166 954,82 грн шкоди завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

Ухвалою суду від 02.12.2024 року відкрито провадження у справі № 902/1261/24 за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 15.01.2025 року.

04.12.2024 року до суду від представника позивача надійшов лист № 5088/1224 від 28.11.20204 року про долучення доказів до матеріалів справи.

У судовому засіданні 15.01.2025 року представники позивача та відповідача правом участі не скористались, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлялись належним чином.

Щодо обізнаності позивача та відповідача про судове засідання, суд зазначає наступне.

Ухвалу суду від 02.12.2024 року надіслано позивачу та відповідачу засобами електронного зв`язку до електронного кабінету у системі ЄСІТС.

Окрім того, ухвалу про відкриття провадження у справі від 02.12.2024 року надіслано на адресу відповідача засобами поштового зв`язку за наступною адресою: вул. Кармелюка, 32, смт. Літин, Вінницький район, Вінницька область, 22300.

Як вбачається з трекінгу поштових відправлень з сайту АТ "Укрпошта" надіслана ухвала суду відповідачу значиться "вручено особисто 17.12.2024 року" (т. 1, а.с. 45).

Тобто, позивач та відповідач належним чином сповіщені про дату, час та місце розгляду справи.

Ст. 248 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

При цьому, ст.ст. 42, 46 ГПК України зобов`язують сторони користуватись рівними їм процесуальними правами.

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999).

Суд нагадує, що роль національних судів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 Рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 у справі "Красношапка проти України"); організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (Рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (Рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

На підставі викладеного вище, судом вжито достатніх заходів для сповіщення позивача та відповідача, тому суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності уповноважених представників сторін.

Згідно із ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст. ст. 13, 74 ГПК України, якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, судом, в межах наданих повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за відсутності уповноважених представників позивача та відповідача.

Стислий виклад процесуальних позицій сторін.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що в період з 01.02.2022 по 03.02.2022 р.р. Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним підприємством "Комунсервіс" Літинської селищної ради, вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За результатами проведеного заходу Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено акт перевірки від 03.02.2022 року № 045/ВН та зафіксовано ряд порушень природоохоронного законодавства, зокрема, в частині охорони земель.

За порушення природоохоронного законодавства, у відношенні директора "КП "Комунсервіс" ОСОБА_1 було складено протокол про адміністративне правопорушення від 03.02.2022 року № 014270.

Постановою про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 року № 04/020 директора "КП "Комунсервіс" ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.

За твердженнями позивача, внаслідок засмічення земельних ділянок проведено розрахунок шкоди, розмір якої становить 166 954,82 грн.

З урахуванням чого, Державна екологічна інспекція у Вінницькій області звернулась відповідним позовом до суду.

Матеріали справи не містять відзиву або письмових пояснень з долученням відповідних доказів в якому би відповідач вказав власну процесуальну позицію щодо поданого позову.

Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує, що Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області підставі наказу від 24.01.2022 року № 030-П та посвідчення (направлення) від 24.01.2022 року № 030 в період з 01.02.2022 по 03.02.2022 р.р. проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним підприємством "Комунсервіс" Літинської селищної ради, вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (т. 1, а.с. 20-22).

03.02.2022 року за результатами перевірки складено Акт № 045/ВН який підписаний старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Мельником О.М., державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Дідуром С.М., Свистуном С.Л., а також директором КП «Комунсервіс» ОСОБА_1, (т. 1, а.с. 5-11).

За змістом складеного акту зафіксовано ряд порушень природоохоронного законодавства, зокрема в пунктах 7, 8 розділу "Опис виявлених порушень вимог законодавства" Інспекцією зафіксовано, що "КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради здійснено розміщення твердих побутових відходів в несанкціонованому місці поза межами відведеної земельної ділянки на земельних ділянках комунальної форми власності площею 1951,33 м.кв з кадастровими номерами 0522486200:02:000:0699 та земельній ділянці площею 1170,65 м.кв з кадастровим номером 0522486200:02:000:0505, які межують з земельною ділянкою з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, яка перебуває на праві постійного користування КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради, що спричинило засмічення земель площами 1951,33 м.кв та 1170,65 м.кв.

Разом з тим КП "Комунсервіс" не вживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу, а саме здійснюється розміщення твердих побутових відходів в несанкціонованому місці поза межами відведеної земельної ділянки на земельних ділянках комунальної форми власності площами 1951,33 м.кв з кадастровим номером 0522486200:02:000:0699 та 1170,65 м.кв з кадастровим номером 0522486200:02:000:0505, які не відведені для розміщення твердих побутових відходів на території Селищанського старостинського округу Літинської селищної ради, які межують з земельною ділянкою з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495.

Земельна ділянка з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, площею 4,8464 га, використовується КП "Комунсервіс" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури на підставі розпорядження Літинської районної державної адміністрації Вінницької області №81 від 01.03.2017 року.

За вказаним актом 03.02.2022 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області винесено припис, згідно якого зобов`язано вжити заходів щодо ліквідації засмічення твердими побутовими відходами вказаних земельних ділянок та щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на вказані земельні ділянки (п. 7,8 Припису) (т.1, а.с. 12-13).

03.02.2022 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 014270, відносно директора КП "Комунсервіс" ОСОБА_1 (т. 1, а.с. 14).

07.02.2022 року інспекцією винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 04/020, згідно якої визнано директора КП "Комунсервіс" ОСОБА_1 , винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена частиною першою статей 52, 60, 78 також статтями 82, 82-1, 82-6, 82-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та за правилом частини 2 статті 36 КУпАП накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850,00 грн (т. 1, а.с.15).

27.05.2022 року Літинським відділ державної виконавчої служби у Вінницькому районі Вінницької області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), керуючись статтею 28 Закону України "Про виконавче провадження", направлено до відома постанову про закінчення виконавчого провадження від 27.05.2022 року, враховуючи перерахування штрафу боржником ОСОБА_1 , стягнення виконавчого збору та витрат виконавчого провадження (т. 1, а.с.16).

Державною екологічної інспекцією у Вінницький області згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 № 171 (у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 №149) здійснено розрахунок завданої шкоди.

За результатами проведеного розрахунку, розмір шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки відходами яка перебуває в користування КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради становить в сумі 166 954,82 грн (т. 1 а.с. 40-42).

13.07.2022 року позивачем на адресу надіслано претензію № 2073/2/22, з вимогою сплати в добровільному порядку нарахованої суми шкоди (т. 1, а.с. 17-19).

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог та надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, зокрема, Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про відходи", Законом України "Про охорону земель", а також іншим спеціальним законодавством.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відповідно до ст.34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Відповідно до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; здійснення заходів щодо відтворення відновлювальних природних ресурсів; застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення; збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб. При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.

За приписами статті 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.

Відповідно до ст.46 Закону України "Про охорону земель", при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються, зокрема, запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій. Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".

Згідно ст. 17 Закону України "Про відходи" суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема: д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване виділення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об`єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; т) виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Відповідно до ст.33 Закону України "Про відходи", зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України.

Відповідно до ст. 42 Закону України "Про відходи", особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за: а) порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; ж) порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами; и) невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди; ї) порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шлакосховищ, золовідвалів тощо).

В порушення вищевказаних вимог законодавства КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради здійснено розміщення твердих побутових відходів в несанкціонованому місці поза межами відведеної земельної ділянки на земельних ділянках комунальної форми власності площею 1951,33 м.кв з кадастровими номерами 0522486200:02:000:0699 та земельній ділянці площею 1170,65 м.кв з кадастровим номером 0522486200:02:000:0505, які межують з земельною ділянкою з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, яка перебуває на праві постійного користування КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради, що спричинило засмічення земель площами 1951,33 м.кв та 1170,65 м.кв.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Статями 1, 6 Закону України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій. Підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

За приписами ч.ч. 6, 7 статті 7 Закону України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.

На підставі Акту Державної екологічної інспекції у Вінницькій області № 045/ВН від 03.02.2022 року зафіксовано ряд порушень природоохоронного законодавства (т. 1, а.с. 5-11).

Зокрема в пунктах 7, 8 розділу "Опис виявлених порушень вимог законодавства" Інспекцією зафіксовано, що "КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради здійснено розміщення твердих побутових відходів в несанкціонованому місці поза межами відведеної земельної ділянки на земельних ділянках комунальної форми власності площею 1951,33 м.кв з кадастровими номерами 0522486200:02:000:0699 та земельній ділянці площею 1170,65 м.кв з кадастровим номером 0522486200:02:000:0505, які межують з земельною ділянкою з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, яка перебуває на праві постійного користування КП "Комунсервіс" Літинської селищної ради, що спричинило засмічення земель площами 1951,33 м.кв та 1170,65 м.кв

При цьому, земельна ділянка з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, площею 4,8464 га, використовується КП "Комунсервіс" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури на підставі розпорядження Літинської районної державної адміністрації Вінницької області №81 від 01.03.2017 року.

За змістом зазначених норм слідує, що за результатом проведення перевірки орган державного нагляду (контролю) у разі виявлення правопорушення відносно суб`єкта господарювання та наявності підстав для вжиття заходів реагування на підставі акту складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення виявлених порушень.

Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності встановлює Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27 жовтня 1997р. №171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 4 квітня 2007 р. № 149) та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 5 травня 1998 р. за № 285/2725 (далі - Методика).

Під час вирішення відповідних спорів суд має надавати оцінку, у тому числі розрахунку розміру заявленої до стягнення шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки, встановлювати чи не здійснено такий розрахунок із порушеннями та чи підтверджується він документально.

Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, розроблена відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про відходи" та інших нормативно-правових актів (п. 1.1. Методики).

Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів (п. 1.3. Методики).

Відповідно з підпунктом 3.1. Методики, землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).

Згідно з п. 3.2. Методики, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Пунктом 3.3. Методики передбачено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина проникнення. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину проникнення, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики (п.п. 3.4.1. та п. 3.4. Методики).

Відповідно до п.3.5. та п.п.3.5.1. Методики, при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди. Об`єм відходів (м3), що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.

Згідно з п.4.1. Методики, розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.

Розмір шкоди від забруднення земель визначається за формулою, а саме:

Рш = А х Б х Гоз х Пдз х Кзз х Кег,

де

Рш - розмір шкоди від забруднення земель, грн;

А - питомі витрати на ліквідацію наслідків забруднення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5;

Б - коефіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки відходами дорівню 15, а небезпечними відходами - 300;

Гоз - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (засмічення), грн/кв.м;

Пдз - площа засміченої земельної ділянки, кв.м;

Кзз - коефіцієнт засмічення земельної ділянки, що характеризує ступінь засмічення її відходами, який визначається Додатком 5;

Кег - коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.

Основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (пункт 4.2 Методики); згідно з пунктом 4.7 Методики, Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що зазнала засмічення, видає територіальний орган Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки через центри надання адміністративних послуг; за пунктом 4.12 Методики, форма розрахунку наведена в додатку 6, приклади розрахунків - в додатках 7 та 8.

Отже, спосіб та порядок визначення площі забрудненої земельної ділянки також мають бути підтверджені документально (Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 02.02.2021 у справі № 908/125/18).

Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області здійснено розрахунок збитків, заподіяних державі зумовленої засміченням земельної ділянки відходами, а саме розміщення твердих побутових відходів в несанкціонованому місці на відкритому рельєфі ґрунту - земельній ділянці з кадастровим номером 0522486200:02:000:0505 площею 1951,33 м.кв, яка межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 0522486200:02:000:0495, яка перебуває в користування КП «Комунсервіс» Літинської селищної ради, розмір яких склав 166 954,82 грн.

Розрахунок розміру шкоди проведено згідно «Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства» від 4 квітня 2007 року № 149, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2007 р. за № 422/13689 у редакції від 12.01.2021року.

Як визначає ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст.74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідач, станом на час розгляду справи, не виконав зобов`язання щодо відшкодування шкоди на суму 166 954,82 грн, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок засміченням земельних ділянок, доказів сплати суду не надав.

Також, Комунальне підприємство "КОМУНСЕРВІС" Літинської селищної ради не скористалося правом надання належних та допустимих доказів, з метою спростування доводів позивача, методики розрахунку шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства, розміру її визначення.

Враховуючи викладене, вимоги Державної екологічної інспекції у Вінницькій області про стягнення збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок засмічення земельних ділянок в сумі 166 954,82 грн є обґрунтованими, такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати зі сплати судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 ГПК України, суд -

У Х В А Л И В :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Комунального підприємства "КОМУНСЕРВІС" Літинської селищної ради (вул. Кармелюка, 32, смт. Літин, Вінницький район, Вінницька область, 22300, код - 32263161) на користь держави (ГУК у Він.обл./смт Літин/24062100 37979858 Казначейство України (ел. адм. подат.) UA748999980333179331000002852 24062100 (призначення платежу: за порушення природоохоронного законодавства) 166 954,82 грн - шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

3. Стягнути з Комунального підприємства "КОМУНСЕРВІС" Літинської селищної ради (вул. Кармелюка, 32, смт. Літин, Вінницький район, Вінницька область, 22300, код - 32263161) на користь Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (вул. 600-річчя,19, м. Вінниця, 21100; отримувач: Держекоінспекція у Вінницькій області, Код ЄДРПОУ 37979894, Казначейство України (ЕАП) UА518201720343180001000081122, в Держказначейській службі України, м. Київ МФО 820172) 3 028,00 грн - судових витрат зі сплати судового збору.

4. Видати накази після набранням судовим рішенням законної сили.

5. Копію судового рішення надіслати учасникам до електронних кабінетів у системі ЄСІТС та на електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з повідомлення про вручення поштового відправлення: позивачу - vinndei@gmail.com, відповідачу - litin.kommynservis@gmail.com.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 20 січня 2025 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. 600-річчя,19, м. Вінниця, 21100)

3 - відповідачу (вул. Кармелюка, 32, смт. Літин, Вінницький район, Вінницька область, 22300)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124556796
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —902/1261/24

Рішення від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні