Рішення
від 15.01.2025 по справі 916/3940/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" січня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/3940/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.

при секретарі судового засідання Мокані В.В.

за участю представників сторін:

від позивача Аверкова М.М. (за довіреністю б/н від 26.10.2023р.);

від відповідача не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/3940/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ергопак» (08150, Київська область, Фастівський р-н., м. Боярка, вул. Соборності, буд.36, код ЄДРПОУ 31364122)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт» (65482, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 19, офіс. 807, код ЄДРПОУ 43331493)

про стягнення 814 352,77 грн.,

ВСТАНОВИВ:

09.09.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «Ергопак» звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт», в якій просить суд стягнути з відповідача 814 352,77 грн. заборгованості, а також суму судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов укладеного між сторонами договору поставки №394 від 14.06.2021 в частині повної та своєчасної оплати за поставлений товар.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.09.2024 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Ергопак» залишено без руху та встановлено позивачу строк протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

25.09.2024 до суду від ТОВ "Ергопак" надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви (вх. №34936/24), згідно якої останнє такі недоліки усунуло.

Враховуючи зазначене, ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.09.2024 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі № 916/3940/24 за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання з викликом сторін на 23.10.2024 р. Запропоновано відповідачу протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду подати до суду відзив на позовну заяву оформлений відповідно до вимог ст.ст.165, 178 ГПК України.

08.10.2024 до суду від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (вх. № 36675/24).

В судовому засіданні 23.10.2024 судом розглянуто та задоволено зазначене клопотання позивача, з огляду на що оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі №916/3940/24 на 20.11.2024, про що ухвалою суду від 23.10.2024 повідомлено сторін в порядку ст. 120 ГПК України.

04.11.2024 року від представника ТОВ «Ергопак» надійшла заява (вх.№39787/24), згідно якої позивач просив суд забезпечити його участь у судовому засіданні у справі №916/3940/24, призначеному на 20.11.2024 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, - яка задоволена ухвалою суду від 14.11.2024.

В судовому засіданні 20.11.2024 судом оголошено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого засідання у справі №916/3940/24 на 11.12.2024, про що ухвалою суду від 20.11.2024 повідомлено відповідача в порядку ст. 120 ГПК України.

05.12.2024 від позивача до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи №916/3940/24 (вх. № 43747/24).

В судовому засіданні 11.12.2024 судом розглянуто та задоволено зазначене клопотання позивача, з огляду на що оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі №916/3940/24 на 25.12.2024, про що ухвалою суду від 11.12.2024 повідомлено сторін в порядку ст. 120 ГПК України.

19.12.2024 від представника ТОВ «Ергопак» надійшла заява (вх.№ 45413/24), згідно якої позивач просить суд забезпечити його участь у судовому засіданні у справі № 916/3940/24, призначеному на 25.12.2024 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, - яка задоволена ухвалою суду від 24.12.2024.

В судовому засіданні 25.12.2024 протокольною ухвалою закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 15.01.2025, про що ухвалою суду від 25.12.2024 повідомлено відповідача в порядку ст. 120 ГПК України.

В судовому засіданні 15.01.2025р. представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовільнити.

Відповідач у жодне судове засідання не з`явився, про час та місце судових засідань повідомлявся належним чином шляхом надсилання ухвал суду до його електронного кабінету. Так, ухвали суду від: 30.09.2024, 23.10.2024, 20.11.2024, 11.12.2024 та від 25.12.2024 були доставлені до електроного кабінету відповідача, про що свідчать наявні в матеріалах справи довідки про доставку електронного документу.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Приймаючи до уваги, відсутність жодних повідомлень щодо причин неявки представника відповідача у судові засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до п. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 15.01.2025 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд дійшов наступних висновків.

14.06.2021 між ТОВ «Ергопак» (Постачальник) та ТОВ "Авангард-Опт" (Покупець) укладено договір поставки №394 разом з Протоколом розбіжностей до нього, відповідно до якого п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець прийняти і сплатити товар на умовах, визначених цим договором.

Найменування (асортимент) товару, його кількість, ціна та загальна вартість товару, строки поставки узгоджуються сторонами окремо. Підставою для бухгалтерського обліку господарської операції з поставки товару є первинний документ, а саме видаткова накладна. Сторони домовились, що первинний документ підтверджує здійснення господарської операції (п. 1.2 договору).

Згідно п.2.1 договору поставка товару здійснюється на підставі заявки Покупця (в рамках Специфікації), в якій повинно бути вказано, асортимент замовленого товару, його кількість та необхідний термін поставки.

Відповідно до п. 2.2 договору Постачальник зобов`язаний переглянути можливість поставки товару в указані в заявці строки і об`єми на протязі 1 (одного) робочого дня. Постачальник поставляє товар окремими партіями у відповідності із заявками Покупця у строк не пізніше 7 (семи) робочих днів з моменту отримання заявки Покупця. У випадку неможливості виконання замовлення у відповідності до заявки Покупця, сторони додатково узгоджують терміни, протягом яких Постачальник зможе виконати замовлення в повному обсязі.

Згідно п. 2.5 договору базис поставки за цим договором визначається сторонами у відповідності до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів „Інкотермс" (в редакції 2010 року), які застосовуються із урахуванням особливостей пов`язаних із внутрішньодержавним характером цього договору поставки. Поставка здійснюється на умовах умовах DDP - склад покупця за рахунок та транспортом Постачальника.

Прийняття товару за асортиментом, кількістю і якістю відбувається Покупцем згідно з супроводжувальними документами (видаткові накладні, а також документи, що засвідчують якість товару) на момент одержання товару від постачальника. Оригінали супроводжувальних документів постачальник передає покупцю разом із товаром (пункт 3.1 договору).

Відповідно п. 3.7 договору у випадку, коли частина товару не була реалізована протягом 90 днів з моменту отримання товару, Покупець має право при погодженні із Постачальником повернути його при умові збереження товарного виду на цілісності упаковки товару. Постачальник зобов`язаний протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з моменту погодження із Покупцем його письмової вимоги, прийняти цей товар та/або замінити його. Постачальник зобов`язаний прийняти такий товар з одночасним оформленням відповідних товарно-супровідних документів.

Обов`язок постачальника по передачі товару вважається виконаним в момент передачі товару покупцю, який визначається датою накладної (пункт 4.1 договору).

Право власності на товар, а також ризик випадкової загибелі або пошкодження Товару, переходить до покупця з моменту одержання товару, що підтверджується підписами на видатковій накладній (пункт 4.2 договору).

Згідно п. 7.1 договору ціна товару визначається згідно специфікації (видаткової накладної) постачальника. Загальна вартість кожної партії товару вказується в видаткових накладних постачальником.

Про зміну ціни Постачальник повідомляє Покупця не менше ніж за 15 (п`ятнадцять) робочих днів засобами факсимільного або електронного зв`язку( пункт 7.2 договору).

Відповідно до п. 7.3 договору, Покупець зобов`язаний оплачувати реалізований ним товар щотижня. Кількість і вартість реалізованого товару вказується Покупцем у звітах по реалізованому товару. У випадку ненадання звіту по реалізованому товару та/або несвоєчасної оплати Покупцем за товар Постачальник має право призупинити поставку товару, при цьому санкції за невиконання Постачальником зобов`язань по поставці товару не застосовуються.

Згідно пункту 7.4 договору оплата товару здійснюється в безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника, зазначений у розділі 12 даного договору.

В п. 7.6 договору передбачено, що датою оплати вважається дата надходження коштів на розрахунковий рахунок постачальника або інший рахунок, вказаний постачальником.

Згідно до п. 8.4 укладеного договору, у разі встановлення невірно складених товарно- супровідних документів, встановлених діючим законодавством України, або їх відсутності, Покупець має право вимагати виправлення документів, а Постачальник зобов`язаний не пізніше 10 календарних днів з моменту поставки партії товару надати Покупцю виправлені супровідні документи.

Фінансово-господарські операції за договорними відносинами із покупцем здійснюються виключно за умови дотримання обміну податковими накладними та розрахунками коригувань до податкових накладних, створених в електронній формі із використанням електронного цифрового підпису, та обміну засобами електронного зв`язку (п. 11.1 договору).

Відповідно до п. 11.2 договору, сторонами визначено, що у відповідності до положень податкового законодавства України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг (виконання робіт) постачальник зобов`язаний на дату виникнення податкових зобов`язань при постачанні товарів, скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Податковим кодексом України термін.

За умовами п. 11.5. договору даний договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2022. Договір підлягає автоматичній пролонгації на кожний наступний календарний рік у випадку, якщо жодна із сторін не відмовиться письмово від пролонгації не менше ніж за 14 днів до дати закінчення договору.

Позивач вказує, що на виконання умов укладеного договору ним у період з 09.09.2021 по 10.03.2023 ним було передано у власність ТОВ «Авангард-Опт» товар на загальну суму 1 579 103 грн., відповідно до видаткових накладних: №113032932 від 09.09.2021 на суму 37 193,10 грн; №113032933 від 09.09.2021 на суму 41 766,18 грн; №113032934 від 09.09.2021 на суму 20 202,78 грн; №113032936 від 09.09.2021 на суму 527 565,18 грн; №113032937 від 09.09.2021 на суму 14 964,18 грн; №113032938 від 09.09.2021 на суму 30 463,62 грн; №113032939 від 09.09.2021 на суму 34 954,68 грн; №113032965 від 09.09.2021 на суму 41 651 грн; №113032966 від 09.09.2021 на суму 34 465,20 грн; №113032967 від 09.09.2021 на суму 113 617,26 грн; №113033000 від 09.09.2021 на суму 12 766,44 грн; №113033746 від 29.09.2021 на суму 90 579,90 грн; №113035010 від 28.10.2021 на суму 138 802,68 грн; №113038531 від 25.01.2022 на суму 110 327,16 грн; №113038532 від 25.01.2022 на суму 11 664 грн; №113038533 від 25.01.2022 на суму 6 030,72 грн; №113040730 від 25.05.2022 на суму 21 493,26 грн; №113041063 від 09.06.2022 на суму 1 896,18 грн; №113041064 від 09.06.2022 на суму 20 230,80 грн; №113041065 від 09.06.2022 на суму 12 044,46 грн; №113041066 від 09.06.2022 на суму 1 896,18 грн; №113041329 від 21.06.2022 на суму 20 424 грн; №113048802 від 01.03.2023 на суму 120 186,90 грн; №113048803 від 01.03.2023 на суму 6 821,40 грн; №113049114 від 10.03.2023 на суму 103 023,84 грн; №113049115 від 10.03.2023 на суму 4 071,90 грн.

Також, позивач зазначає, що додатково факт здійснення ним поставок на адресу ТОВ «Авангард-Опт» за відповідними видатковим накладними підтверджується податковими накладними з відповідними квитанціями про їх реєстрацію в ЄРПН: №408 від 09.09.2021; №409 від 09.09.2021; №411 від 09.09.2021; №413 від 09.09.2021; №414 від 09.09.2021; №416 від 09.09.2021; №417 від 09.09.2021; №392 від 09.09.2021; №393 від 09.09.2021; №394 від 09.09.2021; №418 від 09.09.2021; №1081 від 29.09.2021; №1033 від 28.10.2021; №563 від 25.01.2022; №565 від 25.01.2022; №564 від 25.01.2022; №336 від 25.05.2022; №190 від 09.06.2022; №191 від 09.06.2022; №192 від 09.06.2022; №193 від 09.06.2022; №413 від 21.06.2022; №38 від 01.03.2023; №39 від 01.03.2023; №103 від 10.03.2023; №267 від 10.03.2023.

За ствердженнями позивача, відповідачем на його користь були сплачені частково грошові кошти за поставлений товар у загальному розмірі 664 447 грн, що підтверджується випискою по рахунку позивача в АТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» за період з 01.06.2021 по 11.04.2024, а саме: 28.09.2021 згідно платіжного доручення №558 сплачено 10 000 грн, 05.10.2021 сплачено 15 000 грн, 12.10.2021 згідно платіжного доручення №336 сплачено 15 000 грн, 20.10.2021 згідно платіжного доручення №175 сплачено 15 000 грн, 27.10.2021 згідно платіжного доручення №2188 сплачено 17 000 грн, 02.11.2021 згідно платіжного доручення №56 сплачено 28 000 грн, 16.11.2021 згідно платіжного доручення №60 сплачено 20 000 грн, 23.11.2021 згідно платіжного доручення №333 сплачено 15 000 грн, 30.11.2021 згідно платіжного доручення №231 сплачено 15 000 грн, 07.12.2021 згідно платіжного доручення №380 сплачено 14 000 грн, 15.12.2021 згідно платіжного доручення №1 сплачено 35 000 грн, 21.12.2021 згідно платіжного доручення №211 сплачено 27 000 грн, 13.01.2022 згідно платіжного доручення №2458 сплачено 25 000 грн, 18.01.2022 згідно платіжного доручення №2775 сплачено 30 000 грн, 25.01.2022 згідно платіжного доручення №2892 сплачено 8 000 грн, 08.02.2022 згідно платіжного доручення №214 сплачено 9 707,42 грн, 22.02.2022 згідно платіжного доручення №57 сплачено 15 000 грн, 01.06.2022 згідно платіжного доручення №4 сплачено 21 493,36 грн, 01.06.2022 згідно платіжного доручення №5 сплачено 4 298,65 грн, 14.06.2022 згідно платіжного доручення №1001 сплачено 12 044,46 грн, 14.06.2022 згідно платіжного доручення №1002 сплачено 7 213,62 грн, 14.06.2022 згідно платіжного доручення №1003 сплачено 1 896,18 грн, 14.06.2022 згідно платіжного доручення №1004 сплачено 1 896,18 грн, 14.06.2022 згідно платіжного доручення №1005 сплачено 20 230,80 грн, 24.06.2022 згідно платіжного доручення №23 сплачено 4 084,80 грн, 24.06.2022 згідно платіжного доручення №24 сплачено 20 424 грн, 07.03.2023 згідно платіжного доручення №4815 сплачено 132 205,59 грн, 09.03.2023 згідно платіжного доручення №4 сплачено 7 503,54 грн та 16.03.2023 згідно платіжного доручення №3 сплачено 117 449,35 грн.

Поряд з цим, позивач вказує, що відповідачем було проведено коригування на суму 961,52 грн, що підтверджується коригуючою накладною №112805130 від 21.09.2021 до товарної накладної №113032966 від 09.09.2021 на суму 637,92 грн, коригуючою накладною №112808394 від 14.03.2023 до товарної накладної №113049115 від 10.03.2023 на суму 244,40 грн та коригуючою накладною №112808395 від 14.03.2023 до товарної накладної №113049114 від 10.03.2023 на суму 79,20 грн.

Крім того, позивач вказує про повернення відповідачем товару на суму 99 340,86 грн, про що свідчить накладна на повернення товару №113704505 від 04.10.2021 та акт приймання товару на відповідальне зберігання від 24.09.2021 №0112805145 логістичного оператору ТОВ «УВК-ІНТЕРНЕШНЛ», з яким позивачем укладено договір про надання комплексних логістичних послуг №30/1 від 30.04.2021.

Відтак, заборгованість, яка лишилась несплаченою відповідачем, складає 814 352,77 грн, що й стало причиною виникнення спору.

З метою досудового врегулювання спору позивачем направлено на юридичну адресу відповідача вимогу №100 від 27.08.2024 щодо оплати товару за договором поставки №394 від 14.06.2021 у сумі 814 352,77 грн, однак відповідач свої зобов`язання щодо оплати поставленого товару не здійснив, з огляду на що у відповідача існує заборгованість за поставлений товару в розмірі 814 352,77 грн, що заявлена до стягнення.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина 1 статті 202 ЦК України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому за правилами статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Так, вищевказаний договір поставки є підставою для виникнення у сторін за цим договором господарських зобов`язань відповідно до ст.ст. 11, 202, 509 ЦК України, і згідно ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання його сторонами.

Відповідно до ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст. 662 Цивільного кодексу України, продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.

Згідно ч. 1 ст. 663 ЦК України, продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.

Так, у відповідності з ч. 1 ст. 664 Цивільного кодексу України, обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Договором купівлі-продажу може бути встановлений інший момент виконання продавцем обов`язку передати товар.

Товар вважається наданим у розпорядження покупця, якщо у строк, встановлений договором, він готовий до передання покупцеві у належному місці і покупець поінформований про це. Готовий до передання товар повинен бути відповідним чином ідентифікований для цілей цього договору, зокрема шляхом маркування.

За положеннями ч. 2 ст. 664 Цивільного кодексу України, якщо з договору купівлі-продажу не випливає обов`язок продавця доставити товар або передати товар у його місцезнаходженні, обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент здачі товару перевізникові або організації зв`язку для доставки покупцеві.

Згідно зі ст. 689 ЦК покупець зобов`язаний прийняти товар, крім випадків, коли він має право вимагати заміни товару або має право відмовитися від договору купівлі-продажу. Покупець зобов`язаний вчинити дії, які відповідно до вимог, що звичайно ставляться, необхідні з його боку для забезпечення передання та одержання товару, якщо інше не встановлено договором або актами цивільного законодавства.

Відповідно до п. 2.5 договору базис поставки за цим договором визначається сторонами у відповідності до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів „Інкотермс" (в редакції 2010 року), які застосовуються із урахуванням особливостей пов`язаних із внутрішньодержавним характером цього договору поставки. Поставка здійснюється на умовах умовах DDP - склад покупця за рахунок та транспортом Постачальника.

Преамбула умов DDP Міжнародних правил тлумаченню Термінів "Інкотермс" у редакції 2010 року (поставка з оплатою мита) встановлює наступне: термін "поставка зі сплатою мита" означає, що продавець надасть товар, який пройшов митне очищення імпорту та без розвантаження з прибулого транспортного засобу у розпорядження покупця в названому місці призначення.

Термін "поставка зі сплатою мита" означає, що продавець здійснює поставку покупцю товару, який пройшов митне очищення для імпорту, без розвантаження з будь-якого прибулого транспортного засобу в названому місці призначення. Продавець несе всі витрати та ризики, пов`язані з доставкою товару до цього місця, включаючи (у відповідних випадках) будь-які "мита" (під словом "мито" тут розуміється відповідальність за виконання та ризики виконання дій з проходження митних процедур, а також оплата витрат митного очищення, податків, митних і інших зборів) на імпорт до країни призначення.

Отже, за вказаними умовами позивач, як постачальник, зобов`язався доставити товар на вказаний відповідачем склад.

За загальним правилом фактом підтвердження здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема ст.9 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» та п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, та відображають реальні господарські операції. Вказаний висновок викладено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 10.12.2020р. у справі №910/14900/19.

Необхідно зазначити, що накладна - це супроводжуючий первинний документ, що використовується в бухгалтерському обліку та містить основні облікові дані про товар, що передається, відправляється, транспортується. Отже, накладна є належним документом, що підтверджує оформлення договірних відносин між сторонами. Вказаний висновок викладено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.06.2019р. у справі №915/905/16.

Як свідчать матеріали справи, на виконання умов договору поставки №394 від 14.06.2021 позивачем було поставлено ТОВ "Авангард-Опт" товар на загальну суму 1 579 103 грн відповідно до видаткових накладних: №113032932 від 09.09.2021 на суму 37 193,10 грн; №113032933 від 09.09.2021 на суму 41 766,18 грн; №113032934 від 09.09.2021 на суму 20 202,78 грн; №113032936 від 09.09.2021 на суму 527 565,18 грн; №113032937 від 09.09.2021 на суму 14 964,18 грн; №113032938 від 09.09.2021 на суму 30 463,62 грн; №113032939 від 09.09.2021 на суму 34 954,68 грн; №113032965 від 09.09.2021 на суму 41 651 грн; №113032966 від 09.09.2021 на суму 34 465,20 грн; №113032967 від 09.09.2021 на суму 113 617,26 грн; №113033000 від 09.09.2021 на суму 12 766,44 грн; №113033746 від 29.09.2021 на суму 90 579,90 грн; №113035010 від 28.10.2021 на суму 138 802,68 грн; №113038531 від 25.01.2022 на суму 110 327,16 грн; №113038532 від 25.01.2022 на суму 11 664 грн; №113038533 від 25.01.2022 на суму 6 030,72 грн; №113040730 від 25.05.2022 на суму 21 493,26 грн; №113041063 від 09.06.2022 на суму 1 896,18 грн; №113041064 від 09.06.2022 на суму 20 230,80 грн; №113041065 від 09.06.2022 на суму 12 044,46 грн; №113041066 від 09.06.2022 на суму 1 896,18 грн; №113041329 від 21.06.2022 на суму 20 424 грн; №113048802 від 01.03.2023 на суму 120 186,90 грн; №113048803 від 01.03.2023 на суму 6 821,40 грн; №113049114 від 10.03.2023 на суму 103 023,84 грн; №113049115 від 10.03.2023 на суму 4 071,90 грн.

Крім того, позивачем додано до позову копії податкових накладних, оформлених за фактом поставки ТОВ «Авангард - ОПТ» товару в межах договору поставки №394 від 14.06.2021 з відповідними квитанціями про їх реєстрацію в ЄРПН: №408 від 09.09.2021; №409 від 09.09.2021; №411 від 09.09.2021; №413 від 09.09.2021; №414 від 09.09.2021; №416 від 09.09.2021; №417 від 09.09.2021; №392 від 09.09.2021; №393 від 09.09.2021; №394 від 09.09.2021; №418 від 09.09.2021; №1081 від 29.09.2021; №1033 від 28.10.2021; №563 від 25.01.2022; №565 від 25.01.2022; №564 від 25.01.2022; №336 від 25.05.2022; №190 від 09.06.2022; №191 від 09.06.2022; №192 від 09.06.2022; №193 від 09.06.2022; №413 від 21.06.2022; №38 від 01.03.2023; №39 від 01.03.2023; №103 від 10.03.2023; №267 від 10.03.2023.

Окрім цього, відповідачем було проведено коригування на суму 961,52 грн, що підтверджується коригуючою накладною №112805130 від 21.09.2021 до товарної накладної №113032966 від 09.09.2021 на суму 637,92 грн, коригуючою накладною №112808394 від 14.03.2023 до товарної накладної №113049115 від 10.03.2023 на суму 244,40 грн та коригуючою накладною №112808395 від 14.03.2023 до товарної накладної №113049114 від 10.03.2023 на суму 79,20 грн, а також повернуто позивачу товар на суму 99 340,86 грн, про що свідчить накладна на повернення товару №113704505 від 04.10.2021.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.7 статті 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок, як попередня оплата (аванс).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пунктом 201.10 статті 201 цього Кодексу).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відноситься до податкового кредиту.

У такому випадку, дії сторони з реєстрації податкових накладних засвідчують волю до настання відповідних правових наслідків, тому податкова накладна, виписана однією стороною в договорі (постачальником) на постачання товару на користь другої сторони (покупця), може бути допустимим доказом факту прийняття товару від контрагента на визначену суму. Відповідна позиція наведена у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 03.06.2022 у справі № 922/2115/19.

В даній справі, як з`ясовано судом, позивач, як постачальник товару, здійснив дії щодо реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі, тим самим відобразив здійснення господарських операцій за спірним договором поставки у податковому обліку, що також узгоджено сторонами у розділі 11 договору поставки № 394 від 14.06.2021.

В силу статті 538 Цивільного кодексу України виконання свого обов`язку однією із сторін, яке відповідно до договору обумовлене виконанням другою стороною свого обов`язку, є зустрічним виконанням зобов`язання, при якому сторони повинні виконувати свої обов`язки одночасно, якщо інше не встановлено умовами договору, актами цивільного законодавства тощо.

В свою чергу, отримання покупцем поставленого з боку позивача товару є підставою виникнення у відповідача зобов`язання оплатити поставлений товар відповідно до умов договору поставки та вимог чинного законодавства.

Проте, як встановлено судом, відповідачем лише частково сплачено за отриманий згідно договору № 394 від 14.06.2021 товар у сумі 664 447 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Зі змісту наведеної норми вбачається, що за загальним правилом, обов`язок покупця оплатити товар виникає після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на товар. Це правило діє, якщо спеціальними правилами або договором купівлі-продажу не встановлено інший строк оплати.

За умовами п.7.3 договору відповідач зобов`язався сплачувати реалізований ним товар щотижня. Кількість і вартість реалізованого товару вказується Покупцем у звітах по реалізованому товару. У випадку ненадання звіту по реалізованому товару та/або несвоєчасної оплати Покупцем за товар Постачальник має право призупинити поставку товару, при цьому санкції за невиконання Постачальником зобов`язань по поставці товару не застосовуються.

За змістом статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

За положеннями частин другої статті 692 ЦК України покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару. Договором купівлі-продажу може бути передбачено розстрочення платежу.

Так, сторонами по справі у спірному договорі встановлено обов`язок покупця (відповідача) здійснити оплату реалізованого товару щотижня. Тобто, в даному випадку, оплата товару пов`язана з настанням події (реалізація відповідачем товару), що залежить від волі відповідача.

Згідно з абзацом другим частини першої статті 530 ЦК України, зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Відповідно до лексичного значення словосполучення "неминуче має настати" означає як те, що обов`язково та безумовно має відбутися.

В даному випадку, застосування норми частини першої статті 530 ЦК України до встановлених судом обставин справи дає підстави для висновку, що у договорі поставки №394 від 14.06.2021 термін виконання відповідачем обов`язку по оплаті не встановлений, оскільки здійснення оплати обумовлено реалізацією товару, тобто вчиненням певних дій, що з огляду на обставини справи не є подією, яка неминуче має настати.

Отже, у розмінні статті 530 ЦК України термін виконання відповідачем обов`язку щодо оплати товару не був встановлений у договорі поставки №394 від 14.06.2021.

Разом з тим, вказані положення п.7.3 договору стосовно того, що покупець зобов`язаний оплачувати реалізований ним товар щотижня, не створює підстав вважати, що обов`язковою умовою оплати отриманого товару є його реалізація відповідачем, адже спірний договір поставки, який відноситься до договору купівлі-продажу, є взаємно зобов`язуючим, тобто кожна сторона має права та обов`язки. Те, що в договорі передбачено оплата реалізованого товару (обставина, що зумовлює виникнення у покупця обов`язку здійснити оплату), а звіт про реалізацію товару надається покупцем на вимогу постачальника, що є його правом, не свідчить про те, що визначена сторонами умова оплати товару (подія) залежить від настання певних обставин за наявності волі зобов`язаної сторони, але не містить такої ознаки, як неминучість її настання.

Також, суд вважає, що не погоджена сторонами умова про оплату й строком виконання зобов`язання, який визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами за положеннями ч. 1 ст. 252 ЦК України.

З огляду на викладене та обставини справи (тривалі відносини між сторонами, подальша поведінка сторін після введення в Україні воєнного стану, зокрема: подальша поставка товару і здійснення оплати відповідачем), суд вважає, що у спірних правовідносинах кредитор має право вимагати виконання зобов`язання у будь-який час за правилами частини другої статті 530 ЦК України, а боржник повинен був виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги.

Відповідно до ч. 2 ст. 530 ЦК України, якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Як свідчать матеріали справи, 27.08.2024 позивач направив на адресу відповідача вимогу № 100 від 27.08.2024, в якій просив сплатити вартість неоплаченого товару у сумі 814352,77грн.(а.с. 138-140).

Так, в даному випадку, відповідач повинен був здійснити оплату за отриманий згідно договору № 394 від 14.06.2021 товар на суму 814352,77грн у семиденний строк з дня направлення такої вимог, тобто до 03.09.2024 включно.

Проте, матеріали справи не містять доказів оплати відповідачем за отриманий товар згідно договором № 394 від 14.06.2021 в сумі 814 352,77 грн (1 579 103 грн - 99 340,86 грн - 961,52 грн - 664 447,25 грн).

Суд зазначає, що матеріли справи також не містять жодних доказів щодо здійснення відповідачем дій, направлених на повернення отриманого товару від позивача на зазначену суму, або вчинення дій, направлених на інформування позивача про повернення товару.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи зазначене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Ергопак», у зв`язку з чим вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги та стягнути з відповідача на користь позивача 814 352,77грн. заборгованості.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, судові витраті по сплаті судового збору покладаються на відповідача з застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,8, визначеного частиною третьою статті 4 Закону України "Про судовий збір" враховуючи подання позовної заяви позивачем у електронній формі з використанням системи "Електронний суд".

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт» (65482, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 19, офіс. 807, код ЄДРПОУ 43331493) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ергопак» (08150, Київська область, Фастівський р-н., м. Боярка, вул. Соборності, буд.36, код ЄДРПОУ 31364122) 814 352 (вісімсот чотирнадцять тисяч триста п`ятдесіт дві) грн 77 коп заборгованості та 9772 (дев`ять тисяч сімсот сімдесят дві) грн 23 коп. витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 21.01.2025р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124559086
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —916/3940/24

Рішення від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 25.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 24.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 23.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні